Klaar voor de toekomst: Veranderingen bij Digitenne [2018-2019]

  • 30 January 2018
  • 1568 reacties
  • 235406 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

1568 reacties

Reputatie 5
Badge +4
Is er nog iemand die een opname kan en wilt maken of filmen van het uitschakelen van DVB-T1??

Voorbaat hartelijk dank!
Reputatie 7
Badge +30
Ook de omzetting in Regio 2.1, en de frequentiewissel in Regio 2.1 en Regio 1, is succesvol afgerond vanmorgen. Omdat we nu dus twee dingen deden duurden de werkzaamheden wat langer. Maar zo tegen half tien was overal alles weer in de lucht 🙂
Reputatie 4
Badge +4
Heb vanmorgen nog even gekeken, en idd niets werkte nog.
Wat me bevreemde dat de zender uit Groningen ook uit was.
En dat KPN ook de Duitse zenders niet liet werken.
Dat vond ik nog het vreemds van het geheel, niets werkte meer.
Nu is de ontvanger bezig om alles weer op te zoeken, en met een achter deurtje truc Noord op de plek van Drenthe 33 te krijgen en Drenthe op 22.

Theo
Reputatie 4
Badge +4
ik zie het al, Groningen heeft ook verandering gehad met de zenders.
Het lijkt erop mijn trucje om zenders van publieken regionale te wisselen niet meer werkt.
Noord is van 46 naar 30 gegaan en de commercielen die daar zaten naar 46.

Theo
Reputatie 4
Badge +4
Edit kanaal nummer 30 moet zijn 40, daar is de regionale zender Noord naar toe verhuist.
En wat op kanaal 40 zat is naar 46 verhuist.

Theo
Probeer hier (Zuidoost Drenthe) de publieke zenders op kanaal 22 (Drenthe) en 40 (Noord) op te zoeken, maar geeft hier 0,0 signaal. Dit terwijl deze zenders tot gisteren op de vorige kanalen 60 en 46 prima te ontvangen waren op mijn fta dvb-t2 ontvanger met binnenantenne (met versterker).

Zijn deze zenders wel in de lucht of moet er bij mij nog iets aangepast worden?
Ze zijn gewoon in de lucht. De frequentie is gewijzigd. Vind je ontvanger ze niet (gewoon) automatisch?
Volgens deze website Drenthe op 22 en Noord op 46.
Ik weet dat de frequenties zijn gewijzigd, daarom zocht ik ze ook opnieuw op. Zonder resultaat. Niet met automatisch zoeken en niet met handmatig.
Reputatie 4
Badge +4
Noord is van 46 naar kanaal 40 verhuist.

Theo
Reputatie 1
Badge
Ik vraag me wel af (ik zit in Oost-Groningen) of er nog meer is veranderd dan alleen het kanaal bij ons (van 46 naar 40).
Ik krijg de NPO kanalen zoveel moeilijker als toen ze eergisteren nog op 46 zaten. Toen had ik de zenders de hele dag bijna vollop, en nu is het moeilijk om storingsvrij te kijken terwijl er niets aan de antenne (Triax Ufo) en aan de installatie veranderd is. Heb alleen de zenders opnieuw gescand en dat leverde gisteren eerst al problemen op. Nu kan er nog iets anders meespelen............ Het Weer !!
Misschien is het radiografisch een beetje lastig met dit mooie weer en de radiogolven (lekker ouderwets)
We zullen wel zien als het weer omslaat of het dan weer beter wordt of dat het zo blijft.
Anders moet ik mijn antenne toch bijdraaien maar dat is eigenlijk erg vreemd. 46 en 40 liggen zo dichtbij elkaar en mijn antenne hangt op 9 meter, dat zou voldoende moeten zijn.

Iemand een helder idee?
Reputatie 7
Badge +30
Op die hoogte zou ik verwachten dat het goed blijft. Als het probleem toch blijft aanhouden, landfiets, zou ik toch de antenne iets bijdraaien en kijken of het uitmaakt. Soms zijn het hele kleine dingen die het verschil kunnen maken.

Ds2, is het gelukt om de zenders weer te krijgen?

Hier een overzicht van de gewijzigde frequenties (ik voeg dat straks ook in het startbericht toe):

Smilde
NTS1 van 30 naar 46
NTS2 van 54 naar 21
NTS3 van 33 naar 33
NTS4 van 25 naar 25
RTS van 60 naar 22 (RTV Drenthe & TV Oost)

Groningen
NTS1 van 30 naar 46
NTS2 van 54 naar 21
NTS3 van 33 naar 33
NTS4 van 25 naar 25
RTS van 46 naar 40 (Omrop Fryslan & RTV Noord)

Leeuwarden
NTS1 van 55 naar 46
NTS2 van 34 naar 21
NTS3 van 21 naar 33
NTS4 van 44 naar 25
RTS van 32 naar 40 (Omrop Fryslan & RTV Noord)

Zoals je ziet veranderen we ook de terminologie een beetje.
In plaats van bouquetten hebben we het nu over Nationale Transportstreams (NTS) en de Regionale Transportstream (RTS).

RTS is wat voorheen bouquet 1 was, met de NPO en de regionale omroepen.
NTS1 = Bouquet 2 = RTL 4 t/m 7 en Net 5.
NTS2 = Bouquet 3 = MTV, TLC, BBC 1 & 2, National Geographic, 24 Kitchen, Fox Sports en het deelkanaal.
NTS3 = Bouquet 4 = Veronica/Disney XS, RTL 8, Één, Canvas, Discovery Channel, Eurosport en Meiden van Holland.
NTS4 = Bouquet 5 = Nickelodeon, Spike, Fox, Xite, RTL Z, Investigation Discovery, CNN en Ketnet
@Erik_

RTV Noord (Kanaal 40) heb ik inmiddels kunnen vinden. Al schommelt daar de signaalkwaliteit constant van 5 naar 50 procent.

RTV Drenthe (Kanaal 22) geeft nog steeds geen signaal, ik kan de binnenantenne alle kanten opdraaien. Geen resultaat. Dit terwijl tot eergisteren met deze antenne beide regionale pakketen prima te ontvangen waren.
Krijg bijna het idee dat met elke frequentie wijziging het uitzendvermogen teruggeschroefd wordt.

Het signaal van RTV Drenthe was op DVB-T ook een stuk storingsvrijer dan later op DVB-T2 .
Dat hadden dus meer mensen https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wijzigt-frequentie-digitenne-vanwege-storing/

Maar nu dus helemaal geen ontvangst op kanaal 22.
Iemand een helder idee?

@landfiets
De polarisatie van Digitenne is verticaal. Als ik foto's van die antenne zie lijkt het me een horizontale schotel? Als je die nou es verticaal zet, heb je dan betere ontvangst? 😉 Vast wel, denk ik.
Hij lijkt me trouwens ook behoorlijk richtinggevoelig.
Reputatie 1
Badge

Iemand een helder idee?
@landfiets
De polarisatie van Digitenne is verticaal. Als ik foto's van die antenne zie lijkt het me een horizontale schotel? Als je die nou es verticaal zet, heb je dan betere ontvangst? 😉 Vast wel, denk ik.
Hij lijkt me trouwens ook behoorlijk richtinggevoelig.


Mijn antenne hing al verticaal. Dus bij het ophangen had ik dat al gedaan. De duitse kwamen door hun sterkte nog steeds door en de NL toen ook, maar nu heb ik maar slecht de NPO terwijl hij verticaal hangt.

Precies dan weer 80% dan weer 18% dan weer 6% en dan weer een paar uur nix.
Dat fluctueert zo de hele dag door en ook best snel achter elkaar. Binnen een half uur kan ik allerlei percentages voorbij hebben zien komen.

Misschien toch wat gaan richten ondanks dat het een omni antenne is.
Reputatie 1
Badge
@Erik_

RTV Noord (Kanaal 40) heb ik inmiddels kunnen vinden. Al schommelt daar de signaalkwaliteit constant van 5 naar 50 procent.

RTV Drenthe (Kanaal 22) geeft nog steeds geen signaal, ik kan de binnenantenne alle kanten opdraaien. Geen resultaat. Dit terwijl tot eergisteren met deze antenne beide regionale pakketen prima te ontvangen waren.
Krijg bijna het idee dat met elke frequentie wijziging het uitzendvermogen teruggeschroefd wordt.

Het signaal van RTV Drenthe was op DVB-T ook een stuk storingsvrijer dan later op DVB-T2 .
Dat hadden dus meer mensen https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-wijzigt-frequentie-digitenne-vanwege-storing/

Maar nu dus helemaal geen ontvangst op kanaal 22.



Bij mij schommelt de NPO en TV Noord op het RTS kanaal ook voortdurend.
Reputatie 4
Badge +4
mmm het had beter moeten worden, werd ons voorgehouden.
Ergens is daar iets misgegaan bij de uitvoering?

Kanaal 22 heeft een flikker signaal, het gaat alle kanten op.
De zenders op 33 hebben te maken met blokjes beeld.
Al met al?
Geen vooruitgang zo.

Theo
Reputatie 4
Badge +4
Vanavond geen problemen gezien, alles is ok.

Theo
Reputatie 1
Badge
Vanavond geen problemen gezien, alles is ok.

Theo


Klopt al sinds gistermiddag is RTS 40 gewoon hier bijna 100% en nu vanmorgen ook, terwijl gisteren er nog maar 5% was en dan soms 50% en dan soms 18%.
Of het is nu goed omdat ze nog aan het finetunen waren of het komt toch door de door mij vertelde atmosferische storingen/situaties.

Ik ben benieuwd of de goede ontvangst zo blijft de komende dagen !
Reputatie 5
Badge +4
Ik had nog even onder zichtermijn DVB-T2, ik vind de kwaliteit van het beeld best wel slecht eigenlijk.

Er zit een lelijke gruis in. De NPO gaat nog, al zie ik soms kort een grote artifactenbende. Maar de kwaliteit van Nickelodeon bv. vind ik erg slecht. Het lijkt meer een H264 stream met 4MB bitrate. (2MB in HEVC), 8 in MPEG2.

Zijn jullie echt zo tevreden over de beeldkwaliteit? Dit is toch wel echt veel minder dan een hoge bitrate 1080p stream.

Normaal gesproken vaak niet, maar in dit geval sluit ik mij dan toch bij Jarco Kriel aan: https://www.totaaltv.nl/nieuws/beeldkwaliteit-digitenne-in-hd-valt-enigszins-tegen/
Reputatie 7
Badge +30
Goed om te horen dat signaal op Noord/Drenthe het nu weer in orde lijkt te zijn. Als je toch nog issues hebt, en finetunen met het uitrichten van de antenne helpt ook niet, dan hoor ik het graag. Dan kan ik het even voorleggen aan onze Digitenneman :)

Adam, hoe heb jij je antenne staan? En welke antenne is het?
Reputatie 4
Badge +4
Ja het beeld is gewoon goed, ik zou zeggen zelfs beter als ITV.
En ja ik zie ook wel programma's voorbij komen, waar ruis of onscherpte in voorkomen.
Ik ga er van uit dat zo iets aan de aanbieder ligt en niet aan het transport systeem.

Theo
RTV Noord kan ik nu 100% goed ontvangen, maar RTV Drenthe (kanaal 22) is nog steeds niks bij mij. Heel af en toe zie ik het balkje 1 seconde tot 100% vollopen. Maar dan is het signaal al snel weer weg.

@PE1OPQ
Bij jou is het is signaal van kanaal 22 wel goed?
Als dat zo is moet ik het probleem dus in de eigen ontvanger/antenne zoeken.
Reputatie 7
Badge +16
Hai! Sorry, maar ik ga hier even de party pooper spelen. We hebben dit neergelegd bij de Digitenneman en het is een softwarebug. Het is alleen de technische functionaliteit van het opnemen die nu werkt. Verder is het geen officiële functie. Wat ook duidelijk wordt uit het ontbreken van een opname-overzicht, mogelijkheid tot afspelen etc... Dit wordt dus ook op korte termijn weer hersteld naar de vorige situatie waarbij opnemen ook niet meer gaat kunnen.

Iets een softwarebug noemen waar tal van mensen op zitten te wachten? Het niet kunnen opnemen is m.i. namelijk een van de grootste tekortkomingen van het nieuwe Digitenne.
Reputatie 5
Badge +4

Hai! Sorry, maar ik ga hier even de party pooper spelen. We hebben dit neergelegd bij de Digitenneman en het is een softwarebug. Het is alleen de technische functionaliteit van het opnemen die nu werkt. Verder is het geen officiële functie. Wat ook duidelijk wordt uit het ontbreken van een opname-overzicht, mogelijkheid tot afspelen etc... Dit wordt dus ook op korte termijn weer hersteld naar de vorige situatie waarbij opnemen ook niet meer gaat kunnen.Iets een softwarebug noemen waar tal van mensen op zitten te wachten? Het niet kunnen opnemen is m.i. namelijk een van de grootste tekortkomingen van het nieuwe Digitenne.


Ik zou ook eerder zeggen dat niet kunnen een softwarebug was, er zit nota bene zelfs een USB poort op en een RECORD knop op de afstandbediening.

Ik heb via de media begrepen dat het aantal klanten alleen maar verder gezakt is, en dan moet de drukste regio 5 nog gedaan worden.
Reputatie 4
Badge +4
Tja ik vind wel meer iets van het het nieuwe kastje.
Het betuttelen er van, alles uitzetten wat de gebruiker naar eigen hand kan zetten.
1 regionale in de lijst, terwijl je er 3 kunt ontvangen maar die mogen niet in je voorkeuze lijst komen.
Het niet kunnen opnemen, wie heeft dit bedacht dat de klant dit als een verrijking zou ervaren?
De klanten in Groningen en Drenthe zijn als proef personen gebruikt om de software fouten te herstellen.
Wat wel goed is, het beeld is superieur tov andere aanbieders.
Dit moet toch commercieel uit te buiten zijn?

Theo