FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

Reputatie 7
Badge +9

<knip>

Ik ken de FRITZ!Box verder niet dus zou ik niet weten of dit voldoende is.

Daarnaast weet ik ook niet of je andere apparatuur van KPN gebruikt.

Kan je eens een screenshot plaatsen van die Diagnose/Beveiliging?

 

Ik heb even in mijn 7590 gekeken.

(ik heb telefonie en 7590 via de KPN)

Wanneer ik het vinkje: Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan

aanvink zie ik onderstaand screenshot. 

port 8089 komt er idd bij.

Wanneer ik het vinkje weghaal, verdwijnt hij ook weer direct. 

 

Hier dezelfde ervaring met de Fritz!Box 7490.

Piet.

Vraagje: stap binnenkort over op KPN glas (kom van Ziggo) en heb wat keuze stres wbt de Fritz!box.

Vaste telefonie gaat er helemaal uit, heb twee Apple airports staan tbv de wifi.

 

Welke FB kunnen jullie me aanraden? is de 7590 in mijn geval niet wat overkill??

Reputatie 7
Badge +24

@Bing69 als je gebruik wilt blijven maken van de appel luchtpoorten is elke fritzbox overkill.

@Bing69 als je gebruik wilt blijven maken van de appel luchtpoorten is elke fritzbox overkill.

Heb wel nogal wat staan wbt domotica, Nas, Pi_hole etc etc

Badge +12

Vraagje: stap binnenkort over op KPN glas (kom van Ziggo) en heb wat keuze stres wbt de Fritz!box.

Vaste telefonie gaat er helemaal uit, heb twee Apple airports staan tbv de wifi.

 

Welke FB kunnen jullie me aanraden? is de 7590 in mijn geval niet wat overkill??

Als je de FB sec als router laat fungeren en de airports inzet als accesspoint dan is een simpelere FB gewoon prima. Zolang er maar firmware 7.25 of hoger op zit. Een 7530 zou ook prima kunnen en ik dacht zelfs ergens gelezen te hebben dat een 4040 ook kan (niet zeker).

Reputatie 7

Persoonlijk denk ik dat het hoog tijd wordt om afscheid te nemen van die Airports.

Die apparaten zijn echt end-of-life en end-of-service.

Persoonlijk denk ik dat het hoog tijd wordt om afscheid te nemen van die Airports.

Die apparaten zijn echt end-of-life en end-of-service.

end of services klopt maar voor die enkele iphone en ipad werkt het uitstekend en volle bak qua snelheid, voor de domotica devices is snelheid niet belangrijk (2,4). Rest is bekabeld.

Badge +12

Persoonlijk denk ik dat het hoog tijd wordt om afscheid te nemen van die Airports.

Die apparaten zijn echt end-of-life en end-of-service.

end of services klopt maar voor die enkele iphone en ipad werkt het uitstekend en volle bak qua snelheid, voor de domotica devices is snelheid niet belangrijk (2,4). Rest is bekabeld.

Maar EOL en EOS zal ook betekenen dat eventuele beveiligingsproblemen niet worden opgelost. 

Nu ik me er zo in verdiep zie ik dat het V12 modem ook een hoop opties biedt, wellicht geen FB nodig. Ga het in ieder geval eerst eens ff aankijken. Bedankt voor de reacties!

Badge +12

Nu ik me er zo in verdiep zie ik dat het V12 modem ook een hoop opties biedt, wellicht geen FB nodig. Ga het in ieder geval eerst eens ff aankijken. Bedankt voor de reacties!

Als de Box 12 voor jou voldoet dan is dat prima. Gewoon kijken hoe het gaat. Mocht het niet naar je zin zijn dan kun je altijd nog een FB (of iets anders) inzetten.

Toch de FB 7590 besteld en inmiddels binnen, voor de zekerheid een vraagje. Als het kan wil ik in mijn huidige ip range blijven zitten. Geeft dit geen problemen met de KPN tv? Lees hier wisselde verhalen over. Anders moet ik een hele hoop aanpassen…..

Reputatie 7
Badge +30

Ha @Bing69, je LAN IP kan je in de FritzBox wijzigen, als het nodig is. Als je nu de Experia Box hebt en je gaat over op de FritzBox, kan je gewoon voor het KPN profiel kiezen bij het instellen. Dat blijft dan verder hetzelfde 🙂

Ha @Bing69, je LAN IP kan je in de FritzBox wijzigen, als het nodig is. Als je nu de Experia Box hebt en je gaat over op de FritzBox, kan je gewoon voor het KPN profiel kiezen bij het instellen. Dat blijft dan verder hetzelfde 🙂

Dat is me duidelijk, thanks. Nee ik bedoel straks als ik naar KPN ga kan ik dan direct mijn eigen subnet draaien en de tv ontvanger installeren uiteraard met KPN als keuze in de FB?

Reputatie 5
Badge +4

Ha @Bing69, je LAN IP kan je in de FritzBox wijzigen, als het nodig is. Als je nu de Experia Box hebt en je gaat over op de FritzBox, kan je gewoon voor het KPN profiel kiezen bij het instellen. Dat blijft dan verder hetzelfde 🙂

Dat is me duidelijk, thanks. Nee ik bedoel straks als ik naar KPN ga kan ik dan direct mijn eigen subnet draaien en de tv ontvanger installeren uiteraard met KPN als keuze in de FB?

Bedoel je public subnet? Zoals bij XS4ALL?

 

Ha @Bing69, je LAN IP kan je in de FritzBox wijzigen, als het nodig is. Als je nu de Experia Box hebt en je gaat over op de FritzBox, kan je gewoon voor het KPN profiel kiezen bij het instellen. Dat blijft dan verder hetzelfde 🙂

Dat is me duidelijk, thanks. Nee ik bedoel straks als ik naar KPN ga kan ik dan direct mijn eigen subnet draaien en de tv ontvanger installeren uiteraard met KPN als keuze in de FB?

Bedoel je public subnet? Zoals bij XS4ALL?

 

Ik bedoel mijn intern subnet, meende te lezen dat als je de V12 box gebruikt je aan een vast subnet zit. Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb. Maar lees nu weer berichten dat dan de Arris box niet goed zou werken.

Reputatie 7

Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb.

Waarom is dat veel werk? Heb je soms de IP adressen hard op de apparaten zelf ingesteld i.p.v. via DHCP?

Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb.

Waarom is dat veel werk? Heb je soms de IP adressen hard op de apparaten zelf ingesteld i.p.v. via DHCP?

Voor een groot gedeelte wel, andere via mijn eigen dhcp server reservering

Reputatie 7

Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb.

Waarom is dat veel werk? Heb je soms de IP adressen hard op de apparaten zelf ingesteld i.p.v. via DHCP?

Voor een groot gedeelte wel, andere via mijn eigen dhcp server reservering

Dan zou ik je willen adviseren om jouw netwerk sowieso onderhanden te nemen en alle apparaten hun IP adres via DHCP te laten bepalen.

Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb.

Waarom is dat veel werk? Heb je soms de IP adressen hard op de apparaten zelf ingesteld i.p.v. via DHCP?

Voor een groot gedeelte wel, andere via mijn eigen dhcp server reservering

Dan zou ik je willen adviseren om jouw netwerk sowieso onderhanden te nemen en alle apparaten hun IP adres via DHCP te laten bepalen.

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag ……...

Reputatie 7
Badge +24

Ik bedoel mijn intern subnet, meende te lezen dat als je de V12 box gebruikt je aan een vast subnet zit. Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb. Maar lees nu weer berichten dat dan de Arris box niet goed zou werken.

Volgens mij werken de tv ontvangers van KPN prima achter de FritzBox. Ook bij een ander subnet. Heeft u de FritzBox al draaien?

Reputatie 7

Maar dat is geen antwoord op mijn vraag ……...

Klopt en voor iTV is het geen probleem om een ander subnet te gebruiken.

Ik bedoel mijn intern subnet, meende te lezen dat als je de V12 box gebruikt je aan een vast subnet zit. Ik heb nogal wat draaien en is nogal een werk om dit aan te passen, vandaar dat ik de FB gekocht heb. Maar lees nu weer berichten dat dan de Arris box niet goed zou werken.

Volgens mij werken de tv ontvangers van KPN prima achter de FritzBox. Ook bij een ander subnet. Heeft u de FritzBox al draaien?

Nee, 4/12 wordt glas aangesloten en 16/14 KPN. Hij draait nu ff ter lering en vermaak achter een switch op ziggo

Reputatie 7
Badge +24

Nee, 4/12 wordt glas aangesloten en 16/14 KPN. Hij draait nu ff ter lering en vermaak achter een switch op ziggo

16/14? Wat is dat? Bij mij heeft een jaar maar 12 maanden, geen 14 🤔

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb even in mijn 7590 gekeken.

(ik heb telefonie en 7590 via de KPN)

Wanneer ik het vinkje: Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan

aanvink zie ik onderstaand screenshot. 

port 8089 komt er idd bij.

Wanneer ik het vinkje weghaal, verdwijnt hij ook weer direct. 

 

Hier nog even op terugkomend wat betreft het niet instellen van port forwards door KPN: 

Dit is niet iets wat wij instellen, dit is wat de FRITZ!Box dan zelf openzet voor aanbiederdiensten die via TR069 lopen. Ons beheersysteem zal dan wel van deze poort gebruik maken om dan SIP gegevens te synchroniceren (als je VoIP van ons hebt) en updates te pushen als ze er zijn. 

Beste lezers,

Ik sta op het punt om over te stappen op KPN glasvezel + IPTV, en wil e.e.a. als volgt aan gaan sluiten:

KPN glasaansluiting >>>UTP>>> Fritzbox 7590 >>>UTP>>> Fritzrepeater 3000 >>>UTP>>> Arris VIP 5202 IPTV kastje

Het IPTV kastje wil ik dus op de repeater aansluiten i.v.m. locatie in mijn huis.

Ik heb er twee vragen over:

1. Gaat IPTV op deze manier überhaupt werken, of moet het IPTV kastje direct op de 7590 aangesloten worden? Oftewel, neemt de repeater de specifieke IPTV settings zoals VLANs en ICMP snooping gewoon over?

2. Kan de repeater in deze configuratie óók nog gewoon als 2de Wifi accesspoint gebruikt worden voor normaal internet? Of is deze alleen nog bruikbaar voor IPTV? (Als het alleen nog voor IPTV bruikbaar is, heeft de repeater natuurlijk geen zin en kan ik beter het IPTV kastje rechtstreeks aansluiten).

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

Reageer