De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN

Toon eerste bericht

2084 reacties

Reputatie 7
Badge +22

Getest in Totaal TV: kijken zonder kastje met de KPN Smart TV App



Dus bij TotaalTV werkt er iemand of meer die ook een abonnement bij KPN en een Samsung TV heeft! 😉
Van de week geprobeerd voetbal te kijken via de smart tv app (Samsung UE6120 uit 2018). Dat heb ik maar heel even gedaan, wanneer de bal enige snelheid had, was het een schokkerig. Ik heb de tv bedraad aangesloten, dus qua verbindingssnelheid moet het geen probleem zijn.



Ais die kwaliteit verbeterd, is het een super toevoeging!
Dat kan nog een instelling van de tv zelf zijn. Of onder vind je dat probleem met de TV ontvanger niet?
Dat kan nog een instelling van de tv zelf zijn. Of onder vind je dat probleem met de TV ontvanger niet?



100 Mbps ethernet poort in de tv. Glasvezel aangesloten. Directe lijn router - TV. Resolutie van de TV is 4k. Via de TV ontvanger is het beeld (glas HD) perfect. Alle instellingen staan op maximaal... aan de TV en de verbinding ligt het niet.
Reputatie 7
De iTV app op een smart-TV kent dezelfde beeldkwaliteit als wanneer met de iTV app op Android of iOS via een Chromecast of Android TV gecast wordt.

Die beeldkwaliteit is lager dan de "gewone" HD streams via een TV ontvanger en dus veel lager dat de HD-"Glas" streams via een TV ontvanger.

De iTV app is mijns inziens daarmee dus (nog) absoluut geen alternatief voor de TV ontvanger. Alleen voor een tweede, niet frequent gebruikte, kleinere televisie in de slaapkamer of keuken kan de iTV app interessant zijn. Meestal zijn dat weer geen smart-TV's waaardoor je toch weer gedwongen wordt om een Chromecast te gebruiken samen met de iTV app op tablet of telefoon.

Zelf gebruik ik de iTV app i.c.m. een Chromecast bij zakenreizen in de hotelkamer.

Door daar een travelroutertje bij te gebruiken kunnen Chromecast en tablet/telefoon elkaar altijd vinden en met een VPN verbinding naar mijn thuisnetwerk kan ik ook buiten Europa gebruik maken van de app.


Dat kan nog een instelling van de tv zelf zijn. Of onder vind je dat probleem met de TV ontvanger niet?100 Mbps ethernet poort in de tv. Glasvezel aangesloten. Directe lijn router - TV. Resolutie van de TV is 4k. Via de TV ontvanger is het beeld (glas HD) perfect. Alle instellingen staan op maximaal... aan de TV en de verbinding ligt het niet.


Juist de tv kan voor wat je beschrijft met de snelle beelden de boosdoener zijn ik ben benieuwd naar hoe het gaat als je beeldverbeteraars etc uit zet. Als je via deze app op de tv kijkt.
Reputatie 7
Juist de tv kan voor wat je beschrijft met de snelle beelden de boosdoener zijn ik ben benieuwd naar hoe het gaat als je beeldverbeteraars etc uit zet. Als je via deze app op de tv kijkt.

Het is volstrekt logisch dat bij sneller bewegende beelden "schokkerig" wordt omdat de compressiefactor bij de streams via de iTV apps hoger ligt dan bij de streams via een TV ontvanger. KPN heeft aangegeven dat de streams via de smart-TV app dezelfde zijn als de streams die gebruikt worden als er via een Chromecast gekeken wordt en die streams zijn toch echt van mindere kwaliteit.

Het fenomeen wordt mijns inziens met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid veroorzaakt door de app of eigenlijk de streams die via de app aangeboden worden.
Inhoudelijk mee eens maar de beeldverversing dus 50hz of 60hz en progresive of interlaced en compressie hebben zover ik goed op de hoogte ben alleen indirect met elkaar te maken anders zouden we op een laptop of tablet datzelfde effect zien als het de compressie is daarom mijn vraag de beeldverbeteraars uit te zetten.



De gebruikte compressie heeft invloed op de totale beleving niet enkel de snelle segmenten.
Reputatie 7
De gebruikte compressie heeft invloed op de totale beleving niet enkel de snelle segmenten.

Klopt en dat is eigenlijk ook precies wat we zien bij het gebruik van de smart-TV app en/of bij het casten via Chromecast of Android TV. Naast dat snel bewegende beelden schokkerig kunnen worden zijn ook de scherpte en helderheid van het beeld minder dan een HD stream via een TV ontvanger en veel minder dan een HD-"Glas" stream via een TV ontvanger.



Dat dit fenomeen niet (minder) ervaren wordt op een tablet of telefoon heeft te maken met het feit dat daar weer een volledig andere stream aan ten grondslag ligt. Op smart-TV en via Chromecast is sprake van een stream gebaseerd op 1080i terwijl bij telefoon en tablet de streams gebaseerd zijn op 720p.


De iTV app is mijns inziens daarmee dus (nog) absoluut geen alternatief voor de TV ontvanger.




Mee eens!
Reputatie 3
Is er al iets bekend wanneer de APP beschikbaar komt voor android smart tv's?



Gaat dat n jaar duren of half jaar?

Ik hoop op max 3 weken maar dat vermoed ik niet.
Reputatie 7
Badge +22
Is er al iets bekend wanneer de APP beschikbaar komt voor android smart tv's?



Gaat dat n jaar duren of half jaar?

Ik hoop op max 3 weken maar dat vermoed ik niet.


Ik ben hier ook wel benieuwd na, maar ben bang dat KPN hier geen antwoord op heeft.
Afgelopem dinsdag heeds Kpn de tv app ter gesteld. Deze heb staat wel direct op de Samsung smart tv, maar

helaas is deze app niet beschikbaar voor de Philips smart tv uit 2019. Is er een manier om deze app toch op de Philips tv te installeren? Wanneer komt er ook een tv app voor de Philips smart tv?



*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Yvonne1012

Die komt er zeker Yvonne

Maar de app die jij hebt geïnstalleerd is ook nog niet af, die is ook nog in ontwikkeling.

Er wordt druk aan gewerkt om dat allemaal klaar te krijgen en ook om het voor andere TV's in orde te maken.

Wanneer dat zover is kunnen ze nog niet zeggen. als je een gat moet graven dan kun je wat harder werken om het eerder klaar te krijgen, maar iets technisch ontwikkelen kan je nooit versnellen.

Maar het gaat er zeker komen.



*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

Reputatie 7
Badge +25
Is er al iets bekend wanneer de APP beschikbaar komt voor android smart tv's?



Gaat dat n jaar duren of half jaar?

Ik hoop op max 3 weken maar dat vermoed ik niet.


Nee, ik weet het niet. Er wordt hard gewerkt aan de smart tv app maar ik weet nog geen tijdlijnen voor Android tv's.
Reputatie 7


Is er al iets bekend wanneer de APP beschikbaar komt voor android smart tv's?



Gaat dat n jaar duren of half jaar?

Ik hoop op max 3 weken maar dat vermoed ik niet.
Nee, ik weet het niet. Er wordt hard gewerkt aan de smart tv app maar ik weet nog geen tijdlijnen voor Android tv's.


Die app die is er feitelijk al mits je bereid bent om te casten vanaf telefoon of tablet.
Reputatie 7
Badge +25




Is er al iets bekend wanneer de APP beschikbaar komt voor android smart tv's?



Gaat dat n jaar duren of half jaar?

Ik hoop op max 3 weken maar dat vermoed ik niet.
Nee, ik weet het niet. Er wordt hard gewerkt aan de smart tv app maar ik weet nog geen tijdlijnen voor Android tv's.
Die app die is er feitelijk al mits je bereid bent om te casten vanaf telefoon of tablet.


Klopt, maar dat is denk ik niet wat Robert bedoelde,
Reputatie 7
Is er al iets bekend wanneer de APP beschikbaar komt voor android smart tv's?



Gaat dat n jaar duren of half jaar?

Ik hoop op max 3 weken maar dat vermoed ik niet.
Nee, ik weet het niet. Er wordt hard gewerkt aan de smart tv app maar ik weet nog geen tijdlijnen voor Android tv's.
Die app die is er feitelijk al mits je bereid bent om te casten vanaf telefoon of tablet.
Klopt, maar dat is denk ik niet wat Robert bedoelde,


Waarschijnlijk niet maar er zijn ook heel veel mensen die er niet bij stilstaan dat je kunt casten naar een Android TV.

Het zou natuurlijk jammer zijn als hij daardoor niet op zijn nieuwe Philips televisie via de iTV app zou kijken.
Reputatie 7
Badge +25
Waarschijnlijk niet maar er zijn ook heel veel mensen die er niet bij stilstaan dat je kunt casten naar een Android TV.

Het zou natuurlijk jammer zijn als hij daardoor niet op zijn nieuwe Philips televisie via de iTV app zou kijken.


Dat is waar, goed punt.



Als je een (ingebouwde) Chromecast hebt kan je via de iTV app op jouw mobiel/tablet casten naar je TV.
Zoals eerder in dit topic geschreven het is zonder het volledige aanbod en de Videoland tab geen volwaardige vervanger.



Ik zou deze app gebruiken om geen losse chromecast te moeten kopen juist het gemak van de afstandsbediening spreekt me aan. Echt casten dus mirror screen of hoe het per merk heet is ook niet je van het. Via deze weg kan je zonder chromecast je beeld op een tv krijgen.



Ik weet dat youtube en netflix via een smart tv en de TVontvanger de content regelrecht van het internet halen. Het wordt niet vanaf de tablet verstuurd meer een afstandsbediening functie, hoewel je bij een smart tv dan ook de afstands bediening van de tv kan gebruiken zodra de app is opgestart.



Van de chromecast is mij dat nog steeds onduidelijk blijkbaar nog niet de goede uitleg over de werking gevonden. Zojuist gevonden dus toch niet letterlijk streamen vanaf een device maar via de Google servers.
Reputatie 7
Ik zou deze app gebruiken om geen losse chromecast te moeten kopen juist het gemak van de afstandsbediening spreekt me aan. Echt casten dus mirror screen of hoe het per merk heet is ook niet je van het. Via deze weg kan je zonder chromecast je beeld op een tv krijgen.

Een Android TV heeft de Chromecast functionaliteit ingebouwd en dus hoef je bij een Android TV nooit een Chromecast aan te schaffen.

Met een Chromecast of Android TV is er uiteraard sprake van echt casten en niet van screen-morroring.



Van de chromecast is mij dat nog steeds onduidelijk blijkbaar nog niet de goede uitleg over de werking gevonden. Zojuist gevonden dus toch niet letterlijk streamen vanaf een device maar via de Google servers.

Een Chromecast communiceert rechtstreeks met de server waar de content door geleverd wordt. In geval van de KPN iTV app is dat dus de iTV server van KPN.
Met andere woorden op elke Philips en Sony die zover ik weet tegenwoordig AndroidTV aan boord hebben. Zou je dan nu al zonder losse chromecast de itv app zo kunnen gebruiken en zou daar die app niet eens veel meer waarde hebben behalve het kunnen op starten uit het smart menu van de tv zelf?
Reputatie 7
Met andere woorden op elke Philips en Sony die zover ik weet tegenwoordig AndroidTV aan boord hebben. Zou je dan nu al zonder losse chromecast de itv app zo kunnen gebruiken en zou daar die app niet eens veel meer waarde hebben behalve het kunnen op starten uit het smart menu van de tv zelf?

Klopt helemaal. 🙂
Reputatie 7
Badge +25


Met andere woorden op elke Philips en Sony die zover ik weet tegenwoordig AndroidTV aan boord hebben. Zou je dan nu al zonder losse chromecast de itv app zo kunnen gebruiken en zou daar die app niet eens veel meer waarde hebben behalve het kunnen op starten uit het smart menu van de tv zelf?Klopt helemaal. 🙂


En dat zou zomaar een reden kunnen zijn waarom bijvoorbeeld Samsung eerder is ontwikkeld dan de Android TV's.
Reputatie 7
Met andere woorden op elke Philips en Sony die zover ik weet tegenwoordig AndroidTV aan boord hebben. Zou je dan nu al zonder losse chromecast de itv app zo kunnen gebruiken en zou daar die app niet eens veel meer waarde hebben behalve het kunnen op starten uit het smart menu van de tv zelf?Klopt helemaal. 🙂En dat zou zomaar een reden kunnen zijn waarom bijvoorbeeld Samsung eerder is ontwikkeld dan de Android TV's.

Helemaal eens.

Reageer