Beantwoord

1 Gigabit glasvezel

  • 14 January 2020
  • 693 reacties
  • 25103 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

693 reacties

@zsmartie

Zou jij mij kunnen vertellen of je op een GPON aansluiting zit of niet ?

Ik gebruik experiabox v10 …. jij ?

Is bij jou de snelheid vandaag ook stukken trager dan gisteren ?

 

Eerlijk gezegd heb ik geen idee op welke aansluiting ik zit, weet wel dat ik een V10 heb ja. En idd de snelheid op een speedtest is trager dan gisteren, geen idee waar dat door komt.

@Bart_Z

 

Mijn modem staat gewoon aan. Ik heb net een speedtest gedaan rond 860 Mbit. 

Reputatie 3
Badge

@Remco Brinkman 

zijn de speeds lager of hoger dan gisteren of hetzelfde.

Ook voor jou zit je in het wba gebied of via PON nu ?

en welke modem gebruik jij ? 

Reputatie 6
Badge +8

Test je tegen de speedtest server van KPN?

 

Want met de speedtest naar een andere server kan het zomaar zijn dat je tegen een beperking op het internet zelf aanloopt. Dat jij een 1 Gbps connectie hebt naar KPN wil niet zeggen dat buiten KPN alles ook 1 Gbps is.

 

 

@zsmartie

Zou jij mij kunnen vertellen of je op een GPON aansluiting zit of niet ?

Ik gebruik experiabox v10 …. jij ?

Is bij jou de snelheid vandaag ook stukken trager dan gisteren ?

 

Eerlijk gezegd heb ik geen idee op welke aansluiting ik zit, weet wel dat ik een V10 heb ja. En idd de snelheid op een speedtest is trager dan gisteren, geen idee waar dat door komt.

Afgaande op dat plaatje eerder van Bart_Z met FTU, NTU en ExperiaBox zou je het wel kunnen afleiden. Als die NTU bij jouw geen LEDje met ‘PON’ heeft, is het gewoon GoF (AON). 

Bij PON doet de NTU meer dan alleen maar datapakketten doorsluizen, n.l. ook nog de datapaketten van jouw en je buren scheiden.

 

@Remco Brinkman

zijn de speeds lager of hoger dan gisteren of hetzelfde.

Ook voor jou zit je in het wba gebied of via PON nu ?

en welke modem gebruik jij ? 

@bartketelaar 

 

Hoger dan gisteren. Ik zit op WBA en dat GoF (dus niet PON). 

Ik gebruikt de v10A maar ga zo de v10 proberen en daarna mijn eigen router. 

 

Test je tegen de speedtest server van KPN?

 

Want met de speedtest naar een andere server kan het zomaar zijn dat je tegen een beperking op het internet zelf aanloopt. Dat jij een 1 Gbps connectie hebt naar KPN wil niet zeggen dat buiten KPN alles ook 1 Gbps is.

 

 

Kan je zeggen de speedtest van KPN bij lange na niet in de buurt komt van 800/860. 

Ik gebruik zelf de speedtest.net en dan routit of provider, als je de CLI versie pakt gaat het nog wat sneller. 

Reputatie 3
Badge

@Remco Brinkman 

 

Heb je nog getest met de V10 en je eigen router, ben eigenlijk wel benieuwd!

 

 

@bartketelaar 

 

ja, niet veel verschil. Het werd alleen een beetje beter als je veel connectie hebt. Maar voor de rest viel het mee. Ga nog wat testen uitvoeren vandaag. Laat het je weten. 

Reputatie 3
Badge

@Remco Brinkman 

Ben ook van alles aan het testen, maar gebeurt niet veel, savonds is het sneller dan overdag heb ik het idee. Rond de middag haal ik maar net over de 500mbit, savonds soms 800 maar dat is maar een moment, en dan kakt het in naar de 750mbit

Ben in ieder geval blij dat er niet echt veel verschil zit tussen de v10 en de V10a, anders komt er een monteur en zegt die alleen de V10a is hiervoor geschikt :)

 

Bedankt voor je reactie en ik hou natuurlijk dit topic in de gaten 

 

 

Reputatie 6
Badge +9

@Bart_Z

 

Die monteur is echt nodig denk je, ik zit volgens mij ook gewoon op WBA en niet op GPON. Dacht dat dit extra kastje voor GPON is ?

En ja de snelheid fluctueerd hier enorm, vandaag niet boven de 600mbit geweest, gisteren net de 800 aangetikt ? Misschien kun je bij mij ook meekijken ?

 

Hoop wat van je te horen, 


Hier worden 2 dingen door elkaar gehaald :relaxed:
WBA = netwerk
EoF, GoF, xPON = techniek

Je zit bij KPN altijd op het WBA netwerk, echter de manier waarop je verbonden bent kan verschillen.

Als je nu al 1000/500 hebt dan ben je via GoF aangesloten en dat blijft ook nog wel een poosje zo :relaxed:
Er zijn nog maar een klein aantal PoPs waarin PON apparatuur aanwezig is en dat zijn voornamelijk recent aangelegde netwerken.

Waarom leg je het niet beter uit

Ftth (glasvezel in huis)

Eof tot 100mbit

Gof tot 1000mbit

Pon tot 10000mbit

Netwerk :

WBA = kpn-netwerk

ODF = t-mobile

En zo zal je er wel meer hebben

 

Reputatie 7
Badge +20

@bartketelaar, eerlijk gezegd, heb ik zo geen idee waarom er nog een monteur moet komen. Het is namelijk een installatiemonteur. Maar alles lijkt mij al geïnstalleerd. 

Ik ben nog wel even benieuw naar de exacte uitkomst van een speedtest voor jou. Want als deze de snelheid niet haalt, zal ik dat melden. Dit geldt ook voor jou @zsmartie. Graag even een screenshot van een speedtest. 

@Remco Brinkman, ik zie dat er voor jou reeds melding is gemaakt. Ik ben benieuwd wat daar uit komt. 

Reputatie 3
Badge

 

@Bart_Z

 

Ik haal de snelheid bij lange na niet. Zou je hier een melding van kunnen maken. Wat betreft de monteur zeg jij deze op?? 

Reputatie 7

Wat voor een hardware en software gebruik je om die snelheid te meten?

  • Merk, type, CPU en HDD/SSD van de computer.
  • Netwerk bekabeling.
  • Experia Box
  • Operating system.
  • Speedtest in browser of via app.
  • Welke site of welke app.

Vooral ook merk/type netwerkadaptor. In een gewone PC of laptop waar het ingebouwd is heb ik nog niet meegemaakt dat het niet boven de 950 Mbps kwam (lokale speedtest met iperf3), maar er zijn ook adaptors/stuurprogrammas in omloopt die wel gigbit over de kabel doen, maar elders in de keten dat niet halen, zie o.a.

https://forum.kpn.com/internet-9/binnenkort-bij-kpn-1-gbit-snelheid-486236?postid=880308

ja het kan van alles zijn het is gewoon een ketting met de zwakste schakel

en vaak in een thuisnetwerk zijn er meer schakels

voorbeeld

basic laptops van oa mediamarkt gaan het niet halen

die zelf nog beschikken over een max 100mbit verbinding rj45 aansluiting

dan is de ingebouwde wifi nog sneller dan je zo ding bedraad aan zou sluiten

daarom gaat bedraad aansluiten niet altijd op

je moet eerst zoeken naar de zwakste schakel(s)

 

Reputatie 3
Badge

@wjb 

  • Merk, type, CPU en HDD/SSD van de computer → Core i7 32GB SSD Samsung 970 EVO Plus M.2 netwerk kaart killer gbit
  • Netwerk bekabeling -->CAT 5E
  • Experia Box → V10
  • Operating system. → laatste windows 10
  • Speedtest in browser of via app. → speedtest.net kpn testserver fast.com
  • Welke site of welke app. ie11 firefox chrome

 

Natuurlijk heb ik op meerdere pc's getest in huis.

bij alle tests schiet die omhoog naar 700mbit om daarna in te zakken richting de 500mb. lijkt wel op een cap die aktief is wordt.

Als ik bv  iets via usenet download dan haal ik eerst 700mbit en ook dit kakt in…..

 

Denk echt dat er nog iets niet goed staat ofzo

 

Reputatie 3
Badge

@wjb 

De download is altijd constant en op elk moment boven de 500mbit, op elke pc

 

download even de windows app speedtest en stel Ede in (Routit BV)

aan je computer zal het niet liggen

welke cat5e gebruik je wel 100% koper ?

 

Reputatie 3
Badge

@peter-keetfm 

cables koper ? geen idee waren de duurste kabels destijds

 

windows app erop, schiet naar 650mbit en zakt langzaam terug naar 550mbit

 

routeit in ede

 

Dan zou dat ook het probleem niet zijn

Kun je de pc ook eens direct met een utp kabel direct op de experiabox aan sluiten en dan testen

of en de experiabox eens herstarten

Probeer dit eerst

Wat staat in mijn kpn?

Ik heb mijn snelheid ook veranderd gisteren

Is nu nog niet bijgesteld

 

Reputatie 3
Badge

@peter-keetfm 

experbox heb ik geherstart al tevens de ftu (die is ook op stroom hier)

direct aan experiabox zelfde resultaten, had ik ook al getest.

 

in mijn kpn staat 1gbit profiel aktief

 

 

Dan is het een zaak dat er een monteur komt

Waar het nu aan kan liggen weet ik ook niet

 

Reputatie 7

Download de Ookla Speedtest app vanuit de Microsoft Store en meet daarmee.

Gebruik geen browsers, de overhead is veel te groot en dat heeft z'n impact op de betrouwbaarheid van de meting.