KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134241 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Thx @Erik_ maar het maakt mij niet meer zoveel uit. Kon vandaag het kabelmodem ophalen (een fritzbox :sweat_smile:) en overmorgen heb ik signaal…

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_ Onder protest hierbij het verzoek om mijn firmware te downgraden.

 

Daarnaast het verzoek om alle op koper aangesloten KPN box 12 routers te downgraden aangezien dit kwartje niet valt bij KPN. Dat iemand zijn verbindingsverlies nog niet merkt betekend niet dat dit niet voorkomt. Oorzaak is namelijk de geüpdate modem driver.

 

We kunnen niet verder op deze manier. De houding van KPN is het issue.

De gene die zich melden is maar een kleine selectie van de mensen met problemen. 

De volgende update wordt wederom hetzelfde tranendal.  

En daarom heb ik maar gekozen voor de Fritzbox. Alle problemen opgelost en geen enkele keer meer uitgevallen. Wel jammer van de extra kosten.

Reputatie 1

Ik heb, na telefonisch contact met klantenservice, vanmiddag de router omgeruild voor een Experiabox 10. Deze lijkt het nu goed te doen. Alles is werkend.

Reputatie 4
Badge +2

We kunnen niet verder op deze manier. De houding van KPN is het issue.

De gene die zich melden is maar een kleine selectie van de mensen met problemen. 

De volgende update wordt wederom hetzelfde tranendal.  

En daarom heb ik maar gekozen voor de Fritzbox. Alle problemen opgelost en geen enkele keer meer uitgevallen. Wel jammer van de extra kosten.

Die extra kosten mag KPN best compenseren. 

Reputatie 5
Badge +5

Ik val middenin de shit blijkbaar, heb helemaal geen ervaring met eerdere firmware want tot voor drie dagen geleden had ik nog een Experiabox v8. En dus vrijwel geen problemen, ook nooit gehad in de acht jaar dat ik dat ding had. Dus ik heb ook geen idee welke firmware bij mij draait en of een rollback zin zou hebben. Zou zijn zaken die ik met een monteur wil bespreken. Maar ja, dan moet ik wel eerst gebeld worden.

Precies, ik "mocht" ook een box 12 halen van KPN en mijn oude trouwe V8 inleveren. 

Nou, mij niet gezien. V8 werkt al bijna 8 jaar naar volle tevredenheid. En als tie er mee uitscheidt haal ik een Fritz!box. 

Reputatie 2
Badge

Is er ook een BackUp mogelijk gecreëerd in deze laatste firmware update? 

Reputatie 2

@Wil1943 & @SquarePants voor jullie is de rollback aangevraagd. 
@Wollufje voor jou is het zojuist ook nog aangevraagd. 

Ik had verwacht dat dit afgelopen nacht wel uitgevoerd zou worden.

Helaas…..

Wanneer gaat dit gebeuren?

We kunnen zo NIET WERKEN!

Dank u.

Reputatie 4
Badge +2

Is er ook een BackUp mogelijk gecreëerd in deze laatste firmware update? 

Nee.

Ik zou graag een rollback ontvangen. Indien mogelijk graag bericht wanneer dit gaat plaatsvinden

Reputatie 2

Kom op KPN, mijn geduld raakt op!

Druk ff op die knoppen!!

Midden tijdens een Teams sessie alles weer weg. :grimacing:

 

30.11.2021 09:09:09 Info SYS

TR-069 connectivity to (hengelo0.cust.kpn.net) has been initiated

01.01.2020 01:00:48 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:46 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:43 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:41 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:39 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:36 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:34 Info PPPOE

PPPoE connection successfully established with user credentials.

01.01.2020 01:00:30 Info DHCPC

The WAN DHCP client IP address 10.227.255.95

01.01.2020 01:00:29 Info UPNP

UPnP functionality has been activated

01.01.2020 01:00:27 Info DHCPC

WAN DHCP client (1) started

01.01.2020 01:00:26 Info WETH

WAN Ethernet connectivity has been established

01.01.2020 01:00:26 Info LETH

An Ethernet port is now connected (4/100/FULL)

01.01.2020 01:00:26 Info LETH

An Ethernet port is now connected (2/1000/FULL)

01.01.2020 01:00:26 Info LETH

An Ethernet port is now connected (1/1000/FULL)

01.01.2020 01:00:17 Info DHCPS

The LAN DHCP Server is active

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (.) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (KPN Fon) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (KPN348626) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (KPN348626) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:16 Info SYS

OWL connection status changed from absence of Mesh devices to absence of Mesh devices

01.01.2020 01:00:16 Info WIFI

Channel: (0/100) Channel Hopping initiated/Manually initiated

01.01.2020 01:00:16 Info WIFI

Channel: (0/11) Channel Hopping initiated/Manually initiated

01.01.2020 01:00:15 Info SYS

The Modem has successfully powered up

01.01.2020 01:00:17 Info DHCPS

The LAN DHCP Server is active

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (FfCNJHV8Nlm5FqW2Twdd) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (.) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (KPN Fon) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been deactivated (KPN348626_guest) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (KPN348626) (band : 5GHz).

01.01.2020 01:00:17 Info WIFI

WLAN has been activated (KPN348626) (band : 2.4GHz).

01.01.2020 01:00:16 Info SYS

OWL connection status changed from absence of Mesh devices to absence of Mesh devices

01.01.2020 01:00:15 Info WIFI

Channel: (0/100) Channel Hopping initiated/Manually initiated

01.01.2020 01:00:15 Info WIFI

Channel: (0/11) Channel Hopping initiated/Manually initiated

01.01.2020 01:00:15 Info SYS

The Modem has successfully powered up

Reputatie 4
Badge +2

Ruim 10 dagen onderweg sinds de update en geen uitzicht op een correct werkende box 12 

Zelfs een terugdraaiactie lijkt te veel gevraagd.

Zo als verwacht. We zijn aan het smeken of we alsjeblieft een downgrade mogen.

@Erik_ 

Reputatie 1

Wel zijn deze grotere issues die jullie aangedragen hebben natuurlijk direct doorgezet naar de ontwikkelaars. Zodra we dan ook meer informatie of nieuws hebben dan laten we het direct weten.

Bij deze!

Een rollback van de software is te forceren door een fabrieksreset van het modem uit te voeren: de vorige firmware staat nu als preferred. 

Helaas hebben we in dit opzicht net even verkeerde informatie ontvangen. De vorige firmware is op dit moment niet te forceren door een fabrieksreset. Het klopt wel dat de 312 versie van de firmware nu weer preferred staat. Maar als je op dit moment de nieuwe 448 firmware hebt, dan blijf je die houden. Dit omdat de nieuwe firmware bij het overgrote deel van de mensen geen problemen geeft. En deze firmware bevat wel een aantal bugfixes die we graag uitgerold zien (zie de laatste veelgestelde vraag in het startbericht voor een overzicht van deze fixes).

 

Dat gezegd hebbende, we zien hier natuurlijk ook wel die meldingen van mensen die met de nieuwe firmware ineens grote problemen hebben. Voor die mensen kunnen wij een roll back naar de 312 firmware verzorgen.

Het gaat dan echt om problemen zoals:

  • meerdere, automatische, herstarts van de Box 12
  • volledige uitval van je netwerk

 

Als je een roll back wilt, geef het even aan in een reactie, en zorg dat je forumprofiel is ingevuld zodat we dit ook gelijk kunnen doorgeven.

 

Ik tag hier alvast een aantal gebruikers uit dit topic die de afgelopen dagen dit soort problemen gemeld hebben: 

@djravix@Francoix@SquarePants@Ruben Lucas@Bachhimself@jerry123@sl 

 

Voor dingen als het vervelend vinden dat je de 2,4G Hz en 5 GHz niet meer apart van elkaar kunt uitzetten, of bandsteering die niet helemaal optimaal lijkt te werken  doen we geen roll back. Dit omdat dit uiteindelijk allemaal zaken zijn die blijvend zijn. Wel wordt daar natuurlijk op doorontwikkeld om dingen te verbeteren waar nodig.




Hoi @Erik_  bedankt dat je me de mogelijkheid geeft om de software terug te draaien. Op dit moment heb ik het ‘probleem’ lijkt het opgelost door geen gebruik te maken van de Access Control optie. Ik vermoed dat dat de Experiabox 12 steeds als daar een wijziging in komt, of als er een tijdstip begint / eindig een routing restart uitvoert. Hierdoor worden de bestaande verbindingen verbroken en moeten die opnieuw opgezet worden.  Sinds ik dit niet meer gebruik lijkt het ‘probleem’ weg te zijn. Mocht het toch terugkomen dan reageer ik even en maak ik graag gebruik van de optie om de firmware terug te laten draaien. 

Reputatie 7
Badge +30

We kunnen niet verder op deze manier. De houding van KPN is het issue.

De gene die zich melden is maar een kleine selectie van de mensen met problemen. 

 Ik ga je hier toch even corrigeren, Francoix. Cijfers noemen wordt hem niet want bedrijfsvertrouwelijke informatie, maar er is al een hele grote groep aan mensen omgezet naar de 448 software. Dat zijn dan allemaal mensen met alleen een Box 12. In deze groep zien we bijna geen klachten. 

Daarnaast is er een kleine groep klanten die een Box 12 heeft en Wifipunten en de 448 software. In deze groep zien we meer mensen die melden problemen te hebben. Echter zijn dit voornamelijk ‘gewoon’ wifiproblemen. Maakt het voor hen niet minder vervelend, maar dat zijn issues waar een roll back niet de oplossing is. De oplossing daar is een verbeterde versie van de firmware, en daar wordt aan gewerkt. 

Degenen die zich hier de afgelopen tijd hebben gemeld met de grotere problemen zoals herstarts en netwerkuitval zijn dan ook echt de uitzonderingen, en ook de problemen waar een roll back voor nu wel de oplossing is. 

 

Verder heb ik, om het overzicht van het topic nog een beetje te bewaren, wat reacties verwijderd. 

 

 

@Wil1943 & @SquarePants voor jullie is de rollback aangevraagd. 
@Wollufje voor jou is het zojuist ook nog aangevraagd. 

Ik had verwacht dat dit afgelopen nacht wel uitgevoerd zou worden.

Helaas…..

Wanneer gaat dit gebeuren?

We kunnen zo NIET WERKEN!

Dank u.

Roll back is handwerk, dus ik verwacht dat dit vandaag voor je uitgevoerd wordt, SquarePants.

 

@leoneo@Jan.A@Francoix, verzoek voor roll back is doorgezet. 

Edit: @mokaveg, voor jou ook. 

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_ je weet hoeveel dsl gebruikers er zijn, en je weet hoeveel box 12 modems er over deze groep uitgeleverd zijn.

Dit is geen kleine groep.

Verder heeft de oude firmware van de box 12 ook de wifi problemen want de bandsteering functioneert niet goed.

Dit maakt dat inderdaad die hele firmware nagekeken moet worden, met hoge prio maar dat issue is al heel lang bekend. Omdat kpn ook daar geen zak aan heeft gedaan ben ik feitelijk verplicht geweest dit op te lossen met mijn eigen apparatuur. 

Reputatie 2
Badge

Is er ook een BackUp mogelijk gecreëerd in deze laatste firmware update? 

Nee.

Beetje achterlijk, volgens mij bestaan er verder geen modems meer waar geen backup functie op zit.

Is er ook een BackUp mogelijk gecreëerd in deze laatste firmware update? 

Nee.

Beetje achterlijk, volgens mij bestaan er verder geen modems meer waar geen backup functie op zit.

Die bestaan wel, alleen heeft KPN ze niet (meer).

 

Reputatie 2
Badge

Is er ook een BackUp mogelijk gecreëerd in deze laatste firmware update? 

Nee.

Beetje achterlijk, volgens mij bestaan er verder geen modems meer waar geen backup functie op zit.

Die bestaan wel, alleen heeft KPN ze niet (meer).

 

Ik heb een KPN Box12 en geen backup functie

Reputatie 1

@Erik_ je weet hoeveel dsl gebruikers er zijn, en je weet hoeveel box 12 modems er over deze groep uitgeleverd zijn.

Dit is geen kleine groep.

Verder heeft de oude firmware van de box 12 ook de wifi problemen want de bandsteering functioneert niet goed.

Dit maakt dat inderdaad die hele firmware nagekeken moet worden, met hoge prio maar dat issue is al heel lang bekend. Omdat kpn ook daar geen zak aan heeft gedaan ben ik feitelijk verplicht geweest dit op te lossen met mijn eigen apparatuur. 

Dat de groep die deze issues heeft klein zou zijn betwijfel ik echt. Ook op Tweakers loopt hier een topic over. Ik ben blij dat ik gisteren de mogelijkheid heb gekregen om box 12 om te ruilen tegen een Exp V10. Geen klachten en nu prima bereik. 

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

Reputatie 2

Is er ook een BackUp mogelijk gecreëerd in deze laatste firmware update? 

Nee.

Beetje achterlijk, volgens mij bestaan er verder geen modems meer waar geen backup functie op zit.

Die bestaan wel, alleen heeft KPN ze niet (meer).

 

Ik heb een KPN Box12 en geen backup functie

Klopt, zit er ook niet in.

Voor de zekerheid screenshots gemaakt van de aanpassingen die ik heb gedaan.

Zoals b.v. static DHCP leases, port forwards en het uitzetten vd WiFi.

Het is gewoon een zeer beperkt ding, op zich niet erg als het maar stabiel is.

Dat laatste is nu ff een dingetje.

Reputatie 2

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

Het uitzetten van de WiFi is geen probleem op mijn V12.

Hier staat zowel 2.4 als 5GHz uit.

Eigen UniFi WiFi netwerk opgehangen, kan ik iedereen aanraden.

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

De MAC filter truc werkt overigens wel, maar pas na een herstart van het modem ;-)

Ter info, ik heb ook last van een klapperende lijn, valt 2 a 3 keer per dag kort weg. Max een minuut, denk korter. Gebruik een eigen wifi AP, die van de KPN router staat uit. Heb er niet veel last van maar het is wel slordig, hoop dat er snel een bug fix uitgerold kan worden.

Een backup/restore feature zou ook handig zijn. Heb aardig wat dhcp leases die ik bij en factory reset terug zou moeten zetten.

Reputatie 7
Badge +30

Ik ben ook niet blij met de nieuwe firmware, ik wil de mogelijkheid hebben om 2.4 uit te zetten, want dat geeft veel te veel verstoring/uitval waardoor thuis werken niet meer goed mogelijk is. Eerder had ik een stabiele verbinding op mijn werkplek van 100Mb/s, nu schommelt de downloadsnelheid tussen 0 en 50…. Graag zo snel mogelijk een rollback.

Ik heb met de truc met het MAC filter geprobeerd om een aantal apparaten op de 5 GHz band te forceren, maar dat werkt blijkbaar ook niet goed en verbindt hij gewoon op 2.4??

 

De MAC filter truc werkt overigens wel, maar pas na een herstart van het modem ;-)

Welkom, @hoekstra9, ik kan me voorstellen dat je graag de boel weer stabiel wilt hebben. Echter zoals ook aangegeven in het startbericht is dit niet iets waar een roll back voor beschikbaar is. Op zich is er met de 2,4 GHz band niet per sé iets mis. Het heeft een lagere maximale bandbreedte maar wel een verder bereik. Dus puur het verbinden met 2,4 GHz zou niet direct een probleem moeten zijn. Maar dan moet het natuurlijk wel stabiel zijn. Fijn te horen dat de truuk met het MAC filter nu wel werkt.

 

Ter info, ik heb ook last van een klapperende lijn, valt 2 a 3 keer per dag kort weg. Max een minuut, denk korter. Gebruik een eigen wifi AP, die van de KPN router staat uit. Heb er niet veel last van maar het is wel slordig, hoop dat er snel een bug fix uitgerold kan worden.

Een backup/restore feature zou ook handig zijn. Heb aardig wat dhcp leases die ik bij en factory reset terug zou moeten zetten.

Als je jouw forumprofiel invult, @mv588, dan kunnen we dit doormeten en voor jou ook een roll back regelen.

 

 

@SquarePants@Wil1943, voor jullie is de roll back inmiddels uitgevoerd.  

Reageer