Beantwoord

4G op nieuwe Samsung S21 werkt traag, als ik 5G heb werkt het wel snel

  • 11 August 2021
  • 159 reacties
  • 5770 keer bekeken

4G op nieuwe Samsung S21 werkt traag, als ik 5G heb werkt het wel snel. Ik heb de KPN “vraagbaak” al doorlopen, instellingen mobiele gegevens en verbindingen goed ingesteld, telefoon opnieuw gestart. Met mijn oude S10 zat ik op mijn werkplek ook altijd op 4G met 2 streepjes, razendsnel. Nu met S21 ook 4G 2 streepjes, ontzettend traag. Ik gebruik de oude SIM kaart uit mijn S10 want KPN zei dat die gewoon voldoet.

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 25 October 2021, 13:20

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

159 reacties

Nu hier, maar moet zeggen dat ik er op veel plekken last van heb. Na update lijkt het zelfs wel erger 

 

Reputatie 4
Badge +2

@SuuZB ik kan nog niets zien, maar wel wat technische uitleg.

5G bij KPN (en T-Mobile) werkt alleen samen met 4G. Echter als het 4G signaal te zacht is, gaat 5G niet werken omdat een ‘low-band’ dan de hoofdband wordt in de telefoon.

 

De low-bands (lage banden):

Band 28, N28, 700 MHz, 5G
Band 20, B20, 800 MHz, 4G
Band 8, B8, 900 MHz, 4G (niet in gebruik bij KPN)

Dan hebben we nog de high-bands (hoge-banden):
Band 32, B32, 1400 MHz, 4G

Band 3, B3, 1800 MHz, 4G <--- dit is meestal de hoofdband (Hoofdband = signaal streepjes telefoon)

Band 1, B1, 2100 MHz, 4G

Band 7, B7, 2600 MHz, 4G

(Band 38, B38, 2600 MHz 4G deze ga je in de samsung telefoon bijna nooit zien bij KPN.)

 

Op de S20/S21: 5G werkt alleen samen met 4G, waar 4G een high-band hoofdband heeft.
Dus:

B3+N28+B32+B1+B7 zie je heel vaak op een S21.
B3+N28+B32+B1 wanneer B7 niet aanwezig is.

In jouw service menu screenshot zie je dat B20 als hoofdband gebruikt wordt.

Dit betekend dat de hi-bands slecht binnen komen en een lage frequentie als hoofdband gekozen wordt. De S21 kan maar één low-band tegelijk.

Als meerdere mensen met dit probleem allemaal B20 als hoofdband hebben, is dat de eerste stap om te zoeken wat er mis gaat.


 

Op jouw antennekaart map zie je allemaal Huawei installaties die allemaal goede antennes hebben en allemaal 5G moeten kunnen. Als je via de menu knop (de drie streepjes) op 5G klik en je overal (28) ziet, dan zou je daar 5G moeten kunnen, mits 4G B3 1800 MHz goed genoeg te ontvangen is!

Het beste test je snelheid dan ook buiten. Dan weet je dat de signalen maximaal binnenkomen.
Alle signaal waardes lager dan RSRP -110 (-100 tot - 60dB is hoger en beter) zijn onvoldoende om echt snelheid te krijgen. Jouw signalen zijn net aan genoeg om te kunnen internetten, niet om mega snel een speedtest te doen.  Mits voldoende capaciteit en binnen 2km van een mast zou het redelijk goed moeten gaan. (Je kunt in het menu op antennekaart ook nog: Layout > Sectorlayout, doen. Een sector naar je toe gericht maakt vaak ook een groot verschil.)


5Guru

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt voor de toevoeging, @5Guru! Ik snap iets alleen niet helemaal. Je zegt dat de Samsung Galaxy S21 slechts één low-band tegelijk aan kan. In de screenshots van @SuuZB zien we dat B20, een low band, wordt geselecteerd als basis voor 5G. Ik zou dan verwachten dat er problemen zijn met 5G in de situatie waar twee low-bands geselecteerd zijn. Maar de problemen die we hier zien, is dat 5G goed werkt en dat 4G traag is. Heb je daar een verklaring voor?

Reputatie 4
Badge +2

@Denise_ als B20 de hoofdband is, dan werkt 5G dus niet. B20 is niet de basis voor 5G, maar de hoofdband van 4G.

 

B20 hoofdband, dus 4G upload loopt via B20.

B20 hoofdband, 4G download loopt via B20 + B3 + B32 + B7. (B1 is er hier niet bij gekoppeld, screenshot)
Zijn er meerdere banden gekoppeld, dan zie je 4G+ als icoontje.

 

Op het screenshot heel slecht te zien, maar ik weet zeker dat het geen 5G connectie is.

Als 5G werkt, heb je B3 meestal als hoofdband. 5G wordt er als extra layer bij gekoppeld.

B20 als hoofdband is max 30mbit upload ongeveer in de praktijk.
B3 als hoofdband is max 60mbit upload ongeveer in de praktijk.

B3 als hoofdband + N28 upload is max 110mbit upload ongeveer in de praktijk.

 

Download is zwaar afhankelijk van de signaal waardes van de ontvangst.

Kan variëren tussen 20mbit tot wel 600+mbit/s op een mast met alle banden!

 

5G werkt ook nog eens zo:

Stel je hebt 4G B3+B1+B32+B7 van mast A, dan kun je 4G B3+B1+B32+B7 én 5G N28 van mast A hebben, maar ook: 4G B3+B1+B32+B7 van mast A én 5G N28 van mast B!

Zolang je B3 (B1 en B7 kan ook, maar hogere frequenties) maar goed ontvangt, kan 5G erbij gekoppeld worden. Dit is één van de grote voordelen van 5G.

 

5Guru

 

Reputatie 7
Badge +17

Bedankt voor de toelichting. Het geeft meer duidelijkheid over de werking van 5G, maar het verklaart voor mij nog niet de problemen die men in dit topic verklaart. Hopelijk heeft onze technische dienst daar inmiddels onderzoek naar gedaan en komt er meer duidelijkheid.

Ik heb helaas exact hetzelfde probleem.

Simkaart is vrij nieuw en het toestel heb ik sinds 2 weken en nog geen week in gebruik.

Bij 5G is de snelheid top! 

Bij 4G is het simpelweg niet te doen. Hierdoor ben ik ook belemmerd in mijn werk.

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb helaas exact hetzelfde probleem.

Simkaart is vrij nieuw en het toestel heb ik sinds 2 weken en nog geen week in gebruik.

Bij 5G is de snelheid top! 

Bij 4G is het simpelweg niet te doen. Hierdoor ben ik ook belemmerd in mijn werk.

@Tommie013 Jammer dat je dit probleem ook ervaart! Zou je naar het beste antwoord willen kijken en de vragen die hierin staan willen beantwoorden?

Voor nieuwe lezers die ditzelfde problemen ervaren: Ik wil jullie vragen om hieronder een berichtje te plaatsen en de onderstaande vragen te beantwoorden.

  • Zou je je forumprofiel willen aanvullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? Jouw mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators.
  • Op welke locaties ervaar je dit probleem?
  • Ervaar je dit probleem nog steeds als je jouw simkaart in een ander toestel stopt?
  • Sinds wanneer heb je de Samsung Galaxy S21?
  • Welk toestel had je hiervoor?

Met deze informatie kan ik gelijk voor je aan de slag.

Ook hier hetzelfde probleem.

Slechte internetverbinding en ook telefonie op S21 werkt op sommige plekken in huis heel slecht.

Ok wanneer ik 5G uitzet, blijft de internetverbinding op sommige plekken heel slecht.

In Amsterdam, Uden, Hoorn, Schijndel allemaal hetzelfde probleem.

Met mijn Samsung S9 had ik totaal geen problemen en werkte prima waar de S21 mensen mij niet kunnen horen.

Heel irritant.

SIM kaart is door KPN al vervangen, maar maakt geen enkel verschil.

 

Graag een oplossing, want dit mag toch niet met zo'n duur toestel!

De technische dienst van KPN kan volgens mij ook niet echt wat vinden..  laten me verschillende tests doen maar koppelen inmiddels weinig meer terug. Ik was een weekje in Griekenland en zat daar uiteraard op een ander netwerk dan die van KPN, geen enkele problemen. Overal supersnel 4G zoals het in NL ook altijd was met mijn S9. Oftewel; het ligt niet aan de S21 persé, maar vooral aan hoe die op het KPN netwerk werkt. 

Hopelijk snel een fix, want vandaag hebben ze hier mijn glasvezel kabel kapot gegraven in de straat, en dan pas merk je écht hoe vervelend het is dat je 4G niet goed werkt.

Reputatie 7
Badge +17

Ook hier hetzelfde probleem.

Slechte internetverbinding en ook telefonie op S21 werkt op sommige plekken in huis heel slecht.

Ok wanneer ik 5G uitzet, blijft de internetverbinding op sommige plekken heel slecht.

In Amsterdam, Uden, Hoorn, Schijndel allemaal hetzelfde probleem.

Met mijn Samsung S9 had ik totaal geen problemen en werkte prima waar de S21 mensen mij niet kunnen horen.

Heel irritant.

SIM kaart is door KPN al vervangen, maar maakt geen enkel verschil.

 

Graag een oplossing, want dit mag toch niet met zo'n duur toestel!

Ik heb dit doorgezet naar de technische dienst! Zij zullen moeten uitzoeken waar het probleem zit en hoe dit opgelost kan worden.

Reputatie 1

Ik heb ook voorbeelden naar de technische dienst gestuurd, maar heb daar nog helemaal niks op terug gehoord. Wat ik merk en zie(met de kpn speedtest) is dat de upload slecht is. In de meeste gevallen  met 4g(+) wil het gewoonweg niet eens lukken. 

Dit begint echt vervelend te worden en wil hier gewoon graag een oplossing voor!

Reputatie 7
Badge +17

Ik snap dat je heel graag een oplossing wilt! Als ik die had, had ik je die graag gegeven. Ik weet alleen niet wat dit probleem veroorzaakt. Daarom heb ik de technische dienst gevraagd om hier naar te kijken. Ik begrijp uit jouw bericht dat zij de oplossing ook nog niet hebben. De zoektocht gaat verder.

Mogelijk is dit heel ver gezocht, maar je zou eens kunnen kijken of het verschil maakt of je IPv6 uitzet. De website is in het Engels, maar er zitten plaatjes bij, dus hopelijk lukt het zo. Baat het niet, dan schaad het niet, zeg maar. Ik ben benieuwd of dit enig verschil maakt.

Reputatie 1

Hoi @Denise_  ik heb ipv6 uitgezet, maar heeft niet geholpen, speedtest resultaat hieronder

 

 

 

Reeds contact gehad met de technische dienst. Wat een fijn contact is alleen hun weten het ook niet. Ze horen van de klachten over dit topic en doen onderzoek. Het is nu meer dan 1 maand geleden en heb 2 keer contact gehad. Ze gaan verder zoeken door de testjes die je moet aanleveren. Nou snap ik dat het probleem onderzocht moet worden en dat daar tijd overheen gaat maar nu is het aan de klantenservice/managers om de klanten hier niet de dupe van te laten zijn. Het is echt een irritant issue en belemmert in mijn privé en werkleven omdat ik de telefoon voor beide gebruik. Ik ben altijd klant geweest bij KPN maar twijfel er wel over. Niet omdat hun er iets aan kunnen doen dat er iets met dit toestel is maar wel om de oplossingen die worden aangedragen.  Laat de klanten een nieuw toestel uit kiezen (waarschijnlijk kiezen ze nog een toestel waaraan KPN ook nog wat extra's aan verdient omdat het duurder is). Laat ze voor dat toestel betalen (maandelijks) en neem de s21's in. Deze kan je dan uiteindelijk als ze het weer goed doen weer refurbished verkopen. Graag hoor ik van KPN of jullie dit een passende oplossing vinden en dan ben ik meer dan tevreden! 

 

De technische dienst had wel een tip en dat was het dat was het bellen via 4g uit te zetten. Dan heb je minder last van het telefonisch niet bereikbaar zijn. Dit is te vinden bij instellingen → verbindingen → mobiele netwerken. 

Reputatie 1

@Melissavdm  Ik heb het toestel los gekocht dus ik ga niet nogmaals een toestel aanschaffen. Dus die oplossing zal niet voor iedereen helpen.

@TS83 Bedoel natuurlijk ook niet dat je het toestel geheel opnieuw koopt maar ik vergelijk het zoals in mijn situatie waar ik deze wel maandelijks betaal. Voor jou zou dan een oplossing gelden dat je het hogere bedrag van jouw toestel zou kunnen bijbetalen. Als voorbeeld noemende maar dat is tussen jouw en KPN :grinning:  We kunnen nu maar beter in oplossingen denken want het gezeur is al sinds januari sinds ik het toestel heb ontvangen. Tussen januari en oktober niks veranderd helaas. (Nog steeds is niet KPN daar de schuldige van maar zeker is dit aan Samsung). Maar omdat we het hebben gekocht bij KPN is de service via hun. 

Reputatie 1

@Melissavdm Ik heb ook contact gehad met samsung en ook daar kom ik niet veel verder. Ik heb al eerder hier opgeroepen dat KPN samen met samsung de handen ineen moet slaan om een oplossing te vinden. Ik lees verder niet echt dat er problemen zijn bij de andere providers(of ik moet het mis hebben).

 

Zoals ColinZ zei: Oftewel; het ligt niet aan de S21 persé, maar vooral aan hoe die op het KPN netwerk werkt. 

Dus het is een combinatie van die 2, maar waar zit nu de pijn is de vraag 

@TS83 Zeker zijn er forums met andere providers. Ik heb bij de community van Samsung alleen al gelezen over vodafone (zakelijk), t-mobile en simpel. 

Het is inderdaad een combi van die 2 maar het is ook met andere netwerken. 

Reputatie 7
Badge +17

Het lijkt inderdaad op een probleem tussen de Samsung Galaxy S21 in combinatie met het KPN 4G netwerk. Waar het probleem precies zit, is niet bekend. Dat moet onderzocht worden door onze technische dienst. Deze hebben nu ook nog niet de oplossing, dus die vragen de klant om testen uit te voeren. Ook proberen zij verschillende oplossingen, om te kijken of dit mogelijk helpt. Het is niet zo eenvoudig als dat het klinkt. Totdat wij weten waar het probleem precies ziet, kunnen wij een dergelijke oplossing zoals @Melissavdm deze heeft voorgesteld, niet aandragen. Ik snap dat dit niet het antwoord is waarop je gehoopt had. We zullen toch eerst moeten wachten op de uitkomst van de technische dienst.

Misschien een oplossing om gewoon af en toe abonnementskosten te betalen. Niet elke maand, maar gewoon sporadisch. Net als de geleverde dienst. 

Reputatie 1

@Denise_  ik weet niet hoe hoge prioriteit dit probleem heeft, maar ik zie en hoor er niet veel over terug van de technische dienst. Hoe onderzoekt de technische dienst dit? Kan me niet voorstellen dat dit alleen aan de hand van onze voorbeelden gebeurt? 

Weet je al of er actief contact is met samsung aangaande dit probleem? Ik kan wel legio voorbeelden sturen, maar feit blijft dat het overal het zelfde is. Het is frustrerend dat als je ergens bent en je wilt wat doorsturen dit gewoonweg niet lukt of heeeel erg traag is.…

 

Wel bedankt voor de moeite die je neemt om ons verder te helpen

 

 

Hier hetzelfde probleem. S21 sinds augustus,  ontvangst 4G en verstaanbaarheid tijdens bellen is verschrikkelijk slecht. Telefoon wordt heet. Vooral op het werk problemen (zendmast enkele meters verderop). Terug naar fabrieksinstellingen geprobeerd, klacht online bij zowel Samsung als Kpn gemeld. Langsgegaan in KPN winkel, nieuwe sim gehad, blijft knudde. Nooit problemen met oude toestel S9 gehad ook niet op werk. Ik zou graag een andere telefoon hebben ben echt helemaal klaar met dat ding. Kan ie geruild worden voor een IPhone 12 mini ofzo? Wil echt niet het abonnement uitzitten met de lijdensweg die S21 heet.

Hier hetzelfde probleem sinds begin september nieuwe abonnement afgesloten met de nieuwe S21 5G toestel.

  • Overal waar ik ben heb ik zeer trage 4G internet met 5G niet.
    Upload is lager dan 200 Kbps
  • Overal in de randstad waar geen 5G is
  • Als mijn simkaart in een ander toestel stop (bijvoorbeeld die van mijn partner een S10) heb ik de problemen helemaal niet ook op dezelfde locatie waar ik de traagheid heb met mijn S21.
  • Sinds 1 september 2021 heb ik deze S21
  • Voor deze toestel had ik een Mi9 waarmee ik makkelijk mijn databundel op kreeg via 4G.
    Nu moet ik altijd op zoek naar Wifi buitenshuis.
  • Toestel reset en terug naar fabrieksinstellingen helpen niet
  • Zie screenshot voor de laatste software versies en patches.

     

Reputatie 7
Badge +17

@Denise_  ik weet niet hoe hoge prioriteit dit probleem heeft, maar ik zie en hoor er niet veel over terug van de technische dienst. Hoe onderzoekt de technische dienst dit? Kan me niet voorstellen dat dit alleen aan de hand van onze voorbeelden gebeurt? 

Weet je al of er actief contact is met samsung aangaande dit probleem? Ik kan wel legio voorbeelden sturen, maar feit blijft dat het overal het zelfde is. Het is frustrerend dat als je ergens bent en je wilt wat doorsturen dit gewoonweg niet lukt of heeeel erg traag is.…

 

Wel bedankt voor de moeite die je neemt om ons verder te helpen

Om eerlijk te zijn heb ik geen inzicht in de voortgang bij de technische dienst. Ik weet dus ook niet of er actief contact is met Samsung. Ik probeer zoveel mogelijk voorbeelden door te zetten naar de technische dienst, want hoe meer voorbeelden er binnen komen, hoe groter de kans dat de prioriteit wordt verhoogd. Ik ga kijken of ik op één of andere manier meer informatie bij de technische dienst kan inwinnen. Als ik hier meer over weet, laat ik het uiteraard weten. Tot die tijd: laat de voorbeelden maar doorkomen!

@nordinio @WVCM Ik heb jullie voorbeeld doorgezet!

Reputatie 7
Badge +17

Update 03-01-2022Samsung heeft het issue opgelost en neemt dit mee in de volgende update die gepland is. Klanten die hinder ondervinden, maar op 5 januari nog geen melding op hun toestel hebben ontvangen over een update, kunnen proberen deze handmatig op te halen via: Instellingen > Software-update > Downloaden en installeren. 

Update 10-01-2022: De juiste softwareversie is: G991BXXU4BULF / G991BOXM4BULF / G991BXXU4BULG.

Zoals beloofd heb ik meer informatie bij de technische dienst ingewonnen. Zij geven aan meerdere klachten te hebben ontvangen over slechte geluidskwaliteit (eenzijdige audio) en/of trage 4G internet verbinding met de Samsung Galaxy S21. Het probleem is dus bekend, maar is nog steeds in onderzoek. Voor het probleem met de slechte geluidskwaliteit is een workaround: door VoLTE uit te schakelen kan je weer normaal bellen. Geen permanente oplossing, maar dan kan je in ieder geval bellen zolang de technische dienst zoekt naar de oplossing. Helaas hebben we geen tijdelijke oplossing voor de problemen met de trage 4G internet verbinding.

De technische dienst ontvangt graag meer voorbeelden van deze problemen om hen te helpen bij het vinden van een oplossing. Daarom nogmaals de oproep om onderstaande vragen te beantwoorden als je deze problemen ook ervaart:

  • Zou je je forumprofiel willen aanvullen met jouw 06-nummer, postcode, huisnummer, geboortedatum en klantnummer? Jouw mobiele nummer kan je invullen onder ‘persoonlijke opmerkingen’. De gegevens in jouw profiel zijn alleen zichtbaar voor jou en de moderators.
  • Op welke locaties ervaar je dit probleem?
  • Ervaar je dit probleem nog steeds als je jouw simkaart in een ander toestel stopt?
  • Sinds wanneer heb je de Samsung Galaxy S21?
  • Welk toestel had je hiervoor?

Met deze informatie kan ik gelijk een melding maken. Hoe meer voorbeelden, des te eerder we hopelijk een oplossing kunnen vinden.