Vraag

Over naar 4k pakket vanaf Ziggo, wat is een goed plan van aanpak


Reputatie 3
Badge
Ik ga over een paar weken over van Ziggo naar kpn. Ik heb het helemaal gehad met Ziggo, vreselijke website, niet reageren op klachten en er alleen maar op uit om je nog meer te laten betalen voor een nog langere termijn. Je krijgt het gevoel dat je continu moet oppassen voor wat ze nu weer flikken bij je...

Ik heb het KPN 4k pakket genomen, heb ik tenminste gelijk twee ontvangers waarmee ik de toekomst in kan. Kost per maand even wat meer maar krijg daar gelijk ook wat extra snelheid bij, ga van 60/10 naar 150/50.

In afwachting van de levering ben ik alvast aan het bedenken hoe ik een en ander ga inpassen in mijn manier van beeldmateriaal consumeren.
Op dit moment gebruik ik vooral m'n Apple tv's om media te gebruiken, zijnde netflix en youtube. TV-zenders stream ik vanaf m'n telefoon naar de Apple tv's. Dit heeft me verlost van de coax-kabel en werkt erg prettig. Ik kan mijn TV-meubel op wielen aansluiten op elk stopcontact in huis en verder kijken.

Het internetsignaal gaat in mijn woning vooral via Devolo-adapters, zowel bij het modem als de TV staat een 1200+ versie die meer snelheid lijken te leveren dan waar mijn Ziggo aansluiting me geeft.. De Apple TV geeft 10 ms ping 61.6 Mbps download en 10.2 Mbps uploadload hetgeen overeenkomt met wat ik krijg rechtstreeks aangesloten op m'n modem. Tussen de Devolop adapter zelf gaat het volgens devolo's zelf met 282 Mbit/s, ik neem aan dat ik dus nog wel ruimte heb in die verbinding als ik straks aan 150/15 * hang

De nieuwe 4K ontvanger gaat logischerwijs de Apple TV vervangen, met als voordeel dat ik dan direct op dat kastje tv-zender kan selecteren en meer kan dan nu met de Ziggo-app. Ik verlies dan wel de mogelijkheid om Airplay te gebruiken vanaf iphone en macbook.

Heeft de 4K ontvanger de mogelijkheid voor Airplay?

Qua aansluitingen een belangrijk verschil dat het HDMI signaal niet meer via m'n 10 jaar oude 5.1 homecinema hoeft te lopen omdat de 4k ontvanger een optische uitgang heeft voor audio. Zo kan de HDMI kabel tenminste een 4K signaal naar m'n beeldscherm sturen.

Ik neem aan dat de optische uitgang van het 4k kastje het geluid in 5.1 kan doorsturen naar de homecinema. klopt dat?

De huidige 5.1 opstelling voldoet prima, ook al kijk ik stiekem wel eens naar de mogelijkheden van Dolby Atmos.

Ik heb de 32 inch full HD t.v. alvast vervangen door een 4k monitor die ik nog heb staan maar ik heb een sterk vermoeden dat die niet de volle pracht en praal zal kunnen weergeven die uit het KPN-kastje komt, met name op HDR gebied. Ik overweeg daarom een 4k TV te kopen die Dolby Vision en Dolby Atmos ondersteund(en gelijk maar Airplay).
De Apple TV 4k die ik heb ondersteund beide protocollen, dus dan kan Netflix helemaal losgaan, Youtube doet helaas niet aan 4k op de Apple TV 4k, maar dat is minder van belang.

Welke Dolby protocollen worden door het KPN-kastje ondersteund op dit moment?

Wellicht is het na 10 jaar tijd om mijn homecinema met full-hd hdmi aansluitingen en 5.1 speaker opstelling een te vervangen. Maar eigenlijk doet ie het nog heel goed.

Weet iemand nog een subtiele manier om een 5.1 homecinema uit te breiden zodat het een goed Dolby Atmos systeem wordt? Een soundbar komt me over als een stap terug....ik vermoed dat ik er gewoon niet aan ontkom om een nieuwe AV-receiver** te kopen en daar de speakers van de oude 5.1 op aan te sluiten of als een soort pre-amp te gebruiken ;-)

Tenslotte.....formule 1, ik raak ziggo sport kwijt maar zag wel een duitse zender met formule 1. Heb ik in het nieuwe pakket ergens een zender die formule 1 uitzend? Hoeft geen Ziggo te zijn perse.



*Internetsnelheid
In contract staat onderstaande. Snap niet helemaal hoe zich dat verhoudt met de 200/20 die de postcodecheck mee aangeeft.
===============================
Wij verwachten de volgende maximale internetsnelheid op uw adres:
Downloadsnelheid: 150 Mbit/s Uploadsnelheid: 15 Mbit/s
Deze snelheid is een schatting en kan hiervan afwijken. De werkelijke snelheid hangt af van verschillende factoren, zoals het aantal apparaten en het gebruik van WiFi.
In de meeste gevallen is de beschikbare internetsnelheid op uw adres 85% van de maximale down- en uploadsnelheid. De minimaal beschikbare snelheid op uw adres is 75% van de hierboven getoonde maximale down- en uploadsnelheid.


** zoiets? https://www.iear.nl/product/marantz-nr1509/
of iets duurder maar wel erg compleet https://www.iear.nl/product/marantz-sr6013/

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

236 reacties

Reputatie 7
De vraag is dus of de 4k ontvanger perse rechtstreeks aan de Experiabox moet hangen. Dat wil ik echt niet, dat gaat 'm echt niet worden. Ik gebruik namelijk Powerline adapters om internet door het huis te verspreiden en ga er voorlopig vanuit dat de 4K ontvangers daarmee kunnen werken.....
Powerline adapters worden door KPN afgeraden voor 4K Ultra-HD ontvangers maar als de verbinding tussen de adapters snel genoeg is dan zal het gewoon werken. KPN is ook snel aan de veilige kant met haar adviezen.
Reputatie 7
Jij weet niet wat andere mensen denken en wat hun beweegreden zijn, daar kun je naar raden of vragen.
Het weten is voorbehouden aan elk mens afzonderlijk als individu.
En dus ook aan u.
Denken en weten voor anderen is voor niemand anders weggelegd dan het individu wat denkt.
Gezamenlijk denken bestaat niet.

Helemaal mee eens, maar dat hoeft mij er natuurlijk niet van te weerhouden mijn mening te uiten. Of en wat een ander daarmee doet is volledig zijn/haar eigen keuze.
Reputatie 3
Badge

De vraag is dus of de 4k ontvanger perse rechtstreeks aan de Experiabox moet hangen. Dat wil ik echt niet, dat gaat 'm echt niet worden. Ik gebruik namelijk Powerline adapters om internet door het huis te verspreiden en ga er voorlopig vanuit dat de 4K ontvangers daarmee kunnen werken.....Powerline adapters worden door KPN afgeraden voor 4K Ultra-HD ontvangers maar als de verbinding tussen de adapters snel genoeg is dan zal het gewoon werken. KPN is ook snel aan de veilige kant met haar adviezen.


Goed om te horen dat het in principe gaat werken.

Ik krijg bij mijn TV keurig de 60/10 die ik van Ziggo krijg dus geen vertraging door de Powerline Adapters en voldoende bandbreedte dunkt me.

Anders maar weer even upgraden naar de 2400 versie en meer stopcontacten randaarde geven, dat scheelt meestal flink.
Als die powerlines bij Ziggo goed werkten is er maar 1 reden dat ze nu niet goed zouden werken de acronym IGMP.

Terzijde alle recentere TV ontvangers bij KPN hebben optical out.

Pluspunten voor je heldere kijk met de kastjes is een hoogwaardige monitor inderdaad genoeg.
Alle theorieën en meningen zijn prima er is maar één ding belangrijk de persoonlijke kijkbeleving.
Hoe dat bereikt wordt is eigenlijk niet van belang.
Reputatie 3
Badge
Als die powerlines bij Ziggo goed werkten is er maar 1 reden dat ze nu niet goed zouden werken de acronym IGMP.

Terzijde alle recentere TV ontvangers bij KPN hebben optical out.

Pluspunten voor je heldere kijk met de kastjes is een hoogwaardige monitor inderdaad genoeg.
Alle theorieën en meningen zijn prima er is maar één ding belangrijk de persoonlijke kijkbeleving.
Hoe dat bereikt wordt is eigenlijk niet van belang.

De devolo's doen aan IGMP Snooping en ik begrijp dat dat goed is volgens
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301
Reputatie 7
Badge +30

De devolo's doen aan IGMP Snooping en ik begrijp dat dat goed is volgens
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301



Klopt 🙂 Je kunt er hier nog iets meer over lezen waarom dat goed is.
Hoi @Hans Keesom en anderen. En een 😉 voor @Vikash

Deze morgen hebben ze bij KPN de wijzigingen van mijn abonnement "alles in een" omgezet naar het K4 pakket.

En ik moet even aan je kwijt, schitterend beeld en goed geluid (Sonos Surround)
Alles werkt aan mijn kant van het bestaan uitstekend.
Hopelijk ga jij hetzelfde ervaren.
Reputatie 7
En ik moet even aan je kwijt schitterend beeld ...
De drie 4K zenders geven inderdaad een schitterend beeld, alle andere zenders leveren een beeldkwaliteit die gelijk zou moeten zijn aan die van de Arris en Arcadyan. Mijn ervaring is echter dat deze minder goed is als de 4K Ultra-HD ontvanger op UHD ingesteld is.
Ook 4K Netflix via de app op mijn Sony levert een beter (helderder) beeld dan via de TV ontvanger van KPN.

De beeldkwaliteit is heel goed, maar moet echt beter om mij te overtuigen.
Reputatie 3
Badge

De devolo's doen aan IGMP Snooping en ik begrijp dat dat goed is volgens
https://forum.kpn.com/interactieve-tv-11/de-juiste-switch-toverwoord-igmp-snooping-308301

Klopt 🙂 Je kunt er hier nog iets meer over lezen waarom dat goed is.

We gaan het zien.

Best een aantal dingen die goed moeten gaan.

Eerste is het aansluitpunt, heb nog zo'n ouderwetse telefoonaansluiting met volgens mij twee draadjes. Is ook al dertig jaar oud, hoop dat het allemaal werkt. Heeft paar jaar geleden nog gewerkt met xs4all dus ik heb goede hoop.

Ben benieuwd hoe veel de snelheid gaat worden via de Devolo adapters gaat worden, tot dusver leek de begrensing te zijn de snelheid van de Ziggo-aansluiting.

Nogmaals, we gaan het zien 😉
Reputatie 3
Badge

En ik moet even aan je kwijt schitterend beeld ...De drie 4K zenders geven inderdaad een schitterend beeld, alle andere zenders leveren een beeldkwaliteit die gelijk zou moeten zijn aan die van de Arris en Arcadyan. Mijn ervaring is echter dat deze minder goed is als de 4K Ultra-HD ontvanger op UHD ingesteld is.
Ook 4K Netflix via de app op mijn Sony levert een beter (helderder) beeld dan via de TV ontvanger van KPN.

De beeldkwaliteit is heel goed, maar moet echt beter om mij te overtuigen.


Op zich vind ik het niet vreemd als de Netflix app in de TV beter beeld geeft dan de Netflix app in de KPN-ontvanger. Zou zelfs raar zijn als het andersom zou zijn, dan zou Sony z'n werk niet goed hebben gedaan.

Upscaling is een extra bewerking en dat is niet perse altijd een succes.
Reputatie 3
Badge
Hoi @Hans Keesom en anderen. En een 😉 voor @Vikash


Deze morgen hebben ze bij KPN de wijzigingen van mijn abonnement "alles in een" omgezet naar het K4 pakket.

En ik moet even aan je kwijt, schitterend beeld en goed geluid (Sonos Surround)
Alles werkt aan mijn kant van het bestaan uitstekend.
Hopelijk ga jij hetzelfde ervaren.


Fijn om te horen dat je eerste ervaringen goed zijn en dat je dat hoort via je Sonos.

Ik gebruik een 10 jaar oude LG homecinema * en vooralsnog werkt die goed, ik ben echte wel benieuwd of het nog beter wordt.

* https://tweakers.net/productreview/14481/lg-hb-954sp.html
Reputatie 7
Upscaling is een extra bewerking en dat is niet perse altijd een succes.
Precies en de upscaling van de 4K Ultra-HD ontvanger is van mindere kwaliteit vergeleken met die van mijn Sony televisie. Het resultaat is dus dat het beeld op mijn Sony van mindere kwaliteit is als je de upscaling door de 4K Ultra-HD ontvanger laat doen.

Overigens is er bij 4K Netflix geen sprake van upscaling, maar dat terzijde.
Reputatie 3
Badge

Upscaling is een extra bewerking en dat is niet perse altijd een succes.Precies en de upscaling van de 4K Ultra-HD ontvanger is van mindere kwaliteit vergeleken met die van mijn Sony televisie. Het resultaat is dus dat het beeld op mijn Sony van mindere kwaliteit is als je de upscaling door de 4K Ultra-HD ontvanger laat doen.

Overigens is er bij 4K Netflix geen sprake van upscaling, maar dat terzijde.


Kan je op je Sony niet TV kijken zonder de 4k ontvanger?
Werkt de KPN Smartapp er niet op?

Is anders dit een oplossing ? Weet niet of het 4K is.... https://www.kpn.com/beleef/internet/google-chromecast-cadeau.htm

Eventueel met de ultra http://www.chromecast-info.nl/chromecast-ultra/
Reputatie 7


Upscaling is een extra bewerking en dat is niet perse altijd een succes.Precies en de upscaling van de 4K Ultra-HD ontvanger is van mindere kwaliteit vergeleken met die van mijn Sony televisie. Het resultaat is dus dat het beeld op mijn Sony van mindere kwaliteit is als je de upscaling door de 4K Ultra-HD ontvanger laat doen.

Overigens is er bij 4K Netflix geen sprake van upscaling, maar dat terzijde.
Kan je op je Sony niet TV kijken zonder de 4k ontvanger?
Werkt de KPN Smartapp er niet op?

Is anders dit een oplossing ? Weet niet of het 4K is.... https://www.kpn.com/beleef/internet/google-chromecast-cadeau.htm

Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
Uiteraard kan je ook met een gewone HD ontvanger gewoon televisie kijken op een 4K televisie. Sony televisies draaien Android en daar is (nog) geen smart-TV app voor. Wel heeft een 4K Android TV de 4K Chromecast functionaliteit ingebouwd dus een aparte Chromecast heb je nooit nodig.

Wat ik echter probeer te zeggen is dat als ik een 4K Netflix film bekijk op mijn 4K Ultra-HD ontvanger van KPN (ingesteld op UHD@50) dit leidt tot een slechter beeld dan als ik dezelfde 4K Netflix film bekijk via de Netflix app van de Sony televisie. Hierbij is dus geen sprake van upscaling.

Ook het kijken naar een full-HD zender levert via de 4K Ultra-HD ontvanger (ingesteld op UHD@50) een slechter beeld dan als deze is ingesteld op 1080i. Blijkbaar is de 4K Ultra-HD ontvanger dus minder goed in het upscalen van het beeld.
Och ja Sony. 😉
Reputatie 3
Badge



Upscaling is een extra bewerking en dat is niet perse altijd een succes.Precies en de upscaling van de 4K Ultra-HD ontvanger is van mindere kwaliteit vergeleken met die van mijn Sony televisie. Het resultaat is dus dat het beeld op mijn Sony van mindere kwaliteit is als je de upscaling door de 4K Ultra-HD ontvanger laat doen.

Overigens is er bij 4K Netflix geen sprake van upscaling, maar dat terzijde.
Kan je op je Sony niet TV kijken zonder de 4k ontvanger?
Werkt de KPN Smartapp er niet op?

Is anders dit een oplossing ? Weet niet of het 4K is.... https://www.kpn.com/beleef/internet/google-chromecast-cadeau.htm
Ik geloof niet dat je het helemaal begrijpt.
Uiteraard kan je ook met een gewone HD ontvanger gewoon televisie kijken op een 4K televisie. Sony televisies draaien Android en daar is (nog) geen smart-TV app voor. Wel heeft een 4K Android TV de 4K Chromecast functionaliteit ingebouwd dus een aparte Chromecast heb je nooit nodig.

Wat ik echter probeer te zeggen is dat als ik een 4K Netflix film bekijk op mijn 4K Ultra-HD ontvanger van KPN (ingesteld op UHD@50) dit leidt tot een slechter beeld dan als ik dezelfde 4K Netflix film bekijk via de Netflix app van de Sony televisie. Hierbij is dus geen sprake van upscaling.

Ook het kijken naar een full-HD zender levert via de 4K Ultra-HD ontvanger (ingesteld op UHD@50) een slechter beeld dan als deze is ingesteld op 1080i. Blijkbaar is de 4K Ultra-HD ontvanger dus minder goed in het upscalen van het beeld.



Ik begrijp je misschien beter dan je wellicht denkt.
Ik vind het ook jammer dat de kpn ontvangers niet de kwaliteit leveren die sommige TV of apparaten wel leveren.
Ik vind het ook jammer dat de smartv app niet voor alle platformen beschikbaar is.

Tegelijkertijd weet ik, komende uit de ICT, dat dingen soms om allerlei redenen zo zijn en dat het lastig of kostbaar is om steeds de allerbeste kwaliteit overal te hebben.

Ik hoop dat ik kan leven met de kwaliteit van de 4K ontvanger. Gelukkig kijk is weinig TV, vooral netflix en youtube 😉
Reputatie 7
Ik vind het ook jammer dat de kpn ontvangers niet de kwaliteit leveren die sommige TV of apparaten wel leveren.
Maar het gaat mij helemaal niet om het feit dat de KPN ontvangers niet de kwaliteit leveren van sommige TV's. Het gaat mij om het feit dat de 4K Ultra-HD ontvanger in UHD mode een slechter beeld ievert dan de gewone HD TV ontvangers van KPN in 1080i mode omdat de 4K Ultra-HD ontvanger minder goed is in upscaling dan sommige televisies. Dat is iets anders.
Mijn stelling is dus dat je een betere beeldkwaliteit hebt bij het gewone HD abonnement bij alle zenders uitgezonderd de drie 4K zenders. Alternatief is om de 4K Ultra-HD ontvanger in 1080i mode te zetten waardoor je deze gelijk maakt aan de andere TV ontvangers, maar waarom zou je dan meer betalen dan het gewone TV abonnement.

Mijn advies zou dus juist zijn om het gewone TV abonnement te contracteren en de Netflix en YouTube apps van de televisie zelf te gebruiken voor 4K titels.
@wjb
Omdat je deze onzichtbaar kunt ophangen bijvoorbeeld.
Het prijsverschil met mijn abonnement voorheen nihil is.
En omdat ik het wil, zo simpel is het.

En tv kijken is een sporadisch aangelegenheid.
Hier draait het vooral om muziek.
De tv is voor Netflix zo nu en dan.
En motoren kijken (Moto GP)
Kastje uit het zicht dat is het grootste belang.

Zoals jou belang schijnt te zijn, het voeden van jou Ego.
En zo heeft een ieder, zijn reden van bestaan.

Ik ga verder niet meer reageren op jou bijdrage
Lijkt mij verstandiger.
Reputatie 7
Omdat je deze onzichtbaar kunt ophangen bijvoorbeeld.
Prima, goed punt, het oog wil ook wat.
Wat te denken van het lekkerder in de hand liggen van de afstandsbediening, ook een punt waarin de 4K Ultra-HD ontvanger echt prettiger is.

Of mensen voor een 4K abonnement kiezen moeten ieder voor zich weten, het enige dat ik aan wil geven is dat je, ondanks de naam (4K), niet moet verwachten dat je daarmee een hogere beeldkwaliteit in huis haalt. Niets meer en niets minder.
Persoonlijk vind ik die €10,- die je extra betaalt voor het 4K abonnement echt weggegooid geld.
Reputatie 3
Badge
@wjb
Omdat je deze onzichtbaar kunt ophangen bijvoorbeeld.
Het prijsverschil met mijn abonnement voorheen nihil is.
En omdat ik het wil, zo simpel is het.

En tv kijken is een sporadisch aangelegenheid.
Hier draait het vooral om muziek.
De tv is voor Netflix zo nu en dan.
En motoren kijken (Moto GP)
Kastje uit het zicht dat is het grootste belang.

Zoals jou belang schijnt te zijn, het voeden van jou Ego.
En zo heeft een ieder, zijn reden van bestaan.

Ik ga verder niet meer reageren op jou bijdrage
Lijkt mij verstandiger.


nou nou, laten we niet op de persoon spelen, al is het alleen al om er zelf wat beter vanaf te komen. Probeer te focussen op technische feiten
Reputatie 3
Badge

Ik vind het ook jammer dat de kpn ontvangers niet de kwaliteit leveren die sommige TV of apparaten wel leveren.Maar het gaat mij helemaal niet om het feit dat de KPN ontvangers niet de kwaliteit leveren van sommige TV's. Het gaat mij om het feit dat de 4K Ultra-HD ontvanger in UHD mode een slechter beeld ievert dan de gewone HD TV ontvangers van KPN in 1080i mode omdat de 4K Ultra-HD ontvanger minder goed is in upscaling dan sommige televisies. Dat is iets anders.
Mijn stelling is dus dat je een betere beeldkwaliteit bij het gewone HD abonnement bij alle zenders uitgezonderd de drie 4K zenders. Alternatief is om de 4K Ultra-HD ontvanger in 1080i mode te zetten waardoor je deze gelijk maakt aan de andere TV ontvangers, maar waarom zou je dan meer betalen dan het gewone TV abonnement.

Mijn advies zou dus juist zijn om het gewone TV abonnement te contracteren en de Netflix en YouTube apps van de televisie zelf te gebruiken voor 4K titels.


Dank voor je advies. Ik heb de ontvangers ondertussen al binnen en zal wel merken hoe het gaat.
Ik kijk wat weinig televisie en dan ook nog op een vrij klein 4K-scherm, dus wellicht valt het mee.

Als het iemand om de kwaliteit van het TV-beeld gaat, heb je gelijk, er zijn nog maar 3 4k zenders en dan kan je voor die andere zenders net zo goed, of beter, in ieder geval goedkoper, net zo goed/beter de normale hd ontvanger gebruiken.

Had ik al bij kpn gezeten en de hd-ontvangers gehad, had ik geen upgrade gedaan naar 4k. Maar nu ik overstap kies ik voor de toekomst en die is 4k, ook al duurt het nog even.

De volgende stap is een shortthrow 4k beamer, maar die zijn nog wat prijzig. Sony heeft een hele mooie 😉
Reputatie 7
Had ik al bij kpn gezeten en de hd-ontvangers gehad, had ik geen upgrade gedaan naar 4k. Maar nu ik overstap kies ik voor de toekomst en die is 4k, ook al duurt het nog even.
Ik ben bang dat dat "nog even" wel eens langer zal blijken dan we zouden willen.
Mijn verwachting is dat dat voor lineaire televisie eerder richting 2025 zal gaan dan richting 2020.
Wel verwacht ik op redelijk korte termijn een paar thema zenders op het gebied van sport (voetbal, tennis, formule-1), evenementen (muziekfestivals, Sail Amsterdam, etc.) en documentaires (natuur) zal komen.

Ook op het on-demand vlak verwacht ik een toename van het aantal 4K titels. De vraag is echter of op dat vlak überhaupt nog wel een rol voor KPN is weggelegd.

En als ik me dan bedenk dat ik binnen een maand mijn abonnement van "Internet en TV" naar "Internet en TV 4K" kan omzetten zie ik dat tegen die tijd wel. 😉
Reputatie 3
Badge

Had ik al bij kpn gezeten en de hd-ontvangers gehad, had ik geen upgrade gedaan naar 4k. Maar nu ik overstap kies ik voor de toekomst en die is 4k, ook al duurt het nog even.Ik ben bang dat dat "nog even" wel eens langer zal blijken dan we zouden willen.

........
En als ik me dan bedenk dat ik binnen een maand mijn abonnement van "Internet en TV" naar "Internet en TV 4K" kan omzetten zie ik dat tegen die tijd wel.
😉


je zou best gelijk kunnen hebben dat het nog lang gaat duren voordat alle tv kanalen 4K zijn en dat je jezelf heel wat geld kunt besparen door nog even te wachten. Als je tv kijken of geld relatief belangrijk vind dan is dat een goede keuze. punt. 😉
Reputatie 7
Ik weet nog wel waar een knappe 4K ontvanger is te verkrijgen! 🙄
Die gewone HD kastjes geven het Netflix beeld ook minder goed door dan via de app op de Samsung en LG hier.

Als je weet dat op dit moment in het Pluspakket nog SD kanalen worden geleverd. En dat om en nabij 10 jaar nadat NPO in HD is gaan uitzenden dit nu pas bij KPN alle klanten vanaf 1 te zien is.

Behalve voor eventueel sport of films is 4K in mijn persoonlijke visie onnodig zeker geen meerwaarde voor het huidige aanbod van praatprogramma's en noem maar op.

Het zou KPN sieren als in het ondemand aanbod 4k titels worden opgenomen dan zou het prijstechnisch iets meer in verhouding zijn met het product.

Ps @Hans Keesom als ik nog een oudere tv had zou ik die eerste gelinkte beamer serieus overwegen. Voor erbij net te prijzig.