KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134084 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Hallo @wjb , 

Dat komt met met een latere update weer terug.

Reputatie 7
Badge +21

Ik ben benieuwd of de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi nog afzonderlijk ingesteld kunnen worden met firmware versie 448.

Nee dat kan niet meer!

Wat is daar nieuw aan? Dat kan op de ‘huidige’ versie (310/312) toch ook al niet? Alleen is in versie 448 de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten nu verdwenen.

Reputatie 7
Badge +24

 

 

Kan zo'n mooi overzicht ook niet in de thuis app gemaakt worden? Ik denk dat da heel nuttig kan zijn voor mensen die niet zoveel verstand hebben van netwerk beheer: laat het zien met een plaatje.

Ik ben benieuwd of de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi nog afzonderlijk ingesteld kunnen worden met firmware versie 448.

Nee dat kan niet meer!

Wat is daar nieuw aan? Dat kan op de ‘huidige’ versie (310/312) toch ook al niet? Alleen is in versie 448 de mogelijkheid om de 2,4 en 5 GHz onafhankelijk van elkaar uit te zetten nu verdwenen.

Oh ? Ik heb nu expliciet 2Ghz uitstaan en 5Ghz aan om te voorkomen dat mijn apparaten per ongeluk 2Ghz gebruiken ipv 5Ghz. Dit gebeurde vrij regelmatig. Is er dan een andere manier om af te dwingen dat er altijd van 5Ghz gebruik gemaakt word, en nooit van 2Ghz ? (Al mijn apparaten ondersteunen 5Ghz). (Ik heb de update nog niet, maar wel een SMS ontvangen dat ik hem vannacht zou moeten krijgen).

Reputatie 7

Dat komt met met een latere update weer terug.

Dat mag ik hopen, ik ben alleen bang dat dat weer vele maanden zal gaan duren.

Ik ben benieuwd of de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz wifi nog afzonderlijk ingesteld kunnen worden met firmware versie 448.

Nee dat kan niet meer!

Wat is daar nieuw aan? Dat kan op de ‘huidige’ versie (310/312) toch ook al niet? 

Met de huidige versie 310/312 is het naar mijn weten wel mogelijk om de SSID's voor 2.4GHz en 5GHz afzonderlijk van elkaar in te stellen.

Nee, voor de zekerheid net nog even gecontroleerd. Met 310/312 kun je wel 2Ghz en 5Ghz los van elkaar aan/uitzetten, maar geen apart SSID’s instellen. En als je met versie 448 ze niet meer los van elkaar aan/uit kan zetten, en er ook geen aparte SSID’s voor kan instellen, heb ik wel een probleem, want mijn ‘eigenwijze’ apparaten die 5Ghz prima ondersteunen hadden de nare gewoonte om toch regelmatig met 2Ghz te verbinden; de reden waarom ik op 310/312 de 2Ghz maar gewoon uit heb gezet om een verbinding met 5Ghz af te dwingen. Maar dat kan vanaf 448 dan blijkbaar niet meer, dus wat is dan de oplossing om met 448 toch een verbinding met 5Ghz af te dwingen ?

Reputatie 7

Maar dat kan vanaf 448 dan blijkbaar niet meer, dus wat is dan de oplossing om met 448 toch een verbinding met 5Ghz af te dwingen ?

Geen en daarmee is de V12 de volgende Experia/KPN Box die grondig vernield wordt door KPN. Het is ongelofelijk dat ze maar niet leren van de fouten uit het verleden. Wat ben ik blij dat ik alle wifi apparatuur van KPN de deur uit gegooid heb.

Reputatie 6
Badge +7

 

Maar dat kan vanaf 448 dan blijkbaar niet meer, dus wat is dan de oplossing om met 448 toch een verbinding met 5Ghz af te dwingen ?

Geen en daarmee is de V12 de volgende Experia/KPN Box die grondig vernield wordt door KPN. Het is ongelofelijk dat ze maar niet leren van de fouten uit het verleden. Wat ben ik blij dat ik alle wifi apparatuur van KPN de deur uit gegooid heb.

Maar dat kan toch niet zomaar ? KPN kan toch niet hoognodige functionaliteit wegnemen, want ‘update’, en het verder zo laten ?

Reputatie 5
Badge +2

Ik heb zojuist ook de update gehad SGEJ10000448 inclusief 2 WiFi punten het werkt naar behoren (internet werkt) maar kan op de box 12 geen WiFi instellingen meer vinden waar ik mijn netwerk naam en WiFi kanalen kan aanpassen etc die zijn compleet weg heb alle menu’s doorlopen geen WiFi instellingen meer web interface van de WiFi punten zijn ook niet meer benaderbaar  192.168.2.151 kom gelijk op de box 12 uit 

 

UPDATE de WiFi instellingen lijken verplaats te zijn onder network maP

Badge +12

Maar dat kan vanaf 448 dan blijkbaar niet meer, dus wat is dan de oplossing om met 448 toch een verbinding met 5Ghz af te dwingen ?

Geen en daarmee is de V12 de volgende Experia/KPN Box die grondig vernield wordt door KPN. Het is ongelofelijk dat ze maar niet leren van de fouten uit het verleden. Wat ben ik blij dat ik alle wifi apparatuur van KPN de deur uit gegooid heb.

Hulde..:muscle_tone2: Dat is de enige juiste oplossing (blijkt nu weer..)

Reputatie 7

Maar dat kan toch niet zomaar ? KPN kan toch niet hoognodige functionaliteit wegnemen, want ‘update’, en het verder zo laten ?

Ik ben bang dat we zo weer maanden verder zijn voordat er een oplossing zal zijn.

De techneuten van KPN denken nog altijd dat bandsteering fantastisch werkt maar niets is minder waar. Bandsteering is regelmatig een snelheidskiller omdat apparaten ten onrechte op 2.4GHz verbonden worden en zo een beduidend tragere wifi verbinding zullen hebben. En er zijn legio voorbeelden van apparatuur waarbij het simpelweg niet lukt om deze aangesloten te krijgen. En toch gaat KPN doodleuk door met het uitrollen van die rampzalige samenvoeging van 2.4GHz en 5GHz.

Badge +12

Maar dat kan toch niet zomaar ? KPN kan toch niet hoognodige functionaliteit wegnemen, want ‘update’, en het verder zo laten ?

Ik ben bang dat we zo weer maanden verder zijn voordat er een oplossing zal zijn.

De techneuten van KPN denken nog altijd dat bandsteering fantastisch werkt maar niets is minder waar. Bandsteering is regelmatig een snelheidskiller omdat apparaten ten onrechte op 2.4GHz verbonden worden en zo een beduidend tragere wifi verbinding zullen hebben. En er zijn legio voorbeelden van apparatuur waarbij het simpelweg niet lukt om deze aangesloten te krijgen. En toch gaat KPN doodleuk door met het uitrollen van die rampzalige samenvoeging van 2.4GHz en 5GHz.

Binnen de omgeving van de FritzBox7590 werkt bandsteering (in ieder geval binnen mijn netwerk) zoals het moet. Devices die op 5Ghz werken schakelen alleen bij hoge uitzondering over op 2.4Ghz en dat heeft dan alleen met bereik te maken (als ik aan de overkant van de straat op ongeveer 50m bij de bushalte sta bijvoorbeeld). Het aansluiten van apparatuur (ook domotica) gaat hier zonder enkel probleem. En mocht er een probleem ontstaan, dan heb ik nog altijd de mogelijkheid om de banden te splitsen middels een andere SSID. En zo hoort het ook. Daar kan KPN nog veel van leren. Iets met ezel en een steen..

Reputatie 5
Badge +2

De update SGEJ10000448 inclusief 2 WiFi punten zijn binnen nu kan ik via de box 12 de leds niet meer op dim zetten alleen nog aan of uit 

na de update van de box 12 zijn de WiFi punten ledjes weer naar 100% gegaan ik had deze weer graag terug op dim maar er is geen optie meer voor via de kpn thuis app is die optie er wel maar werkt niet alleen aan of uit instelling werkt 

de WiFi punten webinterface is ook niet meer bereikbaar op de manier 192.168.2.151 maar gaat gelijk door naar de box 12 op de box 12 is er wel een optie voor de wifipunten ledjes maar enkel on or off 

 

Reputatie 7

Binnen de omgeving van de FritzBox7590 werkt bandsteering (in ieder geval binnen mijn netwerk) zoals het moet.

Precies, het kan ook best werken, al is dat ook afhankelijk van de cliënt, maar de bandsteering implementatie in wifi apparatuur van KPN lijkt heel vaak niet of zelfs averechts te werken.

 

Reputatie 2

Hi @djravix en @Eric89! Om welke gebreken in de web GUI gaat dit precies? En van welke browser maken jullie gebruik?

Na de update komt het voor dat de weergave in de GUI niet correct is. Het legen van de browser cache lost dit op (dus legen/opschonen, browser afsluiten, dan de browser opnieuw starten en opnieuw inloggen). Lost dit het niet op, dan graag iets meer uitleg zodat wij het kunnen navragen!

Daar had ik eigenlijk niet eens aan gedacht 
Desondanks word USB alsnog weer gegeven 
ik neem aan dat bij veel mensen dit het idee gaat wekken dat dit voor USB opslag zou zijn echter weet ik al lang dat de Boxen van KPN dit niet ondersteunen 
ik zou daarom ook aan raden om dit te veranderen zodat het duidelijk is dat dit naar 4G opties verwijst om zo de verwarring bij mensen te voorkomen 
Overigens was deze optie niet zichtbaar in de vorige verzie van de firmware

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb zojuist ook de update gehad SGEJ10000448 inclusief 2 WiFi punten het werkt naar behoren (internet werkt) maar kan op de box 12 geen WiFi instellingen meer vinden waar ik mijn netwerk naam en WiFi kanalen kan aanpassen etc die zijn compleet weg heb alle menu’s doorlopen geen WiFi instellingen meer web interface van de WiFi punten zijn ook niet meer benaderbaar  192.168.2.151 kom gelijk op de box 12 uit 

 

UPDATE de WiFi instellingen lijken verplaats te zijn onder network maP

Als je SuperWiFi's hebt, dan had je de update pas na het nieuwjaar moeten krijgen.

Reputatie 5
Badge +2

Ik heb zojuist ook de update gehad SGEJ10000448 inclusief 2 WiFi punten het werkt naar behoren (internet werkt) maar kan op de box 12 geen WiFi instellingen meer vinden waar ik mijn netwerk naam en WiFi kanalen kan aanpassen etc die zijn compleet weg heb alle menu’s doorlopen geen WiFi instellingen meer web interface van de WiFi punten zijn ook niet meer benaderbaar  192.168.2.151 kom gelijk op de box 12 uit 

 

UPDATE de WiFi instellingen lijken verplaats te zijn onder network maP

Als je SuperWiFi's hebt, dan had je de update pas na het nieuwjaar moeten krijgen.

En toch heb ik de update al 

Hallo @wjb  en @MaartenHoes , ik ontdekte dat de SSID's van de beide banden weer aparte namen kunnen krijgen,zo ook bij de gast WiFi bij de KPN Box 12

Reputatie 7

Hallo @wjb  en @MaartenHoes , ik ontdekte dat de SSID's van de beide banden weer aparte namen kunnen krijgen,zo ook bij de gast WiFi bij de KPN Box 12

Dat is een goede zaak, heb je een screenshot.

Hallo @wjb  en @MaartenHoes , ik ontdekte dat de SSID's van de beide banden weer aparte namen kunnen krijgen,zo ook bij de gast WiFi bij de KPN Box 12

Dat is een goede zaak, heb je een screenshot.

@wjb

 

Hallo @wjb , nu is die mogelijkheid weer weg???

Screenshot maken gaat dus niet meer lukken. 

Ik had de 5.0-band SSID de toevoeging -5.0 gegeven en onder die naam heb ik nog steeds verbinding, gelukkig, terwijl die aparte naam dus niet meer zichtbaar voor komt???

Misschien wordt er onderhuids al wel gewerkt aan die mogelijkheid en was die pagina met gescheiden wifi's heel even zichtbaar, per abuis of per ongeluk/expres gelekt zoals bij de regering gebeurt???

Voer voor KPN c.q moderatoren!!!

 

Reputatie 7
Badge +17

Oehlala! Nu kunnen we speculeren over de toekomstige interface van de Box 12:smiling_imp: . Ik weet niet hoe dit kan @JanD, maar dank voor je signaal. :thumbsup:

 

 

 

Voer voor KPN c.q moderatoren!!!

 

Voer voor KPN c.q moderatoren ? Hoezo, lezen/reageren die hier dan op dit soort/type vragen ? Die indruk krijg ik nou niet echt...

Reputatie 7
Badge +11

Voer voor KPN c.q moderatoren ? Hoezo, lezen/reageren die hier dan op dit soort/type vragen ? Die indruk krijg ik nou niet echt...

Heeft er zojuist anders wel eentje gedaan 😂

Voer voor KPN c.q moderatoren ? Hoezo, lezen/reageren die hier dan op dit soort/type vragen ? Die indruk krijg ik nou niet echt...

Heeft er zojuist anders wel eentje gedaan 😂

Ah. En kan deze dan ook aangeven of er met de nieuwe firmware dan of
a). 2Ghz onafhankelijk van 5Ghz aan/uitgezet kan worden of
b.) er aparte SSID's voor 2ghz en 5Ghz ingesteld kan worden

Of blijft het nu weer stil ?

Reageer