[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51909 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Als ik er nu zo over nadenk. Wil ik de WiFi instellingen van de V10 (inclusief gast instellingen) zo houden en de ExperiaWIFI een ander SSID naam geven. Het bereik van de V10 is namelijk al helemaal dekkend binnen en ervaren geen problemen hiermee. Ik heb de ExperiaWIFI speciaal aangesloten vlakbij een raam voor een paar buitencamera's die op WiFi werken, dus als ik daarvoor een aparte SSID instel lijkt mij het probleem opgelost en hoef ik geen extra ExperiaWIFI bij de modem te plaatsen.

 

Dit is zeker mogelijk. Verschillende netwerken op V10 en Experia Wifi's.

 

Of kan het zo zijn dat na een tijdje de WiFi van de V10 alsnog automatisch wordt uitgeschakeld? Verder zie ik op de ExperiaWIFI ook geen mogelijkheid om 5GHz volledig uit te schakelen, klopt dat? Ik zie namelijk wel de mogelijkheid om een Extra Wi-Fi Netwerk 2.4GHz of 5GHz apart toe te voegen. De standaard WiFi op de ExperiaWIFI is dus altijd 2.4GHz en 5GHz.

 

Nee, het moet direct uitgezet worden. Dit kan niet ineens na een dag of week of dergelijke. 

Ik ga het binnenkort eens proberen. WiFi op de V10 is bij mij dus niet uitgeschakeld, daar had ik geen rekening mee gehouden dat dit mogelijk was. Ik begreep namelijk dat de WiFi van de V10 niet meer aan kon nadat je de Experia WiFi hebt aangesloten.

Dit veranderd de situatie, waardoor ik geen tweede Experia WiFi meer hoef te plaatsen (als dat überhaupt nodig was). Wel jammer en vreemd dat de hoofdWiFi op de Experia WiFi, de 2.4GHz en 5GHz niet afzonderlijk uit/aan kunnen, terwijl er wel weer opties zijn voor een Extra Wi-Fi Netwerk.

Beide (V10 en Experia WiFi) blijven wel op hetzelfde netwerk zoals ook gewenst is. Voor men die bv bepaalde home domotica gescheiden wilt hebben op een ander netwerk, kan er gebruik gemaakt worden van een gastnetwerk. Alleen vraag ik mij af of dat veel verschil maakt.

Als ik er nu zo over nadenk. Wil ik de WiFi instellingen van de V10 (inclusief gast instellingen) zo houden en de ExperiaWIFI een ander SSID naam geven. Het bereik van de V10 is namelijk al helemaal dekkend binnen en ervaren geen problemen hiermee. Ik heb de ExperiaWIFI speciaal aangesloten vlakbij een raam voor een paar buitencamera's die op WiFi werken, dus als ik daarvoor een aparte SSID instel lijkt mij het probleem opgelost en hoef ik geen extra ExperiaWIFI bij de modem te plaatsen.

 

Dit is zeker mogelijk. Verschillende netwerken op V10 en Experia Wifi's.

 

Of kan het zo zijn dat na een tijdje de WiFi van de V10 alsnog automatisch wordt uitgeschakeld? Verder zie ik op de ExperiaWIFI ook geen mogelijkheid om 5GHz volledig uit te schakelen, klopt dat? Ik zie namelijk wel de mogelijkheid om een Extra Wi-Fi Netwerk 2.4GHz of 5GHz apart toe te voegen. De standaard WiFi op de ExperiaWIFI is dus altijd 2.4GHz en 5GHz.

 

Nee, het moet direct uitgezet worden. Dit kan niet ineens na een dag of week of dergelijke. 

Vreemd genoeg is vandaag de WiFi van de V10 alsnog ineens uitgeschakeld, nadat ik even de ExperiaWIFI even van stoom heb gehaald.

Dit heb ik liever niet. Is hier nog een work around voor? Ik heb de ExperiaWIFI al even uitgeschakeld en de WiFi van de V10 weer aangedaan. Graag heb ik voor de ExperiaWIFI een andere SSID en dat de V10 WiFi ook blijft werken. Zo had ik het afgelopen half jaar namelijk ook.

Hallo @First daar is geen workaround voor, de wifi op de V10 behoort uitgeschakeld te zijn omdat deze geen mesh ondersteunt en de wifi verstoort van de versterkers.

Op de experia wifi kun je via het menu 'extra wifi' een andere naam geven dan de standaard wifinaam van de versterkers.

 

Hallo @First daar is geen workaround voor, de wifi op de V10 behoort uitgeschakeld te zijn omdat deze geen mesh ondersteunt en de wifi verstoort van de versterkers.

Op de experia wifi kun je via het menu 'extra wifi' een andere naam geven dan de standaard wifinaam van de versterkers.

 

Het is mij nog niet duidelijk waarom dit afgelopen half jaar wel was gelukt. Wifi van V10 en ExperiaWIFI bleven beide aan en ik had de SSID en kanalen gescheiden van elkaar. De Wi-Fi van de ExperiaWIFI gebruikte ik specifiek voor een paar buiten cameras en had ik dus aan 1 ExperiaWIFI voldoende, maar als de V10 uitgeschakeld wordt moet ik wellicht nog 1 extra ExperiaWIFI plaatsen.

Reputatie 7
Badge +20

De V10 heeft recent een update gehad. Ik weet niet of je die gisteren hebt gehad, maar dat zou het goed kunnen verklaren. 

De V10 heeft recent een update gehad. Ik weet niet of je die gisteren hebt gehad, maar dat zou het goed kunnen verklaren. 

Dat zou kunnen, maar het gebeurde toen ik de stroom van de ExperiaWiFi had gehaald en later weer erop deed.

 

Heel de ExperiaWiFi is daardoor gereset heb ik gemerkt. Vaste IP adres was weer op dynamisch en wachtwoord was ineens weer de standaard wachtwoord op de sticker (die ik al bijna kwijt was)

Hallo @First daar is geen workaround voor, de wifi op de V10 behoort uitgeschakeld te zijn omdat deze geen mesh ondersteunt en de wifi verstoort van de versterkers.

Op de experia wifi kun je via het menu 'extra wifi' een andere naam geven dan de standaard wifinaam van de versterkers.

 

En toch is het wel gelukt. Mijn workaround was de ExperiaWiFi aan stroom aansluiten zonder ethernet kabel erin en ermee verbinden met een statisch IP. Toen de WiFi instellingen zelf aangepast en later weer de ethernet kabel erin gedaan.

 

Als test heb ik afzonderlijk de V10 en later de ExperiaWiFi opnieuw opgestart en de instellingen zijn tot nu toe behouden gebleven.

 

Mocht in de toekomst de ExperiaWiFi weer alle instellingen van de V10 overnemen en de WiFi van de V10 uitschakelen dan ga ik het weer anders instellen, maar nu heeft de WiFi van de V10 wel mijn voorkeur omdat hierbinnen daarmee op de meeste plekken toch een betere verbinding mee is.

Hallo @First als de V10 nu de nieuwstesoftware heeft, zie hieronder, dan is het eerder genoemde niet meer van toepassing en kan/mag de wifi aanblijven.

Controleer je softwareversie maar eens.

V10: Update naar T04.0 | KPN Community

Hallo @First als de V10 nu de nieuwstesoftware heeft, zie hieronder, dan is het eerder genoemde niet meer van toepassing en kan/mag de wifi aanblijven.

Controleer je softwareversie maar eens.

V10: Update naar T04.0 | KPN Community

Daar had ik idd naar gekeken, maar ik zie nergens staan dat er met de nieuwe update de V10 WiFi wel aanblijft bij het aansluiten van de ExperiaWiFi. Vreemd genoeg werd de V10 WiFi niet uitgeschakeld toen ik zo ongeveer een half jaar geleden de ExperiaWiFi had aangesloten. Totdat ik gisteren eventjes de ExperiaWiFi van de stroom had gehaald, deze kreeg opeens een factory reset en nam de instellingen van de V10 over.

 

Beiden draaien volgens mij de nieuwste versie. V10 (V1.01.00T04.0) en ExperiaWifi (1.00.36v2). En met de workaround die ik hierboven noemde heb ik de WiFi van beiden aan gekregen, maar het zou mij niet verbazen als V10 weer uitgeschakeld gaat worden. Aangezien die volgens mij niet hoort aan te blijven. Gisteren lukte mij het namelijk ook niet om de WiFi van de V10 weer aan te krijgen toen de ExperiaWiFi nog aangesloten was.

Gek genoeg deed mijn Experia WiFi punt het ineens zo slecht, dat ik deze even heb vervangen met een ander exemplaar die ik nog had liggen. Vreemd genoeg blijft deze op Firmware Versie 1.00.15. Als het 2.4 GHz bereik goed zal zijn, heb ik daar geen problemen mee, maar na een beetje testen komt de WiFi van de V10 nog verder, terwijl die een stuk verder in de meterkast staat. Wel is dit exemplaar van de Experia WiFi al beter dan de vorige die ik aangesloten had.

 

Ik heb de Experia WiFi speciaal voor een paar buitencameras, afgelopen maand leek dat nog goed te werken, maar ineens werkt het dramatisch. Ik heb geen idee waarom, maar voor nu lijkt het dat ik beter de Experia WiFi ertussen uit moet halen en het met de V10 moet doen.

Reputatie 7

Dit topic gaat over oudere updates, tegenwoordig plaatsen we alle updates (niet alleen van de ExperiaWifi en SuperWifi punten) in een apart deel van het forum: Product Updates. Je kunt je daar met de blauwe knop op abonneren, je krijgt dan een mailtje zodra er een nieuwe update is. Dit topic zet ik daarom op slot. 

Daar kan je alles vinden over de nieuwste updates. Als je een vraag hebt over de update kan je dat in de bewuste update plaatsen. Als je een vraag hebt voor je eigen situatie kan je er het beste een eigen topic over aanmaken.