Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd

  • 25 July 2020
  • 997 reacties
  • 16162 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

Netflix onterecht gefactureerd of aangevraagd? 

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Zie je Netflix betalingen op je factuur zonder dat jij een abonnement hebt aangevraagd? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt?

Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID in handen zijn geraakt van derden. Zij kunnen jouw KPN ID dan gebruiken om Netflix toe te voegen aan jouw abonnement. Jij betaalt dan de abonnementskosten, en zij kunnen het abonnement gebruiken.

 

Hoe kan mijn KPN ID in handen zijn geraakt van derden? 

Belangrijk om te weten: er zit geen lek bij KPN. Jouw inloggegevens bij ons zijn veilig. 

Dit soort manieren van ‘lekken’ van inloggegevens gebeurt vaak als je voor je KPN ID een wachtwoord gebruikt dat makkelijk te raden is. Of een die je op meerdere websites gebruikt.

Hackers die toegang weten te krijgen tot een website stelen daar dan de inloggegevens. Met die inloggegevens proberen ze vervolgens ook op andere websites in te loggen om te kijken of dat werkt. Als dat dan werkt kunnen ze jouw account op die website gebruiken om dingen mee te doen. Op die manier kunnen ze ook bij jouw KPN ID komen als je de combinatie van e-mailadres en wachtwoord die je voor je KPN ID gebruikt, ook gebruikt voor andere websites.

 

Wat moet ik doen?

Wachtwoord wijzigen

Het allerbelangrijkste in dit geval is het wijzigen van het wachtwoord van je KPN ID.

  • Log in op je MijnKPN met je huidige gegevens
  • Ga naar Profiel en kies voor wijzig wachtwoord

Controleer op Have I Been Pwned of jouw e-mailadres in recente datalekken heeft gezeten. Komt jouw mailadres daar naar voren? Wijzig dan je wachtwoord(en) voor de websites die daar genoemd worden. Én ook voor andere websites waar je hetzelfde wachtwoord gebruikt. 

 

Verder adviseren we je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.

  • Log in op je MijnKPN 
  • Ga naar Profiel en kies voor verificatie in 2 stappen

 

Netflix stopzetten

Nadat je jouw wachtwoord hebt gewijzigd kan Netflix stopgezet worden. Dit kun je zelf doen via de MijnKPN, of je kunt hiervoor contact opnemen met de klantenservice.

  • Log in op je MijnKPN met je nieuwe inloggegevens
  • Kies via Producten je Thuis/Internetabonnement
  • Kies Entertainment aanpassen
  • Je wordt doorgeleid naar de bestelomgeving. Zoek daar Netflix en klik op het potloodje.
  • Er verschijnt een pop-up. Kies daar Geen. Bevestig dit met de blauwe knop Wijzigen.
  • De pop-up sluit weer, volg de aangegeven stappen om de bestelling af te ronden. 
  • Je krijgt binnen enkele minuten een e-mail ter bevestiging.

Lukt dit niet, of wil je liever iemand spreken? Bel dan de klantenservice op 0800-0402 (gratis).

 

De kosten

Als er sprake is geweest van onterechte facturering dan kunnen we deze kosten voor je vergoeden. Neem hiervoor contact op met de klantenservice op 0800-0402 (gratis). Geef aan dat er sprake is van Netflix fraude. De collega kan dan de juiste afdeling aansturen.

 

Ik heb een vraag hierover of ik kom er niet uit

Je kunt je vraag op het forum stellen. Maak in dat geval een eigen topic aan.

 

Laatste update: mei 2023


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

997 reacties

KPN doet steeds dat ze er buiten staan en niets aan kunnen doen, ik heb al 10 keer gebeld KPN doet er niets aan, probleem is bij KPN  

ze zeggen gewoon je moet dit regelen bij via het account van Netflex, ik heb geen account ! 

KPN factureert onterecht !!!  

Reputatie 7
Badge +17

Je zit in een lastige situatie @Klanten normaal behandelen. Je loopt zo te horen vast en krijgt het Netflixabonnement, dat je via ons hebt, niet opgezegd. Ik weet niet wat er bij jou aan de hand is, maar kijk graag mee. Kun je je profiel voorzien van de gevraagde gegevens, dan kijk ik of wij wat voor je kunnen betekenen. 

Plaat je hier een bericht als je je gegevens hebt ingevuld? Dan krijgen wij een melding :)

Op 15-06-2021 heb ik mijn KPN netflix account opgezegd. Hiervan heb ik een bevestigingsmail ontvangen van KPN waarin tevens werd gezegd dat ik mijn account ook bij Netflix zelf moest opzeggen. Dit heb ik gedaan, het opmerkelijke is wel dat aan mijn netflix account een Spaans e-mail adres was gekoppeld: *********

 

Helaas is er sinds die datum nog steeds elke maand een bedrag van mijn rekening geschreven. Ik zie dit terug in de maandelijkse factuur, onder kopje online aankopen. Als ik kijk op mijnKPN dan staat er echter dat ik geen Netflix heb. Heel verwarrend.

 

@Lisa wil je dit bij de financiële afdeling beleggen? Ik zie dit graag opgelost. 

 

Bij voorbaat dank,

 

Gaai

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Gaai! Zie je al in de MijnKPN omgeving dat het product daar niet meer staat? Daarnaast betaal je bij KPN altijd een maand vooruit. Heb je al een nieuwe factuur gekregen waarop nogmaals het volle bedrag staat, waarbij de startdatum na het definitief uitzetten was?

Als dat allemaal het geval is vul dan je profiel in en laat het hier weten. Dan kijken we voor je wat er aan de hand is. 

Beste Bram_, bedankt voor je reactie. WBT je vragen: Zie mijn voorgaande post.

 

Er staat trouwens een fout in het stappenplan; er staat om naar profiel (https://mijn.kpn.com/r/profiel/gegevens) te gaan, deze doet een redirect naar https://mijn.kpn.com/#/producten. Vanuit daar was ik naar mijn profiel gegaan om de gevraagde profielgegevens in te vullen. Dit is dus niet het juiste profiel begrijp ik nu.

 

De link die jij deelt profiel (https://forum.kpn.com/settings/profile) mist het veld voor het invullen van mijn telefoonnummer. Ik heb daarom mijn telefoonnummer ingevuld onder het kopje “persoonlijke opmerkingen”.

 

Ik hoor graag van je.

 

Gaai

Reputatie 7

Aangezien het Netflix account met een Spaans emailadres geregistreerd is, is hier 100% zeker sprake van de beruchte Netflix fraude. 

Jammer overigens dat het emailadres van die fraudeur een paar berichten terug verwijderd is omwille van de privacy. Laat dan in ieder geval het domein staan.

Reputatie 7
Badge +16

Goedemorgen @Gaai! Bedankt voor jouw gegevens en aanvullende feedback.

Ik heb de link in ons startbericht aangepast en bij deze een melding met jouw gegevens doorgestuurd naar onze achterliggende afdeling. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met je op om dit mee te delen en om te vertellen wat zij hebben gedaan. 
 

Jammer overigens dat het emailadres van die fraudeur een paar berichten terug verwijderd is omwille van de privacy. Laat dan in ieder geval het domein staan.


Iemand zat in een “e-mailadres is wegpoetsen”-modus, 😅. Het ging om een ……..@trashmail.es e-mailadres.

Reputatie 7

Jammer overigens dat het emailadres van die fraudeur een paar berichten terug verwijderd is omwille van de privacy. Laat dan in ieder geval het domein staan.

Iemand zat in een “e-mailadres is wegpoetsen”-modus, 😅. Het ging om een ……..@trashmail.es e-mailadres.

Kan kpn zien op welk e-mailadres een Netflix abonnement geregistreerd staat dat via kpn in rekening gebracht wordt?

Beste @Shyrin_, bedankt voor je reactie en het doorzetten, hopelijk is het snel opgelost.

 

Overigens snap ik de scherpte van @wjb Shyrin_:

 

Het ontdekken, doorgronden en oplossen van dit probleem is complex, frustrerend en tijdrovend. Iets wat blijkt uit 39 forum pagina’s. En het probleem bestaat al geruime tijd. In mijn geval al zeker een jaar.

 

Waarom heeft KPN mij geen oplossing geboden? Ik kan zelf door de gegevens in mijnKPN en de factuur te vergelijken de discrepantie zien. KPN heeft de mogelijkheid om dit (geautomatiseerd) voor haar hele klantenbestand te doen. Je wil als KPN toch ook weten wat de omvang van de fraude is? Of is het prima zolang mensen maar betalen en niet piepen?

 

Bij deze mijn uiting van verbazing.

 

Met vriendelijke groet,

 

Gaai

Reputatie 7
Badge +30

In het algemeen:

Ik kan niet inhoudelijk ingaan op hoe deze systemen en processen precies werken onder water. Dat valt onder bedrijfsgevoelige informatie. Wat ik wel kan aangeven is dat, als je kiest om een streamingdienst via ons af te nemen, je zelf kunt kiezen welke account je gebruikt. Dat kan een bestaande zijn, of je kunt nieuwe aanmaken tijdens het activeringsproces. In beide gevallen kan het e-mailadres van dat account een compleet andere zijn dan degene die je voor je KPN Account gebruikt. Dus in die zin maakt het voor het systeem niet uit als er een ander mailadres is. En is dat dus ook niet per definitie iets om al bij voorbaat op te gaan filteren of iets dergelijks. 

Daarnaast, met hoe het toevoegen van een streamingdienst aan je abonnement tegenwoordig werkt moet je dit doen door in te loggen op de MijnKPN. Dat is een plek waar alleen de contractant toegang zou moeten hebben. Als dat niet het geval is, dan heb je of zelf je inloggegevens gedeeld met iemand. Of je gegevens zijn door een derde partij achterhaald. En dat laatste gebeurt eigenlijk alleen als je een wachtwoord gebruikt dat niet sterk genoeg is / uitgelekt is doordat je hem op meerdere sites (hebt) gebruikt. Om zoiets te voorkomen, zorg dat je geen wachtwoorden hergebruikt, en stel de tweetrapsverificatie in op de MijnKPN. Je krijgt dan een sms met code die je moet invullen op het moment dat je wilt inloggen op de MijnKPN. Als je dan een dergelijke sms krijgt terwijl je zelf niet probeert in te loggen, dan weet je dat er wat aan de hand is. 

Reputatie 7

In beide gevallen kan het e-mailadres van dat account een compleet andere zijn dan degene die je voor je KPN Account gebruikt. Dus in die zin maakt het voor het systeem niet uit als er een ander mailadres is. En is dat dus ook niet per definitie iets om al bij voorbaat op te gaan filteren of iets dergelijks. 

De reden van mijn vraag was dat als kpn weet onder welk e-mailadres gekoppelde Netflix abonnementen geregistreerd zijn of het dan niet zinvol zou zijn om een scan te doen waarbij alle KPN abonnees aangeschreven worden om hun Netflix te controleren als er sprake is van een Netflix abonnement dat op een buitenlands e-mailadres geregistreerd is. In dit geval dus dat @trashmail.es e-mailadres.

 

Daarnaast, met hoe het toevoegen van een streamingdienst aan je abonnement tegenwoordig werkt moet je dit doen door in te loggen op de MijnKPN. Dat is een plek waar alleen de contractant toegang zou moeten hebben. Als dat niet het geval is, dan heb je of zelf je inloggegevens gedeeld met iemand. 

En dat is nu één van de redenen waarom ik al jaren pleit voor een KPN ID per lid van het huishouden immers de KPN ID van de contractant moet 100% voorbehouden blijven aan de contractant en dus ook niet gebruikt hoeven worden om bijvoorbeeld in te loggen in de iTV app van KPN of op tv.kpn.com.

Badge

Netflixfraude bij jou aan de orde?

Heb jij een bevestiging ontvangen van ons dat Netflix is aangevraagd, maar dit heb je niet zelf gedaan? Of heb jij een poosje terug Netflix opgezegd, maar de betalingen zijn niet gestopt? Dan bestaat de kans dat je inloggegevens van je KPN ID gecompromitteerd zijn geraakt. Je bent niet de enige en daarom verzamelen we jullie cases graag hier.  Op dit moment loopt er een onderzoek naar de oorzaak hiervan. Zodra wij meer weten, laten we het hier aan jullie weten. 

 

Tijdelijke oplossing

Gelukkig is er een tijdelijke oplossing, om jou te verlossen van het Netflix abonnement waar je niet op zat te wachten. LET OP! Een beetje hulp van KPN is nodig (zie: stap 3). 

 

Stap 1) Wachtwoord wijzigen

Voor nu raden we je aan om allereerst je wachtwoord van je KPN ID te wijzigen. 
Ga naar: MijnKPN > Log in met je huidige gegevens > profiel> wijzig wachtwoord. Controleer eventueel ook op sites als Have I Been Pwned, of je mailadres in recente datalekken heeft gezeten.

Stap 2) Verificatie in 2 Stappen aanzetten

We adviseren je om verificatie in 2 stappen aan te zetten. Hiermee houd je hackers buiten de deur. Zelfs als iemand achter je wachtwoord komt, is dat niet genoeg om in te loggen op je account.
Ga naar: MijnKPN > Log in met je huidige gegevens > profiel> verificatie in 2 stappen.

Stap 3) Vul je gegevens in in je profiel

Onze achterliggende financiële afdeling zoekt aan de hand van je gegevens uit of jij slachtoffer bent geworden van fraude. Zij nemen binnen 5 werkdagen contact met je op om dit mee te delen en om te vertellen wat zij hebben gedaan. Als jij slachtoffer bent geworden van fraude, wordt dit gemeld bij onze Security Desk. 

Voorzie je profiel van de volgende gegevens:

  1. Postcode & huisnummer
  2. Klantnummer
  3. Telefoonnummer

Stap 4) Plaats een reactie

Plaats een reactie onder dit topic en beschrijf de betwisting zo volledig mogelijk.

 

Let op! 
1. Je hoeft Netflix niet te benaderen. 
2. Zonder de gevraagde gegevens kunnen wij helaas niets voor je betekenen. 

 

 

Update 9-08-2020: doorlooptijd aangepast

Update 14-10-2020: contactmanier aangepast

Update 26-05-2021: Er komen nog wat meldingen binnen dat Netflix alsnog op de factuur staat terwijl dit is stopgezet. Deze meldingen hebben wij doorgezet, daar is uitgekomen dat het wel degelijk uit staat. Echter zie je het nog wel in Mijn KPN. Dit komt omdat het door ons is uitgezet. Het staat dus wel degelijk uit, alleen zie je dat nog niet in Mijn KPN. Dit wordt zo snel mogelijk opgelost. 

Wordt Netflix nog wel gefactureerd. Laat het dan weten. Dan gaan we hier mee aan de slag. 

Laatste update: 27-10-2021

Pas geleden er achter gekomen dat ook wij de dupe zijn. Wij betalen netflix rechtstreeks en (uit goed vertrouwen) nooit de afrekeningen van KPN gecontroleerd.

Totdat ik dit een paar weken geleden wel deed. Blijkt dat we al vanaf minimaal oktober 2020 (!!) dubbel betalen.

Via Netflix geregeld dat het account geblokkeerd is. Vandaag met KPN gebeld over dit voorval schadeloosstelling. Alles is gecheckt en het account (of beter gezegd de facturering, is stopgezet). Voor wat betreft de schadeloosstelling was het antwoord snel en bot;  doen we niet, is de verantwoordelijkheid van de klant zelf om de facturen te controleren.

Dat antwoord was wel heel snel, makkelijk en goedkoop afschuiven.

 

 

Reputatie 7

Voor wat betreft de schadeloosstelling was het antwoord snel en bot;  doen we niet, is de verantwoordelijkheid van de klant zelf om de facturen te controleren.

Dat is absoluut niet correct, je hebt recht op een 100% schadeloosstelling en geen cent minder.

Ik ga ervan uit dat er op korte termijn een moderator zal reageren die jouw case door zal zetten naar de afdeling die dit zal corrigeren.

Reputatie 7
Badge +24

Hi @NillesP, welkom hier. 

Ik kijk graag mee. Is de betaling via KPN nu stopgezet? Zou je ook je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kunnen wij ook meekijken. 

 

Badge

Hi @NillesP, welkom hier. 

Ik kijk graag mee. Is de betaling via KPN nu stopgezet? Zou je ook je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en mij een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? Dan kunnen wij ook meekijken. 

 

Hoi Alex,

 

De betaling is als het goed is nu stopgezet via kpn.

Echter schadeloosstelling wordt niet aan gedaan omdat niet bewezen kan worden waar de fout ligt.

Er wordt wel een aanbod gedaan om een half jaar korting te geven op het verlengen van het thuis abonnement maar dat kan alleen in combinatie met de overstap naar een nieuw abonnement (waar ik uiteindelijk duurder mee uit ben) omdat het abonnement wat ik nu heb (Alles-in-1 uit 2015) niet meer bestaat.

Hierdoor vervallen dan ook de voordelen (Spotifiy Premium (€9,99 p/m) en ESPN compleet (€12,99 p/m)) en krijg ik er een schamele €5 entertainmentkorting voor terug.

Nu moet ik wel zeggen dat wij eigenlijk noot reguliere tv kijken, buiten voetbal dus de overweging om het aboonement aan te passen naar alleen maar Internet is nu wel nog meer aan de orde.

Badge

Oh, en profiel is aangepast

Reputatie 7
Badge +24

@NillesP, dankjewel voor je gegevens. Als ik dit goed zie is het helemaal niet bij de juiste afdeling terechtgekomen, mijn excuses. Ik vermoed dat de personen die je hebt gesproken niet goed door hebben gehad waar het hier om gaat. Ik ga alsnog de juiste afdeling voor je aansturen zodat dit nogmaals beoordeeld kan worden. Ik wil je vragen om dit nog even af te wachten en je e-mail en telefoon in de gaten te houden. Ik verwacht dat dit uiterlijk volgende week opgepakt wordt. 

Badge

Hoi Alex,

 

Dank je wel. Ik wacht af.

Hoi KPN,

 

Ik betaal al 1,5 jaar voor een netflix abonnement via kpn terwijl ik nooit een netflix abonnement heb afgesloten.  Ik heb al mijn wachtwoorden en tv pincode veranderd maar desondanks gaat de facturatie door. Zowel kpn als netflix gebeld, maar beide hebben mij niet verder kunnen helpen. Ik wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit valt op te lossen. Ook wil ik de kosten die kpn heeft geincasseerd voor netflix volledig terug. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Mel

Hoi KPN,

 

Ik betaal al 1,5 jaar voor een netflix abonnement via kpn terwijl ik nooit een netflix abonnement heb afgesloten.  Ik heb al mijn wachtwoorden en tv pincode veranderd maar desondanks gaat de facturatie door. Zowel kpn als netflix gebeld, maar beide hebben mij niet verder kunnen helpen. Ik wil weten hoe dit heeft kunnen gebeuren en hoe dit valt op te lossen. Ook wil ik de kosten die kpn heeft geincasseerd voor netflix volledig terug. 

 

Met vriendelijke groet,

 

Mel

Hallo @Mel33 , heb je ook al contact met Netflix zelf gehad en wat zeggen zij er van?

Badge

Hoi @Mel33,

Netflix kan aan de hand van jouw account en met jouw hulp zien of er nog een account is. En dit 2e account kan Netflix blokkeren.

Daarna contact opnemen met KPN om per direct het Netflix abonnement stop te te zetten en te blokkeren om vervolgens alle onterecht geïncasseerde terug te vragen. Deze schadeloosstelling is verplicht ook al komen ze met een kortingsaanbod.

Reputatie 7
Badge +15

@Mel33 Welkom op het forum. 

Ik zag dat je je forumprofiel al had ingevuld. Ik heb je gegevens doorgegeven aan mijn collega's, zij gaan uitzoeken hoe dit zit en zullen dit terugkoppelen! 

@Rutger_  Ik heb zojuist een mail gehad van KPN en daarin staat dat ze het gaan oplossen+terugstorten netflix kosten. Dank voor je hulp.

Na controle van mijn laatste factuur kwam ik er achter dat ik voor een Netflix abonnement betaal, terwijl ik Netflix niet gebruik en nog nooit heb aangevraagd.

Nu ging ik mijn oudere facturen bekijken en blijkt dat ik al bijna 2 jaar betaal voor een Netflix account!!

Opzeggen via de app lukt ook niet, kunnen jullie hier iets aan doen?

In afwachting van uw spoedige bericht.

Reputatie 7
Badge +12

Goedemorgen @Cobus1601 en welkom hier op ons forum!

Goed dat je hier melding van maakt want hier moet natuurlijk z.s.m. een oplossing voor komen. Ik zag dat je je forumprofiel al had ingevuld waarvoor dank. Ik heb dit doorgezet naar een afdeling die dit verder op gaat pakken en zij zullen hier bij je op terug komen. Voor nu wil ik je in ieder geval een mooie zondag toewensen :)