Beantwoord

Doorschakeling vast KPN telefoonnummer



Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

193 reacties

Reputatie 7
Badge +10

In router MTU weer op auto gezet > maakt geen verschil.
In router behalve SIP poort 5060 ook 5066 toegevoegd
> maakt geen verschil (KPN gebruikt alleen 5060 ?)

5066 (en andere nummers) geldt alleen als alternatief voor CheapConnect.  NIET voor KPN
Het heeft verder ook geen zin dat soort nummers in de router mee te nemen,
als het verder niet als instelling in een SIP-account in de HT802 ATA-adapter wordt gebuikt,
of in de 3CX softphone.
 

Ik vraag me wel af waarom KPN teert op STUN servers van anderen.
Waarom hebben kleine bedrijfjes en prijsstunters een eigen STUN server en een reus als KPN niet en moeten we als KPN klant STUN servers van anderen misbruiken?
Waarom heeft KPN eigenlijk op zijn eigen internet netwerk een STUN server nodig?

Ja, dat vraag ik me ook af, als men zo nodig een STUN-server zou moeten inzetten?
(Overigens een STUN-server bij alternatieve VOIP providers, hebben dat voor hun eigen VOIP dienst vaak niet eens nodig. Bijv. voor CheapConnect hoef je geen STUN-server in te stellen.
Ook niet bij VoipBuster of PowerVoip als uitbel VOIP providers).
 

Het kan ook zijn dat de verkoper van de apparatuur gelijk heeft en SIP’s van KPN slecht werken en regelmatig nieuwe SIP’s aangemaakt moeten worden door KPN (waarna alles wel werkt). 

Maar dat idee had ik al lang, als je mijn eerdere bericht goed hebt opgenomen. :astonished::sunglasses:

Met wel een werkende CheapConnect, zou ik eerlijk gezegd dat nu eens gaan testen om dat in dat Panasonic apparaat te gaan instellen. Als dat daarmee ook werkt, de rest van de nummers overzetten naar CheapConnect en inkloppen in die Panasonic.

Het kan ook zijn dat de verkoper van de apparatuur gelijk heeft en SIP’s van KPN slecht werken en regelmatig nieuwe SIP’s aangemaakt moeten worden door KPN (waarna alles wel werkt).

Mijn KPN SIP/VoIP aansluiting vanaf mijn Gigaset N300A IP draait sinds 23 december 2019 probleemloos. Er zijn, zoals je in dit topic kunt lezen, ook abonnees die succesvol een HT802 gebruiken. Er moet dus een configuratieprobleem zijn.

@wjb   Ik zie jouw causaliteit niet.
Dat de SIP’s bij jou op een N300A draaien betekent dat het kan.
Dat andere abonnees het succesvol op een HT802 lukt betekent ook dat het kan op een HT8002. KPN verkoopt ook HT802 en dat was wat ze mij wilden opsturen meende ik (duurt twee weken) dus dat geeft ook aan dat het werkt.
Dat bij mij een softphone (3CX+cheapconnect) goed werkt + de HT802 op beide poorten wel goed werkt bij niet-KPN nummers elders en op beide poorten niet werkt naar goed werkende KPN nummers elders betekent slechts dat er iets raars aan de hand is, wat KPN gerelateerd lijkt te zijn.

Dat dat slechts een configuratieprobleem is klinkt alsof je zegt dat dat bewijst dat instellingen bij mij niet goed staan. Bedoel je dat?
Ik heb van alles geprobeerd en denk aan een probleem an de KPN zijde. Ik sluit niet uit dat de KPN SIP’s niet deugen en in de KPN server nagekeken moeten worden of gedelete en opnieuw aangemaakt moeten worden met behulp van een Moderator of KPN techneut.

Ik heb om de SIP’s die ik niet op de Panasonic KX-HTS32 an de praat krijg te testen een Grandstream HT802 aangeschaft. Ik heb de Grandstream gereset, firmware geüpdatet naar de laatste versie en exact ingesteld zoals <HIER> op het KPN forum vermeld door @JorisV.

@wjb , jij hebt het over verkeerde instellingen, zie bijgaande afbeeldingen, wat kan dan verkeerd staan?

 

Het volgende plaatje van 548Kb krijg ik niet geüpload.
De forum foutmelding blijft steeds een rode balk met “ Wacht tot uw bestanden zijn geüpload”
Blijkbaar hapert het KPN forum.
 

 

Reputatie 7

Dat bij mij een softphone (3CX+cheapconnect) goed werkt + de HT802 op beide poorten wel goed werkt bij niet-KPN nummers elders en op beide poorten niet werkt naar goed werkende KPN nummers elders betekent slechts dat er iets raars aan de hand is, wat KPN gerelateerd lijkt te zijn.

Of router gerelateerd (SIP ALG).

 

Je hebt in jouw screenshots het IP adres weggepoetst. Is dat een IP adres uit jouw LAN netwerk? Zo ja, dan mag je hem rustig tonen.

 

Wat zijn overigens de RTP-poortnummers op jouw HT802?

 

De doorgehaalde zaken zijn telefoonnummers, MAC-adres en vaste IP adressen van de HT802 en de router binnen het netwerk. Net nog getest: Als iemand niet bij KPN zit kan hij mij bellen en door mij gebeld worden. Als iemand bij KPN zit helaas niet.

De RTP poorten komen op veel plekken terug.
Het KPN forum hapert vandaag, het kost minuten om een plaatje wat kilobytes groot is te plaatsen en dan volgt steeds een foutmelding. Ik heb er daarom een download van gemaakt.
fxs Poort instellingen:

van < FXS port1 >

en < FXS port2 > :

Reputatie 7

Ik zie dat je de RTP poort op 5004 en 5012 hebt staan terwijl deze bij KPN tussen 16384 en 32767 moet liggen.

Bron.

Reputatie 7
Badge +10

…aanvullend:
Voor de 2e KPN aansluiting staat   "Local SIP port = 5062”    terug zetten naar poort  5060

(Heb er eerder op gewezen. het wordt makkelijk over het hoofd gezien).

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Reputatie 7

…aanvullend:
Voor de 2e KPN aansluiting staat   "Local SIP port = 5062”    beter terug zetten naar poort 5060

(Al eerder op gewezen. word makkelijk over het hoofd gezien).

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Scherp, maar dat zou ook wel eens kunnen leiden tot een leuke "uitdaging" want daarmee krijg je op netwerk niveau wellicht twee identieke paden en dat gaat dan niet werken.

Het is even de vraag hoe de HT802 hier mee om gaat. :thinking:

Reputatie 7
Badge +10

Het betreft wel dezelfde ATA-adapter, ofwel één IP-adres waar het naar toe wordt geleid.
Het verschil zit in verschillende SIP aanmeldgegevens. (2 verschillende nummers en wachtwoorden). Dat zou op die wijze gescheiden kunnen blijven. Dat zou de ATA-adapter moeten kunnen regelen.

Zelf heb ik meerdere SIP-accounts, met poort 5060 onder Yealink VOIP apparatuur vastgelegd.
En dat nog op verschillende aparte VOIP apparaten (met ieder hun eigen IP-adres).
Bij gebruik van meerdere VOIP apparaten wordt het dan inderdaad een uitdaging.

Alleen voor in de wacht zetten, weer opnemen  en aanvullende doorverbindingen,
heb ik dan de eerder besproken “Port triggering” nodig om dat goed te laten functioneren.

De RTP zou dan ook in het stuk van @JorisV. aangepast moeten worden https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/configureren-grandstream-ht801-ht802-voip-ata-voor-vaste-telefonie-i-c-m-eigen-modem-router-494209

Ik heb de:
RTP op Port1 van 5004 naar 16384 gezet
RTP op Port2 van 5012 naar 16392 gezet (oorspronkelijk was er 8 verschil in de HT802 dus dat verschil heb ik aangehouden)


De poort 5062 op Port2 zal ik zo nog omzetten naar 5060, ik betwijfel echter of dat iets oplost want alle bel-testen heb ik op beide aansluitingen uitgevoerd (Port1 en Port2)

Het maakt echter niet uit in het resultaat.
Ik had iemand met een Kruidvat mobiel abonnement en wij konden hem bellen maar hij ons niet.
Tot nu toe was het dat personen ons en wij hun niet kunnen bellen óf dat het twee kanten op goed gaat.

Verstoot dit tegen een discriminatie of privacywet? We kunnen immers zo achterhalen of iemand bij KPN, Kruidvat of elders een abonnement heeft.:sob:

Ik begrijp echt niet dat er niet meer reactie vanuit KPN komt. Die verkopen de HT802 tenslotte zelf. En @wjb en @Babylonia worden hier op het zakelijke forum vermeld en als ik dat daar zo lees zouden jullie een vet salaris moeten krijgen van KPN (op zijn minst een paar likes van diverse moderatoren). Jullie zouden meer kennis hebben dan bij KPN-zakelijk of de technische mensen, hoewel ik van die technisch KPN’ers nog niets gehoord heb en dat niet correct vind; want forum leden horen bij problemen een aanvulling op KPN kennis te zijn en geen vervanging of zelfs betere bron van kennis en hulp.  Dat doet er natuurlijk niet aan af dat ik jullie hulp ENORM waardeer!

Hoe kan het dat bij de een bellen/gebeld worden feilloos werkt en bij een ander abonnement van de belpartner totaal niet. Kan dat dan wel aan de eigen apparatuur liggen? Of is de kans dan groter dat het aan KPN ligt?

Reputatie 4
Badge +1

De RTP zou dan ook in het stuk van @JorisV. aangepast moeten worden https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/configureren-grandstream-ht801-ht802-voip-ata-voor-vaste-telefonie-i-c-m-eigen-modem-router-494209

Daar heb je helemaal gelijk in! Ik heb die instelling over het hoofd gezien omdat het blijkbaar met poort 5004 ook werkt. Zojuist toch maar even gewijzigd. Ik kan het bericht alleen zelf niet bewerken, dat moet iemand van KPN doen… ¯\_(ツ)_/¯

Reputatie 7

@JorisV., zou jij de configuratie van @DagobertDuck (zie screenshots een paar berichten terug) eens naast die van jou kunnen leggen en de verschillen kunnen aangeven?

Reputatie 4
Badge +1

@wjb @DagobertDuck Doe ik z.s.m.!

Reputatie 4
Badge +1

@wjb @DagobertDuck Zoals beloofd:

https://forum.kpn.com/vast-bellen-13/configureren-grandstream-ht801-ht802-voip-ata-voor-vaste-telefonie-i-c-m-eigen-modem-router-494209?postid=1004732#post1004732

Ik heb ze niet volledig vergeleken met de screenshots van jou @DagobertDuck, maar wat ik wel meteen zag is dat jouw NAT-type anders is (op de ‘Status’ pagina). Bij mij staat daar Full Cone NAT (STUN). Geen idee of het met de problemen te maken heeft, maar wellicht wel interessant om dus alle screenshots volledig te vergelijken met jouw configuratie. ;-)

Bedankt @JorisV. 
De “stun server is” stun.l.google.com:19302 onder advanced geeft een “Full Cone NAT (STUN)” op de status pagina.
De instelling “stun server is” stun.voipbuster.com geeft op de status pagina “Port Restricted CONE NAT (STUN)”
Geen idee of dit een wezenlijk verschil is ik heb hem teruggezet naar jou instelling [ gaf geen verschil in werking]

Vast IP / DHCP  verschilt, verwacht ik geen verschil van. [niet aangepast]

BASIC SETTINGS > Web/SSH Access: > Web acess mode = HTTPS (bij mij HTTP) [lijkt geen invloed te hebben op belgedrag]
ADVANCED SETTINGS > Use STUN to detect network connectivity: = No (bij mij Yes) [gaf geen verandering]
FXS Port1 > OPUS Payload Type: =123 (bij mij 125 op Port1 en Port2) [gaf geen verandering]
FXS Port1 > SLIC Setting: USA (identiek ingesteld), maar moet dat niet ‘european CTR21’ of ‘Germany’ zijn? Heeft iemand een idee hierover? @wjb@Babylonia , Moderators, KPN-techneuten ?
Ik heb ‘European CTR21’ geprobeerd, geeft een iets andere toon als je de telefoon opneemt maar geen verbetering in belgedrag. Dat heb ik dus maar weer teruggedraaid.


Ik zie dus helaas geen niet veranderde instellingen die effect kunnen hebben. Heeft iemand nog een idee?

Reputatie 7
Badge +10

Ik begrijp echt niet dat er niet meer reactie vanuit KPN komt. Die verkopen de HT802 tenslotte zelf. En @wjb en @Babylonia worden hier op het zakelijke forum vermeld en als ik dat daar zo lees zouden jullie een vet salaris moeten krijgen van KPN…..

Dat zou aardig zijn als aanvulling op mijn AOW :laughing:
Hoewel ik inmiddels best wel wat ervaring heb met VOIP, valt er nog steeds wel wat te leren. :wink: 
Mijn ervaring is toch beperkt tot een kleinschalig gebruik. Geen ervaring met grotere systemen.
 

FXS Port1 > SLIC Setting: USA (identiek ingesteld), maar moet dat niet ‘european CTR21’ of ‘Germany’ zijn? Heeft iemand een idee hierover? @wjb@Babylonia , Moderators, KPN-techneuten ?
Ik heb ‘European CTR21’ geprobeerd, geeft een iets andere toon als je de telefoon opneemt maar geen verbetering in belgedrag. Dat heb ik dus maar weer teruggedraaid.

Zag dat eerder ook terug bij de gebruikte instellingen.
Dat lijken me echter meer kleine details met wat jezelf al hebt opgemerkt met een iets andere toon.
Tegenwoordig zijn er nauwelijks verschillen m.b.t. analoge telefoons die je erop aansluit.
Dat past toch min of meer binnen internationaal vastgelegde specificaties.
Wil je meer zekerheid, zou ik dat dan toch eerder op ‘european CTR21’ vastleggen.

Dacht dat ik dat bij die kennis ook als zodanig heb vastgelegd??
Maar omdat het niet de eigen ATA adapter is in mijn eigen netwerk kan ik het nu niet vergelijken.

De overige instellingen m.b.t. SIP-poort (5060) en RTP poort, gewoon instellen dat het voldoet aan de officieel door KPN aangereikte gegevens. Ook al merk je mogelijk geen verschil met andere gebruikte instellingen. Het gaat er met name ook om dat je KPN geen gelegenheid biedt een mogelijk excuus te hebben als iets niet werkt bij niet standaard instellingen, en men zich daarop zou kunnen beroepen.

De problemen die je ervaart met niet kunnen bellen / ontvangen van telefoongesprekken met KPN nrs. Maar geen probleem met bellen met andere providers, lijkt een verwisseling te zijn in de achterliggende KPN systemen om hun eigen VOIP dienst te “beschermen” dat men die zou kunnen gebruiken buiten de eigen aansluiting.

KPN heeft haar eigen VOIP telefoniedienst zodanig ingericht, dat die --normaal gesproken-- niet via een andere internet-aansluiting werkt, of via een andere internetdienst bij een andere provider is aan te roepen. Met een “verkeerde” achterliggende set-up bij KPN, zou het me niet verbazen als die functie nu wat “in de war is”, en het dan juist tegen je werkt met een “verwisseling” van die beperking?  En het om die reden juist niet lukt telefoongesprekken aan te roepen met andere KPN nummers??
(Binnen nog wel steeds dezelfde aansluiting thuis).

@Babylonia , je hebt gelijk, ik heb ‘european CTR21’ weer ingesteld 2x SIP-poort (5060) en RTP poort staat allemaal coform KPN-vereisten ingesteld,

 

De problemen die je ervaart met niet kunnen bellen / ontvangen van telefoongesprekken met KPN nrs. Maar geen probleem met bellen met andere providers, lijkt een verwisseling te zijn in de achterliggende KPN systemen om hun eigen VOIP dienst te “beschermen” dat men die zou kunnen gebruiken buiten de eigen aansluiting.
 

KPN heeft haar eigen VOIP telefoniedienst zodanig ingericht, dat die --normaal gesproken-- niet via een andere internet-aansluiting werkt, of via een andere internetdienst bij een andere provider is aan te roepen. Met een “verkeerde” achterliggende set-up bij KPN, zou het me niet verbazen als die functie nu wat “in de war is”, en het dan juist tegen je werkt met een “verwisseling” van die beperking?  En het om die reden juist niet lukt telefoongesprekken aan te roepen met andere KPN nummers??
(Binnen nog wel steeds dezelfde aansluiting thuis).

Dan zou het wel handig zijn als KPN daar eindelijk eens op reageert of iets mee doet. Moderators, KPN-zakelijk?

Reputatie 4
Badge +1

@DagobertDuck Ik vermoed inmiddels ook dat het probleem bij KPN ligt. Overigens ga ik die SLIC instelling ook nog eens bekijken. Lijkt me inderdaad dat die op European CTR21 hoort te staan.
 

Zojuist ook nog even zitten Googlen en kwam toen dit tegen:

https://www.gntel.nl/wp-content/uploads/2019/05/1_Grandstream_ATA.pdf


‘t Is niet specifiek voor KPN natuurlijk, maar ik zie daar bijv. ook dat ze bij Caller ID Scheme iets anders kiezen.

Ik ga vanavond ook eens wat experimenteren.

Reputatie 7

@DagobertDuck, even ter controle.

Bellen vanaf één van de KPN lijnen op de HT802 naar een niet KPN nummer werkt goed.

Gebeld worden op één van de KPN lijnen op de HT802 door een niet KPN nummer werkt goed.

Bij bellen vanaf één van de KPN lijnen op de HT802 naar een KPN nummer gaat de telefoon over en de verbinding kan worden gemaakt maar er is geen geluid.

Bij gebeld worden op één van de KPN lijnen op de HT802 door een KPN nummer gaat de telefoon over en de verbinding kan worden gemaakt maar er is geen geluid.

Klopt het bovenstaande?

Reputatie 7

KPN heeft haar eigen VOIP telefoniedienst zodanig ingericht, dat die --normaal gesproken-- niet via een andere internet-aansluiting werkt, of via een andere internetdienst bij een andere provider is aan te roepen. Met een “verkeerde” achterliggende set-up bij KPN, zou het me niet verbazen als die functie nu wat “in de war is”, en het dan juist tegen je werkt met een “verwisseling” van die beperking?  En het om die reden juist niet lukt telefoongesprekken aan te roepen met andere KPN nummers??
(Binnen nog wel steeds dezelfde aansluiting thuis).

Als KPN de internet-aansluiting zou zien als "geen KPN aansluiting" dan gaat de SIP registratie al fout en dat is hier niet het geval immers de lijnen staan netjes "registered".

Reputatie 7

Ik vermoed inmiddels ook dat het probleem bij KPN ligt.

Zo ver ben ik nog niet.

@DagobertDuck, heb je SIP ALG uit staan door voor de "Compability Mode" te kiezen.

Bron.

Reputatie 7
Badge +10

Als KPN de internet-aansluiting zou zien als "geen KPN aansluiting" dan gaat de SIP registratie al fout en dat is hier niet het geval immers de lijnen staan netjes "registrated".

Nee, dat hoeft niet. Het ligt genuanceerder reeds binnen de structuur van KPN / imscore.net
Bij mijn eerdere hulp aan een kennis om diens HT802 te installeren heb ik als test zijn KPN SIP-account in  de 3CX softphone applicatie ingetikt van mijn laptop, om er makkelijk mee te kunnen testen.
(Zie diens nog ingestelde “KPN” SIP-account bij het 3e plaatje bij een vorige reactie < HIER > ).
Bij hem thuis heb ik dan uiteraard connectie via zijn internetaansluiting.

Bij thuiskomst op mijn eigen adres (Telfort internetaansluiting - maar wel binnen het KPN segment),
en zijn SIP-account nog actief ingesteld, registreert zijn nummer zich hier wel.

Ik kan er alleen niet mee uitbellen of gesprekken op ontvangen.

Mijn vermoeden is dan ook dat er achterliggend iets vergelijkbaars zou kunnen spelen in de transitie van ISDN naar VOIP voor de aansluitingen van @DagobertDuck ??
Waar dat voor diens situatie het niet de bedoeling is dat het als zodanig uitpakt.

Maar dat lijkt me iets om door KPN uit te zoeken en er antwoord op te geven.

@DagobertDuck, even ter controle.

Bellen vanaf één van de KPN lijnen op de HT802 naar een niet KPN nummer werkt goed.

Gebeld worden op één van de KPN lijnen op de HT802 door een niet KPN nummer werkt goed.

Bij bellen vanaf één van de KPN lijnen op de HT802 naar een KPN nummer gaat de telefoon over en de verbinding kan worden gemaakt maar er is geen geluid.

Gebeld worden op één van de KPN lijnen op de HT802 door een KPN nummer gaat de telefoon over en de verbinding kan worden gemaakt maar er is geen geluid.

Klopt het bovenstaande?

Klopt!

Reputatie 7

Bij thuiskomst op mijn eigen adres (Telfort internetaansluiting - maar wel binnen het KPN segment),
en zijn SIP-account nog actief ingesteld, registreert zijn nummer zich hier wel.

Ik kan er alleen niet mee uitbellen of gesprekken op ontvangen.

Wat is het merk en type van jouw router?

Een SIP account van KPN kan op elke aansluiting binnen het KPN netwerk gebruikt worden.

Tijdens de testfase van de SIP/VoIP functionaliteit in december vorig jaar heb ik mijn KPN SIP account ook gebruikt vanaf de KPN aansluiting van mijn hoogbejaarde ouders.

Ik heb toen nog gepleit om de security nog één stapje te verhogen een SIP logins alleen toe te staan vanaf het eigen IP adres. Dat heeft het (helaas) niet gehaald.