KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 135185 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 7

Tevens wil ik weten op welk vlan jullie het management van het modem uitvoeren, zoals door de wettelijke bepalingen zijn jullie verplicht om mij deze gegevens te verstrekken! 

Dat gaat gewoon over vlan 6 (Internet). Het gaat je dan ook niet lukken om dat te blokkeren tenzij je een eigen router gaat gebruiken.

Reputatie 4
Badge +2

 

Ook met de Cloudflare DNS icm glasvezel blijven dezelfde DNS meldingen maar ik merk het nog niet in mijn verbinding (dus stabiel tot nu toe). Ik zal het in de gaten houden en zodra er issue's zijn ben ik er weer.

Die DNS meldingen zijn feitelijk ook niet interessant en al helemaal niet als het gezochte domein op .kpn eindigt.

Dat zeiden anderen ook @wjb, toch merkte ik dat mijn verbinding instabiel  werd. Soms meldingen van geen internetverbinding of websites die langzaam laden en de logs die zaten gewoon vol met die meldingen zoals anderen hier en ook pas na de update.

Hoe is dat dan te verklaren?

Met cloudflare is de verbinding tot nu toe stabieler.

Goede avond ,

Na eindelijk een klein half jaar zonder problemen , een update ……………?

Sinds de update , veel DNS/TV/internet problemen .

Na update WW. van V12 ingegeven en persoonlijk WW weer ingegeven.

Verder niets veranderd.

Nu valt er bijna niet meer te internetten en TV te kijken.

Zit al weer een paar dagen op mijn Hotspot te werken !

Kan ik teruggezet worden naar software 312 aub.

 

Groet

Marcel

@wjb 

Ok dacht KPN nog een apart management vlan had.....maar hoe dan ook...een update uitrollen op modems van klanten die NIET behoren tot de doelgroep van de update is natuurlijk van de zotte.…

Maar hoe je nou een update goed kan keuren op het nieuwste modem....terwijl je als sinds maart dit jaar en zelfs al in 2020 aankondigt en dat zelfs na minimaal 7-8 maanden software development.....je zoveel boze klanten WEER irriteert en overlast en schade berokkend....is mij een raadsel

 

 

Beste,

Ik zou ook graag een roll-back willen aanvragen. De afgelopen dagen regelmatig herstarts van mijn modem gehad en nu ook het volledig uitvallen van alle internet verbindingen (dus ook geen tv). Hiervoor moest ik zelf mijn modem herstarten.

Logs van mijn modem staan trouwens ook vol met “dns name resolution failures”  (120 paginas in de log over de afgelopen 2 weken.) Is dit ook gerelateerd?

30.11.2021 11:44:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:44:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:34:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:34:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:29:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:29:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

Mvg,

 

Jeroen

Reputatie 7

Beste,

Ik zou ook graag een roll-back willen aanvragen. De afgelopen dagen regelmatig herstarts van mijn modem gehad en nu ook het volledig uitvallen van alle internet verbindingen (dus ook geen tv). Hiervoor moest ik zelf mijn modem herstarten.

Logs van mijn modem staan trouwens ook vol met “dns name resolution failures”  (120 paginas in de log over de afgelopen 2 weken.) Is dit ook gerelateerd?

30.11.2021 11:44:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:44:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:34:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:34:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:29:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:29:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

Mvg,

 

Jeroen

WPAD staat voor Web Proxy Auto-Discovery.

Kijk eens of je een Windows computer hebt waar je deze optie aan hebt staan.

Settings > Network & Internet > Proxy

T-Mobile glasvezel in Den Haag, de router kan sneller, helaas mijn laptop (realtek goedkope netwerkkaart) niet.....al 108 dagen online zonder problemen…totaal al 2.5 jaar zonder noemenswaardige incidenten of problemen..…

Zonder bemoeienis van T-mobile, reclame vrij browsen, dnssec en IPv6 en VPN tunnels, separate netwerken en Mesh functionaliteit......2 jaar oude software eigen ontwerp....op die 5 jaar oude router..…

Maak als provider eens een goed pakket zonder modem/router voor handige mensen......die geen gebruik willen maken van std rommel

 

 

 

 

Reputatie 7

Maak als provider eens een goed pakket zonder modem/router voor handige mensen......die geen gebruik willen maken van std rommel.

 

Beste,

Ik zou ook graag een roll-back willen aanvragen. De afgelopen dagen regelmatig herstarts van mijn modem gehad en nu ook het volledig uitvallen van alle internet verbindingen (dus ook geen tv). Hiervoor moest ik zelf mijn modem herstarten.

Logs van mijn modem staan trouwens ook vol met “dns name resolution failures”  (120 paginas in de log over de afgelopen 2 weken.) Is dit ook gerelateerd?

30.11.2021 11:44:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:44:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:34:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:34:42 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:29:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

30.11.2021 11:29:18 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

Mvg,

 

Jeroen

WPAD staat voor Web Proxy Auto-Discovery.

Kijk eens of je een Windows computer hebt waar je deze optie aan hebt staan.

Settings > Network & Internet > Proxy

Automatically detect proxy settings staat inderdaad aan.

Het zijn trouwens niet alleen de wpad.kpn maar ook een hoop andere: (zie hieronder een kleine selectie..)

01.12.2021 22:41:15 Debug DNS

DNS name resolution failure (wpad.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (umsngmqksjrdkoe.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (zctpkarxmi.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (qugocqdelf.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (umsngmqksjrdkoe.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (qugocqdelf.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (zctpkarxmi.kpn)

01.12.2021 22:40:40 Debug DNS

DNS name resolution failure (rlktihzfmzpfrp.kpn)

maar als dit geen kwaad kan maakt het me niet zoveel uit, dacht dat het misschien voor KPN zelf meer info gaf voor eventuele onderliggende problemen bij de update.
 

En medeforumers,

 

Ik stel gratis mijn Asus Merlin, Openwrt en DD-wrt software ter beschikking, tevens kan ik je in een pm vertellen en adviseren welke router uitermate geschikt zijn en goede mesh en wifi functionaliteit hebben.....ik ga er sowieso vanuit dat je KPN IPTV gebruikt....dat kunnen ze allemaal

 

 

 

Ik zou ook graag een firmware downgrade willen aanvragen voor mijn V12.

Reputatie 7

...tevens kan ik je in een pm vertellen en adviseren welke router uitermate geschikt zijn en goede mesh en wifi functionaliteit hebben.....ik ga er sowieso vanuit dat je KPN IPTV gebruikt....dat kunnen ze allemaal

Waarom doe je dat niet gewoon publiek? 

Daar help je vast een hoop mensen mee.

Ik heb ditzelfde probleem met versie SGEJ10000448 en zou daarom ook graag een downgrade willen voor mijn V12. Mijn gegevens staan ingevuld in mijn profiel.

Reputatie 2

Sinds vandaag verbinden mijn werklaptop en werktelefoon niet meer op 5Ghz op het gastnetwerk (die SSID is nu verdwenen). Dit vertraagt mijn werkzaamheden enorm

Daarnaast staat de log vol met DNS-fouten. Ik kan geen aanpassingen doen aan de apparaten van mijn werk.

Zou mijn box 12 teruggezet kunnen worden naar de eerdere firmware?

Reputatie 7
Badge +10

@MarcelCora@jschtilburg@PeterH1961@hubertf en @Hageneis:

Ik heb doorgegeven dat jullie gebruik willen maken van de rollback. Binnen 24 uur wordt dit opgepakt en waarschijnlijk ook uitgevoerd!

Reputatie 3

Beste Erik_ van KPN,

Deze actie is wederom een bevestiging, het gebrek van KPN, dat ze dan ook maar één keer aan de bestaande klanten denken ....en dat jullie software development team, volledig meerdere keren de plank volledig misslaat.

 

Dit is jouw quote:

Dat hangt ervan af of je alleen een Box 12 in gebruik hebt, of dat je er ook Experia Wifi en/of SuperWifi op hebt aangesloten. We beginnen de uitrol namelijk met die klanten die alleen een Box 12 hebben. 

 

Hoe kan het nou zijn dat mensen die geen extenders, boosters of andere extra wifi punten als eerste een update van box 12 krijgen??? 

Gericht op WiFi Mesh en super wifi.…

 

In jouw post schrijf je dat jullie niets gaan doen aan, bandsteering of persoonlijke wifi instellingen. 

Ik spreek namens mijn ouders, wij hebben niet gevraagd om een Mesh/super wifi update, waardoor 5ghz niet meer functioneert....jullie gaan deze update zo snel mogelijk terugdraaien.

Tevens schaf ik een managed vlan switch, en zal ik expliciet blokkeren dat jullie ongevraagd en onaangekondigd zomaar een update pushen die voor 60-70% van de gebruikers niet van toepassing is. Tevens wil ik voor de energie, tijd en enorme ergernis een korting van 20 euro op de volgende factuur.

 

Tevens wil ik weten op welk vlan jullie het management van het modem uitvoeren, zoals door de wettelijke bepalingen zijn jullie verplicht om mij deze gegevens te verstrekken! 

Dit is niet de eerste keer dit jaar, dat KPN dingen verkloot of terug moet draaien....ITV, dnssec, IPv6 bugs, Epg en nog als toetje voor het einde van het jaar....langzame wifi en 3ms erbij op je verbinding..…

Premium provider .…

Erik_ ik hoop dat je de strekking van je artikel nog eens goed leest. Ik heb mijn ouders zeer dringend aanbevolen om freedom Internet te nemen.

 

Groeten HaBe en Gijs

 

Tevens wil ik weten wat de korting is als box 12 retour gaat en er gebruik gemaakt wordt van een eigen router?!?  Deze eigen router heeft uiteraard wel igmp proxy, AdBlock, Mesh functionaliteit, dnssec, IPv6 DHCP en retesnel IPTV.…

Oh ja ik design al 12 jaar openwrt software, ervaring met vlan, igmp proxy, Multicast, IPv6 routering, dnssec, rete snelle en stabiele wifi en gecombineerd met domotica en VPN tunnels.....

 

Beste @Erik_ ik wil eigenlijk ook wel even antwoord op bovenstaande vraag.

Ik heb inderdaad alleen een Box 12 en niet al die overige rommel, omdat ik mijn eigen UniFi netwerk voor WiFi in gebruik heb.

Het eerste wat ik met die V12 dan ook heb gedaan is direct alle WiFi uit zetten.

Als wij dan als eerste een brakke firmware update om de oren krijgen, waar wij ook nog eens helemaal geen doelgroep voor zijn, dan lusten de honden daar geen brood van!

Wij horen graag…..

 

 

 

Reputatie 3

En medeforumers,

 

Ik stel gratis mijn Asus Merlin, Openwrt en DD-wrt software ter beschikking, tevens kan ik je in een pm vertellen en adviseren welke router uitermate geschikt zijn en goede mesh en wifi functionaliteit hebben.....ik ga er sowieso vanuit dat je KPN IPTV gebruikt....dat kunnen ze allemaal

 

 

 

Dit is natuurlijk bekend.

Ik heb jaren mijn eigen router (Asus) gebruikt in de Telfort periode.

Nooit gezeik.

Echter op een gegeven moment is het IPTV verhaal routed geworden, dat was dermate lastig om aan de praat te krijgen dat ik wel naar de V12 toe moest.

Natuurlijk kunnen wij een Fritz!Box o.i.d. kopen en dan is het probleem opgelost.

Echter dat betekend dat ik de portemonnee mag trekken omdat KPN zijn zaken niet voor elkaar heeft.

Dat kan natuurlijk NOOIT de bedoeling zijn.

Alleen puur uit hobby overweging kan dit een keuze zijn. 

Ik verwacht gewoon een stabiel werkend modem van KPN.

En als er dan wat fout gaat moet er direct vanzelf een rollback uitgevoerd worden.

Nu zijn het mooie “mesh” en “SuperWifi” verkoop praatjes die voor gaan op stabiliteit.

Dat mag gewoon nooit gebeuren! En dat is helaas wat ik nu fout zie gaan.

Reputatie 7

Echter op een gegeven moment is het IPTV verhaal routed geworden, dat was dermate lastig om aan de praat te krijgen dat ik wel naar de V12 toe moest.

Op zich niet zo spannend om aan de praat te krijgen hoor.

 

Reputatie 3

Echter op een gegeven moment is het IPTV verhaal routed geworden, dat was dermate lastig om aan de praat te krijgen dat ik wel naar de V12 toe moest.

Op zich niet zo spannend om aan de praat te krijgen hoor.

 

Allemaal helemaal prima, maar het doet natuurlijk niets af aan het verhaal wat ik hierboven schets.

Hier hetzelfde probleem dat devices na de update ineens op 2,4GHz verbinden terwijl ik ze op 5GHz wil hebben. De snelheid op 2,4GHz is gewoon een stuk slechter. In het verleden had ik daarom aparte SSID's voor beide banden zodat ik een device op 1 van beide kon forceren, maar bij de overstap naar KPN glasvezel en het V12 modem bleek dat niet meer te kunnen.
Ik had daarom de 2,4GHz band uitgeschakeld in de V12. Na de update bleek deze dus ineens weer aan te staan. Het grappige is wel dat volgens de webinterface van het modem dit nog steeds uit staat, en ik kan dat ook niet meer veranderen. Lekker getest hoor!

 

Zo te lezen gaat KPN hier verder niets aan doen. Geen idee waarom dit soort onzin wordt bedacht. Daarom zelf maar een FritzBox 7590 aangeschaft, nu weer baas over eigen wifi en weer twee aparte SSID's 🙂.

 

Reputatie 3

Hier hetzelfde probleem dat devices na de update ineens op 2,4GHz verbinden terwijl ik ze op 5GHz wil hebben. De snelheid op 2,4GHz is gewoon een stuk slechter. In het verleden had ik daarom aparte SSID's voor beide banden zodat ik een device op 1 van beide kon forceren, maar bij de overstap naar KPN glasvezel en het V12 modem bleek dat niet meer te kunnen.
Ik had daarom de 2,4GHz band uitgeschakeld in de V12. Na de update bleek deze dus ineens weer aan te staan. Het grappige is wel dat volgens de webinterface van het modem dit nog steeds uit staat, en ik kan dat ook niet meer veranderen. Lekker getest hoor!

 

Zo te lezen gaat KPN hier verder niets aan doen. Geen idee waarom dit soort onzin wordt bedacht. Daarom zelf maar een FritzBox 7590 aangeschaft, nu weer baas over eigen wifi en weer twee aparte SSID's 🙂.

 

Ik snap je volledig.

Wel ongeveer 200 euro die eigenlijk door KPN betaald moet worden.

Reputatie 4
Badge +2

Er zit volgens mij een bug in de web interface van de Experiabox 12.

Alle WiFi cliënten in het overzicht en in de lijst zitten op 2,4 GHz.

Als ik een speedtest doe met een 200/200 abonnement dan haal ik gewoon 200/350.

 

Hallo Erik ik ben erg benieuwd of er bij de update. Probleem oplossing zit voor AirPlay 2 in combinatie met de box 12 dit was eerder dit jaar aangekondigd weet jij daar iets van?

alvast bedankt voor het antwoord groeten Patrick

inmiddels opgelost na hersart

Reputatie 7
Badge +19

Er zit volgens mij een bug in de web interface van de Experiabox 12.

Alle WiFi cliënten in het overzicht en in de lijst zitten op 2,4 GHz.

Als ik een speedtest doe met een 200/200 abonnement dan haal ik gewoon 200/350.

 

Ik ga dit doorgeven aan het development team ter navraag. Want dit is bij ons zo niet bekend @Zeelandenaar 

@MarcelCora@jschtilburg@PeterH1961@hubertf en @Hageneis:

Ik heb doorgegeven dat jullie gebruik willen maken van de rollback. Binnen 24 uur wordt dit opgepakt en waarschijnlijk ook uitgevoerd!

Hallo Jose_, de downgrade is uitgevoerd. Waarvoor dank!

Alleen de vaste telefoon werkt (nog) niet.

Reageer