Beantwoord

Spam in mailbox


Reputatie 5
Badge +8
De laatste weken krijg ik veel spam op mijn KPN account.
Ik gebruik Thunderbird als mailprogramma en die zet het meestal wel in de map ongewenste berichten.
Als ik webmail open en ik zie het staan blokkeer ik de afzender direct maar soms krijg ik alleen in Thunderbird de spam en niet via Webmail.
Ik heb nu via de KPN site een nieuwe site ontdekt https://www.spamcop.net/
Een account aangemaakt in de hoop dat dit wel werkt.
Maar ik word er zeer geïrriteerd van, ik heb me nooit voor iets aangemeld, klik geen linken open die ik niet ken,het is plotseling een paar weken geleden begonnen

Admin: verschillende topics over hetzelfde onderwerp samengevoegd
icon

Beste antwoord door Erik_ 11 september 2017, 15:23

UPDATE 26-11-2019

We zijn op dit moment bezig met de uitrol van de nieuwe webmail. Meer daarover lees je in dit topic

Als je de nieuwe webmail eenmaal hebt is het niet meer nodig om spam berichten bij ons aan te melden. Zowel berichten die spam zijn maar niet gefilterd, als berichten die geen spam zijn maar wel gefilterd. Je kunt het spambericht in de webmail naar de spammap slepen of klikken op de optie niet-spam. Dit wordt dan direct doorgegeven aan onze spamfilterleverancier zodat die het kan meenemen in hun analyse voor aanpassing. Hetzelfde geldt andersom. Als een bericht ten onrechte als spam gemarkeerd is, sleep hem naar de inbox en ook dat wordt gelijk doorgegeven aan de spamfilterleverancier.

Let op: dit wil niet zeggen dat elke mail dan ook per direct niet of juist wel gemarkeerd wordt. De spamfilterleverancier kijkt naar hoeveel meldingen ze krijgen en maakt een afweging gebaseerd op hoeveel mensen iets als spam of juist niet-spam markeren. Voor berichten die duidelijk wel of niet spam zijn zul je dan ook zien dat dit snel is aangepast. Maar dingen als nieuwsbrieven zijn heel wisselend en worden vaak een beetje 50/50 gezien als spam of als gewenst. Hierdoor kan het zijn dat die langer als spam worden gemarkeerd terwijl je dat niet wilt, of juist andersom.

 

Update 19 maart 2019:
Beste mensen. Zoals jullie gemerkt hebben is er momenteel een flinke toename in spam. Ook bij ons is deze toename opgevallen en daarom blijven we mogelijkheden zoeken om spammers tegen te houden! Momenteel wordt er meer spam verzonden en spammers maken gebruik van nieuwe technieken om e-mailadressen te misbruiken. Enige tijd geleden gaven we al een beetje achtergrond over dit onderwerp, goed om dit hieronder nog een keer te herhalen. Uiteraard snappen we erg goed dat het krijgen van spam niet fijn is en willen wij spam voorkomen! Ik hoop dat onderstaande informatie, zeker voor de nieuwe lezers in dit topic, wat extra achtergrond geeft over spam, wat wij doen, en wat je zelf kunt doen.

Hoe werken spammers!?
Spammers verzamelen gedurende een periode, weken, soms maanden, mailadressen. Daarnaast kijken ze hoe het zit met de beveiliging en filtering die een provider actief heeft. Als ze daarover informatie weten te achterhalen passen ze hun spamberichten daarop aan. Vervolgens gaan ze los en starten ze, zoals het genoemd wordt, een spamrun. Hierbij worden vele duizenden, tienduizenden, mails verstuurd. Ons spamfilter pakt heel veel van die mails, maar niet alles. Gedurende zo'n spamrun past onze filterleverancier actief het filter aan. Waardoor het aantal mails dat erdoor gaat vermindert. Tot op een bepaald moment alles wordt tegenhouden, of de spammer stopt. Waarna het proces weer opnieuw begint met verzamelen en kijken etc...

Spam in golfbewegingen
Dit zorgt ervoor dat je periodiek ziet dat er meer spam binnenkomt, en kan het dus ook gebeuren dat er meer mails onterecht als spam worden gemarkeerd. Wat dit laatste betreft zien we ook een verschil tussen wie wat als spam ziet. Iemand die een nieuwsbrief ongewenst ontvangt ziet dit misschien als spam. Terwijl een ander deze nieuwsbrief juist gewenst ontvangt. Als een nieuwsbrief dan ook vaak genoeg bij de filterleverancier als spam wordt aangemerkt, dan wordt hij tegengehouden. Waarna we dan weer meldingen krijgen van mensen die ineens hun nieuwsbrief niet meer ontvangen. Oftewel, het is een voortdurende golfbeweging waarbij we ook nog de balans proberen te houden tussen wat er wel en niet geblokkeerd wordt.

Is je e-mail adres gekraakt?
In veel gevallen wordt voor het versturen ook gebruik gemaakt van gecompromitteerde e-mailaccounts. Het gaat hier dan niet om gehackte accounts, maar om accounts met een onveilig wachtwoord. Mensen die voor hun mailaccount hetzelfde wachtwoord gebruiken als voor andere websites. Als wachtwoorden dan elders uitlekken (wat je onder andere kunt controleren op www.haveibeenpwned.com voor grote datalekken en websites) gaan spammers proberen of ze met hetzelfde wachtwoord kunnen inloggen op je mail. Als dat dan lukt, bam, je mailaccount wordt gebruikt om spam mee te versturen. En dat is dan nog relatief onschuldig misbruik. Als wij dit merken blokkeren we buitenshuis verzenden op die adressen. Daarnaast zijn we bezig om die mailaccounts actief volledig te blokkeren qua verzenden totdat het wachtwoord is gewijzigd. Klanten die hierdoor geraakt worden, worden hierover geïnformeerd.

Wat kan je zelf doen?
Wat je zelf kunt doen aan spam is je mailadres veilig houden. Hoe meer websites jij je mailadres achterlaat, hoe groter je kans op spam. Wat aan te raden is, is om voor dingen als online winkelen een apart mailadres aan te maken. Vaak krijg je namelijk allerlei nieuwsbrieven van webwinkels. En nu kunnen die zeker gewenst zijn. Maar het komt ook regelmatig voor dat je niet alleen de nieuwsbrief krijgt van de winkel waar je in geïnteresseerd bent, maar tegelijk ook van allerlei andere 'commerciële partners'. Die je misschien niet wilt, waardoor het voor jou spam wordt.

Daarnaast worden er in dit topic nog meer goede tips gedeeld door forumleden, waarvoor dank! Hieronder nog een paar algemene tips waarmee je spam kan voorkomen.

Doorsturen van spamberichten naar het KPN Abuse team
Voor degenen die ons willen helpen met het bestrijden van spam, we zijn nog steeds gebaat bij het versturen van spamvoorbeelden als bijlage naar valse-email @ kpn.com Hiervan kan het spam filter namelijk leren, hierbij is het wel van belang om onderstaande werkwijze te hanteren. De juiste manier is doorsturen als bijlage vanuit webmail. Selecteer de e-mail en kies voor doorsturen als bijlage.

Afmelden voor reguliere nieuwsbrieven
Het abuse team ziet dat er ook heel veel normale nieuwsbrieven door mensen als spam meegeteld worden. Je kan je in dit geval beter afmelden voor deze nieuwsbrieven. Dit werkt beter dan als spam aanmelden.

Verander je wachtwoord regelmatig
Dit is een algemene tip, maar toch van belang. Voorzie je e-mail met enige regelmaat van nieuwe wachtwoorden en gebruik verschillende wachtwoorden voor accounts. Nog te vaak hoor je dat mensen hun wachtwoorden al zeer lange tijd niet hebben gewijzigd en daardoor kwetsbaar zijn voor kwaadwillende mensen.

E-mailadres online gevonden of gekraakt
Nog een beetje extra informatie over gekraakte e-mailadressen. Om dit te controleren kan je het adres via deze website scannen: https://haveibeenpwned.com/ en gepaste acties ondernemen (bijvoorbeeld je wachtwoord wijzigen).

Het is hierbij goed om te weten dat de website Haveibeenpwned de grote en bekende “breaches” gebruikt, het wil helaas niet automatisch zeggen dat als je op je e-mail adres niks vindt, dat deze ook nergens is uitgelekt. De gegevens staan gelukkig niet in de grote of bekende breaches.

Nog een beetje extra uitleg: als je email adres in deze lijst staat zal de hoeveelheid spam en/of phishing die je krijgt altijd groter zijn dan wanneer dit niet het geval is. De informatie op die in deze lijsten staat word breed verhandeld en verspreid onder spammers en andere criminelen, omdat het email adressen zijn waarvan de kans zeer groot is dat deze email adressen bestaan en zijn dus meer waard zijn in het spam circuit. Bijzonder vervelend dus als je hiermee te maken krijgt.

Wat vooral niet te doen bij spam
Ongetwijfeld bekend bij de meeste mensen, maar goed om te vermelden: reageer nooit op spam of probeer je mailing af te melden bij de spammer! Spam kun je het beste meteen weggooien. Tips: heb je onze huisregels al gelezen? Als je op de knop ‘beantwoord’ klikt vind je dat bericht de beste oplossing en je kan berichten ‘liken’ om je waardering uit te spreken! :)

Update 13 november 2017:
Willen jullie de mails door blijven sturen naar ons? We blijven er aan werken om het te verbeteren!

Situatie #1 - Een spammail is niet door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar valse-email@kpn.com onder vermelding van "Niet gefilterde spammail"

Situatie #2 - Een reguliere mail is onterecht wel door de spamfilter tegengehouden. Deze mails kunnen door (als bijlage) verzonden worden naar abuse@kpn.com onder vermelding van "Onterecht gefilterde mail".

Update 19 oktober 2017:
Het spamfilter staat inmiddels zodanig afgesteld dat we verreweg de meeste spam weer als spam zien. Het kan alleen voorkomen dat niet-spam nu ten onrechte als spam gezien wordt. Als je dit tegenkomt, wil je deze voorbeelden dan als bijlage doorsturen naar abuse@kpn.com?. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Stuur dit vervolgens als bijlage door. Hieronder staat een voorbeeld hoe dat eruit ziet. Zo kunnen we blijven optimaliseren en ervoor onze best doen ervoor te zorgen dat de mail weer gewoon in het Postvak In komt.

Update 26 september 2017:
De werking van de spamfilter is inmiddels stukken beter. Binnen enkele weken is deze zelfs weer optimaal. Waarom heb je veel last van spam (gehad)? Voor een spamfilter zit een zogenaamde zwarte lijst. Op deze zwarte lijst staan IP-adressen of e-mailservers waarvandaan alleen spam is verstuurd en geen gewone e-mail. Een functionaliteit zorgt ervoor dat de zwarte lijst continue bijgewerkt wordt. Deze functionaliteit heeft een tijd onvoldoende gewerkt. Geleidelijk aan werd hierdoor de zwarte lijst korter. Tegelijkertijd werd minder spam herkend, waardoor de hoeveelheid spam aanzienlijk toenam. Kijk ook op www.kpn.com/spamfilter.

Update 11 september 2017:
Deze week wordt er een aanpassing doorgevoerd in de spamdetectie. Daarnaast wordt er een 2e scan live gezet. Deze komt dan na de normale scan en zou de spam die alsnog doorgelaten wordt alsnog moeten tegenhouden. De komende weken zullen we dan zien of dit effect heeft. Natuurlijk blijven de mensen in de tussentijd werken aan het probleem. Zodra er weer een update te melden is daarover laten we het weten.

Daarnaast nog iets anders: per volgende week wordt de limiet op het aantal afzenders dat je kunt blokkeren verhoogd. Deze gaat van de huidige 100 naar 500.

Oorspronkelijk bericht
Wat is er aan de hand?
KPN heeft een lopende storing met het spamfilter. Het gaat hierbij om het overkoepelende, globale spamfilter dat altijd aanstaat. Deze vangt sinds enige tijd minder spam op dan de bedoeling is. Dit spamfilter wordt geleverd door een externe leverancier. Onze technische mensen zijn, samen met de leverancier, bezig om een oplossing hiervoor te vinden. Dit is echter een gecompliceerd systeem waardoor het tot op heden nog niet is gelukt om het probleem te verhelpen.

Dit spamfilter staat los van het spamfilter dat je in de e-mailinstellingen in de MijnKPN uit of aan kunt zetten. Dat filter is een aanvulling op het globale filter.
Daarnaast kun je in de webmail ook regels instellen om zo mails te filteren en afzenders te blokkeren. Dit is een aparte functionaliteit die hier ook los van staat.

Wat kunnen jullie doen?
Zorg ervoor dat je mailprogramma ingesteld staat om geen afbeeldingen te laten zien.
Maak je gebruik van de webmail van KPN? Daarin kan je dat, in de reguliere versie, niet instellen. We hebben echter een alternatieve versie die dit automatisch doet.

Verder wordt, vanuit de mensen die zich hier mee bezighouden, benadrukt dat het sturen van voorbeelden nuttig is en gewaardeerd wordt. Stuur deze voorbeelden dan als bijlage door. Dit kun je doen door de mail eerst op te slaan. Het wordt dan een bestand met de extensie .eml. Verstuur dit vervolgens als bijlage naar valse-email@kpn.com.

In de meeste mailprogramma's kun je een nieuwe mail openen en dan de mail die je wilt doorsturen daar heen slepen en 'laten vallen'. Hij wordt dan achter de schermen opgeslagen als eml-bestand en als bijlage toegevoegd. Echter, stuur het bij voorkeur door via de webmail.Hoe je dat doet zie je in deze afbeelding:

 

cfe0327e-58de-41a9-bea9-80c4d2bd605b.png

 


Daarnaast: klik in de spammails nergens op. Vooral niet op een eventuele link om je af te melden. Dit bevestigt namelijk richting de spammers dat jouw mailadres in gebruik is. Gebruik een afmeldlink alleen in nieuwsbrieven waarvan je zeker weet dat je je daar ook op geabonneerd hebt.

Heb je wel op links geklinkt, dan kun je op deze pagina van
politie.nl en op Have I Been Pwned controleren of jouw mailadres en eventuele accountgegevens van websites gecompromitteerd zijn.

Waarom staat er een antwoord als het probleem nog niet opgelost is?
Het topic is inmiddels erg lang geworden. Het is dan niet meer te doen voor klanten om zich door alle pagina's heen te werken op zoek naar een update. Daarom markeren we nu steeds ons meest recente bericht met inhoudelijke update als antwoord. Deze is dan direct zichtbaar onderaan het startbericht. Zodra we een nieuwe update plaatsen zorgen we ervoor dat deze veelgestelde vragen en antwoorden eronder komen te staan en markeren we dat als nieuw antwoord.

Waar is mijn eigen, losse, topic gebleven?
Om het forum niet te overspoelen met allemaal vergelijkbare, losse topics, kiezen we ervoor om de meesten daarvan samen te voegen met dit topic. Op deze manier kunnen de nieuwe melders de meest up to date informatie meekrijgen zonder dat wij op meerdere plekken hetzelfde antwoord hoeven te geven.

 

Bekijk origineel

2648 reacties

Reputatie 5
Badge +7

Voor mensen die last hebben van (veel) spam heb ik nog een andere tip.

Als ik mijn laptop aanzet wordt ook het programma POPMAN ( http://www.ch-software.de/popman/ ) automatisch opgestart. Met POPMAN kan ik selectief berichten (dus ook spam) van de KPN emailserver verwijderen zonder dat de “externe inhoud” (zie vorige 2 berichten) wordt geladen voor die berichten. M.b.v. POPMAN verwijder ik eerst alle spam van de KPN server en pas daarna start ik mijn emailprogramma.

In het begin dacht ik even dat POPMAN niet effectief was omdat de hoeveelhied spam niet echt afnam. Maar ik heb gewoon stug volgehouden, ik bleef alle spam verwijderen. En dat wierp na een tijdje zijn vruchten af. Want na ca. 1,5 tot 2 weken begon de hoeveelheid ontvangen spam duidelijk (en stukje bij beetje) minder te worden. Ik ging (met name dankzij POPMAN) van ca. 10-20 stuks spam per week naar ca. 2-4 stuks spam per maand. Een hele grote verbetering.

Dagelijks ontvang ik veel en soms erg vervelende SPAM, van banken-prijzen-gezondheid enz enz welke ik allen blokkeer. (blokkeer de afzender) Dit helpt niets en berichten blijven onveranderd aankomen en inmiddels >600.. Waarom vangt KPN deze berichten niet voortijdig af??? (Firewal??)

Groet Rinus Ouwens

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reputatie 7

@Rinus Ouwens

Het blokkeren van die afzenders heeft helemaal geen zin, de volgende keer gebruikt die spammer gewoon weer een ander e-mailadres.

Als jouw mailprogramma op basis van imap met de mailserver communiceert sleep dan spamberichten van jouw inbox naar de spamfolder. Daarmee geef je de spamfilter van KPN een seintje dat jij die mail spam vindt en als genoeg mensen dat aangeven dan zal de spamfilter dit overnemen.

Hetzelfde kan je overigens ook via webmail bereiken door bij de mail op de spam knop te drukken.

Reputatie 5
Badge +7

@Rinus Ouwens :

Heb je al mijn 3 vorige antwoorden hierboven al gelezen ? Met die tips kun je de hoeveelheid spam die binnenkomt al dramatisch verminderen. Zelf de hoeveelheid spam verminderen is goed mogelijk maar dan moet je er wel even de nodige moeite voor doen.

Ik word stapelgek van de hoeveelheid SMAM die ik dagelijks ontvang. Ik heb een hoofd emailadres waar ik nauwelijks SPAM op ontvang en een ouder email adres, uit de @hetnet.nl tijd, dat als alias dienst doet. Dat alias schijnt ooit “gehackt” te zijn. Maar, het is wel het email adres dat bij de meeste van mijn vrienden, kennissen, instanties enz. bekend is en het is veel korter dan mijn @kpnmail.nl email adres.

Dat ik “wat” SPAM ontvang op mijn alias is begrijpelijk, vanwege die hack in het verleden, dat accepteer ik. Maar, de hoeveelheid die ik nu ontvang is ONACCEPTABEL. KPN zou zogenaamd een goed werkend SPAM filter hebben. Zo goed dat het overduidelijke SPAM niet eens doorlaat (komt dan ook niet in je SPAM folder terecht, het wordt gewoon niet doorgelaten).

Goed, per dag ontvang ik nu de afgelopen mand, per dag, een 4 mails over hoe Jord Kelder de banken verbaast over winsten die hij gemaakt heeft. (Bitcoin) Die onzin is ook zichtbaar geweest op Facebook. Daar zie je het niet meer. Wordt daar meteen afgevangen. Waarom zou de KPN dat niet kunnen? Dit is gewoon gebrek aan actie aan de kant van KPN.

Dan ontvang ik ook 3 x per dag iets over BITCOINS. Zelfde verhaal.

Dan regelmatig over “penisverlengers”. Zelfde verhaal.

Dan regelmatig over “Turbo koopjes”, regelmatig over “chronische pijn", “belangrijke medische boodschap” (met een phising webpage erbij), “Dominante vrouwen", “Winactie",  “Testers gezocht”enz.. Dit is allemaal zo overduidelijk frauduleus dat een beetje spamfilter het al lang had moeten afvangen.

In mijn ogen echt volledig onacceptabel dat de KPN er niet voor zorgt dat ik, dat wij klanten, die onzin niet meer ontvangen.

Ja en natuurlijk merk ik dit aan als “spam” in mijn webmail en ik stuur het tegenwoordig ook maar weer door naar valse-email@kpn.com. Maar ik zie niet dat er actie op volgt.

 

Nog één ding. een beetje spamfilter zou ook de fishing mail mbt banken moeten kunnen verwijderen. Die ontvang ik ook nog regelmatig. 

 

 

*Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Reputatie 5
Badge +7

Het maken en instellen van een goed spamfilter is moeilijk. Soms is het spamfilter te aggressief en wordt er teveel weggefilterd en soms wordt er te weinig weggefilterd. Het is en blijft dan ook een eeuwige strijd tussen de spammers en het spamfilter. Dit is dus niet zo simpel als het voor een buitenstaander lijkt. Moderator "Erik_" geeft aan het begin van dit topic een goede uitleg van wat er aan de hand is.

Men kan ook zelf een paar dingen doen om de hoeveelheid spam (sterk) te verminderen. In het emailprogramma dat ik gebruik (Outlook Express Classic) zit een optie waarmee ik het laden van zogenaamde "Externe Inhoud" kan blokkeren. Door het laden van deze "Externe Inhoud" (bijv. afbeeldingen) weet de spammer dat mijn emailadres bestaat/actief is en krijg ik juist meer spam . Dankzij dit filter/deze optie ("Externe inhoud") kan ik een email lezen én verwijderen (!!!) zonder deze "Externe Inhoud" te laden. Hierdoor denkt de spammer dat mijn emailadres niet (meer) bestaat, en zal ik minder spam gaan ontvangen.

Maar ook in andere emailprogrammas (Thunderbird, Windows Live Mail, Outlook, ............. etc. ) en in email apps (Apple Mail, .......... ) zit zo'n optie om "Externe Inhoud" niet te laden. In die programmas en apps heeft dit filter/deze optie echter een (iets) andere naam. Men moet in dat geval dus gewoon even goed zoeken bij de instellingen van het emailprogramma of van de app.

Ook de KPN webmail heeft zo'n filter en daar staat dit filter standaard aan. Terwijl bijv. bij Apple Mail dit filter juist in de standaard configuratie op UIT staat.

Ik persoonlijk heb nog een tweede verdedigings-linie tegen spam. Als ik mijn laptop aanzet dan start ook automatisch een programma genaamd POPMAN. POPMAN leest, op de achtergond, de email vanaf de emailserver en leest daarbij alleen de tekst van een email. Hierdoor wordt opnieuw die zogenaamde "Externe Inhoud" niet geladen (zie het verhaal hierboven). Met POPMAN verwijder ik eerst selectief alle email (dus ook spam) van de emailserver die ik niet wil openen/ontvangen. Pas daarna start ik mijn emailprogramma op mijn laptop om mijn email op te halen en te lezen.

Indien men bovenstaande tips gebruikt zal men de hoeveelheid spam niet direct dramatisch zien teruglopen. Men moet simpelweg gewoon stug volhouden. Dan zal men zien dat na een periode van ca.  1 tot 2 weken de hoeveelheid ontvangen spam stukje bij beetje minder zal worden. Met de bovenstaande maatregelen ging bij mij de hoeveelheid spam terug van ca. 10-20 stuks per week naar ca. 2-4 per maand.

(Nee, ik krijg geen geld voor het promoten van dit programma want POPMAN is GRATIS. Hoewel de auteur van POPMAN het wel zeer op prijs stelt als men vrijwillig een (kleine) som geld doneert).

Afbeeldingen van externe email worden standaard niet geladen, tenzij ik dat expliciet toe sta.

So far.

Het gaat mij niet om wat IK kan doen tegen deze SPAM/Fishing mails, maar, wat KPN zou moeten doen.

Die Jord Kelder Bit Coin onzin wordt nu allang afgevangen door Facebook. Waarom niet door KPN?

Dominante vrouwen, penisverlengers, turbo koopjes, chronische pijnverlichters (met altijd een zogenaamde afzender met een email adres dat lijkt alsof iemand random het alfabet heeft leeggegooid), dat soort dingen moet een SPAM filter van KPN herkennen. En NIET doorlaten naar zijn klanten!  DAAR gaat het mij om.

Ik ben IT-er. Die andere maatregelen ken ik wel. Gaat me erom dat KPN nu zijn werk niet doet. (En, ik heb daar 22 jaar gewerkt. Het is ook, naast gewoon extreem veel last, plaatsvervangende schaamte.)

Reputatie 7

Ik ben IT-er. Die andere maatregelen ken ik wel.

Ik neem aan dat jij ook meehelpt om de spamfilter te leren wat spam is en wat niet.

Als we niet in groten getale bereid zijn om dat te doen, dan zal het alleen maar langer duren dat bepaalde spam doorgelaten wordt.

De laatste weken weer veel spam. Stuur als door naar valse-email@kpn.com, blokkeer ze als afzender en markeer ze als ongewenst. Maar ze blijven komen.
Nog meer suggesties?

 

Reputatie 5
Badge +7

@MMO :

Spam aanmelden bij de KPN heeft eigenlijk weinig zin want de spammer verandert telkens het adres van waar hij die spam verzendt. Zie bijv. het eerste antwoord van “Erik_” in dit topic. Hij geeft daar een heel goed en uitgebreid antwoord.

Ik persoonlijk haal alle spam uit mijn spam map (bij de KPN webmail) en verplaats die naar mijn Postvak In. Bij mijn Postvak In verwijder ik dan alle spam.

Maar ook jijzelf kan een aantal dingen doen om de hoeveelheid spam terug te dringen. En die dingen die jij kunt doen zijn eigenlijk verrassend simpel. Het is echter wel even een kwestie van "stug volhouden”.

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

Reputatie 7
Badge +17

….Ik persoonlijk haal alle spam uit mijn spam map (bij de KPN webmail) en verplaats die naar mijn Postvak In...

@Willy22  ben je je er van bewust, dat je daarmee tegen het spamfilter zegt “dit is GEEN spam” ?

Reputatie 5
Badge +7

….Ik persoonlijk haal alle spam uit mijn spam map (bij de KPN webmail) en verplaats die naar mijn Postvak In...

@Willy22  ben je je er van bewust, dat je daarmee tegen het spamfilter zegt “dit is GEEN spam” ?

Ik ben er zeer wel van bewust wat de gevolgen zijn van wat ik doe. Maar er is een goede reden waarom ik dit doe. Het gebeurt regelmatig dat emailberichten die ik niet als spam beschouw (bijv. diverse "nieuwsberichten") in de map genaamd "Spam” belanden (bij de webmail). Bovendien heb ik, zoals ik in onderstaand antwoord duidelijk maak, nog 2 "verdedigingslinies” om de hoeveelheid spam te verminderen. Dankzij die maatregelen wist ik de hoeveelheid spam terug te brengen van ca. 10-20 per week naar ca. 2-5 spam berichten per week.

https://forum.kpn.com/e-mail-10/spam-in-mailbox-433565?postid=1072606#post1072606

Reputatie 7

Ik ben er zeer wel van bewust wat de gevolgen zijn van wat ik doe. Maar er is een goede reden waarom ik dit doe. Het gebeurt regelmatig dat emailberichten die ik niet als spam beschouw (bijv. diverse "nieuwsberichten") in de map genaamd "Spam” belanden (bij de webmail).

Dan hoop ik toch echt dat je alleen berichten die ook inderdaad geen spam zijn terugzet en niet allemaal want anders werk je iedereen tegen door de spamfilter foute dingen te leren.

 

Bovendien heb ik, zoals ik in onderstaand antwoord duidelijk maak, nog 2 "verdedigingslinies” om de hoeveelheid spam te verminderen.

En dat is mijns inziens dus geen reden om "echte" spam berichten dan ook maar naar jouw inbox te verplaatsen. 

Reputatie 5
Badge +7

@wjb :

Ik snap de redenering achter jouw antwoord. Ik besef ook dat ik deze "strategie” kan veroorloven omdat ik, dankzij mijn "strategie” (zie mijn vorige antwoorden in dit topic), slechts weinig spam meer ontvang. En voor mensen die (veel) meer spam ontvangen is inderdaad deze "strategie” misschien minder / niet erg geschikt.

Maar moderator “Erik_” zegt (zie zijn eerste antwoord in dit topic) - en dit is natuurlijk mijn persoonlijke interpretatie - dat KPN klanten te snel ongewenste email ook als SPAM bestempelen. En dan krijg je een spamfilter dat gewoon “te aggressief” is, teveel wegfiltert.

Dit laat onverlet dat ik van mening ben dat met mijn vorig advies (zie mijn vorige antwoorden in dit topic) de emailgebruikers van de KPN in staat zullen zijn om de hoeveelheid ontvangen spam (dramatisch) te verminderen.

Reputatie 7

En voor mensen die (veel) meer spam ontvangen is inderdaad deze "strategie” misschien minder / niet erg geschikt.

En jij zou daar eigenlijk ook mee moeten stoppen. Het naar de inbox terugplaatsen van "echte" spam werkt averechts, je geeft daarmee immers een melding aan de spamfilter dat het bericht geen spam is. Als meerdere dat gaan doen dan zal de spamfilter vroeg of laat denken dat het inderdaad geen spam is en daar help je jouw medemens dus absoluut niet mee.

Plaats alsjeblieft alleen berichten terug naar jouw inbox waarvan je zeker weet dat het geen spam is.

Reputatie 1

Daar botst de theorie met de praktijk. Het is dan net of je glas in de grijze container gooit.

Ik krijg mail van een uitgeverij in het spamvak, waarom komt dat dan niet automaisch in mijn inbox als ik meer dan 5 keer aangeef dat ik deze mail leuk vindt? Dan kan je zeggen anderen drukken op spam als ze deze mail zien, maar wat heb ik daaraan? En heb je een lagere score als je geen spam ontvangt? Ergens zitten er toch grote weeffouten in de werking van het spamfilter.

Trubo Koopjes, Penisverlengers, Chronische pijn, Bitcoin, erectieproblemen. Een beetje spamfilter kan tekst in de mails herkennen en dan bijv. nagaan of de “afzender”  een normaal email adres heeft of dat het er op lijkt dat letters van het alfabet willekeurig zijn neergegooid.

En, als er een 100 x gemeld is dat iets spam is (zie boven bijv.) dan nagaan of, ondanks zogenaamde verschillende afzenders (het emailadres van de afzender) het wel afkomstig is van hetzelfde IP adres. Dan laat je dat niet meer door.

Zo kan ik er nog wel een paar bedenken.

Maar, ik zie geen actie. Alleen vandaag al (vanaf 00:00u tot nu 11:10u) 4 spamberichten verwijderd. Beetje veel.

Reputatie 3
Badge +1

De hoeveelheid spam valt bij mij erg mee. Een maand geleden drie per dag, toen een weekje niets, nu weer een of twee per dag. Het “nieuwe" spamfilter werkt volgens mij heel behoorlijk, zij het niet perfect.

Spam laat ik ongelezen in de inbox staan. Eenmaal per dag log ik in via de webmail (prima interface, ook op mijn mobiel) en markeer de spamberichten als spam. Dat gaat heel gemakkelijk: naar links vegen, op het hamburgermenu tikken, markeren als spam aantikken. 

Extra “verdedigingslinies" (anders dan externe inhoud niet direct downloaden) zijn nergens voor nodig. Het verplaatsen van overduidelijke spam naar de inbox is zeer, zeer onverstandig, omdat dit de spammeldingen van anderen saboteert.

Voor de duidelijkheid: toen de spam-ellende begon bij KPN, kreeg ik tot pakweg twintig spamberichten in mijn inbox. Nu niet meer, dankzij het “nieuwe" spamfilter.

Reputatie 7

Spam laat ik ongelezen in de inbox staan. Eenmaal per dag log ik in via de webmail (prima interface, ook op mijn mobiel) en markeer de spamberichten als spam. Dat gaat heel gemakkelijk: naar links vegen, op het hamburgermenu tikken, markeren als spam aantikken. 

Als je op basis van IMAP op de mailserver aangesloten bent dan kan je hetzelfde bereiken door op je mobiel de mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te verplaatsen.

Reputatie 3
Badge +1

Spam laat ik ongelezen in de inbox staan. Eenmaal per dag log ik in via de webmail (prima interface, ook op mijn mobiel) en markeer de spamberichten als spam. Dat gaat heel gemakkelijk: naar links vegen, op het hamburgermenu tikken, markeren als spam aantikken. 

Als je op basis van IMAP op de mailserver aangesloten bent dan kan je hetzelfde bereiken door op je mobiel de mail van jouw inbox naar jouw spamfolder te verplaatsen.

Nog gemakkelijker! Dat wist ik niet, dankjewel. 

Reputatie 5
Badge +7

Tja, even niet aan mijn eigen regels gehouden (denk: externe inhoud) en direkt zag ik een duidelijke toename van de hoeveelheid spam.

Het spamfilter kiepert elke e-mail van een bedrijf en/of elke nieuwsbrief waarop ik ben geabonneerd resoluut in de spam-bak van mijn e-mailprogramma. Soms prima, maar soms ook niet.  Heeft iemand enig idee wat er tegen is te doen? Kan je bijvoorbeeld voor het spamfilter een lijst aanmaken van nieuwsbrieven die GEEN spam zijn en dus gewoon in de inbak moeten worden gedeponeerd?

 

*Admin: bericht verplaatst naar verzameltopic

Als het spamfileter is van KPN even mailen naar

abuse@kpn.com

Als het je eigen email ontvanger is, dan is het geheel afhankelijk van jouw email lezer. 

Reputatie 5
Badge +7

@watnodeloosingewikkeldallemaal :

Helpt het als je die emailadressen aan de "whitelist” toevoegt (bij de instellingen) ? Meld je af bij die nieuwsbrief waarvan jij het “prima” vindt dat ze in de spammap worden gezet. Een serieuze organisatie haalt je dan af van de verzendlijst. Lees ook de eerste post in dit topic.

Beste kpn 

 

Ik word bijna doodgegooid met fake e-mail 

Bij deze een waar ik fake e-mails van krijg. Er   bounce@mail.volkskrant.nl 

 

Er zijn nog meer e-mail adressen maar meestal als ik ze binnen krijg maak ik een melding van phishing en worden ze verwijderd. Maar ik ik ze meerdere keren per week. Dus nu maar een x zo 

 

Mvg sheba 

 

*Admin: topic samengevoegd met bestaand topic

 

Reageer