Sticky

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000448]

  • 27 October 2021
  • 281 reacties
  • 10751 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +29

Op 3 november beginnen we met de uitrol van een software update voor de KPN Box 12. Deze update naar versie SGEJ10000448 zorgt ervoor dat de Box 12 onze mesh ondersteunt waardoor hij gaat samenwerken met zowel de SuperWifi als de Experia Wifi.

Eerder dit jaar hebben we al deze mesh update voor de V10A uitgerold.

 

Daarnaast rollen we in de periode eind oktober t/m eind november ook een mini-update uit specifiek om het certificaat te vernieuwen. Hierbij gaat het versienummer van SGEJ10000310 naar SGEJ10000312. Deze update gaat naar alle klanten met een Box 12.

 

Wat betekent dit ‘samenwerken’?

SuperWifi en Experia Wifi maken onderling gebruik van een communicatieprotocol om te zorgen dat je apparaten naadloos overgaan van de wifi van de ene SuperWifi of Experia Wifi naar die van de andere. Afhankelijk van welke van de SuperWifi of Experia Wifi het dichtste bij is en de beste verbinding geeft. Dit noemen we mesh. 

Op dit moment is het nog zo dat de Box 12 dit communicatieprotocol niet ondersteunt. Daardoor is de wifi van de Box 12 nu nog een los netwerk, gescheiden van die van de SuperWifi en/of Experia Wifi. Hierdoor kan het zijn dat je een korte onderbreking in je wifiverbinding ervaart als je apparaat van de ene wifi naar de andere schakelt. Of dat het juist heel lang duurt voor je apparaat overspringt naar een betere verbinding van een dichterbij wifipunt.

Na de update ondersteunt de Box 12 ook het mesh communicatieprotocol. Hij zal dan gaan samenwerken met de SuperWifi en Experia Wifi om te zorgen dat jouw apparaten altijd met het best mogelijke wifipunt verbonden zijn.

 

Wanneer krijg ik de update?

Dat hangt ervan af of je alleen een Box 12 in gebruik hebt, of dat je er ook Experia Wifi en/of SuperWifi op hebt aangesloten. We beginnen de uitrol namelijk met die klanten die alleen een Box 12 hebben. 

In de nacht van 2 op 3 november beginnen we met een grote testgroep. Daarna doen we de rest van deze klanten in drie groepen op de volgende data:

  • nacht van 9 op 10 november 
  • nacht van 16 op 17 november
  • nacht van 18 op 19 november 

De software is inmiddels als ‘preferred’ gezet. Dat betekent dat een harde reset de nieuwe software forceert en dat nieuwe klanten die een Box 12 geïnstalleerd krijgen, ook deze software krijgen.

De software is voor nu even weer van ‘preferred’ afgehaald. Betekent dat de update niet meer te forceren is door een harde reset. Dit omdat we toch wat meer meldingen zien van mensen met SuperWifi en/of Experia Wifi in combinatie met deze update waarbij dingen niet optimaal gaan. Daar willen we in deze tijd van het jaar mensen niet mee opzadelen. Natuurlijk blijven we wel verder werken aan en met de software. 

 

Klanten die wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten hebben, zijn vervolgens begin 2022 aan de beurt. Dit omdat we in december geen grote softwareupdates doen. Hier komen we dan begin volgend jaar op terug met specifiekere data.

Je wordt per sms geïnformeerd zodra je aan de beurt bent. Je kunt controleren of de update gelukt is door in te loggen op je Experia Box en te kijken naar het versienummer van de firmware. Je vindt dit onder de knop ‘My Modem’ op de hoofdpagina van de webinterface.

 

Wat gebeurt er tijdens de update?

De update zelf wordt ’s nachts uitgevoerd zodat je er zo min mogelijk last van hebt. Bij het updaten wordt ook het wachtwoord waarmee je inlogt op de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Dit is het wachtwoord zoals vermeld staat op de sticker onderop het modem. Na de update zal je Box 12 herstarten. 

Heb je geen Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan is de Box 12 klaar na het herstarten.

Heb je wel Experia Wifi en/of SuperWifi aangesloten, dan gaat de Box 12 na het herstarten synchroniseren daarmee. De Box 12 neemt de wifigegevens over van het masterapparaat en wordt zelf de nieuwe master.

 

Moet ik zelf nog iets doen?

In de basis niet. Alleen als je het inlogwachtwoord van de Box 12 gewijzigd had, zul je dit weer opnieuw moeten instellen. Hiervoor log je in op je Experia Box. Klik dan op de hoofdpagina op ‘Access Control’ en ga naar het tabblad ‘User’. Daar kun je het inlogwachtwoord (weer) wijzigen.

 

Veranderingen in de webinterface en instellingen van de Box 12

Omdat de Box 12 na de update een mesh netwerk vormt met eventuele SuperWifi en Experia Wifi zijn er ook wat wijzigingen rond het beheer van wifi en je netwerk. Hier zetten we dat kort op een rijtje (klik op Toon inhoud):

De hoofdpagina van de webinterface, waar je terecht komt direct na het inloggen verandert. In plaats van alleen de blauwe knoppen, en een lijst van je met de wifi verbonden apparaten, zie je nu een overzicht van je hele netwerk. De blauwe knop ‘Wifi’ is verdwenen. Je bereikt de wifi instellingen nu door op het icoon van de Box 12 te klikken in de Netwerk Map. 

 

Als je, in de Netwerk Map, klikt op het icoon van de Box 12 kom je dus terecht bij de instellingen voor wifi. Die zijn grotendeels hetzelfde, alleen de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten is verdwenen.

Verder kun je onder de knop ‘My Modem’ (op de hoofdpagina), ook een nieuwe Client List bereiken met alle verbonden apparaten.

 

 

Ook zijn er nieuwe opties voor bellen. Je kunt nu zelf aangeven wat je met welk nummer wilt doen.

 

 

Veelgestelde vragen

 

Ik heb een SuperWifi of Experia Wifi vlakbij de Box 12 staan, kan ik die nu verplaatsen?

Ja, dat kan! En raden we ook aan omdat je anders de kans loopt dat er wat verstoring ontstaat omdat ze zo dicht bij elkaar staan.

 

Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen.

 

Wel zijn we van plan om op later moment de optie voor een extra wifinetwerk toe te voegen. Dit netwerk is ook te splitsen in 2,4 en 5GHz. Hier kun je dan apparaten op aansluiten waar de mesh niet voor nodig is, of niet goed mee werkt. Bijvoorbeeld draadloze speakers die altijd op een vaste plek staan. Wanneer dit precies zal zijn is nog onbekend, daar komen we via een apart topic, op terug zodra we meer weten.

 

Ik wil graag mijn wifi netwerknaam wijzigen, hoe doe ik dit?

Je kunt dit gemakkelijk doen met de KPN Thuis App. Het kan ook door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Vervolgens kun je daar de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord (Password) van je wifinetwerk aanpassen. 

 

Ik wil de wifi van de Box 12 graag uitzetten, hoe doe ik dit?

Dit kan door in te loggen op je Experia Box. Klik vervolgens op het icoon van de Box 12 in de Netwerk Map. Zet beide schuifjes achter ‘enable radio’ en ‘enable SSID’ uit om de wifi uit te schakelen. 

 

Ik heb een Experia Box V10, V9 of V8, krijgt deze ook een mesh update?

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

 

Ik heb een sms met aankondiging van de update ontvangen, maar zie de nieuwe firmwareversie nog niet in de webinterface.

Het kan gebeuren dat onze poging om de firmware te updaten niet in één keer lukt. In dat geval krijg je de update binnen enkele dagen alsnog. 

 

Waarom wordt het inlog wachtwoord van de Box 12 teruggezet naar de fabrieksinstelling?

Dit doen we voor de mensen die al SuperWifi of Experia Wifi in gebruik hebben naast de Box 12. Je hebt dan een wachtwoord om in te loggen op het masterapparaat en/of de KPN Thuis app. Na de update is de Box 12 de master. Door dat wachtwoord te resetten wordt je geforceerd om bij de eerste keer inloggen zelf een wachtwoord in te stellen. Deze is dan ook gelijk het inlogwachtwoord voor je mesh in het algemeen.

 

  Zitten er ook nog andere dingen in deze update?

Naast de veranderingen rondom wifi/mesh bevat deze update ook een aantal bug fixes waaronder:

  • Het kon voorkomen, op bepaalde soorten verbindingen, dat de Box 12 moeilijk in sync kon komen, dit is opgelost.
  • Ook kwam het soms voor dat de Box 12 spontaan herstartte, dit is eveneens opgelost. 
  • Soms werden DNS instellingen automatisch teruggezet naar de fabrieksinstelling als je deze wijzigde, dit is verholpen.
  • Het IPv6 WAN adres was niet zichtbaar in de webinterface, nu wel. 
  • Port mapping en DMZ functie zijn verbeterd.
  • Werking van de WPS is verbeterd.

 

Heb je nog andere vragen? Stel ze hieronder!

 

Laatste topic update: 23-11-2021 (preferred status aangepast)


281 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb deze update al. Al een dag of 4. En ik ben niet de enige. Heb er meer over gelezen.

Reputatie 7
Badge +21

En hier al een topic er over van @RBxx:

https://forum.kpn.com/internet-9/wat-biedt-de-kpn-box-12-nieuwe-software-version-sgej10000312-552220

Reputatie 7
Badge +29

Dat is een andere, Nick :slight_smile:  Die doet niet de mesh, maar alleen het certificaat. Mesh is versie SGEJ10000448, zoals in de titel staat. Certificaat is SGEJ10000312, zoals aangegeven in het quote-blokje bovenin het startbericht.

Reputatie 7
Badge +21

Die netwerk map zie ik niet…

De box moet eerst een keer gereset worden zeker?

Reputatie 7
Badge +19

Nee @Nick83 , dat was alleen de update van het certificaat van mijnmodem.kpn , zie de opmerking van Erik in ‘mijn’ topic.

Reputatie 7
Badge +21

Nee @Nick83 , dat was alleen de update van het certificaat van mijnmodem.kpn , zie de opmerking van Erik in ‘mijn’ topic.

Ok. Ik zie het nu. Het gaat om SGEJ10000448 👍

Reputatie 4
Badge +2

@Erik_  als je wel superwifi punten hebt en je zet deze tijdelijk uit kun je de update dan eerder krijgen? Ben namelijk erg benieuwd naar de update en wil deze graag voor jullie testen. Ben zelf technisch genoeg om eventuele probleempjes op te lossen. Tevens ben ik ook niet afhankelijk van de superwifi punten. Het is meer voor de betere dekking in huis. 

Reputatie 7
Badge +21

En hoe word gedetecteerd of je überhaupt SuperWiFi's of Experia WiFi's hebt? Want mijn arsenaal aan versterkers staat achter een 2de router 🤪

En heeft dus niets van doen met mesh op de KPN Box.

Reputatie 7
Badge +29

Denk niet dat het zin heeft, @Eric89. Er wordt hiervoor op een bepaald moment een lijst gegenereerd van alle klanten met een Box 12 en geen SuperWifi/Experia Wifi. En die lijst wordt gebruikt tijdens de update. Ik weet niet of die definitieve lijst al gemaakt is, of dat dit nog moet gebeuren. En als dit nog moet gebeuren, wanneer dit dan gedaan wordt. De selectie voor de testgroep van komende nacht is natuurlijk al wel gedaan. Maar hoe het met de rest zit… Dus in het slechtste geval dan zou je nu de SW moeten loskoppelen en dan een week of twee zonder moeten gaan zitten. En dan hopen dat de lijst inderdaad nog gemaakt moet worden.

Reputatie 7
Badge +29

Dat is wel een goede, @Nick83, die vraag ik nog even na of we alleen kijken naar rechtstreeks aangesloten SW/EW, of dat we ook een laag verder kijken.

Reputatie 7

Dat is wel een goede, @Nick83, die vraag ik nog even na of we alleen kijken naar rechtstreeks aangesloten SW/EW, of dat we ook een laag verder kijken.

Wat bedoel je nu met "een laag verder kijken"?

Kijken naar apparaten achter een 2e router zal immers niet gaan lukken.

Reputatie 7
Badge +29

Dat is wel een goede, @Nick83, die vraag ik nog even na of we alleen kijken naar rechtstreeks aangesloten SW/EW, of dat we ook een laag verder kijken.

Wat bedoel je nu met "een laag verder kijken"?

Kijken naar apparaten achter een 2e router zal immers niet gaan lukken.

Nou, dan zullen we alleen kijken naar rechtstreeks aangesloten SW/EW. We kunnen wel zien of iets via een switch of vergelijkbaar apparaat verbonden is met de Experia Box. Dus wellicht dat we vanuit zoiets wat zouden kunnen zien als SW/EW achter een router zitten. Maar daar weet ik verder het fijne ook niet van. Dus als wjb aangeeft dat dit niet kan, dan geloof ik dat gelijk :)

Reputatie 7
Badge +21

De SuperWiFi's en Experia WiFi's "bellen" regelmatig naar "huis" toe. Dat doen ze ook als ze achter een 2de router zitten.

Reputatie 7
Badge +29

Ik vraag het alsnog wel even na, kleine moeite. Kom ik er later deze week even op terug. 

Reputatie 4
Badge +5

Komt er ook zoiets be v10?? Modem mesh kan daar ook wel beter

Reputatie 6
Badge +9

Komt er ook zoiets be v10?? Modem mesh kan daar ook wel beter

In het Topic staat:

Nee, het is bij deze Experia Boxen niet mogelijk om mesh hier op actief te krijgen.

Groet Bart

Reputatie 1

Denk niet dat het zin heeft, @Eric89. Er wordt hiervoor op een bepaald moment een lijst gegenereerd van alle klanten met een Box 12 en geen SuperWifi/Experia Wifi. En die lijst wordt gebruikt tijdens de update. Ik weet niet of die definitieve lijst al gemaakt is, of dat dit nog moet gebeuren. En als dit nog moet gebeuren, wanneer dit dan gedaan wordt. De selectie voor de testgroep van komende nacht is natuurlijk al wel gedaan. Maar hoe het met de rest zit… Dus in het slechtste geval dan zou je nu de SW moeten loskoppelen en dan een week of twee zonder moeten gaan zitten. En dan hopen dat de lijst inderdaad nog gemaakt moet worden.

Ik ben dan toch benieuwd hoe dit dan zit voor Nieuwe klanten 
Mijn Vriendin krijgt later deze maand een aansluiting van KPN geleverd en daarbij een V12
als ik het goed heb gezien zit hier een GPON aansluiting en voor zover ik begrepen heb moet een monteur deze nog komen aansluiten (Geloof dat deze ergens rond 11 november langs zou komen)
Op het moment is er een kabel (Ik geloof dat dit  Cat 7a+ die LSZH gecertificeerd is) vanuit de berging/meterkast naar de woonkamer aanwezig echter is er naar de slaapkamer nog geen Kabel aanwezig dus zou deze optie draadloos moeten
echter heeft de woonkamer uiteraard prioritijd en is de afstand tussen de woon en slaapkamer veel groter dan tussen de berging/meterkast en slaapkamer dus zou deze update in haar situatie ideaal zijn aangezien deze afstand voor het signaal dan niet te groot is 

De vraag is dan of als de monteur komt, deze update gelijk op de V12 kan of dat deze door de monteur gelijk voor een V10a moet omwisselen om dit te realiseren 

Overigens moet iemand me toch eens uitleggen waarom deze update eerst naar mensen zou gaan die geen SuperWifi of Experia Wifi gebruiken terwijl de update bedoelt is voor betere werking hiervan (DMV het Mesh geschikt maken van het modem)

Reputatie 3
Badge +1

Ik heb alleen een Box 12 maar worden alleen de WiFi gegevens gereset of ook alle andere instellingen?

En ik heb versie 310. Wordt 312 overgeslagen als ik aankomende nacht versie 448 krijg? @Erik_ 

Reputatie 5
Badge +3

Als dat  maar goed gaat! Hopelijk niet vlak voor het weekend. 🙈

Gisteren SMS ontvangen. Vanmorgen kon ik nog steeds inloggen op het modem met mijn zelf ingestelde wachtwoord. Ook de softwareversie is nog hetzelfde. Blijkbaar update mislukt.

Reputatie 7
Badge +19

En ik heb versie 310. Wordt 312 overgeslagen als ik aankomende nacht versie 448 krijg? @Erik_ 

Die versie 312 is vooral bedoeld om problemen te voorkomen bij klanten die niet voor 1 december aan de beurt komen voor de Mesh update 448. Daar zal het nieuwe certificaat ook in zitten. Het oude certificaat verloopt op 1 december.

Reputatie 3
Badge +1

En ik heb versie 310. Wordt 312 overgeslagen als ik aankomende nacht versie 448 krijg? @Erik_ 

Die versie 312 is vooral bedoeld om problemen te voorkomen bij klanten die niet voor 1 december aan de beurt komen voor de Mesh update 448. Daar zal het nieuwe certificaat ook in zitten. Het oude certificaat verloopt op 1 december.

Bedankt voor de uitleg! Helaas geen sms.

Reputatie 5
Badge +5

valt deze update te forceren doormiddel van een reset of iets anders?

Reputatie 7

De SuperWiFi's en Experia WiFi's "bellen" regelmatig naar "huis" toe. Dat doen ze ook als ze achter een 2de router zitten.

Wat is "thuis" voor die "super"WiFi's en Experia WiFi's?

De SuperWiFi's en Experia WiFi's "bellen" regelmatig naar "huis" toe. Dat doen ze ook als ze achter een 2de router zitten.

Wat is "thuis" voor die "super"WiFi's en Experia WiFi's?

De cloudstorage waar o.a. de klant z’n WiFi credentials liggen opgeslagen/gesynchroniseerd wellicht.

Reageer