FRITZ!Box bij KPN

FRITZ!Box bij KPN

Toon eerste bericht

1377 reacties

Reputatie 3
Badge

In afwachting van KPN glasvezelaansluiting (nog deze maand) heb ik een FB4060 aangeschaft en voorlopig als IP-client achter een FB7590 aangesloten. De FB7590 (die later een functie elders krijgt) fungeert nu alleen nog maar als DSL-modem en als DHCP router, alle andere functies (WiFi, DECT) worden door de FB4060 verzorgd.

Ik vond installatie een fluitje van een cent, maar moest wel een schapje met L-beugels aan de muur van de meterkast schroeven waarop de FB4060 kan staan (want heeft geen wandmontage). Ondanks dat de FB4060 evenwijdig aan de muur staat is de WiFi-dekking in mijn flat overal ruim voldoende. Met de Fritz! WLAN app op mijn iPhone zie ik overal zo’n 340 Mbps verbindingssnelheid, zelfs in mijn slaapkamer die het verst van de meterkast verwijderd is. Dit resultaat had ik ook met alleen de FB7590. 

Bij een eerdere test van de WiFi van de FB4060 zonder upstream aansluiting was deze snelheid rond de 420 Mbps, wat ik dus ook verwacht als mijn 1 Gbps glasvezelaansluiting actief wordt en de FB7590 ertussen uit kan. De iPhone gebruikt de WLAN AX verbinding over 5 GHz met WPA3 versleuteling. 

 

Reputatie 3
Badge

Misschien wordt het deze - FRITZ!Box 7590 AX.

De link had ik ook al gezien, maar ik denk het gaat ook om klant specifieke toegangsgegevens voor mijn aansluiting bij KPN.

 

 

Bij het instellen van de Fritz!Box kies je voor KPN als aanbieder. That's it. Voor telefonie (als je dat hebt) dien je nog wat extra zaken in te stellen maar aangezien ik dat niet heb weet ik dat niet.

Heb de fritzbox 7590 en bij het instellen van de telefoon nummer in de modem wordt deze al automatisch ingesteld tijdens het instellen van de modem.

Hallo, 

Ik had voorheen de experiabox van KPN. Aangezien ik niet tevreden was over de werking heb ik er destijds voor gekozen een fritzbox 7590 bij kpn te huren. Dit werkt voor mij erg goed. Omdat het zelf aanschaffen uiteindelijk goedkoper is heb ik onlangs de huur beeindigd en zelf een fritzbox 4060 aangeschaft en aangesloten.

Ik heb de een back up gemaakt van de instellingen van de fritzbox 7590 en deze overgezet naar de 4060. In eerste instantie leek alles goed te werken. Ik kom er nu alleen achter dat als ik TV kijk via de kpn 4k ontvanger het beeld af en toe hapert. Heeft iemand een oplossing hiervoor?

 

Aansluiting:

Glasvezel kastjes -> utp Kabel -> wan poort fritzbox 4060 -> kpn 4k ontvanger.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet stefan

Hallo, 

Ik had voorheen de experiabox van KPN. Aangezien ik niet tevreden was over de werking heb ik er destijds voor gekozen een fritzbox 7590 bij kpn te huren. Dit werkt voor mij erg goed. Omdat het zelf aanschaffen uiteindelijk goedkoper is heb ik onlangs de huur beeindigd en zelf een fritzbox 4060 aangeschaft en aangesloten.

Ik heb de een back up gemaakt van de instellingen van de fritzbox 7590 en deze overgezet naar de 4060. In eerste instantie leek alles goed te werken. Ik kom er nu alleen achter dat als ik TV kijk via de kpn 4k ontvanger het beeld af en toe hapert. Heeft iemand een oplossing hiervoor?

 

Aansluiting:

Glasvezel kastjes -> utp Kabel -> wan poort fritzbox 4060 -> kpn 4k ontvanger.

 

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet stefan

je kunt beter geen backup maken en overzetten maar de 4060 beter opnieuw inrichten

dan zal het goed moeten werken

de 7590 is een hele andere fritzbox

als je van het zelfde model gaat kan een backup wel prima

Bedankt voor je reactie. Ik heb de fabrieksinstellingen teruggezet en opnieuw de wizard doorlopen. Het lijkt nu goed te werken. Nogmaals bedankt.

Groet Stefan

Vijf dagen geleden heb ik mijn vraag met jullie gedeeld. Het probleem leek verholpen maar helaas. De haperung van het beeld en geluid kwam na ongeveer 30 min na de aanpassingen weer terug.

 

Ik had mijn arris vip5202 ontvanger direct aangesloten op mijn fritzbox 4060 (fritzbox zonder modem).

 

Inmiddels heb ik de vip 5202 aangesloten op mijn netwerkswitch en de hapering is voorbij. Kan iemand mij dit uitleggen? Heeft dit te maken met igmp snooping?

Groet,

Stefan

Badge +12

Vijf dagen geleden heb ik mijn vraag met jullie gedeeld. Het probleem leek verholpen maar helaas. De haperung van het beeld en geluid kwam na ongeveer 30 min na de aanpassingen weer terug.

 

Ik had mijn arris vip5202 ontvanger direct aangesloten op mijn fritzbox 4060 (fritzbox zonder modem).

 

Inmiddels heb ik de vip 5202 aangesloten op mijn netwerkswitch en de hapering is voorbij. Kan iemand mij dit uitleggen? Heeft dit te maken met igmp snooping?

Groet,

Stefan

Je zou het bijna denken maar routers/modems hebben eigenlijk nooit IGMP-snooping als probleem. Het zijn juist vaak de switches die dat veroorzaken. Vreemd.…

@Eric van Uden  weet jij wat de oorzaak kan zijn? Er wordt gekozen voor het KPN-profiel en de ontvanger wordt rechtstreeks aangesloten op de 4060 waarna het probleem optreedt. Met het tussen plaatsen van een switch is het opgelost. Ergens een bug?

Reputatie 7

Inmiddels heb ik de vip 5202 aangesloten op mijn netwerkswitch en de hapering is voorbij. Kan iemand mij dit uitleggen? Heeft dit te maken met igmp snooping?

Eigenlijk niet want als de FRITZ!Box geen IGMP snooping zou ondersteunen dan doet hij dat ook niet als je er een switch achter zet en dan zou dus nog steeds een TV stream op alle LAN poorten van de FRITZ!Box gedistribueerd worden.

Staat op die switch toevallig loop detection aan?

Bedankt voor je reactie. Ik ga van het weekend alles opnieuw opbouwen qua netwerk. Dan hoop ik dat het probleem verholpen is. Anders heb ik altijd nog de mogelijkheid het zo aan te sluiten dat het werkt met een switch met igmp snooping.

Ik zal dan gelijk even kijken of loop detection aanstaat.

 

Gr. Stefan

In mijn Fritz!Box 7590 krijg ik al langere tijd de volgende melding bij menukeuze Gebeurtenissen:

"Automatische configuratie en updates door de dienstaanbieder niet mogelijk voor dit apparaat: aanmeldingsfout.”
Deze melding verschijnt ongeveer 1 x per uur.

Dit staat er bij de Fritz!Box 7590 help pagina

Als er een aanmeldingsfout optreedt tijdens het bedrijf, kan dit bijvoorbeeld het gevolg zijn van tijdelijke onderhoudswerkzaamheden aan de autoconfiguratieserver van uw serviceprovider. Als de aanmeldingsfout zich blijft voordoen en de werking van uw apparaat verstoord is, neem dan contact op met uw serviceprovider om de fout te verhelpen.

Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de KPN Helpdesk.
Iedere keer word er gezegd dat ze het gaan uitzoeken en dat ik teruggebeld wordt.
Terugbellen gebeurt helaas nooit en het probleem is intussen nog steeds niet opgelost. :frowning2:

Zijn er hier mensen die enig idee hebben wat het probleem is en hoe dit probleem opgelost kan worden?

 

 

In mijn Fritz!Box 7590 krijg ik al langere tijd de volgende melding bij menukeuze Gebeurtenissen:

"Automatische configuratie en updates door de dienstaanbieder niet mogelijk voor dit apparaat: aanmeldingsfout."

Dit staat er bij de Fritz!Box 7590 help pagina

Als er een aanmeldingsfout optreedt tijdens het bedrijf, kan dit bijvoorbeeld het gevolg zijn van tijdelijke onderhoudswerkzaamheden aan de autoconfiguratieserver van uw serviceprovider. Als de aanmeldingsfout zich blijft voordoen en de werking van uw apparaat verstoord is, neem dan contact op met uw serviceprovider om de fout te verhelpen.

Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de KPN Helpdesk.
Iedere keer word er gezegd dat ze het gaan uitzoeken en dat ik teruggebeld wordt.
Terugbellen gebeurt helaas nooit en het probleem is intussen nog steeds niet opgelost. :frowning2:

Zijn er hier mensen die enig idee hebben wat het probleem is en hoe dit probleem opgelost kan worden?

 

 

dit moet je niet willen hebben aanstaan gewoon uitzetten

Toegangsgegevens < Aanbiederdiensten < Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan

uitvinken

 

Badge +12

In mijn Fritz!Box 7590 krijg ik al langere tijd de volgende melding bij menukeuze Gebeurtenissen:

"Automatische configuratie en updates door de dienstaanbieder niet mogelijk voor dit apparaat: aanmeldingsfout."

Dit staat er bij de Fritz!Box 7590 help pagina

Als er een aanmeldingsfout optreedt tijdens het bedrijf, kan dit bijvoorbeeld het gevolg zijn van tijdelijke onderhoudswerkzaamheden aan de autoconfiguratieserver van uw serviceprovider. Als de aanmeldingsfout zich blijft voordoen en de werking van uw apparaat verstoord is, neem dan contact op met uw serviceprovider om de fout te verhelpen.

Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de KPN Helpdesk.
Iedere keer word er gezegd dat ze het gaan uitzoeken en dat ik teruggebeld wordt.
Terugbellen gebeurt helaas nooit en het probleem is intussen nog steeds niet opgelost. :frowning2:

Zijn er hier mensen die enig idee hebben wat het probleem is en hoe dit probleem opgelost kan worden?

 

 

dit moet je niet willen hebben aanstaan gewoon uitzetten

Toegangsgegevens < Aanbiederdiensten < Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan

uitvinken

 

Misschien is dat wel zo maar het feit blijft dat er blijkbaar geen goede communicatie plaats vindt tussen de FritzBox en KPN. Daarnaast ga ik er even vanuit dat @PaulSon een FritzBox huurt van KPN en dus gebruik kan maken van de Plus Service. Het is dat niet juist dat er gewoon niet teruggebeld wordt. Daar betaal je voor. Punt.

In mijn Fritz!Box 7590 krijg ik al langere tijd de volgende melding bij menukeuze Gebeurtenissen:

"Automatische configuratie en updates door de dienstaanbieder niet mogelijk voor dit apparaat: aanmeldingsfout."

Dit staat er bij de Fritz!Box 7590 help pagina

Als er een aanmeldingsfout optreedt tijdens het bedrijf, kan dit bijvoorbeeld het gevolg zijn van tijdelijke onderhoudswerkzaamheden aan de autoconfiguratieserver van uw serviceprovider. Als de aanmeldingsfout zich blijft voordoen en de werking van uw apparaat verstoord is, neem dan contact op met uw serviceprovider om de fout te verhelpen.

Ik heb al diverse keren telefonisch contact gehad met de KPN Helpdesk.
Iedere keer word er gezegd dat ze het gaan uitzoeken en dat ik teruggebeld wordt.
Terugbellen gebeurt helaas nooit en het probleem is intussen nog steeds niet opgelost. :frowning2:

Zijn er hier mensen die enig idee hebben wat het probleem is en hoe dit probleem opgelost kan worden?

 

 

dit moet je niet willen hebben aanstaan gewoon uitzetten

Toegangsgegevens < Aanbiederdiensten < Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan

uitvinken

 

Misschien is dat wel zo maar het feit blijft dat er blijkbaar geen goede communicatie plaats vindt tussen de FritzBox en KPN. Daarnaast ga ik er even vanuit dat @PaulSon een FritzBox huurt van KPN en dus gebruik kan maken van de Plus Service. Het is dat niet juist dat er gewoon niet teruggebeld wordt. Daar betaal je voor. Punt.

O ja sorry verkeerde topic

maar goed mijn advies uitzetten !

Badge +12

@PaulSon kijk even naar de start van dit topic. Daar staat wat het betekent als je dit uit zet. Bij mij staat ie ook uit. Updates haal ik zelf wel op.

@PaulSon kijk even naar de start van dit topic. Daar staat wat het betekent als je dit uit zet. Bij mij staat ie ook uit. Updates haal ik zelf wel op.

updates gaat altijd via avm en niet via kpn

@peter-keetfm @SledgehammerNL 
Dank jullie wel voor het advies.
Ik heb Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan nu uitgezet.
De AVM updates installeer ik steeds zelf.

Daarnaast ga ik er even vanuit dat @PaulSon een FritzBox huurt van KPN en dus gebruik kan maken van de Plus Service. Het is dat niet juist dat er gewoon niet teruggebeld wordt. Daar betaal je voor.
 

Ik huur inderdaad de Fritz!Box van KPN en vond het behoorlijk frustrerend dat afspraken niet nagekomen werden door KPN.

5 minuten op dit forum en het probleem is al opgelost. 

Badge +12

@peter-keetfm @SledgehammerNL 
Dank jullie wel voor het advies.
Ik heb Automatische configuratie door de internetaanbieder toestaan nu uitgezet.
De AVM updates installeer ik steeds zelf.

Daarnaast ga ik er even vanuit dat @PaulSon een FritzBox huurt van KPN en dus gebruik kan maken van de Plus Service. Het is dat niet juist dat er gewoon niet teruggebeld wordt. Daar betaal je voor.
 

Ik huur inderdaad de Fritz!Box van KPN en vond het behoorlijk frustrerend dat afspraken niet nagekomen werden door KPN.

5 minuten op dit forum en het probleem is al opgelost. 

Dan hoop ik dat er een moderator, @Erik_ bijvoorbeeld, reageert om dit te verklaren. Klanten betalen immers voor een dienst (t.w.v. €5 per maand). Als die dienst dan niet geleverd wordt en afspraken worden niet nagekomen, dan is dat een slechte zaak. Waarom zou je er dan voor betalen? Dan is het een stuk goedkoper om zelf een FritzBox aan te schaffen en Plus Service links te laten liggen. 

@SledgehammerNL

Wat mij opvalt tijdens de gesprekken met de helpdesk is dat er al vrijwel direct gemeld wordt dat ze niet voldoende kennis van de Fritz!Box hebben.

Je wordt dan doorverbonden met mensen die wel kennis van over de Fritz!Box zouden moeten hebben. Dat gesprek eindigt dan met de melding dat ze het moeten uitzoeken op een Fritz!Box die ze daar hebben en dat ze je terugbellen. Dat gebeurt dan vervolgens niet.

Ik heb zelfs meegemaakt dat, toen er hier glasvezel aangesloten werd, de monteur op advies van KPN de helpdesk van Xs4all gingen bellen omdat die wel ruime ervaring met de Fritz!Box hadden.

Komt niet echt professioneel over.

Badge +12

@SledgehammerNL

Wat mij opvalt tijdens de gesprekken met de helpdesk is dat er al vrijwel direct gemeld wordt dat ze niet voldoende kennis van de Fritz!Box hebben.

Je wordt dan doorverbonden met mensen die wel kennis van over de Fritz!Box zouden moeten hebben. Dat gesprek eindigt dan met de melding dat ze het moeten uitzoeken op een Fritz!Box die ze daar hebben en dat ze je terugbellen. Dat gebeurt dan vervolgens niet.

Ik heb zelfs meegemaakt dat, toen er hier glasvezel aangesloten werd, de monteur op advies van KPN de helpdesk van Xs4all gingen bellen omdat die wel ruime ervaring met de Fritz!Box hadden.

Komt niet echt professioneel over.

De reguliere helpdesk weet dat inderdaad niet (en dat hoeft ook niet). Zij verbinden door naar de Plus Service. Zij behoren dit gewoon te weten (zonder uitzondering) en afspraken nakomen is het minste wat ze kunnen doen. Als ze dat niet kunnen dan zou ik KPN willen verzoeken de verplichte afname van de Plus Service los te koppelen van het huren van een FritzBox. Dat zou dan €2,50 per maand zijn. Verplichten om een betaalde dienst van €5 af te nemen die vervolgens niet geleverd wordt is natuurlijk onaanvaardbaar. Ik geloof ook niet dat @Eric van Uden van AVM dit een goede ontwikkeling vindt. Het scheelt gewoon verkopen. 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @PaulSon! Als je de Fritz!Box bij ons huurt dan krijg je daar ook KPN Service Plus bij. Dit hoort te betekenen dat je automatisch daarmee wordt doorverbonden als je 0800-0402 belt. Dit is echter de stap die nog wel eens mis wil gaan. Het is wel zo dat de medewerker van de klantenservice je gelijk doorverbind. @SledgehammerNL heeft hierin gelijk. Met als uitzondering dat het gaat om een vraag die ze makkelijk zelf snel kunnen beantwoorden. Als het proces goed verloopt spreek je dus nooit met de “normale” klantenservice.  De medewerkers die bij Service Plus werken zijn wel getraind om te kunnen helpen bij Fritz!Box vragen. 

Als je de Fritz!Box zelf koopt dan heb je niet de KPN Service Plus. Als er dan iets is kunnen we vanuit de klantenservice beperkt helpen. Wel is er dan op ons forum een hoop te vinden en zijn er een hoop mensen aanwezig met kennis hierover. De moderators van KPN zijn niet allemaal getraind in het instellen van de Fritz!Box. Wel hebben we door hoe we werken meer tijd en mogelijkheden om het op te zoeken. Op die manier kunnen we meestal toch meer doen. 

Laat me voorop stellen dat als je betaalt voor een dienst dan mag je verwachten passende service te krijgen. Als dat niet zo is, laat dat dan absoluut aan ons weten. Dat geeft ons de kans het voor jou op te lossen en voor in de toekomst het proces te verbeteren. 

Badge +12

@Bram_  in een eerder bericht geeft @PaulSon aan dat jij de FritzBox van KPN huurt (dus inclusief Service Plus). Je hebt gelijk dat je bij een zelf aangeschafte FritzBox (o.i.d) je die hulp niet krijgt. Dat is hier dus niet het geval. 

En als ik nou zelf een glasvezel fritzbox heb? Hoe zit dat dan

Hi @PaulSon! Als je de Fritz!Box bij ons huurt dan krijg je daar ook KPN Service Plus bij. Dit hoort te betekenen dat je automatisch daarmee wordt doorverbonden als je 0800-0402 belt. Dit is echter de stap die nog wel eens mis wil gaan. Het is wel zo dat de medewerker van de klantenservice je gelijk doorverbind. @SledgehammerNL heeft hierin gelijk. Met als uitzondering dat het gaat om een vraag die ze makkelijk zelf snel kunnen beantwoorden. Als het proces goed verloopt spreek je dus nooit met de “normale” klantenservice.  De medewerkers die bij Service Plus werken zijn wel getraind om te kunnen helpen bij Fritz!Box vragen. 

Als je de Fritz!Box zelf koopt dan heb je niet de KPN Service Plus. Als er dan iets is kunnen we vanuit de klantenservice beperkt helpen. Wel is er dan op ons forum een hoop te vinden en zijn er een hoop mensen aanwezig met kennis hierover. De moderators van KPN zijn niet allemaal getraind in het instellen van de Fritz!Box. Wel hebben we door hoe we werken meer tijd en mogelijkheden om het op te zoeken. Op die manier kunnen we meestal toch meer doen. 

Laat me voorop stellen dat als je betaalt voor een dienst dan mag je verwachten passende service te krijgen. Als dat niet zo is, laat dat dan absoluut aan ons weten. Dat geeft ons de kans het voor jou op te lossen en voor in de toekomst het proces te verbeteren. 
 

 

 

Badge +12

En als ik nou zelf een glasvezel fritzbox heb? Hoe zit dat dan

Hi @PaulSon! Als je de Fritz!Box bij ons huurt dan krijg je daar ook KPN Service Plus bij. Dit hoort te betekenen dat je automatisch daarmee wordt doorverbonden als je 0800-0402 belt. Dit is echter de stap die nog wel eens mis wil gaan. Het is wel zo dat de medewerker van de klantenservice je gelijk doorverbind. @SledgehammerNL heeft hierin gelijk. Met als uitzondering dat het gaat om een vraag die ze makkelijk zelf snel kunnen beantwoorden. Als het proces goed verloopt spreek je dus nooit met de “normale” klantenservice.  De medewerkers die bij Service Plus werken zijn wel getraind om te kunnen helpen bij Fritz!Box vragen. 

Als je de Fritz!Box zelf koopt dan heb je niet de KPN Service Plus. Als er dan iets is kunnen we vanuit de klantenservice beperkt helpen. Wel is er dan op ons forum een hoop te vinden en zijn er een hoop mensen aanwezig met kennis hierover. De moderators van KPN zijn niet allemaal getraind in het instellen van de Fritz!Box. Wel hebben we door hoe we werken meer tijd en mogelijkheden om het op te zoeken. Op die manier kunnen we meestal toch meer doen. 

Laat me voorop stellen dat als je betaalt voor een dienst dan mag je verwachten passende service te krijgen. Als dat niet zo is, laat dat dan absoluut aan ons weten. Dat geeft ons de kans het voor jou op te lossen en voor in de toekomst het proces te verbeteren. 
 

 

 

Naast dit forum kun je ook kiezen voor Service Plus excl. Een FritzBox.

@Tspider8 

welk type fritzbox heb je ?

Reputatie 5
Badge +4

@SledgehammerNL

Wat mij opvalt tijdens de gesprekken met de helpdesk is dat er al vrijwel direct gemeld wordt dat ze niet voldoende kennis van de Fritz!Box hebben.

Je wordt dan doorverbonden met mensen die wel kennis van over de Fritz!Box zouden moeten hebben. Dat gesprek eindigt dan met de melding dat ze het moeten uitzoeken op een Fritz!Box die ze daar hebben en dat ze je terugbellen. Dat gebeurt dan vervolgens niet.

Ik heb zelfs meegemaakt dat, toen er hier glasvezel aangesloten werd, de monteur op advies van KPN de helpdesk van Xs4all gingen bellen omdat die wel ruime ervaring met de Fritz!Box hadden.

Komt niet echt professioneel over.

De reguliere helpdesk weet dat inderdaad niet (en dat hoeft ook niet). Zij verbinden door naar de Plus Service. Zij behoren dit gewoon te weten (zonder uitzondering) en afspraken nakomen is het minste wat ze kunnen doen. Als ze dat niet kunnen dan zou ik KPN willen verzoeken de verplichte afname van de Plus Service los te koppelen van het huren van een FritzBox. Dat zou dan €2,50 per maand zijn. Verplichten om een betaalde dienst van €5 af te nemen die vervolgens niet geleverd wordt is natuurlijk onaanvaardbaar. Ik geloof ook niet dat @Eric van Uden van AVM dit een goede ontwikkeling vindt. Het scheelt gewoon verkopen. 

Ik kan geen uitspraken doen over de bussines modellen van mijn klanten. Ik kan wel de AVM helpdesk aanbieden. 020-3220022 (op werkdagen van 11:00 tot 17:00) Overigens staat hier: https://nl.avm.de/service/vrije-modemkeuze/fritzbox-op-de-aansluiting-van-kpn-configureren/ ook al veel, en dit is een dynamisch document. We passen het aan n.a.v. feedback van klanten.
 

Groet,

AVM GmbH for ICT

Eric

Reageer