Beantwoord

Inloggen Experiabox V10a lukt niet meer. Ook niet na reset

  • 17 August 2021
  • 56 reacties
  • 2482 keer bekeken

Ik probeer al enkele dagen in te loggen op mijn Experiabox v10a.

In eerste instantie kreeg ik via http://192.168.2.254/ nog wel een inlogscherm, maar bleek het admin-wachtwoord dat achterop de router staat niet te werken (net als blanco, 1234 en het eerder door mij ingestelde wachtwoord).

Ondertussen heb ik al een aantal malen een reset uitgevoerd. Maar helaas niet werkt.

 

Wie kan mij helpen?

icon

Beste antwoord door Internetsurfer 18 September 2021, 09:23

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

56 reacties

Reputatie 7

Dat is jammer @Internetsurfer! Weet je nog of het wachtwoord wat op het stickertje staat in het verleden wel gewerkt heeft om op de V10a in te loggen? Ik herinner me dat er in het verleden een batch (Telfort) V10a's was waarbij het stickertje niet bij het modem hoorde, dat is het enige wat ik me op dit moment nog kan bedenken.

 

Het probleem dat ik had (meen ik me te herinneren), was met de Admin ID (en niet met het Password). Dat was na de reset een ander dan ik verwachte. Misschien kan je dat als dat zo is even via Prive mail doorgegeven aan @Internetsurfer 

(Was lang geleden, dus ik kan het fout hebben). 

De gebruikersnaam staat sowieso vast op de V10a, die kan niet gewijzigd worden. Wachtwoorden zijn voor ons niet te zien (i.v.m. privacy).

@Jasper zover ik mij kan herinneren heeft het zeker wel gewerkt. 

Beste @Jasper wat is een andere oplossing voor deze issue? Ik heb ondertussen gemerkt dat ook andere apparaten (waaronder Sonos) soms problemen ondervinden met het netwerk. 

Ik heb dan toch het idee dat er iets niet helemaal correct is met het modem.

Reputatie 7

Hoi @Internetsurfer, nu je de Sonos erbij noemt geeft het me een ander beeld. Er is sinds de laatste update namelijk ook een issue bekend i.c.m. de Sonos: Sonos kan na update Experia Box v10a geen surround maken. Ik heb de stappen die daar worden beschreven nu voor je in gang gezet (je hoeft daar zelf niet te reageren), zodat jouw modem teruggezet zal worden naar de vorige versie. Met die versie kon je ook wel inloggen, dus dat zou daarmee ook weer moeten lukken.

Hallo @Jasper duidelijk verhaal. Ik wacht even af wat er gebeurd na het terugzetten vd firmware.

Dank.

@Jasper enig idee trouwens wanneer dit kan gaan gebeuren?

Reputatie 7
Badge +8

Zo lezende lijkt dit op de hond die zijn eigen staart aan het najagen is.

Sinds die v10A update waar een aantal communicatieproblemen nog in zit (sonos, nefit, ect) is de essentie van die v10A update dat de experia box zich nu ook als een superwifi gaat bijvoegen. 

Normaal gesproken zou het beheerders wachtwoord wat in gebruik is op de superwifi,s nu ook op de v10A terecht moeten komen.

Als ik dit zo lees dan lijkt dat om een of andere reden niet te gebeuren.  Als er nu bv een van de apparaten naar fabrieksstand gereset wordt dan en deze zit via ethernet verbonden met de andere apparaten dan start deze op en synchroniseert direct weer via de ethernet verbinding. Wisselt gegevens uit en dan lijkt het dus net alsof er niets gebeurt is.

 

Een mogelijkheid om hier uit dit patroon te breken kost wel even werk (dus je moet er maar zin in hebben) is de volgende:

  1. Elke superwifi/experia wifi  die er is lostrekken van de ethernet als die er op zit. 
  2. Dan per individueel apparaat fabrieksreset. (de superwifi,s eindigen uiteindelijk met een paarse led als indicatie dat ze leeg zijn)
  3. Nog niet gaan aansluiten met de kabel.
  4. Als laatste de v10A fabrieks resetten.
  5. Wachten tot deze weer helemaal terug is.
  6. Dan checken of je hier nu dus met het password van de achterkant kan inloggen.
  7. Dan wordt er gevraagd om dit aan te passen naar een eigen wachtwoord
  8. Vervolgens uit loggen.
  9. Dan als laatste alle paars brandende superwifi,s via ethernet aansluiten en laten synchroniseren paar minuten lang met de v10a.
  10. Nu zou dit bij 7 ingevoerde password voor het geheel aan apparaten moeten gelden.

Zou natuurlijk allemaal niet nodig moeten zijn op deze manier maar met de manier waarop al deze apparaten continue alles synchroniseren kan je wel eens in zo,n eindeloze loop terechtkomen.

Dit lost overigens niet het evt communicatie probleem op dat vaker gemeld is met deze v10A versie. Hier moet KPN een fix voor brouwen.

 

@BruisTablet dank voor je reply. En de uitgebreide aanwijzingen. Wel weer even een tijdrovende klus. En zeker als het probleem dan nog niet verholpen zou kunnen zijn. Dit is niet waar ik ruim 80 euro per maand voor betaal 😞

Reputatie 7

@Jasper enig idee trouwens wanneer dit kan gaan gebeuren?

Ik weet niet precies wanneer dat zal gebeuren, het is geen geautomatiseerd proces. Over het algemeen gebeurt het binnen enkele dagen.

Beste @Jasper , het is nu bijna twee weken geleden. Maar het inloggen lukt nog steeds niet. Wat nu?

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Internetsurfer ,

Wat een lang verhaal. Het Admin password is wel complex bij de Experia Box v10A staat dit op de kast, soms zit daar een kaartje overheen, dat kun je eruit halen. Het gaat om de sticker op de kast (met artikelnummer 847740).

Maak een foto van die sticker, dan kun je het 10 tekens Admin password (is vet gedrukt) goed zien, soms is ~ =  - en l = L.  (Het gaat om het admin password niet de WPA2 wireless key)

Om er zeker van te zijn dat de browser geen verstoring geeft, een nieuwe browser gebruiken die nog nooit is gebruikt om in te loggen op de Experia Box v10A, cache, cookies en certificaten zijn dan leeg.

Op het “oogje” drukken om te zien wat het password is, een toetsenbord doet soms wat anders (international keyboard), je krijgt zichtbare tekst in plaats van bolletjes.

 

inlogscherm v10A

Wat krijg je dan als foutmelding?

Groet Bart

Hallo @Bart_2020 

 

Bedankt voor je reply. Ik krijg de volgende melding; 

Your Username or Password may have error. Please check it
Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Internetsurfer ,

Ja, dat is de melding van een verkeerd password.

Type het admin password in een tekstverwerker of (notepad) kladblok in, knippen en plakken is dan mogelijk. Het wachtwoord is soms lastig, cijfers, hoofdletter gevoelig en leestekens.

Gebruik een nieuwe browser. Browsers slaan soms passwords op. 

Groet Bart

Hallo @Bart_2020 

Dagelijks werk ik met verschillende (web-) applicaties met veel verschillende passwords. En ik ben ook echt niet dyslectisch dus weet 100% zeker dat dit het juiste password is. 

En ik heb echt alles al geprobeerd (scroll naar boven, van resets, andere passwords, browers, updates, etc.). Er zit volgens mij gewoon een bug in het systeem danwel in de Experia Box. Daarom ondervind ik problemen met de connectie van oa. Sonos en Samsung smart tv. Alsmede dat ik nog steeds niet kan inloggen.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Internetsurfer ,

Het is niet de bedoeling om iemand dyslectisch te noemen, bij gebruik van een “international keyboard” wordt een leesteken soms niet direct weergegeven en heb je dan een onjuist password. Vandaar mijn opmerking om notepad te gebruiken.

Dat er bugs in de firmware zitten is duidelijk gezien het aantal meldingen op het forum (Sonos, Nefit)

Misschien kan een moderator kijken of je op de laatste firmware zit?

 

Groet Bart

Reputatie 7

Ik heb geprobeerd om te kijken welke versie van de firmware er nu op jouw modem staat @Internetsurfer, maar ik kreeg geen contact. Krijg je op het inlogscherm een versienummer te zien staan? 

Naar aanleiding van de feedback zijn we ook bezig met de uitrol van een geüpdatete versie van de firmware (v5.00.52_build493-owl), het kan ook zijn dat je die inmiddels hebt. Dat wordt toegelicht in het groene vakje in het startbericht van dit topic: Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.49_build487-owl].

Hallo @Jasper , helaas kom ik niet eens op het inlogscherm omdat het password niet herkend wordt. Dus ik zie alleen een leeg veld vooralsnog.

 

 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Internetsurfer ,

Bij de v10A krijg je geen versienummer in het inlogscherm, bij de V8 wel.

Wat mij opvalt zijn de 3 puntjes en een streepje in het password vakje

Het plaatje is anders dan die van mij. (even naar boven scrollen) Is er een extensie op de browser actief ? (Een password manager of iets dergelijks)

Of is het een bijzondere internetbrowser?

Groet Bart

 

Hallo @Bart_2020 dat is Lastpass. Maar bij het inloggen heb ik deze uitgeschakeld en handmatig ingevoerd. Tevens andere browers gebruikt zonder Lastpass.

Reputatie 7

Bij sommige modellen van de Experia Box staat het versienummer van de firmware ook al onderaan op het inlogscherm, vandaar de vraag. Maar bij de V10a niet dus. Ik heb nu nogmaals geprobeerd om contact te krijgen met het modem en dat lukte nu wel, ik zie de nieuwste versie (v5.00.52_build493-owl) nu staan. Die is zo te zien tijdens het weekend geïnstalleerd. Lukt het nu na de installatie daarvan nog niet om in te loggen?

Hallo @Jasper dank voor het checken. Nee, helaas lukt het inloggen nog steeds niet.

Reputatie 7

Jouw V10a is erg koppig met het inloggen! Laten we een reset doen die een stapje verder gaat, zou je daarvoor het resetgaatje en de WPS-knop (aan de zijkant) tegelijkertijd 10 seconden ingedrukt kunnen houden? Als je beide daarna loslaat zal het modem zich weer opnieuw instellen, lukt het daarna ?

@Jasper kennelijk is hij te koppig. Want zelfs na deze reset nog steeds geen mogelijkheid om in te kunnen loggen.

Reputatie 7

Te koppig inderdaad @Internetsurfer, ik weet niet wat het nog kan zijn. Ik heb daarom bij deze een verzoek gedaan om het modem te vervangen, zodra dat in gang is gezet krijg je een sms’je met de details van een servicepunt waar je het modem kunt omruilen. Laat je weten hoe het met het nieuwe modem zal gaan?

Hallo @Jasper gisteren een nieuw modem ontvangen. En je raadt het nooit….maar het werkt nu dan toch weer eindelijk zoals het zou moeten. :-)

Dit topic kan gesloten worden.