Vraag

Hoe stap je het best over op glasvezel?

  • 9 August 2019
  • 103 reacties
  • 2297 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

103 reacties

Reputatie 2

duidelijk nog een oud abonnement pre 2016 voor zijn factuur bedrag klopt het wel.


@Galdor68 @wjb Mijn abonnemet is inderdaad van voor 2016. En anderen kunnen die prijs ook claimen, dus glasvezel is duurder.

Met de huidige opgetrokken of genivelleerde prijzen net hoe je het wil noemen maakt het geen verschil meer.


Maar de snelheid in de praktijk is als het goed is anders.

Aansluitkosten? Je bent al klant ......... tuurlijk het betreft geen overstap maar een nieuwe aansluiting.


Ja inderdaad. KPN rekent je de nieuwe klant aansluitkosten prijs, terwijl je al klant bent en de extra kosten straks bij je bestaande factuur erbij vermeld wordt en van dezelfde bankrekening afgeschreven worden. Totaal onredelijk en als je zegt dat je je ADSL opheft als alles functioneert is het feitelijk een upgrade. En dubbele maandkosten zal er ook vast bij horen want de opzegtermijn is minimaal een maand. Dat is dus twee keer of wellicht drie keer kassa voor geen enkel extratje behalve de standaard toezegging van probleemloos overstappen (die zelden nagekomen wordt). Eigenlijk past dit dus zo in een programma als kassa of opgelicht.

Als je iets krijgt mag je normaal ook kiezen voor de helft van de waarde in contanten. Dus als je geen experiabox aansluit zou je de helft daarvan vergoed moeten krijgen toch?

Op https://www.kpn.com/internet/glasvezel/plaatsen.htm
staat " Geen extra kosten. Glasvezel beschikbaar op jouw adres? Daar betaal je niks extra's voor!"
Dus zou mijn nieuwe abonnement € 3,50 per maand goedkoper moeten zijn. Ook weer zoiets.

KPN zou klanten standaard de optie moeten bieden om internet via ADSL pas af te sluiten als de glasvezel naar behoren werkt. Je internet er niet meer door en ontvangt dus niets exra's, Het zou gewoon standaard procedure moeten zijn om het zo te doen. Het komt volgens de KPN medewerker die ik vandaag sprak vaak voor dat er storingen zijn bij een overstap dus KPN zadelt mensen dan bewust met vermijdbare problemen op. De storingen kunnen regelmatig dagen duren maar een maand zonder zou volgens de medewerker zeldzaam zijn (dus niet onmogelijk).
Reputatie 7
Mijn abonnemet is inderdaad van voor 2016. En anderen kunnen die prijs ook claimen, dus glasvezel is duurder.
Nee, glasvezel is niet duurder dan koper, de prijs is exact hetzelfde. Jouw veronderstelling dat glas duuderder zou zijn dan koper is echt niet correct.
KPN zou klanten standaard de optie moeten bieden om internet via ADSL pas af te sluiten als de glasvezel naar behoren werkt. Je internet er niet meer door en ontvangt dus niets exra's, Het zou gewoon standaard procedure moeten zijn om het zo te doen. Het komt volgens de KPN medewerker die ik vandaag sprak vaak voor dat er storingen zijn bij een overstap dus KPN zadelt mensen dan bewust met vermijdbare problemen op. De storingen kunnen regelmatig dagen duren maar een maand zonder zou volgens de medewerker zeldzaam zijn (dus niet onmogelijk).

Eens, het is ook nog in eigen belang van kpn, ze zijn er bij gebaat om het kopernetwerk uit te faseren om er zo geen onderhoud meer aan te hebben.

Ik stapte over van DSL naar glasvezel, van 2 aanbieders, ik accepteerde graag een maand dubbele kosten in dat geval.

Zo'n 10 jr terug verhuisde ik een xs4all aansluiting, ik kreeg zonder te vragen een maand (of meer?) overlap, uitstekend geregeld.
Even een modem instellen met de juiste gegevens.
Reputatie 2

Mijn abonnemet is inderdaad van voor 2016. En anderen kunnen die prijs ook claimen, dus glasvezel is duurder.Nee, glasvezel is niet duurder dan koper, de prijs is exact hetzelfde. Jouw veronderstelling dat glas duuderder zou zijn dan koper is echt niet correct.


@wjb Mijn factuur voor ADSL was €35 per maand. Per juli is dat verhoogd naar €39 per maand. Glasvezel kost naar wat mij gezegd werd 42,50 per maand. Dat is toch echt € 3,50 meer.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Kruimeltje2, Wat een berichten op jouw vragen. 🙂 Ben je er uit gekomen? Ik zie door de bomen het bos niet meer door alle berichten. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, geef het vooral aan en dan onderneem ik actie!
Reputatie 7
Glasvezel kost naar wat mij gezegd werd 42,50 per maand.
Klopt en via koper kost het ook €42,50, exact evenveel dus.
Het is natuurlijk onzinnig om dan te roepen dat glasvezel duurder is immers met een nieuw abonnement via koper zou je ook €3,50 duurder uit zijn dan jouw huidige €39,-. Het is dus niet glas dat duurder zou zijn maar het nieuwe abonnement ongeacht glas of koper.
Reputatie 2
Hoi @Kruimeltje2, Wat een berichten op jouw vragen. 🙂 Ben je er uit gekomen? Ik zie door de bomen het bos niet meer door alle berichten. Mocht ik je nog ergens mee kunnen helpen, geef het vooral aan en dan onderneem ik actie!

@Marina_ De ISDN-2 overstap lijkt/is momenteel geregeld. Sinds kort levert KPN pas een oplossing. KPN levert een Voip naar ISDN-2 adapter, de installatie daarvan moet nog ingepland worden in de planning bij KPN. ISDN-2 loopt is mij toegezegd door tot 1 november 2019 en als het langer duurt blijft de ISDN-2 langer in de lucht.

De internet problemen zijn niet opgelost. ADSL is sinds een storing 2 weken geleden in de wijkcentrale traag. Regelmatis is de snelheid 1 mbit terwijl een kleine 7 mbit mogelijk is volgens KPN en ze niet begrijpen waarom het regelmatig minder is dan 6,67 mbit. 40 mbit is toegezegd en nu is er een 50 mbit als het kan regeling. Ik heb gevraagd om een probleemloze overstap van ADSL naar glasvezel internet. Mij werd door KPN geadviseerd om op het forum te informeren hoe dat moet omdat er vaak dagenlang uitval is bij zo'n overstap.

Vandaag is een extra glasvezel aansluiting aangevraagd. Het bestaande ADSL abonnement kan dan opgezegd worden als de glasvezel werkt. Email adressen zouden dan allemaal op het nieuwe abonnement overgezet kunnen worden werd toegezegd. Klopt dat???
Jammer is dat je daarop moet wachten omdat (in tegenstelling tot wat op de website vermeld is) daarbij een monteur verplicht zou zijn. Terwijl een NT kastje aansluiten een kleinigheid is waarvoor je niet thuis zou hoeven te blijven om op een monteur te wachten.
Het nieuwe abonnement zou hetzelfde kosten als ADSL maar het is per maand €3,50 duurder.
Ik neem een eigen router en geen experiabox, wat kan volgens de medewerker, maar je krijgt geen tegenmoetkoming als je eigen apparatuur neemt.
We verbaasden ons er net op het forum over dat je dan aansluitkosten gerekend wordt voor een nieuwe klant terwijl je een bestaande klant bent en per saldo feitelijk zelfs slechts sprake is van een upgrade van het internet abonnement.
We verbaasden ons er net ook over dat KPN standaard niet de ADSL internet toegang pas afsluit (ISDN blijft nog even) als je glasvezel internet neemt.

Zoals @KeesYagi net schreef bieden andere providers bij een overstap gratis een overlap periode aan als je vertrekt. Ik heb bij anderen ook meegemaakt dat vertrekkende klanten een maand overlap krijgen en email verzenden en ontvangen zelfs twee jaar gratis doorliep. Als je bij KPN intern overstapt verwacht je ook zoiets. Waarom gebeurt dat niet?
Jullie hebben beiden gelijk, ja Kruimeltje gaat in prijs omhoog en ja KPN en andere providers belasten sinds eerder genoemde periode vooral nieuwe dsl klanten met hogere kosten die niet in verhouding staan met glasvezel ten opzichte wat haalbaar is. De genoemde €5,00 korting is dan ook niet meer dan billijk helaas doet niet elke provider dit. Omdat we niet meer in 2016 leven heeft wjb wel gelijk door de 2019 prijzen aan te houden.

Zou KPN je de 200/20 dsl verbinding kunnen en willen leveren zal dat naar alle waarschijnlijk een nieuwe overeenkomst inhouden met dezelfde prijs van € 42,50.

Bij DSL wordt zoals in het screenshot te zien is bewust tot 200 gezegd bij de download het feitelijke getal kan lager liggen de upload kan juist weer hoger uitvallen richting 30Mb.

Helaas moet je bij glasvezel voor synchrone snelheden bij betalen wat bij bijna alle overige providers standaard is of de synchrone upload nodig is dat is een ander verhaal.
Als ik het zo lees dan kan kpn de zich de moeite van het fout zoeken in de dsl lijn besparen door je over te laten stappen op glasvezel.
Als ik het zo lees dan kan kpn de zich de moeite van het fout zoeken in de dsl lijn besparen door je over te laten stappen op glasvezel.
Die actie lijkt met een omweg in gang te zijn gezet om downtime te verminderen.
Reputatie 7
Jullie hebben beiden gelijk, ...
Behoudt altijd zicht op de oorsprong van een discussie immers dat is een wezenlijk onderdeel van de discussie en een conclusie behoort ook de oorsprong niet uit het oog te verliezen.

De oorsprong van deze discussie is de onjuiste stelling:
Glasvezel kost de gebruiker meer!
Reputatie 2

Als ik het zo lees dan kan kpn de zich de moeite van het fout zoeken in de dsl lijn besparen door je over te laten stappen op glasvezel.Die actie lijkt met een omweg in gang te zijn gezet om downtime te verminderen.


Klopt @KeesYagi en @Galdor68 Ik ben feitelijk door KPN weggetreiterd uit mijn ADSL abonnement en help hen van technisch uitzoek probleem af en ze hoeven geen monteur daarvoor te sturen doordat ik dan overstap op glasvezel (op tijdelijk nog de ISDN telefonie na).
De overlap periode zal ivm opzegtermijn waarschijnlijk 2 maanden zijn om storingen te vermijden.
Daar betaal ik dan uit eigen zak ook een nieuwe router voor (dure grap).
Ik betaal aansluitkosten voor een nieuwe klant (terwijl ik bij KPN zat en blijf).
Ik heb nooit een vergoeding of tegenmoetkoming gehad voor lage internet snelheid (wel de afgelopen jaren meermaals om gevraagd, maar nooit gekregen).
Mijn abonnementsgeld gaat voor dezelfde snelheid €3,50 omhoog terwijl mij eerst toegezegd was dat de prijs gelijk zou zijn en op de website de overstap verkocht wordt als, ik citeer: "Geen extra kosten. Glasvezel beschikbaar op jouw adres? Daar betaal je niks extra's voor!"


Service?
Herstel

Kruimel kijkt vanuit de huidige kosten dus hij gaat in prijs omhoog dat zou met dsl ook het geval zijn.

Met de prijs ontwikkeling in het achterhoofd is het zo dat glasvezel altijd duurder was het kostte de consument altijd meer. Dat verschil is in het nadeel van de DSL klanten veranderd.

Elke klant die een abonnement ouder dan 2015/16 heeft zal doorgaans bij significante veranderingen met de op dat moment geldende tarieven te maken krijgen.

Een significante wijziging kan de verandering van internet only naar internet en tv inhouden of andersom dit zijn twee verschillende producten tv is nog geen keuze optie zoals het tegenwoordig onder geschoven kindje notabene de oorsprong van het bedrijf telefonie.
Diverse andere wijzigingen waarbij van een oudere niet meer geleverde abonnements vorm sprake is kan ook ditzelfde tot gevolg hebben.


Ps de monteur zal nodig zijn omdat er nog geen mediaconverter aanwezig is. Bij glasvezel is in tegestelling tot dsl een monteur verplicht.
Reputatie 7
Herstel
...

Het gaat mij maar om één ding @Galdor68, maar dat heb je blijkbaar nog niet door

Glasvezel kost de gebruiker meer!
Het gaat mij maar om één ding

Dat heb ik wel degelijk door het gaat jou zo goed als altijd maar om 1 ding jouw eigen gelijk en jouw eigen kijk en visie.

We kunnen soms goed met elkaar argumenteren meestal gaat het snel fout om boven genoemde reden. Zelfs al heb je gelijk hoef je niet zolang door te gaan tot je dat krijgt.

Het zal voor alle lezers vast duidelijk genoeg zijn hoe het was bedoeld.
Reputatie 7
Badge +19
Bedankt voor de toelichting @Kruimeltje2,
@Marina_
De ISDN-2 overstap lijkt/is momenteel geregeld. Sinds kort levert KPN pas een oplossing. KPN levert een Voip naar ISDN-2 adapter, de installatie daarvan moet nog ingepland worden in de planning bij KPN. ISDN-2 loopt is mij toegezegd door tot 1 november 2019 en als het langer duurt blijft de ISDN-2 langer in de lucht.

Fijn om te lezen dat dit stukje al geregeld is.

De internet problemen zijn niet opgelost. ADSL is sinds een storing 2 weken geleden in de wijkcentrale traag. Regelmatis is de snelheid 1 mbit terwijl een kleine 7 mbit mogelijk is volgens KPN en ze niet begrijpen waarom het regelmatig minder is dan 6,67 mbit. 40 mbit is toegezegd en nu is er een 50 mbit als het kan regeling. Ik heb gevraagd om een probleemloze overstap van ADSL naar glasvezel internet. Mij werd door KPN geadviseerd om op het forum te informeren hoe dat moet omdat er vaak dagenlang uitval is bij zo'n overstap.



Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) willen toevoegen aan jouw forumprofiel?(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf) Dan kan ik kijken hoe het ervoor staat met jouw verbinding en hoe het zit met de overstap naar glasvezel.

Vandaag is een extra glasvezel aansluiting aangevraagd. Het bestaande ADSL abonnement kan dan opgezegd worden als de glasvezel werkt. Email adressen zouden dan allemaal op het nieuwe abonnement overgezet kunnen worden werd toegezegd. Klopt dat???

Als je gaat vernieuwen met een contract aan hetzelfde adres, kun je gebruik blijven maken van je e-mailadressen. Als het gaat over een nieuw contract onder een ander adres ook. Dan geven we jouw e-mailadressen weer vrij, waardoor je weer een nieuw e-mailaccount kunt aanmaken met dezelfde adressen. Als dit het geval is, hebben we het erover als het zover is.

Jammer is dat je daarop moet wachten omdat (in tegenstelling tot wat op de website vermeld is) daarbij een monteur verplicht zou zijn. Terwijl een NT kastje aansluiten een kleinigheid is waarvoor je niet thuis zou hoeven te blijven om op een monteur te wachten.

Er moet het één en ander aangepast worden in de meterkast. Wat voor jou misschien een kleine handeling is, is voor de meeste mensen niet het geval. KPN heeft ervoor gekozen om dit zelf in beheer te houden, vandaar dat er een monteur langskomt om glasvezel aan te sluiten.

Het nieuwe abonnement zou hetzelfde kosten als ADSL maar het is per maand €3,50 duurder.
Ik neem een eigen router en geen experiabox, wat kan volgens de medewerker, maar je krijgt geen tegenmoetkoming als je eigen apparatuur neemt.
We verbaasden ons er net op het forum over dat je dan aansluitkosten gerekend wordt voor een nieuwe klant terwijl je een bestaande klant bent en per saldo feitelijk zelfs slechts sprake is van een upgrade van het internet abonnement.
We verbaasden ons er net ook over dat KPN standaard niet de ADSL internet toegang pas afsluit (ISDN blijft nog even) als je glasvezel internet neemt.

Als je jouw contract vernieuwt aan hetzelfde adres, betaal je geen aansluitkosten. Het kan wel zijn dat je € 3,50 duurder uit bent. Dit kan ik pas nagaan wanneer je jouw gegevens hebt toegevoegd aan je forumprofiel


Zoals @KeesYagi net schreef bieden andere providers bij een overstap gratis een overlap periode aan als je vertrekt. Ik heb bij anderen ook meegemaakt dat vertrekkende klanten een maand overlap krijgen en email verzenden en ontvangen zelfs twee jaar gratis doorliep. Als je bij KPN intern overstapt verwacht je ook zoiets. Waarom gebeurt dat niet?


Dit doen we alleen bij opzeggingen, niet als je vernieuwt. Dan loopt het gewoon door.


Hopelijk is het zo al een stukje duidelijk geworden. Zo niet, hoor ik het graag.
Reputatie 2
Bedankt voor de toelichting @Kruimeltje2,
Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) .... Dan kan ik kijken hoe het ervoor staat met jouw verbinding en hoe het zit met de overstap naar glasvezel.

@Marina_ Ik heb de gegevens in een persoonlijk bericht aan u gestuurd.

Vandaag is een extra glasvezel aansluiting aangevraagd. Het bestaande ADSL abonnement kan dan opgezegd worden als de glasvezel werkt. Email adressen zouden dan allemaal op het nieuwe abonnement overgezet kunnen worden werd toegezegd. Klopt dat???
Als je gaat vernieuwen met een contract aan hetzelfde adres, kun je gebruik blijven maken van je e-mailadressen. Als het gaat over een nieuw contract onder een ander adres ook. Dan geven we jouw e-mailadressen weer vrij, waardoor je weer een nieuw e-mailaccount kunt aanmaken met dezelfde adressen. Als dit het geval is, hebben we het erover als het zover is.

Om storingen in de overgang te voorkomen is zoals geadviseerd door KPN een nieuw contract aangevraagd, het ADSL internet wordt pas opgegeheven als glasvezel bewezen goed draait.
Dat met de email is mij totaal anders medegedeeld bij afsluiten van het nieuwe contract. De bevestiging moet nog per post binnen komen, als het goed is staan de gegevens al in het systeem.
Email adressen vrijgeven en nieuw email account aanvragen klinkt als veel potentiële problemen of zelfs op voorhand concrete problemen. Dat kan dus niet. Dat moet beslist anders. Ik heb nog email van kpn-voorgangers en die wil ik houden.

Jammer is dat je daarop moet wachten omdat (in tegenstelling tot wat op de website vermeld is) daarbij een monteur verplicht zou zijn. Terwijl een NT kastje aansluiten een kleinigheid is waarvoor je niet thuis zou hoeven te blijven om op een monteur te wachten.
Er moet het één en ander aangepast worden in de meterkast. Wat voor jou misschien een kleine handeling is, is voor de meeste mensen niet het geval. KPN heeft ervoor gekozen om dit zelf in beheer te houden, vandaar dat er een monteur langskomt om glasvezel aan te sluiten.

Dan is het zaak de website daarop aan te passen. Op de website staat namelijk heel duidelijk dat het ook zonder monteur kan.

Het nieuwe abonnement zou hetzelfde kosten als ADSL maar het is per maand €3,50 duurder.
Ik neem een eigen router en geen experiabox, wat kan volgens de medewerker, maar je krijgt geen tegenmoetkoming als je eigen apparatuur neemt.
We verbaasden ons er net op het forum over dat je dan aansluitkosten gerekend wordt voor een nieuwe klant terwijl je een bestaande klant bent en per saldo feitelijk zelfs slechts sprake is van een upgrade van het internet abonnement.
We verbaasden ons er net ook over dat KPN standaard niet de ADSL internet toegang pas afsluit (ISDN blijft nog even) als je glasvezel internet neemt.
Als je jouw contract vernieuwt aan hetzelfde adres, betaal je geen aansluitkosten. Het kan wel zijn dat je € 3,50 duurder uit bent. Dit kan ik pas nagaan wanneer je jouw gegevens hebt toegevoegd aan je forumprofiel

Uiteindelijk is het een vernieuwing als glasvezel goed werkt. Want als dat een tijdje zonder problemen draait kan de ADSL-internet er uit. ISDN-2 telefonie loopt nog enkele maanden door.
Als ik doorkrijg, ik citeer: "Geen extra kosten. Glasvezel beschikbaar op jouw adres? Daar betaal je niks extra's voor!" Dan verwacht ik dat ook zo. Zelfs bij KPN. Wat ik feitelijk doe is KPN de moeite besparen om een probleem op te lossen door over te stappen op glasvezel en dan betaal ik straks meer daarvoor.
Gevraagde gegevens zijn toegestuurd.

Zoals @KeesYagi net schreef bieden andere providers bij een overstap gratis een overlap periode aan als je vertrekt. Ik heb bij anderen ook meegemaakt dat vertrekkende klanten een maand overlap krijgen en email verzenden en ontvangen zelfs twee jaar gratis doorliep. Als je bij KPN intern overstapt verwacht je ook zoiets. Waarom gebeurt dat niet?
Dit doen we alleen bij opzeggingen, niet als je vernieuwt. Dan loopt het gewoon door.

Ik vindt het onbegrijpelijk dat KPN vertrekkende klanten beter behandelt dan trouwe klanten. Dat lijkt een toeziend oog en scherpe veroordeling van een concurrent die KPN tot een service drijft die KPN uit eigen beweging blijvende klanten niet geeft. Het hoort gewoon standaard zo te zijn dat je internet over de ene techniek pas afgesloten wordt als je overstap bij KPN op de andere techniek werkt.

Wat anders gebeurt is bewust problemen creëren voor klanten die voorkomen hadden moeten worden en waar KPN medewerkers mij uit eigen beweging voor gewaarschuwd hebben omdat het vaak mis gaat. De waarschuwingen van KPNmedewerkers worden zeer gewaardeerd maar KPN moet het gewoon goed doen.

Hopelijk is het zo al een stukje duidelijk geworden. Zo niet, hoor ik het graag.

Duidelijker is het niet gewoorden, zie de nadere toelichting.
Reputatie 2
Na een bericht hierboven van KPN van @Marina_ is het helaas al twee dagen stil.

De installatie afspraak moet tijdig afgezegd of bijgesteld worden dus ik hoop dat KPN snel helderheid kan geven.

In de van KPN ontvangen bevestigingsbrief staan een paar opmerkelijke zaken:
-In de brief staat dat in de meeste gevallen de geadverteerde/gekochte glasvezel snelheid door KPN 18% te hoog wordt opgegeven. KPN zegt dus te adverteren met bewust te gunstig opgegeven snelheden;
-als je 25% minder snelheid hebt dan toegezegd is er pas een probleem.
Gelukkig vindt de groenteboer dergelijke percentages nog niet normaal, want daar weegt een kilo appels nog een kilo.
Reputatie 7
Badge +19

Bedankt voor de toelichting @Kruimeltje2,
Zou je jouw postcode, huisnummer en klantnummer(s) .... Dan kan ik kijken hoe het ervoor staat met jouw verbinding en hoe het zit met de overstap naar glasvezel.
@Marina_ Ik heb de gegevens in een persoonlijk bericht aan u gestuurd.

Hoi @Kruimeltje2, Bedankt voor het sturen van je gegevens. Ik heb ze in je forumprofiel gezet.(deze gegevens zijn alleen inzichtelijk voor KPN Moderators en voor jezelf)


Vandaag is een extra glasvezel aansluiting aangevraagd. Het bestaande ADSL abonnement kan dan opgezegd worden als de glasvezel werkt. Email adressen zouden dan allemaal op het nieuwe abonnement overgezet kunnen worden werd toegezegd. Klopt dat???
Als je gaat vernieuwen met een contract aan hetzelfde adres, kun je gebruik blijven maken van je e-mailadressen. Als het gaat over een nieuw contract onder een ander adres ook. Dan geven we jouw e-mailadressen weer vrij, waardoor je weer een nieuw e-mailaccount kunt aanmaken met dezelfde adressen. Als dit het geval is, hebben we het erover als het zover is.
Om storingen in de overgang te voorkomen is zoals geadviseerd door KPN een nieuw contract aangevraagd, het ADSL internet wordt pas opgegeheven als glasvezel bewezen goed draait.
Dat met de email is mij totaal anders medegedeeld bij afsluiten van het nieuwe contract. De bevestiging moet nog per post binnen komen, als het goed is staan de gegevens al in het systeem.
Email adressen vrijgeven en nieuw email account aanvragen klinkt als veel potentiële problemen of zelfs op voorhand concrete problemen. Dat kan dus niet. Dat moet beslist anders. Ik heb nog email van kpn-voorgangers en die wil ik houden.

Rondom de e-mailadressen heb ik navraag gedaan. Zodra je glasverbinding actief is, kunnen we de mailadressen overzetten naar het andere/nieuwe glasabonnement. Dan hoeven ze niet verwijderd te worden. De uitzondering: het hoofd e-mailadres. Die zit gekoppeld aan het (ADSL)abonnement. De rest kan gewoon over zonder opzeggen-vrijgeven.

Jammer is dat je daarop moet wachten omdat (in tegenstelling tot wat op de website vermeld is) daarbij een monteur verplicht zou zijn. Terwijl een NT kastje aansluiten een kleinigheid is waarvoor je niet thuis zou hoeven te blijven om op een monteur te wachten.
Er moet het één en ander aangepast worden in de meterkast. Wat voor jou misschien een kleine handeling is, is voor de meeste mensen niet het geval. KPN heeft ervoor gekozen om dit zelf in beheer te houden, vandaar dat er een monteur langskomt om glasvezel aan te sluiten.
Dan is het zaak de website daarop aan te passen. Op de website staat namelijk heel duidelijk dat het ook zonder monteur kan.

Dit verschilt per aansluiting. Er is bij jou voor gekozen om het glasvezelkastje te laten plaatsen door een monteur.


Het nieuwe abonnement zou hetzelfde kosten als ADSL maar het is per maand €3,50 duurder.
Ik neem een eigen router en geen experiabox, wat kan volgens de medewerker, maar je krijgt geen tegenmoetkoming als je eigen apparatuur neemt.
We verbaasden ons er net op het forum over dat je dan aansluitkosten gerekend wordt voor een nieuwe klant terwijl je een bestaande klant bent en per saldo feitelijk zelfs slechts sprake is van een upgrade van het internet abonnement.
We verbaasden ons er net ook over dat KPN standaard niet de ADSL internet toegang pas afsluit (ISDN blijft nog even) als je glasvezel internet neemt.
Als je jouw contract vernieuwt aan hetzelfde adres, betaal je geen aansluitkosten. Het kan wel zijn dat je € 3,50 duurder uit bent. Dit kan ik pas nagaan wanneer je jouw gegevens hebt toegevoegd aan je forumprofiel
Uiteindelijk is het een vernieuwing als glasvezel goed werkt. Want als dat een tijdje zonder problemen draait kan de ADSL-internet er uit. ISDN-2 telefonie loopt nog enkele maanden door.
Als ik doorkrijg, ik citeer: "Geen extra kosten. Glasvezel beschikbaar op jouw adres? Daar betaal je niks extra's voor!" Dan verwacht ik dat ook zo. Zelfs bij KPN. Wat ik feitelijk doe is KPN de moeite besparen om een probleem op te lossen door over te stappen op glasvezel en dan betaal ik straks meer daarvoor.
Gevraagde gegevens zijn toegestuurd.

Het is geen vernieuwing het is een nieuw abonnement naast je huidige lijn/abonnement. Daar heb jezelf voor gekozen om onderbrekingen te voorkomen.Je betaalt hier dus ook aansluitkosten voor. Als je het had laten vernieuwen, zoals de normale procedure is en dan de overstap had gemaakt naar glas was dit wel het geval geweest. Dan had je geen aansluitkosten hoeven betalen en had je ook de e-mailadressen niet hoeven overzetten. Dat is het verschil tussen het aanvragen van een nieuw abonnement of je huidige abonnement overzetten naar een glasvezelverbinding

Zoals @KeesYagi net schreef bieden andere providers bij een overstap gratis een overlap periode aan als je vertrekt. Ik heb bij anderen ook meegemaakt dat vertrekkende klanten een maand overlap krijgen en email verzenden en ontvangen zelfs twee jaar gratis doorliep. Als je bij KPN intern overstapt verwacht je ook zoiets. Waarom gebeurt dat niet?
Dit doen we alleen bij opzeggingen, niet als je vernieuwt. Dan loopt het gewoon door.
Ik vindt het onbegrijpelijk dat KPN vertrekkende klanten beter behandelt dan trouwe klanten. Dat lijkt een toeziend oog en scherpe veroordeling van een concurrent die KPN tot een service drijft die KPN uit eigen beweging blijvende klanten niet geeft. Het hoort gewoon standaard zo te zijn dat je internet over de ene techniek pas afgesloten wordt als je overstap bij KPN op de andere techniek werkt.

Dat proberen we ook zoveel mogelijk te doen. Aangezien je een abonnement afsluit naast je huidige verbinding wordt daar ook rekening mee gehouden. Als je verandert van verbinding, ADSL naar glas ook.



Je geeft aan dat het inmiddels twee dagen stil is. Gister heb je jouw laatste bericht gestuurd. We hebben meerdere topics in behandeling, daarnaast is het momenteel een stuk drukker op het forum dan normaal. Daarom kan het even duren voordat je een reactie van ons ontvangt. Excuses daarvoor. Uiteraard doen we onze best om op alle vragen en reacties te reageren.
Reputatie 2
Rondom de e-mailadressen heb ik navraag gedaan. Zodra je glasverbinding actief is, kunnen we de mailadressen overzetten naar het andere/nieuwe glasabonnement. Dan hoeven ze niet verwijderd te worden. De uitzondering: het hoofd e-mailadres. Die zit gekoppeld aan het (ADSL)abonnement. De rest kan gewoon over zonder opzeggen-vrijgeven.
Goed dat de email adresse overgezet kunnen worden naar het glasvezel abonnement. Het zou ook onbegrijpelijk zijn als dat niet kan.
Het hoofd email adres, de definitie daarvan is in de loop der jaren constant veranderd dus wat houdt dit dan concreet in?
Het primaire email adres moet ook overgezet worden. Volgens toezegging bij de aanvraag kan dat dus wat is er nu uiteindelijk toch anders dan?
Bij het nieuwe abonnement zit geen primair email adres. Waarom ook?

Dit verschilt per aansluiting. Er is bij jou voor gekozen om het glasvezelkastje te laten plaatsen door een monteur.

Op de website staat inderdaad dat een monteur een keuze is en het zonder monteur kan. Ik begreep echter bij de aanvraag dat het helemaal geen keuze is. Of de website is fout of de mededelingen aan mij waren fout.
Je moet lang wachten op een plekje en overdag wachten tot de monteur komt en dat voor aansluiten van een simpel kastje en een nt1 kastje. Zonde van de monteurtijd.

Het nieuwe abonnement zou hetzelfde kosten als ADSL maar het is per maand €3,50 duurder. Ik neem een eigen router en geen experiabox, wat kan volgens de medewerker, maar je krijgt geen tegenmoetkoming als je eigen apparatuur neemt. We verbaasden ons er net op het forum over dat je dan aansluitkosten gerekend wordt voor een nieuwe klant terwijl je een bestaande klant bent en per saldo feitelijk zelfs slechts sprake is van een upgrade van het internet abonnement. We verbaasden ons er net ook over dat KPN standaard niet de ADSL internet toegang pas afsluit (ISDN blijft nog even) als je glasvezel internet neemt.
Als je jouw contract vernieuwt aan hetzelfde adres, betaal je geen aansluitkosten. Het kan wel zijn dat je € 3,50 duurder uit bent. Dit kan ik pas nagaan wanneer je jouw gegevens hebt toegevoegd aan je forumprofiel
Uiteindelijk is het een vernieuwing als glasvezel goed werkt. Want als dat een tijdje zonder problemen draait kan de ADSL-internet er uit. ISDN-2 telefonie loopt nog enkele maanden door. Als ik doorkrijg, ik citeer: "Geen extra kosten. Glasvezel beschikbaar op jouw adres? Daar betaal je niks extra's voor!" Dan verwacht ik dat ook zo. Zelfs bij KPN. Wat ik feitelijk doe is KPN de moeite besparen om een probleem op te lossen door over te stappen op glasvezel en dan betaal ik straks meer daarvoor. Gevraagde gegevens zijn toegestuurd.Het is geen vernieuwing het is een nieuw abonnement naast je huidige lijn/abonnement. Daar heb jezelf voor gekozen om onderbrekingen te voorkomen.Je betaalt hier dus ook aansluitkosten voor. Als je het had laten vernieuwen, zoals de normale procedure is en dan de overstap had gemaakt naar glas was dit wel het geval geweest. Dan had je geen aansluitkosten hoeven betalen en had je ook de e-mailadressen niet hoeven overzetten. Dat is het verschil tussen het aanvragen van een nieuw abonnement of je huidige abonnement overzetten naar een glasvezelverbinding

Het is wel degelijk puur vernieuwing. En ik koos zelf nergens voor. Maar diverse KPN medewerk(st)ers waarschuwden mij uit eigen beweging dat de standaard procedure vaak mis gaat en je dan zomaar dagen tot een maand zonder internet zit en adviseerden om het anders te doen. En een weg terug te hebben als het niet functioneert.
Zij adviseerden mij via het forum te kijken naar de beste procedure om problemen te voorkomen of anders een overlappend abonnement te nemen zoals ik nu deed bij gebrek aan een alternatief van KPN en uitblijven van een tijdige reactie van KPN op het forum. KPN hoort onderbrekingen te voorkomen maar doet dat niet adequaat. Dat had normaal geweest en niet iets anders. Het enige dat ik deed was de valkuilen van de grove tekortkomingen in de KPN uitvoering omzeilen.


Zoals @KeesYagi net schreef bieden andere providers bij een overstap gratis een overlap periode aan als je vertrekt. Ik heb bij anderen ook meegemaakt dat vertrekkende klanten een maand overlap krijgen en email verzenden en ontvangen zelfs twee jaar gratis doorliep. Als je bij KPN intern overstapt verwacht je ook zoiets. Waarom gebeurt dat niet?
Dit doen we alleen bij opzeggingen, niet als je vernieuwt. Dan loopt het gewoon door.
Ik vindt het onbegrijpelijk dat KPN vertrekkende klanten beter behandelt dan trouwe klanten. Dat lijkt een toeziend oog en scherpe veroordeling van een concurrent die KPN tot een service drijft die KPN uit eigen beweging blijvende klanten niet geeft. Het hoort gewoon standaard zo te zijn dat je internet over de ene techniek pas afgesloten wordt als je overstap bij KPN op de andere techniek werkt.Dat proberen we ook zoveel mogelijk te doen. Aangezien je een abonnement afsluit naast je huidige verbinding wordt daar ook rekening mee gehouden. Als je verandert van verbinding, ADSL naar glas ook.

Wat u hier zegt is in tegenspraak met uw uitspraak in de vorige alinea. Vertrekkende klanten wordt een betere service verleend dan blijvende klanten. Bij een overgang van ADSL naar Glasvezel is er geen enkele coulance maar een zee van problemen. Zoals ik het doe werkt een overstap blijkbaar wel maar in de vorige alinea noemde u dat geen overstap. Het is dus wel een overstap?
Reputatie 2
Ik heb het installatiepakkt al in huis maar nog geen antwoord op vragen van KPN.
Ik twijfel nu of ik de monteur moet verplaatsen tot ik antwoord krijg van KPN.
Reputatie 7
Rondom de e-mailadressen heb ik navraag gedaan. Zodra je glasverbinding actief is, kunnen we de mailadressen overzetten naar het andere/nieuwe glasabonnement. Dan hoeven ze niet verwijderd te worden. De uitzondering: het hoofd e-mailadres. Die zit gekoppeld aan het (ADSL)abonnement. De rest kan gewoon over zonder opzeggen-vrijgeven.Goed dat de email adresse overgezet kunnen worden naar het glasvezel abonnement. Het zou ook onbegrijpelijk zijn als dat niet kan.
Het hoofd email adres, de definitie daarvan is in de loop der jaren constant veranderd dus wat houdt dit dan concreet in?
Het primaire email adres moet ook overgezet worden. Volgens toezegging bij de aanvraag kan dat dus wat is er nu uiteindelijk toch anders dan?
Bij het nieuwe abonnement zit geen primair email adres. Waarom ook?

Ik heb heel lang geleden mijn vijf e-mailaccounts over laten zetten van een ADSL abonnement naar een glasvezelabonnement.
Ik heb hierbij eerst op het glasvezelabonnement handmatig naast het hoofd e-mailaccount vier nieuwe e-mailaccounts gemaakt en vervolgens KPN gevraagd om de ADSL e-mailaccount en bijbehorende aliassen als aliassen bij de nieuwe e-mailaccounts van het glasvezelabonnement vast te leggen.
Dus ook voor het oude hoofd e-mailaccount.

Dit was geen enkel probleem.
Reputatie 2
Bedankt voor je rwactie @wjb ! Je bent consequent een grote hulp hier op het forum.
Telefonisch begreep ik vorige week dat de laatste tijd veel veranderd is bij KPN en veel dingen die normaal waren nu niet meer kunnen. Als @Marina_ namens KPN problemen aangeeft zou het prettig zijn als iemand van KPN ook reageert.

Soms verbaast het me namelijk wat wel/niet kan. Zo is het onmogelijk om bij een storing bij een zakelijk ISDN telefoonnummer de telefoon doorgeschakeld te krijgen. Al jaren is de enige optie dan om een robot-stem een tekst te laten uitspreken als je gebeld wordt, maar je hangt minimaal drie tot vier uur aan de lijn voordat je iemand te pakken hebt die dat voor je kan regelen. Met particuliere telefonie kan dat doorschakelen wel, terwijl je juist verwacht dat een zakelijke aansluiting (waarvoor je een hoop extra betaalt) meer kan.

Dus KPN: graag een reactie
Reputatie 7
Is het e-mailadres dat je gebruikt het hoofd emailaccount zelf of een alias van het hoofd emailaccount?
Reputatie 2
@wjb beide. Maar een bijkomende complicatie is dat het alias een extensie heeft van een voorloper van kpn. KPN heeft veel bedrijven opgekocht. En bij het aanmaken van aliassen kan je tegenwoordig die niet meer de extensie selecteren, dan moet je een @kpnmail.nl adres kiezen.