Beantwoord

NPO verbetert beeldkwaliteit door streams naar 25Mbps op te waarderen. Wanneer bij KPN?

  • 24 November 2023
  • 101 reacties
  • 3195 keer bekeken

Reputatie 1
Badge

Las zojuist dit bij TotaalTV:

 

https://www.totaaltv.nl/nieuws/npo-verbetert-beeldkwaliteit-door-streams-naar-25mbps-op-te-waarderen-/

 

Wanneer volgt KPN? Meen me te herinneren dat de streams van de NPO sinds het HD+ (het vroegere HD GLAS) verhaal tegenwoordig rechtstreeks (zonder extra encoding/decoding vanuit KPN) doorgestuurd werden? Dan zou het appeltje-eitje moeten zijn zou je zeggen.

Ben hier wel benieuwd naar! 

icon

Beste antwoord door TijtheMan 27 November 2023, 16:07

Bekijk origineel

101 reacties

Reputatie 7
Badge +20

@nebregg 

Ik ben ook benieuwd, in theorie mag het geen probleem zijn.

Maar dan moet KPN ook de opnames in de betere streams gaan aanbieden.

 

Waar ik ook benieuwd naar ben, of het bij HD wel gaat zien.

We wachten rustig af op een reactie van KPN.😉😊

Reputatie 1
Badge


Mijn herinnering lijkt te kloppen als ik het hier zo lees en citeer uit bovenstaand topic:

  • Is dit 1:1 doorgifte van het bronsignaal?
    Ja
Reputatie 7
Badge +20

@nebregg

Dat is een update van 7 maanden geleden, toen was de stream nog 14,5 Mb/s

 

Laten we rustig het antwoord van KPN afwachten.

 

En ik vraag me af, zoals ik eerder melde, of je het verschil wel echt ziet bij HD. 

KPN gebruikt de stream van 25 Mb/s momenteel bij de 2 4K zenders.

Benieuwd straks naar de kwaliteit via Digitenne. 

Omgerekend zou het in HEVC dan 10 Mb/s moeten worden.

@nebregg

Ik ben ook benieuwd, in theorie mag het geen probleem zijn.

Maar dan moet KPN ook de opnames in de betere streams gaan aanbieden. 

Dat is toch ook zo?! Ik zie tenminste geen verschil. 

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben vooral benieuwd of er dadelijk een aanlevering gaat plaatsvinden in 1080p. Dan hoeft het binnenkomende signaal niet meer geconverteerd te worden.

Eerder is dit vanuit KPN verklaard:  

 

In Nederland worden alle HD TV services aangeleverd in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p.
Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end.

 

Benieuwd straks naar de kwaliteit via Digitenne. 

Omgerekend zou het in HEVC dan 10 Mb/s moeten worden.

Daar is helemaal geen ruimte voor in de NPO-mux. Er is maar 30 Mb/s per mux beschikbaar. 

Reputatie 5
Badge +3

Je mag er toch vanuit gaat als KPN de signalen van de NPO onbewerkt doorgeeft, dat het vanzelf bij KPN naar 25 mbps gaat?

 

Ik ben er van overtuigd dat je op grotere televisies zeker de verbetering gaat zien.

Tevens vraag ik me af nu de televisies steeds groter worden wanneer de NPO die storende logo’s in beeld wat kleiner gaat maken. 

Reputatie 5
Badge +5

Als er toch een 1:1 doorgifte van signaal is wordt het toch automatisch 25mbps?

Reputatie 5
Badge +3

Ja, maar zijn de KPN kastjes hardwarematig daartoe in staat? 

Ja, maar zijn de KPN kastjes hardwarematig daartoe in staat? 

Waarom niet? Zolang de juiste software codecs maar worden ondersteund. De netwerkhardware is geschikt voor 100 Mbps dus zelfs een bitrate van 50Mbps is mogelijk.

Een plaatje bij het praatje.

Niet dat het veel toevoegt, dus zo maar, ter info.

Reputatie 7

Ja, maar zijn de KPN kastjes hardwarematig daartoe in staat? 

De 5202 en 7022 zijn daar sowieso toe in staat immers de 4K zenders zijn ook 26Mbps.

Ja, maar zijn de KPN kastjes hardwarematig daartoe in staat? 

De 5202 en 7022 zijn daar sowieso toe in staat immers de 4K zenders zijn ook 26Mbps.

Ik zie geen reden waarom de andere modellen dit niet kunnen. De haalbare bandbreedte via de 2952 zal ook hoog genoeg zijn.

Reputatie 7

Ja, maar zijn de KPN kastjes hardwarematig daartoe in staat? 

De 5202 en 7022 zijn daar sowieso toe in staat immers de 4K zenders zijn ook 26Mbps.

Ik zie geen reden waarom de andere modellen dit niet kunnen. De haalbare bandbreedte via de 2952 zal ook hoog genoeg zijn.

Omdat de rekenkracht van de 2260 en 2952 weleens onvoldoende zou kunnen zijn.

Ja, maar zijn de KPN kastjes hardwarematig daartoe in staat? 

De 5202 en 7022 zijn daar sowieso toe in staat immers de 4K zenders zijn ook 26Mbps.

Ik zie geen reden waarom de andere modellen dit niet kunnen. De haalbare bandbreedte via de 2952 zal ook hoog genoeg zijn.

Omdat de rekenkracht van de 2260 en 2952 weleens onvoldoende zou kunnen zijn.

Dat is inderdaad een ander verhaal. Als deze boxen ook met die 14,5 Mbps overweg kunnen is het afwachten. 

wjb schrijft: Omdat de rekenkracht van de 2260 en 2952 weleens onvoldoende zou kunnen zijn.

Galdor68 schrijft: Dat is inderdaad een ander verhaal. Als deze boxen ook met die 14,5 Mbps overweg kunnen is het afwachten. 

Hier in ieder geval wel die kwaliteit via 661 - 670 op de Arris vip2952.

Reputatie 5
Badge +3

Ik ben benieuwd wanneer KPN hierop antwoordt.

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben benieuwd wanneer KPN hierop antwoordt.

Dat kan nog wel een week duren. De reactietijd is momenteel negen dagen. Maar misschien eerder, het is bij een moderator nagevraagd.  

Wat ik mij afvraag is waarom die bitrate dan zo hoog wordt? Wordt het anders gecomprimeerd een hogere bitrate is natuurlijk prima, maar met slimme compressie algoritmes niet altijd nodig.

Dat kan ik verder nergens terugvinden.

Reputatie 7

Wat ik mij afvraag is waarom die bitrate dan zo hoog wordt? Wordt het anders gecomprimeerd een hogere bitrate is natuurlijk prima, maar met slimme compressie algoritmes niet altijd nodig.

Dat kan ik verder nergens terugvinden.

Het zou maar zo kunnen zijn dat NPO de zenders nu als 1080p50 aanlevert i.p.v. 1080i50 en dat betekent dus twee keer zoveel data.

Het is de provider die bepaalt met welke compressie en o.b.v. welke codec de abonnee de zenders aangeboden zullen krijgen. Als KPN geen TV ontvangers meer zou hebben die alleen h.264 ondersteunen (2260 en 2952) dan zou KPN de distributie om kunnen zetten naar h.265 en daarmee is een twee keer zo hoge compressie haalbaar zodat per saldo evenveel data gedistribueerd moet worden.

 

Ik ben bang dat het nog lang zal duren alvorens KPN die 25Mbps zenders ook als zodanig door zal gaan geven.

"Het zou maar zo kunnen zijn dat...."

Dat had ik ook al bedacht maar er is nergens ook maar enigszins meer informatie hierover te vinden. 

Het is natuurlijk niet alleen de provider die de compressie en codec bepaald. Het materiaal wordt uiteraard ook met een  bepaalde codec en compressie vastgelegd door de makers. Alleen vernaggellen de providers het oorspronkelijke signaal soms uit eigen belang.

 

Ik verwacht zelfs dat KPN dit nooit zo zal doorgeven, of pas als alle huisaansluitingen verglaasd zijn en waarschijnlijk zelfs dan niet.

Reputatie 7
Badge +28

@Galdor68 

Ik heb dit al eens eerder nagevraagd voor wat betreft Digitenne.  

Dit was het antwoord: 

In Nederland worden alle HD TV services aangeleverd in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p.
Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end.

 

Als er aangeleverd wordt in 1080p, dan kan het bij Digitenne (en iTV online) ook zo doorgegeven worden. 

@Galdor68

Ik heb dit al eens eerder nagevraagd voor wat betreft Digitenne.  

Dit was het antwoord: 

In Nederland worden alle HD TV services aangeleverd in 1080i, Digitenne en online http streaming diensten, zoals iTV online gebruiken een progressief formaat 1080p.
Dit houdt in dat het binnenkomende signaal een upconversie ondergaat in het head end.

 

Als er aangeleverd wordt in 1080p, dan kan het bij Digitenne (en iTV online) ook zo doorgegeven worden. 

@Noordzee dit heb ik inderdaad elders gelezen. Maar nog steeds niet echt het antwoord wat ik zoek. Dus wordt dan inderdaad 1080p de nieuwe standaard bij de NPO?

 

Ik zal hun zelf maar een berichtje sturen.

Reputatie 7

Een plaatje bij het praatje.

Niet dat het veel toevoegt, dus zo maar, ter info.

Als dat het nieuwe signaal van NPO is, dan zegt dat plaatje juist heel veel immers ik lees daar dat het nog altijd een 1080i25 signaal betreft. Ik denk overigens dat ze 1080i/25 i.p.v. 1080i25 bedoelen want anders zou het signaal wel erg slecht zijn. 1080i25 is 25 fields per seconde ofwel 12,5 frames per seconde terwijl de standaard 1080i50 is ofwel 50 fields per seconde cq. 25 frames per seconde.

 

Reputatie 7
Badge +9

Heeft Digitenne dan zo’n hoge bandbreedte dat die 1080p50 aankunnen? Zelfs CanalDigitaal doet geen p50

Reageer