Al maanden wegvallende verbinding, eindelijk komt vrijdag een monteur

  • 28 July 2021
  • 111 reacties
  • 2163 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Badge

Hoi Wim,

even uit nieuwsgierigheid, waarom gebruik je 2 (TP Link) routers waar elk 1 PC achter zit?

Reputatie 1

Hoi Juwel,

Ā 

Beneden staat er een router in een kamer achter onze veranda en daar is een bureau waar mijn vrouw van thuis uit werkt met laptop en pc. De 2de router staat boven op een logeerkamer waar ook nog een pc en een tv staan. Ik had de routers nogĀ liggen dus het leek me logisch.

Reputatie 1

Nu ging het 4u en 15min feilloos. Amper 120 fec errors. Nu was ik rustig tv aan het kijken en alles liep terug vast:-(((.

Er zijn een paar honderd fec errors bijgekomen en een paar crc's maar heel de boel zat vast. En de snelheid ook weer gezakt van 97mbit naar 80 mbit tijdens de storing.

Zoals u kan zien blijft het dus gewoon fout lopen.

Hieronder nog maar eens een foto. Maar 4 crc's en een paar honderd fecs maar alles zat wel vast en de snelheid bijna 20 mbit naar beneden. Heeft uĀ nu iets opgemerkt Alex?

Ā 

Reputatie 7
Badge +11

Dat ligt dan niet aan de lijn en ik verwacht dan toch echt ergens in het thuisnetwerk. Ik las in een eerder bericht dat je een TV ontvanger achter een eigen router had hangen, hoe is dit allemaal ingesteld? Dit gaat namelijk niet zomaar werken. Het lijkt me ergens wel een mogelijkheid dat de combinatie van twee routers achter de Box12 hetgeen is wat voor problemen zorgt. Als je ze maar plaatst ā€˜omdat het logisch leekā€™ krijg ik het idee dat er met aansluiten hiervan een foutje is gemaakt. Kun je die routers eens een weekĀ er tussenuit halen en dan kijken hoe alles ervaren wordt?

Ā 

Niet naar de status-pagina kijken want daar ga je echt niets vinden. Zoals eerder al verteld: FEC's zijn herstelde fouten en pas als er honderd duizenden of miljoenen in korte tijd binnen komen dan kan het voor issues zorgen, dit is een belachelijk schone lijn als ik naar de resultaten kijk die hier steeds gepost wordt. Denk erom, als je Ć©Ć©n fec per minuut hebt, dan heb je nog miljoenen andere datapakketten die wel goed doorkomen zonder hersteld te moeten worden. Af en toe een CRC is ook echt geen ramp op jouw lijntype, daar hebben we retransmission voor zoals ik al eerder heb uitgelegd.

Ā 

Er zijn nul frames verloren gegaan, dat is waar het uiteindelijk om draait, er is uiteindelijk gƩƩn data verloren gegaan. Als er vanuit de KPN systemen ook niets zichtbaar is dan ligt het toch echt in het thuisnetwerk, vooral omdat de Box12 nog wel eens gevoelig kan zijn voor ruis op VVDSL2 maar dan verliest ie gewoon zijn sync en dat is voor KPN dan weer uit te lezen. Zoals ik uit eerdere berichten begreep is daar geen sprake van.

Reputatie 7
Badge +24

Niet 1 week er tussen uit gooien. Maar gewoon permanent. Een tv ontvanger van KPN werkt niet achter een 2de router.

Gebruik in plaats daarvan een switch met IGMP snooping.Ā 

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Reputatie 1

HoiĀ 

Wanneer ik alle netwerkkabels uit de kpn box 12 haalĀ  krijg ik nog steeds dezelfde problemen wanneer ik enkel de wifi gebruik van de kpn box.

De routers staan ingesteld als acces point. Dat ging al jaren goed en het is plug&play.

Ik zal vandaag de ontvangers uitzetten en kijken wat er gebeurt maar ik vrees er voor.

De uitleg van de fec errors heb ik goed begrepen en inderdaad de lijn lijkt mij ook heel goed maar toch ondervind ik problemen met relatief eeinig fecs og crc's ligt internet en tv er enkele sec. uit.Ā 

Ā 

Reputatie 7
Badge +11

De uitleg van de fec errors heb ik goed begrepen en inderdaad de lijn lijkt mij ook heel goed maar toch ondervind ik problemen met relatief eeinig fecs og crc's ligt internet en tv er enkele sec. uit.Ā 

En dat kan dus niet door die errors komen. Dat is wat ik je probeer uit te leggen. Het kan gewoon niet dat je met zo weinig fouten zulke problemen ervaart. Kan niet.

Ā 

Routers ingesteld als access points, welk model router praten we over? Hoe zijn deze aangesloten? Ik ben er vrij zeker van dat de problemen ontstaan door die routers.

Reputatie 7
Badge +24

Wanneer ik alle netwerkkabels uit de kpn box 12 haalĀ  krijg ik nog steeds dezelfde problemen wanneer ik enkel de wifi gebruik van de kpn box.

Dat zegt niets. WiFi is onbetrouwbaar. Het kan gemakkelijk verstoord worden door een externe stoorzender.

De routers staan ingesteld als acces point. Dat ging al jaren goed en het is plug&play.

Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Jaren geleden was er nog geen igmp snooping. Dat heeft KPN afgelopen jaren ingevoerd. Nu werkt het niet meer zonder.

Ā 

Reputatie 7
Badge +24

Ā 

Ā 

Ik krijgĀ het gevoel dat je je blind zit te staren op iets wat er helemaal niet toe doet. Ik heb dit:

En alles loopt als een zonnetje.Ā 

Reputatie 1

Beide routers zijn van tp-link. De wifi werkt hier heel goed. De symptomen zijn exact hetzelfde als met kabel.Ā 

De tv decoder in de woonkamer is rechtstreeks op de kpn box aangesloten ofwel zit er nog een switch tussen van kpn. Die switch zit onder de zetel dus dat is even moeilijk om te zien. De tvdecoder in de woonkamer heeft gisteren wel wat kuren gehad. De menu's stonden donker ingesteld en na weer zo een onderbreking moest ik de tvdecoder herstarten en de menu's waren terug blauw. Misschien is het een combinatie van een slechte dsl kabel en die tv decoder. Gisteren heb ik ook een paar dsl kabeltjes geprobeerd. Momenteel gaat het nu al een 10u aan 1 stuk goed zonder tvdecoder in de woonkamer. Even afwachten nu.

Ā 

NickĀ  ik zie dat u ook een afbeelding hebt van de crc's en fecs maar op hoeveel tijd is dit? Wanneer ik een storing heb dan ga ik in de modem en op het moment van de storing kijk ik onmiddellijk terug in de modem en dan zijn er op 1sec een aantal crc's en honderden of duizenden fecs.

Ik zit mij niet blind te staren op cijfertjes dus. Eerst loopt het vast en dan kijk ik of er errors bijgekomen zijn. Ik kijk niet enkel naar de cijfertjes. Internet en tv vallen er steeds gelijk uit. Daarom ga ik kijken. Ik ga niet kijken als ik geen problemen effectief ondervind. Voorlopig gaat goed zonder die ene tv decoder ingeschakeld dus misschien ligt het hier toch aan.Ā 

Deze nacht heeft de tvdecoder op de logeerkamer heel de nacht aan gestaan. Deze is na de tplink router aangesloten en heeft geen problemen gegeven. Ook geen crc's. Dus een router als accespoint ingesteld met daaraan een tvdecoder lijkt me goed te werken.

Ā 

Reputatie 7
Badge +11

Ā 

Beide routers zijn van tp-link. De wifi werkt hier heel goed. De symptomen zijn exact hetzelfde als met kabel.

Dat komt omdat het nog steeds Ć©Ć©n netwerk is. Stoort iets op wifi? Dan kan je ook problemen om kabel krijgen en vice versa. En welk model van TP Link? Dat merk doet enorm veel, van consumenten routertjes tot de prosumer-spullen in de Omada serie tot bagger repeaters. Hoe zijn deze routers Ć¼berhaupt aangesloten? Hebben ze nog een DHCP-server aan staan?Ā 

Ā 

De tv decoder in de woonkamer is rechtstreeks op de kpn box aangesloten ofwel zit er nog een switch tussen van kpn. Die switch zit onder de zetel dus dat is even moeilijk om te zien. De tvdecoder in de woonkamer heeft gisteren wel wat kuren gehad. De menu's stonden donker ingesteld en na weer zo een onderbreking moest ik de tvdecoder herstarten en de menu's waren terug blauw. Misschien is het een combinatie van een slechte dsl kabel en die tv decoder. Gisteren heb ik ook een paar dsl kabeltjes geprobeerd. Momenteel gaat het nu al een 10u aan 1 stuk goed zonder tvdecoder in de woonkamer. Even afwachten nu.

Dat het menu een andere kleur had staat volledig los van de problemen over wegvallende verbindingen. De DSL kabel lijkt me stug, als die stukkig is dan krijg je hele andere symptomen zoals veel fouten. Je hebt het over een switch in de woonkamer, welk model is dat? Ondersteunt ie IGMP Snooping? Zijn de kabels die hierin zitten allemaal nog okƩ?

Ā 

NickĀ  ik zie dat u ook een afbeelding hebt van de crc's en fecs maar op hoeveel tijd is dit? Wanneer ik een storing heb dan ga ik in de modem en op het moment van de storing kijk ik onmiddellijk terug in de modem en dan zijn er op 1sec een aantal crc's en honderden of duizenden fecs.

Ā Dat gebeurd wel eens ja en voor de zoveelste keer: dat maakt niet uit. Er gaan miljoenen data-frames per seconden door zo'n lijn, als er dan een paar duizend een foutje gehad hebben maar zijn hersteld dan is daar echt niets mee aan de hand.

Ā 

Ik zit mij niet blind te staren op cijfertjes dus.

Maar het lijkt hier alsof je dat wel doet. Steeds moet er weer uitgelegd worden dat die cijfers niet het probleem vormen en dat er verder gezocht moet worden, toch kom je steeds weer terug op die FEC's en CRC's.

Ā 

Eerst loopt het vast en dan kijk ik of er errors bijgekomen zijn. Ik kijk niet enkel naar de cijfertjes. Internet en tv vallen er steeds gelijk uit. Daarom ga ik kijken. Ik ga niet kijken als ik geen problemen effectief ondervind. Voorlopig gaat goed zonder die ene tv decoder ingeschakeld dus misschien ligt het hier toch aan.Ā 

Ā Het is logisch dat TV en internet tegelijk uit vallen, ze lopen immers beide over het internet en je interne netwerk. Als iets je interne netwerk plat gooit dan gaat alles plat, zowel tv als internet.

Ā 

Deze nacht heeft de tvdecoder op de logeerkamer heel de nacht aan gestaan. Deze is na de tplink router aangesloten en heeft geen problemen gegeven. Ook geen crc's. Dus een router als accespoint ingesteld met daaraan een tvdecoder lijkt me goed te werken.

Ā Lijkt is iets anders dan goed werken. Heeft de router geen IGMP Snooping dan kan dat al problemen geven, misschien niet merkbaar maar ze zijn er wel. CRC's krijg je ook niet van een apparaat in je netwerk, FEC's en CRC's hebben te maken met de lijn tussen modem en DSLAM. Een brakke tv-ontvanger of kapotte router gaat daar niets aan veranderen.

Reputatie 1

Wanneer enkel de pc rechtstreeks aan de kpnbox is aangesloten met een netwerkkabel en al de rest is afgekoppeld en uit staan, heb ik nog steeds momenten van onderbreking op internet. De netwerkkabel is ook al vervangen. Dus 1 apparaat aan de kpnbox, al de andere kabels eruit en routers uit. Dat gebeurt of ik nu kijk of niet in de modem.

Ā 

Gisteren heb ik weer een ander dslkabeltje gebruikt en de tv decoder in de living die met een netwerkkabel in de kpnbox zit uitgeschakeld. Dus zonder switch of router ertussen.Voorlopig gaat het al meer dan 10u goed.

Ā 

Op 18 dagen zijn mijn crc en fec errors veel hoger dan bij u. De fec errors lopen soms op tot in de miljarden. Een getal dat ik niet meer kan lezen. Zo grootā€¦

Dhcp is uitgeschakeld in de routers.

Ik zal eens kijken naar die igmp.

Reputatie 7
Badge +24

NickĀ  ik zie dat u ook een afbeelding hebt van de crc's en fecs maar op hoeveel tijd is dit?

Op 18 dagen.

Dus als ik dat zo ff globaal per dag uit reken, dan heb ik denk ik meer FEC errors dan u.

Deze nacht heeft de tvdecoder op de logeerkamer heel de nacht aan gestaan. Deze is na de tplink router aangesloten en heeft geen problemen gegeven.

Dat zegt niets. Het kan namelijk werken als andere apparaten op het netwerk niet of nauwelijks gebruikt worden.Ā 

Het tv signaal word domweg naar alle apparaten op het netwerk verzonden. Dus ook naarĀ apparaten die daar helemaal niet om gevraagd hebben. Bijvoorbeeld een mobiele telefoon, laptop, pc of printer. Dat kan soms onder bepaalde omstandigheden goed gaan. Maar vaak kunnen deze apparaten die ongevraagde data niet goed verwerken en krijg je een trage verbinding en haperingen.

IGMP snooping op een switch of router die in accespoint mode staat zorgt er voor dat het tv signaal alleen bij de aangeslotenĀ tv ontvangers terecht komt. En dat het niet naar de andere apparaten gestuurd word. Dit zorgt voor aanmerkelijk minder verkeer op je netwerk. En ook de switch of router in accespoint modeĀ zelf heeft het zo een stuk minder druk, waardoor die ook ander verkeer beter en sneller af kan handelen.

Een nacht over een tv ontvanger aan laten staan terwijl je de andere apparaten niet of nauwelijks gebruikt, dat zegt niets.

Reputatie 1

Voorlopig gaat het meer dan 12ugoed zonder tvdecoder in de woonkamer. Fingers crossed!

Dan moet ik eens kijken of het aan de netwerkkabel naar decoder licht.

Ik ga mij ook even inmengen in dit topic, maar dan wil ik het vanuit een volledig andere hoek gaan bekijken. Staat er in de omgeving ergens een grote antenne bij iemand in de tuin (zendpiraat)? Of zijn er in de omgeving gure typen die ergens een plantage hebben? De symptomen duiden meer op een stoorbron van buitenaf, fluctuerende snelheden, soms wel en soms geen fouten, wegvallende tv streams, wegvallend internet. Hier zou ook naar gekeken moeten worden. @Alex_P, hebben jullie de mogelijkheid om op de lijn van TS een meting te zetten in de Network Analyzer? Wellicht dat hier meer uit voort komt (stoorbronnen op bepaalde frequenties).

Reputatie 1

Ik ga mij ook even inmengen in dit topic, maar dan wil ik het vanuit een volledig andere hoek gaan bekijken. Staat er in de omgeving ergens een grote antenne bij iemand in de tuin (zendpiraat)? Of zijn er in de omgeving gure typen die ergens een plantage hebben? De symptomen duiden meer op een stoorbron van buitenaf, fluctuerende snelheden, soms wel en soms geen fouten, wegvallende tv streams, wegvallend internet. Hier zou ook naar gekeken moeten worden.Ā @Alex_P, hebben jullie de mogelijkheid om op de lijn van TS een meting te zetten in de Network Analyzer? Wellicht dat hier meer uit voort komt (stoorbronnen op bepaalde frequenties).

Een plantage zou best kunnen. Er zijn hier in de buurt al een paar betrapt.

Ik ga mij ook even inmengen in dit topic, maar dan wil ik het vanuit een volledig andere hoek gaan bekijken. Staat er in de omgeving ergens een grote antenne bij iemand in de tuin (zendpiraat)? Of zijn er in de omgeving gure typen die ergens een plantage hebben? De symptomen duiden meer op een stoorbron van buitenaf, fluctuerende snelheden, soms wel en soms geen fouten, wegvallende tv streams, wegvallend internet. Hier zou ook naar gekeken moeten worden.Ā @Alex_P, hebben jullie de mogelijkheid om op de lijn van TS een meting te zetten in de Network Analyzer? Wellicht dat hier meer uit voort komt (stoorbronnen op bepaalde frequenties).

Een plantage zou best kunnen. Er zijn hier in de buurt al een paar betrapt.

Dan is dat iets om mee te nemen in de problem solving. Het probleem met de plantages is de verlichting die gebruikt wordt. De lampen die tegenwoordig gebruikt worden zijn hoogfrequent en kunnen verstoringen veroorzaken op de frequenties van het DSL signaal. Met een meting in de Network Analyzer kan gekeken worden of er op die frequenties verstoringen zichtbaar zijn. Zeker iets om mee te nemen!

Reputatie 1

.

Reputatie 7
Badge +24

Update van mijn kant: er zijn nog wat mensen hiermee bezig, daar wacht ik op.Ā 

Ik kom er wederom op terug.

Reputatie 1

Update van mijn kant: er zijn nog wat mensen hiermee bezig, daar wacht ik op.Ā 

Ik kom er wederom op terug.

Bart_z gaf me net een bericht dat hij een meting heeft gedaan en de lijn was toch slecht. Vreemd want zonder beide tv ontvangers gaat het voorlopig heel goed. Maar misschien is het weer 2 dagen goed en dan opeens terug slecht. Voorlopig gaat het al een dikke 24u goed denk ik. Hij heeft een monteur voor me ingepland op 11 augustus tussen 8 en 10u maar het kan pas vanaf 13u. Nu ben ik ook niet zeker of het toch nog nodig is.

Ā 

Reputatie 7
Badge +24

Laat hem wel komen, die info is belangrijk voor ons.

Reputatie 1

Ik heb al een sms gekregen dat de monteur op 11 augustus langskomt maar dat gaat pas vanaf 13u. Welke info bedoelt u juist?

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb al een sms gekregen dat de monteur op 11 augustus langskomt maar dat gaat pas vanaf 13u. Welke info bedoelt u juist?

De metingen van de monteur.Ā  Laat die z'n ding doen en de metingen vastleggen. Evt duurmeting in gangzetten als er op dat moment niks raars te zien is. Klantmonitoring aan.Ā 

Dan weten we wat meer. Anders blijven we speculeren.Ā 

Reputatie 1

Ik heb al een sms gekregen dat de monteur op 11 augustus langskomt maar dat gaat pas vanaf 13u. Welke info bedoelt u juist?

De metingen van de monteur.Ā  Laat die z'n ding doen en de metingen vastleggen. Evt duurmeting in gangzetten als er op dat moment niks raars te zien is. Klantmonitoring aan.Ā 

Dan weten we wat meer. Anders blijven we speculeren.Ā 

Alex_P heeft me daarnet gebeld. Er komt een monteur op 11 augustus langs.

Reputatie 1

Ik heb al een sms gekregen dat de monteur op 11 augustus langskomt maar dat gaat pas vanaf 13u. Welke info bedoelt u juist?

Elkaar gesproken en de monteur juist ingepland. Laat het ons weten hoe dat afloopt.Ā 

Doe ik!