Beantwoord

Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?

  • 12 March 2019
  • 182 reacties
  • 6651 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

182 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Ben benieuwd naar het ontvangstrapport met de nieuwe buitenantenne.
Reputatie 7
Graag gedaan @sailorbobby. Daar zit 'm wel een verschil in. Laat je ook weten wat de ervaring is met de nieuwe ontvanger? 🙂
Reputatie 5
Badge +4
Hallo @sailorbobby, welkom op het KPN Forum. Fijn dat Noordzee je al de nodige informatie heeft gegeven. Bedankt voor het aanvullen van je gegevens in het forumprofiel, hierdoor kon ik meteen aan de slag 🙂 Er is een nieuwere versie antenne voor Digitenne onderweg incl montageset voor buiten, mocht je het nodig hebben. Binnen 2 werkdagen heb je het pakketje in huis!

Ik heb inderdaad één Funke V5 antenne in de brievenbus gekregen ,maar zonder montageset voor buiten en hij past niet op de oude steun. Ik heb wel al profisories geprobeerd met deze antenne maar zag op eerste gezicht geen betere RF sterkte wel iets betere kwaliteit. echter een aantal zenders op kanaal 34 en 44 zijn nog steeds erg gestoord. dit in NH op dvb-t. In Friesland (caravan) moet ik nog testen.
Nader bericht volgt!
Reputatie 7
Badge +28
Nadia wil jou mogelijk nog een montageset nasturen.

Want zeker in Friesland heb je die set nodig.
Reputatie 5
Badge +4
Omdat Nadia mij wel een v5 antenne maar geen montageset heeft gestuurd heb ik de nieuwe antenne profisorisch met een postelastiek op de steun gemonteerd. het viel mij wel op dat deze v5 véél richting gevoeliger is. Het resultaat is dat de signaal sterkte 2% omhoog is gegaan maar de kwaliteit naar 100%. Dit wel op de NPO zenders kanaal 39. Op de kanalen 45 en 35 is het ook nog redelijk maar 34 en 44 is slecht en gestoord. Zogauw de signaalsterkte onder de 50 % komt wordt de kwaliteit slecht. Er is dus maar een marge van 2%!! Dit alles op de zender in Alkmaar. In Friesland ga ik volgende week pas weer verder. Ik ben bang dat het met deze ZTE ontvanger het niets gaat worden. Eerst moet er een stabiel en sterk RF signaal zijn wil de decoder goed zijn werk kunnen doen en dan moet de decoder vlot genoeg zijn om HD te decoderen. Aan beide voldoet deze ontvanger niet.

Reputatie 5
Badge +4
Ik werd vandaag ook nog gebeld door een medewerker van de KPN xl in Alkmaar die mij vroeg waarom ik niet tevreden was. Wat ik al vermoedde voor KPN is Digitenne maar een bijprodukt. Hij vroeg mij waarom ik uberhaupt Digitenne keek. Ze gaan er dus vanuit dat iedereen een internetaansluiting ter beschikking heeft!
Ook zei hij dat ze hiertoe waren gedwongen door de regering , dat KPN er dus niets aan kon doen.
Ik zei hem dat de regering alleen DVB-T2 had voorgeschreven net als in Duitsland. Daar is trouwens wél vrije keuze in ontvanger of insteekkaart. Dus KPN hou op de regering de schuld te geven van de ontstane problemen !
Reputatie 5
Badge +4
Die foto's zien er niet goed uit. Je kunt in Alkmaar nog je oude digitenne gebruiken dan heb je nog wel goeie ontvangst. Of heb je die al in de kliko gemikt?
Reputatie 5
Badge +4
John123, ik kijk hier nog met mijn TF5300k perfecte ontvangst met haaievin. Maar ik moest voor Friesland om, dus vast hier in NH voorbereiden voor de grote ellende!
Reputatie 7
Badge +28
@sailorbobby : Goed gezien dat de Funke V5 erg richtingsgevoelig is. Je kunt een goed resultaat krijgen door de antenne zo hoog mogelijk te plaatsen en dan goed uitgericht.

Een goede kabel is ook belangrijk, die wordt bij de buitenmontagerset meegeleverd.

Als @Nadia ( ik heb haar de laatste twee dagen hier niet gezien) morgen nog steeds vrij is, kan een andere moderator jou vast wel aan een buitenmontageset helpen. Ik blijf dit topic volgen.
@Noordzee Dank voor de alertheid!
@sailorbobby : Er is een montage setje onderweg en ik heb je een privéberichtje gestuurd!
Reputatie 5
Badge +4
Bedankt Erwin!
Reputatie 5
Badge +6
Is er eigenlijk al iemand hier die een inline antenne versterker geprobeerd heeft...

Als de ontvanger inderdaad zo doof is, kan vaak een extra antenne versterker helpen.
Ik weet dat er in de bijgeleverde antenne's ook een versterker zit, maar als dat niet
genoeg is, kan je nog wat extra proberen.
Reputatie 5
Badge +4
Ja, ik heb ook een antenneversterker (36dB regelbaar) geprobeerd krijg de signaalsterkte dan op 62% maar de kwaliteit wordt weinig beter en fluktueerd nog meer. echt storingvrij op de kanalen 34 en 44 krijg ik het niet. Die Funke v5 is ook niet het wondermiddel om deze "piep" ontvanger storingsvrij te laten functioneren.
Reputatie 7
Hallo @sailorbobby, ik snap je frustratie.
Ja, ik heb ook een antenneversterker (36dB regelbaar) geprobeerd krijg de signaalsterkte dan op 62% maar de kwaliteit wordt weinig beter en fluktueerd nog meer. echt storingvrij op de kanalen 34 en 44 krijg ik het niet.
Is dit signaal in Friesland of Noord-Holland?
Reputatie 7
Badge +28
Hallo @sailorbobby, ik snap je frustratie.

Ja, ik heb ook een antenneversterker (36dB regelbaar) geprobeerd krijg de signaalsterkte dan op 62% maar de kwaliteit wordt weinig beter en fluktueerd nog meer. echt storingvrij op de kanalen 34 en 44 krijg ik het niet.Is dit signaal in Friesland of Noord-Holland?


@Nadia : Dat is toch op te zoeken? De kanalen 34 (NTS2) en 44 (RTS4) worden gebruikt in de regio Alkmaar. In Friesland worden andere kanalen gebruikt.
Reputatie 7
Badge +28
Als @sailorbobby een ontvangst zonder storing wil bereiken, is ook een goede DVB-T2 antennekabel noodzakelijk. Er zijn voor DVB-T andere coaxkabels in de handel dan de standaard coax-kabel. Zelf heb ik bij de vakhandel (Astrasat in Groningen) mijn kabel vervangen voor de speciale DVB-T-kabel.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb echt wel een goede kabel (rg59U) met goede connectoren Noordzee en met mijn oude ontvanger heb ik prima signaal ! maar met die zxv 7200 wil storingvrij niet lukken op alle kanalen. En zoals je al opmerkte in Noord Holland aan de kanalen te zien. Van het weekend ga ik in Friesland weer proberen maar ik wordt er zo langzamerhand een beetje moedeloos van. Voor NPO heb ik die ZTE niet nodig gaat prima met een XORO maar ik betaal wel abbonnement voor de andere zenders en steeds meer voor veel minder.
Er is maar één oplossing KPN levert goede ontvangers of stopt met verhuur van die rommel en laat het aan de vakhandel over om knappe tuners te verkopen.
Reputatie 7
Badge +28
Heb je inmiddels het montagesetje ontvangen? Want dat is in Friesland wel zo handig.

Succes met het installeren van de antenne in Friesland.
Reputatie 5
Badge +4
Heb je inmiddels het montagesetje ontvangen? Want dat is in Friesland wel zo handig.

Succes met het installeren van de antenne in Friesland.

Ja, dat heb ik onvangen en ga nog even stoeien op de camping maar met mijn ervaring in Heerhugowaard n.b. op 12 km van de zender in Alkmaar zie ik het somber in, want Leeuwarden ligt toch wel verder weg van Langweer
Reputatie 7
Momenteel zitten we nog middenin de ombouw van antennes in de regio's en het omruilen van alle tuners naar DVB-T2. Naast het overgaan naar een nieuwe techniek, verandert ook een deel van de frequenties. We zullen er alles aan doen om de kwaliteit van het signaal te verbeteren, dat is en blijft een doorlopend proces. Meer daarover + updates is te lezen in het centrale topic: Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne. Ik geef meteen toe dat met de nieuwe tuners het een stuk belangrijker is om je antenne goed uit te richten. Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaring met de nieuwe antenne in het mooie noorden. Hopelijk is het beter dan je verwacht :)
Reputatie 7
Badge +28
Ga er maar vanuit dat je dadelijk in Heerhugowaard ook een buitenantenne moet plaatsen. Want als je op het oude Digitenne met een binnenantenne al geen volle bak haalt (je schreef 85%), dan gaat het met de ZTE ontvanger inderdaad geen succes worden met een binnenantenne.

Wil je dat niet, dan zul je een andere manier moeten vinden om TV te kijken. Of teruggaan naar alleen FTA-kijken met b.v. een Xoro-Ontvanger.

Dat FTA-kijken zou ook het alternatief kunnen worden voor op de camping, als je geen succes gaat krijgen met de buitenantenne. (Maar nu loop ik wel wat op de zaken vooruit.) TV-kijken met de satelliet kan natuurlijk ook, dit is wel wat duurder dan Digitenne.
Reputatie 7
Badge +28
En wat was het resultaat van de test in Friesland?
Reputatie 6
Badge +4
@sailorbobby:

De signaalsterktemeter op een DVB-T of T2 ontvanger met als eenheid % is geen officiële meeteenheid die tussen ontvangers onderling vergeleken kan worden. Ik heb ruim ervaring met verschillende ontvangers waaronder ook de TF5300k. Het is maar net hoe de programmeur dit in de software heeft gebouwd.

De enige waarde van de meter is het optimaliseren van de antenne positie door een zo hoog mogelijk percentage te bereiken.

Meeteenheden die wel vergelijkbaar zijn: Signaal ruis verhouding c/n in dB en bit error ratio BER.

Het wel of niet hebben van blokjes in de ontvangst in een vergelijking tussen twee ontvangers die om de beurt op eenzelfde antenne worden aangesloten zegt wel iets over een ontvanger. Daarbij moet ik wel aantekenen dat blokjes niet altijd eenzelfde oorzaak hebben en dit ook tot interpretatiefouten kan leiden.
Reputatie 6
Badge +4

Heb je inmiddels het montagesetje ontvangen? Want dat is in Friesland wel zo handig.

Succes met het installeren van de antenne in Friesland.
Ja, dat heb ik onvangen en ga nog even stoeien op de camping maar met mijn ervaring in Heerhugowaard n.b. op 12 km van de zender in Alkmaar zie ik het somber in, want Leeuwarden ligt toch wel verder weg van Langweer

Als op 12 kilometer van de zender nauwelijks goede ontvangst mogelijk is moet er haast sprake zijn van een groot obstakel en ontvangst via reflecties. Friesland is een open landschap waarbij het veel gemakkelijker is een grotere afstand tot de zender te overbruggen.
Reputatie 7
Badge +28
@sailorbobby :

Wat was het resultaat van de testen in Friesland?