Beantwoord

Problemen met ondertiteling bij de KPN TV+ box (opmaak en traagheid)

  • 18 July 2023
  • 74 reacties
  • 2175 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +6

Op de publieke zenders worden er vaak verschillende kleuren gebruikt, om de verschillende sprekers aan te geven. In de foto’s hieronder worden de teksten “Die plaat kunnen we snijden in welke vorm we maar willen.” en “Dus eigenlijk moeten we een plastic tosti maken.” bijvoorbeeld door verschillende acteurs uitgesproken. Maar:

  • Bij live kijken op NPO laat de TV+ Box vaak hele stukken tekst niet zien; het stuk “vorm we maar willen.” ontbreekt gewoon in de foto’s hieronder. (Ook mijn Samsung tv doet het, zonder TV+, niet helemaal goed qua kleuren, maar daar ontbreekt geen tekst.)
  • Bij terugkijken op NPO is de weergave anders, en bovendien ontbreken de verschillende kleuren.

RTL lijkt maar één kleur te gebruiken, maar:

  • Bij live kijken op RTL 4 loopt de ondertiteling soms érg achter, en terwijl ik dit schreef bleef het zelfs hangen. (Even naar andere zender hielp.) Maar: dan loopt het op hetzelfde moment op een “normale” tv zonder TV+ prima synchroon. (Samsung tv, Ziggo.) En NPO op de TV+ Box loopt dan ook synchroon.

    Misschien is er geen verschil tussen NPO en RTL, maar de weergave bij RTL op een Samsung tv (dus zonder TV+) ziet er minder goed uit dan op de publieke zenders: bij RTL witte letters op zwarte achtergrond, en ik vermoed een fixed-width/monospace lettertype. Dus misschien bij RTL een ander systeem dan bij de publieke zenders? Maar op de TV+ Box lijkt de weergave bij live kijken naar RTL wél hetzelfde te zijn als bij de publieke zenders.

En verder:

  • Bovenstaande ligt denk ik niet aan de instellingen. Maar: de uitleg in Ondertiteling instellen op de KPN TV+ Box in de kennisbank noemt twee methoden om ondertiteling aan te zetten, maar het is onduidelijk waarom het twee methoden zijn en wanneer welke gebruikt wordt. (Ja, ik weet toevallig dat er multicast en unicast bestaat, maar dat moet voor de gebruiker niet uitmaken?) Het stuk “Ondertitelstijl wijzigen (tekstkleur, achtergrondbalk)“ geldt denk ik alleen voor unicast? Ik heb de instellingen niet veranderd, maar welke kleur kies je als de aanbieder meerdere kleuren meestuurt?
  • Ik vind dat de ondertiteling verticaal gezien best hoog in beeld staat. En dat het gekozen lettertype te breed is (of: te breed wordt weergegeven; het lijkt vervormd/uitgerekt). En de tekst staat horizontaal vaak niet in het midden gecentreerd, en al helemaal niet bij meerdere regels boven elkaar.

Mijn ouders zouden heel blij worden van de weergave (lettertype, achtergrondschaduw, plaatsing) zoals de Samsung hieronder (tweede foto) laat zien. Als het stukje “Dus eigenlijk” dan ook nog wit is, dan doen jullie het beter dan mijn Samsung.

Ik denk dat de ontwikkelaars vaker een TV+ box naast een “normale” (Ziggo) tv moeten zetten.

Glasvezel, TV+ Box via ethernet direct aan KPN Box 12, multicast voor live kijken.

Foto’s van “De proefkeuken”, VPRO NPO3 zondag 18:00-18:25. Maar eenvoudig te zien in veel programma’s waarin meerdere mensen praten.

 

Ondertiteling KPN TV+ box laat vaak delen van ondertiteling weg.

 

Ondertiteling Samsung TV (zonder TV+) is veel beter leesbaar en wel compleet.

 

Ondertiteling KPN TV+ box heeft andere opmaak en enkele kleur bij terugkijken.

 

En ja sorry, dit is een kopie van mijn eerdere vraag, die een rare titel gekregen heeft bij afsplitsen, en waarbij klikken “Beste antwoord” niet ongedaan gemaakt kan worden.

icon

Beste antwoord door Arjan van B 23 August 2023, 13:00

Bekijk origineel

74 reacties

Reputatie 6
Badge +6

 

Na deze update weer geen ondertiteling op de RTL zenders bij:

<knip>

Is dit na een herstart nog steeds zo?

Ja, nog steeds na een herstart.

Het rare is dat het alleen op de RTL zenders is en na de laatste firmware update. Bij de NPO en Talpa zenders geen problemen. 

Reputatie 7
Badge +30

Hmmm. Ik herken het zo niet, als in, ik zie geen andere meldingen erover. Is het met alle programma's zo, of sommige? Om te kunnen uitsluiten dat het gaat om programma's die RTL überhaupt niet ondertiteld heeft.

Reputatie 6
Badge +6

Hmmm. Ik herken het zo niet, als in, ik zie geen andere meldingen erover. Is het met alle programma's zo, of sommige? Om te kunnen uitsluiten dat het gaat om programma's die RTL überhaupt niet ondertiteld heeft.

Ik heb het probleem even goed nagekeken van het weekend en het zit in de 14Mb/s streams van de RTL zenders.

Zodra ik 'Automatisch beste kwaliteit' uitschakel en dus het vinkje weghaalt, dan heb ik wel ondertiteling bij de RTL zenders. Dan heb je de 7.2Mb/s streams bij Multicast.

Zodra ik ‘Automatisch beste kwaliteit' weer aanzet, dan is er geen ondertiteling meer aanwezig op de RTL zenders.

Dit heb ik gecontroleerd bij beide TV+ boxen die hier aanwezig zijn.

 

Reputatie 6
Badge +6

Hmmm. Ik herken het zo niet, als in, ik zie geen andere meldingen erover. Is het met alle programma's zo, of sommige? Om te kunnen uitsluiten dat het gaat om programma's die RTL überhaupt niet ondertiteld heeft.

Ik heb het probleem even goed nagekeken van het weekend en het zit in de 14Mb/s streams van de RTL zenders.

Zodra ik 'Automatisch beste kwaliteit' uitschakel en dus het vinkje weghaalt, dan heb ik wel ondertiteling bij de RTL zenders. Dan heb je de 7.2Mb/s streams bij Multicast.

Zodra ik ‘Automatisch beste kwaliteit' weer aanzet, dan is er geen ondertiteling meer aanwezig op de RTL zenders.

Dit heb ik gecontroleerd bij beide TV+ boxen die hier aanwezig zijn.

 

Voordat dit in de vergetelheid valt, kaart ik dit nog wel even aan als een serieus probleem zoals ik hierboven heb vermeld. @Erik_ 

Na 5 seconden pauzeren heb ik wel ondertiteling op rtl.

Dat is er ook met Multicast zonder 'automatisch beste kwaliteit'.

Bij Multicast met 'automatisch beste kwaliteit' is er geen ondertiteling bij de RTL zenders. Dat is derhalve alleen bij live. @Erik_ 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor deze aanvullingen, @Sebas14 en @PeterG. Ik had het al in m'n notities staan om door te geven, maar met deze extra informatie is het volledig. Neem het deze week mee. 

Reputatie 6
Badge +6

Het heeft even geduurd, maar er is weer ondertiteling aanwezig op de RTL zenders als 'Automatisch beste kwaliteit' is aangevinkt bij multicast.

Reputatie 6
Badge +6

Ook fijn bij RTL: de weergave is (soms?) in multicast énorm veel beter dan bij andere kanalen/uitzendingen!

Ik had bij kabeltelevisie al gezien dat er binnen één uitzending vaak meerdere keuzes zijn voor de bron van de ondertiteling. Nu net op RTL 4 bij “De Alarmcentrale: pech onderweg” blijkbaar iets dat geen kleur gebruikt, wat bij weergave in multicast misschien de instellingen van Android TV gebruikt?

In ieder geval is multicast bij RTL voor sommige uitzendingen goed uitgelijnd en goed te lezen, in tegenstelling tot multicast bij de publieke omroepen wat nog steeds narigheid onbruikbaar is.

 

Ondertiteling KPN TV+ Box RTL 4 multicast: goede weergave.

Maar bij terugkijken/unicast ook bij RTL veel minder fijn: zwarte achtergrond in plaats van schaduw, en minder ruimte na komma’s en punten:

 

Ondertiteling KPN TV+ Box RTL 4 unicast: andere weergave.

 

Reputatie 6
Badge +6

@Erik_  Ik heb het even een paar dagen aangekeken, maar de ondertiteling is weer uitgevallen met LIVE kijken op alle RTL zenders bij de 'beste kwaliteit' streams (14mb/s)

Bij de 7mb/s multicast streams en unicast werkt het wel.

Alle handelingen zoals herstarten enz....al uitgevoerd, maar neem aan dat het net als de vorige keer in de streams zelf zit.

Reputatie 7
Badge +30

Ik neem hem mee!

Reputatie 6
Badge +6

Het lijkt dat (verticale) uitlijning in sommige gevallen ook afhankelijk is van de gebruikte videoresolutie? (Mooi gevonden, @PeterG!)

Reputatie 6
Badge +6

Nog maar weer even een overzicht, de status van 26 januari 2024, ruim een half jaar nadat ik dit topic begonnen ben. Voor versies 0.25.0 en 1.134.1.

De extra regels bij terugkijken/unicast lijken inderdaad weg te zijn. 👍 In de update voor 1.134.1 staat:

De ruimte voor ondertiteling is wat groter gemaakt bij Terugkijken en Opnames, daardoor worden de zinnen minder snel afgebroken

 

En ik zie nu ook weer ondertiteling bij live/multicast voor RTL 4. (Hetzelfde met en zonder “Automatisch beste kwaliteit”, maar onduidelijk of die dan ook gebruikt wordt; in de zapbanner staat LIVE in hoofdletters.) Bij jou ook @Sebas14?

Onveranderd:

  • Rare uitlijning bij live/multicast; vooral horizontaal, en verticaal te hoog (te ver van de onderkant), en verticaal ook meer ruimte tussen de regels dan bij terugkijken/unicast
  • Altijd maar één kleur per scene bij terugkijken/unicast, ook als dat in live/multicast meerdere kleuren heeft voor meerdere sprekers
  • Vaak na een halve tel een andere kleur bij terugkijken/unicast (gerelateerd aan overgang naar andere spreker, of de kleur van een andere spreker uit een vorige scene: in de foto’s hieronder is bij terugkijken/unicast cyaan te zien, terwijl in die scene bij live/multicast geel en wit gebruikt werden voor de sprekers die toen ondertiteld werden)
  • Gebruikersinstellingen worden niet gevolgd:
    • lettertype, schaduw en achtergrondkleur worden niet gevolgd
    • lettergrootte wordt alleen gevolgd in live/multicast (overigens zijn “klein” en “extra klein” wel heel erg klein, en zorgen voor nog gekkere uitlijning)
    • ik kan even geen voorbeelden meer vinden van de mooie weergave die ik een maand geleden zag bij RTL 4, wat toen misschien wél de gebruikersinstellingen volgde?
    • de uitleg in de kennisbank stelt dat het allemaal in te stellen is, terwijl in TV+ Bekende bevindingen staat “Wel is het zo dat bij ondertiteling voor live tv de verschillende kleuren niet aangepast kunnen worden, noch de zwarte achtergrondbalk.”
  • Het lijkt dat (verticale) uitlijning in sommige gevallen ook afhankelijk is van de gebruikte videoresolutie?
  • Al het bovenstaande staat niet in TV+ Bekende bevindingen maar het schijnt wel bekend te zijn

Nieuw of niet eerder gemerkt:

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: rare uitlijning bij live/multicast.

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: maar één kleur bij terugkijken/unicast, wel betere uitlijning.

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: vaak na halve tel andere kleur als er wisseling van spreker was.

 

Het is niet alleen bij de publieke omroep, maar bijvoorbeeld ook bij SBS 6:

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: rare uitlijning bij live/multicast op SBS 6.

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: ook bij unicast/terugkijken SBS maar één kleur per scene.

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: bij kleine letters uitlijning nog gekker.

 

KPN TV+ Box: soms komt ondertiteling door de instellingen heen (zie rechtsboven).

 

 

Reputatie 6
Badge +6

En ik zie nu ook weer ondertiteling bij live/multicast voor RTL 4. (Hetzelfde met en zonder “Automatisch beste kwaliteit”, maar onduidelijk of die dan ook gebruikt wordt; in de zapbanner staat LIVE in hoofdletters.) Bij jou ook @Sebas14?

 

Nee, bij de 'Beste kwaliteit' RTL zenders is nog steeds geen ondertiteling aanwezig. Gisteravond en vanochtend even getest tussen de 14mb/s en de 7mb/s RTL zenders.

Misschien een idee voor het TV team om te weten of je de beste kwaliteit zenders kijk door het volgende te laten zien:

LIVE = Beste kwaliteit Multicast

LIVE = Mulitcast 

Live = Unicast

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor je update, Arjen. Ik neem dit binnenkort even weer mee in de feedback. Weet wel dat geluid op dit moment de prioriteit heeft, dus ik weet niet of, wat, hoe, en wanneer er dan wat veranderd.

RTL kaart ik opnieuw aan.

Reputatie 6
Badge +6

RTL kaart ik opnieuw aan.

 

Inmiddels hebben we weer sinds het weekend ondertiteling op de 'Beste kwaliteit' RTL zenders.
En nu van de knopjes afblijven 😀

Reputatie 1
Badge

Respect voor de starter van dit topic. Maar OMG. Wat vragen jullie van klanten?! Is er nog iemand hier die zich dat afvraagt? Heel kort, ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN. Dit is maar 1 topic, maar ik heb in de tijd dat ik Ziggo klant was nooit dit soort problemen gehad. De kwaliteit van de  box, software, het beeld was goed. Ik ben overgestapt met maar 1 reden: prijs. De beeldkwaliteit van KPN vond ik al minder, lijkt iets te verbeteren. Maar de software van bijvoorbeeld de box?! Om te huilen. Zo vaak geluidsproblemen en instellingsproblemen. Ik herhaal, respect voor de starter van dit topic. Ik ben van mening dat je dit van een klant niet mag vragen. Zo technisch!! Mijn eerste kennismaking met KPN was al niet fijn, maar de kans dat ik blijf is heel klein. Sterker nog, ik kijk ernaar uit om straks weer even een jaar naar Ziggo te gaan. Sorry KPN! Maar ook jammer KPN. Dit doe ik niet voor mijn lol en mijn familie vraagt aan mij waarom ik dit toch doe!?!? Tja, zoals al gezegd, alleen maar voor het geld…… want internet is internet. TV is tv. Geen bijzondere diensten. En ja, ik zal mijn boodschap vast nog ergens herhalen. Alleen al omdat ik hoop dat er iets gaat veranderen in de dienstverlening van KPN. KPN vergeet de klant……...

ik kijk ernaar uit om straks weer even een jaar naar Ziggo te gaan.

Welke ontvanger had je toen je over stapte? @Noke .

Nu krijg je alleen nog de Next Mini ​​​​​​.  Die dus zonder coax is. Geen dvb, maar iptv net als bij kpn. Via wifi. Maar ook utp kabel mogelijk. Echter geen coax kabel. 

Reputatie 7
Badge +9

@PeterG Bij ziggo kan je voor 2€/maand een ci+ module huren. Dan is ieder goede TV een uitstekend ontvanger , de HD Stream van DVB-C heeft naar mijn bevinding betere kwaliteit dan 14Mbs Stream van TV+Box

Reputatie 1
Badge

ik kijk ernaar uit om straks weer even een jaar naar Ziggo te gaan.

Welke ontvanger had je toen je over stapte? @Noke .

Beiden. Veel stabielere software en beter beeld. En heel eerlijk gezegd komt dat omdat ik nu kan vergelijken. Ik weet nu wat ik mis 😂 of 😱. Misschien is dat nu anders. Maar dat was mijn ervaring zeker de laatste 12 jaar. Maar los daarvan. Het is niet goed te praten dat er zoveel reboots, instellingen etc. nodig zijn. En dan nog storingen. Dat is gewoon brakke software en een gebrek aan klant centraal stellen. Al eerder aangegeven dat dit forum heel fijn is, maar eigenlijk voor de meeste onderwerpen van de zotte dat je hier oplossingen moet vinden voor technische problemen van een slechte KPN box.

 

Reputatie 6
Badge +6
  • Gebruikersinstellingen worden niet gevolgd:
    • lettertype, schaduw en achtergrondkleur worden niet gevolgd
    • lettergrootte wordt alleen gevolgd in live/multicast (overigens zijn “klein” en “extra klein” wel heel erg klein, en zorgen voor nog gekkere uitlijning)
    • ik kan even geen voorbeelden meer vinden van de mooie weergave die ik een maand geleden zag bij RTL 4, wat toen misschien wél de gebruikersinstellingen volgde?
    • de uitleg in de kennisbank stelt dat het allemaal in te stellen is, terwijl in TV+ Bekende bevindingen staat “Wel is het zo dat bij ondertiteling voor live tv de verschillende kleuren niet aangepast kunnen worden, noch de zwarte achtergrondbalk.”

Schiet mij maar lek. Voor mijn bovenstaande overzicht van 26 januari had ik de ondertiteling super lelijk ingesteld, om te kunnen zien of die instellingen érgens gebruikt werden. Tot vandaag: nee dus.

Nadat diezelfde TV+ Box vandaag van de spanning geweest is (staat normaal op niet-Eco modus), zag ik ineens bij unicast wel die lelijke instellingen:

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: wel deels eigen opmaak maar geen verschillende kleuren in unicast.

 

De achtergrondbalk is niet weg te krijgen, hoewel die eigenlijk uit stond:

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: de daadwerkelijke instellingen.

 

Hier is wat ik zag in multicast, met “automatisch beste kwaliteit” aan, en LIVE in hoofdletters in de zapbanner:

 

Ondertiteling KPN TV+ Box: geen eigen opmaak (en rare uitlijning) in multicast.

 

Reputatie 6
Badge +6

Inderdaad, je moet de TV+ Box opnieuw opstarten (hoeft niet per se helemaal van de spanning af) als je de instellingen voor de ondertiteling veranderd hebt. En dan nog geldt het alleen voor unicast. En is de achtergrond altijd ondoorzichtig zwart. (En de tekstkleur wordt in principe door de uitzending bepaald, dat vind ik wel logisch.)

Reputatie 3
Badge

Allemaal updates de laatste maanden. De meeste voor cosmetische zaken. Prima, maar waar blijft de lang beloofde update voor de ondertiteling? Het lijkt wel of jullie er zelf niet meer uitkomen. De problemen bij live uitzendingen zijn nog steeds de uitlijning, de kleur van de tekst en niet reageren op de gekozen tekstinstellingen. Bij terugkijken en opnames is de uitlijning wel in orde maar hier weer andere problemen met de kleur van de titels. Soms ook helemaal geen ondertiteling.

Kom op KPN, geef al die tienduizenden slechthorende abonnees eens die service waar ze niet alleen recht op hebben, maar ook naar smachten!!

Gr. Piet

Reputatie 6
Badge +6

slechthorende abonnees

...en hun gezinsleden die misschien niet slechthorend zijn, maar wél de brakke ondertiteling in beeld zien als ze samen kijken.

Hier was er ook kort aandacht voor :
https://www.maxmeldpunt.nl/video-fragmenten/opvallende-meldingen-ondertiteling-slecht-leesbaar-doorbetalen-voor-opgezegd-youfone-abonnement-en-overlast-van-aircos-en-warmtepompen

Reageer