Beantwoord

Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?

  • 12 March 2019
  • 182 reacties
  • 6651 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

182 reacties

Reputatie 6
Badge +4

Onderwerp conversatie.

Ik zie veel problemen op dit forum qua ontvangst. Met dezelfde antenne minder bereik.
Deze topicstart kan ik niet anders dan onderschrijven. Uit het vervolg van het topic heb ik veel kunnen halen. Opvallend punt vond ik de ZTE decoder die geleverd wordt door KPN: die blijkt op zich niet slechter te testen dan een FTA decoder. Die uitkomst had ik niet verwacht.
Wat uit een andere test van @DVB-T combiner kwam was wel te verwachten: de V5 antenne kan niet meekomen met een echte buitenantenne. In lijn met de topicstart kan ook gesteld dat deze nieuwe antenne niet meer bereik oplevert. De meerwaarde van een V5 als binnenantenne heb ik nog nergens kunnen zien. Dat KPN deze levert begrijp ik dan weer wel; dat is met een bedrijfseconomisch motief.

Ik had ook niet verwacht dat ik niets zou vinden aan de ZTE decoder maar mijn test is eigenlijk een ideale wereld test voor de ontvanger, gaussian profiel. Je zou kunnen zeggen als ie daarin door het ijs zakte was ie onbruikbaar. De afwijkende omstandigheden die zich bij enkelen voordoen zouden mij weken onderzoek vergen om die boven water te krijgen. Als het mijn baan was zou ik het leuk vinden maar helaas ontbreekt mij de tijd daarvoor.

Die V5 is, voor zover ik het kan beoordelen, vooral winst om het feit dat er een 4G sperfilter inzit. Dit zal in een aantal situaties heel dichtbij een telecom mast voordeel geven. Het zendvermogen in die band is behoorlijk hoog. Ik weet niet hoe de voorloper van de V5 er van binnen uitziet maar de eerste antenne is echt een trede lager.

Dat een grote Yagi antenne wint was voor mij vanaf het begin duidelijk, wonder antennes bestaan niet. De enige uitkomst die ik wel interessant vond aan de vergelijking is dat de V5 bij mij niet meer ontvangt dan ik op grond van de afmetingen verwachtte.
Reputatie 7
Badge +28
Op dit forum blijken er vaak storingen op te treden bij de Digitenne-ontvangers door b.v. een LED-Lamp, warmte, een modem of zelfs een koffiemachine.

@DVB-T combiner : Kan jij een verklaring vinden voor het feit dat bij veel klanten de hoogte van het signaal continu schommelt?
Reputatie 6
Badge +4
Op dit forum blijken er vaak storingen op te treden bij de Digitenne-ontvangers door b.v. een LED-Lamp, warmte, een modem of zelfs een koffiemachine.

@DVB-T combiner : Kan jij een verklaring vinden voor het feit dat bij veel klanten de hoogte van het signaal continu schommelt?

Nee niet helemaal want het roept ook weer veel vragen op zoals:

Signaalsterkte of kwaliteit?
Alleen in een (SFN) omgeving met meerdere masten of landelijk hetzelfde effect?
Met een FTA en KPN ontvanger hetzelfde effect?
Weer afhankelijk?
Bewegend in de wind objecten zoals echt grote bomen binnen 50 meter afstand tot de kijker? Ik herinner mij het beeld van analoge TV in een bos als een continue variërend schouwspel van reflecties. Digitenne kan daar zeker tegen maar de meter zal niet stabiel zijn als de ontvangst in de buurt van uitval zit.

Met de korte afstanden waarmee met de V5 antenne wordt gebruikt zijn troposferische effecten verwaarloosbaar en veel te zeldzaam. Bij stoorbronnen denk ik minder aan langzaam variërende effecten maar toch iets eerder aan/ uit.
Reputatie 5
Badge +4
@DVB-T combiner en @P. Grigio
Bedankt dat jullie mijn conversatie in leven houden maar...,
het is voor ons als tv-kijkers niet zo interessant hoe het beeld tot ons komt, ...als het er maar komt.

Misschien een eigen conversatie opzetten?
Reputatie 7
Goed punt @John123. Bedankt voor het begrip @DVB-T combiner en @P. Grigio. Ik heb jullie posts hierover verplaatst naar een eigen topic. Zeer interessante materie om met het KPN forum te delen 🙂
Reputatie 5
Badge +4
@Nadia Bedankt voor het verplaatsen!
Reputatie 7
Graag gedaan, @John123!
Reputatie 2
Ook ik heb probleem met ontvangst sinds de omzetting. Antenne is al vervangen door de Funke V5 die buiten is geplaatst op dezelfde plek als de haaienvin die jaren lang ongestoorde ontvangst gaf. Antenne uitrichten geeft geen verbetering. Signaal gaat om de paar minuten van 100 naar 0%. Ik woon in Heemstede en heb het signaal van de zendmast in Haarlem altijd zonder storing kunnen ontvangen. Ik heb de ZXV7200 ontvanger die de Topfield heeft vervangen.
Hoi, @wil51
Ik zie nu pas je reactie.
Hier ook Heemstede. Prima ontvangst. Sterkte 60 % (prima waarde op 10 km van de mast) en 100% kwaliteit. Ook zxv7200 antenne v5 staat binnen, buiten zelfde waarden namelijk.

Het kan goed zijn dat de antenne op andere plek moet. Zowel bij kennissen, ook Heemstede, als bij mijzelf moest ik de antenne verplaatsen na in gebruik name zxv7200.
In beide gevallen niet zozeer in hoogte maar wel in 'horizontale' richting.
De plek van je oude haaievin is nu dus niet meer de goede... 😉
In Heemstede prima ontvangst mogelijk.
Ik en m'n kennissen hebben dat namelijk. (maar ik heb ook Interactieve TV van KPN natuurlijk)

ps. sterkte aanduiding krijg je als je na ant. op de rode knop drukt. Werkt ook onder "abonnee status" in het menu.
Reputatie 2
@PeterG dat van de rode knop voor de signaalsterkte wist ik niet. Ik heb verschillende posities binnen en buiten getest. Binnen is de ontvangst slecht op alle plaatsen. Komt niet boven de 23% uit. Buiten aan de gevel geen betere ontvangst gevonden dan de oude positie van de haaienvin. Ik kom op een signaalsterkte die steeds wisselt tussen de 56 en 65%. Waarbij het lijkt of de NPO zenders een lagere signaalsterkte hebben dan de commerciele. Ik weet niet of dat technish mogelijk is of gewoon toeval.
Maar ook als de signaalsterkte op 65% staat valt het beeld steeds stil en gaat de sterkte naar 0% voor een paar seconden. Ik blijf van mening dat de nieuwe ontvangers een mindere kwaliteit hebben dan de oude. Veel gevoeliger voor storingen. Ik ben klant van xs4all en die bied dus digitenne gratis aan voor een tweede TV. Maar als KPN dit niet kan of wil oplossen, moet ik naar een tweede ontvanger van xs4all en dat gaat abonnementprijs omhoog. Bovendien moet ik dan kabel trekken naar bovenverdieping, of met PLC via het stopcontact. En ik ben ook radiozendamateur. PLC is een bekende storingsbron voor radioontvangst van mijn gevoelige ontvangstapparatuur. Ik heb 2 jaar storing gehad van PLC van de buren. Agentschap Telecom heeft nog peilingen verricht waar de storing vandaan kwam. Gelukkig zijn ze verhuist en gelijk was storing weg. Ik heb dus jaren lang ongestoord digitenne kunnen ontvangen. Ik begrijp niet dat KPN niet uitgebreid getest heeft met de geleverde ontvangers. Er zijn zoveel klachten dat ze toch iets gemerkt moeten hebben met de uitrol van het nieuwe systeem.
Een signaalsterkte van 65 % is hier in Heemstede prima. Hier de laatste tijd 59 - 62 %. Erg veel hoger ga je, op 10 km van de mast, ook niet komen. Hier op alle zenders sterkte ca. 60 % en kwaliteit 100 %.

Na verplaatsen van de antenne is het wel nodig opnieuw zenders te scannen met "uitgebreid zoeken". Zoeken op provincie werkt momenteel niet (goed) en is dus niet aan te raden.
Ik neem aan dat je wel softwareversie 32 hebt. (?) (menu - abonnee status)

Zoek een goede sterkte op RF kanaal 27, niet op het NPO pakket.

Je hebt als radio-amateur dus ervaring hoe het met signalen werkt. Dan moet je het, net als ik, in orde kunnen krijgen.
Tenzij je net aan de ongunstige kant van een flat woont. De zendmast staat op het industrieterrein in Haarlem, zoals je vast weet.

Er zijn idd meer klachten dan onder het oude systeem. Maar daar ben ik destijds ook direct ingestapt en dat was in het begin ook niet denderend.
Reputatie 5
Badge +5
@PeterG dat van de rode knop voor de signaalsterkte wist ik niet. Ik heb verschillende posities binnen en buiten getest. Binnen is de ontvangst slecht op alle plaatsen. Komt niet boven de 23% uit. Buiten aan de gevel geen betere ontvangst gevonden dan de oude positie van de haaienvin. Ik kom op een signaalsterkte die steeds wisselt tussen de 56 en 65%. Waarbij het lijkt of de NPO zenders een lagere signaalsterkte hebben dan de commerciele. Ik weet niet of dat technish mogelijk is of gewoon toeval.
Dat lijkt geen toeval te zijn: volgens deze site is het vermogen van de zender in Haarlem voor de publieke zenders 10kW, en voor de commerciële en buitenlandse zenders 20 of 13 kW.
Reputatie 7
Badge +28
In Haarlem gaat de situatie op 17 september 2019 wel verbeteren. Er wordt nu nog uitgezonden op hoge kanalen als 49 en 57.

Wil je eens zien wat voor gevolgen een lager kanaalnummer heeft? Kijk dan eens naar het testrapport van sailorbobby.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/vraag-aan-sailorbobby-over-signaal-voor-en-na-de-overgang-op-dvb-t2-475674

Ook leuk om het verschil te zien tussen de nieuwe KPN-ontvanger en de oude ontvanger. (= onderwerp van dit topic)
Diverse topic te hebben gelezen kom ik tot de conclussie dat de zte's technisch niet deugen.
Dat baseer ik op het feit dat ZTE een soortgelijke embargo heeft als Huawei.
Reputatie 7
Hallo @Galdor68, leuk dat je dit topic hebt gevonden. Goed om van alle hoeken meningen en ervaringen te horen. Alleen, geopolitieke besluiten hebben geen relevantie op het technisch functioneren van het apparatuur als ZTE of Huawei. Aan het handelsembargo ligt een hele andere reden aan ten grondslag. Maar dat is volledig offtopic, en hoort niet thuis op dit forum.
Het gaat mij dan ook niet om dat tijdelijke besluit of de reden daarin heb je gelijk dat is off topic het gaat mij om de gevolgen daarvan. Als een bedrijf niet de juiste hoogkwalitatieve onderdelen kan gebruiken heeft dat zeker wel gevolgen op de werking. En de werking het technisch functioneren is niet off topic.

De ontvangst is het niet volgens de diverse topics dan blijft in mijn boek de hardware en of software over.
Software/Firmware valt te verbeteren hardware niet.

Het gaat mij niet om de geopolitiek dat is voor een ander topic of forum.
Wel intressant dat je dit noemt gezien de recente nieuwsberichten raak ik een gevoelige snaar?
Reputatie 7
Dat baseer ik op het feit dat ZTE een soortgelijke embargo heeft als Huawei.
Is geopolitiek besluit.
Het gaat mij niet om de geopolitiek dat is voor een ander topic of forum.
Wel intressant dat je dit noemt gezien de recente nieuwsberichten raak ik een gevoelige snaar?

Zeer zeker geen gevoelige snaar. En zoals je weet, is het handelsembargo niet gebaseerd op de kwaliteit van het product, on topic. Offtopic, start daarover gerust een nieuwe discussie, @Galdor68
Reputatie 5
Badge +5
In Haarlem gaat de situatie op 17 september 2019 wel verbeteren. Er wordt nu nog uitgezonden op hoge kanalen als 49 en 57.

Wil je eens zien wat voor gevolgen een lager kanaalnummer heeft? Kijk dan eens naar het testrapport van sailorbobby.
https://forum.kpn.com/digitenne-12/vraag-aan-sailorbobby-over-signaal-voor-en-na-de-overgang-op-dvb-t2-475674

Ook leuk om het verschil te zien tussen de nieuwe KPN-ontvanger en de oude ontvanger. (= onderwerp van dit topic)

Die hele hoge kanalen gaan er in september uit, maar of dat de ontvangst voor @wil51 verbetert is de vraag. Er wordt in Haarlem nu ook uitgezonden op kanaal 24 en 27, en daarop valt de ontvangst ook regelmatig weg zoals ik het begrijp. Dat ligt niet alleen aan de nieuwe ontvanger; @PeterG heeft met dezelfde ontvanger en antenne in dezelfde woonplaats wel goede ontvangst. Wat wel het geval kan zijn is dat de ZXV specifieke omstandigheden in de ontvangst niet goed aankan. Om dat te testen zou je op dezelfde locatie moeten testen met een andere tuner.
Reputatie 7
Badge +28

Om dat te testen zou je op dezelfde locatie moeten testen met een andere tuner.


Dat is inderdaad het beste. Net zoals sailorbobby heeft gedaan en heel veel andere mensen in andere topics.

Dat baseer ik op het feit dat ZTE een soortgelijke embargo heeft als Huawei.Is geopolitiek besluit.

Het gaat mij niet om de geopolitiek dat is voor een ander topic of forum.
Wel intressant dat je dit noemt gezien de recente nieuwsberichten raak ik een gevoelige snaar?
Zeer zeker geen gevoelig snaar. En zoals je weet, is het handelsembargo niet gebaseerd op de kwaliteit van het product, on topic. Offtopic, start daarover gerust een nieuwe discussie, @Galdor68

Ik denk dat je het punt mist als ZTE niet de Chips van het Amerikaanse Qualcomm bijvoorbeeld kan inkopen en gebruiken voor deze apparaten op het moment van productie/ ontwikkeling
Heeft het gevolg van besluiten toch echt invloed. De hardware bepaald in belangrijke mate de werking.
Dat kan en in mijn ogen zal het verschil tussen de Rebox en de ZTE zijn.
Of dit komt door dat embargo laat ik voor nu in het midden. Punt blijft als je alles uit sluit en dat kunnen we nu wel dacht ik blijft er 1 iets over de hardware.
Reputatie 7
Badge +28
Dit weekend zijn er op dit forum twee ontvangstproblemen opgelost met de nieuwe ontvangers. Beide topic-starters hadden last van de bekende wisselende signaalsterktes.

In beide situaties bleek een externe storingsbron de oorzaak van het probleem. Bij de ene was het een modem dat te dichtbij de ontvanger stond. Bij de ander was het een buitenthermometer (!) die verplaatst was. Nadat de storingsbronnen verplaatst waren, werd het signaal weer stabiel.

Hieruit blijkt overduidelijk dat de ZTE en de Rebox heel erg gevoelig zijn voor externe storingsbronnen. Ik vraag mij af hoe dat in de ontvangers te verhelpen is. Is dat hardwarematig of is het op te lossen met een aanpassing in de software?

Probleem met modem

Probleem met Thermometer


@DVB-T combiner @John123 @P. Grigio
Reputatie 5
Badge +5
De verstoring door de modem lijkt me een duidelijk geval. De ontvanger en de modem stonden in een ruimte te dicht bij elkaar. De oplossing was ze verder van elkaar te plaatsen.

Bij de thermometer vind ik het minder duidelijk: de antenne hing neem ik aan buiten, net als de thermometer. Was de storing dan op de ontvanger of op de antenne? En wat voor soort thermometer was het?
https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-beeld-hapert-416974
Een gewone digitale draadloze buitenthermometer werkt op 433/434 Mhz. De UHF band begint bij 370 Mhz. Kanaal 21 v.d. ontvanger bij 474 Mhz.
Het zendvermogen van zo'n thermometer is zóóó ontzéttend laag... dat zou geen invloed mogen hebben.
Maar ja, het is soms ondoorgrondelijk.

Heb net even getest met mijn buitenthermometer tegen de antenne aan, maar dat stoorde niet.
De buitenthermometer zendt 1 X per minuut door naar het binnenstation. Dat duurt ca. 1 sec. (zolang brandt het ledje erop steeds).

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-beeld-hapert-416974
Wonderlijk! 😁
Het gaat juist om de buitenthermometers die niet goed werken, stuk, slecht gemaakt, en/of batterij leeg achtig.
En elke zender produceert ook ongewenste signalen op heel andere frequenties, met name de veelvouden cq harmonischen.