Vraag

eigen router SIP gegevens

  • 2 January 2019
  • 20 reacties
  • 6806 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Beste KPN,

Ik heb een eigen router, een Draytek 2860. Vandaag met de helpdesk gesproken over de SIP gegevens van het vaste voip nummer (inlognaam en password), dus van het telefoon nummer wat bij het abonnement zit. Die zijn nog steeds niet openbaar.
Onbegrijpelijk dat klanten van Telfort en XS4ALL wel de SIP inloggegevens krijgen. Dat zijn toch zusters van KPN?

Wanneer geeft KPN die gegevens vrij, er is toch nu een wet die dat regelt? Heel jammer want daardoor kan ik het vaste nummer niet gebruiken i.c.m de eigen router.

De KPN mist hierdoor ook omzet want ik heb nu een nummer en vrij bellen bij een andere voip provider gekocht.

Eventueel wil ik best een formulier ondertekenen dat ik afzie van support op de Experiabox. Bovendien, al zou ik 'problemen' hebben dan is het 2 minuten werk om de Experiabox weer aan te sluiten.

Mochten er testers nodig zijn dan meld ik mij hierbij aan. Ervaring genoeg met voip oplossingen.

Ben voor de rest uitermate tevreden met de glasvezelkabel, de snelheid en betrouwbaarheid, nu allen nu de SIP gegevens....

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 7
Zie:
- Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box
- Vrije router keuze nu wettelijk vastgelegd
- Verzoek tot vrijgave SIP gegevens
- ATA Grandstream 802 ook voor de particuliere klant
Reputatie 1
Badge
Bedankt wjb. Begrijp ik het goed dat nog niemand de SIP inloggegevens heeft gekregen? De oplossingen die ik zie maken toch nog steeds gebruik van de experiabox voor de telefonie.
Reputatie 7
Begrijp ik het goed dat nog niemand de SIP inloggegevens heeft gekregen?
Dat klopt en KPN zal die SIP gegevens ook niet vrijgeven zonder dat ze daar wettelijk toe gedwongen worden.
Ik denk dat dat niet gaat gebeuren, ik denk dat KPN eerder zal kiezen voor de ATA Grandstream 802 of een andere VoIP ATA.
Reputatie 1
Badge
Zou jammer zijn en gemiste kans voor kpn. Maar waarom geeft xs4all en telfort ze dan wel, dat zijn toch kpn dochters. Onlogisch voor mijn gevoel.
Reputatie 7
Telfort geeft ze tegenwoordig ook niet meer.
Uitbellen met een andere aanbieder scheelt al, inkomend kun je ook laten porteren maar geeft nauwelijks een besparing.
Bij een (bv) fritz box kun je de lijn uit de experiabox in de vaste lijn aansluiting steken, dan komt alles op een telefoon uit maar bel je uit via een alternatief.
En (ten overvloede / voor de meelezers ) uitgaand kun je ook je inkomende nummer meesturen.
Reputatie 7
Uitbellen met een andere aanbieder scheelt al, inkomend kun je ook laten porteren maar geeft nauwelijks een besparing.
Het gaat niet om "besparen", maar om het verbannen van de Experia Box.
Reputatie 1
Badge
Ja ik heb nu een andere voip provider. Maar zonde geld als je bij KPN een gratis nummer hebt. Een vast nummer is toch wel handig, mensen kunnen dan eventueel toch een landlijn bellen. Daarnaast is het ook wel netjes als je één router hebt die alles regelt, afgezien van het feit dat een eigen router natuurlijk veel meer mogelijkheden geeft.

Had vandaag een zeer vriendelijke dame van de helpdesk gesproken. Zij wist niet dat sommige routers (Draytek bv.) 2 internetverbindingen (adsl en 4G bijvoorbeeld) aan kunnen een automatisch omschakelen als een lijn uitvalt. Ideaal volgens haar dat zoiets kan.

Nou KPN, aan de slag. Marketing afdeling zie uw kansen en biedt ook andere merken routers aan met extra mogelijkheden. Kleine bedrijven die afhankelijk zijn van internet zullen dat vast willen.

Maar geeft nu eerst eens die SIP gegevens!
Dat KPN nummer is alleen 'gratis' voor lopende abonnementen. Alle verlengers en daarmee nieuwe klanten gaan hier maandelijks € 1,00 voor betalen. Bij Telfort en andere providers is dit zelfs € 2,50 gelukkig nog niet het bedrag wat je voorheen voor het hebben van een telefoonlijn kwijt was. Dat betaal je nu voor het hebben van een internet verbinding.

KPN hoeft niet zozeer andere merken modem/routers aan te bieden maar dit in het kader van het eind apparaten wel mogelijk maken.
Dus de benodigde gegevens verstrekken.
Reputatie 7
KPN hoeft niet zozeer andere merken modem/routers aan te bieden maar dit in het kader van het eind apparaten wel mogelijk maken.
Dus de benodigde gegevens verstrekken.

Dat zou nog wel eens vies tegen kunnen vallen.
Ik verwacht dat het "besluit eindapparaten" beperkt zal blijven tot apparaten die noodzakelijk zijn voor de afname van diensten van derden en niet voor apparaten waarmee eigen diensten afgenomen kunnen worden.
Dus ja, een router valt daar onder omdat via die router diensten van derden, zoals bijvoorbeeld YouTube, Netflix, bol.com en nu.nl, kunnen worden afgenomen, maar niet bijvoorbeeld de TV ontvanger voor iTV van KPN en die ATA Grandstream 802 voor telefonie van KPN.
Ookal zou ik graag zien dat die SIP gegevens vrijgegeven worden, ik denk dat KPN dat kan en zal voorkomen door een VoIP ATA te gaan leveren die vanuit centraal geprovisioneerd wordt.
We hebben het daar vaker over gehad de boosdoener is de combinatie modem/router die glasvezel gebruikers ook moeten gebruiken naast een actieve licht naar data omzetter. Dus we worden al benadeeld met twee stroom verbruikers.
En inderdaad al is het besluit duidelijk " ik betaal de stroom dus ik bepaal "zullen we deels begrijpelijk geen eigen tv ontvangers mogen toepassen of HTPC oplossingen.


Voorlopig lijkt er nog weinig vooruitgang of verandering te zijn tenzij ik iets gemist heb.
Reputatie 7
We hebben het daar vaker over gehad de boosdoener is de combinatie modem/router die glasvezel gebruikers ook moeten gebruiken naast een actieve licht naar data omzetter. Dus we worden al benadeeld met twee stroom verbruikers.
Voor mij is dat juist prima, de NTU en de router volledig gescheiden waarbij de NTU wat mij betreft onder het beheer van de ISP valt en de router onder het beheer van de abonnee.
Zo zou het mijns inziens ook bij VDSL aansluitingen moeten zijn, een modem volledig gescheiden van de router waarbij de modem onder het beheer van de ISP valt en de router onder het beheer van de abonnee.
Zo gebruik ik zelf tegenwoordig een EdgeRouter Lite 3 i.p.v. een Experia Box en dat is echt een verademing.
Punt is juist dat we de Experia moeten gebruiken voor een alles in 1abo dan zou die ata mits deze power over ethernet heeft inderdaad een oplossing zijn want een derde stroomverbruiker hoeft voor mij niet.

Je zal net als ik weten dat voor de introductie van de Experia's dit bij DSL al zo was, niet ander dan bij Ziggo of in mijn tijd nog Casema/Orange.

Wat dus voor 1 consument gemak is betekent voor de andere ongemak.

We dwalen af mij ging het vooral om dat het hebben van een landlijn niet meer kosteloos is zeker niet voor nieuwe klanten.
Reputatie 7
Punt is juist dat we de Experia moeten gebruiken voor een alles in 1abo
Maar ik gebruik i.p.v. een Experia Box een EdgeRouter Lite 3 voor mijn Alles in 1 abonnement.
De Experia Box hangt als "veredelde" ATA achter mijn EdgeRouter puur en alleen voor telefonie en dat is dus waar ik vanaf wil. Komt er geen vrijgave van de SIP inloggevens of VoIP ATA, dan zal ik mijn telefoonnummer bij een andere VoIP leverancier onderbrengen.

We dwalen af mij ging het vooral om dat het hebben van een landlijn niet meer kosteloos is zeker niet voor nieuwe klanten.
Daar is het TS niet om te doen. TS wil, net als ik, af van de Experia Box.
@wjb dat klopt maar TS benoemt het wel :"Ja ik heb nu een andere voip provider. Maar zonde geld als je bij KPN een gratis nummer hebt." Daar reageer ik op los van al het andere geld dit alleen voor lopende contracten het speelt wel degelijk mee dat je toch extra kosten maakt.

Het andere punt of je hem nu wel of niet als "veredelde" ata gebruikt je hebt de Experia nodig voor het telefoon deel van je alles in 1 pakket.
Reputatie 7
Het andere punt of je hem nu wel of niet als "veredelde" ata gebruikt je hebt de Experia nodig voor het telefoon deel van je alles in 1 pakket.
En dat is dus waar dit topic over gaat, daar willen TS, ik en een flink aantal andere abonnees dus vanaf.
Badge
Ja ik heb nu een andere voip provider. Maar zonde geld als je bij KPN een gratis nummer hebt. Een vast nummer is toch wel handig, mensen kunnen dan eventueel toch een landlijn bellen. Daarnaast is het ook wel netjes als je één router hebt die alles regelt, afgezien van het feit dat een eigen router natuurlijk veel meer mogelijkheden geeft.

Had vandaag een zeer vriendelijke dame van de helpdesk gesproken. Zij wist niet dat sommige routers (Draytek bv.) 2 internetverbindingen (adsl en 4G bijvoorbeeld) aan kunnen een automatisch omschakelen als een lijn uitvalt. Ideaal volgens haar dat zoiets kan.

Nou KPN, aan de slag. Marketing afdeling zie uw kansen en biedt ook andere merken routers aan met extra mogelijkheden. Kleine bedrijven die afhankelijk zijn van internet zullen dat vast willen.

Maar geeft nu eerst eens die SIP gegevens!


Ik ben hier nieuw maar waarom geeft KPN die Session Initiation Protocol niet vrij? Wat is daar zo secret aan?
Badge
Oh ja het verschil dat de particulier geen toegang heeft tot de SIP server gegevens die wel degelijk in de Experia Box aanwezig zijn, elke VoIP server kan berijkt worden via een internet verbinding bijvoorbeeld zo kan ik een CISCO IP Phone SPA502G om maar een te noemen aansluiten op een Ethernet port en als deze dezelfde gegevens zou hebben als in de Experia Box aanwezig zijnde SIP gegevens het gewoon werkt zakelijk of niet! Dus de werkwijze is gewoon gelijk alleen bij de particulier versie zit het dicht het modem maakt verbinding met de SIP Server zelfde Session Initiation Protocol en convert het naar Phone1 en of Phone1 en Phone2 met als resultaat een minder goede voice verbinding als rechtstreeks via VoIP, maak gewoon een modem met meer Ethernet poorten bijvoorbeeld 8 (in de router) en twee POT achtige Phone 1 en 2 voor hen die geen IP Phone hebben en klaar. of ga met CISCO in zee die hebben Modems met wel 8 t/m xxx ethernet poorten en nog meer kan het weten heb daar gewerkt. SIP is een op tekst gebaseerd protocol waardoor de headers makkelijk te beschrijven zijn en de kosten voor bandbreedte (het aantal bits) geminimaliseerd kunnen worden. SIP kent overeenkomsten met het Hypertext Transfer Protocol (HTTP) wat eveneens op tekst is gebaseerd. Het reageert op een Universal Resource Locator (URL), waarmee het lijkt op een email adres, soms zelfs op een telefoonnummer. Lets encrypt als je secure wilt SSL of beter twee keys PGP of zo.
Connectiegeoriënteerde sessies met TCP (bijv. chat) zijn ook mogelijk. Dat is het niet het gaat gewoon om Sip account: (Die van KPN), telefoonnummer (088 - 6643211), SIP gebruikersnaam, SIP Wachtwoord, SIP Voicemail pin (optional), SIP Server: sip.test.nl, SIP port: 5060, dat zijn de gegevens die een external VoIP Device nodig heeft, deze gegevens bevinden zich nu in uw modem, uw Dochter bedrijf XS4ALL heeft een hogere service level dan KPN. Ze bieden wat meer service, verder is alles hetzelfde. Je maakt gebruik van de "KPN Compleet" kortingen wanneer je mobiel van KPN neemt en internet van XS4ALL. Regelmaat lees en hoor ik dat wat bij KPN niet mogelijk is dat dit dan wel weer mogelijk is bij XS4ALL. een voorbeeld is het inlassen om bonding mogelijk te maken. Daar waar KPN zegt dat doen we niet meer, is er een kans dat XS4ALL dit wel op gaat pakken. Zo geeft XS4ALL ook de SIP gegevens vrij vreemd allemaal geeft KPN de SIP gegevens wel vrij als XS4ALL KPN Premium word?

Groetjes,
Orbis_/\_Vinco
Reputatie 7
Ik ben hier nieuw maar waarom geeft KPN die Session Initiation Protocol niet vrij? Wat is daar zo secret aan?
KPN is als de dood dat er misbruik gemaakt zal worden van de SIP login gegevens waarbij kwaadwillenden deze SIP gegevens zullen gebruiken om eigen duur betaalde telefoonnummers te bellen. Er zijn in het verleden gevallen geweest van dergelijke fraude waarbij de telefoonrekening in de tienduizenden Euro's liep.
Nu kan je dergelijke fraude natuurlijk voorkomen door twee eenvoudige maatregelen:
1) SIP login alleen toestaan vanaf het IP adres van het thuisnetwerk.
2) Een instelbare daglimiet op de telefoonkosten.

KPN zou daar dan eigenlijk ook werk van moeten maken, maar helaas is het aantal abonnees dat om de vrijgave van SIP login gegeven vraagt te laag om KPN in beweging te krijgen.

Je kunt natuurlijk probleemloos jouw KPN telefoonnummer laten porteren naar bijvoorbeeld CheapConnect.

Overigens zijn alle SIP gegevens te achterhalen uitgezonderd het SIP wachtwoord.
Zo heb ik de SIP login al klaar staan in mijn Siemens N300A IP en wacht ik alleen nog op het wachtwoord.

Badge
"KPN is als de dood dat er misbruik gemaakt zal worden van de SIP login gegevens waarbij kwaadwillenden deze SIP gegevens zullen gebruiken om eigen duur betaalde telefoonnummers te bellen. Er zijn in het verleden gevallen geweest van dergelijke fraude waarbij de telefoonrekening in de tienduizenden Euro's liep."

Nou ja via de zakkelijke markt gaat het ook en inderdaad net als bij https://www.transip.nl/ als je daar een server opzet, kun je ziezen voor dat je alleen via je eigen IP address kunt inloggen, daarbij paswoord en gebruikers naam, dan nog een verificatie code, en dan nog eens een MAC adres check en als dit allemaal klopt dan pas kom je erin als KPN nu hetzelfde zou doen is het toch wel erg veilig je zou daarbij ook nog eens de hele session kunnen encrypten 2048 of net als een bank een 4096 key en SSL erbij dan is die telefoon verbinding zo sterk als een stalen muur met hoogspaning erop, eigenlijk reeds overkill. Oh ja en dan ook nog een VPN ertussen waarbij encrypted via een ander netwerk door gegeven word aan KNP wat het IP adres per 120 seconden word RSA 4096.

Groetjes,
Frans