[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51921 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Maja_ ,  ik begrijp dat jullie moeten uitsluiten maar dat is nogal wat, of ik in het hele huis de WiFi wil uitschakelen en dan maar hopen dat komende nacht de update komt. Ik ga ervanuit dat het dan wel gaat werken, mijn twee andere SW’s hebben hem zo ook ontvangen, maar dat is in mijn ogen een ‘lapmiddel’ wat misschien nu wel het probleem oplost maar niet structureel, bij de volgende update komt het probleem denk ik gewoon net zo hard weer terug en kunnen we weer gaan resetten e.d. zoals @Mike2165 en @RBxx ook al hebben moeten doen.

Het is voor mij nu niet zo van belang dat ik zo snel mogelijk die versie 11v1 krijg maar meer dat het mechanisme, handmatige update, dat KPN aanbied goed werkt.

Wat mij nl. verbaast is dat er niet wordt ingegaan op het feit dat de nieuwste versie die wordt gevonden bij een handmatige check NIET 1.00.11v1 is maar 1.00.10v1, waarom wordt daar niet naar gekeken?

Dat is ook niet wat ik bedoelde :wink: Zou je de 2 SuperWifi punten waarbij de .11 versie nu niet beschikbaar is willen resetten en dan aansluiten (bekabeld) om te zien of na deze reset de .11 versie wél beschikbaar is? Dat is alles wat ik wil weten :slight_smile:

Reputatie 3
Badge +2

@Maja_ ik ga kijken om de reset van een van de twee SW’s, ik wil er nog even één overhouden om het handmatig update te kunnen testen want dat moet gaan werken, in te plannen, dit zal nl. in overleg moeten met de rest van het gezin :wink:. Neemt niet weg dat ook bij een al wel geupdate SW’s nog steeds 1.00.10v1 als ‘laatste versie’ wordt weergegeven. 

Dus bij alle bij mij beschikbare SW’s, zowel bekabeld als draadloos, blijft na drukken op de Check knop versie 1.00.10v1 als laatste versie tevoorschijn komen, dat kan toch niet juiste zijn?

 

Reputatie 7
Badge +21

Bij mij geeft Check hetzelfde resultaat, terwijl beide SW's vanzelf zijn ge-update naar 1.00.11v1.

Huidige versie: 1.00.11v1
Laatste versie: 1.00.10v1

De vorige keer duurde het bij mij wat langer voordat beide SW's ge-update waren, maar het ging uiteindelijk wel ‘vanzelf'. Ik heb nooit een reset uitgevoerd.

Met heel veel tegenzin heb ik de hele handel maar weer teruggezet naar de fabrieksinstellingen. resultaat: Firmware is nu wel geupdate naar de laatste versie, op beide wifipunten die overigens beide bekabeld zijn aangesloten.

blijft overigens aangeven dat .10v1 de laatste versie is.

 

Reputatie 5
Badge +6

Ik heb de update nog niet :(

Reputatie 7
Badge +30

Een firmware reset zou de update moeten geven als je hem nog niet hebt gehad. Voor zover ik weet klopt het op dit moment nog dat de Check knop 1.00.10v1 als laatste versie geeft. Dat wordt nog aangepast. 

Reputatie 5
Badge +2

Een firmware reset zou de update moeten geven als je hem nog niet hebt gehad. Voor zover ik weet klopt het op dit moment nog dat de Check knop 1.00.10v1 als laatste versie geeft. Dat wordt nog aangepast. 

Maar even tussendoor voordat het vergeten word en op mijn vorige bericht niet gereageerd word het moet niet zo zijn dat bij een probleem of niet updaten of het nu wifi punten of de experiabox is er te snel naar fabrieksinstellingen gegrepen word dit moet minder en beter een update zou gewoon moeten werken als deze vrijgegeven word word dan licht er toch structureel iets niet goed bij kpn of in de huidige software zoals ik al zij een hoop klanten boeit het niet omdat die toch de standaard instellingen gebruiken en er verder geen kaas van gegeten hebben maar een hoop klanten weten dit wel en passen de instellingen aan en voor die groep is het niet fijn om elke keer te resetten .  

Reputatie 3
Badge +2

@Maja_, ik heb een van de twee die nog versie 10v1 hebben teruggezet naar de fabrieksinstellingen en deze bekabeld aangesloten gelaten. Deze heeft hiernaar, zoals @Erik_ aangaf, versie 11v1 opgehaald en geïnstalleerd. De andere laat ik nog even op versie 10v1 om de handmatige update, als deze beschikbaar is, te kunnen testen.

Reputatie 3
Badge +2

@Maja_ en @Erik_ , ik heb vandaag (pas) gezien dat bij een check nu wel versie 1.00.11v1 wordt gevonden als laatste versie, dank daarvoor! Ik was alleen te laat om de handmatige update functie te kunnen testen want die ene die ik nog had ‘overgehouden’ is toch vanzelf al naar 1.00.11v1 gegaan.

 

Reputatie 7
Badge +30

Goedemorgen allemaal!

De Wifipunten worden deze week voorzien van een update. Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.14v2 (SuperWifi) en 1.00.34v2 (Experia Wifi). 

Deze update voorziet de Wifipunten van Extra Wifi

Dit is een extra SSID dat je aan kunt zetten waarbij je de mogelijkheid hebt om deze te splitsen in 2,4 en 5GHz, of om een van deze beide frequenties uit te laten. Deze Extra Wifi staat standaard uit. Je kunt het aanzetten door in te loggen op de webinterface en te gaan naar de wifiinstellingen. Deze Extra Wifi is niet te zien of te beheren via de Thuis app. 

  • Heb je Wifipunten in combinatie met een Box 12, dan beheer je de Extra Wifi vanuit de webinterface van de Box 12 omdat die het master apparaat van de mesh is. De Box 12 wordt op korte termijn voorzien van de update naar versie 516 waarmee Extra Wifi actief wordt.
  • Heb je Wifipunten in combinatie met een V10 of ouder type Experia Box, dan beheer je de Extra Wifi vanuit de webinterface van het bekabeld aangesloten SuperWifi punt of de master Experia Wifi. De Extra Wifi is dan alleen actief op de Wifipunten. 
  • Heb je Wifipunten in combinatie met een V10A, dan kun je nog geen gebruik maken van Extra Wifi. Dit omdat de V10A (net als de Box 12) het master apparaat van de mesh is. Echter is de V10A nog niet voorzien van de software update met Extra Wifi. Deze verwachten we in maart. Daar zullen we, zodra er een specifieke uitrolplanning beschikbaar is, tegen die tijd op terug komen in een V10A topic.
Reputatie 7

@Erik_,

Worden de "super"WiFi's en Experia WiFi's ook automatisch van updates voorzien als

1) ze op een eigen router aangesloten zijn op een KPN aansluiting?

2) ze gebruikt worden op een aansluiting van een andere provider?

Reputatie 7
Badge +17

@Erik_,

Worden de "super"WiFi's en Experia WiFi's ook automatisch van updates voorzien als

1) ze op een eigen router aangesloten zijn op een KPN aansluiting?

Ja! Staat ook in de FAQ van het Experia Wifi / SuperWifi updates topic:

Mijn Experia Wifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan wel voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.

2) ze gebruikt worden op een aansluiting van een andere provider?

Kan, maar dat moet dan handmatig uitgevoerd worden, omdat ze niet in ons systeem staan.

 

Kan, maar dat moet dan handmatig uitgevoerd worden, omdat ze niet in ons systeem staan.

Waar kan je de firmware dan downloaden?

Reputatie 7

Waar kan je de firmware dan downloaden?

Die hoef je niet te downloaden.

Je kunt kiezen voor "check" en vervolgens voor "upgrade".

Reputatie 2
Badge

Dus vanaf deze update kan je de superwifi die eerst verplicht in de modem moest los gebruiken? En moet je dan de WiFi wel inschakelen van de modem? Of gaat dat vanzelf ?

Reputatie 7

Dus vanaf deze update kan je de superwifi die eerst verplicht in de modem moest los gebruiken? En moet je dan de WiFi wel inschakelen van de modem? Of gaat dat vanzelf ?

Nee, daar heeft deze update niets mee te maken, die functionaliteit wordt bepaald door de versie van de firmware van de V10a of V12. De nieuwe firmware biedt enkel de toevoeging van een extra wifi netwerk waarvan 2.4GHz en 5GHz gescheiden kunnen worden en dat werkt alleen i.c.m. een V12 met firmware versie 516. 

Reputatie 7
Badge +24

@Erik_,

Worden de "super"WiFi's en Experia WiFi's ook automatisch van updates voorzien als

1) ze op een eigen router aangesloten zijn op een KPN aansluiting?

Ja! Staat ook in de FAQ van het Experia Wifi / SuperWifi updates topic:

Mijn Experia Wifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan wel voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.

Worden de updates van de versterkers vanuit KPN gepushed? Via TR-069? Of checken de versterkers zelf met enige regelmaat of er een update beschikbaar is?

Reputatie 7

Worden de updates van de versterkers vanuit KPN gepushed? Via TR-069? Of checken de versterkers zelf met enige regelmaat of er een update beschikbaar is?

Dat zullen de "versterkers" zelf moeten doen anders zou het immers niet werken achter een eigen router.

Reputatie 7
Badge +24

Worden de updates van de versterkers vanuit KPN gepushed? Via TR-069? Of checken de versterkers zelf met enige regelmaat of er een update beschikbaar is?

Dat zullen de "versterkers" zelf moeten doen anders zou het immers niet werken achter een eigen router.

Nee, inderdaad. Maar ze zijn bij KPN wel zo "slim" om (nutteloze) poort forwardings te maken:

Dus ik dacht ik vraag het ff. 

En als de versterkers zelf op updates checken, waarom zou dat dan vanaf een andere provider niet werken?

 

2) ze gebruikt worden op een aansluiting van een andere provider?

Kan, maar dat moet dan handmatig uitgevoerd worden, omdat ze niet in ons systeem staan.

 

Reputatie 7

Die (belachelijke) port-forwardings zijn niet alleen voor het pushen van updates maar ook om via de KPN Servicetools configuratiewijzigingen op die apparaten door te kunnen voeren of de status van zo'n apparaat op te vragen.

Overigens heeft KPN beloofd om deze port-forwardings uit te faseren maar ook dat duurt veel langer dan gewenst.

Reputatie 7
Badge +8

Worden de updates van de versterkers vanuit KPN gepushed? Via TR-069? Of checken de versterkers zelf met enige regelmaat of er een update beschikbaar is?

Dat zullen de "versterkers" zelf moeten doen anders zou het immers niet werken achter een eigen router.

Er loopt een separaat update proces in de versterkers zelf dat los staat van het KPN remote management. Dit is eenvoudig te zien met een wireshark trace. Zowel als je handmatig een firmware check doet en volgens een vast interval. Echter de server die hierachter zit heeft op dit moment geen hogere versie in de aanbieding. De servers zijn ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN dus alle versterkers kunnen op deze manier updated worden.

Reputatie 7

Echter de server die hierachter zit heeft op dit moment geen hogere versie in de aanbieding.

Die servers zouden momenteel versie 1.00.14v2 moeten hebben voor de "super"WiFi en versie 1.00.34v2 voor de Experia WiFi.

Als dat nog steeds niet het geval is dan lijkt mij dat kpn daar even achteraan moet gaan. @Denise_, @Erik_, iets voor één van jullie?

Reputatie 7
Badge +30

Dus vanaf deze update kan je de superwifi die eerst verplicht in de modem moest los gebruiken? En moet je dan de WiFi wel inschakelen van de modem? Of gaat dat vanzelf ?

Nee, daar heeft deze update niets mee te maken, die functionaliteit wordt bepaald door de versie van de firmware van de V10a of V12. De nieuwe firmware biedt enkel de toevoeging van een extra wifi netwerk waarvan 2.4GHz en 5GHz gescheiden kunnen worden en dat werkt alleen i.c.m. een V12 met firmware versie 516. 

En ook bij V10 en ouder, maar dan is het een Extra Wifi die je instelt op het master wifipunt in plaats van op de Experia Box.

En als je de wifi van de Box 12 uit hebt staan, zoals jij dat volgens mij hebt @Bassman77, dan neem je bekabeld aangesloten SuperWifi de masterfunctie over en heb je een mesh met alleen SuperWifi. Dan kun je de Extra Wifi daarop instellen.

 

 

Worden de updates van de versterkers vanuit KPN gepushed? Via TR-069? Of checken de versterkers zelf met enige regelmaat of er een update beschikbaar is?

Dat zullen de "versterkers" zelf moeten doen anders zou het immers niet werken achter een eigen router.

Er loopt een separaat update proces in de versterkers zelf dat los staat van het KPN remote management. Dit is eenvoudig te zien met een wireshark trace. Zowel als je handmatig een firmware check doet en volgens een vast interval. Echter de server die hierachter zit heeft op dit moment geen hogere versie in de aanbieding. De servers zijn ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN dus alle versterkers kunnen op deze manier updated worden.

Dit is goed om te weten, dank voor deze toevoeging, @BruisTablet. 'k heb de FAQ in het startbericht aangevuld.

 

Reputatie 7
Badge +30

Echter de server die hierachter zit heeft op dit moment geen hogere versie in de aanbieding.

Die servers zouden momenteel versie 1.00.14v2 moeten hebben voor de "super"WiFi en versie 1.00.34v2 voor de Experia WiFi.

Als dat nog steeds niet het geval is dan lijkt mij dat kpn daar even achteraan moet gaan. @Denise_@Erik_, iets voor één van jullie?

We hebben gisteren begin van de avond bevestigd gekregen van de updateman dat de software preferred staat.

Reputatie 7

We hebben gisteren begin van de avond bevestigd gekregen van de updateman dat de software preferred staat.

@Erik_, Die bevestiging heb ik gisteravond ook van Robert gekregen maar toch was de nieuwe firmware voor de Experia WiFi gisteravond nog niet beschikbaar.

Ik wilde een Experia WiFi aan mijn V12 met firmware 516 koppelen om ook eens te zien hoe dat getoond wordt en werkt.