Beantwoord

Glasverbinding van 4GBit/s crasht bij gebruik van de maximale bandbreedte

  • 2 January 2024
  • 90 reacties
  • 1830 keer bekeken

Reputatie 2

Ik kan kennelijk de downloadbrandbreedte van mijn 4Gb abonnement compleet opsouperen waardoor na een minuut of 5 á 6 de Box 14 de pijp aan Maarten geeft. Of stopt de Nokia ONT? Geen idee, omdat de statuslampjes op de Box 14 en de ONT niet veranderen tijdens de "storing”.

Een recente test met mijn Unifi stack op de 2.5Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 1Gb/s) en de downloadende machine direct op de 10Gb poort (effectieve verbindingssnelheid 10Gb/s) gaf dezelfde resultaten. De verbinding klapt eruit. Mijn UXG Pro gaf aan dat de primaire verbinding via de 2,5Gb poort er ook uit lag.

De downloads lopen via JDownloader2 met een limiet van 3 chunks per download wat uiteindelijk met 10 downloads als maximum gelijktijdig verloopt.

(Dit is overigens een snel bericht van mijn bevindingen, en ik zal zeer waarschijnlijk later extra gegevens en details toe gaan voegen (zoals voor de moderators belangrijke abonnement en naw gegevens)

Voor nu ben ik benieuwd of iemand dit gedrag van een 4Gb verbinding herkend.

Ik wens verder iedereen die dit leest een gelukkig en voorspoedig 2024.

icon

Beste antwoord door Kruiffie 29 February 2024, 00:48

Bekijk origineel

90 reacties

Reputatie 2

@SaltyBart

Tijdens een uitval branden de onderste 2 lampjes constant bij de WAN in en 10 Gb uitgang. De bovenste 2 knipperen erg traag. Niet met dat zenuwachtige patroon van een actieve data verbinding.

Ik kan heel snel schakelen tussen 3 netwerkverbindingen op mij PC en het wisselen naar de 2.5 Gb poorten tussen de Box 14 en mijn PC leverde datzelfde patroon op. De netwerkverbinding komt tot stand -onderste groene lampje gaat aan- maar de bovenste volgt het gedrag van de andere twee.

Toevoeging: In een werkende situatie is het bijna niet mogelijk om een netwerkkabel van welke aard of lengte dan ook aan te sluiten of los te halen van de 2.5 of 1 Gb poorten op de Box 14 zonder de kans te lopen dat de verbinding op de actieve 10 Gb poort kort hapert. In ieder geval lang genoeg om internetradio uit te laten vallen

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@SaltyBart

Tijdens een uitval branden de onderste 2 lampjes constant bij de WAN in en 10 Gb uitgang. De bovenste 2 knipperen erg traag. Niet met dat zenuwachtige patroon van een actieve data verbinding.

Ik kan heel snel schakelen tussen 3 netwerkverbindingen op mij PC en het wisselen naar de 2.5 Gb poorten tussen de Box 14 en mijn PC leverde datzelfde patroon op. De netwerkverbinding komt tot stand -onderste groene lampje gaat aan- maar de bovenste volgt het gedrag van de andere twee.

Toevoeging: In een werkende situatie is het bijna niet mogelijk om een netwerkkabel van welke aard of lengte dan ook aan te sluiten of los te halen van de 2.5 of 1 Gb poorten op de Box 14 zonder de kans te lopen dat de verbinding op de actieve 10 Gb poort kort hapert. In ieder geval lang genoeg om internetradio uit te laten vallen

 

 

Vreemd, als de Box V14 wel online blijft.

Dit hadden wij dus ook 6 jaar lang.
Er viel niks te zien op de modem maar met software op de computer dus wel te zien.

Reputatie 2

@SaltyBart 

Ja, het router gedeelte lijkt on-line te blijven hoewel het patroon van de lampjes qua knipper ritme dat toch weer tegen lijkt te spreken. Langzaam a ritmisch knipperen in plaats van dat zenuwachtige gedoe bij een normaal werkende in gebruik zijnde verbinding..

Ik heb al enige tijd het vermoeden dat het switch gedeelte van de hier aanwezige Box 14 “iets mankeert”. Switch poorten zouden elkaar niet mogen beïnvloeden. Er is vrijwel 100% garantie dat de 2.5 Gb Lan poort de 10 Gb Lan poort kort onderuit haalt als er een netwerkkabel in of uit geplugd wordt.

Of dat mogelijke probleem ook de rest verklaard, geen idee.

Frustrerend is het wel.

@Armandp 

Ik dacht dat het probleem weg was. Helaas duurt het wat langer, en is er meer voor nodig, om uitval te krijgen maar het is toch weer gebeurd.

 

 

 

@Armandp

Ik dacht dat het probleem weg was. Helaas duurt het wat langer, en is er meer voor nodig, om uitval te krijgen maar het is toch weer gebeurd.

Na onze overstap 3 weken geleden geen last meer.
Zitten dan ook op een andere plek in de wijkcentrale.

Reputatie 7
Badge +9

ool@SaltyBart

Ja, het router gedeelte lijkt on-line te blijven hoewel het patroon van de lampjes qua knipper ritme dat toch weer tegen lijkt te spreken. Langzaam a ritmisch knipperen in plaats van dat zenuwachtige gedoe bij een normaal werkende in gebruik zijnde verbinding..

Ik heb al enige tijd het vermoeden dat het switch gedeelte van de hier aanwezige Box 14 “iets mankeert”. Switch poorten zouden elkaar niet mogen beïnvloeden. Er is vrijwel 100% garantie dat de 2.5 Gb Lan poort de 10 Gb Lan poort kort onderuit haalt als er een netwerkkabel in of uit geplugd wordt.

Of dat mogelijke probleem ook de rest verklaard, geen idee.

Frustrerend is het wel.

@Armandp

Ik dacht dat het probleem weg was. Helaas duurt het wat langer, en is er meer voor nodig, om uitval te krijgen maar het is toch weer gebeurd.

 

 

Dit merkte ik inderdaad ook al, zodra er een lan kabel bij geplugd wordt klapt het internet eruit.
Ik geloof dat de Box V12 dit ook had.

Reputatie 2

@SaltyBart 

Dit merkte ik inderdaad ook al, zodra er een lan kabel bij geplugd wordt klapt het internet eruit.
Ik geloof dat de Box V12 dit ook had.

Prettig om te lezen dat ik niet de enige ben waarbij dit gebeurd. Als de box 12 dat verschijnsel ook heeft is er iets goed mis.


@Thomas van KPN 

Lees je weer even mee? dit is een interessante ontwikkeling.

Reputatie 2

Weet dat dit inmiddles een wat ouder topic is, maar ik ervaar eigenlijk dezelfde problemen en eigenlijk alleen als ik de verbinding voor langere tijd (5+ minuten) voltrek, goed voorbeeld is een download van een paar 100GB via steam.

 

@Kruiffie  is dit bij jou inmiddels opgelost?

Reputatie 2

@cronixx

Waarschijnlijk niet. Als ik het goed heb zijn er op of rond 25 maart werkzaamheden aan het netwerk uitgevoerd in mijn regio met als resultaat korte uitval van de internetverbinding minstens 2 maal per dag (meestal op tijden dat we er geen last van hadden). Zo’n 3 weken geleden heb ik de Box 14 weer losgehaald en doet de UXG Pro al het werk. Ik kom nu niet meer boven de 2.1Gb/s uit met downloaden en dat gaat bijna altijd goed.

Ik lees in andere draadjes dat de Bx14 een update kan krijgen dus mogelijk ga ik komende vrijdag eens het een en ander proberen.

Wordt vervolgd.

Reputatie 2

@cronixx 

Wat later dan gehoopt maar ik heb uitsluitsel.

De verbinding vliegt er hier nog steeds uit als de maximale bandbreedte benut wordt.

Ik heb nog niet gekeken welke firmware er nu op de box 14 staat, dus er is een kansje dat de jongste versie (als deze nog niet is geïnstalleerd) iets oplost. 

Reputatie 2

@cronixx

Wat later dan gehoopt maar ik heb uitsluitsel.

De verbinding vliegt er hier nog steeds uit als de maximale bandbreedte benut wordt.

Ik heb nog niet gekeken welke firmware er nu op de box 14 staat, dus er is een kansje dat de jongste versie (als deze nog niet is geïnstalleerd) iets oplost. 

 

 

Ik zie hetzelfde gedrag en kan bevestigen dat ik de nieuwste versie van de v14 geinstalleerd heb, dus dat lijkt e.e.a. nog niet op te lossen, althans niet bij mij.

Reputatie 7
Badge +9

@cronixx

Wat later dan gehoopt maar ik heb uitsluitsel.

De verbinding vliegt er hier nog steeds uit als de maximale bandbreedte benut wordt.

Ik heb nog niet gekeken welke firmware er nu op de box 14 staat, dus er is een kansje dat de jongste versie (als deze nog niet is geïnstalleerd) iets oplost. 

Dit was enkel een WiFi hotfix, er is een grotere update onderweg.

Reputatie 2

@cronixx

Wat later dan gehoopt maar ik heb uitsluitsel.

De verbinding vliegt er hier nog steeds uit als de maximale bandbreedte benut wordt.

Ik heb nog niet gekeken welke firmware er nu op de box 14 staat, dus er is een kansje dat de jongste versie (als deze nog niet is geïnstalleerd) iets oplost. 

Dit was enkel een WiFi hotfix, er is een grotere update onderweg.

 
ah mooi, dan hou ik die even in de gaten en zal ik het opnieuw testen zodra deze beschikbaar is.

 

Toevallig enig idee wanneer deze er (ongeveer) zou moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +9

@cronixx

Wat later dan gehoopt maar ik heb uitsluitsel.

De verbinding vliegt er hier nog steeds uit als de maximale bandbreedte benut wordt.

Ik heb nog niet gekeken welke firmware er nu op de box 14 staat, dus er is een kansje dat de jongste versie (als deze nog niet is geïnstalleerd) iets oplost. 

Dit was enkel een WiFi hotfix, er is een grotere update onderweg.

 
ah mooi, dan hou ik die even in de gaten en zal ik het opnieuw testen zodra deze beschikbaar is.

 

Toevallig enig idee wanneer deze er (ongeveer) zou moeten zijn?

Ik heb begrepen zeer snel, meer kunnen ze daar niet over zeggen. 

Reputatie 2

@Thomas van KPN @SaltyBart @cronixx 

Vanmiddag heb ik denk ik wel het toppunt van onbetrouwbaarheid meegemaakt, tot nu toe.

Standaard opstelling: ONT > Box 14 > 10Gb link naar UXG Pro en dan de rest. Een download heeft ongeveer 5 minuten geduurd met een topsnelheid van 3.2 Gb's . De laatste minuut was de snelheid ongeveer 1.2 Gb's geen probleem opgemerkt totdat ongeveer 1 minuut na het voltooien van de download de verbinding alsnog voor ongeveer 5 minuten uitviel.

Eerder heb ik een paar dagen de 2.5 Gb i.p.v. de 10 Gb poort  gebruikt. Dat ging goed. Up en download snelheden rond 2.3 Gb's Via de 10 Gb aansluiting maximaal 3.4 Gb's down en 1.8 Gb's up. Up had ik ook tenminste 2.3 Gb's verwacht.

Hoe kan dit?

O, de nieuwste software staat er op, dus mogelijk wachten op de volgende update.

 

 

Reageer