KPN introduceert KPN TV+

  • 27 September 2022
  • 2271 reacties
  • 128291 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2271 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Voor mij is het volledig niet interessant.

 

Momenteel betaal ik: € 67,--

Daarvoor heb ik:

KPN Hussel 200/200

2 KPN tv decoders (dus opnemen gratis)

Pluspakket gratis (omdat ik KPN mobiel heb)

 

Als ik het zou aanpassen wordt dat € 67,50 per maand.

Dat verschil is niet zo groot.

 

MAAR:

Geen HD glas kanalen meer.

En het beeld van de HD glas kanalen is echt mooier dan het beeld van de gecomprimeerde kanalen.

Ja, ik weet dat sommige mensen het verschil niet zien, maar de meeste wel.

 

Wil KPN een echte concurrent van Ziggo worden, dan is HD in de originele stream is pre.

Ik hoop dat KPN dat ook gaat inzien.

 

Voor de kosten maakt het dus voor mij weinig uit, maar voor de beeldkwaliteit heel erg veel.

 

P.S.

Streamingdiensten doe ik via de LG Smart tv.😉

TV kijken via de KPN box en de eerste 10 kanalen op 661-670😉

De plus van TV+ slaat blijkbaar alleen op de playstore. Niet op de kijkbeleving 😉 

Reputatie 6
Badge +8

De plus van TV+ slaat blijkbaar alleen op de playstore. Niet op de kijkbeleving 😉 

Die + slaat meer op de extra inkomsten voor KPN ipv beeldkwaliteit. KPN is steeds meer budget kwaliteit aan het leveren voor een premium prijs.

Reputatie 4
Badge +1

Merkwaardig dat KPN op de proppen komt met een nieuwe settopbox welke Android TV als OS heeft. Hopelijk kan ik de VIP5202 nog een tijd blijven gebruiken, want als we geforceerd worden om Google apparatuur te gaan gebruiken dan gaan we snel op zoek naar een andere provider.

Als je je abonnement niet wijzigt naar de nieuwe propositie kan je de 5202 nog wel een flinke tijd blijven gebruiken lijkt me. Daarbij ben je met de nieuwe ontvanger niet verplicht om gebruik te maken van de diensten van Google. Als je je niet aanmeldt met een Google-account zijn apps en dergelijke niet te gebruiken maar kan er wel gewoon tv gekeken worden.

Abonnement niet wijzigen betekent geen nieuwe korting, dan ben je dief van je eigen portemonnee.

Helaas zal je de nieuwe ontvanger wel aan het internet moeten hangeb om TV te kunnen kijken. (Een TV met Google TV kun je tenminste gewoon niet verbinden met het internet)

Natuurlijk ga ik niet inloggen met een Google account maar ondertussen zal Google toch de nodige gegevens van je krijgen. (Op basis van IP adres en SSID bijvoorbeeld)

Ik vraag mij echt af welke product manager met deze propositie aan is komen zetten en welke klanten hier op zitten te wachten.

 

Reputatie 7

Volgens mij is deze optie weggehaald voor de normale gebruikers. Het is namelijk echt niet de bedoeling dat mensen via hun standaard iTV ontvanger unicast gaan gebruiken.

ik ben het volledig met je eens dat men dit eigenlijk niet zou moeten kunnen kiezen maar toch is dat (nog) wel het geval.

 

Is toch juist zinnig voor mensen die eigen apparatuur gebruiken zonder multicast 2 unicast conversie?

Unicast is echter een zeer inefficiënte manier voor de distributie van live televisie omdat elk beeldscherm zijn eigen TV stream bij het TV platform van KPN opvraagt.

Stel er kijken 100.000 huishoudens naar NPO 1 in HD-"Glas" formaat. Bij multicast betekent dat dat er door het TV platform 12,5Mbps verzonden moet worden. Bij unicast is dat echter 100.000 keer 12,5Mbps ofwel 1,22Tbps. Daar hangt natuurlijk een enorm prijskaartje aan en dat wil je voorkomen.

Reputatie 7

KPN zal exact kunnen zien/meten hoeveel klanten naar die zenders vanaf 661 kijken, en ik heb zo'n vermoeden dat dit aantal niet heel groot is, vermoedelijk niet veel groter dan de klanten die naar de kanalen vanaf 701 keken toen HD vanaf 1 nog niet was ingevoerd. 

En dat is dus precies waarom het percentage abonnees dat naar de HD-"Glas" zenders kijkt weinig zegt over de wens van de abonnee om naar die zenders te kijken. Veel abonnees vinden het een te grote moeite om naar die hoge kanaalnummers te gaan en verwachten de Nederlandse zenders ook gewoon vooraan in de gids. Het gebruiksgemak ligt gewoon lager doordat de HD-"Glas" zenders zulke hoge kanaalnummers hebben. Als KPN HD-"Glas" op 1 had geïmplementeerd dan zou iedereen met een glasvezelverbinding automatisch naar die HD-"Glas" zenders hebben gekeken en dan weet ik zeker dat de klantbeoordeling van de kwaliteit van KPN TV nog hoger zou zijn en de concurrentie (Ziggo) eenvoudig verslagen zou worden.

Ik heb net even gekeken als ‘nieuwe klant’ wat mijn huidige pakket in de nieuwe setting zou kosten:

internet 100Mb (nu 50Mbit, vaste telefoon, 2 tv-decoders gaat dan €62 kosten, betaal nu €61, dat is dus 12 euro per jaar meer, daarvoor krijg ik dan 100Mbit/s i.p.v. 50Mbit/s, maar géén HDglaszenders meer.

Als ik inlog als bestaande klant zie ik nog oude gegevens staan en geen (ver)nieuw(d)e gegevens aangaande internetsnelheid e.d.

 

@Shyrin_ dank voor je uitleg.

Maar de nieuwe ontvanger heeft dus enkel bluetooth?Niet zowel bluetooth als IR zoals bij de VIP5202 bijvoorbeeld zo was?

Reputatie 7

Maar de nieuwe ontvanger heeft dus enkel bluetooth?Niet zowel bluetooth als IR zoals bij de VIP5202 bijvoorbeeld zo was?

Klopt.

Je kunt de TV+ Box overigens ook bedienen via de Google Home app op telefoon of tablet.

Reputatie 7
Badge +16

@JanD Als je nog in contract zit kun je je pakket niet wijzigen. Dit kan alleen als het jaarcontract voorbij is. Nog iets om rekening mee te houden, als je zou overstappen ga je ook weer een nieuw jaarcontract aan zonder kortingen.

Reputatie 7
Badge +20

 

Unicast is echter een zeer inefficiënte manier voor de distributie van live televisie omdat elk beeldscherm zijn eigen TV stream bij het TV platform van KPN opvraagt.

Stel er kijken 100.000 huishoudens naar NPO 1 in HD-"Glas" formaat. Bij multicast betekent dat dat er door het TV platform 12,5Mbps verzonden moet worden. Bij unicast is dat echter 100.000 keer 12,5Mbps ofwel 1,22Tbps. Daar hangt natuurlijk een enorm prijskaartje aan en dat wil je voorkomen.

 

@wjb 

Steeds meer mensen kijken alleen nog maar naar een streamingdienst. 

En 1,22 Tbps klink heel erg veel, maar is anno 2023 echt geen probleem.😉

 

Enkele jaren geleden werd er heel veel gedownload en ook dat ging altijd goed.

 

KPN moet er gewoon voor zorgen dat de HD kanalen in de originele stream worden aangeboden.

Ik hoop dat ze dat ook gaan doen, anders worden ze inderdaad een dure budget provider.

En dat verwacht ik niet van een bedrijf als KPN.

Reputatie 7

En 1,22 Tbps klink heel erg veel, maar is anno 2023 echt geen probleem.😉

Wow, reken jij even uit wat het verschil in kosten zijn van het verwerken van 1,22Tbps i.p.v. 12,5Mbps en vraag jezelf dan af of dat anno 2023 echt geen probleem is.

Ik weet zeker dat dat wel een probleem is.

@JanD Als je nog in contract zit kun je je pakket niet wijzigen. Dit kan alleen als het jaarcontract voorbij is. Nog iets om rekening mee te houden, als je zou overstappen ga je ook weer een nieuw jaarcontract aan zonder kortingen.

Ik ben contractvrij @Chrizziey 

Reputatie 7
Badge +20

En 1,22 Tbps klink heel erg veel, maar is anno 2023 echt geen probleem.😉

Wow, reken jij even uit wat het verschil in kosten zijn van het verwerken van 1,22Tbps i.p.v. 12,5Mbps en vraag jezelf dan af of dat anno 2023 echt geen probleem is.

Ik weet zeker dat dat wel een probleem is.

 

Als iedereen gelijktijdig 4K streamt via een streamingdienst (en dat gaat steeds meer gebeuren), kost dat volgens mij meer bandbreedte.

Of niet??

En streamingdiensten hebben de toekomst, tv gaat (helaas) langzaam verdwijnen.

Maar tot die tijd KPN graag een goed beeld voor tv.😉

En juist omdat tv-kijken in de toekomst een andere invulling gaat krijgen, brengt KPN nu TV+ op de markt. Of het een goed alternatief is dat moet de toekomst uitwijzen. KPN is echter niet het enige bedrijf in Europa die overstapt op een Android TV-oplossing. In Nederland doet Youfone dit al enige tijd. in België heeft Proximus ook een soortgelijke box en in meer Europese landen komen glasvezelproviders met een dergelijk product.

Op zich kan ik het wel begrijpen waarom KPN deze stap maakt. Het wil op een of andere manier toegang tot de huiskamer behouden. Met deze box hoef je niet lang te wachten voor bijvoorbeeld SkyShouwtime met een app op de 5202 komt. Je bent eigen direct na de marktintroductie met KPB TV+ toegang tot deze streamingdienst. Ook cordcutters die bijvoorbeeld via NLZIET willen gaan kijken, kan je zo toch ook met je eigen diensten kennis laten maken. En dan is 3,50 per maand een schappelijke prijs om een Android box met deze specificaties te huren. 

Reputatie 7
Badge +20

@TvG2016 

Helemaal met je eens.

De toekomst begint nu.😉

 

Maar als het betekend dat je op korte termijn een minder tv beeld hebt, dan heb ik daar toch moeite mee.

 

En wat ik ook graag wil weten, hoelang blijft HD glas 661-670 en hoelang kan ik de opnames die gemaakt zijn op HD glas kanalen zien?

Reputatie 7

Als iedereen gelijktijdig 4K streamt via een streamingdienst (en dat gaat steeds meer gebeuren), kost dat volgens mij meer bandbreedte.

Klopt, maar daarbij zijn er een paar dingen om je te realiseren.

De distributeur betaalt voor Internet bandbreedte en belast dat door in de prijs voor de consument. Distributeurs gebruiken daarom ook een zo groot mogelijke compressie voor hun films. Dat is goed te doen als je "de tijd" hebt om de optimale compressie te realiseren. Bij live uitzendingen is die tijd er echter niet en moet er al snel een minder optimale compressie gehanteerd worden om te voorkomen dat de beeldkwaliteit te ver achteruit loopt. Zo kan Netflix (niet live dus met tijd) een 4K UHD uitzending distribueren met een stream van minder dan 16Mbps terwijl KPN daar 26Mbps voor nodig heeft.

 

Weet je overigens dat momenteel ruim 60% van het schermgebruik live televisie kijken betreft, een kleine 10% op dezelfde dag terugkijken, ruim 5% op een andere dag terugkijken en minder dan 25% voor andere video on demand diensten.

Bron (pdf).

Reputatie 7

En wat ik ook graag wil weten, hoelang blijft HD glas 661-670 en hoelang kan ik de opnames die gemaakt zijn op HD glas kanalen zien?

Ik verwacht niet dat de HD-”Glas” zenders op korte termijn zullen verdwijnen.

Wel is het zo dat nieuwe abonnees deze zenders niet meer zullen kunnen kijken.

 

Het ergste vind ik nog wel dat met de introductie van de 7022 er vast en zeker een streep gezet wordt door HD-"Glas” op 1 en dat ik dus tot in lengte der dagen de opnames van HD-”Glas” zenders niet op mijn tablet, telefoon, PC en Android TV met smart-TV app terug kan kijken.

@wjb je kan niet in een specifiek topic zoeken op dit forum toch? Daarom even een gerichte vraag aan jou, heb jij al uitgevogeld of de KPN+ box ook multicast via UTP ondersteund als dienst (niet alleen in de spec sheet)? En zo ja/nee zijn de glasHD zenders beschikbaar in unicast of multicast op dit apparaat?

Een familielid zat in de testfase, maar dat viel erg tegen qua snelheid. Is het boxje niet wat underpowered met 1,9Ghz?

 

@Shyrin_ ja de abonnementen zijn aangepast? Glasvezel 1G is van 57,50 naar 52,50 wat een hele mooie stap is voor internet only klanten. Hebben jullie overwogen met het vrij dure KPN+ kastje van 12,5 dat er ook veel gebruikers zijn voor NLZiet, helemaal reclameloos voor 7,95 + internet only van 52,50? Je hoeft dan zelfs geen opnames in te plannen of door te spoelen, NLziet zit echt heel goed in elkaar en is razend snel op een AppleTV.

 

Ik zoek nog even naar de reden waarom ik voor KPN+ zou kiezen als mijn AppleTV met NLZiet het ook goed doet qua zenderpakket. Juist voor de glasHD zenders heb ik KPN gekozen, zodat ik de optimale TV beleving ervaar. Weet jij of glasHD nu in het kastje aanwezig zijn, en of deze later nog worden toegevoegd?

 En dat is dus precies waarom het percentage abonnees dat naar de HD-"Glas" zenders kijkt weinig zegt over de wens van de abonnee om naar die zenders te kijken. Veel abonnees vinden het een te grote moeite om naar die hoge kanaalnummers te gaan en verwachten de Nederlandse zenders ook gewoon vooraan in de gids. Het gebruiksgemak ligt gewoon lager doordat de HD-"Glas" zenders zulke hoge kanaalnummers hebben. Als KPN HD-"Glas" op 1 had geïmplementeerd dan zou iedereen met een glasvezelverbinding automatisch naar die HD-"Glas" zenders hebben gekeken en dan weet ik zeker dat de klantbeoordeling van de kwaliteit van KPN TV nog hoger zou zijn en de concurrentie (Ziggo) eenvoudig verslagen zou worden.

 

Eens dit hadden ze beter kunnen implementeren. De glasHD zenders staan gewoon weg niet in de DSLAM igmp lijst voor koperverbindingen. Wel in de centrale voor glas, die lijst had wat mij betreft dan een shuffle mogen hebben dat 601 op #1 komt te staan.

En 1,22 Tbps klink heel erg veel, maar is anno 2023 echt geen probleem.😉

Wow, reken jij even uit wat het verschil in kosten zijn van het verwerken van 1,22Tbps i.p.v. 12,5Mbps en vraag jezelf dan af of dat anno 2023 echt geen probleem is.

Ik weet zeker dat dat wel een probleem is.

 

Nee dat is geen probleem meer, dat verkeer is verspreid over het gehele land en heeft weinig impact naar locale caching servers van Netflix of KPN+ TV binnen het KPN domein (as-nummer). Zelfs die caching servers kan je strategisch plaatsen om je bandbreedte te optimaliseren.

Ja natuurlijk is multicast efficiënter op je backbone tot aan de DSLAM/POP, niet in de last mile vanaf de DSLAM/POP naar klanten. Omdat je daar specifiek joint op een stream per huishouden.

In algemenere zin; het maakt namelijk niet uit of je 16Mbit Netflix kijkt in de avond of 7Mbit KPN+ tv. Veel jonge ouders in mijn omgeving zitten toch aan een internet-only abonnement, dan is dit (unicast) netwerkgedrag al standaard elke avond. Zeker als de kids zelf hun iPads aanzwengelen tijdens het koken, dan heb je zomaar 2-3 unicast streams rond 17u vanuit een huishouden. Het internet is inmiddels getransformeerd naar een unicaststream ready platform ;-)

 

En wat ik ook graag wil weten, hoelang blijft HD glas 661-670 en hoelang kan ik de opnames die gemaakt zijn op HD glas kanalen zien?

Ik verwacht niet dat de HD-”Glas” zenders op korte termijn zullen verdwijnen.

Wel is het zo dat nieuwe abonnees deze zenders niet meer zullen kunnen kijken.

 

Het ergste vind ik nog wel dat met de introductie van de 7022 er vast en zeker een streep gezet wordt door HD-"Glas” op 1 en dat ik dus tot in lengte der dagen de opnames van HD-”Glas” zenders niet op mijn tablet, telefoon, PC en Android TV met smart-TV app terug kan kijken.

 

Hmm dat is eigenlijk een antwoord op mijn eerdere vraag, glasHD zit niet op het nieuwe KPN+ kastje?

Reputatie 7

@wjb je kan niet in een specifiek topic zoeken op dit forum toch?

Via Google kan je binnen een specifiek topic zoeken door aan de zoekopdracht site:<url van topic> op te nemen. De zoekopdracht teletekst site:forum.kpn.com/kpn-tv-11/kpn-introduceert-kpn-tv-574128 je de berichten met het woord “teletekst” binnen dit topic geven.

heb jij al uitgevogeld of de KPN+ box ook multicast via UTP ondersteund als dienst (niet alleen in de spec sheet)? En zo ja/nee zijn de glasHD zenders beschikbaar in unicast of multicast op dit apparaat?

De TV+ Box ondersteunt multicats via UTP en via wifi als deze “multicast to unicast” ondersteunt.

De HD-”Glas” zenders zijn daarbij niet beschikbaar. 

Reputatie 3
Badge

Mss dat het al voorbij gekomen is maar hoe zit het met de nieuwe abonnements vorm mbt de gratis plus pakket als je tevens mobiel hebt en zelf bij mobiel de korting krijgt, blijft dit of wordt dit tevens veranderd sinds maandag?

 

En juist omdat tv-kijken in de toekomst een andere invulling gaat krijgen, brengt KPN nu TV+ op de markt. Of het een goed alternatief is dat moet de toekomst uitwijzen. KPN is echter niet het enige bedrijf in Europa die overstapt op een Android TV-oplossing. In Nederland doet Youfone dit al enige tijd. in België heeft Proximus ook een soortgelijke box en in meer Europese landen komen glasvezelproviders met een dergelijk product.

Op zich kan ik het wel begrijpen waarom KPN deze stap maakt. Het wil op een of andere manier toegang tot de huiskamer behouden. Met deze box hoef je niet lang te wachten voor bijvoorbeeld SkyShouwtime met een app op de 5202 komt. Je bent eigen direct na de marktintroductie met KPB TV+ toegang tot deze streamingdienst. Ook cordcutters die bijvoorbeeld via NLZIET willen gaan kijken, kan je zo toch ook met je eigen diensten kennis laten maken. En dan is 3,50 per maand een schappelijke prijs om een Android box met deze specificaties te huren. 

Jeps de toekomst is nu, en dat is fijn. Wat echter niet zo fijn is; dat de toekomst providers zoals een Netflix op veel nieuwe series al standaard met een 4K stream aankomt van 16Mbit. En ik hier lees dat het enige beeldmateriaal wat met Ziggo kan concurreren “glasHD” van 12Mbit niet in KPN+ opgenomen is. 

Dat is dan ook een stap terug waarbij wij als glasvezel klanten qua TV terug worden gezet op een generieke ADSL beleving qua TV bandbreedte profiel.

Ik hou een kleine slag om de arm, ik zou wel eens willen zien wat de stream bandbreedte is voor de 12 Nederlandse kanalen. Misschien heeft @wjb dat al ergens gespot als network guru? Of als een TV guru komt met het nieuws dat het H.265 streams zijn qua codec, is mijn bovenstaande statement niet waar.

Mss dat het al voorbij gekomen is maar hoe zit het met de nieuwe abonnements vorm mbt de gratis plus pakket als je tevens mobiel hebt en zelf bij mobiel de korting krijgt, blijft dit of wordt dit tevens veranderd sinds maandag?

 

Als je zelf niets doet blijft alles zoals het is qua diensten en prijzen. @Casper9561 

Alleen voor nieuwe klanten gelden automatisch de nieuwe diensten en prijzen.

Als je zelf wat aan wilt passen aan de nieuwe mogelijkheden moet je bellen, dat kan (nog) niet in MijnKPN geregeld worden, je gaat dan wel een nieuw jaarcontract aan, maar of je dat wilt?

Reputatie 7
Badge +8

 

@wjb

Steeds meer mensen kijken alleen nog maar naar een streamingdienst. 

En 1,22 Tbps klink heel erg veel, maar is anno 2023 echt geen probleem.😉

 

Enkele jaren geleden werd er heel veel gedownload en ook dat ging altijd goed.

 

KPN moet er gewoon voor zorgen dat de HD kanalen in de originele stream worden aangeboden.

Ik hoop dat ze dat ook gaan doen, anders worden ze inderdaad een dure budget provider.

En dat verwacht ik niet van een bedrijf als KPN.

 

Ik zie dat jij in het Video streaming team werkt?

Het is niet alleen bandbreedte wat het issue is. Het zijn ook de encoders die elke individuele stream moeten omzetten naar WideVine of HLS. Daar hebben we er ook niet oneindig veel van.

En de “originele stream” gaat nooit werken, ik geloof dat dit formaten zijn die jouw mobiel, of PC niet snappen. Bovendien zijn de originele streams niet versleuteld. En contractueel moet KPN de streams versleutelen voordat deze naar klanten worden gestuurd.