KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

KPN Interactieve TV Update: Het nieuwe menu

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8912 reacties

En zowaar: vanmorgen ging het wel goed. Vannacht stroom eraf, en vanmorgen na opstarten donker menu en zelf gekozen zenderlijst actief.

Reputatie 7
Badge +17

En zowaar: vanmorgen ging het wel goed. Vannacht stroom eraf, en vanmorgen na opstarten donker menu en zelf gekozen zenderlijst actief.

Kijk, dat is positief! Hopelijk blijft het zo. :blush:

Reputatie 7
Badge +30

@Vlijm@An-DH, ik heb reactie terug. De ontwikkelaars geven aan dat het een hardnekkig probleem is om op te lossen, maar dat ze daar wel dicht bij zijn. De hoop is om dit binnen een maand af te ronden. Als dat goed gaat zou het dan in de update na de Olympische Spelen uitgerold worden. Tot die tijd moet ik helaas om geduld vragen. Als je wilt voorkomen dat de instellingen steeds resetten is op het moment de enige (tijdelijke) zekere oplossing om de ontvanger niet stroomloos te maken.

@wjb, wat betreft jouw vraag, het loskoppelen van de ontvanger doet in dit geval helemaal niets.    

 

Wat is het oranje menu? Het enige dat heb gezien is dat het zo mooie menu bij sport nu is veranderd voornamelijk geschikt voetbal. Houden we dit de hele zomer?.

Oranje menu is een kleurkeuze, @CorL. Je kunt in de Instellingen kiezen om je menu donker weer te geven, en daar is een Oranje variant op waarbij de selectie- en detailkleur dan oranje is in plaats van wit. Dit is ingevoerd voor de sportzomer, en die houdt natuurlijk niet op met alleen het EK, we krijgen ook de Olympische Spelen nog. Plus bleek uit feedback hier dat het verhoogde contrast van de oranje kleur op het donkere bevalt, dus is de kans groot dat we deze kleurkeuze ook na de zomer beschikbaar houden.

Wat betreft de indeling van de Sportcategorie in het menu, vanwege het EK werd dit veel bezocht. Om de belasting op het tv platform iets te verlagen hebben we het aantal dingen dat daar getoond wordt wat verlaagd. Dat zal ook weer terug worden aangepast binnenkort..

 

de herhaalvraag wilt u de video stoppen zou ik graag verwijderd willen hebben. ik druk al op een stop knop daar wil ik niet nogmaals aan herinnerd worden 

kan men dat in een volgende versie via bijv een menu uit of aanzetten.

Goede vraag, @Berrybaart. De herhaalvraag is er voor als men per ongeluk op de stopknop drukt. En, vanuit persoonlijke ervaring, ik vind hem heel erg handig. Het komt bij mij nog wel eens voor dat ik of zelf op de afstandsbediening ga zitten en op die manier knoppen indruk die ik niet wil indrukken, of de kat banjert erover heen en doet hetzelfde :smile:  Dus ik verwacht niet dat hij weggaat, maar ik neem je verzoek om een zelf in te stellen optie mee, wellicht is dat wel mogelijk.

Het is niet mogelijk om hiervoor een optie in te bouwen. De controlevraag of je zeker weten wilt stoppen zal dan ook blijven, @Berrybaart.

 

En nog wat eerdere dingen waar ik reacties op heb vanuit de iTV ontwikkelaars:

Updates overdag of 's nachts (@Katana321). Eerder gaf ik aan dat we updates in de nacht doen. Dat is ook inderdaad zo, maar ik heb wat meer informatie over hoe dit werkt. En waarom het dan soms kan afwijken.

We zetten updates overdag klaar, met een soort van vlaggetje erbij dat hij dan de komende nacht wordt uitgevoerd (zodat je er als klant zo min mogelijk van merkt). Echter, er zijn twee manieren waarop het toch anders kan lopen.

De eerste is als de klant op de dag dat de update is klaargezet, de ontvanger twee keer herstart. Dit hoeft dan niet direct na elkaar te zijn. Die tweede keer herstarten triggert dan de update om al gelijk te gaan installeren in plaats van te wachten tot de nacht.

De tweede manier is als de ontvanger 's nachts uit staat of in deep sleep. In dat geval kan de update niet plaatsvinden en gebeurt dit de eerstvolgende keer dat de ontvanger weer aan gaat. Wat dus meestal overdag zal zijn.

 

Radio luisteren (@RvSo1o@wjb en anderen). Over het tonen van een zenderlogo tijdens het radio luisteren en de wens dat het scherm na een bepaalde tijd op zwart gaat. Hier zijn geen plannen voor om dit aan te passen. De oudere ontvangers hebben een display, dus daar kun je zendernummer wel op zien. Maar de 5202 heeft deze niet. En het valt ook niet te zeggen of, als we het weer aan een nieuw model ontvanger toe hebben, of deze wel een display gaat hebben. Dus van daaruit laten we het zo. 

Reputatie 7

@wjb, wat betreft jouw vraag, het loskoppelen van de ontvanger doet in dit geval helemaal niets.

Dank je voor de terugkoppeling.

 

Radio luisteren (@RvSo1o@wjb en anderen). Over het tonen van een zenderlogo tijdens het radio luisteren en de wens dat het scherm na een bepaalde tijd op zwart gaat. Hier zijn geen plannen voor om dit aan te passen. De oudere ontvangers hebben een display, dus daar kun je zendernummer wel op zien. Maar de 5202 heeft deze niet. En het valt ook niet te zeggen of, als we het weer aan een nieuw model ontvanger toe hebben, of deze wel een display gaat hebben. Dus van daaruit laten we het zo. 

@Erik_, Ik hoop wel dat KPN ooit (snel) de gids voor televisie en radio weer gaat splitsen zodat de gids voor televisie alleen televisiezenders toont en de gids voor radio alleen radiozenders.

Vroeger was dat ook het geval en met name de glasvezelabonnees die de HD-"Glas" zenders bekijken, waaronder ikzelf, hebben best veel last van het feit dat televisie- en radiozenders nu in één gids getoond worden. Probeer maar eens van HD-"Glas" NPO 1 (661) naar National Geographic (18) te gaan zonder daarbij het kanaalnummer in te toetsen want die onthoud je toch niet, ik niet in ieder geval. Vroeger was dat twee keer een pagina naar beneden en tegenwoordig is dat vele pagina's naar beneden omdat je door al die radiozenders moet bladeren die op dat moment volstrekt oninteressant zijn, je bent immers televisie aan het kijken en niet radio aan het luisteren. Vroeger was in de gids de knop radio "open de gids met radiozenders" en de knop TV "open de gids met televisiezenders". Ik hoop oprecht dat dit weer terug gaat komen.

 

Ik heb deze vraag bij de introductie van het nieuwe menu ook al gesteld maar helaas is daar nog niets mee gedaan. En als het idee is dat er ook mensen zijn die radio- en televisiezenders juist in één overzicht willen zien, neem dan een optie op in de instellingen waardoor de abonnee zelf kan kiezen.

Zie ook dit bericht en dit bericht.

Zoals al eerder genoemd is het jammer dat er voor het zenderoverzicht maar een half beeld beschikbaar is.

Wij hebben nog een “kleine” 32 inch TV en dan zijn de lettertjes op 3m toch wel lastig te lezen helaas en de bovenste helft van het scherm niet zeer relevant.

Het zou vooral functioneel moeten zijn (stappen net over naar KPN en gebruikten hiervoor een Humax 5050 en dan valt de pietepeuterigheid van het KPN-menu erg op).

Ander puntje: is er een radiozenderoverzicht in lijst-vorm, zoals bv. Excel?
Om radiozenders te kiezen hebben we de TV-natuurlijk niet aanstaan maar zou een lijst heel handig zijn om de gevraagde zender direct in te toetsen.
Ik heb nu uit het web-overzicht een excel overzicht gemaakt maar dat zou KPN toch beter moeten kunnen. Of wellicht “print-button bij het web-overzicht.

@PeterRaad

Wij hebben nog een “kleine” 32 inch TV en dan zijn de lettertjes op 3m

Dan is ie wel te klein voor de afstand. Op 3 meter wordt 49 (50) inch aanbevolen.
Programma en menu makers gaan daar volgens mij (tegenwoordig) ook van uit.

bron consumentenbond

Kijkafstand grofweg 2,4 x schermdiagonaal (32 inch = 81,3 cm) = 2 meter (en 3 cm….).

Volgens deze rekensom kom je bij 3 meter uit op 49 inch.

@PeterRaad

Zie ook reactie hierboven. Verder nog:

is er een radiozenderoverzicht in lijst-vorm, zoals bv. Excel?

Er is een PDF.

Ikzelf heb er ook een op m'n site. Die is met wat copy/paste ook te printen.
Breedbeeldweetjes: zenderindeling kpn.

N.B. De regionale tv- en radiozenders zijn via kpn niet landelijk beschikbaar.

@PeterRaad

Wij hebben nog een “kleine” 32 inch TV en dan zijn de lettertjes op 3m

Dan is ie wel te klein voor de afstand. Op 3 meter wordt 49 (50) inch aanbevolen.
Programma en menu makers gaan daar volgens mij (tegenwoordig) ook van uit.

bron consumentenbond

Kijkafstand grofweg 2,4 x schermdiagonaal (32 inch = 81,3 cm) = 2 meter (en 3 cm….).

Volgens deze rekensom kom je bij 3 meter uit op 49 inch.

@PeterG  

Ik vind dit soort stellingen altijd verdacht. De consumentenbond schreef niets hierover toen de gangbare maat voor de grootste TV’s nog kleiner was dan 32 inch. Ik heb nog naar een van de eerste TV’s gekeken met een hele school. 
 

 

@PeterRaad

Wij hebben nog een “kleine” 32 inch TV en dan zijn de lettertjes op 3m

Dan is ie wel te klein voor de afstand. Op 3 meter wordt 49 (50) inch aanbevolen.
Programma en menu makers gaan daar volgens mij (tegenwoordig) ook van uit.

bron consumentenbond

Kijkafstand grofweg 2,4 x schermdiagonaal (32 inch = 81,3 cm) = 2 meter (en 3 cm….).

Volgens deze rekensom kom je bij 3 meter uit op 49 inch.

Klopt wel een beetje maar niet in iedere huiskamer past "zomaar" een groot scherm..

Behalve boven de bank (maar dat kijkt niet zo lekker) heb ik ruimte voor max. 43 inch zonder alles te verbouwen.

Verder ia het jammer dat de evt. beschikbare ruimte in de gids gebruikt wordt voor een grote banner.

Het zal wel wennen zijn maar vooruitgang blijkt niet altijd verbetering. 

Klopt wel een beetje maar niet in iedere huiskamer past "zomaar" een groot scherm..

In Japanse huiskamer(tjes) van soms nog geen 12 vierkante meter staan toestellen van 55 inch of meer….

Als er meer van het scherm voor de gids gebruikt wordt zullen de letters niet groter worden. Alleen meer zenders per pagina….

Ik vind dit soort stellingen altijd verdacht. De consumentenbond schreef niets hierover toen de gangbare maat voor de grootste TV’s nog kleiner was dan 32 inch. Ik heb nog naar een van de eerste TV’s gekeken met een hele school. 

Op zich heb je hier wel gelijk in @CorL . Maar toendertijd kroop men wel dicht op de tv, vaak met extra stoelen vóór de bank.

 

 

Reputatie 7
Badge +30

De uitrol van het nieuwe menu is voltooid. Dat wil zeggen, alle klanten hebben nu dit nieuwe menu. Dat betekent ook dat we geen onderscheid meer hoeven te maken tussen klanten, en dat softwareupdates van de tv ontvanger weer voor iedereen gelden. Daarom is er een nieuw topic beschikbaar waarin wij berichten plaatsen als er nieuwe software komt, en waar je feedback en vragen kwijt kunt.

Dat topic is deze:  

Inmiddels is de eerste algemene update daarin ook met succes voltooid wat betekent dat we dit topic hier nu sluiten. Heel erg bedankt aan eenieder die in het afgelopen jaar hier zijn feedback heeft gegeven, dat is voor ons van onschatbare waarde. Blijf dan ook vooral feedback geven, in het nieuwe topic :)