Wanneer is een tv decoder perfect?

  • 30 August 2023
  • 69 reacties
  • 877 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Na wat discussie op het update forum, zie hier, ben ik benieuwd na wat onder een perfecte tv decoder wordt verstaan.

Op welk moment kunnen we gaan zeggen dat de Sagacom DIW7022 (KPN tv+ box) goed genoeg is voor de gebruikers?

 

Persoonlijk denk ik dat de volgende updates minimaal nodig zijn:

  1. LLip sync, daar lees je echt nog veel te veel klachten over.
  2. HDR automatisch.  Bij velen een reden om hem op SDR te zetten als gevolg dat je geen 4K op enkele streamingdiensten hebt. En bij enkele is HDR continue weer beter.
  3. Opnames ook in de hoogste kwaliteit kunnen zien.  Op de Arris 2952 kon je kanaal 661 - 670 de opnames wel in de beste kwaliteit zien. Op de DIW7022 kanaal 1 - 10 alleen bij live kijken.
  4. etc.
  5.  Zie ook deze topic van KPN met bekende punten die ze nog gaan of hebben opgelost.

 

Verder is er natuurlijk nog een hele grote wensenlijst, maar die heeft niets met de werking te maken, maar is wel heel erg handig om hem gebruiksvriendelijke te maken.

Zie ook deze topic van @wjb (complimenten voor deze gemaakte topic van @wjb )


*Admin: topic aangepast ovv TS


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

69 reacties

Reputatie 7

Omdat ik daar typte “na een paar / enkele updates is de DIW7022 perfect, werd dat vertaalt met dat ik schreef dat de DIW7022 perfect is.

Dat is daar helemaal niet vertaald naar naar dat jij geschreven zou hebben dat de DIW7022 perfect is. Ik snap oprecht niet waar je dat vandaan haalt.

Onderstaand het bericht waar jij waarschijnlijk aan refereert.

joop2011 schreef:

Nog een paar (enkele) updates en hij is perfect.

Wellicht vindt jij hem dan perfect maar hij is nog verre van perfect, daarvoor moet er mijns inziens nog wel iets meer gebeuren.

Kan jij mij vertellen waar dan staat dat jij geschreven zou hebben dat de DIW7022 perfect is?

 

En daarna werd paar / enkele over genomen als 1 of 2 keer.

Ook dat is door niemand geschreven.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb 

“”Wellicht vindt jij hem dan perfect maar hij is nog verre van perfect, daarvoor moet er mijns inziens nog wel iets meer gebeuren.””

Nee, ik vind hem helemaal niet perfect.

Heb ik ook niet geschreven.

Na een paar of enkele (bedoel ik zelfs vele mee), dan pas. Dat had ik geschreven / bedoelde ik.😉😊😊

 

Sorry @wjb maar zo komt het bij mij over.

 

Maar we kunnen hier nog heel erg lang over discussiëren.

Dan krijg je een welles nietes discussie.

Kunnen we volgens mij veel beter voorkomen.

Wat mij betreft is het verder opgelost en ok.

Ik hoop voor jou ook.

 

Maar de vraag van mijn topic:

Wanneer is een tv decoder perfect.

Reputatie 7

@wjb

“”Wellicht vindt jij hem dan perfect maar hij is nog verre van perfect, daarvoor moet er mijns inziens nog wel iets meer gebeuren.””

Beste @joop2011, Ik hoop dat je een keer zult gaan inzien dat jij die zin niet leest zoals die geschreven is.

Ik schrijf daar toch niet dat jij de DIW7022 perfect zou vinden. Let even heel goed op het woordje dan in de zin "Wellicht vindt jij hem dan perfect maar hij is nog verre van perfect, daarvoor moet er mijns inziens nog wel iets meer gebeuren.”. 

Dat woordje (dan) verwijst naar de aangehaalde zin “Nog een paar (enkele) updates en hij is perfect.”.

Feitelijk staat er dus “Wellicht vindt jij hem na nog een paar (enkele) updates perfect maar hij is nog verre van perfect, daarvoor moet er mijns inziens nog wel iets meer gebeuren.

 

Er staat dus niet dat jij hem nu al perfect zou vinden.

Reputatie 7
Badge +20

“Wellicht vindt jij hem dan perfect“ 

Ja maar dan pas na vele updates.

 

Maar zoals al aangegeven, je uitleg is voor mij verder top.

En hij is inderdaad nog niet perfect.😉😊

 

@wjb

Ik heb tot mijn pensioen vele jaren in de verkoop gewerkt bij een elektronica groothandel.

In mijn opleiding en ook op mijn werk hadden we een hele belangrijke zin:

“Discussie gewonnen, klant verloren” 

 

Wat mij betreft zijn we er uit, ik weet wat je nu bedoelt en jij weet wat ik bedoelt.

Dus wat mij betreft, probleem opgelost. 

Reputatie 7

“Wellicht vindt jij hem dan perfect“

Hm, kan ik maar op 1 manier opvatten, sorry.

"Wellicht vindt jij hem dan perfect maar ...”.

“Wellicht vindt jij hem na nog een paar (enkele) updates perfect maar...”.

 

Plaats alsjeblieft mijn zin in het juiste kader en lees die zin dan ook als reactie op:

Nog een paar (enkele) updates en hij is perfect.

 

Ik vind het erg jammer dat jij mijn opmerking blijkbaar als persoonlijke aanval bestempelt, maar dat is iets dat ik nooit gedaan heb en ook nooit zal doen.

Reputatie 7
Badge +20

@wjb

 

Taalkundig had je beter daarna i.p.v. dan kunnen gebruiken.

 

Zie mijn reactie boven, voor mij is het opgelost.

Ik gaf al aan dat je uitleg perfect was en ik begrijp hem nu.

 

Ik stop zo wie zo nu met deze discussie.😉😊

Reputatie 7
Badge +7

Inderdaad de al bekende issues oplossen.

Daarnaast vind ik het gebruiksgemak ook wel een ding en daarmee bedoel ik mijn inziens te veel toetsen moeten klikken om iets te zien.

Als voorbeeld om uit de tv gids te komen en direct tv te kijken werkt niet prettig.

de toetsen op de ab zijn ook mijn inziens verwarrend het gebeurd vaak dat je i.p.v. spoelen een streamingdienst aanklik bv Disney.

Maar nogmaals dit is mijn mening ik vind het verre van stabiel al gaat het steeds beter nu het CEC opgelost lijkt te zijn.

Het zomaar rebooten gebeurd ook om onduidelijke reden te vaak.

Dus concreet nog genoeg issues voor de STB mijn inziens perfect is.

mvg

Reputatie 4
Badge

Voor mij graag een zenderlijst/favorieten, bugs oplossen, aanpasbaar startscherm (dingen weg kunnen halen), stabiel (herstarten, haperingen bij terugkijken) en hier en daar wat minder klikken (bijv. opnames als tweede in het startscherm, of laat me zelf kiezen).

Perfect is het nooit, de iTV box was veel makkelijker op veel vlakken en beperkter op sommige andere… ook niet perfect.

Reputatie 2

de toetsen op de ab zijn ook mijn inziens verwarrend het gebeurd vaak dat je i.p.v. spoelen een streamingdienst aanklik bv Disney.

 

Inderdaad, dat gebeurde mij ook heel vaak. Omdat je denkt het wel op de tast te kunnen doen (als het donker is, overigens wel jammer dat de toetsen niet verlicht zijn). Maar goed, mijn workaround, om me te behoeden voor nog meer ergernis, is dat ik over die 4 knoppen (de apps) een plakbandje heb geplakt, haha. Dan voel ik dat het heel glad is en dat ik die dus niet moet hebben...

Reputatie 7
Badge +7

Mijn grootste ergernis (of frustratie) is toch wel dat veelvuldig klikken.

als ik deze STB vergelijk al is dat niet rieel maar wat betreft gebruiksgemak valt hier nog wel het ea te verbeteren.

maar dat is mijn mening wellicht zijn er mensen die zeggen top zo niks meer aan doen.

Ik vind dat de STB steeds beter wordt maar er toch nog wel een lange weg te gaan is.

Fijn weekend

Reputatie 7

Mijn grootste ergernis (of frustratie) is toch wel dat veelvuldig klikken.

Zie punt 8 in 

Reputatie 4
Badge

de toetsen op de ab zijn ook mijn inziens verwarrend het gebeurd vaak dat je i.p.v. spoelen een streamingdienst aanklik bv Disney.

 

Inderdaad, dat gebeurde mij ook heel vaak. Omdat je denkt het wel op de tast te kunnen doen (als het donker is, overigens wel jammer dat de toetsen niet verlicht zijn). Maar goed, mijn workaround, om me te behoeden voor nog meer ergernis, is dat ik over die 4 knoppen (de apps) een plakbandje heb geplakt, haha. Dan voel ik dat het heel glad is en dat ik die dus niet moet hebben...

Dat heb ik een of twee keer gehad, maar was er snel aan gewend… ze zitten op de middelste rij van de 9 boven het navigatiewiel (of hoe dat heet).

Reputatie 4
Badge

Mijn grootste ergernis (of frustratie) is toch wel dat veelvuldig klikken.

Zie punt 8 in 

Het zou fijn zijn als je, als je helemaal bovenaan staat, op pijltje omhoog kon drukken om zo onderaan de lijst te komen. Dat kon bij iTV…. lijkt me relatief makkelijk te bouwen en scheelt een hoop.

Reputatie 7

basherd_wie schreef:

Het zou fijn zijn als je, als je helemaal bovenaan staat, op pijltje omhoog kon drukken om zo onderaan de lijst te komen. Dat kon bij iTV…. lijkt me relatief makkelijk te bouwen en scheelt een hoop.

Ook ik ben een voorstander van het cyclisch kunnen bladeren door de gids en dan in ieder geval met de P+ en P- toetsen. De meerwaarde is echter nog beperkt zolang alle zenders in de gids getoond worden immers dan moet je ook door al die radiozenders bladeren. Ik zou ook graag zien dat de televisiezenders en radiozenders in aparte gidsen getoond kunnen worden en je kunt switchen tussen die twee gidsen. Als je radio aan het luisteren bent, dan ben je immers niet geïnteresseerd in de televisiezenders en als je televisie aan het kijken bent dan ben je niet geïnteresseerd in de radiozenders.

Daarnaast zou ik willen dat de home toets naar het startscherm gaat op de functie die eerder actief was.

Als je dus bijvoorbeeld op de home knop drukt terwijl je naar een uitzending kijkt die je vanuit "Nu op TV" hebt gestart dan zou je wat mij betreft met de home knop weer terug moeten keren bij "Nu op TV". Kijk je Netflix (gestart vanuit Apps) dan keer je met de home toets teug naar "Apps". Druk je op de home toets terwijl je al op één van die schermen staat dan zou je terug kunnen keren naar de pagina "Start". Dat laatste is een vereiste van Google. Zij vereisen dat de home toets je uiteindelijk naar de startpagina brengt.

Reputatie 7
Badge +7

basherd_wie schreef:

Het zou fijn zijn als je, als je helemaal bovenaan staat, op pijltje omhoog kon drukken om zo onderaan de lijst te komen. Dat kon bij iTV…. lijkt me relatief makkelijk te bouwen en scheelt een hoop.

Ook ik ben een voorstander van het cyclisch kunnen bladeren door de gids en dan in ieder geval met de P+ en P- toetsen. De meerwaarde is echter nog beperkt zolang alle zenders in de gids getoond worden immers dan moet je ook door al die radiozenders bladeren. Ik zou ook graag zien dat de televisie zenders en radiozenders in aparte gidsen getoond kunnen worden en je kunt switchen tussen die twee gidsen. Als je radio aan het luisteren bent, dan ben je immers niet geïnteresseerd in de televisiezenders en als je televisie aan het kijken bent dan ben je niet geïnteresseerd in de radiozenders.

Daarnaast zou ik willen dat de home toets naar het startscherm gaat op de functie die eerder actief was.

Als je dus bijvoorbeeld op de home knop drukt terwijl je naar een uitzending kijkt die je vanuit "Nu op TV" hebt gestart dan zou je wat mij betreft met de home knop weer terug moeten keren bij "Nu op TV". Kijk je Netflix (gestart vanuit Apps) dan keer je met de home toets teug naar "Apps". Druk je op de home toets terwijl je al op één van die schermen staat dan zou je terug kunnen keren naar de pagina "Start". Dat laatste is een vereiste van Google. Zij vereisen dat de home toets je uiteindelijk naar de startpagina brengt.

Ja ben ik met je eens wjb

Goede punten

fijn weekend

Reputatie 7
Badge +20
  1. LLip sync, daar lees je echt nog veel te veel klachten over.
  2. HDR automatisch.  Bij velen een reden om hem op SDR te zetten als gevolg dat je geen 4K op enkele streamingdiensten hebt. En bij enkele is HDR continue weer beter.
  3. Opnames ook in de hoogste kwaliteit kunnen zien.  Op de Arris 2952 kon je kanaal 661 - 670 de opnames wel in de beste kwaliteit zien. Op de DIW7022 kanaal 1 - 10 alleen bij live kijken.
  4. etc.
  5.  Zie ook deze topic van KPN met bekende punten die ze nog gaan of hebben opgelost.
  6. cyclisch kunnen bladeren door de gids en dan in ieder geval met de P+ en P- toetsen
  7. home toets naar het startscherm
  8. grootste ergernis (of frustratie) is toch wel dat veelvuldig klikken
  9. toetsen op de ab zijn ook mijn inziens verwarrend het gebeurd vaak dat je i.p.v. spoelen een streamingdienst aanklik bv Disney.
  10. graag een zenderlijst/favorieten, bugs oplossen

 

Wat aangevuld.

Zie ook de lijst gemaakt door @wjb 

Feature requests KPN TV+ | KPN Community 

Reputatie 4
Badge

Mbt 9: De toetsen op de afstandsbediening zullen niet worden aangepast lijkt mij. Ik was er erg snel aan gewend, denk niet meer dan een of twee keer verkeerd gedrukt. Het is anders maar niet verkeerd.

Reputatie 7

Mbt 9: De toetsen op de afstandsbediening zullen niet worden aangepast lijkt mij.

Toch hoop ik dat KPN serieus naar punt 59 uit de feature requests KPN TV+ zal kijken.

Reputatie 7
Badge +7

Na wat discussie op het update forum, zie hier, ben ik benieuwd na wat onder een perfecte tv decoder wordt verstaan.

---

Ik heb de afgelopen weken af en toe in een bericht van een mod gelezen dat een bepaald ding (menu-onderdeel) van de tv+ box niet door kpn veranderd kan worden, omdat dat bepaalde ding door google bepaald wordt.

De vraag is dus of de de tv+ box perfect kán worden. En daarmee bedoel ik volgens de wensen van kpn en/of de kpn-gebruikers.

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb 1 grote wens; bij installeren geen twee updates voor de tv+ app en de afstandsbediening zodat ik sneller me werk kan doen 😅 Maar dan is dan vanuit monteurs perspectief.

 

Ik ervaar er persoonlijk geen problemen mee maar ik kijk geen lineaire tv.

Reputatie 7
Badge +6

Ik gebruik sinds een paar uur de tv plus box..

 Zolang ik kijk van 1 tm 10 op dolby 5.1 en multicast heb ik geen lipsync problemen. Zodra ik zap naar een zender die alleen stereo ondersteunt beginnen de lipsync problemen (bv ESPN en rtv noord).

 Verder wel tevreden over de beeldkwaliteit en interface. Als ze mijn lipsync problemen oplossen dan ben ik dik tevreden.

Als het gaat om de vraag wanneer een TV ontvanger (decoder) in het algemeen perfect is, dan is er maar 1 antwoord.

Het hangt er helemaal vanaf hoe makkelijk je een TV ontvanger meteen uit de doos kan gebruiken. En of deze doet wat het moet doen.

Als ik de reactie van @Ik_Combineer lees dan is dat zeker een belangrijke minpunt tenzij je als gebruiker voor die updates enkel op ok hoeft te klikken.

 

Wanneer de DIW 7020 perfect is dat is een totaal ander verhaal. Waar bovenstaande ook op van toepassing is. Zolang alle verbeterpunten niet zijn doorgevoerd is deze box eigenlijk nog lang niet perfect.

Met de volgende opmerking voor mij is dit geen TV ontvanger meer dit is een streambox waar een lineaire TV functie aan is toegevoegd.

Voor mij persoonlijk is deze pas perfect als het alleen een TV ontvanger is. Geen overbodige tierelanijntjes, hooguit een opname functie die de content lokaal opslaat en de gebruiker de mogelijkheid geeft die opnames extern op te slaan.

Reputatie 7
Badge +12

Als het gaat om de vraag wanneer een TV ontvanger (decoder) in het algemeen perfect is, dan is er maar 1 antwoord.

Het hangt er helemaal vanaf hoe makkelijk je een TV ontvanger meteen uit de doos kan gebruiken. En of deze doet wat het moet doen.

Als ik de reactie van @Ik_Combineer lees dan is dat zeker een belangrijke minpunt tenzij je als gebruiker voor die updates enkel op ok hoeft te klikken.

 

Wanneer de DIW 7020 perfect is dat is een totaal ander verhaal. Waar bovenstaande ook op van toepassing is. Zolang alle verbeterpunten niet zijn doorgevoerd is deze box eigenlijk nog lang niet perfect.

Met de volgende opmerking voor mij is dit geen TV ontvanger meer dit is een streambox waar een lineaire TV functie aan is toegevoegd.

Voor mij persoonlijk is deze pas perfect als het alleen een TV ontvanger is. Geen overbodige tierelanijntjes, hooguit een opname functie die de content lokaal opslaat en de gebruiker de mogelijkheid geeft die opnames extern op te slaan.

Het is denk ik 2x5 minuten updaten, maar als monteur installeer ik er soms wel 10 op een dag en dan is dat best lang. Enkel OK klikken is voldoende. Durf best te stellen dat ook ouderen (80+) de tv+ kastje prima kan installeren.

Reputatie 7

Ik_Combineer schreef:

Durf best te stellen dat ook ouderen (80+) de tv+ kastje prima kan installeren.

Heb je daar ook werkelijk onderzoek naar gedaan?

Ik heb zo'n vermoeden van niet. 

Ouderen zullen niet snel klagen en je zult dan ook niet snel te horen krijgen dat ze die TV+ Box lastig vinden. 

Reputatie 7
Badge +6

Mijn moeder van 80 redt zich er prima mee. 

Nu nog even de lipsync repareren op de kanalen die alleen stereo ondersteunen. De 5.1 kanalen werken bij mij allemaal goed.