Beantwoord

Doorschakeling vast KPN telefoonnummer



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

193 reacties

Reputatie 7

@wjbik heb je in een PB geantwoord.

Waarom vermeldt je dst niet gewoon in het topic zelf, daar is toch niets mis mee?

Zelf gebruik ik een EdgeRouter Lite 3.

Staat SIP ALG (of hoe ze dat ook noemen) uit op jouw router?

Wat is de MTU size van jouw LAN?

Reputatie 7
Badge +10

[ EDIT ]
Rond ongeveer zelfde tijd van voorbereiding deze reactie al vergelijkbaar antwoord hiervoor.
 

Het is waardeloos. De SIP van het meest gebruikte zakelijke nummer “doet het enigszins”, als je dat zo mag noemen. Bij KPN abonnees gaat het nummer zowel bij bellen als gebeld worden over, maar als opgenomen wordt hebben beide partijen geen gespreksgeluid.

Omdat je nu die Panasonic gebruikt, zijn eerdere aanwijzingen m.b.t. expliciet de 3CX softphone uiteraard niet van toepassing.

Wat wel nog steeds kan helpen is de MTU-waarde in de door jouw gebruikte router aanpassen.

Nog niet vernoemd, maar wat tevens ook belangrijk kan zijn is een instelling in de router
“SIP ALG”  die je mogelijk beter kunt uitschakelen voor zover die actief is ingesteld.
Die instelling vindt je overigens niet altijd terug bij routers - afhankelijk van merk / type.
Welk merk/type router gebruik je?

Mocht ook dat niet helpen, zou je nog een port forwarding of port triggering voor de Panasonic HX-HTS in de router kunnen instellen voor poort 5060 - UDP (de standaard poort voor VOIP).

Afhankelijk van het merk/type router zijn er mogelijk nog wat expliciete VOIP/SIP instellingen.
Vaak in relatie met QoS instellingen - maar dat is eigenlijk niet gerelateerd aan wel of geen audio.
Maar meer aan de mate van storingsvrije connectie en geluidskwaliteit van de audio zelf.

Eén keer alleen een rare Engelstalige computertekst (waar komt dat vandaan?).
Alleen bij niet-KPN abonnee's werkt het.

Weet niet of je een doorschakeling hebt gemaakt naar het CheapConnect nummer??
Je kunt daar een voicemail instellen die voor zover ik het kan herinneren (gebruik het zelf niet),
Engelstalig is.

Voor zover ik begrijp heeft ook de Panasonic HX-HTS een voicemail functie.
Mogelijk staat die standaard ingesteld??  En volgt een standaard “Engelse” tekst?
Iets om verder uit te zoeken.

De spraak testen zijn uitsluitend gedaan met de Grandstream HT802, terwijl de Panasonic van het netwerk af was. Bij de Panasonic krijg ik het niet gaande.

Gesprekskwaliteit via de HT802 naar NIET-KPN abonnees is goed (wel iets minder dan bij ISDN). Bij KPN-abonnee's gaat de telefoon ingaand én uitgaand goed over maar als je opneemt is het aan beide zijden totale stilte.
Er waren geen doorschakelingen naar andere accounts etc. actief toen via de Grandstream de engelse tekst kwam toen iemand mij proberde te bellen (wat ik dus vreemd vind, alsof iets afgevangen wordt). Slechts één keer uit meerdere pogingen dook de engelstalige tekst op.

Omdat het naar NIET-KPN abonnees acceptabel met de Grandstream werkte (uiteraard beroerd om slechts twee telefoons te hebben en niet alle nummers te kunnen gebruiken) zat ik niet in eerste instantie aan de router te denken. Daar zal ik nog eens in duiken.

Vermoeiend: Ben al sinds vrijdag namiddag non-stop met de twee centrales bezig. Jullie steun wordt ZEER gewaardeerd.

De verkoper waarschuwde me dat KPN SIPS met grote afstand meer dan welke andere SIP dan ook bulken van de problemen en soms nieuwe SIP accounts nodig zijn bij KPN voordat problemen verdwijnen en centraal bij KPN ook instellingen verkeerd kunnen staan, niet bepaald bemoedigend.

Reputatie 7

Gesprekskwaliteit via de HT802 naar NIET-KPN abonnees is goed (wel iets minder dan bij ISDN).

Als je G722 als eerste codec plaatst dan zal de geluidskwaliteit beter zijn.

De spraak testen zijn uitsluitend gedaan met de Grandstream HT802

Die heb ik even opgezocht, die heeft 2 - 2 draads telefoon aansluitingen, voor een normale telefoon.

Dan zit daar ook al een beperking vwbt geluidkwaliteit ( ja ja, afhankelijk vd telefoon )

Het mooiste is in mijn ervaring een SIP en DECT in een, dat klinkt echt perfect, als de andere kant ook zoiets heeft natuurlijk.

Bij CC naar CC bellen is dat echt subliem, en ook bij rechtstreeks naar het modem bellen, buiten de nummercentrale om, maar dat ter zijde.

Maar, de “moderne mensch” heeft zich overgedragen aan de mobiel, dus of je er veel profijt van zal hebben  . . .

Reputatie 7

Maar, de “moderne mensch” heeft zich overgedragen aan de mobiel, dus of je er veel profijt van zal hebben  . . .

Maar ook in de mobiele telefonie heeft G722 (HD voice) toch zijn intrede gedaan.

Zowel KPN als Vodafone en T-mobile ondersteunen naar mijn weten G722.

G722 stond reeds bovenaan de codecs bij de ene aansluiting en heb ik nu bij de andere ook bovenan toegevoegd.

Ik heb nog een nieuwe firmware van de router gevonden maar dat gaf geen enkele verandering in de telefonie van de  HT802. De Panasonic heb ik nog niet hiermee geprobeerd.

Alleen aan de WAN zijde kan ik een MTU instelling vinden en die staat op ‘Auto’, ik kan die ook op Custom zetten en een custom waarde invullen. Maar welke dan?

Bij de ‘Service Passthrough Support’ staat: “SIP Passthrough is always enabled.”
By default, UDP ports 5060 (SIP Standard) and 10000 (Vonage) are included.
If you experience problems in making VoIP calls, you may consult your VoIP service provider for the network ports they use. Check the box Define custom signal ports and specify the port numbers here.

Hij stond daar op ‘Standard mode’, een andere keuze is ‘Compatibility mode’ Maar met de HT802 geeft die ‘Compatibility mode’ exact hetzelfde resultaat. Ik kan nog ‘custom signal ports’ definiëren maar de door jullie genoemden zijn in de standaardinstelling reeds beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +10

Alleen aan de WAN zijde kan ik een MTU instelling vinden en die staat op ‘Auto’, ik kan die ook op Custom zetten en een custom waarde invullen. Maar welke dan?

Maximum waarde is 1500.
Bij routers die ikzelf gebruik, staan die standaard op 1492 en ondervind er geen problemen mee.
Zie ook de beschrijving onder  Wiki bij PPPoE  wat verder naar beneden op de pagina.

Maar vind bijv. ook  beschrijvingen  voor een WAN mini-port bij PPPoE met waarde 1480
(De regel erboven een instelling van 1492 voor IEEE 802.3 / 802.2 wat netwerk standaarden zijn).
Een maximale instelling m.b.t. “Windows” zou een waarde van 1488 zijn - zie < HIER >

Dus je kunt nogal wat kanten op.

Als het niet werkt bij een te hoge waarde, kun je altijd naar lagere waarden gaan.
Eerder  bij een DrayTek router getest  met fors lager = 1460, en werkte daarmee direct.
Maar is wel heel ver onder een 1500 waarde.  (Is later weer hoger gezet na firmware update).

Je zou in stapjes van 4 of 8 terug kunnen gaan vanaf 1500 naar beneden??
(Na aanpassing de router een keer herstarten).

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @DagobertDuck. Langzamerhand komen we steeds een stapje verder. :wink:

Het zakelijke adres is van adres veranderd in de KPN administratie en komt straks verkeerd terecht in de telefoongids-vermelding, wat onacceptabel is.

Op welke adres stond het ISDN-abonnement? Zoals ik het bekijk zijn jouw nummers nog steeds op hetzelfde adres actief. 

We hebben een serieus apparaat voor de SIP-codes gekocht: een peperdure Panasonic HX-HTS. Die weigert te werken met de SIP-codes van KPN. 

Eerlijk gezegd heb ik niet veel kennis over het instellen van dit apparaat. Ik zie dat wjb en babylonia jou inmiddels verder helpen hierin, waarvoor dank. Ik denk dat zij jouw vragen het beste kunnen beantwoorden. 

We hadden donderdag een Nederland-altijd abonnement afgesloten maar vandaag is dat op een duistere wijze zomaar veranderd in een bel-vrij avond en weekend.

Dat is vreemd. Je kan dit in MijnKPN wijzigen naar Bel Onbeperkt Altijd. Natuurlijk kan ik dit ook voor jouw aanpassen. :relaxed:

 

Ik heb de MTU waarde aangepast naar handmatig. 1500 werd niet gepikt door de software maar 1492 wel. Op nieuw opgestart. KPN abonnees kunnen nog steeds niet gebeld worden. De telefoon gaat over maar vervolgens eindigt het in stilte en een hele rare toonreeks dat de verbinding verbroken is, zoals tot nu toe steeds gebeurde.

Beste @Vikash 

Ik stuur de adres gegevens per PB.

Zelfs met de fantastische hulp van forumleden lukt het niet om als KPN abonnee met andere KPN abonnees te kunnen bellen. Wellicht zijn de SIP’s of een centrale instelling daarvan bij KPN niet goed. Degene die me de apparatuur verkocht zei dat dat eigenlijk alleen bij KPN vaak voorkomt dat het met de SIP's verkeerd gaat en nieuwe SIP codes en instellingen op de KPN servers dan de oplossing brachten.

Mij werd een bel onbeperkt Nederland abonnement aangeboden. Dat heb ik afgesproken. Vrijdag had ik als ik inlogde een bel onbeperkt Nederland abonnement. Dit weekeinde is dat op mysterieuze wijze veranderd. Hoe kunnen abonnementen zomaar veranderen? Ik kan een bel vrij altijd Nederland abonnement niet selecteren als ik inlog. En mijn internetsnelheid, waarom is het glasvezel abonnement nu als ik inlog ineens veranderd in 40/4 snelheid? Ik wist niet eens dat die snelheid bestond bij glasvezel internet abonnementen.

Op dit moment ben ik nog niet heel veel verder. De doorschakeling naar het alternatieve zakelijke nummer werkt, maar bellen en gebeld worden via KPN niet.
De centrale die we gekocht hebben is een beproefde overal goed lopende Panasonic SIP-centrale, dus daar moeten de codes van een marktleider als KPN het ook op doen. Als de SIP codes bij apparatuur waarvan bekend is dat die werkt (HT802) het niet doen….. dan lijkt het alsof een groot probleem zit aan de KPN kant wat alleen KPN kan oplossen.

Reputatie 7
Badge +10

Heb je ook nog een   “SIP ALG”  instelling kunnen vinden in je router en disabled ?

M.b.t. de MTU waarden:
Je kunt ook nog lagere waarden proberen (in stapjes van 4):
1488  -  1484  -  1480  -  1476  -  1472  -  1468  -  1464  -  1460

Voor mij is nu eigenlijk niet bekend wat je nu aan VOIP apparatuur hebt aangesloten,
en welke SIP accounts van welke provider je daarin nu wel of niet hebt ingesteld?
Wat wel en niet werkt?

[ EDIT ]
Met het inmiddels hier net voorgaand “vers” geplaatste bericht, begrijp ik dat het CheapConnect SIP-account wel werkt?  Werkt daarbij ook het bellen naar een KPN-nummer, of ligt het probleem alleen bij een ingesteld KPN SIP-account waar je niet naar een ander KPN-nummer kunt bellen?

Voorhanden:

  • Grandstream HT802 - met 2 in te stellen SIP-accounts
  • Panasonic HX-HTS
  • 3CX softphone applicatie

Om het overzicht te behouden en niet van alles door elkaar heen te laten lopen, lijkt het me verstandig slechts met één apparaat te testen. Bijv. de Grandstream HT802
Daarna pas met meerdere VOIP apparaten en/of uitwisseling van de Grandstream met de Panasonic.

Grandstream HT802
Omdat in deze ATA adapter twee verschillende SIP-accounts kunnen worden ingesteld, word standaard bij de instellingen van het tweede SIP-account een VOIP poort gebruikt van 5062 in plaatst van 5060

De KPN VOIP kan alleen met poort 5060 werken. Dus vul je voor één SIP-account een nummer van KPN in, controleer dat het in dat geval dan in ieder geval poort 5060 betreft.

Voor het CheapConnect SIP-account kun je in eerste instantie proberen of het ook met poort 5060 samenwerkt nadat voor KPN is vastgesteld dat het correct werkt.

Als dit geen succes oplevert kun je voor CheapConnect ook andere poortnummers gebruiken.
5066  -  5068  -  5070  - 5072  -  5074  -  5076  -  5080

Beste @Babylonia ik ben inderdaad nu voornamelijk met de “beproefde” HT802 en de KPN sip accounts aan het testen. Omdat die werkend te krijgen viel bij anderen en om  wisselwerkingen uit te sluiten en het methodisch aan te pakken.

Op de 3CX heb ik cheapconnect staan. KPN sip (de derde, ik heb drie SIP’s) krijg ik daar niet op werkend. Ik kan de 3CX bellen en daarop gebeld worden vanaf de KPN-SIP's op de HT802.

De Panasonic heb ik gisteren uit het netwerk en van de stroom gehaald toen ik met de HT802 ging experimenteren. Dat voorkomt mogelijke wisselwerkingen.

Bel testen voer ik op de HT802 meermaals achter elkaar uit met zowel poort 1 als poort 2 om niet-gedocumenteerde verschillen en toevalstreffers te vermijden. Ik heb geen SIP-ALG, de enige SIP instelling die ik kon vinden is:

Bij de ‘Service Passthrough Support’ staat: “SIP Passthrough is always enabled.”
By default, UDP ports 5060 (SIP Standard) and 10000 (Vonage) are included.
If you experience problems in making VoIP calls, you may consult your VoIP service provider for the network ports they use. Check the box Define custom signal ports and specify the port numbers here.

Hij stond daar op ‘Standard mode’, een andere keuze is ‘Compatibility mode’ Maar met de HT802 geeft die ‘Compatibility mode’ exact hetzelfde resultaat. Ik kan nog ‘custom signal ports’ definiëren maar de door jullie genoemden zijn in de standaardinstelling reeds beschikbaar.

 

Ik kan nog drie custom signal ports voor SIP definiëren. Ik heb de SIP optie op ‘compatibility mode’ gezet als test (loste niets op) en zo laten staan.

Reputatie 7
Badge +10

Op de 3CX heb ik cheapconnect staan. KPN sip (de derde, ik heb drie SIP’s) krijg ik daar niet op werkend. Ik kan de 3CX bellen en daarop gebeld worden vanaf de KPN-SIP's op de HT802.

OK, dus op dit moment het CheapConnect SIP-account alleen actief via die 3CX softphone. Kun je van daaruit (vanuit die 3CX softphone en dat CheapConnect SIP-account), wel bellen naar KPN tel.nrs.?

Dit om vast te stellen of het CheapConnect SIP-account verder wel correct functioneert.
Ook naar bellen van KPN tel-nummers.
 

 Ik heb geen SIP-ALG, de enige SIP instelling die ik kon vinden is:

--- knip ---

Ik kan nog drie custom signal ports voor SIP definiëren.
Ik heb de SIP optie op ‘compatibility mode’ gezet als test (loste niets op) en zo laten staan.

Kom op mijn eigen router (Synology) vergelijkbare functies tegen m.b.t. SIP pass-trough.
In mijn geval lijkt het weinig effect te hebben, wel of niet aangevinkt. (Ik kan wel de-activeren).
Maar heb bewust aanvullende functies ingesteld m.b.t. VOIP, bijv. “Port Triggering”, om afhankelijk van het gebruikte VOIP apparaat of softphone, poort 5060 functies naar het juiste actieve apparaat (of applicatie) door te sturen.

Bij normale telefonie --gesprekken aannemen en bellen-- merk ik daarin geen verschil, wel met doorschakelen / doorverbinden naar andere VOIP nummers. (Daarin is port triggering functioneel). Bedoeld doorverbinden vanuit een actief gesprek.

Reputatie 7

Voor VoIP hoeft helemaal niets inkomend geconfigureerd te worden omdat alle communicatie vanaf de SIP/VoIP cliënt geïnitieerd wordt en dus uitgaand is. Als uitgaand de poorten maar open staan en dat is normaliter standaard het geval, dan hoort VoIP gewoon te werken.

Ook ik heb geen enkele port-forwarding of port-triggering gedefinieerd voor de drie SIP/VoIP lijnen vanaf mijn N300A IP.

Het lijkt er op dat SIP ALG altijd aan staat op jouw router.

Waar de Standard Mode en Compatibility Mode voor staan ... Joost mag het weten.

Reputatie 7
Badge +10

Voor VoIP hoeft helemaal niets inkomend geconfigureerd te worden omdat alle communicatie vanaf de SIP/VoIP cliënt geïnitieerd wordt en dus uitgaand is. Als uitgaand de poorten maar open staan en dat is normaliter standaard het geval, dan hoort VoIP gewoon te werken.

Nee, in het geval van verschillende VOIP applicaties zoals een VOIP ATA adapter en tegelijkertijd ook een softphone actief in hetzelfde netwerk op een ander apparaat met een ander IP-adres, kun je tegen beperkingen oplopen, als beiden poort 5060 gebruiken, en je vanuit actieve gesprekken wilt doorverbinden naar een van die andere VOIP apparaten of applicaties die van dezelfde poorten gebruik maken en ook weer binnen hetzelfde netwerk.

Dat is nu eenmaal de basis netwerkfunctionaliteit van services en gebruik van poorten.
(Er zijn daar echter mogelijk wel alternatieve functies op in te regelen dat het wel werkt).

Vanuit een bedrijfssituatie zal die situatie zeker vaak worden toegepast.
Is echter wel van latere zorg. In eerste instantie zal de VOIP sowieso moeten werken.

Bij alleen inkomend of uitgaande gesprekken heb je daar doorgaans echter geen probleem mee.
Ook niet om naar een nummer “buiten de deur” door te verbinden.

Zowel de Grandstream ATA adapter wordt gebruikt, alsook de 3CX softphone applicatie.

Reputatie 7

Dat is nu eenmaal de basis netwerkfunctionaliteit van services en gebruik van poorten.
(Er zijn daar mogelijk wel alternatieve functies op in te regelen).

Bij alleen inkomend of uitgaande gesprekken heb je daar doorgaans echter geen probleem mee.

Ook niet om naar een nummer “buiten de deur” door te verbinden.

Het is nooit nodig om port-forwardings te definiëren voor SIP/VoIP toepassingen, ook niet als er "intern" doorverbonden zou worden. Een port-forwarding heeft sowieso alleen maar invloed op verbindingen die van buiten komen.

Reputatie 7
Badge +10

Het is nooit nodig op port-forwardings te definiëren voor SIP/VoIP toepassingen,

Ik heb het in mijn eerdere reactie dan ook niet over “port forwarding” maar over “port triggering”.
Afhankelijk vanuit welk VOIP apparaat of applicatie de “doorverbinding” wordt aangeroepen, wordt de verbinding gelegd en doorgeleid naar het juiste VOIP apparaat, en weer doorverbonden naar een ander apparaat of applicatie binnen hetzelfde netwerk. En voor die situatie is dat functioneel.

Dat JIJ daar geen ervaring in hebt, wil niet zeggen dat je andere instellingen zou moeten inzetten om het wel correct functioneel te hebben voor die betreffende situaties.

“Interne” doorverbinding is in dat geval niet van toepassing bij gebruik van extra SIP-nummers die “extern” zijn vastgelegd. En in dat geval dan ook “buitenom” lopen.
(In ieder geval van toepassing voor “interne” 77 SIP-nummers bij CheapConnect gedefinieerd).

Een doorverbinding tijdens een actief open telefoongesprek van een KPN-nummer naar een CheapConnect nummer, ook dat loopt extern / buitenom.

@Babylonia  Ik heb op jouw advies bij ‘Service Passthrough Support’ ook poort 5062 toegevoegd. Ik merkte daar geen veranderingen door.

Ik heb de MTU naar handmatig gezet en zowel met aansluiting 1 als aansluiting 2 op de HT802 steeds uitgaand bellen getest door vanaf de HT802 uitgaand met met echte aansluitingen/personen te bellen. Resultaat:
MTU 1500 kan niet ingesteld worden:  WAN (id: 1) Invalid value: physical mtu
MTU 1496 kan niet ingesteld worden:  WAN (id: 1) Invalid value: physical mtu
MTU 1492 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1488 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1484 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1480 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1476 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1472 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1468 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1464 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
MTU 1440 KPN=geen geluid na opnemen, naar niet KPN belt goed
Om zeker te zijn dat alles goed gereset is na de veranderingen heb ik bij een aantal stappen voor de zekerheid de HT802 én de router een tijdje van de stroom gehaald en opnieuw op laten starten.

Bij bovenstaande testen stond alleen de HT802 aan en geen andere Voip, ook niet de 3CX softphone software.

Nogmaals de 3CX softphone gestest. Via 3CX+Cheapconnect kan ik uitgaand naar zowel KPN als niet-KPN nummers goed bellen. Ook kan ik met de 3CX uitgaand succesvol naar mijn eigen HT802 bellen op beide nummers /KPN sips op de HT802.

De poorten voor CheapConnect die @Babylonia noemt, moet ik die in de router ingeven of in de 3CX softphone waar cheapconnect ingevoerd is?

Als dit geen succes oplevert kun je voor CheapConnect ook andere poortnummers gebruiken.

5066  -  5068  -  5070  - 5072  -  5074  -  5076  -  5080

 

@wjbIk weet niet helemaal hoe ik je laatste posts moet vertalen naar iets wat ik kan testen of instellen om te kijken of het dan gaat werken. Kan je dat wellicht concretiseren voor me? Bij voorbaat dank.

Reputatie 7

@wjbIk weet niet helemaal hoe ik je laatste posts moet vertalen naar iets wat ik kan testen of instellen om te kijken of het dan gaat werken. Kan je dat wellicht concretiseren voor me? Bij voorbaat dank.

Mijn laatste posts leiden niet naar iets wat in een testscenario om te zetten is.

Welke STUN server heb je voor de KPN verbinding ingesteld staan op de HT802?

Welke STUN server heb je voor de KPN verbinding ingesteld staan op de HT802?

Ik heb de laatste firmware en alle instellingen die aanbevolen werden in het topic over de ht802 gebruikt. Daar wed aanbevolen als STUN:    stun.l.google.com:19302

 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Nogmaals de 3CX softphone getest.
Via 3CX+Cheapconnect kan ik uitgaand naar zowel KPN als niet-KPN nummers goed bellen.
Ook kan ik met de 3CX uitgaand succesvol naar mijn eigen HT802 bellen op beide nummers /KPN sips op de HT802.

Dat geeft in ieder geval duidelijkheid dat alle SIP-accounts op zichzelf actief zijn.
En voor CheapConnect daar ook geen enkele beperkingen zijn.

En omdat je de 3CX software bij testen van de HT802 m.b.t. MTU-waarden niet ingeschakeld hebt gehad, speelt ook niet een mogelijke discrepantie van poort 5060 door 3CX vanaf een PC, met poort 5060 gebruikt in de HT802 ATA-adapter.

Poort 5062 zou ik overigens in het geheel niet gebruiken (of in de router bij instellingen aanvullen),
omdat deze poort niet door KPN wordt ondersteund, maar ook niet door CheapConnect.
De eventueel in te zetten alternatieve poort voor CheapConnect begint vanaf poort 5066.
(Zie eerder lijstje).
 

De testen met MTU-waarden heeft verder niets opgeleverd. Het probleem voor alleen de KPN SIP-accounts voor uitbellen naar alleen andere KPN-nummers lijkt daar niet aan gerelateerd te zijn?

Het probleem lijkt enkel te liggen in de KPN SIP-accounts in combinatie met hun eigen VOIP diensten?  Een typisch KPN probleem wat je misschien niet zelf kunt oplossen?
(Er spelen vergelijkbare problemen met KPN naar Ziggo nummers).


De vraag van @wjb m.b.t. de gebruikte STUN server zou nog relevant kunnen zijn?
Ook daar kun je nog alternatieve STUN-servers voor instellen om het uit te testen.
Een kennis van mij die de Grandstream HT802 gebruikt, heeft als STUN-server ingesteld:

stun.voipbuster.com   (server is voor NL connecties ook actief in NL gesitueerd)

Ander NL stun server bijv.:   stun.voipstunt.com

stun.l.google.com:19302
stun1.l.google.com:19302
stun2.l.google.com:19302
stun3.l.google.com:19302
stun4.l.google.com:19302

Maar eerlijk gezegd heb ik er niet zoveel vertrouwen in dat het daarmee wordt opgelost.
Dan lijken alle opties voor jezelf daarmee te zijn uitgeprobeerd.

In router MTU weer op auto gezet > maakt geen verschil.
In router behalve SIP poort 5060 ook 5066 toegevoegd > maakt geen verschil (KPN gebruikt alleen 5060 ?)
In HT802 STUN omgezet van  stun.l.google.com:19302  naar stun.voipbuster.com  (zonder dubbele punt gevolgd door poort nummer) > maakt geen verschil

Ik vraag me wel af waarom KPN teert op STUN servers van anderen. Waarom hebben kleine bedrijfjes en prijsstunters een eigen STUN server en een reus als KPN niet en moeten we als KPN klant STUN servers van anderen misbruiken? Waarom heeft KPN eigenlijk op zijn eigen internet netwerk een STUN server nodig?

Als het op een beproefd apparaat als een Panasonic KX-HTS32  én een Grandstream HT802 niet lukt vermoed ik dat de opties langzaam uitgeput raken en er wat anders aan de hand is: bij KPN zelf.

Het kan ook zijn dat de verkoper van de apparatuur gelijk heeft en SIP’s van KPN slecht werken en regelmatig nieuwe SIP’s aangemaakt moeten worden door KPN (waarna alles wel werkt). Moderators (en anderen) : Hoe kunnen de SIP instellingen in de KPN servers gecontroleerd worden en hoe kom ik aan nieuwe KPN  SIP’s?

@Susan_  @Erik_  @Vikash  @Bart_  @Rick S.  ?
Omdat dit al een week loopt en ontstaan is door ‘bloepers’ van KPN zakelijk hoop ik ook dat zij meedenken.

Reputatie 7

Ik vraag me wel af waarom KPN teert op STUN servers van anderen. Waarom hebben kleine bedrijfjes en prijsstunters een eigen STUN server en een reus als KPN niet en moeten we als KPN klant STUN servers van anderen misbruiken? Waarom heeft KPN eigenlijk op zijn eigen internet netwerk een STUN server nodig?

Tot voor kort kon je helemaal geen eigen VoIP apparatuur gebruiken bij KPN. De Experia Box was ingericht om via vlan 7 (KPN netwerk t.b.v. telefonie) met de SIP server te communiceren.

Sinds 25 maart 2020 is het mogelijk om een eigen VoIP apparatuur te gebruiken en dat loopt "gewoon" via vlan 6 (Internet).  De SIP server hanteert het IP adres dat de SIP berichten vermeld wordt als IP adres voor de SIP/VoIP verbinding. Daarom is een STUN server nodig immers de VoIP apparatuur moet het publieke IP adres in de SIP berichten plaatsen. KPN werkt er aan om geen STUN server meer nodig te hebben door niet meer het IP adres uit de SIP berichten te gebruiken maar het source IP adres van de technische verbinding.

Ik hoop dat KPN daar snel mee komt. Ik heb tijdens de "pilot" met de SIP/VoIP fuctionaliteit overigens voorgesteld om in de tussentijd de STUN server van XS4ALL (stun.xs4all.nl) te gebruiken en een extra dns entry te registreren voor bijvoorbeeld "stun.kpn.net".

 

Het kan ook zijn dat de verkoper van de apparatuur gelijk heeft en SIP’s van KPN slecht werken en regelmatig nieuwe SIP’s aangemaakt moeten worden door KPN (waarna alles wel werkt).

Mijn KPN SIP/VoIP aansluiting vanaf mijn Gigaset N300A IP draait sinds 23 december 2019 probleemloos. Er zijn, zoals je in dit topic kunt lezen, ook abonnees die succesvol een HT802 gebruiken. Er moet dus een configuratieprobleem zijn.