KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 135221 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Hallo,

Ik dacht dat het gewoon een storing was, maar na de zoveelste keer geen WAN te hebben toch maar op zoek gegaan hoe dit nu kan. Toen kwam ik dit forum tegen. Ik heb ook dezelfde problemen als vele hier, dat er meerdere momenten zijn waarbij ik geen connectie blijk te hebben. Meestal duurt dit echt lang voordat ik het terugkrijg. Enkele keren duurde het een paar uurtjes. Ik dacht de eerste paar keer dat het een KPN storing was, maar het gebeurd wel vaak nu. Graag vraag ik of de firmgrade het probleem kan zijn en of een rollback nodig is of oplossing kan bieden. Profiel is ingevuld. Bij voorbaat, bedankt.

Reputatie 1

Ik ervaar inmiddels ook vaak wan uitval sinds de update,  met name mijn deco mest systeem werkt gewoon niet meer, graag een oplossing.

Reputatie 4
Badge +2

https://tweakers.net/nieuws/190320/kpn-biedt-rollback-box-12-testupdate-aan-na-klachten-over-netwerkuitval.html

 

Reputatie 1

Graag rollback naar 312. bvd

Reputatie 3

WTF!

“KPN geeft testgebruikers voor een Box 12-softwareupdate de mogelijkheid terug te keren naar de oude firmware, nadat er klachten kwamen over het uitvallen van het netwerk en het steeds weer herstarten van de Box 12.”

Dus wij zijn allemaal testgebruikers geweest!! :scream:

Ik mag toch hopen dat dit op een misverstand berust.

En anders eis ik direct van die lijst gehaald te worden.

Nooit toestemming voor gegeven.

Zoals eerder gevraagd, meneer KPN, kom nu zelf eens met een statement!

Zodat we het juiste verhaal uit eerste hand hebben.

Wij horen allen graag…….

 

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben in deze niet de submitter/bron, van de vorige was ik dat wel.
Dit artikel heeft geen submitter en komt dus direct van de redactie van tweakers.net

Reputatie 3

Ik ervaar inmiddels ook vaak wan uitval sinds de update,  met name mijn deco mest systeem werkt gewoon niet meer, graag een oplossing.

Woon je op een boerderij? :laughing::stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 4
Badge +2

deco mest 😃 ben benieuwd hoe dat er uit ziet

Reputatie 2

Het zou de heren sieren om met een statement te komen over deze situatie en wat eraan gedaan wordt om het in de toekomst te voorkomen.

 

Ik ben zeer benieuwd wat KPN gaat doen ter compensatie. Maar ook ter voorkoming in de toekomst. Voorlopig blijft het volledig stil.

Gelukkig is de lijn stabiel nu. 

 

Dit is niet de eerste keer dat het fout gaat. En zal ook vast niet de laatste keer zijn.


Ben het hier wel mee eens 
Echter weten we weinig over hoe dit traject loopt mogelijk zou @Erik_ of een van de andere KPN Moderators hier wat meer informatie over kunnen geven indien dit mogelijk is
En dat zou ons de optie geven om hier over mee te kunnen denken

Mijn vermoeden is dat ze een Test locatie hebben waar op een X aantal Units de firmware getest word 
Het probleem is dat daar natuurlijk de verbindingen en de omgeving waar in getest word waarschijnlijk idealer zijn dan de situatie bij de klanten thuis

Ik weet niet of KPN een Groep "Beta” Testers buiten de deur heeft echter zou dit wel verstandig zijn om zo voor een publieke uitrol de meesten problemen die men thuis kan verwachten wel bekend zullen zijn (Known issues) en eventuele functie brekende problemen zullen dan al opgelost moeten zijn

Op dit moment heb ik het idee dat KPN deze update uitgerold heeft als “Public Beta” aangezien klanten namelijk hier over geïnformeerd werden dat ze de update zouden krijgen 
Echter was het hierbij niet mogelijk voor de klant om te zeggen dat hij dit wel of niet zou willen en dit vind ik dan toch wel iets wat niet zou moeten gebeuren (Ik vermoed dat er in het contract wel iets zou staan waardoor ze dit wel kunnen doen)

Ik zou KPN als suggestie willen geven om opzoek te gaan naar klanten die eventueel mee willen helpen aan het testen van deze firmware op klanten locaties
Zo is het mogelijk om problemen optelossen voor er een publieke uitrol zou zijn van deze firmware
Echter raad ik dan wel aan om te kijken naar klanten die glasvezel hebben waar de DSL aansluiting nog te gebruiken is of die een AON aansluiting hebben waar nog een tweede NT Unit naast te plaatsen is
Dit geeft namelijk de mogelijkheid om de Test opstelling naast de bestaande aansluiting te laten draaien zodat deze klanten bij problemen met de Test opstelling nog altijd verbinding hebben via hun reguliere verbinding 

ook raad ik aan om De Boxen een Kleine aanpassing te geven zodat deze de log bestanden opslaan op een USB stick zodat er altijd nagegaan kan worden wat er fout ging (aangezien na een Reset de log gewist word) dit geeft ook de optie om zodra er iets mis gaat met de Test opstelling om eventueel deze logs nog door te kunnen sturen aan jullie team zodat zij meer informatie hebben om problemen op te lossen

Uiteraard ben ik benieuwt wat zowel de Community hier als KPN zelf van deze optie vind
En indien andere Community leden hier nog suggesties hebben om dit nog verder te verbeteren raad ik aan om dit uiteraard even te laten weten 

Reputatie 4
Badge +2

ik denk dat we ons niet moeten bemoeien met hoe KPN test, en gewoon moeten verwachten dat producten getest zijn en voldoende werken.

de huidige producten kunnen getest zijn maar werken niet goed. kleine dingetjes zijn geen issue, maar de belangrijkste zaken zo als de niet werkende wifi band steering en in 448 het bijgewerkte drivertje voor het dsl modem zijn dat wel degelijk. dit zijn de 2 meest belangrijke zaken.

feitelijk voor een normaal werkend wifi netwerk zonder eigen apparatuur achter de box 12 valt de box 12 af. 

Reputatie 7

Updates worden intern getest voor ze worden uitgebracht, jullie zijn geen testgroep. Ik denk dat het een ongelukkige verwoording is.

 

Ik ervaar inmiddels ook vaak wan uitval sinds de update,  met name mijn deco mest systeem werkt gewoon niet meer, graag een oplossing.

Gebruik je de Wifi van de Box 12 daarbij ook @Merlin1201, of heb je deze uitstaan? Als die uitstaat heeft de update weinig invloed op het mesh systeem van Deco.f

 

Graag rollback naar 312. bvd

Kan je toelichten wat er bij jou precies speelt @ener103? Dan kunnen we met je meedenken of een rollback voor jou ook kan helpen.

Reputatie 4
Badge +2

die wifi gaat na de update naar 448 automatisch aan @Jasper 
ook wanneer je deze deactiveert is er een verborgen ssid aanwezig voor de superwifi punten

Reputatie 1

Ik heb vandaag internet van KPN gekregen het modem werkt niet naar behoren, regelmatig reboots. Soms zelfs in loop. Heb stroom eraf gehaald loop is weg maar de reboots niet. Dus er zijn nog steeds problemen met het v12 modem, helaas.

Heb nu via mijn eigen asus modem de zaak draaiende (vlan internet 6, iptv port 4 naar vlan 4) maar dit is niet zoals het hoort.

Monteur was snel klaar. Maar heb heel de dag aan netwerk kunnen werken.

Reputatie 7

die wifi gaat na de update naar 448 automatisch aan @Jasper 
ook wanneer je deze deactiveert is er een verborgen ssid aanwezig voor de superwifi punten

Klopt, daarom wilde ik ook weten wat de situatie is. Als we een rollback doen en het probleem blijft schiet hij er niets mee op, dat is ook zonde.

Ik heb vandaag internet van KPN gekregen het modem werkt niet naar behoren, regelmatig reboots. Soms zelfs in loop. Heb stroom eraf gehaald loop is weg maar de reboots niet. Dus er zijn nog steeds problemen met het v12 modem, helaas.

Heb nu via mijn eigen asus modem de zaak draaiende (vlan internet 6, iptv port 4 naar vlan 4) maar dit is niet zoals het hoort.

Monteur was snel klaar. Maar heb heel de dag aan netwerk kunnen werken.

Dat is voor jou geen lekker begin van de aansluiting @Tecko! Ik ben het met je eens dat dat niet is zoals het hoort. Voor het herstarten kunnen we een rollback doen van de firmware, maar daarvoor moet de Box 12 aangesloten zijn. Ik kan me voorstellen dat je de Asus die je nu werkend hebt aangesloten wilt houden.

Reputatie 4
Badge +2

Teck heeft een glasaansluiting een rollback is geen optie

Reputatie 2

Updates worden intern getest voor ze worden uitgebracht, jullie zijn geen testgroep. Ik denk dat het een ongelukkige verwoording is.

@Jasper Dat begreep ik al echter neem ik aan dat dit in een gecontroleerde omgeving gebeurt
Echter kan het ook zijn dat bij klanten de situatie net iets anders is 
De v12 die ik hier heb is van de week ook terug gedraaid naar 312 omdat deze hier ook problemen begon te krijgen (Random Rebooten en Resetten) 
Ik kan me niet voorstellen dat dit bij het intern testen van de firmware ontgaan is zeker nu ook blijkt dat dit zowel op DSL als Glasvezel het geval blijkt te zijn (Al komt het bij DSL wel degelijk meer voor) 

Er zou in mijn opinie beter getest moeten worden om dit soort problemen in de toekomst te voorkomen 
van daar mijn suggestie om dit waar mogelijk en klanten hier zelf aan mee zouden willen werken een Externe Test situatie te creëren zodat er ook inzicht is op hoe de firmware werkt in "Real World” scenario's
daarnaast voeg ik ook opties toe die er voor zorgen dat er meer informatie voor jullie teams te beschikking komt om mogelijke problemen al te kunnen oplossen voor dat er een publieke uitrol plaats vind

ik denk dat we ons niet moeten bemoeien met hoe KPN test, en gewoon moeten verwachten dat producten getest zijn en voldoende werken.

de huidige producten kunnen getest zijn maar werken niet goed. kleine dingetjes zijn geen issue, maar de belangrijkste zaken zo als de niet werkende wifi band steering en in 448 het bijgewerkte drivertje voor het dsl modem zijn dat wel degelijk. dit zijn de 2 meest belangrijke zaken.

feitelijk voor een normaal werkend wifi netwerk zonder eigen apparatuur achter de box 12 valt de box 12 af. 

Ik begrijp wat je bedoelt echter als KPN deze testen intern uitvoert kan het zijn dat bepaalde problemen mogelijk over het hoofd worden gezien 

Ik denk dat KPN heel veel zou hebben aan het testen in deze "Real World” scenario's
Echter neem ik aan dat dat soort testen op het moment niet gedaan worden

Reputatie 1

klopt idd ik heb glasvezel, software SGEJ10000312/ 4.124.1

Reputatie 4
Badge +2

Dan zijn het dus de band steering problemen.daar is geen fix voor. Ook 448 heeft die issues

Reputatie 1

knap waardeloos modem dan. Dat kpn dit nog steeds niet voor elkaar heeft.

Had jaren geleden ook vervelende ervaring met kpn modems.

Reputatie 7

Dan zijn het dus de band steering problemen.daar is geen fix voor. Ook 448 heeft die issues

Ook de Experia WiFi's en "super"WiFi's hebben problemen met bandsteering.

Er is overigens veel meer wifi apparatuur waarvan de bandsteering niet goed functioneert.

Glasvezel en V12 modem sinds enkele weken. Zelfde problemen als hierboven genoemd. steeds weer herstarten modem op verschillende tijden. Wifi die even kort wegvalt. is hier wat aan te doen want dit begint knap vervelend te worden. Nooit een modem gehad met zoveel gedoe. Telefoon doet het inmiddels wel weer. Is de rollback voor mij ook een optie?

Reputatie 4
Badge +2

Hier glasvezel met een Experia box 12 en deze update eindigend op 448, Cloudflare DNS. Alles werkt prima en is stabiel ondanks wat DNS meldingen in de logs 👍

Reputatie 7

Alles werkt prima en is stabiel ondanks wat DNS meldingen in de logs 👍

Die DNS meldingen voor domeinen eindigend op .kpn kan men ook beter vergeten, die hebben geen impact op de werking en stabiliteit.

Reputatie 4
Badge +2

Alles werkt prima en is stabiel ondanks wat DNS meldingen in de logs 👍

Die DNS meldingen voor domeinen eindigend op .kpn kan men ook beter vergeten, die hebben geen impact op de werking en stabiliteit.

Met de KPN DNS zaten de logs gewoon vol met tientallen domeinen, met Cloudflare zijn het er maar een paar maar niks eindigend op .KPN

Cloudflare werkt beter dan de KPN DNS servers naar mijn ervaring.

Reputatie 7

Met de KPN DNS zaten de logs gewoon vol met tientallen domeinen, met Cloudflare zijn het er maar een paar maar niks eindigend op .KPN

Cloudflare werkt beter dan de KPN DNS servers naar mijn ervaring.

Ik heb hier nog geen screenshot gezien van DNS entries in de log van de V12 die niet eindigen op .kpn. Kan jij een screenshot van jouw log posten met een voorbeeld?

Reageer