Vraag

SuperWifi punt stopt steeds met werken in combinatie met Box 12

  • 23 January 2023
  • 94 reacties
  • 864 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

94 reacties

Reputatie 5

@BeeJee78 @Roy74 

Leuk om te lezen dat er op het forum gezamelijk naar een oplossing wordt gezocht.

Wat ik uit BeeJee78 verhaal opmaak is dat na een "herstart” (onafhankelijk wat voor oorzaak dat ook mogen zijn) van de BOX12 er geen verbinding meer is met het Superwifi punt. Als de BOX12 normaal functioneert , doet dat ook de SuperWifi.

De vraag is nu wat de oorzaak steeds is van die “herstarts”  en vooral omdat hij al een reset naar “factory defaults” moet doen om het werkend te krijgen.

Wat ik uit Roy74 verhaal begrijp is dat alleen de SuperWifi bij hem uitvalt maar de v10A gewoon blijft functioneren! 

Corigeer me als ik het verkeerd heb samengevat, maar volgens mij zijn dit twee verschillende problemen.

 

Reputatie 1

@Roy74 Nou hij herstart niet heel vaak hoor, zo af en toe. Het log geeft dan overigens niks bijzonders aan dus de reden is niet te achterhalen. 
De laatste reboot was door een stroomstoring dus daar kan het modem weinig aan doen ;-)

Bij de klantenservice kom ik niet verder, die geven alleen standaard antwoorden en dat ik de boel weer moet terugzetten naar fabrieksinstellingen… Tja dan heb ik al een aantal keer gedaan.
Ze hebben me ook een keer naar een KPN winkel gestuurd waar me doodleuk verteld werd dat ze niks voor me konden doen. Dus kon weer naar huis zonder oplossing. 
Daarom is mijn hoop nu toch een beetje op Bram gevestigd. 

Ik heb net je 5g suggestie geprobeerd: Op kanaal 36 gezet terwijl het superwifi punt bedraad aangesloten met groen lampje werkt. Daarna losgekoppeld en in de buurt van het modem weer aangezet zonder kabel. Maar helaas, hij brandt inmiddels alweer 5 minuten solid rood :-(

 

Reputatie 7
Badge +7

@Radioman, ik ben het met je eens dat zijn modem reboots zorgelijk zijn. Vandaar ook de verwijzing naar de systeemlog. Mogelijk is daar iets te vinden wat wijst op de oorzaak reboots en/of juist andere problematiek wat veroorzaakt dat Superwifi en box12 elkaar spontaan niet meer leuk vinden. Te denken valt aan de WiFi adapter.

Maar omdat bedraad het wel werkt en de moeite klein is de kanaalwijziging het proberen waard. Het gaat hem geen kwaad doen. Ik heb zelf geen box12 en ken daarom het gedrag niet bij problemen in 5G. Ik dacht ook, dat geloof ik niet 😀

Bij mij blijft de v10a inderdaad overeind. Maar wellicht is dat bij box12 niet zo.

Oorzaak en gevolg op een rij krijgen is best lastig. Want, hoewel @BeeJee78 zijn case best aardig beschrijft, en dat is een compliment, zie je helaas niet exact wat er aan die kant aan de hand is.

Inderdaad prima dat mensen elkaar helpen. Al is het alleen maar een stukje erkenning en herkenning, opdat je niet compleet gek wordt 😅

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74 Nou hij herstart niet heel vaak hoor, zo af en toe. Het log geeft dan overigens niks bijzonders aan dus de reden is niet te achterhalen. 
De laatste reboot was door een stroomstoring dus daar kan het modem weinig aan doen ;-)

Bij de klantenservice kom ik niet verder, die geven alleen standaard antwoorden en dat ik de boel weer moet terugzetten naar fabrieksinstellingen… Tja dan heb ik al een aantal keer gedaan.
Ze hebben me ook een keer naar een KPN winkel gestuurd waar me doodleuk verteld werd dat ze niks voor me konden doen. Dus kon weer naar huis zonder oplossing. 
Daarom is mijn hoop nu toch een beetje op Bram gevestigd. 

Ik heb net je 5g suggestie geprobeerd: Op kanaal 36 gezet terwijl het superwifi punt bedraad aangesloten met groen lampje werkt. Daarna losgekoppeld en in de buurt van het modem weer aangezet zonder kabel. Maar helaas, hij brandt inmiddels alweer 5 minuten solid rood :-(

 

Is het mogelijk om een stukje uit de mesh log te posten hier rondom het overlijden van superwifi?

Mogelijk kan een moderator inderdaad wat voor je betekenen bij een eventuele omruil. Ik schat in dat je echt al veel gedaan hebt om de situatie met de standaard oplossingen onder controle te krijgen.

 

Reputatie 1

@Roy74 Nou hij herstart niet heel vaak hoor, zo af en toe. Het log geeft dan overigens niks bijzonders aan dus de reden is niet te achterhalen. 
De laatste reboot was door een stroomstoring dus daar kan het modem weinig aan doen ;-)

Bij de klantenservice kom ik niet verder, die geven alleen standaard antwoorden en dat ik de boel weer moet terugzetten naar fabrieksinstellingen… Tja dan heb ik al een aantal keer gedaan.
Ze hebben me ook een keer naar een KPN winkel gestuurd waar me doodleuk verteld werd dat ze niks voor me konden doen. Dus kon weer naar huis zonder oplossing. 
Daarom is mijn hoop nu toch een beetje op Bram gevestigd. 

Ik heb net je 5g suggestie geprobeerd: Op kanaal 36 gezet terwijl het superwifi punt bedraad aangesloten met groen lampje werkt. Daarna losgekoppeld en in de buurt van het modem weer aangezet zonder kabel. Maar helaas, hij brandt inmiddels alweer 5 minuten solid rood :-(

 

Is het mogelijk om een stukje uit de mesh log te posten hier rondom het overlijden van superwifi?

Mogelijk kan een moderator inderdaad wat voor je betekenen bij een eventuele omruil. Ik schat in dat je echt al veel gedaan hebt om de situatie met de standaard oplossingen onder controle te krijgen.

 

Ik ben aan het zoeken maar kan zo snel geen mesh log vinden, weet jij waar die zou moeten zijn?

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74 Nou hij herstart niet heel vaak hoor, zo af en toe. Het log geeft dan overigens niks bijzonders aan dus de reden is niet te achterhalen. 
De laatste reboot was door een stroomstoring dus daar kan het modem weinig aan doen ;-)

Bij de klantenservice kom ik niet verder, die geven alleen standaard antwoorden en dat ik de boel weer moet terugzetten naar fabrieksinstellingen… Tja dan heb ik al een aantal keer gedaan.
Ze hebben me ook een keer naar een KPN winkel gestuurd waar me doodleuk verteld werd dat ze niks voor me konden doen. Dus kon weer naar huis zonder oplossing. 
Daarom is mijn hoop nu toch een beetje op Bram gevestigd. 

Ik heb net je 5g suggestie geprobeerd: Op kanaal 36 gezet terwijl het superwifi punt bedraad aangesloten met groen lampje werkt. Daarna losgekoppeld en in de buurt van het modem weer aangezet zonder kabel. Maar helaas, hij brandt inmiddels alweer 5 minuten solid rood :-(

 

Is het mogelijk om een stukje uit de mesh log te posten hier rondom het overlijden van superwifi?

Mogelijk kan een moderator inderdaad wat voor je betekenen bij een eventuele omruil. Ik schat in dat je echt al veel gedaan hebt om de situatie met de standaard oplossingen onder controle te krijgen.

 

Ik ben aan het zoeken maar kan zo snel geen mesh log vinden, weet jij waar die zou moeten zijn?

Nee, ik heb geen box12. Mogelijk staat het in de handleiding. Bij de v10a heet het de owl log. Owl staat voor Optimized wireless lan = mesh.

edit

ik lees ergens iemand met box 12 iets schrijven dat de owl log in de systeemlog zou staan. Mogelijk is dat bij box12 geen aparte log.


Bij mijn problematiek verlaat superwifi de mesh na de owl sync config en die config kan ik niet verklaren in de nacht, alleen door een forced kanaalwijziging in 5G.

Zie je Owl meldingen in de systeemlog?

Reputatie 5

@BeeJee78 

Gelukkig niet heel vaak herstarts dan , maar toch zorgen die paar wel voor veel ongemak.

Wat is de firmware versie van de SuperWifi ?

Kan je eens aangeven hoe je netwerk er verder uit ziet , wat is er allemaal aangesloten en hoe, maakt je nog gebruik van portforwarding of een heel exotisch password voor je Wifi?

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78

Gelukkig niet heel vaak herstarts dan , maar toch zorgen die paar wel voor veel ongemak.

Wat is de firmware versie van de SuperWifi ?

Kan je eens aangeven hoe je netwerk er verder uit ziet , wat is er allemaal aangesloten en hoe, maakt je nog gebruik van portforwarding of een heel exotisch password voor je Wifi?

Goede punten. Complexe wachtwoorden met #&@ kunnen inderdaad ook dramatisch zijn. Ik zag ergens bij de product updates daar ook iets van langskomen, weet niet of dat bij de superwifi heeft gespeeld.

edit: heeft inderdaad gespeeld:

 

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78

Gelukkig niet heel vaak herstarts dan , maar toch zorgen die paar wel voor veel ongemak.

Wat is de firmware versie van de SuperWifi ?

Kan je eens aangeven hoe je netwerk er verder uit ziet , wat is er allemaal aangesloten en hoe, maakt je nog gebruik van portforwarding of een heel exotisch password voor je Wifi?

Goede punten. Complexe wachtwoorden met #&@ kunnen inderdaad ook dramatisch zijn. Ik zag ergens bij de product updates daar ook iets van langskomen, weet niet of dat bij de superwifi heeft gespeeld.

edit: heeft inderdaad gespeeld:

 

Het gaat hier wel om de netwerknamen. Ik ga er even vanuit ze hiermee de SSID bedoelen.

Reputatie 1

@Roy74 Nou hij herstart niet heel vaak hoor, zo af en toe. Het log geeft dan overigens niks bijzonders aan dus de reden is niet te achterhalen. 
De laatste reboot was door een stroomstoring dus daar kan het modem weinig aan doen ;-)

Bij de klantenservice kom ik niet verder, die geven alleen standaard antwoorden en dat ik de boel weer moet terugzetten naar fabrieksinstellingen… Tja dan heb ik al een aantal keer gedaan.
Ze hebben me ook een keer naar een KPN winkel gestuurd waar me doodleuk verteld werd dat ze niks voor me konden doen. Dus kon weer naar huis zonder oplossing. 
Daarom is mijn hoop nu toch een beetje op Bram gevestigd. 

Ik heb net je 5g suggestie geprobeerd: Op kanaal 36 gezet terwijl het superwifi punt bedraad aangesloten met groen lampje werkt. Daarna losgekoppeld en in de buurt van het modem weer aangezet zonder kabel. Maar helaas, hij brandt inmiddels alweer 5 minuten solid rood :-(

 

Is het mogelijk om een stukje uit de mesh log te posten hier rondom het overlijden van superwifi?

Mogelijk kan een moderator inderdaad wat voor je betekenen bij een eventuele omruil. Ik schat in dat je echt al veel gedaan hebt om de situatie met de standaard oplossingen onder controle te krijgen.

 

Ik ben aan het zoeken maar kan zo snel geen mesh log vinden, weet jij waar die zou moeten zijn?

Nee, ik heb geen box12. Mogelijk staat het in de handleiding. Bij de v10a heet het de owl log. Owl staat voor Optimized wireless lan = mesh.

edit

ik lees ergens iemand met box 12 iets schrijven dat de owl log in de systeemlog zou staan. Mogelijk is dat bij box12 geen aparte log.


Bij mijn problematiek verlaat superwifi de mesh na de owl sync config en die config kan ik niet verklaren in de nacht, alleen door een forced kanaalwijziging in 5G.

Zie je Owl meldingen in de systeemlog?

 

Het was even bladeren naar de laatste reboot op 24-02 maar er staat niks bijzonders. 
Wat wel opvalt is dat de modem denkt dat het 01-01-2020 direct na het starten. Na een tijdje staat de juiste tijd weer in het log. Dit is wat er over OWL staat:

 

Reputatie 1

@BeeJee78

Gelukkig niet heel vaak herstarts dan , maar toch zorgen die paar wel voor veel ongemak.

Wat is de firmware versie van de SuperWifi ?

Kan je eens aangeven hoe je netwerk er verder uit ziet , wat is er allemaal aangesloten en hoe, maakt je nog gebruik van portforwarding of een heel exotisch password voor je Wifi?

 

De firmware van de superwifi durf ik niet te zeggen, hoe kom ik daarachter?

Over mijn netwerk: Ik heb best veel apparaten (hobby graag met Home Assistant) waarvan de meeste draadloos zijn aangesloten. Het zijn verder geen bijzondere apparaten ofzo, een aantal stopcontacten, lampen enz. 
Ik had wel portforwarding naar poort 80 voor home assistant maar die is er nu uit. 
Verder wel een aantal fixed ip adressen, die heb ik ook nodig voor Home Assistant. 

Reputatie 7
Badge +7

De owl log zegt mijn inziens dat configuratie in je mesh in sync is en lijkt me goed. De tijd wordt meestal in sync gebracht met een oproep naar een timeserver., is de default en ook nog in te stellen volgens mij. Ik zou daarop niet de aandacht leggen.

Kijk je ook nog even naar de vraag en bijdrage van @Radioman. Hij heeft goede vragen en was mij eerder ook al behulpzaam om de puzzelstukjes bij elkaar te leggen. En geen exotische wachtwoorden of SSID? Met de laaste firmware van je superwifi is dat laatste opgelost.

De firmware van superwifi is anders dan je eerder genoemde box12 firmware voor de volledigheid. 

 

Reputatie 7
Badge +7

En wellicht nog een rare vraag maar je WiFi lampje op het modem is wel aan toch? Groen of groen knipperen als je data aan het verzenden bent. Kon het in je betoog zo snel niet vinden.

Inkopper wellicht waarvoor sorry.

Reputatie 1

@Radioman @Roy74 Oh ja, vergeten: Ik heb geen exotisch wifi wachtwoord; alleen letters, getallen en een uitroepteken. 

De firmware van het superwifi punt heb ik dus niet want ik heb geen idee hoe ik die moet achterhalen.

Wat me trouwens wel opvalt in het log is het continu connecten en disconnecten van het superwifi punt:

 

Reputatie 1

En wellicht nog een rare vraag maar je WiFi lampje op het modem is wel aan toch? Groen of groen knipperen als je data aan het verzenden bent. Kon het in je betoog zo snel niet vinden.

Inkopper wellicht waarvoor sorry.

Jazeker

Reputatie 7
Badge +7

@Radioman @Roy74 Oh ja, vergeten: Ik heb geen exotisch wifi wachtwoord; alleen letters, getallen en een uitroepteken. 

De firmware van het superwifi punt heb ik dus niet want ik heb geen idee hoe ik die moet achterhalen.

Wat me trouwens wel opvalt in het log is het continu connecten en disconnecten van het superwifi punt:

 

Kan niet helemaal beoordelen of dat een probeem is bij box12 waar de mesh log dus gecombineerd lijkt met de systeemlog. Bij mij is dat apart en zie je continu de apparatuur bewegen in de mesh wat nou net de bedoeling is. Maar dit lijkt me echt iets anders. Kun je achterhalen welk apparaat bij dit Mac adres hoort (dat witte … 7C:…) Als dat je superwifi is dan is je dode superwifi duidelijk. Maar wellicht een exoot in je netwerk, vandaar de vraag van @Radioman hoe je netwerk eruit ziet en wat je allemaal hebt aangesloten.

aangaande je firmware van superwifi: bij mij kan ik dat in de modem zien. Zie je niet ergens zo’n netwerkplaatje staan met de superwifi. Daar staat meestal wel ergens de firmware 

En je SSID, bevat die speciale karakters zoals een uitroepteken. Dat was voorheen een issue bij superwifi en pas met de laatste firmware opgelost


edit: als je de thuis app hebt van kpn dan is de firmware daar eenvoudig te zien. Via de middelste tab internet en dan je superwifi kiezen 

Reputatie 5

@BeeJee78 Kijk eens aan , al een heel netwerk opgebouwd met Home Assistant. Dan is het wel duidelijk dat je behoorlijk baalt als je (WiFi)netwerk er weer uit ligt.

Ik kan je niet een directe verwijzing geven naar de locatie in de BOX12 waar je de firmware versie van je aangesloten  Superwifi kan vinden , daar ik zelf geen BOX12 heb. Er moet een Overview window zijn en hoop dat je mbv de inhoud in deze link dat kunt vinden.

Even terug naar je netwerk wat je dus voornamelijk voor Home Assistant gebruikt en dan ook nog (heel) veel draadloos. Heb je een idee hoeveel van die draadloze apparaten je dan met je Superwifi zou willen laten verbinden?

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78

Gelukkig niet heel vaak herstarts dan , maar toch zorgen die paar wel voor veel ongemak.

Wat is de firmware versie van de SuperWifi ?

Kan je eens aangeven hoe je netwerk er verder uit ziet , wat is er allemaal aangesloten en hoe, maakt je nog gebruik van portforwarding of een heel exotisch password voor je Wifi?

 

De firmware van de superwifi durf ik niet te zeggen, hoe kom ik daarachter?

Over mijn netwerk: Ik heb best veel apparaten (hobby graag met Home Assistant) waarvan de meeste draadloos zijn aangesloten. Het zijn verder geen bijzondere apparaten ofzo, een aantal stopcontacten, lampen enz. 
Ik had wel portforwarding naar poort 80 voor home assistant maar die is er nu uit. 
Verder wel een aantal fixed ip adressen, die heb ik ook nodig voor Home Assistant. 

Deze post had ik even gemist. Vergeet de verwijzing naar de vraag van radioman. Slimme stopcontacten, lampen. Ik hoop niet dat deze storen. De DVS1200 van KPN schijnt ook dramatisch te zijn met superwifi. Deze heb je hopelijk toch niet?

Reputatie 5

@BeeJee78 Ik pak er toch even je openings zin van dit topic bij 

Ik heb sinds medio vorig jaar glasvezel van KPN en bij de monteur heb ik meteen een SuperWifi punt aangeschaft. 

Die heeft een tijd lang prima gewerkt maar de laatste tijd niet meer. 

Je geeft aan dat het dus een langtijd prima heeft gewerkt zelfs met een SuperWifi punt! Als je nu terug in de tijd denkt, wat is er of heb je veranderd aan je netwerk?

De BOX12 en het SuperWiFI punt zullen in die tijd zeker een firmware update hebben gehad, maar mogelijk heb je ook een ander apparaat toegevoegd dat niet lekker meer samenwerkt daarna?

 

Reputatie 1

@Radioman @Roy74 

Dat is opvallend; In de thuis app komt het wifipunt niet voor (Hij staat nu wel aan, met kabel en dus met groen lampje). 

In het client overzicht in de box12 komt ie wel voor maar niet als Superwifi punt maar met de naam 'ESP_913893'. Er is daardoor ook nergens een firmware versie zichtbaar.

Het lijkt er dus op dat de box12 'm niet meer herkend als Superwifi punt….

Reputatie 5

@BeeJee78

Dat maakt het er niet makkelijker op, als ook de verwachte naamgeving niet overeenkomt.

Om nu een reset te moeten geven op de BOX12 en het SuperWifi punt ( met als gevolg dat je veel zaken in je netwerk opnieuw moet configureren)  om het weer werken te krijgen geeft al aan hoe complex het wordt om wat te testen.  Misschien moet je al eens nadenken over een apart netwerk voor je Home Assistant waarmee je dus je afhankelijkheid van KPN producten beperkt. 😀

 

 

Reputatie 1

@BeeJee78

Dat maakt het er niet makkelijker op, als ook de verwachte naamgeving niet overeenkomt.

Om nu een reset te moeten geven op de BOX12 en het SuperWifi punt ( met als gevolg dat je veel zaken in je netwerk opnieuw moet configureren)  om het weer werken te krijgen geeft al aan hoe complex het wordt om wat te testen.  Misschien moet je al eens nadenken over een apart netwerk voor je Home Assistant waarmee je dus je afhankelijkheid van KPN producten beperkt. 😀

 

 

Haha zou je bijna doen maar dat is natuurlijk van de gekke. Ik mag toch verwachten dat de hardware van KPN gewoon z'n werk doet. 

Het heeft nu ook al bizar veel tijd en frustratie gekost dus ik hoop dat @Bram_ met een goed voorstel komt.

Reputatie 5

@BeeJee78 

Ik begrijp je reactie en natuurlijk wil je dat de KPN producten precies doen wat jij er van verwacht.  In de bijna 5 jaar dat ik bij KPN zit heb ik zelf ondervonden dat het verstandiger is om mijn eigen netwerk te beheren en alleen de internetverbinding door KPN te laten verzorgen, scheelt mij een hoop frustratie.

Maar neemt niet weg dat je nog steeds een probleem hebt wat we pogen samen op te lossen. Hoop dat je de firmware versie van het Superwifi punt nog kan achterhalen.

Reputatie 7
Badge +7

Tjee, dat klinkt inderdaad niet goed. Ik zie de superwifi gewoon in de thuisapp met alle details. Maar wellicht heb je nu ook wel het probeem te pakken want als je superwifi niet ziet in de app of onder een andere naam in box12 dan kan ik me voorstellen dat ie het niet meer doet.

effe denken hoe we die firmware kunnen achterhalen…

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78 ,

Kijk eens hier voor het inloggen op Superwifi webinterface. Volgens mij gaat dat bij mij niet omdat alles via de v10a gaat maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Ook geen noodzaak om verder uit te zoeken hier.


Ik bedenk me overigens dat ik superwifi via the thuisapp gekoppeld heb aan mijn modem. Dat verliep vlekkeloos. Wellicht voor jou ook te proberen op deze manier omdat je in de thuis app dat ding niet ziet.

wel eerst resetten dan die UFO. En een pilletje onder de tong 😁