FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

 

 


Btw. ik vind dat KPN klantvriendelijker is dan Telfort ooit is geweest, hoewel Telfort een onderdeel van KPN geweest. Telfort weigerde bepaalde gegevens te verstrekken die je nodig had om een niet-Telfort modem in te stellen. Heel irritant.

Dit doet KPN ook nog niet zo lang, bij Telfort kon je er zelf achterkomen dmv een foefje, dit lukte bij KPN niet en de moderators bij Telfort deden het aanmoedigen, bij KPN werd er alles aan gedaan om het af te weren.

Hoi!

Binnenkort ga ik verhuizen en op mijn nieuwe adres kies ik voor KPN. Ik ben geen IT-expert, maar kan wel aardig prutsen. Op mijn oude adres zit ik op Ziggo en staat de router in bridge-modus zodat ik m'n eigen router aan het werk kon zetten. Dit ging allemaal relatief eenvoudig.

Ik heb me al een tijdje in zitten lezen over hoe ik het bij KPN wil. Wat mij echter niet helemaal duidelijk wordt, is of ik wel echt een Fritzbox nodig heb. Wat ik wil op m'n netwerk:

-Gamen
-NAS
-IP camera's
-Domotica (Home assistant/Google Nest/Smart thermostaat/verlichting via een ‘Jung ENET server’ nog meer smart maken (nieuw terrein voor mij))

Volstaat een Experiabox hiervoor? Of moet ik toch al gauw aan een Experiabox gaan denken? Ik neig nu zelf naar Fritzbox, want ik stel graag dingen in. Echter weet ik niet of het overkill is?

Overigens overweeg ik in datzelfde geval eerst 6 maanden via KPN 7,95 te betalen, en dan opzeggen om vervolgens de 7590 AX (deze komt pas later dit jaar uit, maar heeft wel WiFi 6) te kopen en in gebruik te nemen. Of kan ik dat beter niet doen?

Bij voorbaat dank!
-Robert

Badge +12

Hoi!

Binnenkort ga ik verhuizen en op mijn nieuwe adres kies ik voor KPN. Ik ben geen IT-expert, maar kan wel aardig prutsen. Op mijn oude adres zit ik op Ziggo en staat de router in bridge-modus zodat ik m'n eigen router aan het werk kon zetten. Dit ging allemaal relatief eenvoudig.

Ik heb me al een tijdje in zitten lezen over hoe ik het bij KPN wil. Wat mij echter niet helemaal duidelijk wordt, is of ik wel echt een Fritzbox nodig heb. Wat ik wil op m'n netwerk:

-Gamen
-NAS
-IP camera's
-Domotica (Home assistant/Google Nest/Smart thermostaat/verlichting via een ‘Jung ENET server’ nog meer smart maken (nieuw terrein voor mij))

Volstaat een Experiabox hiervoor? Of moet ik toch al gauw aan een Experiabox gaan denken? Ik neig nu zelf naar Fritzbox, want ik stel graag dingen in. Echter weet ik niet of het overkill is?

Overigens overweeg ik in datzelfde geval eerst 6 maanden via KPN 7,95 te betalen, en dan opzeggen om vervolgens de 7590 AX (deze komt pas later dit jaar uit, maar heeft wel WiFi 6) te kopen en in gebruik te nemen. Of kan ik dat beter niet doen?

Bij voorbaat dank!
-Robert

Ik heb sinds 2 jaar een 7590 en zou nooit meer iets anders willen dan een Fritz!Box. 100% stabiel en alle apparatuur en domotica (Eufy doorbell,  thermostaat, lampen, stekkers, google assistent, Alexa etc) werkt perfect samen met de Fritz!Box. Dat was in het verleden met een Experiabox helaas wel anders (EB 8, 9 en 10) maar bij sommige mensen werkt de EB prima. Wifi 6 is eigenlijk alleen interessant als de clients er mee om kunnen gaan. Ik heb hier 500/500 en haal eigenlijk altijd de maximale snelheid via wifi. 

Reputatie 7

De ACM heeft eindelijk haar definitieve beleidsregel handaving besluit eindapparaten gepubliceerd. Zie dit topic. Dit betekent dat vanaf dan de FRITZ!Box 5530 en 5550 gebruikt kunnen gaan worden op een GPON aansluiting.

Reputatie 7
Badge +9

Even een vraag.

In het Event Log van mijn Fritz!Box 7490 kom ik de volgende twee meldingen vele malen tegen:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Login error”

en:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Server responds with HTTP status code 503"
 
Ik neem aan dat deze meldingen te maken hebben met het tabblad Provider Services onder de keuze Account Information in het menu van de Fritz!Box 7490.
 
Wat is wijsheid: de drie opties in de Provider Services wel of niet aanvinken?
Piet.

Reputatie 7

Wat is wijsheid: de drie opties in de Provider Services wel of niet aanvinken?

Persoonlijk zeg ik dat KPN niets te zoeken heeft in jouw FRITZ!Box.

Even een vraag.

In het Event Log van mijn Fritz!Box 7490 kom ik de volgende twee meldingen vele malen tegen:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Login error”

en:

“No automatic configuration or updates by the service provider possible for this device: Server responds with HTTP status code 503"
 
Ik neem aan dat deze meldingen te maken hebben met het tabblad Provider Services onder de keuze Account Information in het menu van de Fritz!Box 7490.
 
Wat is wijsheid: de drie opties in de Provider Services wel of niet aanvinken?
Piet.


ik heb dit al sinds ik een fritzbox gebruik uit staan ik wil niet dat een provider in mijn fritzbox gaat rommelen

ik heb zelf een fritzbox 7590 en deze melding nog nooit gezien

 

@P.J.M. van der Vooren

heb je de laastste firmware al geladen link dat kan in de fritzbox online updaten

Reputatie 7
Badge +9

@peter-keetfm Ja, 07.28 'zit erin'.

Piet.

Reputatie 7
Badge +9

Wellicht kan moderator @Erik_ vertellen of KPN überhaupt gebruik maakt van deze Provider Services voor de Fritz!Box 7490?

Piet.

Reputatie 7

Naar aanleiding van de discussie die in het Vrije Modemkeuze topic ontstond plaats ik het antwoord ook even hier:

 

Wat betreft beheer van de FRITZ!Box door KPN

Het KPN-profiel in een FRITZ!Box bevat het adres van ons beheerplatform. Kies je dan ook het KPN profiel om daarmee je FRITZ!Box in te stellen, dan wordt ook het beheer actief. Dit geldt dan voor alle modellen die dat profiel hebben. En het maakt daarbij niet uit of je hem zelf gekocht hebt, of huurt via ons. De FRITZ!Box die wij leveren is niet aangepast en geheel gelijk aan de modellen die je zelf aan kunt schaffen.  

Beheer houdt in dat wij updates pushen als die er zijn, en voor de provisioning van de telefonie-instellingen als men VOIP in het abonnement heeft. Die updates zijn ook precies dezelfde als wat AVM op hun website aanbied/kan pushen als je het op die manier hebt ingesteld. Als je dan ook geen telefonie van ons hebt, dan kun je er prima voor kiezen om providerbeheer uit te zetten en een van de andere opties te gebruiken voor het updaten van je FRITZ!Box (auto-update of handmatig checken op updates). Heb je wel telefonie van ons, dan zou ik aanraden om providerbeheer gewoon aan te laten staan.

@Erik_ 

dus de sip gegevens hoef je niet meer zelf in te vullen ?

dan is het handig na het inladen van de sip gegevens door kpn

provider beheer weer uit te zetten

“ Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan “ uit vinken

 

Reputatie 7
Badge +9

Naar aanleiding van de discussie die in het Vrije Modemkeuze topic ontstond plaats ik het antwoord ook even hier:

 

Wat betreft beheer van de FRITZ!Box door KPN

Het KPN-profiel in een FRITZ!Box bevat het adres van ons beheerplatform. Kies je dan ook het KPN profiel om daarmee je FRITZ!Box in te stellen, dan wordt ook het beheer actief. Dit geldt dan voor alle modellen die dat profiel hebben. En het maakt daarbij niet uit of je hem zelf gekocht hebt, of huurt via ons. De FRITZ!Box die wij leveren is niet aangepast en geheel gelijk aan de modellen die je zelf aan kunt schaffen.  

Beheer houdt in dat wij updates pushen als die er zijn, en voor de provisioning van de telefonie-instellingen als men VOIP in het abonnement heeft. Die updates zijn ook precies dezelfde als wat AVM op hun website aanbied/kan pushen als je het op die manier hebt ingesteld. Als je dan ook geen telefonie van ons hebt, dan kun je er prima voor kiezen om providerbeheer uit te zetten en een van de andere opties te gebruiken voor het updaten van je FRITZ!Box (auto-update of handmatig checken op updates). Heb je wel telefonie van ons, dan zou ik aanraden om providerbeheer gewoon aan te laten staan.

Voor wie dit gevolgd heeft, zie ook hier: Melding in Event Log van Fritz!Box 7490 | KPN Community

Piet.

Reputatie 7

@Erik_

dus de sip gegevens hoef je niet meer zelf in te vullen ?

dan is het handig na het inladen van de sip gegevens door kpn

provider beheer weer uit te zetten

“ Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan “ uit vinken

 

Klopt, dat wordt, mits je KPN profiel kiest, automatisch ingesteld. Je kunt daarna het providerbeheer weer uitzetten als je wilt. Maar het kan ook geen kwaad om het aan te laten staan. We doen daar verder niks meer mee dan zorgen dat je FRITZ!Box up to date blijft (en dat is precies dezelfde software die AVM zelf levert).

Reputatie 7

Klopt, dat wordt, mits je KPN profiel kiest, automatisch ingesteld. Je kunt daarna het providerbeheer weer uitzetten als je wilt. Maar het kan ook geen kwaad om het aan te laten staan. We doen daar verder niks meer mee dan zorgen dat je FRITZ!Box up to date blijft (en dat is precies dezelfde software die AVM zelf levert).

Dus er worden geen port-forwardings aangemaakt op de FRITZ!Box om KPN apparatuur op het thuisnetwerk te kunnen benaderen via TR-069?

Reputatie 7

Weet ik eigenlijk niet zeker. Ik kan zo wel redenen bedenken als waarom wel en waarom niet.  Ga ik navragen, kom ik volgende week op terug. 

Reputatie 5
Badge +4

@wjb in mijn 7590 staat bij Internet/Toegangsgegevens/Aanbiederdiensten een vinkje voor Automatische configuratie.
Bij Internet/Toegang verlenen is geen poortvrijgave beschikbaar; de zelfstandige poortvrijgave is niet gedeactiveerd, dus wel beschikbaar.
Bij Diagnose/Beveiliging staan vier regels met geopende poorten voor resp. SIP, RTP, TR069 en Diagnose en onderhoud.

Was dat wat je wil weten?

Reputatie 7

@wjb in mijn 7590 staat bij Internet/Toegangsgegevens/Aanbiederdiensten een vinkje voor Automatische configuratie.
Bij Internet/Toegang verlenen is geen poortvrijgave beschikbaar; de zelfstandige poortvrijgave is niet gedeactiveerd, dus wel beschikbaar.
Bij Diagnose/Beveiliging staan vier regels met geopende poorten voor resp. SIP, RTP, TR069 en Diagnose en onderhoud.

Was dat wat je wil weten?

Ik ken de FRITZ!Box verder niet dus zou ik niet weten of dit voldoende is.

Daarnaast weet ik ook niet of je andere apparatuur van KPN gebruikt.

Kan je eens een screenshot plaatsen van die Diagnose/Beveiliging?

Reputatie 5
Badge +4

@wjb ik stuur geen screenshot omdat ik niet weet welke privacy- of anderszins gevoelige informatie ik dan openbaar gooi.
Wat zou jij met een screenshot kunnen doen?

Als apparatuur heb ik in gebruik een Fritzbox 7590 (eigen aanschaf), en verder een laptop, Ipad en smartphone; dus niets van KPN.

Reputatie 7

Als apparatuur heb ik in gebruik een Fritzbox 7590 (eigen aanschaf), en verder een laptop, Ipad en smartphone; dus niets van KPN.

Vandaar dat jij ook geen automatisch door KPN aangemaakte port-forwardings ziet bij Internet/Toegang en daarmee heb jij mijn vraag dus niet kunnen beantwoorden.

Reputatie 7

Klopt, dat wordt, mits je KPN profiel kiest, automatisch ingesteld. Je kunt daarna het providerbeheer weer uitzetten als je wilt. Maar het kan ook geen kwaad om het aan te laten staan. We doen daar verder niks meer mee dan zorgen dat je FRITZ!Box up to date blijft (en dat is precies dezelfde software die AVM zelf levert).

Dus er worden geen port-forwardings aangemaakt op de FRITZ!Box om KPN apparatuur op het thuisnetwerk te kunnen benaderen via TR-069?

Er worden inderdaad géén port forwards aangemaakt op de FRITZ!Box voor beheer van KPN apparatuur. Dit doen we alleen op de Experia Boxen. Hoewel daar ook bewegingen zijn om het beheer op andere manier aan te pakken zodat die port forwards niet nodig zijn. Maar daar is verder op dit moment nog niets concreets over te zeggen. Wel is het zo dat, ook nu al, voor een goede werking van de tv-ontvangers zo'n port forward niet essentieel is.

 

Reputatie 7

Er worden inderdaad géén port forwards aangemaakt op de FRITZ!Box voor beheer van KPN apparatuur. 

Goed te lezen dat er geen port-forwardings gemaakt worden op de FRITZ!Box.

 

Dit doen we alleen op de Experia Boxen. Hoewel daar ook bewegingen zijn om het beheer op andere manier aan te pakken zodat die port forwards niet nodig zijn. Maar daar is verder op dit moment nog niets concreets over te zeggen. 

Volgens mij is dit iets wat al enkele jaren op de agenda staat maar nog niet tot concrete aanpassingen heeft geleid.

 

Wel is het zo dat, ook nu al, voor een goede werking van de tv-ontvangers zo'n port forward niet essentieel is.

Klopt, abonnees die een eigen router gebruiken hebben immers ook geen port-forwardings aangemaakt t.b.v. de TV ontvangers.

<knip>

Ik ken de FRITZ!Box verder niet dus zou ik niet weten of dit voldoende is.

Daarnaast weet ik ook niet of je andere apparatuur van KPN gebruikt.

Kan je eens een screenshot plaatsen van die Diagnose/Beveiliging?

 

Ik heb even in mijn 7590 gekeken.

(ik heb telefonie en 7590 via de KPN)

Wanneer ik het vinkje: Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan

aanvink zie ik onderstaand screenshot. 

port 8089 komt er idd bij.

Wanneer ik het vinkje weghaal, verdwijnt hij ook weer direct. 

 

Klopt, dat wordt, mits je KPN profiel kiest, automatisch ingesteld. Je kunt daarna het providerbeheer weer uitzetten als je wilt. Maar het kan ook geen kwaad om het aan te laten staan. We doen daar verder niks meer mee dan zorgen dat je FRITZ!Box up to date blijft (en dat is precies dezelfde software die AVM zelf levert).

Dus er worden geen port-forwardings aangemaakt op de FRITZ!Box om KPN apparatuur op het thuisnetwerk te kunnen benaderen via TR-069?

Er worden inderdaad géén port forwards aangemaakt op de FRITZ!Box voor beheer van KPN apparatuur. Dit doen we alleen op de Experia Boxen. ….

 

 

Dus wel :wink:

Badge +12

Klopt, dat wordt, mits je KPN profiel kiest, automatisch ingesteld. Je kunt daarna het providerbeheer weer uitzetten als je wilt. Maar het kan ook geen kwaad om het aan te laten staan. We doen daar verder niks meer mee dan zorgen dat je FRITZ!Box up to date blijft (en dat is precies dezelfde software die AVM zelf levert).

Dus er worden geen port-forwardings aangemaakt op de FRITZ!Box om KPN apparatuur op het thuisnetwerk te kunnen benaderen via TR-069?

Er worden inderdaad géén port forwards aangemaakt op de FRITZ!Box voor beheer van KPN apparatuur. Dit doen we alleen op de Experia Boxen. ….

 

 

Dus wel :wink:

Volgens mij heeft dit niet zozeer met het gebruik van KPN-apparatuur te maken maar om de aanmeldgegevens van internettelefonie veilig over te dragen.

 

Reageer