Al maanden wegvallende verbinding, eindelijk komt vrijdag een monteur

  • 28 July 2021
  • 111 reacties
  • 2163 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Reputatie 1

Alles stotterde weer en ik heb onmiddelijk gekeken en weer 18 crc foutenin 1 keer. Het gaat weer de verkeerde kant uit.

Reputatie 7
Badge +12

Alles stotterde weer en ik heb onmiddelijk gekeken en weer 18 crc foutenin 1 keer. Het gaat weer de verkeerde kant uit.

Wel heel gek dat het soms zo goed gaat en andere momenten niet. Hoe zit de aansluiting tussen ISRA en het modem? Gaat deze bijvoorbeeld vanuit de meterkast naar de woonkamer en dan naar het modem? En wat voor soort kabel gebruikt u? Een ronde of een platte? Die platte geven nog weleens een hoop storing als ze bewegen. Vaak genoeg storingen daarmee gehad en dan blijkt het de neus of staartĀ van een hond te zijn die even aan de kabel zit. šŸ˜…

Reputatie 7
Badge +24

Ik onderbreek je even en herhaal mezelf:Ā 

Dan doen we het op deze manier, iets omslachtiger. Heb je een voorkeur voor werkdagen en eventueel tijdstippen? Dan kan ik daarmee rekeninghouden bij het inplannen van de monteur.Ā 

Ā 

Reputatie 1

Dag Alex,

Ā 

Volgende week kan het heel de week vanaf 13u tot in de avond. De week daarna en de weken die daar op volgenĀ Ā woensdag-donderdag ook vanaf 13u ivm thuiswerk via pc.

Groetjes Wim

Reputatie 1

De modem is 4u geleden automatischĀ herstart zonder mijn weten hiervan. :-((

Reputatie 1

Weer een storing gehad daarnet en snelheid gezakt naar 78 mbit.

Reputatie 1

Ā 

Reputatie 7
Badge +10

Ā 

Waar blijft die monteursafspraakĀ :joy:@Alex_PĀ 

Reputatie 1

Ik zal even wachten tot Alex reageert, dan kunnen we een monteur regelen.

Reputatie 7
Badge +24

Geef me alsjeblieft nog even de tijd, ik ben bezig met een paar technische mensen om toch alles uit te sluiten van onze kant.Ā 

In de tussentijd, zou ik van je mogen weten wat voor apparaten jij in je netwerk hebt aangesloten? Dus naast eventuele tv-ontvangers en laptops, heb je nog andere routers of switches?

Reputatie 1

1 switch, 2 tplink routers. 1 vaste pc rechtstreeks op kpn box en telkens 1 pc achter elke tplink router. (Bekabeld)

Pc's aan of uit maakt geen verschil.

Neem gerust de tijd dat u nodig heeft en u ook al bedankt voor de hulp.

Reputatie 7
Badge +24

Hier was ik al bang voor. We zien namelijk dat de verbinding zelf niet uitvalt, maar dat er wel onderbrekingen zijn vanaf de modem naar het huis/netwerk. Vandaar ook mijn terughoudendheid met een monteur voor de centrale, daar is niets aan de hand namelijk.

Heb je de mogelijkheid om het te testen zonder de switch en de routers? Schoon beginnen en ze eventueel 1 voor 1 weer aansluiten? Ik verwacht namelijk dat 1 van die apparaten de boosdoener is waardoor je netwerk uitvalt.Ā 

Reputatie 1

Kan je dan crc fouten krijgen door toestellen aan de kpn box? Ik dacht dat crc fouten vanaf de straat tot in het modem komen.

Reputatie 1

Ok ik zal de komende dagen wat afkoppelen en testen. Ik hou u hier op de hoogte.

Ā 

Reputatie 1

Dit is het resultaat na 5 min. Alles afgekoppeld, enkel 1 pc met netwerkkabel verbonden. De netwerkkabel van deze pc is ook vervangen alsook het dsl kabeltje nogmaals door een ronde. dsl kabeltje is kort,Ā ongeveer 1 m.

Ā 

Reputatie 1

Dit na reset.Ā 

Reputatie 7
Badge +10

Dit na reset.Ā 

Slecht dus. Kabel buiten, poort in wijkkast. Monteur sturen om te meten

Reputatie 7
Badge +11

Dit na reset.Ā 

Slecht dus. Kabel buiten, poort in wijkkast.

Waarop baseer je dit? Hoeft niet zo te zijn, ik zie regelmatig tegen de 100Ā CRC's binnen komen na de handshake en vervolgens nooit meer bij vectoring lijnen. Hier had ik het toevallig eerder deze week nog met een vakcoach over en die gaf aan dat de normeringen ook ietwat aan het vervagen zijn door technieken zoals retransmission. Gezien de snelheid die de TS haalt moet dit wel een vectoring VDSL lijn zijn want zelfs met pairbonding haal je geen 30Mbps upload op een VDSL2-verbinding.

Ā 

Monteur sturen om te meten

Volgens mij heeft @Alex_PĀ al aangegeven ermee bezig te zijn, deze opmerking is dus een beetje onnodig.

Reputatie 1

Hoi,

Ā 

Ik ben nog wat aan het testen. Nu heb ik een nog een ander dsl kabeltje gevonden en voorlopig gaat het heel goed. Maar dat kan even goed aan he herstarten van de modem liggen want in het verleden gebeurde dit ook soms. Eerst heel slecht en na een herstart veel beter. Nu dan toch maar even afwachten met het nieuwe (vierde al) dsl kabeltje. De kans is klein dat de drie vorige dsl kabeltjes slecht zijn maar ik ga het toch even laten doen.

Ā 

Ok nu zijn we 1 uur verder. Alle toestellen aangesloten, 1 pc, 1 tv ontvanger staat aan, spotify en google stadia gestreamed. Hopelijk blijft het goedĀ  ik vrees er toch voor maar je weet masr nooit. Hier nog een screenshot.

Ā 

Reputatie 7
Badge +24

Hoi Wim, dat is prima. Ik wacht dit ook nog af.Ā 

Reputatie 1

Mja ik kreeg opeens weer heel veel fec errors dus ik heb besloten om alle kabels uit het modem te halen en dan modem herstarten enĀ enkel de wifi van de modem gebruiken.Ā  Dit is het resultaat:

Dit is om moedeloos van te worden.Ā 

Reputatie 7
Badge +11

2100 fec errors lijkt veel maar dat is niks. FEC's zijn herstelde fouten, pas als die in de honderdduizenden of miljoenen lopen in korte tijd kan het voor problemen zorgen maar dit is absoluut geen probleem. Dat die CRC's terug blijven komen is wel merkwaardig, maarĀ ondervind je er ook problemen van als dit gebeurd? Telkens stappen nemen als je dit ziet maar niks merkt is natuurlijk onnodig. Overigens, zoals ik eerder al aangaf komt het bij VVDSL vaker voor dat er direct na het opstarten wat CRC's binnen komen. Ook heb je op VVDSL een techniek die ā€˜retransmissionā€™ heet, dat betekent dat eventuele niet herstelde fouten (dus CRC's) opnieuw verstuurd worden om dataverlies tegen te gaan.

Ā 

Ik zou niet blind blijven staren op de gegevens van de status-page. Er zijn nul frames verloren gegaan en dat is waar het uiteindelijk om draait, pas als er frames verloren gaan dan gaat er daadwerkelijk data verloren en zelfs dan is een frame maximaal 1518 bytes.

Ā 

Daarbij, constant rebooten gaat een enorm vertekend beeld geven als er iemand de lijn gaat doormeten, er worden constant sessies verbroken en dan lijkt het alsof het signaal echt beroerd is maar daar is geen sprake van. Laat dat ding gewoon een tijdje draaien. Alsjeblieft. Op deze manier kan DLM ook zijn werk niet doen en laat dat nou juist een stukje software zijn dat verantwoordelijk is om het signaal zo stabiel mogelijk te houden.

Reputatie 7
Badge +24

Daarbij, constant rebooten gaat een enorm vertekend beeld geven als er iemand de lijn gaat doormeten, er worden constant sessies verbroken en dan lijkt het alsof het signaal echt beroerd is maar daar is geen sprake van. Laat dat ding gewoon een tijdje draaien. Alsjeblieft. Op deze manier kan DLM ook zijn werk niet doen en laat dat nou juist een stukje software zijn dat verantwoordelijk is om het signaal zo stabiel mogelijk te houden.

Voor de DLM is dit zeker waar. Wat de lijnmeting betreft niet, want we kunnen goed zien wanneer dit door de gebruiker is gedaan of dat de verbinding helemaal plat lag.Ā 

Reputatie 7
Badge +11

Voor de DLM is dit zeker waar. Wat de lijnmeting betreft niet, want we kunnen goed zien wanneer dit door de gebruiker is gedaan of dat de verbinding helemaal plat lag.Ā 

Ahja, goed punt. De tools die monteurs standaard gebruiken laat dit dan weer niet zien, die laat enkel de verbrekingen zien maar niet de reden. Daardoor was ik even in de war :)

Reputatie 1

Het kan dagen goed gaan en dan krijg ik opeens weer haperingen op tv en geen connectie met internet. Vandaag ben ik wat gaan testen zoals afgesproken. Daarom heb ik zelf herstart. Als ik geen problemen ondervind zou ik er ook niet naar kijken. Er is iets mis en wat weet ik dus niet. Dat van die duizenden fec errors dat weet ik. Het is wel vreemd dat er soms per sec duizenden oplopen vlak na een reboot. Doe je weer een reboot dan kan het opeens weer goed zijn maar na een onbepaalde tijd krijg im weer internet uitval en haperingen op tv. Vandaag heb ik alles van de modem losgekoppeld, 3 dsl kabeltjes geprobeerd en de symptomen komen telkens terug. Dus een apparaat van bij mij thuis kan het niet zijn. Ik heb het gevoel dat ik nu niets meer kan doen. Alles is terug aangesloten en dan is het maar zo. Het is niet persoonlijk maar teljens is er iemand die mij gaat uitleggen dat fecs geen kwaad kunnen en crc ook niet als de waarden laag zijn. Ommenduur word ik er een beetje moe van. Van mij mogen er 1000 crc's per seconden gededecteerd worden maar als alles hapert, dan hapert het en daarom ga ik kijken in het modem. Niet andersom. Ik begrijp goed dat vdsl met foutcorrectie werkt maar hier gaat het regelmatig is.

Wat ik ook opgemerkt heb is dat wanneer ik een speedtest doe, dat de waarde altijd een 10mbit lager is dan de waarde in de modem. Vroeger was dat niet zo. Dan scheelde het 1 a 2 mbit. Ik bedoel actual rate en niet attainable.Ā 

Voor mij houd het hier op. Ik wacht nog even een reactie van Alex_p af hoe het verder moet.

Iedereen die meedacht al dik bedankt!!