FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

Goedemorgen,

op dit moment gebruik een een fritz!modem in plaats van een kpn modem op mijn vvdsl verbinding.

volgende week maandag ga ik over van vvdsl naar een glasvezel verbinding, hierdoor moet ik mijn internet toegang veranderen van dsl naar wan, dat is duidelijk.

wat mij niet duidelijk is of de voip sip gegevens het zelfde blijven, zoals gebruikersnaam of het IP-adres van Proxy Server?

er is vast wel iemand die hier antwoord op kan geven.

 

Met vriendelijke groet RVZW

Reputatie 7

Er zal niets hoeven te veranderen aan de SIP instellingen, die zijn voor VDSL en glasvezel hetzelfde.

oke, bedankt voor de info.

een fijne dag nog

Badge +12

Voor de Wi-Fi 6 fans onder ons is er weer wat leuks onderweg van AVM.

En voor de techneuten is er genoeg over te lezen.

Wel een stevig prijskaartje van € 219 (adviesprijs neem ik aan)

Sinds mijn upgrade naar Mac OS 11.3 Big Sur kan ik mijn gedeelde bestanden niet meer bereiken op mijn NAS (USB disk, gekoppeld aan FritzBox. 

Ik heb hier al veel over gelezen, het is een SMB probleem, maar wiens probleem het is, is vooralsnog onduidelijk, in ieder geval mijn probleem en dat van vele andere Mac gebruikers. 

De server is niet meer benaderbaar “Er heeft zich een probleem voorgedaan bij de verbinding met de server 'fritz.box'. Neem contact op met je systeembeheerder voor meer informatie.” en dan “'DocumentenServer' kan niet worden geopend, omdat het originele onderdeel onvindbaar is.” Ik heb natuurlijk al contact gehad met de Techdesk van KPN, maar zij hebben mij niet verder kunnen helpen, behalve dan een oude fix voor Mac Catalina.

Of dit nou door een fix van Apple of AVM moet worden opgelost is mij niet duidelijk. Ik heb al wel gelezen dat Apple het niet hun probleem vind. Misschien kan KPN druk uit oefenen op AVM, ik neem aan dat KPN heel wat doosjes van hun afneemt.

Maar alle tips om dit probleem op te lossen zijn welkom, alvast dank.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb wel een vermoeden hoe dat komt. Je hebt verschillende SMB protocol versies. Volgens mij: versie 1 is de oudste. En die is niet zo veilig. Er zitten diverse beveiligings gaten in. Die versie is ook al 20 jaar oud ofzo. Inmiddels bestaat volgens mij al jaren versie 2 en ook 3. 

De fritzbox zal mogenlijk nog steeds met versie 1 werken, of misschien versie 2, terwijl Apple in de nieuwste Big Mac Sur misschien alleen nog versie 3 ondersteund. 

KPN ondersteunde vroeger op de Experiaboxen ook een externe harden schijf of USB stick. Maar KPN heeft toendertijd de hele ondersteuning laten vallen.

Reputatie 7
Badge +9

Voor wie het nog niet gemerkt had: voor de Fritz!Box 7490 is sinds enkele dagen softwareversie 7.26 beschikbaar.

Piet.

Badge +12

Voor de Wi-Fi 6 fans onder ons is er weer wat leuks onderweg van AVM.

En voor de techneuten is er genoeg over te lezen.

Wel een stevig prijskaartje van € 219 (adviesprijs neem ik aan)

En deze past daar dan natuurlijk mooi bij ;-)

Voor de Wi-Fi 6 fans onder ons is er weer wat leuks onderweg van AVM.

En voor de techneuten is er genoeg over te lezen.

Wel een stevig prijskaartje van € 219 (adviesprijs neem ik aan)

En deze past daar dan natuurlijk mooi bij ;-)

Ja zeker ik wacht nog op een 5590 "met meer poorten" dan de 5530 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Badge +12

Voor de Wi-Fi 6 fans onder ons is er weer wat leuks onderweg van AVM.

En voor de techneuten is er genoeg over te lezen.

Wel een stevig prijskaartje van € 219 (adviesprijs neem ik aan)

En deze past daar dan natuurlijk mooi bij ;-)

Ja zeker ik wacht nog op een 5590 "met meer poorten" dan de 5530 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dan hang je er toch een switch tussen. Ik heb hier van de 7590 maar één LAN-poort in gebruik. Die loopt naar een  8-poorts switch. Van daaruit verspreid het zich allemaal verder.

Voor de Wi-Fi 6 fans onder ons is er weer wat leuks onderweg van AVM.

En voor de techneuten is er genoeg over te lezen.

Wel een stevig prijskaartje van € 219 (adviesprijs neem ik aan)

En deze past daar dan natuurlijk mooi bij ;-)

Ja zeker ik wacht nog op een 5590 "met meer poorten" dan de 5530 :stuck_out_tongue_winking_eye:

Dan hang je er toch een switch tussen. Ik heb hier van de 7590 maar één LAN-poort in gebruik. Die loopt naar een  8-poorts switch. Van daaruit verspreid het zich allemaal verder.


was een grapje hoor :rofl:

Reputatie 5
Badge +4

Er is vandaag (6 Mei 2021) weer een nieuwe firmware online voor de FRITZ!Box 7590.  07.27

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/2_FRITZ-OS-bijwerken#zd

Met vriendelijke groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

 

Badge +12

Er is vandaag (6 Mei 2021) weer een nieuwe firmware online voor de FRITZ!Box 7590.  07.27

https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-7590/knowledge-base/publication/show/2_FRITZ-OS-bijwerken#zd

Met vriendelijke groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

 

Staat voor komende nacht gepland om automatisch te updaten. Nu de repeaters 3000 nog ;-)

Reputatie 1

Beste Forumleden,

 

Ik krijg (als goed is) morgen mijn F!B binnen, en gebruik nu nog een V10A. Kan ik deze direct aansluiten? Of moet ik wachten zoals het staat in de bevestiging? Omdat er verder niks veranderd, zover ik weet kwa abonnement.

 

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Brian

Beste Forumleden,

 

Ik krijg (als goed is) morgen mijn F!B binnen, en gebruik nu nog een V10A. Kan ik deze direct aansluiten? Of moet ik wachten zoals het staat in de bevestiging? Omdat er verder niks veranderd, zover ik weet kwa abonnement.

 

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Brian

Je kunt de fritzbox gewoon gebruiken

Volg de kpn wizard op de fritzbox 

 

Reputatie 1

Beste Forumleden,

 

Ik krijg (als goed is) morgen mijn F!B binnen, en gebruik nu nog een V10A. Kan ik deze direct aansluiten? Of moet ik wachten zoals het staat in de bevestiging? Omdat er verder niks veranderd, zover ik weet kwa abonnement.

 

Ik hoor het graag!

Met vriendelijke groet,

Brian

Je kunt de fritzbox gewoon gebruiken

Volg de kpn wizard op de fritzbox 

 

Thx!

Reputatie 1

Ik ben een voormalig Telfort-klant. Aangezien Telfort KPN is geworden, ben ik nu een KPN-klant.
Ik wil de Experiabox v8 vervangen door de FRITZ!Box 7590. Deze wil ik in de winkel kopen. Mijn vraag: zijn de “oude” Telfort instellingen omgezet naar KPN instellingen? Zal de FRITZ!Box werken?

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +15

@Hilv.23 Welkom op het forum. 

Telfort is ondertussen inderdaad helemaal over naar KPN. Dit betekent ook dat je een Fritzbox kunt gebruiken, via KPN of 1 die je zelf hebt aangeschaft. 

Reputatie 1

@Hilv.23 Welkom op het forum. 

Telfort is ondertussen inderdaad helemaal over naar KPN. Dit betekent ook dat je een Fritzbox kunt gebruiken, via KPN of 1 die je zelf hebt aangeschaft. 

Dat is mooi!
Thanks!

Toen ik nog Telfort klant was, heb ik geprobeerd om de Fritzbox 5490 via de ingang lan 1 als modem te gebruiken, maar dat is niet gelukt. Bij de KPN werkt het ook niet.

Btw ik heb glasvezel.

Reputatie 1

@Hilv.23 Welkom op het forum. 

Telfort is ondertussen inderdaad helemaal over naar KPN. Dit betekent ook dat je een Fritzbox kunt gebruiken, via KPN of 1 die je zelf hebt aangeschaft. 

Dat is mooi!
Thanks!

Toen ik nog Telfort klant was, heb ik geprobeerd om de Fritzbox 5490 via de ingang lan 1 als modem te gebruiken, maar dat is niet gelukt. Bij de KPN werkt het ook niet.

Btw ik heb glasvezel.

Ik heb verder gekeken: ik ben aangesloten op een GPON-glasvezelnetwerk. En de Fritzbox 5490 ondersteunt GPON niet. Jammer. 
https://nl.avm.de/service/fritzbox/fritzbox-5490/knowledge-base/publication/show/1167_FRITZ-Box-voor-gebruik-op-de-glasvezelaansluiting-configureren/


Maar maakt niet uit, ik ga toch de Fritzbox 7590 aanschaffen.

Reputatie 1

Het is gelukt om de Fritzbox 7590 te installeren.

Het enige wat een probleem was, was om eerst de firmware van 07.12 naar 07.27 te updaten. Ik moest de Fritzbox 7590 via de wan aan de Experiabox koppelen en toen kon de firmware pas ge-update worden.
Daarna was het fluitje van een cent via de wizard: alle KPN instellingen van internet en telefonie zitten standaard in de Fritzbox.

De oude Experiabox v8 gaat de opbergkast in.

Badge +12

Het is gelukt om de Fritzbox 7590 te installeren.

Het enige wat een probleem was, was om eerst de firmware van 07.12 naar 07.27 te updaten. Ik moest de Fritzbox 7590 via de wan aan de Experiabox koppelen en toen kon de firmware pas ge-update worden.
Daarna was het fluitje van een cent via de wizard: alle KPN instellingen van internet en telefonie zitten standaard in de Fritzbox.

De oude Experiabox v8 gaat de opbergkast in.

Goei spul dus daar ga je veel plezier van hebben. Zeker met een eventuele uitbreiding voor mesh (mocht dat nodig zijn).

Reputatie 1

Het is gelukt om de Fritzbox 7590 te installeren.

Het enige wat een probleem was, was om eerst de firmware van 07.12 naar 07.27 te updaten. Ik moest de Fritzbox 7590 via de wan aan de Experiabox koppelen en toen kon de firmware pas ge-update worden.
Daarna was het fluitje van een cent via de wizard: alle KPN instellingen van internet en telefonie zitten standaard in de Fritzbox.

De oude Experiabox v8 gaat de opbergkast in.

Goei spul dus daar ga je veel plezier van hebben. Zeker met een eventuele uitbreiding voor mesh (mocht dat nodig zijn).

Denk het ook. Fritzboxen krijgen vaak een goede review.


Btw. ik vind dat KPN klantvriendelijker is dan Telfort ooit is geweest, hoewel Telfort een onderdeel van KPN geweest. Telfort weigerde bepaalde gegevens te verstrekken die je nodig had om een niet-Telfort modem in te stellen. Heel irritant.

Reputatie 1

Voor de Wi-Fi 6 fans onder ons is er weer wat leuks onderweg van AVM.

En voor de techneuten is er genoeg over te lezen.

Wel een stevig prijskaartje van € 219 (adviesprijs neem ik aan)

Op de site https://www.extremenetworks.com/extreme-networks-blog/certified-or-compatible-what-you-need-to-know-when-considering-wi-fi-6/ meer info over wifi 6.

Reputatie 2

heeft er iemand ervaring met de Fritz dect 200, de slimme stekker van Fritz.

Het lukt mij maar niet om hem te laten schakelen dmv kloppen/klappen.

Misschien dat ik iets verkeerds instel.

 

 

Reageer