Vraag

SuperWifi punt stopt steeds met werken in combinatie met Box 12

  • 23 January 2023
  • 94 reacties
  • 864 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

94 reacties

Reputatie 5

@BeeJee78 @Roy74 

Aangaande de fixed IP's, als deze in de BOX12 gemaakt worden mbv adres reservation middels het MAC adres van een device en in het device zelf het verkrijgen van een IP adres op DHCP staat, mag dat geen problemen opleveren. Houdt wel rekening dat je daarna het device zelf opnieuw opstart zodat deze ook het juiste IP kan ophalen. Een andere tip is vaak om na ieder toevoeging onder adres reservation ook de BOX12 opnieuw op te starten zodat ook hier de IP tabel netjes wordt bijgewerkt en je geen “oude” informatie te zien krijgt die je in de war kan brengen.

 

Toevoeging: Let er wel op dat de IP adressen die je reserveert in de IP adres pool vallen!!

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78 @Roy74 

Aangaande de fixed IP's, als deze in de BOX12 gemaakt worden mbv adres reservation middels het MAC adres van een device en in het device zelf het verkrijgen van een IP adres op DHCP staat, mag dat geen problemen opleveren. Houdt wel rekening dat je daarna het device zelf opnieuw opstart zodat deze ook het juiste IP kan ophalen. Een andere tip is vaak om na ieder toevoeging onder adres reservation ook de BOX12 opnieuw op te starten zodat ook hier de IP tabel netjes wordt bijgewerkt en je geen “oude” informatie te zien krijgt die je in de war kan brengen.

Top. Maar dus wel met reservation. Weet jij of dit op de v10a ook zo kan?

Reputatie 5

@BeeJee78 @Roy74 

Aangaande de fixed IP's, als deze in de BOX12 gemaakt worden mbv adres reservation middels het MAC adres van een device en in het device zelf het verkrijgen van een IP adres op DHCP staat, mag dat geen problemen opleveren. Houdt wel rekening dat je daarna het device zelf opnieuw opstart zodat deze ook het juiste IP kan ophalen. Een andere tip is vaak om na ieder toevoeging onder adres reservation ook de BOX12 opnieuw op te starten zodat ook hier de IP tabel netjes wordt bijgewerkt en je geen “oude” informatie te zien krijgt die je in de war kan brengen.

Top. Maar dus wel met reservation. Weet jij of dit op de v10a ook zo kan?

Ja, dat kan zeker ook in de v10A , maar hier gebruikt men wat ander benamingen:

 

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78 @Roy74 

Aangaande de fixed IP's, als deze in de BOX12 gemaakt worden mbv adres reservation middels het MAC adres van een device en in het device zelf het verkrijgen van een IP adres op DHCP staat, mag dat geen problemen opleveren. Houdt wel rekening dat je daarna het device zelf opnieuw opstart zodat deze ook het juiste IP kan ophalen. Een andere tip is vaak om na ieder toevoeging onder adres reservation ook de BOX12 opnieuw op te starten zodat ook hier de IP tabel netjes wordt bijgewerkt en je geen “oude” informatie te zien krijgt die je in de war kan brengen.

Top. Maar dus wel met reservation. Weet jij of dit op de v10a ook zo kan?

Ja, dat kan zeker ook in de v10A , maar hier gebruikt men wat ander benamingen:

 

Dan ga ik mijn Hue bridge toch eens voorzien van fixed IP. Bedank @Radioman voor je extra tips en hulp. @BeeJee78 kan hier ook mee weg komen.

Maar het begon allemaal met zijn superwifi. Als ik het goed gelezen heb allemaal deed hij nu niet zo veel anders. Nu alleen via de thuis app gekoppeld volgens mij. Als dit nu weer misgaat dan vraag ik me af wat hier aan de hand is.

Afwachten maar!

Reputatie 5

@BeeJee78 

Nu heb je weer een werkend “systeem” en is het dus blijkbaar 3 a 4 weken wachten voordat er zich weer problemen voordoen. Heb jezelf nu een idee waar op te letten of wat te monitoren, want dit resetten heb je al vaker gedaan. Heb je nog andere WIFI access punten in je netwerk, waar je mogelijk de zelfde SSID naam gebruikt als in de BOX12 ?

Reputatie 1

@Radioman Nee ik heb werkelijk geen flauw idee meer waar ik op zou kunnen letten. 
Ook heb ik geen extra access points in het netwerk zitten oid. Het is echt alleen Box12 + SuperWifipunt. 

@Roy74 Ik heb 'm niet via de thuis-app gekoppeld maar via de 'standaard' manier: een schone installatie van de SuperWifi punten
Hierna was ie ook meteen weer zichtbaar in de app.  Ik denk dat dat niet veel moet uitmaken toch?

 

Eigenlijk zou er meer logging moeten zijn om dit probleem verder te kunnen onderzoeken want er staat echt helemaal niks rond het tijdstip dat de modem weer opstart. 

Maar voor nu bedankt voor het meedenken! Wordt vervolgd (denk ik) :-)

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Radioman Nee ik heb werkelijk geen flauw idee meer waar ik op zou kunnen letten. 
Ook heb ik geen extra access points in het netwerk zitten oid. Het is echt alleen Box12 + SuperWifipunt. 

@Roy74 Ik heb 'm niet via de thuis-app gekoppeld maar via de 'standaard' manier: een schone installatie van de SuperWifi punten
Hierna was ie ook meteen weer zichtbaar in de app.  Ik denk dat dat niet veel moet uitmaken toch?

 

Eigenlijk zou er meer logging moeten zijn om dit probleem verder te kunnen onderzoeken want er staat echt helemaal niks rond het tijdstip dat de modem weer opstart. 

Maar voor nu bedankt voor het meedenken! Wordt vervolgd (denk ik) :-)

 

 

 

Geen dank, ik leerde ook nog wat van @Radioman aangaande het fixeren van IP’s. Ik zou overigens bij jou ook wat met deze info doen en je fixed IP’s reserveren zoals beschreven is door hem. Als je een IP conflict krijgt de komende week/weken dan veroorzaakt dat ellende. Als het niet met superwifi is dan wel in je home automation. 
Het zou niet mogen uitmaken hoe je superwifi hebt gekoppeld. Als je zichtbaar is in de app, dan zal het prima in orde zijn.

Radioman heeft natuurlijk wel een punt, waar nu op te letten want je hebt feitelijk niet veel anders gedaan dan eerder. We zien het verloop wel verschijnen 😁

Reputatie 5

@BeeJee78 @Bram_ @Roy74 

Het blijft een heel vervelende situatie, vooral omdat het lang duurt voordat de vervelende fout op treed.

Als de fout optreed dan moet je je BOX12 een “factory default” om alles weer werkend te krijgen. Normaal verwacht je dat een reset voldoende is om weer verder te kunnen. Neem aan dat je ook al de  BOX12 stroomloos hebt gemaakt en dat dat ook geen resultaat heeft opgeleverd?

Als alleen een “factory default” van de settings werkt, dan vermoed ik dat er in het geheugen bepaalde waarden overschreven geraken welke dus niet met een reset worden hersteld. ( Vreemd …..)

Een andere hypothese is dat er in het backup en restore mechanisme van de Wifi settings naar en van KPN wat “vreemds” zit. Ik heb daar te weinig kennis over hoe dat in zijn werk gaat. Maar mogelijk kan een moderator hier in helpen door die settings een keer te resetten of te verwijderen?

Of het probleem zit toch in de BOX12 , als een moderator hier in mee gaat zouden ze een ander BOX12 kunnen opsturen en moet je nogmaals 3-4 weken wachten of dat het gewenste resultaat oplevert. In die periode moet je ook niets aan je netwerk veranderen om zeker te zijn van het eindresultaat. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@BeeJee78 @Bram_ @Roy74 

Het blijft een heel vervelende situatie, vooral omdat het lang duurt voordat de vervelende fout op treed.

Als de fout optreed dan moet je je BOX12 een “factory default” om alles weer werkend te krijgen. Normaal verwacht je dat een reset voldoende is om weer verder te kunnen. Neem aan dat je ook al de  BOX12 stroomloos hebt gemaakt en dat dat ook geen resultaat heeft opgeleverd?

Als alleen een “factory default” van de settings werkt, dan vermoed ik dat er in het geheugen bepaalde waarden overschreven geraken welke dus niet met een reset worden hersteld. ( Vreemd …..)

Een andere hypothese is dat er in het backup en restore mechanisme van de Wifi settings naar en van KPN wat “vreemds” zit. Ik heb daar te weinig kennis over hoe dat in zijn werk gaat. Maar mogelijk kan een moderator hier in helpen door die settings een keer te resetten of te verwijderen?

Of het probleem zit toch in de BOX12 , als een moderator hier in mee gaat zouden ze een ander BOX12 kunnen opsturen en moet je nogmaals 3-4 weken wachten of dat het gewenste resultaat oplevert. In die periode moet je ook niets aan je netwerk veranderen om zeker te zijn van het eindresultaat. 

 

Wat bedoel je met backup en restore mechanisme van WiFi settings naar KPN. Worden die serieus over de lijn naar KPN gezet?
Heel aparte casus.

Reputatie 5

@Roy74 

Wat bedoel je met backup en restore mechanisme van WiFi settings naar KPN. Worden die serieus over de lijn naar KPN gezet?
Heel aparte casus.

Scherp van je, nee niet alle wifi settings , alleen SSID namen en passwords.

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74

Wat bedoel je met backup en restore mechanisme van WiFi settings naar KPN. Worden die serieus over de lijn naar KPN gezet?
Heel aparte casus.

Scherp van je, nee niet alle wifi settings , alleen SSID namen en passwords.

Ik zit zelf in de IT en ben gewend om alert te zijn. Maar dat ben jij ook merk ik, met goede aanwijzingen. Ik mag hopen dat wachtwoorden gehashed en salted en vervolgens encrypted (tls) over de lijn gaan. In ieder geval een reden om SSID wachtwoorden niet identiek te gebruiken elders…

Is dit voor gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel of zo? En dan houden we op met uitstapjes want het gaat hier om het probleem van topicstarter natuurlijk.

Reputatie 5

@Roy74 

Is dit voor gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel of zo? En dan houden we op met uitstapjes want het gaat hier om het probleem van topicstarter natuurlijk.

Exact dat,  gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel.

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74

Is dit voor gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel of zo? En dan houden we op met uitstapjes want het gaat hier om het probleem van topicstarter natuurlijk.

Exact dat,  gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel.

Edit: was effe confuus over die backup/restore. Topicstarter aan zet. Reserveren van zijn fixed IP’s en dan handjes af en wachten 🤞

Reputatie 1

@Roy74

Is dit voor gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel of zo? En dan houden we op met uitstapjes want het gaat hier om het probleem van topicstarter natuurlijk.

Exact dat,  gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel.

En daarmee ook bij reset naar fabrieksinstellingen. Want het SSID en password is het enige dat niet naar default teruggezet wordt. 

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74

Is dit voor gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel of zo? En dan houden we op met uitstapjes want het gaat hier om het probleem van topicstarter natuurlijk.

Exact dat,  gebruikersvriendelijkheid bij modem wissel.

En daarmee ook bij reset naar fabrieksinstellingen. Want het SSID en password is het enige dat niet naar default teruggezet wordt. 

Ik wist dit nog niet. Ik wissel erg weinig van apparatuur. Op zich wel handig mits veilig verzonden. Jij hebt genoeg ervaring inmiddels met resets om dit te weten haha

Fixed IP reserveren en dan 🤞de komende tijd.

Reputatie 1

Het is een hele tijd goed gegaan maar helaas was het lampje van het Superwifi punt vanmorgen weer rood. Gelijk even gekeken of de modem herstart was; ja hoor, vannacht herstart. Reden onbekend.
In het log is er niets over terug te vinden. 

We hebben dus weer exact hetzelfde probleem. 

Het superwifi punt herstarten helpt weer niet, opnieuw koppelen ook niet. Ik zal dus wederom het modem naar fabrieksinstellingen moeten terugzetten. 

Ik word er nu toch wel moe van. 

@Bram_ Zou je me aub een nieuwe modem willen sturen? Dan kunnen we in ieder geval uitsluiten of bevestigen dat het aan het modem ligt. Zoals je in dit topic kunt lezen hebben we inmiddels genoeg moeite gedaan om andere oplossingen te verzinnen.

Reputatie 1

@Bram_ Je hebt heel snel prive gereageerd op mijn vraag, heel fijn. Maar helaas is het sindsdien volledige radiostilte. Je reageert nergens meer op en doet ook niet wat je beloofd hebt. 

Ik vind dit toch wel weer erg jammer. Waarom moet het steeds zo gaan bij KPN?
Ik voel me nu gedwongen om weer in dit topic te reageren omdat er gewoon helemaal geen reactie meer komt… wil je nu aub wel reageren?

 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @BeeJee78! Ik heb het alsnog in orde gemaakt. Mijn excuses voor de late reactie en opgelopen vertraging. 

Reputatie 1

oke thx @Bram_