Beantwoord

NPO verbetert beeldkwaliteit door streams naar 25Mbps op te waarderen. Wanneer bij KPN?

  • 24 November 2023
  • 101 reacties
  • 3246 keer bekeken


Toon eerste bericht

101 reacties

Reputatie 7
Badge +28

@wjb jij weet net zo goed als ik dat we morgen geen 1080p50 gaan krijgen. En ook over een jaar of zo niet. Dan kunnen ze daar maar beter geen energie meer in steken en maar meteen doorstomen naar 4k.

Dat weet ik nog zo net niet. Ik vermoed dat de NPO dit wel degelijk aan de providers kan aanleveren. Het moet alleen wel geregeld worden. 

Bij KPN is alleen het probleem aanwezig dat niet alle ontvangers daarmee overweg kunnen, dus mogelijk moet er via twee varianten signaal aangeleverd worden. Ik weet niet of dat vanuit de NPO mogelijk is.

 

Toch zou ik liever morgen 1080p50 zien dan over een jaar (of twee) 2160p50 (4K).

Natuurlijk zou het mooi zijn als lineaire televisie de stap naar 4K zou maken maar ik heb er een hard hoofd in dat dit op korte, zelfs middellange, termijn gaat gebeuren. En als er dan wel al 1080p50 aan de providers aangeleverd wordt dan pleit ook ik ervoor om deze dan ook door te zetten naar de abonnee.

Ik zou er zelfs vrede mee hebben als dit alleen op de 5202 en 7022 aangeboden zou worden i.v.m. de ondersteuning van h.265 (hevc).

 

Eens. 4K zie ik de komende vijf jaar nog niet gebeuren. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Waar ik dan wel benieuwd naar ben binnen deze discussie, gaat bijvoorbeeld NLZiet deze 25 Mbit stream (voor de NPO zenders) dan wel direct doorgeven aan hun abonnees?
Maar ook via de live streams van NPO Start/Plus zelf?
De NPO start/Plus app, wordt tenslotte ook veel gebruikt door KPN klanten.
In dat geval zou je dan via de NPO Start/Plus app en/of NLZiet, alsnog naar de NPO zenders in 25 Mbit kunnen gaan kijken.

NLZiet is trouwens een samenwerking tussen de NPO, RTL en Talpa, en hun hoofdkantoor staat ook op het mediapark in Hilversum, waar ook RTL Nederland gevestigd is.

Ik ben daarom erg benieuwd of iemand binnen deze topic hier (toevallig) het antwoord op heeft!

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011 dit topic gaat over een HD-variant van 25 Mb/s, precies hetzelfde als voor 4k gebruikt wordt. Als ik dan mag kiezen heb ik voor die 25 Mb/s liever 4k dan nog weer een variant van HD. 

 

Lees even de laatste zin van @j3roentje @Henk2304 😉

Het wordt tijd dat 4k gewoon de standaard wordt, maar dat kan niet omdat er nog zoveel oude ontvangers in omloop zijn en wel 10 verschillende abonnementsvormen. 

Daar ga ik een rectie op. 😉

Reputatie 7
Badge +10

@joop2011 dit topic gaat over een HD-variant van 25 Mb/s, precies hetzelfde als voor 4k gebruikt wordt. Als ik dan mag kiezen heb ik voor die 25 Mb/s liever 4k dan nog weer een variant van HD. 

 

Lees even de laatste zin van @j3roentje @Henk2304 😉

Het wordt tijd dat 4k gewoon de standaard wordt, maar dat kan niet omdat er nog zoveel oude ontvangers in omloop zijn en wel 10 verschillende abonnementsvormen. 

Daar ga ik een rectie op. 😉

Hoi @joop2011 

 

Ik weet nu niet of je op mijn bericht reageert, maar ik had het niet over decoders.

Ik bedoelde de steamingdiensten NPO Start en NLZiet (OTT), waar je ook alle live uitzendingen van de NPO op kunt zien.

Mijn vraag is dus, of zowel NPO Start als NLZiet wel die 25 Mbit stream gaat gebruiken?
Waardoor je dus via deze twee platformen, wel als abonnee (van één van beide streamingdiensten) kunt profiteren van deze verhoogde stream snelheid.

Het gaat dus niet over de decoders van KPN, want beide diensten kun je ook direct activeren op je smart televisie als app.

 

@joop2011

Och, voor klanten met een trage DSL verbinding geeft kpn het signaal ook nog steeds in SD door. En voor snellere DSL abonnees is er ook nog steeds het ca. 8 Mb/s HD signaal waar de bron inmiddels 14 Mb/s schijnt te zijn. Dus voor oudere ontvangers kan 4k vast wel gedownscaled worden naar SD/HD maar daarom kan het bronsignaal door de zenders wel alvast in 4k gedistribueerd worden zodat dat ook naar de modernere ontvangers doorgegeven kan worden. Denk niet in problemen maar in oplossingen.

't Gaat mij erom dat geen tijd en geld gebruikt wordt om een al wat oudere techniek in leven te houden waar we inmiddels qua techniek al twee generaties verder zijn. 

Reputatie 5
Badge +3

In ieder geval geeft de NPO zelf aan dat ze het signaal in veel hogere beeldkwaliteit aanbiedt als voorheen.

Ik kan me niet voorstellen dat KPN hier niets mee doet.

Overigens op dit moment heeft Ziggo er ook nog niks mee gedaan.

De NPO is voor ons allemaal, dus ook de hogere beeldkwaliteit.

KPN wil zich graag neerzetten als een kwalitatief hoge aanbieder, dus ik verwacht zelf snel een enorme opwaardering van de kwaliteit van de kanalen van de NPO.

 

Reputatie 7
Badge +20

 

 

Ik weet nu niet of je op mijn bericht reageert, maar ik had het niet over decoders.

Ik bedoelde de steamingdiensten NPO Start en NLZiet (OTT), waar je ook alle live uitzendingen van de NPO op kunt zien.

Mijn vraag is dus, of zowel NPO Start als NLZiet wel die 25 Mbit stream gaat gebruiken?
Waardoor je dus via deze twee platformen, wel als abonnee (van één van beide streamingdiensten) kunt profiteren van deze verhoogde stream snelheid.

Het gaat dus niet over de decoders van KPN, want beide diensten kun je ook direct activeren op je smart televisie als app.

 

 

Daar gaat KPN niet over.

Dit zijn app's van NPO zelf.

Op een Smart tv (4K) en op de nieuwe KPN tv decoder Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is die stream geen probleem. 

Op de Arris VIP 5202 weet ik het niet, die heb ik nooit gehad.

Maar NPO bepaalt met hun app wat wel en wat niet kan (KPN gaat daar dus niet over).

Reputatie 5
Badge +3

NPO stelt werkzaamheden aan SKV-signalen uit - Menterwolde.info

 

Ik heb trouwens de vraag over de hogere bitrate van de NPO bij NLZiet gesteld in de community van NLZiet, maar mijn vraag wordt maar niet goed gekeurd, dus het antwoord blijft sowieso uit.

Reputatie 7

...maar daarom kan het bronsignaal door de zenders wel alvast in 4k gedistribueerd worden zodat dat ook naar de modernere ontvangers doorgegeven kan worden.

En daar zit 'm nu net de crux immers de zenders leveren naar mijn weten nog geen 4K aan en de benodigde investeringen zijn, naar ik begrepen heb, ook zo hoog dat men daarin (nog) zeer terughoudend is.

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011

Och, voor klanten met een trage DSL verbinding geeft kpn het signaal ook nog steeds in SD door. En voor snellere DSL abonnees is er ook nog steeds het ca. 8 Mb/s HD signaal waar de bron inmiddels 14 Mb/s schijnt te zijn. Dus voor oudere ontvangers kan 4k vast wel gedownscaled worden naar SD/HD maar daarom kan het bronsignaal door de zenders wel alvast in 4k gedistribueerd worden zodat dat ook naar de modernere ontvangers doorgegeven kan worden. Denk niet in problemen maar in oplossingen.

't Gaat mij erom dat geen tijd en geld gebruikt wordt om een al wat oudere techniek in leven te houden waar we inmiddels qua techniek al twee generaties verder zijn. 

@Henk2304 

Alleen op de Arris VIP 5202 en op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk.

Op de Arris VIP 2952 en op de Arcadyan HMB 2260 is het misschien mogelijk om de stream van 14,2 Mb/s erop te zetten, maar 4K is niet op deze 2 mogelijk. 

Reputatie 7

Ik kan me niet voorstellen dat KPN hier niets mee doet.

Ook ik verwacht niet dat er iets gaat veranderen mede gezien het feit dat KPN al langere tijd die 25Mbps streams aangeleverd krijgt. Er is dus eigenlijk niets nieuws onder de zon anders dan dat SKV die 25Mbps streams nu ook gaan doorgeven naar de abonnee. 

Reputatie 7

Alleen op de Arris VIP 5202 en op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk.

Dit is niet juist, ook op de 2260 en 2952 zijn de 14,2Mbps HD streams beschikbaar.

Dat er op de 2260 en 2952 geen 25Mbps streams aangeboden worden is omdat op deze TV ontvangers geen 4K zenders aangeboden worden omdat deze heen h.265 (hevc) ondersteunen wat een vereiste is voor 4K. Dat wil echter niet zeggen dat op die TV ontvangers geen 25Mbps stream o.b.v. h.264 aangeboden zou kunnen worden. Het zal naar mijn stellige overtuiging alleen niet gaan gebeuren.

Reputatie 7
Badge +20

Alleen op de Arris VIP 5202 en op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk.

Dit is niet juist, ook op de 2260 en 2952 zijn de 14,2Mbps HD streams beschikbaar.

Dat er op de 2260 en 2952 geen 25Mbps streams aangeboden worden is omdat op deze TV ontvangers geen 4K zenders aangeboden worden omdat deze heen h.265 (hevc) ondersteunen wat een vereiste is voor 4K. Dat wil echter niet zeggen dat op die TV ontvangers geen 25Mbps stream o.b.v. h.264 aangeboden zou kunnen worden. Het zal naar mijn stellige overtuiging alleen niet gaan gebeuren.

@wjb maar dat type ik toch ook?

 

Alleen op de Arris VIP 5202 en op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk.

Op de Arris VIP 2952 en op de Arcadyan HMB 2260 is het misschien mogelijk om de stream van 14,2 Mb/s erop te zetten, maar 4K is niet op deze 2 mogelijk. 

Of ze 25 Mb/s aankunnen, dat weet ik niet, maar verwacht ik van wel. 😉😊

14,2 Mb/s kan dus en worst al aangeboden, zoals jij aangeeft. 😉

Reputatie 5
Badge +3

Ik kan me niet voorstellen dat KPN hier niets mee doet.

Ook ik verwacht niet dat er iets gaat veranderen mede gezien het feit dat KPN al langere tijd die 25Mbps streams aangeleverd krijgt. Er is dus eigenlijk niets nieuws onder de zon anders dan dat SKV die 25Mbps streams nu ook gaan doorgeven naar de abonnee. 

Waarom brengt de NPO naar buiten dat ze de zenders in een veel hogere beeldkwaliteit van 25 mbps gaan aanleveren vanaf vanaf vandaag, als er niks nieuws onder de zon zou zijn?

Dat rijmt toch niet met elkaar ? 

Lees nog eens de link die ik stuurde. De NPO is bezig met de migratie vandaag bij meerdere providers.

NPO stelt werkzaamheden aan SKV-signalen uit - Menterwolde.info

Dus dat er niks verbetert aan de aanvoer geloof ik dus niks van. 

 

NPO verhoogt beeldkwaliteit: SKV eerste met verbeterde streams - RTV1 (rtveen.nl)

 

Volgens dit laastste bericht is de aanlevering aanzienlijk verbeterd. 

NPO gaat hogere kwaliteit leveren aan providers « Breedbeeldweetjes (wordpress.com)

 

De NPO gaat de bitrate op de Media Gateway, waarop de distributie voor providers plaatsvindt, verhogen. Dit is nu nog 1080i , 14,5 Mb/s. Dit wordt 25 Mb/s. 

Dus het “ niks nieuws onder de zon”  is grote onzin. 

Reputatie 7

Waarom brengt de NPO naar buiten dat ze de zenders in een veel hogere beeldkwaliteit van 25 mbps gaan aanleveren vanaf vanaf vandaag, als er niks nieuws onder de zon zou zijn?

Dat rijmt toch niet met elkaar ? 

Onderstaand het eerdere bericht van @TijtheMan, een medewerker van KPN die naar mijn weten “redelijk dicht op het vuur zit”.

Daarnaast moet je niet alles geloven wat je op internet sites leest. Je moet je dan altijd afvragen wat de bron is geweest van berichten op die site en hoe men tot het bericht gekomen is.

@joop2011

@Henk2304l

Alleen op de Arris VIP 5202 en op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk.

Op de Arris VIP 2952 en op de Arcadyan HMB 2260 is het misschien mogelijk om de stream van 14,2 Mb/s erop te zetten, maar 4K is niet op deze 2 mogelijk. 

Gut @joop2011 , dat weet ik allemaal wel (draai al zeer lang mee op dit forum), daarom had ik het ook over downscalen.

 

Reputatie 5
Badge +3

Dus voorheen bood KPN het signaal van de NPO onbewerkt aan in 14 mbps wat strookt met het bericht van Breedbeeldweetjes.

Nu opeens levert de NPO een hogere beeldkwaliteit aan de Mediahighway van 25 mbps en is dit bericht niet waar?

Dan zou dus KPN voorheen gelogen hebben met het onbewerkte signaal van 14 mbps want het was altijd al 25 mbps?

Iets klopt er niet in dit verhaal.

De NPO gaat de bitrate op de Media Gateway, waarop de distributie voor providers plaatsvindt, verhogen. Dit is nu nog 1080i , 14,5 Mb/s. Dit wordt 25 Mb/s. 

 

Ik ben benieuwd naar het officiele antwoord van KPN, want dat hebben we nog niet gezien toch? 

Reputatie 7

Alleen op de Arris VIP 5202 en op de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box) is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk.

Dit is niet juist, ook op de 2260 en 2952 zijn de 14,2Mbps HD streams beschikbaar.

Dat er op de 2260 en 2952 geen 25Mbps streams aangeboden worden is omdat op deze TV ontvangers geen 4K zenders aangeboden worden omdat deze heen h.265 (hevc) ondersteunen wat een vereiste is voor 4K. Dat wil echter niet zeggen dat op die TV ontvangers geen 25Mbps stream o.b.v. h.264 aangeboden zou kunnen worden. Het zal naar mijn stellige overtuiging alleen niet gaan gebeuren.

@wjb maar dat type ik toch ook?

Volgens mij niet immers je schrijft in die eerste zin met “Alleen op de 5202 en de 7022 is de stream van 14 of 25 Mb/s mogelijk” en daarmee impliceer je dat dat dus niet mogelijk is op andere TV ontvangers. In jouw tweede zin spreek je jouw eerste zin direct al weer tegen door aan te geven dat misschien mogelijk is om die TV stream van 14 Mb/s op de 2260 en 2952 aan te bieden terwijl mijn stelling juist is dat die wellicht ook best TV streams van 25Mbps aan zouden kunnen. Overigens is het zo dat de TV streams van 14,2Mbps zeer zeker door de 2260 en 2952 verwerkt kunnen worden en dat het woordje “misschien” dus ook weg kan.

Reputatie 7

Dus voorheen bood KPN het signaal van de NPO onbewerkt aan in 14 mbps wat strookt met het bericht van Breedbeeldweetjes.

De vraag is dan wat je onder “bewerken” verstaat.

De aanlevering is in het zogenaamde Mezzanine formaat en dat is een ongecomprimeerd formaat dat speciaal bedoeld is voor het eenvoudig kunnen “bewerken” naar verschillende codecs en bitrates voor de verschillende distributiekanalen. Bij de nieuwe 14.2Mbps HD streams van KPN converteert KPN de inkomende stream enkel naar h.264 en doen daar verder geen bewerking op zoals het verlagen van de kleurdiepte waardoor een lagere bitrate bewerkstelligd zou kunnen worden. 

Reputatie 7
Badge +20

Wat ik mij wel afvraagt is het volgende:   Kan je daadwerkelijk het verschil in beeldkwaliteit zien? 

Dus met 14,2 Mb/s en met 25 Mb/s via H.264.

Ja, ondanks dat een KPN medewerker ons wil laten geloven dat dit niet zo is.

Reputatie 7

Wat ik mij wel afvraagt is het volgende:   Kan je daadwerkelijk het verschil in beeldkwaliteit zien? 

Als dat een volwaardige overgang van 1080i50 naar 1080p50 zou zijn dan zou er een grote verbetering van de beeldkwaliteit zichtbaar kunnen zijn en dan met name bij (snel) bewegende beelden.

Ik begrijp echter dat die aangeleverde stream van 25Mbps gewoon een ongecomprimeerde 1080i50 stream is en de omzetting naar h.264 geeft nauwelijks verlies in beeldkwaliteit.

Ik vraag me ook af wat SKV en NPO nu verstaan onder "HD HBR" want een definitie van dat formaat heb ik op Internet nog niet gevonden. Wellicht bedoelen ze HD met HDR maar ik weet het niet. De term HBR staat voor "high bit rate" en wordt eigenlijk alleen gebruikt bij de overdracht van data op hdmi kabels. Misschien weet @TvG2016 iets te vertellen over wat HD HBR nu is want ook hij refereert eraan in zijn artikel op TotaalTV.

HBR is de afkorting van High Bitrate, oftewel hoge bandbreedte.

Het klopt dat je daar weinig op internet over kan vinden. Het is een term die SKV aan deze stream net hoge bandbreedte heeft gegeven. En dus geen marktstndaaard. 

Reputatie 7

HBR is de afkorting van High Bitrate, oftewel hoge bandbreedte.

Het klopt dat je daar weinig op internet over kan vinden. Het is een term die SKV aan deze stream net hoge bandbreedte heeft gegeven. En dus geen marktstndaaard. 

Het zou dus maar zo kunnen zijn dat SKV, net als KPN bij de introductie van de HD+ kanalen, overstapt naar die 25Mbps mezzanine streams die door NPO aangeleverd worden en dat zij die, net als KPN, vervolgens coderen met h.264 en/of h.265.

Ik zou de bitrate wel eens willen zien van de ESPN, Eurosport en Discovery kanalen die SKV blijkbaar al in HD HBR formaat levert. Is er iemand die dat kan meten en daar een screenshot van kan plaatsen?

Zo jammer ik vind alleen een vloertype als ik op mezzanine zoek.

 

Hier wordt 4K genoemd als standaard voor lineaire TV ik ben als ex Telfort klant op alle kanalen die 14,5 Mbps gewend maar voor 'normale tv dus die spelshow en praatprogramma's zie ik persoonlijk een hogere resolutie niet als meerwaarde. Voor klanten met een idioot grote tv 65 inch en groter kan ik die wens nog wel begrijpen.

Reageer