KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134375 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 2

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

De MAC filter truc werkt overigens wel, maar pas na een herstart van het modem ;-)

Welkom, @hoekstra9, ik kan me voorstellen dat je graag de boel weer stabiel wilt hebben. Echter zoals ook aangegeven in het startbericht is dit niet iets waar een roll back voor beschikbaar is. Op zich is er met de 2,4 GHz band niet per sé iets mis. Het heeft een lagere maximale bandbreedte maar wel een verder bereik. Dus puur het verbinden met 2,4 GHz zou niet direct een probleem moeten zijn. Maar dan moet het natuurlijk wel stabiel zijn. Fijn te horen dat de truuk met het MAC filter nu wel werkt.

 

Ter info, ik heb ook last van een klapperende lijn, valt 2 a 3 keer per dag kort weg. Max een minuut, denk korter. Gebruik een eigen wifi AP, die van de KPN router staat uit. Heb er niet veel last van maar het is wel slordig, hoop dat er snel een bug fix uitgerold kan worden.

Een backup/restore feature zou ook handig zijn. Heb aardig wat dhcp leases die ik bij en factory reset terug zou moeten zetten.

Als je jouw forumprofiel invult, @mv588, dan kunnen we dit doormeten en voor jou ook een roll back regelen.

 

 

@SquarePants@Wil1943, voor jullie is de roll back inmiddels uitgevoerd.  

Yep, dat hebben wij gezien.

Wel alles weer opnieuw moeten configureren, maar OK, beter zo.

Nog wel een dingetje dat niet werkt, de vaste telefoon lijn.

De V12 geeft aan: “There are no enabled lines”.

Als ik mijn eigen nummer bel loop ik inderdaad meteen in het voicemail bericht.

Herstart al gedaan, maakt niks uit.

Graag hier nog even naar laten kijken!

Dank u.

Reputatie 4
Badge +2

Die van mij is ook gedowngrade


Alleen

Ik kom er zowel met het wachtwoord wat ingesteld was als het wachtwoord achterop het modem niet in

Kan ik hem veilig een factory reset geven zonder dat hij de 448 firmware weer inlaad?

Reputatie 7

Kan ik hem veilig een factory reset geven zonder dat hij de 448 firmware weer inlaad?

Als het goed is staat versie 312 als preferred versie en dus zou je probleemloos een factory reset moeten kunnen doen.

Ik blijf me verbazen over hoeveel er mis kan gaan ... nu doet het wachtwoord het dus blijkbaar niet.

Reputatie 4
Badge +2

ik verbaas me nergens meer over

Reputatie 4
Badge +2

Ik ben er in.

waarschijnlijk was de downgrade nog bezig

 

Ter info, ik heb ook last van een klapperende lijn, valt 2 a 3 keer per dag kort weg. Max een minuut, denk korter. Gebruik een eigen wifi AP, die van de KPN router staat uit. Heb er niet veel last van maar het is wel slordig, hoop dat er snel een bug fix uitgerold kan worden.

Een backup/restore feature zou ook handig zijn. Heb aardig wat dhcp leases die ik bij en factory reset terug zou moeten zetten.

Als je jouw forumprofiel invult, @mv588, dan kunnen we dit doormeten en voor jou ook een roll back regelen.

 

@Erik_  Bedankt, is goed zo voor nu, zijn maar kleine verstoringen bij mij. Mijn configuratie herstellen na een rollback is me voor nu teveel werk door mijn static leases. Het meeste dat ik er van merk is mijn monitoring die het me telkens meldt. Ik wacht wel op de volgende update met een fix die er neem ik aan komt.

Reputatie 2

ik verbaas me nergens meer over

ook niet van dit soort creatieve oplossingen ???

overigens vraag niet of het werkt :joy::rofl::joy::rofl::joy::rofl:

Reputatie 4
Badge +2

All show no go maar die rog moet geld waard zijn tegenwoordig

Dat probleem doet zich hier ook steeds voor. 2 weken een V12 in gebruik, regelmatig valt hij helemaal uit,spanningsloos, en start wel weer vanzelf op. Telefoon deed het tot vandaag ook niet, de hulptool gebruikt, die doet het wel nu. Na de opstart gaat hij telkens op de 2.4 gHz i.p.v. de 5 gHz van deze computer. Kan de 2.4 niet uitzetten want de brother printer kan niet op 5 gHz Wifi. Mijn oude V9 deed het altijd, vrijwel nooit problemen, maar was verouderd. Zit het niet in de voedingsmodule die bij de V12 zit, want het vreemde is dat het soms ook een hele tijd niet gebeurd.

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb een Experiabox 12 met verder geen WiFi punten oid, het betreft een glasvezel aansluiting (G-PON).

Tot vóór de mesh update was alles heel stabiel en was er heel tevreden over. Na de update kon ik een aantal dagen niet inloggen op de web interface en plotseling na een paar dagen weer wel.

Sinds de mesh update ervaar ik dat pagina's niet of langzaam laden en apps die internet nodig hebben geven af en toe geen internetverbinding aan. "Refreshen" helpt.

Als ik in mijn logs kijk dan staat deze vol met DNS meldingen, het gaat niet alleen om onderstaande domeinen maar er zijn er wel tientallen meer.

 

Graag hulp...

Tussen Kunst en Kitsch is morgenavond weer op TV. Nu zie ik een EBv8 (VDSL2) op marktplaats voor 5 euro. Eerder een FB7590 voor 70 euro. Dit topic loopt al een maand. Zelfde verloop als eerder voor zaken aangaande de V10a en TV-kastjes.

Reputatie 4
Badge +2

De box 12 draait nu een stuk beter weer met de oude firmware.
De lijn is weer stabiel.

Intern bij KPN is in de middag een bericht rond gegaan met daarbij een formulier waarmee de rollback aangevraagd kan worden. Dit kan door de klantenservice nu worden aangevraagd op verzoek.

Wel, het lijkt erop dat ik op mijn voorgaande opmerkingen n.a.v. de update naar 448 in dit topic terug moet komen. Net na de update verbonden mijn 5Ghz geschikte apparaten nog een aantal maal ongewenst op 2Ghz, maar ieder keer als ik dit nu bekijk zitten ze netjes op 5Ghz. Speedtests op mijn 500/500 abonnement halen nu rond de 350 op Wifi; niet perfect (voorheen haalde ik wel rond de 480) maar nog steeds heel behoorlijk. Uptime van het v12 modem is nu een 20 dagen; ook niet onopmerkelijk omdat ik in het verleden wel eens gehad heb dat het modem om de +/- 5 tot 10 dagen spontaan herstartte. Ook sinds de update geen haperende TV meer gehad; ook hier had ik in het verleden wel eens last van. Het lijkt er tot nu toe op dat de update naar 448 voor mij persoonlijk een verbetering is geweest, en verbaas mij nu een beetje over alle pagina's problemen die in dit topic verder genoemd worden. Ik vraag mij nu echter wel af wat er onder de motorkap nog meer veranderd/geupdate is, anders dan wat er in de formele KPN 'release notes' staat. Oh, well.

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

De MAC filter truc werkt overigens wel, maar pas na een herstart van het modem ;-)

Welkom, @hoekstra9, ik kan me voorstellen dat je graag de boel weer stabiel wilt hebben. Echter zoals ook aangegeven in het startbericht is dit niet iets waar een roll back voor beschikbaar is. Op zich is er met de 2,4 GHz band niet per sé iets mis. Het heeft een lagere maximale bandbreedte maar wel een verder bereik. Dus puur het verbinden met 2,4 GHz zou niet direct een probleem moeten zijn. Maar dan moet het natuurlijk wel stabiel zijn. Fijn te horen dat de truuk met het MAC filter nu wel werkt.

 

Ter info, ik heb ook last van een klapperende lijn, valt 2 a 3 keer per dag kort weg. Max een minuut, denk korter. Gebruik een eigen wifi AP, die van de KPN router staat uit. Heb er niet veel last van maar het is wel slordig, hoop dat er snel een bug fix uitgerold kan worden.

Een backup/restore feature zou ook handig zijn. Heb aardig wat dhcp leases die ik bij en factory reset terug zou moeten zetten.

Als je jouw forumprofiel invult, @mv588, dan kunnen we dit doormeten en voor jou ook een roll back regelen.

 

 

@SquarePants@Wil1943, voor jullie is de roll back inmiddels uitgevoerd.  

Het stabiel krijgen van een wifi netwerk op 2,4 GHz is wel een dingetje, probeer dat maar eens in een gemiddelde woonwijk. Verstoring op deze band is veel te groot. Mijn ervaring is dat als je de channels niet vastzet, het modem regelmatig een ander channel kiest, waardoor alle apparaten zich weer opnieuw moeten aanmelden. Met 5 GHz erbij op dezelfde SSID wordt dat switchen alleen nog maar erger.

Ik weet niet wat de criteria zijn voor een apparaat om voor de 5 of 2,4 te kiezen, maar het viel me op dat al mijn apparaten die voorheen zonder problemen op de 5 GHz wifi werken, allemaal automatisch op het 2,4 netwerk werden verbonden, waarbij sommige af en toe switchten naar de 5 en daarna weer terug. Leuk als dat je wifi boxen zijn die elke keer bij het opnieuw aanmelden een geluid afspelen, ook midden in de nacht! 

Ik heb nu via het MAC adres filter alle apparaten geblokkeerd op het 2,4 netwerk, maar helaas gingen mijn boxen zich net weer tijden het casten gewoon weer opnieuw verbinden. Dat deden ze niet met de oude firmware. Kortom, ik heb er nog niet zoveel vertrouwen in dat het modem met de nieuwe firmware zo te tweaken is, dat  het binnenshuis weer een beetje normaal werkt. 

Reputatie 2

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

De MAC filter truc werkt overigens wel, maar pas na een herstart van het modem ;-)

Welkom, @hoekstra9, ik kan me voorstellen dat je graag de boel weer stabiel wilt hebben. Echter zoals ook aangegeven in het startbericht is dit niet iets waar een roll back voor beschikbaar is. Op zich is er met de 2,4 GHz band niet per sé iets mis. Het heeft een lagere maximale bandbreedte maar wel een verder bereik. Dus puur het verbinden met 2,4 GHz zou niet direct een probleem moeten zijn. Maar dan moet het natuurlijk wel stabiel zijn. Fijn te horen dat de truuk met het MAC filter nu wel werkt.

 

Ter info, ik heb ook last van een klapperende lijn, valt 2 a 3 keer per dag kort weg. Max een minuut, denk korter. Gebruik een eigen wifi AP, die van de KPN router staat uit. Heb er niet veel last van maar het is wel slordig, hoop dat er snel een bug fix uitgerold kan worden.

Een backup/restore feature zou ook handig zijn. Heb aardig wat dhcp leases die ik bij en factory reset terug zou moeten zetten.

Als je jouw forumprofiel invult, @mv588, dan kunnen we dit doormeten en voor jou ook een roll back regelen.

 

 

@SquarePants@Wil1943, voor jullie is de roll back inmiddels uitgevoerd.  

Yep, dat hebben wij gezien.

Wel alles weer opnieuw moeten configureren, maar OK, beter zo.

Nog wel een dingetje dat niet werkt, de vaste telefoon lijn.

De V12 geeft aan: “There are no enabled lines”.

Als ik mijn eigen nummer bel loop ik inderdaad meteen in het voicemail bericht.

Herstart al gedaan, maakt niks uit.

Graag hier nog even naar laten kijken!

Dank u.

@Erik_  Omdat de vraag toch komt, ik heb zojuist 2x een fabrieks reset gedaan, 1x met de paperclip en 1x vanuit de GUI. Beide hetzelfde resultaat, geen vaste telefonie.

Daar zit dus echt wat aan de KPN kant fout.

Graag even onderzoek voor herstel.

Oude firmware draait prima, nog geen WAN disconnect gezien. :thumbsup:

Ook ik heb sinds de update regelmatig last van vastlopers. Het zou dan ook fijn zijn dat je van dit probleem op de hoogte wordt gebracht en wat er aan te doen is. Nu moet ik op zoek op het internet en erachter komen wat de mogelijke oorzaak hiervan is. Jullie weten me ook te vinden om een update aan te kondigen dan weet je me ook vast wel te vinden om aan te geven dat er problemen kunnen zijn.

Ik kan niet leven met regelmatig vastlopers ivm thuiswerken en hoor graag of een rollback naar de oude firmware het probleem oplost. Indien dit het geval is dan hierbij het verzoek om alles naar de oude situatie te brengen van voor de update en ik geen problemen had.

Reputatie 7
Badge +15

@SquarePants Fijn dat het terugdraaien gelukt is maar dat de vaste telefoon niet werkt is natuurlijk niet de bedoeling. Lukt het alleen niet om gebeld te worden of lukt het ook niet om uit te bellen? 

@Chesoner Erg irritant dat je verbinding steeds wegvalt, ik kijk graag voor je of we de software update voor je kunnen terugdraaien. 

Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje willen geven als dit is gelukt? 

Wel, het lijkt erop dat ik op mijn voorgaande opmerkingen n.a.v. de update naar 448 in dit topic terug moet komen. Net na de update verbonden mijn 5Ghz geschikte apparaten nog een aantal maal ongewenst op 2Ghz, maar ieder keer als ik dit nu bekijk zitten ze netjes op 5Ghz. Speedtests op mijn 500/500 abonnement halen nu rond de 350 op Wifi; niet perfect (voorheen haalde ik wel rond de 480) maar nog steeds heel behoorlijk. Uptime van het v12 modem is nu een 20 dagen; ook niet onopmerkelijk omdat ik in het verleden wel eens gehad heb dat het modem om de +/- 5 tot 10 dagen spontaan herstartte. Ook sinds de update geen haperende TV meer gehad; ook hier had ik in het verleden wel eens last van. Het lijkt er tot nu toe op dat de update naar 448 voor mij persoonlijk een verbetering is geweest, en verbaas mij nu een beetje over alle pagina's problemen die in dit topic verder genoemd worden. Ik vraag mij nu echter wel af wat er onder de motorkap nog meer veranderd/geupdate is, anders dan wat er in de formele KPN 'release notes' staat. Oh, well.

bij mij connect elk apparaat naar 2ghz 5ghz werkt niet status down in modem :(

 

@SquarePants Fijn dat het terugdraaien gelukt is maar dat de vaste telefoon niet werkt is natuurlijk niet de bedoeling. Lukt het alleen niet om gebeld te worden of lukt het ook niet om uit te bellen? 

@Chesoner Erg irritant dat je verbinding steeds wegvalt, ik kijk graag voor je of we de software update voor je kunnen terugdraaien. 

Zou je voor mij je forumprofiel willen invullen en een seintje willen geven als dit is gelukt? 

 

@Rutger_ : Ik heb mijn profiel ingevuld !

Reputatie 2

@SquarePants Fijn dat het terugdraaien gelukt is maar dat de vaste telefoon niet werkt is natuurlijk niet de bedoeling. Lukt het alleen niet om gebeld te worden of lukt het ook niet om uit te bellen? 

...

Zoals eerder gezegd, het modem geeft aan: “There are no enabled lines”.

Dus, niets werkt betreffende vaste telefonie.

De “Phone” LED aan de voorkant van het modem is ook uit.

 

Kortom, het modem heeft de vaste telefonie configuratie gegevens niet ontvangen.

Normaal hoort in het modem mijn vaste nummer te staan en iets van “registered” als ik mij goed herinner.

Ik zou ook graag een rollback willen. Live TV werkt nog wel aardig, maar terugkijken is niet te doen: deze hapert enorm en structureel. Hier hadden wij eerder nooit last van en lijkt echt iets van de laatste weken (na de update?) . Daarnaast voelt internet instabiel aan. Vaak kortdurend maar wel erg vervelend. 

Reputatie 2

@Rutger_ @Erik_ Net een reboot op afstand van mijn modem gehad en nu werkt mijn telefonie weer.

Phone LED aan de voorzijde van het modem brand ook weer.

Dank! En graag de boel nu laten zoals het is.

Reputatie 7
Badge +15

@Chesoner Ik heb een verzoek voor het terugzetten gedaan. Dit zal zo snel mogelijk in orde worden gemaakt. 

@SquarePants Op dit moment durf ik te zeggen waar dit probleem vandaan komt, en ik kan op dit moment ook geen aansturing voor je doen. Ik zou jouw situatie dan ook helaas graag over de nacht willen tillen. 

@Koenvb Ook voor jou is het verzoek voor het terugzetten gedaan. 

Reputatie 2

...

@SquarePants Op dit moment durf ik te zeggen waar dit probleem vandaan komt, en ik kan op dit moment ook geen aansturing voor je doen. Ik zou jouw situatie dan ook helaas graag over de nacht willen tillen. 

...

Hij ging 5 minuten geleden in de reboot en alles werkt weer!

Reputatie 2
Badge

Naast de reboots zijn er ook berichten van instabiel internet of haperingen.
Zou dit te maken kunnen hebben met IPv6 dat niet meer werkt?

Bij mij in ieder geval niet meer. Geen idee of het met deze update te maken heeft (heb nu sinds kort ook 448), maar weet wel dat het voorheen gewoon werkte. Check het alleen ook niet iedere dag met een ping….

IPv4 werkt verder prima.

 

PING www.kpn.com(2600:9000:2204:9e00:1:900:b3c0:93a1 (2600:9000:2204:9e00:1:900:b3c0:93a1)) 56 data bytes
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157) icmp_seq=2 Destination unreachable: No route
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157) icmp_seq=3 Destination unreachable: No route
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157) icmp_seq=4 Destination unreachable: No route
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157) icmp_seq=5 Destination unreachable: No route
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157) icmp_seq=6 Destination unreachable: No route

 

ping6 www.google.com
PING www.google.com(ams17s12-in-x04.1e100.net (2a00:1450:400e:810::2004)) 56 data bytes
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157): icmp_seq=1 Destination unreachable: No route
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157): icmp_seq=2 Destination unreachable: No route
From 2a02-a441-7310-1-9a42-65ff-fe8f-1157.fixed6.kpn.net (2a02:a441:7310:1:9a42:65ff:fe8f:1157): icmp_seq=3 Destination unreachable: No route

 

 

Reageer