Beantwoord

Heeft de nieuwe ontvanger een slechtere onvangst dan de oude?

  • 12 March 2019
  • 182 reacties
  • 6651 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

182 reacties

Reputatie 5
Badge +4
@sailorbobby:

De signaalsterktemeter op een DVB-T of T2 ontvanger met als eenheid % is geen officiële meeteenheid die tussen ontvangers onderling vergeleken kan worden. Ik heb ruim ervaring met verschillende ontvangers waaronder ook de TF5300k. Het is maar net hoe de programmeur dit in de software heeft gebouwd.

De enige waarde van de meter is het optimaliseren van de antenne positie door een zo hoog mogelijk percentage te bereiken.

Meeteenheden die wel vergelijkbaar zijn: Signaal ruis verhouding c/n in dB en bit error ratio BER.

Het wel of niet hebben van blokjes in de ontvangst in een vergelijking tussen twee ontvangers die om de beurt op eenzelfde antenne worden aangesloten zegt wel iets over een ontvanger. Daarbij moet ik wel aantekenen dat blokjes niet altijd eenzelfde oorzaak hebben en dit ook tot interpretatiefouten kan leiden.

Daar heb je opzich wel gelijk in maar als ik storend beeld heb is dit de enige vergelijking die mij ter beschikking staat , als de TF5300k het wel goed doet op dezelfde buitenantenne. En doet de Topfield het zelfs nog op een kamerantenne ( niet alle kanalen storingsvrij) dat kun je met de ZTE 7200 wel vergeten. De Signaal ruis verhouding c/n in dB en bit error ratio BER hadden ze bij KPN moeten controleren voor het uitgeven van deze ontvangers.
Reputatie 6
Badge +4

@sailorbobby:

De signaalsterktemeter op een DVB-T of T2 ontvanger met als eenheid % is geen officiële meeteenheid die tussen ontvangers onderling vergeleken kan worden. Ik heb ruim ervaring met verschillende ontvangers waaronder ook de TF5300k. Het is maar net hoe de programmeur dit in de software heeft gebouwd.

De enige waarde van de meter is het optimaliseren van de antenne positie door een zo hoog mogelijk percentage te bereiken.

Meeteenheden die wel vergelijkbaar zijn: Signaal ruis verhouding c/n in dB en bit error ratio BER.

Het wel of niet hebben van blokjes in de ontvangst in een vergelijking tussen twee ontvangers die om de beurt op eenzelfde antenne worden aangesloten zegt wel iets over een ontvanger. Daarbij moet ik wel aantekenen dat blokjes niet altijd eenzelfde oorzaak hebben en dit ook tot interpretatiefouten kan leiden.
Daar heb je opzich wel gelijk in maar als ik storend beeld heb is dit de enige vergelijking die mij ter beschikking staat , als de TF5300k het wel goed doet op dezelfde buitenantenne. En doet de Topfield het zelfs nog op een kamerantenne ( niet alle kanalen storingsvrij) dat kun je met de ZTE 7200 wel vergeten. De Signaal ruis verhouding c/n in dB en bit error ratio BER hadden ze bij KPN moeten controleren voor het uitgeven van deze ontvangers.

Jouw vergelijkende test heeft zonder officiële meting zegt zeker iets over de verschillen tussen die twee ontvangers. De enige aanname die we doen is dat de nieuwe ontvanger ook voor DVB-T gelijke prestaties heeft. Dit is nog maar tijdelijk van belang.

Zeker meet KPN genoemde waarden uitgebreid en ik heb tussen DVB-T ontvangers in het verleden slechts kleine verschillen waargenomen in de drempelwaarde waarbij beeld vrij van blokjes wordt.

Waarop het bij jou en of anderen bij de ZTE 7200 vastzit weet ik niet. Misschien heeft het met verzwarende omstandigheden door reflecties te maken? Ik heb zelf geen abonnement meer maar zou hem wel graag willen vergelijken aan de hand van een signaal dat ik daarvoor exact kan terug regelen tot het blokjes punt. Daarbij kan ik inderdaad de dB waarde vergelijken. Dat is dan wel alleen met DVB-T2 want mijn regio is al om.

Nu heb ik iets gelezen over twee ontvangers. De ZTE 7200 was er eerder dan de Rebox? Zit daar een verschil in reviews?
Reputatie 6
Badge +4
Foutje; Het typenummer is ZXV7200 van fabrikant ZTE.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb met de ZXV7200 zowel in Friesland (DVB-T2) als in NoordHolland (nog DVB-T) dezelfde ontvangst problemen en niet met de Topfield ik heb ook de 2 ZTE ontvangers gewisseld om exemplarische fout uit te sluiten. Ik heb de antenne op aanraden van Noordzee door een funke V5 buiten antenne vervangen , maar ik blijf op een aantal kanalen storingen houden. Het vreemde is ook dat bij zappen eerst steeds venster GEEN DIGITENNE SIGNAAL komt ,soms een aantal keren afgewisseld met beeld. Zelfs ook op de NPO kanalen. Ik heb in Friesland een duitse XORO 8720 van een buurman geleend en die geeft de NPO's en Omroep Friesland keihard op DVB-T2 zonder storing ook al op mijn oude "haaievin antenne"
Dus de software signaalmeters doen verder niet ter zake , maar ik verwacht wel net als de afgelopen jaren goed beeld en geluid.
Reputatie 6
Badge +4
Ik vind deze vergelijkende test wel overtuigend en wil met alle plezier die ZTE ontvanger in een vergelijking meten met FTA ontvangers, je bent welkom in Twente.
Uiteraard gaat de situatie weinig anders worden als hieruit blijkt dat de ZTE, ik noem maar iets, enkele dB's meer signaal/ruis afstand nodig heeft dan een FTA model maar je hebt dan wel duidelijkheid.

De oplossing die zeker een flinke stap vooruit gaat opleveren is een grotere richtantenne met een behoorlijke passieve versterking gevolgd door een losse versterker.

Ik heb alle antennes in de nok van de zolder en ontvang daarmee op afstanden ver boven het normale bereik van de zender. Uiteraard kan ook de Funke antenne op zolder getest worden.
Reputatie 6
Badge +4
Dus de software signaalmeters doen verder niet ter zake , maar ik verwacht wel net als de afgelopen jaren goed beeld en geluid.
Helemaal mee eens!
Reputatie 5
Badge +4
Ik hoor eigenlijk weinig over de REBOX , volgens mij is die ook heel weinig uitgegeven. Meestal ZTE's denk ik.
Daar zijn ook de meeste klachten over. Ik ben in mijn omgeving nog geen REBOXen tegengekomen.
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb met de ZXV7200 zowel in Friesland (DVB-T2) als in NoordHolland (nog DVB-T) dezelfde ontvangst problemen en niet met de Topfield ik heb ook de 2 ZTE ontvangers gewisseld om exemplarische fout uit te sluiten. Ik heb de antenne op aanraden van Noordzee door een funke V5 buiten antenne vervangen , maar ik blijf op een aantal kanalen storingen houden. Het vreemde is ook dat bij zappen eerst steeds venster GEEN DIGITENNE SIGNAAL komt ,soms een aantal keren afgewisseld met beeld. Zelfs ook op de NPO kanalen. Ik heb in Friesland een duitse XORO 8720 van een buurman geleend en die geeft de NPO's en Omroep Friesland keihard op DVB-T2 zonder storing ook al op mijn oude "haaievin antenne"
Dus de software signaalmeters doen verder niet ter zake , maar ik verwacht wel net als de afgelopen jaren goed beeld en geluid.


Ik was er al een beetje bang voor dat het in Friesland niet goed zou komen met de ZTE-ontvanger.
Naast de slechte ontvanger is er in Friesland nog een tweede probleem: Er staat alleen maar een zendmast in Leeuwarden en het signaal van deze zendmast is onvoldoende om de hele provincie van een voldoende signaal te voorzien.

@Erik_ : Dit testresultaat van @sailorbobby is niet uniek. Hij is één van de vele klanten die het niet lukt om in Friesland een goede ontvangst te krijgen. Dit probleem is op te lossen door het verhogen van het zendvermogen op de mast van Leeuwarden en/of een extra mast ergens in het zuiden van Friesland. Zou jij dit is willen doorgeven naar de verantwoordelijke persoon binnen KPN?

@sailorbobby : Tot die tijd adviseer ik jou om een FTA-ontvanger te kopen zodat je in ieder geval ongestoord naar NPO 1/2/3 en wat regionale zenders kunt kijken. Niet ideaal, maar voorlopig de enige goede oplossing.

Wat betreft jouw thuissituatie in Noord-Holland. Met een afstand van 12 kilometer tot de zendmast moet je daar wel een goede ontvangst kunnen realiseren. Gebruik daarvoor jouw buitenantenne en zet die buitenantenne op een goede plek. Is wellicht wat lastig, maar op 12 km afstand kan het niet misgaan.
Reputatie 7
Badge +28
Ik hoor eigenlijk weinig over de REBOX , volgens mij is die ook heel weinig uitgegeven. Meestal ZTE's denk ik.
Daar zijn ook de meeste klachten over. Ik ben in mijn omgeving nog geen REBOXen tegengekomen.


Je zou is kunnen proberen om jouw ZTE om te ruilen voor een Rebox. Er zijn ook heel Rebox-ontvangers uitgedeeld als huur-ontvanger.
Reputatie 5
Badge +4
Ik heb een XORO 8720 Freenet onvanger (zoals die van mijn duitse buurman) bij Amazon besteld. Dan heb ik in ieder geval NPO en omrop Fryslan storingvrij. We wachten nog even af wat de stappen van KPN zijn ,maar als er niets verbeterd gaat het digitenne abbonnement eruit. Ik ga geen 22,00 euro p.mnd betalen voor een bak ellende.
Reputatie 7
Badge +28
Ik snap jouw stap, voor Friesland kan dat ook niet anders. Ik hoop dat @Nadia en @Erik_ wat voor jou en andere klanten in Friesland kunnen betekenen.
Reputatie 6
Badge +4

Ik heb met de ZXV7200 zowel in Friesland (DVB-T2) als in NoordHolland (nog DVB-T) dezelfde ontvangst problemen en niet met de Topfield ik heb ook de 2 ZTE ontvangers gewisseld om exemplarische fout uit te sluiten. Ik heb de antenne op aanraden van Noordzee door een funke V5 buiten antenne vervangen , maar ik blijf op een aantal kanalen storingen houden. Het vreemde is ook dat bij zappen eerst steeds venster GEEN DIGITENNE SIGNAAL komt ,soms een aantal keren afgewisseld met beeld. Zelfs ook op de NPO kanalen. Ik heb in Friesland een duitse XORO 8720 van een buurman geleend en die geeft de NPO's en Omroep Friesland keihard op DVB-T2 zonder storing ook al op mijn oude "haaievin antenne"
Dus de software signaalmeters doen verder niet ter zake , maar ik verwacht wel net als de afgelopen jaren goed beeld en geluid.
Ik was er al een beetje bang voor dat het in Friesland niet goed zou komen met de ZTE-ontvanger.
Naast de slechte ontvanger is er in Friesland nog een tweede probleem: Er staat alleen maar een zendmast in Leeuwarden en het signaal van deze zendmast is onvoldoende om de hele provincie van een voldoende signaal te voorzien.

@Erik_ : Dit testresultaat van @sailorbobby is niet uniek. Hij is één van de vele klanten die het niet lukt om in Friesland een goede ontvangst te krijgen. Dit probleem is op te lossen door het verhogen van het zendvermogen op de mast van Leeuwarden en/of een extra mast ergens in het zuiden van Friesland. Zou jij dit is willen doorgeven naar de verantwoordelijke persoon binnen KPN?

@sailorbobby : Tot die tijd adviseer ik jou om een FTA-ontvanger te kopen zodat je in ieder geval ongestoord naar NPO 1/2/3 en wat regionale zenders kunt kijken. Niet ideaal, maar voorlopig de enige goede oplossing.

Wat betreft jouw thuissituatie in Noord-Holland. Met een afstand van 12 kilometer tot de zendmast moet je daar wel een goede ontvangst kunnen realiseren. Gebruik daarvoor jouw buitenantenne en zet die buitenantenne op een goede plek. Is wellicht wat lastig, maar op 12 km afstand kan het niet misgaan.

Het verhogen van het zendvermogen helpt alleen de regio rondom Leeuwarden maar zal waarschijnlijk niet zomaar kunnen in verband met internationale coördinatie. Daarnaast moet daarvoor omgebouwd worden en gaat het energieverbruik minimaal verdubbelen.

Een aanzienlijk effectiever middel voor héél Nederland is met een druk op de knop te realiseren. Ik zie dat wel als een joker inzetten en ik ben erg benieuwd of de omzetting in de Randstad het nodig zal maken.

Er wordt nu uitgezonden met 256qam modulatie in plaats van 64qam. Dat heeft op zich al een paar dB verzwaring van de ontvangst eis gezorgd. Duitsland zendt nergens uit in 256qam en je leest op dit forum herhaaldelijk over Duitse zenders die wel goed worden ontvangen. Ik zie het hier ook op de meetapparatuur: Er is slechts ca. 1/3 van de signaal ruisafstand nodig ten opzichte van het Nederlandse signaal. Vertaald naar zendvermogen zou zo'n move gelijk staan aan het vermogen van 20 kW naar meer dan 60 kW verhogen...

De keerzijde is meer video compressie noodzakelijk want de kanaalcapaciteit slinkt van 30 naar zo'n 22,5 Mbit/s. De hamvraag is hoe zichtbaar dit wordt. Duitsland durft in ieder geval 5 HD zenders aan. Sommige muxen hier zijn echter tot 8 zenders gevuld en misschien moeten er daarvan dan een paar in SD zoals de satelliet providers voor kiezen. Het blijft een afweging tussen beeldkwaliteit en bereik.

12 kilometer is te gek voor woorden dat dit niet wil lukken, een echte buiten antenne lost dat gegarandeerd op. De tip voor een FTA ontvanger is natuurlijk ook handig om in ieder geval van de publieke omroep op te kunnen nemen. Ik sta hier nog steeds versteld van opnemen op een USB stickje.
Reputatie 7
Badge +28
Goed verhaal @DVB-T combiner 👌🏼

Voor de RTS en NTS1 zou dat wellicht kunnen, omdat daar vijf programma's uitgezonden worden. Voor NTS 2/3/4 lijkt met dat niet zo'n succes, vanwege het hoge aantal programma's.
Reputatie 6
Badge +4
Goed verhaal @DVB-T combiner 👌🏼


Voor de RTS en NTS1 zou dat wellicht kunnen, omdat daar vijf programma's uitgezonden worden. Voor NTS 2/3/4 lijkt met dat niet zo'n succes, vanwege het hoge aantal programma's.

Dat 5 lukt bewijst Duitsland al. Engeland heeft een publieke omroep mux in H.264 met 6xHD en 2xSD maar wel 40 Mbit. Als HEVC bijna de helft bitrate bespaart zou dat net gaan maar dan ga je 2 zenders van HD naar SD zetten. Deze move was direct na de omzetting geen enkel probleem want er zijn echt wel een paar zenders die ook in goede SD prima voldoen. De huidige klanten hebben zich tot nu toe ook gered met een lagere SD resolutie want alleen de PO had hoge SD resolutie.
Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ : Dit testresultaat van @sailorbobby is niet uniek. Hij is één van de vele klanten die het niet lukt om in Friesland een goede ontvangst te krijgen. Dit probleem is op te lossen door het verhogen van het zendvermogen op de mast van Leeuwarden en/of een extra mast ergens in het zuiden van Friesland. Zou jij dit is willen doorgeven naar de verantwoordelijke persoon binnen KPN?


Dit is bekend, maar is ook jammer genoeg iets wat niet 1-2-3 op te lossen is. We kunnen, zoals DVB-T Combiner ook al noemt, niet zomaar het zendvermogen omhoog gooien. We hebben wettelijke eisen en regels waar we aan moeten voldoen. Dus we richten ons nu eerst erop om de omzetting af te ronden. Daarna kunnen we gaan kijken naar wat er verbeterd zou moeten worden, en hoe we dat gaan doen.
Reputatie 5
Badge +4

Daarna kunnen we gaan kijken naar wat er verbeterd zou moeten worden, en hoe we dat gaan doen.

Dat is goed om te lezen Erik, als je een tip van mij nodig hebt hoor ik het wel.
Reputatie 6
Badge +4
@sailorbobby:

Ik heb twee ZXV7200 ontvangers hier om te testen. Natuurlijk was ik ontzettend nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Getest heb ik de minimaal benodigde signaal ruisafstand maar ook de (absolute) gevoeligheid zonder voorversterking. Dus het gedrag als je een passieve antenne aansluit. Daarnaast het bereik van de kwaliteitsmeter omgerekend in dB als je op het knopje ant drukt.

Nu heb ik een nagenoeg perfect signaal dus zonder reflecties of ontvangst van meerdere masten tegelijk getest. Dit verzwak ik regelbaar, meet en vergelijk.

Het verschil tussen de ontvangers is hooguit 1 dB en dan in het nadeel van de Strong. Dit geldt voor het minimaal nodige signaal ruisafstand maar ook voor de gevoeligheid.

De meter geeft ongeveer 50% kwaliteit aan bij een signaal dat slechts 3 dB boven het minimum ligt. Daarboven vlakt het wat af en voor 100% kwaliteit is bijna 10 dB nodig! Mijn Strong vindt 6 dB al 100%.

Het is dus absoluut geen ontvanger die veel meer signaal nodig heeft dan de Strong en ik denk ook niet t.o.v. de Topfield. Er moet dus een ander verschil zijn maar dat is erg lastig te reproduceren. Ik kan hier geen live situatie met meerdere masten nabootsen maar dat is wel een complexe eis. Hevige reflecties zou ook nog kunnen of een heel snel fluctuerend signaal door bewegende objecten.

Een heel andere optie is zéér sterke signalen buiten de UHF omroepband maar er zit wel iets van filtering in de antenne. Ik heb onlangs een passieve antenne gemaakt voor een boot die iets van een marifoon had in de VHF die een actieve versterker stoort. Dit kon ik dan met een los filter blokkeren. Dit kan niet bij een actieve antenne want daarin zit het filter na de versterker die erdoor overstuurd wordt.

Ik heb ook vastgesteld dat een voorversterker bij mij slechts 2 dB winst levert in gevoeligheid. Dat kan bij een randgeval net het verschil zijn tussen wel of geen beeld.

Het zou mooi zijn als KPN ter plaatse kan kijken naar de situatie en dan is er misschien wel ervaring uit te halen. Als het niet aan de apparatuur ligt dan wel een oplossing.

Morgen nog even wat andere dingen proberen onder andere de Versie 5 antenne vergelijken met een Yagi.
Reputatie 6
Badge +4
Vandaag nog een proefje gedaan waarbij bleek dat de signaal ruisafstand voor Duitse zenders een dB hoger moet zijn dan de Strong maar dat is niet spannend.

Gisteren een proef gedaan met de Funke antenne versus twee Yagi antennes die samen 12 dB versterking maken op kanaal 26 Apeldoorn. Op de kwaliteit meter van de ZXV7200 bereikt(e) deze combinatie 96 tot 100%. Hierna de yagi verwijderd en is met de Funke antenne op dezelfde plaats geen ontvangst mogelijk.

Dit kan kloppen want de antenne uitricht meter van de ZXV geeft bij 10 dB marge 100% kwaliteit en die antennes halen samen net 10 dB signaal marge (27 dB signaal/ ruis). De Funke haalt geschat dus minder dan 2dB (passieve) versterking.

Een andere proef die amper lukt is met de Funke antenne horizontaal kanaal 45 van Duitsland oppikken. Met een oude rasterantenne, het "matje" die netjes horizontaal staat is de signaalkwaliteit 100% waarbij nog zeker 16 dB signaal marge over is.

Gisteren nacht voor het eerst Leeuwarden ontvangen op kanaal 40 dat was erg mooi en toch 120 kilometer! Helaas kan ik niet zeggen of het minder is dan een jaar geleden want er is aan mijn kant veel gewijzigd.

Mijn conclusie is dus dat de Funke antenne geen vervanging is van een grote(re) richtantenne in situaties waar het signaal zwak of moeilijk is. Dat is geen nieuws.
Reputatie 7
Badge +28
@sailorbobby:

Ik heb twee ZXV7200 ontvangers hier om te testen. Natuurlijk was ik ontzettend nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is dus absoluut geen ontvanger die veel meer signaal nodig heeft dan de Strong en ik denk ook niet t.o.v. de Topfield. Er moet dus een ander verschil zijn maar dat is erg lastig te reproduceren. Ik kan hier geen live situatie met meerdere masten nabootsen maar dat is wel een complexe eis. Hevige reflecties zou ook nog kunnen of een heel snel fluctuerend signaal door bewegende objecten.

Een heel andere optie is zéér sterke signalen buiten de UHF omroepband maar er zit wel iets van filtering in de antenne. Ik heb onlangs een passieve antenne gemaakt voor een boot die iets van een marifoon had in de VHF die een actieve versterker stoort. Dit kon ik dan met een los filter blokkeren. Dit kan niet bij een actieve antenne want daarin zit het filter na de versterker die erdoor overstuurd wordt.


@DVB-T combiner

Eigenlijk zeg je dat de ontvanger op zich een goede ontvangst moet hebben.
Maar dat de ontvanger kennelijk erg gevoelig is voor stoorsignalen van buiten.

Heb ik dat zo goed begrepen?
Reputatie 6
Badge +4

@sailorbobby:

Ik heb twee ZXV7200 ontvangers hier om te testen. Natuurlijk was ik ontzettend nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn.

Het is dus absoluut geen ontvanger die veel meer signaal nodig heeft dan de Strong en ik denk ook niet t.o.v. de Topfield. Er moet dus een ander verschil zijn maar dat is erg lastig te reproduceren. Ik kan hier geen live situatie met meerdere masten nabootsen maar dat is wel een complexe eis. Hevige reflecties zou ook nog kunnen of een heel snel fluctuerend signaal door bewegende objecten.

Een heel andere optie is zéér sterke signalen buiten de UHF omroepband maar er zit wel iets van filtering in de antenne. Ik heb onlangs een passieve antenne gemaakt voor een boot die iets van een marifoon had in de VHF die een actieve versterker stoort. Dit kon ik dan met een los filter blokkeren. Dit kan niet bij een actieve antenne want daarin zit het filter na de versterker die erdoor overstuurd wordt.
@DVB-T combiner

Eigenlijk zeg je dat de ontvanger op zich een goede ontvangst moet hebben.
Maar dat de ontvanger kennelijk erg gevoelig is voor stoorsignalen van buiten.

Heb ik dat zo goed begrepen?

Ja onder normale omstandigheden heb ik geen aanleiding kunnen vinden waarop deze ontvanger minder goed of minder gevoelig zou zijn. Maar zoals ik schetste kan ik lang niet alle "minder normale" omstandigheden nabootsen. Misschien zijn het stoorsignalen, het blijft gissen en ik zou het een goede zaak vinden als KPN zelf onderzoek zou doen bij die klant. Het is gewoon vreemd dat de Topfield bij ompluggen duidelijk beter presteert en dergelijke grote verschillen ontdek ik dus niet.
Reputatie 7
Bedankt voor de uitgebreide test @DVB-T combiner, dat is heel goed nieuws. We zijn er van bewust dat we hier en daar het signaal nog verder (moeten) kunnen optimaliseren. Ik leg jouw testresultaten voor aan de collega's die hier heel hard werken Digitenne succesvol om te zetten naar DVB-T2. Ik kom daar later deze week nog even op terug!
Reputatie 5
Badge +4
@sailorbobby: Ik heb twee ZXV7200 ontvangers hier om te testen. Natuurlijk was ik ontzettend nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het is dus absoluut geen ontvanger die veel meer signaal nodig heeft dan de Strong en ik denk ook niet t.o.v. de Topfield. Er moet dus een ander verschil zijn maar dat is erg lastig te reproduceren. Ik kan hier geen live situatie met meerdere masten nabootsen maar dat is wel een complexe eis. Hevige reflecties zou ook nog kunnen of een heel snel fluctuerend signaal door bewegende objecten. Een heel andere optie is zéér sterke signalen buiten de UHF omroepband maar er zit wel iets van filtering in de antenne. Ik heb onlangs een passieve antenne gemaakt voor een boot die iets van een marifoon had in de VHF die een actieve versterker stoort. Dit kon ik dan met een los filter blokkeren. Dit kan niet bij een actieve antenne want daarin zit het filter na de versterker die erdoor overstuurd wordt.
@DVB-T combiner Eigenlijk zeg je dat de ontvanger op zich een goede ontvangst moet hebben. Maar dat de ontvanger kennelijk erg gevoelig is voor stoorsignalen van buiten. Heb ik dat zo goed begrepen?
Ja onder normale omstandigheden heb ik geen aanleiding kunnen vinden waarop deze ontvanger minder goed of minder gevoelig zou zijn. Maar zoals ik schetste kan ik lang niet alle "minder normale" omstandigheden nabootsen. Misschien zijn het stoorsignalen, het blijft gissen en ik zou het een goede zaak vinden als KPN zelf onderzoek zou doen bij die klant. Het is gewoon vreemd dat de Topfield bij ompluggen duidelijk beter presteert en dergelijke grote verschillen ontdek ik dus niet.

Het is onbegrijpelijk dat je geen probleem met de ingangsgevoeligheid van de ZXV 7200's heb kunnen konstateren. Ik heb zowel in Friesland (Langweer) met DVB-T2 als in Noord Holland (Heerhugowaard) met DVB-T geen storingsvrije ontvangst. Wel met de Topfield TF 5300k en Xoro HRT 8720 (nu alleen nog NPO en Regionaal),maar toen mijn smartcard nog werkte ook de andere zenders. Vooral de commerciele zenders zijn een probleem en daar heb je een abbonnement voor. NPO is ook FTA te ontvangen dus daar heb je kun je ook een gekochte ontvanger voor gebruiken. Ik heb er al veel energie ingestoken met antenne aanpassen en richtten ,maar geeft tot nu toe geen voldoening. Ik weet het ook niet meer, ik wacht nog even de stappen van KPN naar DVB-T2 af. En als er geen verbetering komt wordt het geen Digitenne meer, Ik heb 10 jaar er goed naar kunnen kijken.
Reputatie 6
Badge +4

@sailorbobby: Ik heb twee ZXV7200 ontvangers hier om te testen. Natuurlijk was ik ontzettend nieuwsgierig wat er aan de hand zou kunnen zijn. Het is dus absoluut geen ontvanger die veel meer signaal nodig heeft dan de Strong en ik denk ook niet t.o.v. de Topfield. Er moet dus een ander verschil zijn maar dat is erg lastig te reproduceren. Ik kan hier geen live situatie met meerdere masten nabootsen maar dat is wel een complexe eis. Hevige reflecties zou ook nog kunnen of een heel snel fluctuerend signaal door bewegende objecten. Een heel andere optie is zéér sterke signalen buiten de UHF omroepband maar er zit wel iets van filtering in de antenne. Ik heb onlangs een passieve antenne gemaakt voor een boot die iets van een marifoon had in de VHF die een actieve versterker stoort. Dit kon ik dan met een los filter blokkeren. Dit kan niet bij een actieve antenne want daarin zit het filter na de versterker die erdoor overstuurd wordt.
@DVB-T combiner Eigenlijk zeg je dat de ontvanger op zich een goede ontvangst moet hebben. Maar dat de ontvanger kennelijk erg gevoelig is voor stoorsignalen van buiten. Heb ik dat zo goed begrepen?
Ja onder normale omstandigheden heb ik geen aanleiding kunnen vinden waarop deze ontvanger minder goed of minder gevoelig zou zijn. Maar zoals ik schetste kan ik lang niet alle "minder normale" omstandigheden nabootsen. Misschien zijn het stoorsignalen, het blijft gissen en ik zou het een goede zaak vinden als KPN zelf onderzoek zou doen bij die klant. Het is gewoon vreemd dat de Topfield bij ompluggen duidelijk beter presteert en dergelijke grote verschillen ontdek ik dus niet.
Het is onbegrijpelijk dat je geen probleem met de ingangsgevoeligheid van de ZXV 7200's heb kunnen konstateren. Ik heb zowel in Friesland (Langweer) met DVB-T2 als in Noord Holland (Heerhugowaard) met DVB-T geen storingsvrije ontvangst. Wel met de Topfield TF 5300k en Xoro HRT 8720 (nu alleen nog NPO en Regionaal),maar toen mijn smartcard nog werkte ook de andere zenders. Vooral de commerciele zenders zijn een probleem en daar heb je een abbonnement voor. NPO is ook FTA te ontvangen dus daar heb je kun je ook een gekochte ontvanger voor gebruiken. Ik heb er al veel energie ingestoken met antenne aanpassen en richtten ,maar geeft tot nu toe geen voldoening. Ik weet het ook niet meer, ik wacht nog even de stappen van KPN naar DVB-T2 af. En als er geen verbetering komt wordt het geen Digitenne meer, Ik heb 10 jaar er goed naar kunnen kijken.
Reputatie 7
Badge +28
@sailorbobby @DVB-T combiner @Nadia @Erik_ @John123 @PE1OPQ @PeterG

In een ander topic is @Marezaten aan het testen met iemand van KPN. Hieronder een interessant tussentijds testrapport:

Voor de test waarover ik het in een eerder bericht had, heb ik n.l. de ontvanger op een andere plaats gezet.

Aanleiding hiervoor was een “ingeving” om naar de invloed van de temperatuur op de ontvanger te kijken.
De ontvanger was geplaatst in een kast en voelde best warm aan. Door de ventilatieopeningen af te dekken (waardoor de temperatuur opliep) bleek het probleem zich te verergeren. Daarom de “omgekeerde” weg uitgeprobeerd.
Heb eerst de ontvanger m.b.v. 2 plankjes zo’n 7 cm hoger gezet (de standaard voetjes laten niet echt veel luchtcirculatie toe). Niet echt veel verbetering.
Daarna iets rigoureuzer te werk gegaan.
De ontvanger staat nu “vrij” op een constructie waarbij er onder en boven van zeker 1 meter vrije luchtcirculatie sprake is.
En nu doet het probleem zich eigenlijk niet meer voor (getest gedurende enkele dagen). Heb zelfs nog additionele ventilator geplaatst maar dit lijkt overbodig.
(De 2e ontvanger waarbij ik het probleem niet eerder heb gemerkt staat in een onverwarmde ruimte wat mogelijk hiervoor de positieve oorzaak is.

Ik blijf wat voorzichtig met de conclusies. Er is geen sprake van een “laboratoriumsituatie” met nauwkeurige metingen van temperatuur, signaalsterkte, enz.. Bij de ontwikkeling en testen van deze ontvanger is hier ongetwijfeld wel naar gekeken.
En door de verplaatsing van de ontvanger is er qua omgeving natuurlijk ook het nodige veranderd (draadloze communicatie is geen exacte wetenschap; zelfs de kleinste verandering kan grote gevolgen hebben).

Maar ik vind het resultaat wel opvallend.
Reputatie 6
Badge +4
Ergens had ik het vreemder gevonden als ik wel een duidelijk verschil had gevonden. Dan was de ontvanger echt niet goed en ook niet goed getest. Nogmaals; Ik kon alleen een zuiver signaal zonder complexe verstoringen testen.

Was er ook al een verschil tussen de Topfield en de ZXV7200 in Langweer toen het daar nog DVB-T was?

Nu wil ik het niet goedpraten maar de ZXV7200 is natuurlijk ontwikkeld voor DVB-T2. Dat deze ontvanger ook DVB-T aankan is een tijdelijke feature waar minder prestatie eisen aan gesteld mogen worden. Het is niet correct om aan te nemen dat de DVB-T prestatie gelijk is aan de DVB-T2 prestatie.

Vanwege dat grote verschil tussen de Xoro en de ZXV7200 zal ik z.s.m. ook mijn Xoro nog vergelijken met de Strong. Helaas opnieuw alleen een zuivere test, geen binnenantenne experimenten.

Nog een opmerking over het bereik van de zenders. Zoals ik al eerder schreef is met de parameters van DVB-T2 gewoon iets meer signaal ruisafstand nodig. Langweer was voor DVB-T al aan de rand van het buitenantenne bereik van Leeuwarden. Het kan zijn dat daarom gewoon meer nodig is dan de standaard KPN antenne. Dat is niet iets waar KPN voor kan zorgen maar ik begrijp ook wel dat iemand geen investering wil doen in een grote buitenantenne. Dan zijn er andere opties die misschien aantrekkelijker zijn.