KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

  • 27 October 2021
  • 2331 reacties
  • 134098 keer bekeken
KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000528 & SGEJ1000060E]

Toon eerste bericht

2331 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hier ook gisteren een sms gehad, echter vanochtend geen nieuwe versie op het modem. Volgens het openingstopic zou ik pas aan de beurt zijn in 2022 omdat ik twee experia wifi’s heb. Wat gaat er bij mij verkeerd?

 

Gr. Rick

Hi Rick, scherp! Het lijkt erop dat jij de sms al gekregen hebt terwijl dat nog niet had gemoeten, sorry voor de verwarring. Je krijgt opnieuw een sms zo gauw je aan de beurt bent in 2022.

 

@pdejong Goede vraag, ik durf het zo niet te zeggen. Ik zet de vraag voor je door naar de specialisten. We komen erop terug zo gauw we meer weten!

 

@Peter6P Ah, ja, dat is het ‘nadeel’ van een reset inderdaad. Fijn om te horen dat 't uiteindelijk allemaal gelukt is :thumbsup_tone2:

En dit is dus waarom die bandsteering van wifi apparatuur van KPN eens stevig onderhanden genomen moet worden.

In de onderstaande situatie is er één apparaat op mijn V12 aangesloten en dat is mijn Huawei MediaPad M3 tablet.

e afstand tussen tablet en V12 is zo'n 2,5 meter en de wifi veldsterkte is prima.

Toch wordt vroeg of laat de tablet op 2.4GHz verbonden terwijl daar geen enkele reden toe is.

En als ik dan de wifi op de tablet even uit en weer aan zet dan is er weer een 5GHz verbinding.

 

Ik hoop dat KPN snapt dat je daar als abonnee niet vrolijk van wordt.

 

Hoi @wjb @Erwin_ 

Ik kan dit bevestigen v.w.b. de web interface: alle devices gaan bij mij daar ook naar 2.4 GHz
Ik heb vervolgens de KPN Thuis app op mijn iPhone bekeken, en daar blijken dezelfde devices die op 5GHz kunnen er wel op te zitten en de gene die alleen 2.4 GHz hebben ook netjes op 2.4 GHz te zitten.

Kan het zijn dat de webinterface niet de juiste info geeft ?
 

 

Badge +12

En dit is dus waarom die bandsteering van wifi apparatuur van KPN eens stevig onderhanden genomen moet worden.

In de onderstaande situatie is er één apparaat op mijn V12 aangesloten en dat is mijn Huawei MediaPad M3 tablet.

e afstand tussen tablet en V12 is zo'n 2,5 meter en de wifi veldsterkte is prima.

Toch wordt vroeg of laat de tablet op 2.4GHz verbonden terwijl daar geen enkele reden toe is.

En als ik dan de wifi op de tablet even uit en weer aan zet dan is er weer een 5GHz verbinding.

 

Ik hoop dat KPN snapt dat je daar als abonnee niet vrolijk van wordt.

 

Hoi @wjb @Erwin_ 

Ik kan dit bevestigen v.w.b. de web interface: alle devices gaan bij mij daar ook naar 2.4 GHz
Ik heb vervolgens de KPN Thuis app op mijn iPhone bekeken, en daar blijken dezelfde devices die op 5GHz kunnen er wel op te zitten en de gene die alleen 2.4 GHz hebben ook netjes op 2.4 GHz te zitten.

Kan het zijn dat de webinterface niet de juiste info geeft ?
 

 

er kan weleens een vertraging inzitten (tussen praktijk en weergave). Bij een Fritz!Box duurt dat ook soms even. 

Reputatie 2
Badge

De update SGEJ10000448 inclusief 2 WiFi punten zijn binnen nu kan ik via de box 12 de leds niet meer op dim zetten alleen nog aan of uit 

na de update van de box 12 zijn de WiFi punten ledjes weer naar 100% gegaan ik had deze weer graag terug op dim maar er is geen optie meer voor via de kpn thuis app is die optie er wel maar werkt niet alleen aan of uit instelling werkt 

de WiFi punten webinterface is ook niet meer bereikbaar op de manier 192.168.2.151 maar gaat gelijk door naar de box 12 op de box 12 is er wel een optie voor de wifipunten ledjes maar enkel on or off 

 


De LED's kunnen niet met de Web-interface meer worden geschakeld, maar wel hardware-matig 🙂, dat doe je door het WPS-knopje achterop de SuperWiFi-schotel in te drukken, 1x = dim, 2x = uit, 3x = weer aan

Reputatie 7
Badge +19

Wordt de Transmit Power setting die ingesteld is op de Experia Box 12 ook overgenomen op een Super Wifi punt?
In de GUI van het Super Wifi apparaat valt het namelijk niet in te stellen.

Zo ja, ook in software versie SGEJ10000312 of alleen vanaf SGEJ10000448 ?
Zo nee, is er een manier om dit alsnog in te stellen op het Super Wifi punt?

MvGr., Patrick

@pdejong Hi Patrick, ik heb terugkoppeling gekregen op jouw vraag: Dit is een settings-mogelijkheid die voortkomt uit de gebruikte chipset (Broadcom) in de KPN Box 12. Deze functionaliteit wordt niet doorgegeven aan de SuperWifi's. Deze staan op standaard 100%. In de Box 12 mesh-update versie gaat dit verdwijnen en zal de setting ‘onder water’ op 100% komen te staan. De reden hiervoor is dat het wifi sturingsmechanisme anders scheef getrokken wordt als sommige apparaten zoals de KPN Box 12 in hetzelfde netwerk zitten, maar met lagere signaalwaardes werken.

Reputatie 2
Badge

Wordt de Transmit Power setting die ingesteld is op de Experia Box 12 ook overgenomen op een Super Wifi punt?
In de GUI van het Super Wifi apparaat valt het namelijk niet in te stellen.

Zo ja, ook in software versie SGEJ10000312 of alleen vanaf SGEJ10000448 ?
Zo nee, is er een manier om dit alsnog in te stellen op het Super Wifi punt?

MvGr., Patrick

@pdejong Hi Patrick, ik heb terugkoppeling gekregen op jouw vraag: Dit is een settings-mogelijkheid die voortkomt uit de gebruikte chipset (Broadcom) in de KPN Box 12. Deze functionaliteit wordt niet doorgegeven aan de SuperWifi's. Deze staan op standaard 100%. In de Box 12 mesh-update versie gaat dit verdwijnen en zal de setting ‘onder water’ op 100% komen te staan. De reden hiervoor is dat het wifi sturingsmechanisme anders scheef getrokken wordt als sommige apparaten zoals de KPN Box 12 in hetzelfde netwerk zitten, maar met lagere signaalwaardes werken.

 

Dank je Alexandra, duidelijk antwoord!

Het liefst had ik in mijn omgeving alle access-points op 50% gezet om de clients op iedere verdieping met de grootste kans op het dichstbijzijnde wifi-punt te krijgen. Op 100% willen de (eigenwijze) clients ook nog wel blijven hangen op een access-point van een andere verdieping omdat dat signaal dan nog sterk genoeg is.
Aan de andere kant, als het signaal goed genoeg is en daarmee de verbinding ook, is er natuurlijk geen echt probleem. Ik zal de KPN Box 12 ook op 100% zetten.

Reputatie 4
Badge +3

Wordt de Transmit Power setting die ingesteld is op de Experia Box 12 ook overgenomen op een Super Wifi punt?
In de GUI van het Super Wifi apparaat valt het namelijk niet in te stellen.

Zo ja, ook in software versie SGEJ10000312 of alleen vanaf SGEJ10000448 ?
Zo nee, is er een manier om dit alsnog in te stellen op het Super Wifi punt?

MvGr., Patrick

@pdejong Hi Patrick, ik heb terugkoppeling gekregen op jouw vraag: Dit is een settings-mogelijkheid die voortkomt uit de gebruikte chipset (Broadcom) in de KPN Box 12. Deze functionaliteit wordt niet doorgegeven aan de SuperWifi's. Deze staan op standaard 100%. In de Box 12 mesh-update versie gaat dit verdwijnen en zal de setting ‘onder water’ op 100% komen te staan. De reden hiervoor is dat het wifi sturingsmechanisme anders scheef getrokken wordt als sommige apparaten zoals de KPN Box 12 in hetzelfde netwerk zitten, maar met lagere signaalwaardes  van 2,4 ghz,  devices sneller voor 5 ghz te laten kiezen. En kan zo een oplossing zijn voor een veel geuite klacht over deze software update verhelpen. Het argument om het niet door te geven ivm scheeftrekken van de sturing tussen de Box 12 

Best wel weer jammer, deze setting biedt de mogelijkheid, door het verlagen van de zendsterkte van 2,4 ghz,  devices sneller voor 5 ghz te laten kiezen. En kan zo een oplossing zijn voor een veel geuite klacht over deze software update verhelpen.

Het argument om het niet door te geven ivm scheeftrekken van de sturing tussen de Box 12 en de wifipunten gaat in ieder geval niet op voor de Experia-wifi. In de eerste softwareversie(s) zat de mogelijkheid om zendsterkte in te stellen ingebouwd. Gewoon later door KPN verwijderd, net als nu bij de Box 12.  De Experia-wifi kan hier dus mee overweg. Dikke kans dat de Superwifi van dezelfde fabrikant dat ook kan. De reden is de beleidskeuze van KPN om dit niet te willen, niet de techniek van de wifipunten. 

En als de bezorgdheid gemeend is over scheve wifi stuurmechanismen: zorg dat de bandsteering wel goed werkt, wordt er ook niet gevraagd naar deze optie.

KPN bereikt namelijk met de wifi stuurmechanismen precies het tegenovergestelde wat velen op dit forum willen: Apparaten die wel met 5ghz overweg kunnen hebben ongewenst vaak de voorkeur voor 2,4 ghz en als ze alleen over 2,4 ghz beschikken lukt het dan vaak juist niet om met 2,4 ghz te verbinden door de verplichte koppeling met 5 ghz.dan 

Reputatie 7

Het liefst had ik in mijn omgeving alle access-points op 50% gezet om de clients op iedere verdieping met de grootste kans op het dichstbijzijnde wifi-punt te krijgen. Op 100% willen de (eigenwijze) clients ook nog wel blijven hangen op een access-point van een andere verdieping omdat dat signaal dan nog sterk genoeg is.
Aan de andere kant, als het signaal goed genoeg is en daarmee de verbinding ook, is er natuurlijk geen echt probleem. Ik zal de KPN Box 12 ook op 100% zetten.

Het switchen tussen de accesspoints geschiedt op basis van de gemeten veldsterkte van het accesspoint waar het mobiele apparaat mee verbonden is. Als deze onder een bepaalde grens komt dan zal het smart roaming proces in werking treden. Helaas is die ondergrens op de wifi apparatuur van KPN niet instelbaar waardoor je dus niet zelf de meest optimale waardes voor jouw situatie kunt instellen.

Ik gebruik overigens EDIMAX wifi accesspoints en daar kan je dat dus wel instellen.

 

Ik weet niet hoe het kan, maar het lijkt alsof mijn berichten steeds verdwijnen. Ik post dan nog maar es (voor de derde keer nu):

Hallo, wij hebben de update ook gekregen. Nu zit ik met het volgende:

- Vanochtend wifi op experiabox uitgezet (via de thuis-app), zodat alleen wifi over de bedrade superwifi-punten zou gaan. Met succes.
- Later had ik gastnetwerk aangezet. Vanaf toen had ik geen wifi-signaal meer via de superwifi-punten
- Bedraad mijn laptop erop aangesloten, gastnetwerk via de web-interface weer uitgezet, nog steeds geen wifi via de superwifi-punten
- Wifi van de experiabox via de web-interface weer aangezet. Vanaf dat moment wel weer wifi via de superwifi-punten, maar dus ook via de experiabox.

Is het mogelijk om alsnog wifi van de experiabox uit te zetten, terwijl wifi via de superwifi-punten dan wel blijft functioneren? Zo ja, is (en hoe dan) het dan ook nog steeds mogelijk om gastnetwerk te beheren?

Ps. wifi van de experiabox heb ik liever uit, ivm mijn laptop die zeer slechte verbinding heeft met wifi van experiabox. Dat heeft ie niet met de superwifi-punten

Reputatie 7

Ik weet niet hoe het kan, maar het lijkt alsof mijn berichten steeds verdwijnen. Ik post dan nog maar es (voor de derde keer nu):

Jouw bericht wordt blijkbaar telkens afgesplitst naar een eigen topic.

 

Ahh, thx wjb

Mijn WiFi is nu veel slechter. Dan voor de update. Uiteraard alles gereset en gedaan wat ik moet doen maar het blijft ech erg slecht. Totaal niet blij mee. Ook TV beeld knippert.

 

Reputatie 7

Mijn WiFi is nu veel slechter. Dan voor de update. Uiteraard alles gereset en gedaan wat ik moet doen maar het blijft ech erg slecht.

Wat versta je nu onder "het blijft erg slecht"? Wat ervaar je dan met de wifi?

Reputatie 2
Badge

De webinterface is gigantisch traag na deze update, elke keer klikken moet je een minuut wachten tot er een pagina laadt. En ja, mijnmodem.kpn staat al jaren in mijn hosts file dus dat is het niet.

Moet ik een factory reset van het modem doen?

Reputatie 7

De webinterface is gigantisch traag na deze update, elke keer klikken moet je een minuut wachten tot er een pagina laadt.

Die ervaring heb ik niet, bij mij is de webinterface van de V12 prima.

Je zou een factory reset kunnen doen om te kijken of dat het probleem verhelpt.

Reputatie 7

Het onderstaande valt me nu pas op.

Gelukkig is dat niet correct immers lowercase letters en special karakters zijn ook toegestaan.

Bedankt voor de *** update. Niks werkt meer, krijg niks verbonden. Kan WEER heel de avond alles opnieuw instellen.

 

zo MOE van jullie met je updates. Altijd gezeik! Maak toch eens iets fatsoenlijks voor je klanten.

 

Een modem zo *** is echt een sport geworden voor jullie.

Bedankt voor de *** update. Niks werkt meer, krijg niks verbonden. Kan WEER heel de avond alles opnieuw instellen.

 

zo MOE van jullie met je updates. Altijd gezeik! Maak toch eens iets fatsoenlijks voor je klanten.

 

Een modem zo *** is echt een sport geworden voor jullie.

Schelden is niet nodig en zelf herken ik mij niet in veel fouten na een update. Wat werkt er ineens niet meer. Zij alle verbindingen verbroken? Werkt het aanpassen van de ssid een de apperatuur weer van wifi te voorzien?

Fijn voor jou, ik niet.

Kan weer 3 acces points opnieuw instellen, bijna 20 lampen en een hoop tablets en telefoons.

 

klaar mee. Elk modem zelfde verhaal, de 10 was al een ramp, deze niks beter.

 

Jammer dat ik dit nog bijna een jaar moet houden, want is de kliko niet waardig

Als u de ssid en het wachtwoord aanpast na de oude gegevens dan hoeft u geen lampen aan te passen toch?

Reputatie 7

Ik kan me de frustatie van @davy b heel goed voorstellen.

Ook ik vind de firmware update een behoorlijke achteruitgang wetende dat al mijn wifi apparatuur vroeg of laat op 2.4GHz verbonden zal zijn.

Ik kan me de frustatie van @davy b heel goed voorstellen.

Ook ik vind de firmware update een behoorlijke achteruitgang wetende dat al mijn wifi apparatuur vrieg of laat op 2.4GHz verbonden zal zijn.

Maar @davy b zegt in mijn ogen dat bij elke update hij zijn apperatuur opnieuw moet instellen. Dat herken ik niet. Het komt bij mij over alsof de router zichzelf een fabrieksreset geeft. Snap je wat ik bedoel?

Reputatie 7

Snap je wat ik bedoel?

Nee,.eigenlijk niet.

Als je alles opnieuw moet instellen, dan denk ik (aanname) dat de SSID en het bijbehorende wachtwoord niet meer klopt met wat er ook ooit op de aangesloten apperatuur (al dan niet via Wifi) is ingesteld. Voor mijn gevoel krijgt de router door de update een fabrieksreset en moet je alles opnieuw instellen. Dan is het voor mij logisch dat je de oude SSID en wachtwoord weer invoert zodat alle apparaten weer verbinding kunnen maken met de bekende toegangspunten.

Mijn WiFi is nu veel slechter. Dan voor de update. Uiteraard alles gereset en gedaan wat ik moet doen maar het blijft ech erg slecht.

Wat versta je nu onder "het blijft erg slecht"? Wat ervaar je dan met de wifi?

WiFi kanaal verspringt telkens naar TP-Link wat nu slechter werkt. sites laden slecht of niet, 
 

Bovendien krijg ik op TV telkens het bericht “WiFi verbroken” had eerst nooit last van. (Nieuwste Sony TV. Heb  WiFi op TV ook opnieuw ingesteld met uiteraard juiste WW maar helpt niet. WiFi blijft verbinden en verbreken.

Reageer