Vraag

FRITZ!Box 7590 versus FRITZ!Box 5530 fiber

  • 22 March 2021
  • 165 reacties
  • 4664 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

165 reacties

Reputatie 5
Badge +1

> KPN stelt echter dat de ONT (mediaconverter bij GPON aansluitingen) een onmisbaar onderdeel is en niet verwijderd kan worden.

De kpn kan zoveel “stellen”. We gaan terug naar de jaren dat adsl in opkomst is……. Ze hebben eerst met de voorloper van adsl- isdn- goud geld verdiend. Isdn is al lang ter ziele omdat adsl isdn ingehaald heeft. De ptt-telecom is als eerste en eigenlijk nu nog als enige overgebleven met de ontwikkeling van adsl en variaties daarop. Maar je kunt géén adsl nemen als je geen analoge pstn telefoon hebt. Ik heb toen al gezegd dat dit pure koppelverkoop is en dat het helemaal niet nodig is om adsl te kunnen nemen zonder pstn telefoon aansluiting. Ik word weggejouwd. Dat kan technisch niet en ga nog maar even door mijn loze argumenten. We zijn nu “tig” jaren verder en kijk nu eens. De kpn is nu blij zonder pstn telefoon adsl te kunnen leveren…...

Dan is nu glasvezel aan de beurt om veel geld mee te verdienen. Investeringen liggen jaren nutteloos in de grond. Ze  hebben de aanleg reeds jaren gedwarsboomd (alle bedrijven die zich bezig houden met de aanleg van glasvezel “sneaky” opgekocht om zo de concurrentie de nek om te draaien) en daardoor ernstig vertraagd. Die glasvezel trekt ook nu de kpn naar zich toe door allerhande klantontvriendelijke hindernissen op te werpen. Daar is een router rechtstreeks op glasvezel aan kunnen sluiten met de gpon techniek er één van.

Ik vraag me overigens af hoe ze dat in het buitenland (we kijken immers altijd maar al te graag naar het buitenland. Alleen niet als het de desbetreffende bedrijven niet uitkomt) doen met aon en gpon?

Reputatie 7

Ik vraag me overigens af hoe ze dat in het buitenland (we kijken immers altijd maar al te graag naar het buitenland. Alleen niet als het de desbetreffende bedrijven niet uitkomt) doen met aon en gpon?

Nog maar 2 van de 27 Europese lidstaten hebben hun wetgeving rond de vrije modemkeuze op orde, dat zijn Duitsland en Italië. In de andere 25 lidstaten wordt het hoog tijd dat dit geregeld gaat worden. Ik verwacht dat de ACM op korte termijn (binnen enkele weken) haar definitieve versie van de beleidsregel netwerkaansluitpunt zal publiceren. De providers zullen vast en zeker drie maanden de tijd krijgen om te voldoen aan die beleidsregel.

Reputatie 5
Badge +1

Nederland is graag met zulke dingen haantje de voorste. Maar nu dus duidelijk niet :-( Ze zijn met dat corona schandaal echter wel haantje de voorste.

mijn config naar zonder glasvezelkastje is af

ik ben van een fritzbox 7590 naar een 5490 fiber gegaan

ben nu naar Current power consumption: 16 % gegaan i.p.v. 23% wat mijn 7590 aangaf

ik heb helaas geen directe meting gedaan

maar ga er vanuit dat de fritzdoos niet liegt

en dan komt er bij dat die iets meer dan 2 watt van het glasvezelkastje ook niet meer verbruikt wordt

de opstelling is hetzelfde wifi uit 2 dect toestellen maar een p1 meter bij gekomen via usb fritzbox

ik zie alleen maar voordelen aan direct op glasvezel

op naar de fritzbox 5590

 

 

Reputatie 7

Het klopt dat de 5490 zuiniger is dan de 7590.

 

Stroomverbruik 7590:

 

Stroomverbruik 5490:

 

Oei :open_mouth:@wjb , en dan valt de NT er ook nog eens af, is dan een aanval op jou verdediging dat de set up met NT en 7590 niks meer verbruikt dan de 5490 direct op de glasvezel, schoffel je hem zelf even onderuit zeg.:grin::stuck_out_tongue_winking_eye:

Reputatie 7

Oei :open_mouth:@wjb , en dan valt de NT er ook nog eens af, is dan een aanval op jou verdediging dat de set up met NT en 7590 niks meer verbruikt dan de 5490 direct op de glasvezel, schoffel je hem zelf even onderuit zeg.:grin::stuck_out_tongue_winking_eye:

Dat ligt echt niet aan die NTU hoor, die kleine 2 watt wordt nu door de SFP module in die 5490 verbruikt.

Als het je om besparing van energie te doen is, dan ben je bij de FRITZ!Boxen overigens aan het verkeerde adres, FRITZ!Boxen staan niet bekend als energiezuinig. Weet je dat mijn EdgeRouter 4 samen met mijn Genexis NTU minder verbruikt dan die FRITZ!Box 5490.

Ik denk dat de consumptie inclusief de module is van de 5490, in tegenstelling tot de nieuwe 5530 en 5590 die gaat komen zit de module ingebouwd ipv een los exemplaar.

Zeker weten wat er verbruikt word zul je moeten meten, misschien dat ik dat eens ga doen, kijken wat die 5490 nu werkelijk verbruikt.

Maar effe terug komend op jou betoog, de 5490 zou geen voordeel zijn ten opzichte van de 7590 en de NT er bij, dat heb je nu zelf ontkracht en dan ga je weer een afslag af om toch gelijk te krijgen, zwakte bod @wjb , zo kunnen we natuurlijk jaren doorgaan om jou je gelijk te laten krijgen, ik stop er maar mee, tegen zulke gedachte kronkels kom je er toch nooit uit.:clown:

Reputatie 7

Ik denk dat de consumptie inclusief de module is van de 5490,

Klopt en toch zal de glasvezelmodule in de 5490 ook een 1 à 2 watt verbruiken. 

Dat is natuurlijk ook volstrekt logisch want de laser die in die module zit kost uiteraard gewoon energie. Of dat ding nu in een NTU zit of in een SFP module of ingebouwd in de router maakt echt niets uit, stroom kost het sowieso.

 

Het klopt dat de 5490 je geen voordelen zal opleveren t.o.v. de 7590 i.c.m. een NTU.

Je gaat er immers geen bitje sneller door ontvangen en, nogmaals, als het je om het besparen van energie gaat dan kan je beter niet voor een FRITZ!Box kiezen.

 

Echt, ik raad het sterk af om NTU of ONT te vervangen door een eigen glasvezelmodule.

Verbruik van de glasvezel module in de fritzbox 5490 zal aanzienlijk lager liggen als een externe glasvezel kastje 

Ik kan nu ook de glasvezel lijn naar de pop station (wijkkast) controleren en dat is het mij al waard naast het minder verbruik en extra adapter van het glasvezel kastje is nu weg 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik kan nu ook de glasvezel lijn naar de pop station (wijkkast) controleren en dat is het mij al waard naast het minder verbruik en extra adapter van het glasvezel kastje is nu weg 

Ziet er wel uit alsof er ergens een glas-connector niet helemaal schoon is. Richting de -11 voor een GoF-lijn is wel wat aan de hoge kant. Tenzij je nog op een EoF-lijn zit, dan is -11 weer normaal.

Ik kan nu ook de glasvezel lijn naar de pop station (wijkkast) controleren en dat is het mij al waard naast het minder verbruik en extra adapter van het glasvezel kastje is nu weg 

Ziet er wel uit alsof er ergens een glas-connector niet helemaal schoon is. Richting de -11 voor een GoF-lijn is wel wat aan de hoge kant. Tenzij je nog op een EoF-lijn zit, dan is -11 weer normaal.


daar dacht ik ook aan maar een speurtocht op internet is dit een gangbare waarde

ik zit ook heel ver van de woonwijk af (wijkkast) en de glasvezel gaat door drukriool

Rijssen / Holten buitengebied

de glasvezel hier in huis is allemaal met een one click cleaner gedaan

 

Net wel even de stroom eraf gehad 

Dit zijn de waardes in grafiek 

 

Klopt en toch zal de glasvezelmodule in de 5490 ook een 1 à 2 watt verbruiken. 

Ik zie 9mA Transmission Current bij 3,247V dat is 29,223 mW. Is grofweg 50x minder. Ra ra ra hoe verklaar je dat. Ik heb een tijd terug wel eens een keer een hint gegeven in welke richting je de verklaring moet zoeken en ook de weg vooruit, maar voor jouw is conservatief rondjes draaien, gelijk willen hebben en discussiëren volgens mij het belangrijkst.

 

Als het je om besparing van energie te doen is, dan ben je bij de FRITZ!Boxen overigens aan het verkeerde adres, FRITZ!Boxen staan niet bekend als energiezuinig. Weet je dat mijn EdgeRouter 4 samen met mijn Genexis NTU minder verbruikt dan die FRITZ!Box 5490.

peren en appels

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/technische-gegevens/

vergeleken met alleen een quad switch o.i.d. waartegen een processor is geplakt die L3/routing doet en nog een USB poort.

Reputatie 7

Als het je om besparing van energie te doen is, dan ben je bij de FRITZ!Boxen overigens aan het verkeerde adres, FRITZ!Boxen staan niet bekend als energiezuinig. Weet je dat mijn EdgeRouter 4 samen met mijn Genexis NTU minder verbruikt dan die FRITZ!Box 5490.

peren en appels

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/technische-gegevens/

vergeleken met alleen een quad switch o.i.d. waartegen een processor is geplakt die L3/routing doet.

Weet je wel waarover je het hebt, er zit immers geen switch in een EdgeRouter 4.

Als het je om besparing van energie te doen is, dan ben je bij de FRITZ!Boxen overigens aan het verkeerde adres, FRITZ!Boxen staan niet bekend als energiezuinig. Weet je dat mijn EdgeRouter 4 samen met mijn Genexis NTU minder verbruikt dan die FRITZ!Box 5490.

peren en appels

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/technische-gegevens/

vergeleken met alleen een quad switch o.i.d. waartegen een processor is geplakt die L3/routing doet.

Weet je wel waarover je het hebt, er zit immers geen switch in een EdgeRouter 4?

Toon dat maar eens aan dan.

Reputatie 7
Badge +11

daar dacht ik ook aan maar een speurtocht op internet is dit een gangbare waarde

ik zit ook heel ver van de woonwijk af (wijkkast) en de glasvezel gaat door drukriool

Rijssen / Holten buitengebied

de glasvezel hier in huis is allemaal met een one click cleaner gedaan

Ooh het voldoet ook nog zeker aan de norm, die ligt richting de -16 aan namelijk maar het ligt wel een stukje hoger dan verwacht. Misschien dat die afstand ook niet mee helpt.

 

Ik heb dit en woon zo'n 500 meter dan de PoP af.

Ik kan nu ook de glasvezel lijn naar de pop station (wijkkast) controleren en dat is het mij al waard naast het minder verbruik en extra adapter van het glasvezel kastje is nu weg 

Ziet er wel uit alsof er ergens een glas-connector niet helemaal schoon is. Richting de -11 voor een GoF-lijn is wel wat aan de hoge kant. Tenzij je nog op een EoF-lijn zit, dan is -11 weer normaal.

Als je een keer in de buurt bent Rijssen 

Mag jij wel eens een meting doen vanuit de pop naar mijn huis 

Dat is namelijk niet gebeurd toen er problemen waren met het drukriool 2019

Hebben ze de glasvezels opnieuw gelast 

De glasvezel is ongeveer wel 6km 

 

Reputatie 7

Als het je om besparing van energie te doen is, dan ben je bij de FRITZ!Boxen overigens aan het verkeerde adres, FRITZ!Boxen staan niet bekend als energiezuinig. Weet je dat mijn EdgeRouter 4 samen met mijn Genexis NTU minder verbruikt dan die FRITZ!Box 5490.

peren en appels

https://nl.avm.de/producten/fritzbox/fritzbox-5490/technische-gegevens/

vergeleken met alleen een quad switch o.i.d. waartegen een processor is geplakt die L3/routing doet.

Weet je wel waarover je het hebt, er zit immers geen switch in een EdgeRouter 4?

Toon dat maar eens aan dan.

Bron.

Reputatie 7
Badge +11

Ik kan nu ook de glasvezel lijn naar de pop station (wijkkast) controleren en dat is het mij al waard naast het minder verbruik en extra adapter van het glasvezel kastje is nu weg 

Ziet er wel uit alsof er ergens een glas-connector niet helemaal schoon is. Richting de -11 voor een GoF-lijn is wel wat aan de hoge kant. Tenzij je nog op een EoF-lijn zit, dan is -11 weer normaal.

Als je een keer in de buurt bent Rijssen 

Mag jij wel eens een meting doen vanuit de pop naar mijn huis 

Dat is namelijk niet gebeurd toen er problemen waren met het drukriool 2019

Hebben ze de glasvezels opnieuw gelast 

De glasvezel is ongeveer wel 6km 

 

Ooh, die meting kan ik ook vanaf hier doen hoor. Hebben we gelukkig gewoon een online tooltje voor 😁

 

Metingen met de OTDR zoals KPN Netwerk dat doet kan ik dan weer niet, maar dergelijke apparatuur is dusdanig kostbaar dat ik dat ook wel begrijp.

@NHendriks

Wat meet je dan met zo,n tooltje als ik vragen mag gewoon of er verbinding is?

Ik neem aan als de demping van de glasvezel wil weten er toch een OTDR meter nodig is

Wel raar dat dit niet nagemeten is bij de bewoners hier op de Borkeld te Rijssen 

Toen de glasvezel uit het drukriool is gehaald en opnieuw is geslegt en gelast 

Ik moet er wel bij zeggen dat ik probleemloos 940mbit up en down haal 

Nu heb ik weer het 50mbit pakketje 😭

Snelheid 70/75mbit haal 

Wel mooi dat ik de status van de glasvezel kan bekijken in die fritzbox 

 

 

Ik denk dat de consumptie inclusief de module is van de 5490,

Klopt en toch zal de glasvezelmodule in de 5490 ook een 1 à 2 watt verbruiken. 

Dat is natuurlijk ook volstrekt logisch want de laser die in die module zit kost uiteraard gewoon energie. Of dat ding nu in een NTU zit of in een SFP module of ingebouwd in de router maakt echt niets uit, stroom kost het sowieso.

 

Het klopt dat de 5490 je geen voordelen zal opleveren t.o.v. de 7590 i.c.m. een NTU.

Je gaat er immers geen bitje sneller door ontvangen en, nogmaals, als het je om het besparen van energie gaat dan kan je beter niet voor een FRITZ!Box kiezen.

 

Echt, ik raad het sterk af om NTU of ONT te vervangen door een eigen glasvezelmodule.

Lezen niet je sterkste kant, laat staan iets er van opnemen en het kunnen laten rusten dat je zelf nu eens geen gelijk hebt, je blijft er van alles bij trekken om toch gelijk te krijgen, nu bij deze, @wjb , Je hebt gelijk.😳😳

@Doornekamp33

Ik ben heel blij met de fritzbox 5490 

En mooi zonder extra glasdoos 

Als de 5590 er is ga ik over naar deze fritzbox 

Omdat de Nederlandse taal mist in de 5490 

En het menu is iets trager in de 5490 in vergelijking 7590 

In ieder geval ben ik blij met de nu 5490 

En dan zijn de fritz c5 telefoons weer Nederlandse taal 😂

@wjb

Wat heb jij toch tegen direct op glasvezel aan sluiten 

Ik heb de cover die ook door kpn geleverd kan  worden 

En ook ontworpen door Reggefiber om het als klant te kunnen installeren