Beantwoord

Binnenkort bij KPN: 1 Gbit snelheid

  • 20 December 2019
  • 158 reacties
  • 2562 keer bekeken


Toon eerste bericht

158 reacties

en als er zo ophef is en NIEMAND heeft het nodig

waarom gaat kpn dan zoveel moeite doen om naast 500 1000 te gaan aanbieden

en alle hardware aan gaan passen

nee jongens we hebben het niet nodig maar gaan het wel aanbieden

en daar komt ook nog bij dat de huidige pakketten 100 200 en 500 in prijs kunnen dalen

dat is toch een plus punt voor iedereen

maakt mij niet uit of ik het nodig heb ik ga het wel proberen

je kunt iedere maand aanpassen

kijk mijn auto rijd ook max 244kmh dat rij ik ook niet maar heb wel voor de grotere motor gekozen "betaald” dat had ook een 4 pitter kunnen zijn

maar dat is iedereen zijn keuze toch

ik vind het mooi dat kpn deze stap zet en dat kpn netwerk veel glasvezel uit rolt in buitengebieden

 

 

Een voordeel van zo’n hoge glasvezelsnelheid is ook dat advertentiefilmpjes wat eerder beginnen met afspelen. Bij ADSL (6 kilometer draad) bleven ze vaak geheel achterwege kan ik mij herinneren.

Reputatie 6
Badge +8

Dat zei ik al, iedereen mag het lekker zelf uitmaken.
 

Sommige mensen kopen een Ferrari ook al heb je er in Nederland niks aan. 😉

 

Omdat steeds meer mensen meer bandbreedte willen dan wat nu kan via het koperdraadje moet KPN wel naar een krachtigere backbone. Bijkomstigheid daarvan is dat ze dan ook 1 Gb glasvezel aan kunnen bieden. Zou ik ook doen als ik hen was, kunnen ze de investering nog een beetje terugverdienen.
 

Sinds wanneer legt KPN in buitengebied glasvezel aan? Dat wordt grotendeels door CIF gedaan. 

Reputatie 7
Badge +24

en als er zo ophef is en NIEMAND heeft het nodig

waarom gaat kpn dan zoveel moeite doen om naast 500 1000 te gaan aanbieden

Omdat Ziggo het doet. Er is geen enkele andere reden. En zoveel apparatuur hoeven ze niet aan passen, het zijn meest software upgrades.

Reputatie 7

waarom gaat kpn dan zoveel moeite doen om naast 500 1000 te gaan aanbieden

en alle hardware aan gaan passen

Er hoeft helemaal geen hardware aangepast te worden, het hele FttH netwerk is al een 1Gbps netwerk. Het enige dat KPN hoeft te doen is administratief een 1000Mbps profiel te definiëren en klaar is Kees.

 

en daar komt ook nog bij dat de huidige pakketten 100 200 en 500 in prijs kunnen dalen

dat is toch een plus punt voor iedereen

Maar wie zegt dat dat ook zal gaan gebeuren?

 

maar dat is iedereen zijn keuze toch

Klopt, er is toch ook niemand die zegt dat je niet vrij bent om voor 1000Mbps te kiezen. 

Ik geef alleen aan dat je er helemaal niets aan zult hebben. Ik hoop dat je eens de moeite neemt om met jouw Fritz!Box de gebruikte bandbreedte te meten. De Fritz!Box heeft die functionaliteit, maar naar ik begrepen heb moet je daar wel het één en ander voor doen. Ik weet 100% zeker dat je tot dezelfde conclusie als ik zult komen als je weet wat jouw verbruik in werkelijkheid is.


😉

 

Sinds wanneer legt KPN in buitengebied glasvezel aan? Dat wordt grotendeels door CIF gedaan.

Hier in Rijssen holten

Dat heeft reggefiber gedaan kpn-netwerk

Glasvezel door drukriool

Reputatie 7


😉

Sinds wanneer legt KPN in buitengebied glasvezel aan? Dat wordt grotendeels door CIF gedaan.

Hier in Rijssen holten

Dat heeft reggefiber gedaan kpn-netwerk

Glasvezel door drukriool

Dat is een uitzondering. KPN is de laatste die zich bezighoudt met glasvezel in het buitengebied, simpelweg omdat het niet rendabel is tenzij de aanlegkosten volledig aan de abonnee doorbelast worden en dat is voor velen een te grote investering.

en als er zo ophef is en NIEMAND heeft het nodig

waarom gaat kpn dan zoveel moeite doen om naast 500 1000 te gaan aanbieden

en alle hardware aan gaan passen

Met alle oude lijnkaarten van 100Mbps vervangen moet je dan helaas wel een knijper zetten op 100Mbps abo’s. Dus misschien is het wel handiger om die knijper weg te laten en het maar gewoon aan de rest van het internet en overboekingstaktieken over te laten. Alleen even bekokstoven dat de peering met speedtest servers op en top is, anders gaan mensen natuurlijk piepen als ze net over zijn op gigabit en speedtest kan het niet aan.

ik vind het mooi dat kpn deze stap zet en dat kpn netwerk veel glasvezel uit rolt in buitengebieden

Volgens mij apen de 3 ‘groten’ elkaar gewoon na. Het is allemaal vrij vermakelijk vind ik. Kwa buitengebieden zijn het volgens mij andere partijen. Ziggo/Vodafone doet ook niks in buitengebieden, KPN vult het gat hoofdzakelijk met hybride 4G+DSL denk ik.

 

 

 

Reputatie 6
Badge +8

‘Glasvezel door drukriool’

Daar zijn ze toch al lang geleden mee gestopt? Dat project was niet bepaald een succes. De glasvezelaansluiting raakte meermaals defect door verstoppingen. Men heeft inmiddels voor een deel van dat netwerk een nieuwe kabel buiten het riool aangelegd.

Nieuwe projecten waarbij KPN glasvezel aanlegt in het buitengebied zijn er volgens mij niet. 

@Hsd 

klopt helemaal

hier bij Rijssen een hoofd verbinding punt is inderdaad de glasvezel eruit gehaald

en langs de weg gelegd hoe weet jij dat ?

project is nog niet zo lang geleden afgesloten hoor laatste fase was Holten

hier vlakbij Markelo zijn ze ook bezig maar dat kan wel een andere zijn dan kpn-netwerk dat weet ik niet

Delta is het nu

en kpn is de beheerder van het netwerk

https://glasvezelinhetbuitengebied.nl/

wou het even weten en opgezocht

Reputatie 7

Met alle oude lijnkaarten van 100Mbps vervangen moet je dan helaas wel een knijper zetten op 100Mbps abo’s. Dus misschien is het wel handiger om die knijper weg te laten en het maar gewoon aan de rest van het internet en overboekingstaktieken over te laten.

De kaarten worden ook voor 200Mbps al vervangen.

En wat gaat de prijs dan worden van dat abonnement?

De prijs van 100Mbps ... auw dat doet pijn in de portemonnee van KPN.

De prijs van 500Mbps ... ik ben niet bereid dat te betalen immers dat verbruik ik bij lange na niet.

vrijgeven van de bandbreedte kan

maar kpn gebruikt dit als verdien model

geen snelheid verhoging geen kosten

extra snelheid (glasvezel)

  • 100 €4,99
  • 200 €8,99
  • 500 €12,99

en wjb heeft genoeg aan 100/100

maar hij krijgt de 200/200 voor de prijs van 100/100 €4,99:grin:

Met alle oude lijnkaarten van 100Mbps vervangen moet je dan helaas wel een knijper zetten op 100Mbps abo’s. Dus misschien is het wel handiger om die knijper weg te laten en het maar gewoon aan de rest van het internet en overboekingstaktieken over te laten.

De kaarten worden ook voor 200Mbps al vervangen.

En wat gaat de prijs dan worden van dat abonnement?

De prijs van 100Mbps ... auw dat doet pijn in de portemonnee van KPN.

De prijs van 500Mbps ... ik ben niet bereid dat te betalen immers dat verbruik ik bij lange na niet.

Zie b.v. T-Mobile hoe het zou kunnen.

t-mobile is afhankelijk van kpn in ieder geval in mijn gebied

ik kon eerder 500/500 krijgen en nu niet meer als 100

ergens gelezen dat 500 te duur was omdat t-mobile kpn moet betalen voor deze extra verhoging

Leuk draadje 1gb via de vaste lijn is voor ons met twee personen ook overkill zelfs 100 MB is niet noodzakelijk al gaan sommige downloads dan sneller. Nut en noodzaak is wat dat betreft het zelfde als onbeperkt internet voor mobiel. Ik heb dat niet nodig een ander moet vaker per dag een extra Gb aanvragen.

Een ander punt naar buiten toe is een gigabit lijn wel leuk toch heb je daar niks aan als je een V8 hebt en 2,4 GHz wifi. 

 

 

@tmoesel wat nu jammer is T-Mobile kan in niet odf gebieden maximaal 100Mb leveren voor die 25 euro puur door de wba huur kan dat niet uit, ik kan voor dat geld nu al 1 GB afnemen onbeperkt mobiel en internet en tv samen komt dan een stuk goedkoper uit. De reden dat ik hier niet voor kies ik heb dat beiden niet nodig.

 

PS @peter-keetfm dat dit in Rijssen met het hoofdkwartier van Reggeborgh  van de grondlegger D. Wessels is  gedaan is niet meer dan logisch.

t-mobile is afhankelijk van kpn in ieder geval in mijn gebied

Alleen TMT ODF doet hier terzake in de suggestie. TMT WBA is leunen op KPN.

nee met een v8 maar ook een v9 haal je dat niet

met een v10 word het iets beter

maar daar is de “vrije” router keus weer voor

ik gebruik een fritzbox i.p.v. de experiabox en daar achter een netgear r9000

maar een gbit verbinding is ook meer bedoeld als je veel tegelijk er op zit

en ook meer voor bedraad

voor thuisgebruik is het overkill maar wel leuk

ik ga het wel een maandje proberen

Het ergste zal zijn dat volgend jaar er ongetwijfeld weer minstens € 2,50 prijsverhoging zal komen van wege noodzakelijke investeringen. Hoever laten wij de consument en de ACM dat gaan. De grens is wel een keer bereikt.

 

maar een gbit verbinding is ook meer bedoeld als je veel tegelijk er op zit en ook meer voor bedraad

Kijk je met vier of vijf personen tegelijk een UHD stream is meer dan 100 MB wel nuttig. Is dat een realistisch iets? Geen idee wat gezinnen wel of niet nodig hebben of denken te hebben.

nee met een v8 maar ook een v9 haal je dat niet

met een v10 word het iets beter

maar daar is de “vrije” router keus weer voor

ik gebruik een fritzbox i.p.v. de experiabox en daar achter een netgear r9000

Andere optie is geen router, maar alleen een switch of glasvezelconvertor met meerdere RJ45 poorten.

Reputatie 7

en wjb heeft genoeg aan 100/100

Behalve in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag als mijn NAS backups aan het synchroniseren is met een NAS elders. Als dat niet het geval zou zijn, dan zou ik inderdaad kunnen overwegen om terug te gaan naar 100Mbps, ware het niet dat ik daar financieel geen voordeel van heb want inderdaad betaal ik voor 200Mbps €4,99 per maand.

 

vrijgeven van de bandbreedte kan

maar kpn gebruikt dit als verdien model

geen snelheid verhoging geen kosten

extra snelheid (glasvezel)

  • 100 €4,99
  • 200 €8,99
  • 500 €12,99

Met KPN Hussel is dat

  • 100 €5,00
  • 200 €7,50
  • 500 €12,50

en wjb heeft genoeg aan 100/100

Behalve in de nachten van vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag als mijn NAS backups aan het synchroniseren is met een NAS elders. Als dat niet het geval zou zijn, dan zou ik inderdaad kunnen overwegen om terug te gaan naar 100Mbps.

Dit soort NAS-to-NAS synchronisatie heb ik meerdere jaren over ADSL en/of 4G gedaan. ADSL grofweg 1Mbps , 4G grofweg 20Mbps. Niet weekends, maar dagelijks (over kleine 1000 kilometer). De hele truuk zit hem in atomaire differentiële snapshots. En dat ook comprimeren natuurlijk. Over 4G is datavolume een zeer bepalende factor, vandaar. Het ligt er een beetje aan hoe groot de unieke nieuwe data-aanwas per tijdseenheid is of dit een werkbare tactiek is of niet. Bij mij was het vrijwel altijd zo dat dataoverdracht over internet sneller was dan het heen en weer slepen van USB-stick of harde schijf.

Reputatie 4
Badge +4

Ik ben benieuwd wat de prijs voor dat 1000mbps wel niet moet zijn. :)

Reputatie 7
Badge +16

Ik moet eerlijk zijn. Als privé gebruiker zal ik 100mbit (en 15mbit up) prima vinden 🙂 Zelfs met mijn beperkte zakelijk gebruik (Ik ben overigens niet afhankelijk van mijn lijn voor mijn inkomen). 

Maar met 1gbit zal ik serieus overwegen om 1gbit af te nemen met een zakelijke SLA (Service level agreement) en een webserver hier te hosten die publiek toegankelijk is. :) 

Alleen laat ik dat even afhangen van een mooi rekensommetje die ik tzt zal maken 🙂 (Wat is goedkoper 🙂 ). 

Elke usecase is toch net wat anders en dan moet je simpelweg de oplossing (en het risico) pakken die het beste bij je gebruik past

Reageer