Beantwoord

Binnenkort bij KPN: 1 Gbit snelheid

  • 20 December 2019
  • 158 reacties
  • 2562 keer bekeken


Toon eerste bericht

158 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Ik was zo blij dat KPN nooit reageerde op verzoeken om een 1000Mbps abonnement te introduceren.
Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is.

@wjb wat maakt het nou voor jou uit of ze het wel of niet aanbieden. Het komt op mij over dat als jij het onzin vind het voor iedereen onzin moet zijn. Overigens weet jij helemaal niet of het wel of niet voor iemand nodig is. Het zijn harde uitspraken dat je doet.

Reputatie 7

Ik was zo blij dat KPN nooit reageerde op verzoeken om een 1000Mbps abonnement te introduceren.
Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is.

@wjb wat maakt het nou voor jou uit of ze het wel of niet aanbieden. 

Met alle respect @knorde, wat het mij uitmaakt is dat de consument hier de dupe van wordt want de consument verdiept zich niet in wat hij/zij echt nodig heeft, maar koopt vaak de grootste, langste, hoogste, zwaarste, mooiste, ... snelste. Het gevolg is dat de consument dus meer gaat betalen voor iets dat hij niet zal gebruiken. Snap je wat ik daarmee zeg?

 

Het komt op mij over dat als jij het onzin vind het voor iedereen onzin moet zijn. 

Dat is jouw perceptie, maar dat is niet wat ik zeg. Éénieder moet voor zich maar uitmaken of het onzin is of niet. Het enige wat ik hier doe is mensen aware maken dat er meer is dan marketing/reclame en dat je dat wel eens zou kunnen helpen om geld in je eigen portemonnee te houden i.p.v. aan de aandeelhouders van Ziggo of KPN te "geven".

 

Overigens weet jij helemaal niet of het wel of niet voor iemand nodig is. Het zijn harde uitspraken dat je doet.

Ik heb nog geen enkele harde uitspraak gedaan maar het klopt dat ik met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijk weet dat die snelheid (nog) niet nodig is. Meten is weten.

Hier een test van die usb3 gigabit adapters: https://nl.hardware.info/artikel/7533/13-usb-30-gigabit-adapters-review-levenslijntjes

Ik zie hier dus ook 2 verdachte types in de Testresultaten/conclusies. Vooral die US1GC301AU2R is op de website van Startech momenteel 110 Euro!. Voor iets wat feitelijk 2x geen Gigabit is. Dan ben je beter af zonder extra ethernet poorten en dan VLAN’s definieren op bestaande enkele poort op een bestaande PC (en wel een managed switch nodig natuurlijk die VLAN’s kan).

Reputatie 4
Badge +3

Ik was zo blij dat KPN nooit reageerde op verzoeken om een 1000Mbps abonnement te introduceren.
Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is.

@wjb wat maakt het nou voor jou uit of ze het wel of niet aanbieden. 

Met alle respect @knorde, wat het mij uitmaakt is dat de consument hier de dupe van wordt want de consument verdiept zich niet in wat hij/zij echt nodig heeft, maar koopt vaak de grootste, langste, hoogste, zwaarste, mooiste, ... snelste. Het gevolg is dat de consument dus meer gaat betalen voor iets dat hij niet zal gebruiken. Snap je wat ik daarmee zeg?

 

Het komt op mij over dat als jij het onzin vind het voor iedereen onzin moet zijn. 

Dat is jouw perceptie, maar dat is niet wat ik zeg. Eenieder moet voor zich maar uitmaken of het onzin is of niet. Het enige wat ik hier doe is mensen aware maken dat er meer is dan marketing/reclame en dat je dat wel eens zou kunnen helpen om geld in je eigen portemonnee te houden i.p.v. aan de aandeelhouders van Ziggo of KPN te "geven".

Jij zegt dat de consument hier de dupe van wordt maar daar heb je geen enkel hard bewijs voor. Je zegt letterlijk dat de consument meer gaat betalen voor iets dat hij niet zal gebruiken. Vervolgens vraag je of ik snap wat je daarmee zegt. Is het nu nog steeds niet duidelijk?

 

Overigens weet jij helemaal niet of het wel of niet voor iemand nodig is. Het zijn harde uitspraken dat je doet.

Ik heb nog geen enkele harde uitspraak gedaan maar het klopt dat ik met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijk weet dat die snelheid (nog) niet nodig is. Meten is weten.

Jouw letterlijke tekst:

Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is.

Vind jij dat geen harde uitspraak?

 

Gelukkig doet KPN dat ook niet want het is de keuze van de consument of hij/zij een bepaald product contracteert of niet.

 

Excuse me! De Telfort prepaid klanten hebben door KPN nu standaard internet aan waar dit bij Telfort niet het geval was. Dat product was voorheen elders gecontracteerd. 

KPN heeft diverse klanten van haar merk Telfort en eerder al de overgenomen OBN klanten overgezet naar 1 systeem met het verlies van DVB-C  een hybride dienst die ook ik destijds bewust heb afgenomen.

Een dienst/product waar mijn maandlasten € 10,00 minder waren dan nu terwijl ik en andere klanten met mij op dit systeem minder mogelijkheden hebben. In feite minder product voor meer geld. Om maar te zwijgen over de andere comprimering etc.

 

KPN is wat dat aan gaat geen haar beter. In de haantjes strijd brengen ze zo lijkt het zoveel mogelijk klanten onder 1 naam zodat ze op papier de grootste provider lijken. Dat klanten van die overgenomen providers functionaliteiten verliezen waar bewust voor is gekozen lijkt daarbij niks uit te maken. 

 

Zo ook het huidige  allws onder 1 merk voor mij ook een gevolg van het haantjes gedrag, van de sterke punten van Telfort( lees lagere prijzen) is bij het Hussel aanbod nog niks terug te vinden. Diverse voordelen zoals dubbele data of een kosteloos zender pakket zijn zelfs vervallen.

Als je waarom dan ook bewust een dienst bij KPN wil afnemen ben je wel afhankelijk van het aanbod. Op mobiel gebied een aanbod waarbij er geen kleine bundels zijn, en de kleinste bundels in prijs duurder zijn dan de overige aanbieders.

 

Ik moet dan ook smakelijk lachen, je hebt wel gelijk omdat het de eigen keuze is vaak wel een onbewust opgelegde keuze. Omdat sommige klanten wel of niet terecht denken of vinden dat KPN de beste keuze is, echt niet alleen door de marketing machines hoewel jezelf Het netwerk van Nederland noemen is op en top subconsious influencing.

 

Ik heb mn pfsense installatie ook als vm draaien, maar ik denk dat ik hem weer op een fysieke pc installeer. Je hebt namelijk nogal wat overhead. Daar merk je bij normaal internet gebruik niets van, maar als ik veel data kopieer naar een machine op een ander vlan, deze data moet dan dus allemaal door de router, dan haal ik veel te weinig snelheid. 

Als ook VLAN’s compleet softwarematig zijn dan komt het erg aan op efficiëntie en implementatie van de ethernet driverstack. Je zou misschien kunnen kijken welke verbinding het meest baat heeft bij hoge snelheid en desnoods 2 2,5Gbit ethernet adaptors installeren met ook extra losse point-to-point Cat6 kabel. Zelfde principe had ik ooit toen Gbit betaalbaar werd en 100Mbps voor NAS enz me soms veel te lang wachten was.

Of als je extra PCI-E kaarten hebt, die kun je in Virt-Manager (libvirt KVM/QEMU) exclusief toekennen aan de router virtuele machine (werkt alleen als de PC IOMMU in hardware heeft). Dan zou je een deel van de overhead al kwijt moeten zijn.

Reputatie 7

Jij zegt dat de consument hier de dupe van wordt maar daar heb je geen enkel hard bewijs voor. Je zegt letterlijk dat de consument meer gaat betalen voor iets dat hij niet zal gebruiken. Vervolgens vraag je of ik snap wat je daarmee zegt. Is het nu nog steeds niet duidelijk?

Het 1000Mbps abonnement gaat meer kosten dan het 500Mbps abonnement.

Ik denk dat we het daar over eens zullen zijn ... of niet?

... wordt want de consument verdiept zich niet in wat hij/zij echt nodig heeft, maar koopt vaak de grootste, langste, hoogste, zwaarste, mooiste, ... snelste.

1 + 1 = 2.

Reputatie 7

KPN is wat dat aan gaat geen haar beter.

Dat hoor je mij ook niet zeggen hoor. :wink:

 

Ik moet dan ook smakelijk lachen, je hebt wel gelijk omdat het de eigen keuze is vaak wel een onbewust opgelegde keuze.

Precies, je hebt hem door en dat is nu precies waarom ik zo hamer op meten is weten

Die onbewust opgelegde keuze moet immers een bewust vrijwillige keuze zijn.

Ik kan me niet voorstellen dat we het daar niet over eens zijn. :sunglasses:

discussie is weer lekker gangs

wjb nee ik heb geen netgear switch tussen nt en fritzbox

helaas is dit een tp-link

over reclame gesproken kijk ik niet naar netflix

of kijk ik weg naar mijn smartphone

vooral de reclame van de plus zap ik direct naar een andere zender

 

Reputatie 4
Badge +3

Jij zegt dat de consument hier de dupe van wordt maar daar heb je geen enkel hard bewijs voor. Je zegt letterlijk dat de consument meer gaat betalen voor iets dat hij niet zal gebruiken. Vervolgens vraag je of ik snap wat je daarmee zegt. Is het nu nog steeds niet duidelijk?

Het 1000Mbps abonnement gaat meer kosten dan het 500Mbps abonnement.

Ik denk dat we het daar over eens zullen zijn ... of niet?

... wordt want de consument verdiept zich niet in wat hij/zij echt nodig heeft, maar koopt vaak de grootste, langste, hoogste, zwaarste, mooiste, ... snelste.

1 + 1 = 2.

Dat het meer gaat kosten zijn we het zeker over eens. Alleen ben ik het niet met je eens dat je aangeeft dat ze het niet zullen gebruiken. Dat weet jij namelijk helemaal niet.

helaas is dit een tp-link

Als je er op in kan loggen is het principe hetzelfde. Dus als het de typenummereing met E toevoeging is. Die kan ook VLAN’s enz.

helaas is dit een tp-link

Als je er op in kan loggen is het principe hetzelfde. Dus als het de typenummereing met E toevoeging is. Die kan ook VLAN’s enz.


nee dat kan nu niet moet ik hem op poort terug aansluiten 4of5

totaal eigenlijk geen zin in “met een stopwatch ben niet gek of zo”

ik laat het erbij nu 500 en ga zeker 1000 proberen

waarom je dan voor gek verklaart word raar

kpn bied het aan en is toch meer voor tweaken

ik wil het gewoon even testen maar word voor gek / dief en van alles uit gemaakt

kpn bied het straks aan en gaat echt niet om dat ziggo het kan

dat kan helemaal niet up zo snel over de coax kabel kan gewoon niet

Er bestaan bijna geen vrijwillige keuze's meer hooguit door welke provider je laat uitmelken. 

Waarbij KPN in veel gevallen (lees wba) altijd de laatst lachende is over de rug van de consumenten. Logisch inderdaad het is een commercieel ex staatsbedrijf die haar klanten bestand kado heeft gekregen, niet veel anders dan de kabelaar deze kado heeft gekregen met de opheffing van de CAI's. 

 

Anyway wie het wil neem die gigabit af maar verwacht niet dat je dat gaat meten en tenzij ik het misheb zal het TV verbruik er dan wel vanaf gaan. En hoe zal het met Gpon aansluitingen gaan kan KPN met dat soort verbindingen die gigabit garanderen of wordt het net als bij DSL een overeenkomt  tot 1Gb

Reputatie 7

wjb nee ik heb geen netgear switch tussen nt en fritzbox

helaas is dit een tp-link

Dat is jammer, ik dacht dat je een Netgear gebruikte. :disappointed_relieved: De monitoring functionaliteit van de TP-Link toont helaas het aantal packets i.p.v. bytes en daar heb je niet zo veel aan bij het meten van de gebruikte bandbreedte immers packets zijn variabel in grootte.

Ik hoop dat je toch eens zult meten wat jouw verbruik nu werkelijk is want, geloof me of niet, je zult versteld staan hoe weinig dat eigenlijk is.

Ik zeg dit niet om "gelijk te krijgen" maar met de beste bedoelingen om mensen in te laten zien dat meer niet altijd nodig/beter is.

Nogmaals, de keuze of je wel of niet voor 1000Mbps gaat is uiteraard gewoon volledig de jouwe.

wjb nee ik heb geen netgear switch tussen nt en fritzbox

helaas is dit een tp-link

Dat is jammer, ik dacht dat je een Netgear gebruikte. :disappointed_relieved: De monitoring functionaliteit van de TP-Link toont helaas het aantal packets i.p.v. bytes en daar heb je niet zo veel aan bij het meten van de gebruikte bandbreedte immers packets zijn variabel in grootte.

Ja klopt, was ik even vergeten.

Verder is het ook zo dat de TL-SG108E (ik heb o.a. een versie 4) kleine ethernetpakketten ( 64 bytes of kleiner dacht ik) i.c.m. met VLAN’s als bad packet weergeeft. Dat heeft me veel gezoek in eigen software enz gekost, totdat ik op hun forum las dat ze dat niet kunnen veranderen in firmware omdat de chip die gebruikt wordt het nu eenmaal zo rapporteert.

Reputatie 7

waarom je dan voor gek verklaart word raar

...

ik wil het gewoon even testen maar word voor gek / dief en van alles uit gemaakt

Ik vind het heel jammer dat je dat zo interpreteert. Er is hier helemaal niemand die jou voor gek verklaard of voor dief en van alles uitmaakt. Mijn berichten zijn helemaal niet aan jou gericht, maar aan de consument. Daarbij komt dat ik hoop dat je de uitdrukking "dief van je eigen portemonee" kent en dat dat niets met het algemene begrip "dief" te maken heeft. :wink:

 

kpn bied het straks aan en gaat echt niet om dat ziggo het kan

Geloof me, laat dat nu juist het enige zijn waar het om draait. Ik zou zeggen, ga eens praten met wat ingewijden bij KPN en je zult niet anders horen. Mijn hele betoog in dit topic is dat de abonnee zijn keuze niet maakt op rationele gronden (meten is weten) maar op perceptie.

In de perceptie van de abonnee is 1000Mbps beter dan 500Mbps. Daar lijkt op het eerste gezicht natuurlijk ook op, maar is dat ook echt zo als je toch maar 150Mbps verbruikt (rationeel meten is weten). Nee dus want het zal er dus geen spat sneller door gaan.

Het is die perceptie van de abonnee die KPN noopt om ook met een 1000Mbps abonnement te komen immers dan is Ziggo in de perceptie van de abonnee wat dat betreft niet "beter" dan KPN.

 

dat kan helemaal niet up zo snel over de coax kabel kan gewoon niet

Klopt, daar heb je rationeel gezien volledig gelijk. Maar wordt de keuze gemaakt op rationele gronden? Nee dus, bij het meerendeel van de bevolking niet.

 

@tmoesel 

leg eens uit ik heb deze nog op de hoofdaansluiting zitten

omdat de voip nog op deze manier moet vlan7 afsplitten naar de v10

 

soms merk ik op de huawei p20 pro dat paginas langzaam laden

is dat het probleem van die switch

 

Reputatie 7

soms merk ik op de huawei p20 pro dat paginas langzaam laden

is dat het probleem van die switch

Als de vlans correct ingesteld zijn, dan wordt dat, met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, niet veroorzaakt door de switch tussen jouw Fritz!Box en de NTU. Je zou dat dan overigens ook bij andere apparaten op jouw netwerk moeten merken. Voor een switch aan de WAN zijde van jouw router is er geen enkel onderscheid te maken tussen de apparaten aan de LAN zijde van de router.

De oorzaak van traag ladende pagina's moet je mijns inziens zoeken in issues met IPv6, wifi en/of dns, de route op Internet naar de betreffende webserver of de load op die webserver.

Anyway wie het wil neem die gigabit af maar verwacht niet dat je dat gaat meten en tenzij ik het misheb zal het TV verbruik er dan wel vanaf gaan. En hoe zal het met Gpon aansluitingen gaan kan KPN met dat soort verbindingen die gigabit garanderen of wordt het net als bij DSL een overeenkomt  tot 1Gb

Bij GPON is voor zover ik weet de hele glazen tak 10Gbps. Maar dat zou iemand van KPN moeten bevestigen.

De optische splitters in de route tussen ‘het internet’ (een hoofdknooppunt ergens) en de huizen kunnen niets aan de snelheid veranderen. Ze sluizen alleen maar licht door van een bepaalde kleur. Het kastje thuis zal wel Gigabit ethernet hebben. Heb ooit wel eens specificaties van een Huawei modemrouter voor GPON gezien, maar ik weet niet wat KPN gaat inzetten.

Als het splitten in meer dan 10 is, heb je al overboeking in theorie. Ervan uitgaande dat alle huizen een gelijk tijdslot binnen de 10Gbit krijgen en allemaal 1Gbit abo hebben.

wjb ik gebruik open dns

wat houd dit in dan ?

Verder is het ook zo dat de TL-SG108E (ik heb o.a. een versie 4) kleine ethernetpakketten ( 64 bytes of kleiner dacht ik) i.c.m. met VLAN’s als bad packet weergeeft

 

 

Reputatie 7

Dat het meer gaat kosten zijn we het zeker over eens. Alleen ben ik het niet met je eens dat je aangeeft dat ze het niet zullen gebruiken. Dat weet jij namelijk helemaal niet.

Ik beweer ook niet dat ik dat weet, ik beweer dat ik dat met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijk weet. Een klein nuanceverschil wat je van mij ook rustig weg mag strepen hoor. En waarom ben ik zo stellig daarin ... meten is weten. Het lukt op dit moment zelfs veelal niet om 500Mbps volledig te gebruiken. Alleen bij parallelle downloads van films of games zal je wellicht in de buurt kunnen komen maar verder moet je van zeer goede huize komen om nog meer te gebruiken.

Voorbeeld:

Als ik een bestand via het gigabit LAN naar mijn Synology NAS kopieer dan wordt er bijna 90MB per seconde weggeschreven. Kopieer ik echter datzelfde bestand via een 500Mbps Internet aansluiting naar een NAS elders die ook op een 500Mbps aansluiting zit dan stokt de snelheid vaak al bij 35MB per seconde. Inclusief overhead betekent dat zo'n 350Mbps ofwel 70% van 500Mbps. Blijkbaar is de beperkende factor nu dus al ergens op het pad tussen de twee aansluiting, op Internet dus.

 

Reputatie 4
Badge +3

Ik was zo blij dat KPN nooit reageerde op verzoeken om een 1000Mbps abonnement te introduceren.
Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is.

@wjb wat maakt het nou voor jou uit of ze het wel of niet aanbieden. Het komt op mij over dat als jij het onzin vind het voor iedereen onzin moet zijn. Overigens weet jij helemaal niet of het wel of niet voor iemand nodig 

Dat het meer gaat kosten zijn we het zeker over eens. Alleen ben ik het niet met je eens dat je aangeeft dat ze het niet zullen gebruiken. Dat weet jij namelijk helemaal niet.

Ik beweer ook niet dat ik dat weet, ik beweer dat ik dat met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijk weet.

@wjb hoe vaak moet ik je nou nog quoten, het zijn en blijven je eigen woorden.

Reputatie 7

wjb ik gebruik open dns

Dat is prima. Als je een nog snellere dns server wilt, overweeg dan de dns servers van CloudFlare. (IPv4: 1.1.1.1 en 1.0.0.1 IPv6: 2606:4700:4700::1111 en 2606:4700:4700::1001)

 

wat houd dit in dan ?

Verder is het ook zo dat de TL-SG108E (ik heb o.a. een versie 4) kleine ethernetpakketten ( 64 bytes of kleiner dacht ik) i.c.m. met VLAN’s als bad packet weergeeft

Niet iets om je druk om te maken, meer een weergave issue dan een "probleem".

Reputatie 7

Ik was zo blij dat KPN nooit reageerde op verzoeken om een 1000Mbps abonnement te introduceren.
Logisch ook want KPN weet dat 1000Mbps op dit moment nog nergens voor nodig is.

@wjb wat maakt het nou voor jou uit of ze het wel of niet aanbieden. Het komt op mij over dat als jij het onzin vind het voor iedereen onzin moet zijn. Overigens weet jij helemaal niet of het wel of niet voor iemand nodig 

Dat het meer gaat kosten zijn we het zeker over eens. Alleen ben ik het niet met je eens dat je aangeeft dat ze het niet zullen gebruiken. Dat weet jij namelijk helemaal niet.

Ik beweer ook niet dat ik dat weet, ik beweer dat ik dat met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijk weet.

@wjb hoe vaak moet ik je nou nog quoten, het zijn en blijven je eigen woorden.

Klopt, mijn eigen woorden en nergens waar ik beweer dat ik dat weet.

Reageer