Beantwoord

KPN Box 12 verbinding valt weg

  • 24 November 2021
  • 63 reacties
  • 3053 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

63 reacties

Heb al eerder geklaagd over problemen met een wegvallende verbinding sinds de firmware upgrade, heb daarna een rollback gekregen van de firmware wat de problemen verhielp. Helaas heb ik de nieuwere firmware terug en het viel me al op dat de wegvallende verbinding ook weer terug is. 

Als ik inlog op de Box zie ik in de logs dagelijks de melding “connection closed” en niet één keer maar soms meer dan 15 keer op een dag. Het is hooguit een paar seconde, maar dit resulteert natuurlijk in onderbroken vpn verbinding, onderbroken videocalls, onderbroken connecties naar remote locaties. 

Kunnen we niet gewoon die waardeloze firmware overslaan? Sinds die update is het internet erg onbetrouwbaar, daarnaast lijkt het alsof de hardware het ook niet aan kan want de UI is niet vooruit te branden.

Reputatie 7

Kunnen we niet gewoon die waardeloze firmware overslaan? Sinds die update is het internet erg onbetrouwbaar, daarnaast lijkt het alsof de hardware het ook niet aan kan want de UI is niet vooruit te branden.

Ik heb bij mijn hoogbejaarde ouders vorige week hun V12 drie keer een factory reset gegeven omdat de UI onbereikbaar was. Ik benaderde de V12 met Chrome vanaf een Android tablet en dat werkte nog steeds niet. Ik heb vervolgens Edge gebruikt en daarmee kwam ik er wel in.

 

Ik ben het overigens met je eens dat de firmware van de V12 verre van vlekkeloos functioneert.

Reputatie 4
Badge +2

als test hangt hier 1 apparaat aan het modem (een stukje home automation met een ESP-WROOM-32 SoC, de ESP32 is zo ongeveer de meest gekozen oplossing en niets vreemds) 

Dit is typisch bandsteering en gaat compleet zo door.

Dit zijn de disconnects die je ook daadwerkelijk merkt als je inderdaad iets gebruikt als teams of remote desktop. Die wifi van die box 12 is feitelijk gewoon onbetrouwbaar en daarmee onbruikbaar.

Met het vergeten van de settings van die “extrawifi” bij het rebooten van het modem is dat ook geen fix/work around.

En dat is overigens niet het enige wat vergeten wordt. 

Hier kan je alles invullen, echter wordt het pas na een reboot actief. Daar zit dan ook het issue.

Vul je bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in? en reboot je? dan staat de 192.168.2.254 er weer in.

En hadden we het al over de DHCP reeks gehad? ALLES anders als 192.168.2.X is invalid

Dit levert stevig gezeik op wanneer je een VPN gebruikt die ook achter zo een KPN lijn zit met weinig routering zo als bij een klein kantoortje met enkel een KPN modem en een servertje met enkel iets als OpenVPN of een in bridge achter het modem geplaatste router met daarop OpenVPN. Hiermee conflicteert het kantoor netwerk met de andressering van je huis netwerk, want: Ja OOK de kleine bedrijven krijgen van KPN standaard deze boxen MET deze zelfde beperkingen.

Dit MOET gewoon aan te passen zijn. Net als de lease tijd. wie is KPN helemaal om dat voor mij te bepalen? Het betreft hier een in de standaard vrijgegeven PRIVATE reeks!

DIT IS BASIS FUNCTIONALITEIT!

Alleen al deze 3 issues maken dat dit ding feitelijk onwerkbaar is, en deze issues zijn niet nieuw of geïntroduceerd met de 418/516 firmware

verder is een ander stukje basis functionaliteit ook niet aanwezig:

Bridge functionaliteit. 

Laat het modem alleen het PPPOE deel doen met de voip telefonie en schaf de rest van de functionaliteit af zodat je dit lekker met een eigen router kan doen.

Maar nee daar zouden de KPN gebruikers te dom voor zijn….

Uhm KPN zelf is niet eens in staat om een correct werkend standaard modem te leveren met enkel de verwachte basis functionaliteiten en met elke firmware update worden er meer rare dingen geïntroduceerd.

Fix gewoon die band steering, dan is de extra wifi niet nodig.
 

Of nee… geef gewoon een bridge functionaliteit, dan lossen we alles zelf wel op.
Zo als aangegeven is het vertrouwen weg dat KPN ooit een vlekkeloos werkende firmware zal leveren voor de box 12.

Reputatie 7

verder is een ander stukje basis functionaliteit ook niet aanwezig:

Bridge functionaliteit. 

Die zal er ook niet gaan komen.

Ik dacht dat jij een Zyxel VMG4005-B50A in gebruik had met direct daarachter een TP-Link AX-10 of heb je die toch weer aan de kant geschoven?

Reputatie 4
Badge +2

die zyxel is er tussenuit gegaan voor KPN i.v.m. geen support, de box 12 moest er tussen i.v.m. onderzoek op de lijn.

die zyxel heb ik vervolgens als fix bij een klant met dezelfde problematiek (VPN) geplaatst. en ook gefactureerd.

Maar ja ik heb gisteren na het gesprek met KPN een nieuwe voor mijzelf besteld en die gaat er dus Dinsdag als die per post geleverd is weer tussen.

Ook dit geeft aan dat als het aan KPN ligt de klant honderden euro's uit kan geven aan eigen apparatuur om de shit van KPN op te lossen

Reputatie 7

die zyxel is er tussenuit gegaan voor KPN i.v.m. geen support, en omdat ik die als fix even bij een klant met dezelfde shit heb geplaatst.  Maar ja een nieuwe is gisteren na het gesprek met KPN besteld en die gaat er dus Dinsdag als die per post geleverd is weer tussen.

En dan ook nooit meer veranderen, zo'n Zyxel geeft je veel meer vrijheden en is in het kader van de vrije modemkeuze mijns inziens verreweg de beste keuze.

Reputatie 4
Badge +2

Er is mijns inziens nog een betere keuze: standaard bridge functionaliteit in het door KPN geleverde modem. Maar inderdaad, hoe logisch dat ook zou zijn, dat gaat er nooit komen.

Wel bij de grootste concurrent:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

Reputatie 7

Er is mijns inziens nog een betere keuze: standaard bridge functionaliteit in het door KPN geleverde modem. Maar inderdaad, hoe logisch dat ook zou zijn, dat gaat er nooit komen.

Wel bij de grootste concurrent:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

Voor Ziggo is het vrij makkelijk omdat televisie buiten de router om loopt en er dus maar één lan gebridged hoeft te worden.

Bij KPN wordt er (terecht) een apart vlan gebruikt voor televisie en dat maakt de keuze van geschikte routers ineens een heel stuk kleiner.

Zelfs de TP-Link AX serie lijkt dit niet over de volle breedte te ondersteunen.

Sterker nog, tot op heden is er nog altijd maar één persoon geweest (jij) die aangegeven heeft dat KPN TV via een TP-Link AX-10 werkt. Verder is er, naar mijn weten, nog niemand geweest die dat succesvol heeft weten na te bootsen op andere TP-Links uit de AX serie.

Reputatie 4
Badge +2

klopt, en dat heeft te maken met de bouw van de AX-10, de rest heeft een dedicated phynaar de soc voor de wan poort. 

Reputatie 7

klopt, en dat heeft te maken met de bouw van de AX-10, de rest heeft een dedicated phynaar de soc voor de wan poort. 

Dan moet TP-Link ook de firmware van al die andere routers in de AX serie aanpassen en niet net doen alsof IPTV ook daar al ondersteund wordt.

Reputatie 4
Badge +2

die firmware is inderdaad misleidend.

Reputatie 4
Badge +2

Overigens zit ik momenteel wel meer te denken om de tp-link set alleen nog  voor de wifi te gebruiken en de routering uit te schakelen. ik wil er dan een serieuzere router nog voor te plaatsen, denk aan een (mini)pc met pfsense of opnsense. Met een gewone consumenten router mis je nog steeds wel echt inzage en opties en zo duur is een minipc met 2 netwerk adapters er in ook niet

Reputatie 7

Ook ik heb mijn router en wifi fysiek gescheiden.

Als router gebruik ik een EdgeRouter 4 en voor de wifi heb ik op de begane grond en 1e etage wifi accesspoints van EDIMAX staan. Op de 2e verdieping (aan de rand van mijn smart-roaming wifi netwerk) staat nog een oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" die twee slaapkamers en de technische ruimte voorziet van wifi.