KPN Mobiel in het buitenland: Wat doe je als je geen mobiel bereik hebt? Of geen internet hebt met jouw KPN simkaart? En wat zijn nou precies de kosten? Kortom, hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland?
Inhoud
Hoe werkt KPN Mobiel in het buitenland?
Wanneer je met jouw mobiele telefoon internet, belt of sms’t in het buitenland, dan noem je dat roaming. Ben je op reis binnen de EU? Dan kun je de bundels uit jouw abonnement gebruiken zonder extra kosten. Dit wordt ook wel Roam Like Home genoemd.
Ga je buiten de EU op reis? Houd dan rekening met een buitenbundeltarief per MB, minuut of sms. Het kan dan voordeliger zijn om een Extra Bundel aan te zetten.
Je leest meer over dataroaming en wat het is in onze Kennisbank:
Op reis met vliegtuig, veerboot of cruiseschip
Let op: Maak je binnen de EU gebruik van mobiel internet op een veerboot, cruiseschip of in het vliegtuig? Dan gaat dat niet uit je abonnement en geldt er een satelliet of maritiem tarief. Deze kosten kunnen snel oplopen, met tot wel € 10,- per MB. De exacte tarieven vind je in dit overzicht dat je kunt downloaden.
Vaak hangen er posters op veerboot of cruiseschip om je hiervoor te waarschuwen. Wij raden je aan om roaming én mobiele data uit te zetten als je met vliegtuig, veerboot of cruiseschip reist.
Op reis in een grensgebied
In de grensgebieden van Europa kan het voorkomen dat jouw telefoon verbindt met een mast buiten de EU. Bijvoorbeeld als je op een Grieks eiland dichtbij de Turkse kust op vakantie bent. Als het signaal van de Turkse mast sterker is dan de dichtstbijzijnde Griekse mast, dan verbindt jouw telefoon met het Turkse netwerk.
Het verbruik gaat dan niet uit jouw abonnement, maar je betaalt dan per MB. Hiervoor betaal je een hoger, lokaal tarief. Check de tarieven door het land op onze website in te vullen.
Zodra je € 60,50 aan kosten hebt gemaakt voor je gebruikte MB’s, blokkeert je internet automatisch. Je krijgt zowel bij 80% als bij 100% verbruik een sms van ons om je op de hoogte te stellen.
Je kunt dit voorkomen door jouw telefoon handmatig vast te zetten op een netwerk van het land waar je op vakantie bent. Heb je geen internet nodig? Zet dan mobiele data uit.
Welke Buitenlandbundels zijn er en wat zijn de kosten?
Extra Bundels binnen de EU
- 250 MB/min/sms voor € 2,99
- 1000 MB/min/sms voor € 7,99
Extra Bundels buiten de EU
- (Super)voordeelland 100 MB/min/sms voor € 9,99
- Voordeeldata 2000 MB (alleen data) voor € 19,99
- Supervoordeelland 2000 MB/min/sms voor € 29,99
- Voordeelland 500 MB/min/sms voor € 39,99
Extra Bundels speciaal voor Turkije, Noord-Amerika, Canada, de Nederlandse Antillen en Marokko
Land | Bundel | Prijs |
---|---|---|
VS / Canada | 10 GB | €24,99 |
VS / Canada | 15 GB | €34,99 |
Turkije | 10 GB | €24.99 |
Turkije | 20 GB | €34.99 |
Marokko | 3 GB | €24.99 |
Nederlandse Antillen | 4 GB | €24.99 |
Nederlandse Antillen | 6 GB | €34.99 |
Op onze website kan je zien in welk land je welke Extra Bundels kunt gebruiken. Zoek het land van jouw bestemming en zie welke Extra Bundels je kunt aanschaffen. Je zet je extra bundel gemakkelijk aan in MijnKPN.
Wat gebeurt er als ik geen Buitenlandbundel aanschaf?
Wil je liever geen Extra Bundel voor het gebruik van jouw mobiel buiten de EU? Dan kun je natuurlijk ook gewoon per MB, minuut of sms betalen. Hiervoor geldt een buitenbundeltarief, dit tarief is afhankelijk van het land van bestemming. Wat het tarief precies is, kun je op onze website vinden: Internetten, bellen en sms’en buiten de EU.
Besluit je om te internetten zonder bundel? Dan krijg je bij het bedrag van € 60,50 een sms om je te waarschuwen voor de kosten. Dit geldt alleen voor buiten de EU-regulering. De waarschuwing is vanuit de overheid verplicht. Je moet dan toestemming geven om verder te internetten. Hierna ontvang je geen waarschuwingsbericht meer, wel krijg je bij iedere € 100,- een sms om je te informeren over de kosten.
Wat te doen bij geen mobiel bereik in het buitenland?
Geen bereik is natuurlijk niet fijn. In Nederland is het zo dat je eigenlijk vrijwel altijd een netwerk hebt, in het buitenland wil dit nog wel eens anders zijn. Vaak simpelweg omdat er minder masten zijn, bijvoorbeeld omdat het gebied heel uitgestrekt is. Je kan dan proberen om handmatig een ander netwerk te kiezen:
Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerken Zoeken",
iPhone: "Instellingen" - "Aanbieder" - "Automatisch" uitschakelen, en kies handmatig een andere provider
Geen internet in het buitenland?
Heb je wel bereik, maar geen internet in het buitenland. Ook dan kan het helpen om handmatig een andere provider te selecteren. Niet alle providers hebben een even sterk netwerk. Werkt dat niet?
- Test of het zonder 4G/5G wel werkt (niet alle netwerken ondersteunen 4G/5G)
- Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Netwerk modus"
- iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Opties mobiele data”
- Controleer of de APN staat ingesteld op portalmmm.nl of internet
- Android: "Instellingen" - "Mobiele Netwerken" - "Namen toegangspunten"
- iPhone: "Instellingen" - "Mobiel netwerk" - "Mobieledatanetwerk”
- Test jouw simkaart in een ander toestel. Werkt het dan wel. Loop dan de instellingen met behulp van de toestelhulp op het toestel nog eens na.
- Werkt het helemaal niet? Neem dan contact met ons op.
+316 1200 1200