Beantwoord

NPO verbetert beeldkwaliteit door streams naar 25Mbps op te waarderen. Wanneer bij KPN?

  • 24 November 2023
  • 101 reacties
  • 3246 keer bekeken


Toon eerste bericht

101 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Digitenne kan dat zeker aan. Dat is een groot voordeel van Digitenne (sinds 2019). 

Reputatie 7

Heeft Digitenne dan zo’n hoge bandbreedte dat die 1080p50 aankunnen? Zelfs CanalDigitaal doet geen p50

Op basis van h.265 (hevc) is dat geen enkel probleem, de benodigde bandbreedte is dan ongeveer gelijk aan 1080i50 via h.264.

https://www.digitalbitrate.com/dtv.php?mux=RTS-NPO-DRENTHE-OVERIJSSEL&pid=710&live=11&sec=0&lang=en

Max 5,7 Mbps is iets meer dan 1/5 de van die genoemde 25 Mbps.

 En DVB-T2 (Digitenne)  is 1080p/50.

Dus als er geen hogere resolutie wordt gebruikt en nog steeds interlaced in plaats van progresive scan zie ik geen  verklaring voor de hogere bitrate. Of er wordt lossless gecomprimeerd in plaats van lossy.

 

Reputatie 7
Badge +8

Het is zeker niet mijn vakgebied en vandaar dat ik de vraag intern ook nog even gesteld heb. In het kort: Nee, we gaan het niet doorgeven.
 

Het iets langere antwoord:

“Die 25 Mbit/s streams bestaan al jaren, die gebruiken we als bron voor onze Encoders, ITV en OTT. Ook onder andere Discovery en ESPN leveren ons dit soort streams aan. Dit betreft het zgn Mezzanine format en is bedoeld als uncompressed aanleverformaat voor encoding en distributie door de distributeurs.

Er is dus voor eindgebruikers geen aantoonbaar verschil in Picture Quality tussen 14 en rechtstreekse 25 Mbit/s. Dat laatste komt neer op 100 rijden met een auto die 300 kan”

 

Kleine toevoeging mijnerzijds: Don't shoot the messenger.

Reputatie 7
Badge +28

@TijtheMan 

Ook niet jouw vakgebied, maar is er kans dat de NPO in 1080p gaat aanleveren? 

Dat zou toch mogelijk moeten zijn. 

Reputatie 7

is er kans dat de NPO in 1080p gaat aanleveren? 

Ook dat zal KPN dan waarschijnlijk niet zomaar door gaan zetten zolang er nog zoveel TV ontvangers zijn die alleen h.264 ondersteunen en er dus geen h.265 (hevc) gebruikt kan worden bij de distributie.

Reputatie 7
Badge +28

@wjb 

Voor Digitenne is dat doorgeven van 1080p natuurlijk geen probleem. Vandaar dat ik het vraag. 

Reputatie 7
Badge +20

is er kans dat de NPO in 1080p gaat aanleveren? 

Ook dat zal KPN dan waarschijnlijk niet zomaar door gaan zetten zolang er nog zoveel TV ontvangers zijn die alleen h.264 ondersteunen en er dus geen h.265 (hevc) gebruikt kan worden bij de distributie.

 

@wjb 

Vraagje, ondersteund de Arris VIP 5202 wel H.265?

Zo ja, dan wordt het tijd dat KPN de Arcadyan HMB2260 en Arris VIP 2952 snel uit het pakket haalt.

Zijn beide KPN tv decoders op leeftijd. 

Ben alleen bang dat KPN dit voorlopig nog niet gaat doen (helaas). 

Reputatie 7

Voor Digitenne is dat doorgeven van 1080p natuurlijk geen probleem. Vandaar dat ik het vraag. 

De Digitenne ontvanger is ook h.265. 

Digitenne is echter niet mijn ding en ik denk dat dat voor het overgrote merendeel van de abonnees zal gelden. Vandaar mijn reactie.

Reputatie 7
Badge +28

Wat ik mij afvraag is waarom die bitrate dan zo hoog wordt? Wordt het anders gecomprimeerd een hogere bitrate is natuurlijk prima, maar met slimme compressie algoritmes niet altijd nodig.

Dat kan ik verder nergens terugvinden.

. Als KPN geen TV ontvangers meer zou hebben die alleen h.264 ondersteunen (2260 en 2952) dan zou KPN de distributie om kunnen zetten naar h.265 en daarmee is een twee keer zo hoge compressie haalbaar zodat per saldo evenveel data gedistribueerd moet worden.

@joop2011

Zie eerdere reactie van @wjb 

Reputatie 7

joop2011 schreef:

Vraagje, ondersteund de Arris VIP 5202 wel H.265?

Uiteraard ondersteunt de 5202 h.265 (hevc) want dat is een vereiste bij 4K.

 

joop2011 schreef:

Zo ja, dan wordt het tijd dat KPN de Arcadyan HMB2260 en Arris VIP 2952 snel uit het pakket haalt.

Helemaal mee eens en dat heb ik ook al meerdere keren hier op het forum aangegeven.

KPN heeft voor een sterfhuis constructie gekozen waarbij nieuwe abonnementen alleen een 7022 zullen krijgen. Het zal waarschijnlijk echter nog vele jaren duren alvorens Nederland verlost zal zijn van de 2260's en 2952's.

Reputatie 7
Badge +20

@Noordzee

@wjb 

Dank je.

Nou dan zou ik zeggen, KPN gooi de Arcadyan HMB2260 Arris VIP 2952 er snel uit en ga snel over op H.265.

De laatste paar reacties ontgaan mij met h.264 kan volgens mij prima 1080p worden door gegeven. Echter zal dat mogelijk  een hogere bitrate opleveren.

De 2952 kon toch ook zelf op1080p worden ingesteld?

 

@joop2011 zelfs als die boxen worden uitgefaseerd zal dat niet veel uitmaken, gelet op de uitspraak eerder.

Reputatie 7

Echter zal dat mogelijk  een hogere bitrate opleveren.

Precies en dat zal voor KPN dan ook de reden zijn om daar niet aan te beginnen en al helemaal niet in de wetenschap dst er steeds meer abonnees uitgesteld gaan kijken of sowieso via unicast gaan kijken.

Reputatie 7
Badge +20

De laatste paar reacties ontgaan mij met h.264 kan volgens mij prima 1080p worden door gegeven. Echter zal dat mogelijk  een hogere bitrate opleveren.

De 2952 kon toch ook zelf op1080p worden ingesteld?

 

@Galdor68 

Dat klopt natuurlijk.

Maar op H.265 kan je hetzelfde met een veel kleinere bandbreedte (lagere stream). 

Reputatie 7
Badge +8

@TijtheMan

Ook niet jouw vakgebied, maar is er kans dat de NPO in 1080p gaat aanleveren? 

Dat zou toch mogelijk moeten zijn. 

Ook die vraag ga ik eens stellen 😊

Ik hoop eigenlijk dat de NPO en de providers zoals kpn zich langzamerhand meer gaan richten op 4k en niet veel energie meer steken in de verschillende varianten van HD. Sinds de 8001 (die bij kpn al weer uitgefaseerd is (!)) zijn alle nieuwe kpn-ontvangers geschikt voor 4k.

En moderne tv's zijn tegenwoordig regelmatig al 8k! 

Reputatie 1
Badge

@TijtheMan Thanks voor de reactie, is dat in ieder geval helder!

Reputatie 5
Badge +5

Ik hoop eigenlijk dat de NPO en de providers zoals kpn zich langzamerhand meer gaan richten op 4k en niet veel energie meer steken in de verschillende varianten van HD. Sinds de 8001 (die bij kpn al weer uitgefaseerd is (!)) zijn alle nieuwe kpn-ontvangers geschikt voor 4k.

En moderne tv's zijn tegenwoordig regelmatig al 8k! 

Het wordt tijd dat 4k gewoon de standaard wordt, maar dat kan niet omdat er nog zoveel oude ontvangers in omloop zijn en wel 10 verschillende abonnementsvormen. 

Reputatie 7
Badge +20

Ik hoop eigenlijk dat de NPO en de providers zoals kpn zich langzamerhand meer gaan richten op 4k en niet veel energie meer steken in de verschillende varianten van HD. Sinds de 8001 (die bij kpn al weer uitgefaseerd is (!)) zijn alle nieuwe kpn-ontvangers geschikt voor 4k.

En moderne tv's zijn tegenwoordig regelmatig al 8k! 

Het wordt tijd dat 4k gewoon de standaard wordt, maar dat kan niet omdat er nog zoveel oude ontvangers in omloop zijn en wel 10 verschillende abonnementsvormen. 

 

4K standaard, dat zal nog wel een tijdje gaan duren.

Er is ruim voldoende 4K content, kijk maar naar Netflix, Disney+, HBO Max, etc.

Maar voor tv kost het veel extra bandbreedte (streaming) Minimaal 25 Mb/s

 

En kijk naar het verleden.

Kleuren tv kwam in 1969 en werd pas eind jaren ‘70 standaard.

16:9 (breedbeeld) tv formaat, de tv's kwamen al eind jaren ‘90, maar het werd pas in 2006 of 2007 standaard.

HD tv's kwamen er ongeveer in 2006, maar werd pas ongeveer 2013 standaard.

 

Zie ook de webpagina van @PeterG (Peter dit is toch jouw pagina, of heb ik de verkeerde link?)

@joop2011 dit topic gaat over een HD-variant van 25 Mb/s, precies hetzelfde als voor 4k gebruikt wordt. Als ik dan mag kiezen heb ik voor die 25 Mb/s liever 4k dan nog weer een variant van HD. 

Reputatie 7

@joop2011 dit topic gaat over een HD-variant van 25 Mb/s, precies hetzelfde als voor 4k gebruikt wordt. Als ik dan mag kiezen heb ik voor die 25 Mb/s liever 4k dan nog weer een variant van HD. 

Toch zou ik liever morgen 1080p50 zien dan over een jaar (of twee) 2160p50 (4K).

Natuurlijk zou het mooi zijn als lineaire televisie de stap naar 4K zou maken maar ik heb er een hard hoofd in dat dit op korte, zelfs middellange, termijn gaat gebeuren. En als er dan wel al 1080p50 aan de providers aangeleverd wordt dan pleit ook ik ervoor om deze dan ook door te zetten naar de abonnee.

Ik zou er zelfs vrede mee hebben als dit alleen op de 5202 en 7022 aangeboden zou worden i.v.m. de ondersteuning van h.265 (hevc).

@wjb jij weet net zo goed als ik dat we morgen geen 1080p50 gaan krijgen. En ook over een jaar of zo niet. Dan kunnen ze daar maar beter geen energie meer in steken en maar meteen doorstomen naar 4k.

Reputatie 7

@wjb jij weet net zo goed als ik dat we morgen geen 1080p50 gaan krijgen. En ook over een jaar of zo niet. Dan kunnen ze daar maar beter geen energie meer in steken en maar meteen doorstomen naar 4k.

Toch heeft KPN bij de overgang van Digitenne naar DVB-T2 1080p50 geïntroduceerd op de Digitenne ontvangers. Ik zal ervoor blijven pleiten om 1080p50 te distribueren, wetende dat de zenders dat ook aanleveren. Het is dus puur aan de provider en er zijn geen afhankelijkheden van derden. Dat maakt het dus op eenvoudiger en veel kortere termijn realiseerbaar.

Als Ziggo 1080p50 zou gaan distribueren dan zal je zien dat KPN er als de kippen bij is om dat ook te gaan doen. Het gaat dus niet om de beste beleving voor de klant maar om commercieel gezien net genoeg te leveren om de klant niet te verliezen.

Ik heb er een hard hoofd in, maar we gaan 't zien. 

Reageer