Beantwoord

KPN Box 12 verbinding valt weg

  • 24 November 2021
  • 63 reacties
  • 3056 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +2

Zo. het gaat lekker

Ik begin even bij gisteren en vandaag.

Weer een issue. waarschijnlijk weer een die weken gaat duren als ik geen geld uit geef aan een eigen dsl modem.

KPN update de V12 box en een modem wat een maand stabiel is geweest is van een op andere moment is het ding instabiel.

helemaal ruk dus want met firmware SGEJ10000448 valt de PPPOE verbinding hier weg grofweg 3x per etmaal door een of andere random reboot waarna je het modem handmatig moet herstarten door hem helemaal uit en aan te doen.

op het forum wordt dit aangegeven:

De update wordt tijdelijk gestaakt. Maar ik als gedupeerde krijg te horen dat de update niet terug wordt gedraaid. 

Moet ik er dan echt een ouderwetse tijdklok tussen gaan zetten die hem preventief elke 8 uur gaat herstarten zo als vroeger met die sweex troep (uit de tijd dat jullie nog een groene rog op USB mee leverden)

De telefonische helpdesk geeft aan dat ze het probleem niet herkennen, en zeggen (niet in die woorden) dat ik het maar uit mag zoeken.  Dit bij een wachttijd van 50 minuten voor een issue waarbij de stekker uit het stopcontact trekken het hersteld. ene helpdesk die liever de verbinding verbreekt als de klant serieus te woord te staan zonder in de rede te vallen.

als we het toch over die box 12 hebben:

Ik ben overigens ook niet tevreden over de wifi van de box 12 op de oudere firmware
Ik had deze zelfde issues: 

en mijn uiteindelijke oplossing is om een eigen router er achter te plaatsen met een eigen mesh systeem. Dit na 2 dagen telefoneren zonder oplossing en de ene na de andere niet technisch onderlegde idioot aan wie je weer opnieuw alles kan uitleggen te spreken vanuit KPN

Helaas met IP reservering in de DMZ van de box 12 wat een aantal gekke dingen oplevert door het dubbele NAT. maar het resultaat is een verder perfect werkend zorgeloos thuisnetwerk.

overigens heb ik het niet getest of die nieuwe firmware verbetering geeft op wifi gebied, simpelweg omdat ik dat vertrouwen kwijt ben en al een berg geld heb gestoken in mijn eigen apparatuur die het goed doet.

met betrekking tot die #$%^&* telefonische helpdesk: Ik mag niet aangeven dat ik vind dat een standaard modem gewoon correct behoort te functioneren.

Ook vind men het maar vreemd dat ik de KPN box 12 gewoon in bridge mode zou willen hebben omdat ik gewoon controle wil hebben over mijn thuisnetwerk en dat ik geen begrip heb voor de keuze van KPN om dit gewoon algeheel niet te doen. de onwetende consument gaat hier voor de consument die het zelf wel kan beheren blijkbaar want een normale consument zou genoeg hebben aan wat kpn beschikbaar stelt, en anders moet ik maar 7,50 per maand betalen voor een fritzbox want die zou me wel de vrijheid geven die ik verwacht.
uhm, nee dit is een hele goede consumenten router, maar overkill voor wat ik nodig heb. en nog steeds heb ik geen modem in bridge met dat ding. 

Jammer dan, de opzet was tot 2 dagen terug stabiel tot de firmware update die het laatste beetje vertrouwen finaal verschrootte..

Met betrekking tot de aanvraag/overstap naar KPN ruim 2 maanden terug:
In de aanvraag ging alles ook al fout wat fout kon gaan,

Ik kwam van een bonded vdsl lijn af (via een kpn wholesale reseller) die zo is geconfigureerd ivm een rot koperpaar. die lijn heeft icm een v10 jaren lang probleemloos gewerkt.

en kreeg een v12 modem geleverd. KPN wist niets van de historie van de lijn, heeft niet gekeken wat er actief was op adres en heeft letterlijk maar wat gedaan.

De eerste verrassing kwam toen de v12 op de pakbon verscheen.
 ik belde toen al omdat ik wist dat die v12 niet met bonded overweg kan.
Het was te moeilijk om dat te corrigeren… was allemaal geautomatiseerd, en ik moest de box na ontvangst maar bij de winkel op gaan ruilen

de lijn die opgeleverd werd was wederom dus een verrassing, want die was niet bonded zo als voorheen en stond helaas op dat rotte koperpaar.

KPN stuurde me wederom met ene kluitje het riet in. ik moest maar gaan wachten op een monteur. Dit kon een ruime week gaan duren…..

Een bevriende KPN monteur heeft dit voor me opgelost door een ander koperpaar uit de bundel die vrij was op te zoeken, die op het isra punt en in de kast aan te sluiten. Helaas dus op 1 aderpaar ipv 2

gelukkig is de lijn stabiel maar haal ik dus niet de dubbele upload van  68 ipv de 34 die ik haal  die wel beloofd is door de winkelmedewerker net als nog wat zaken die niet nagekomen zijn.

Het begon dus al ruk. Ik heb ZELF alles moeten regelen om die lijn actief te krijgen op de dag van oplevering. de dag erna ging ik op vakantie, en het huis zou zonder alarm staan anders.

Vervolgens bleek de wifi van die v12 ook ruk, er ware vele errors/packet loss/ spontaan verbrekende verbindingen, zelfs op 2 camera's die hemelsbreed 3 meter van modem zitten in dezelfde ruimte.

Onbruikbaar dus en de helpdesk mekkerde meer over superwifi kopen enz enz als over oplossingen, want die box zou bij niemand issues geven…

Gevolg: ik kon het thuis netwerk opnieuw gaan opbouwen, flinke investering in een router en mesh punten. dit heeft zijn vruchten afgeworpen, de camera's, sensoren en detectoren zijn allen online gebleven. Wederom niet dankzij KPN. en wederom een fix uit mijn eigen portemonnee

Daarbij is er niets normaals in te stellen in die box 12, alle functies die een normaal modem/router heeft zijn grijs of verwijderd…..

en nu komen jullie grappenmakers met een firmware update die het enige wat goed was ook nog even gesloopt heeft en komen jullie niet met fixes terugdraaien lijkt me het minste. Dit kan niet volgens de klantenservice.

Nu moet ik zeker ook weer de portemonnee trekken voor een fatsoenlijk modem...

Ook hebben we 3x aansluitkosten betaald voor 3 abonnementen die op hetzelfde moment aangemaakt zijn terwijl toegezegd is dat dit 1x zou zijn. gevolg: op factuur van komende maand is de 2e 25 euro pas afgetrokken. Hier zijn 9! telefoontjes voor nodig geweest waarbij ik bij de eerste terug gestuurd ben naar de winkel, die dit geregeld heeft maar wat vervolgens niet opgepakt is. 

ELK ding moet los over gebeld worden, meermaals omdat de medewerkers gewoon niet willen/kunnen of wat voor reden dan ook.

Ik heb spijt dat ik voor internet via KPN zelf gekozen heb. ik had nooit weg moeten gaan bij de vorige provider. Niets dan ellende met exact hetzelfde product wat voorheen goed heeft gewerkt. en de klantenservice is van een niveau, ik dacht dat ik alles al had meegemaakt.

echt jullie moeten je schamen.

Ik hoor heel graag wat KPN gaat doen om deze opeenstapeling van shit eens op te lossen zonder dat ik weer de portemonnee moet trekken en/of  extreem veel moeite moet doen.

en ja ik ben heel erg pissig over de situatie.

Ik accepteer dit niet. daarvoor zijn de afgenomen diensten en oplossingen voor door inferieure firmware van de box 12 veroorzaakte problemen te duur.
Ook ga je zo niet met klanten om.
 

Admin: Reacties afgesplitst en eigen topic voor je aangemaakt

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 21 December 2021, 13:31

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

63 reacties

Heb al eerder geklaagd over problemen met een wegvallende verbinding sinds de firmware upgrade, heb daarna een rollback gekregen van de firmware wat de problemen verhielp. Helaas heb ik de nieuwere firmware terug en het viel me al op dat de wegvallende verbinding ook weer terug is. 

Als ik inlog op de Box zie ik in de logs dagelijks de melding “connection closed” en niet één keer maar soms meer dan 15 keer op een dag. Het is hooguit een paar seconde, maar dit resulteert natuurlijk in onderbroken vpn verbinding, onderbroken videocalls, onderbroken connecties naar remote locaties. 

Kunnen we niet gewoon die waardeloze firmware overslaan? Sinds die update is het internet erg onbetrouwbaar, daarnaast lijkt het alsof de hardware het ook niet aan kan want de UI is niet vooruit te branden.

Reputatie 7

Kunnen we niet gewoon die waardeloze firmware overslaan? Sinds die update is het internet erg onbetrouwbaar, daarnaast lijkt het alsof de hardware het ook niet aan kan want de UI is niet vooruit te branden.

Ik heb bij mijn hoogbejaarde ouders vorige week hun V12 drie keer een factory reset gegeven omdat de UI onbereikbaar was. Ik benaderde de V12 met Chrome vanaf een Android tablet en dat werkte nog steeds niet. Ik heb vervolgens Edge gebruikt en daarmee kwam ik er wel in.

 

Ik ben het overigens met je eens dat de firmware van de V12 verre van vlekkeloos functioneert.

Reputatie 4
Badge +2

als test hangt hier 1 apparaat aan het modem (een stukje home automation met een ESP-WROOM-32 SoC, de ESP32 is zo ongeveer de meest gekozen oplossing en niets vreemds) 

Dit is typisch bandsteering en gaat compleet zo door.

Dit zijn de disconnects die je ook daadwerkelijk merkt als je inderdaad iets gebruikt als teams of remote desktop. Die wifi van die box 12 is feitelijk gewoon onbetrouwbaar en daarmee onbruikbaar.

Met het vergeten van de settings van die “extrawifi” bij het rebooten van het modem is dat ook geen fix/work around.

En dat is overigens niet het enige wat vergeten wordt. 

Hier kan je alles invullen, echter wordt het pas na een reboot actief. Daar zit dan ook het issue.

Vul je bijvoorbeeld 8.8.8.8 en 8.8.4.4 in? en reboot je? dan staat de 192.168.2.254 er weer in.

En hadden we het al over de DHCP reeks gehad? ALLES anders als 192.168.2.X is invalid

Dit levert stevig gezeik op wanneer je een VPN gebruikt die ook achter zo een KPN lijn zit met weinig routering zo als bij een klein kantoortje met enkel een KPN modem en een servertje met enkel iets als OpenVPN of een in bridge achter het modem geplaatste router met daarop OpenVPN. Hiermee conflicteert het kantoor netwerk met de andressering van je huis netwerk, want: Ja OOK de kleine bedrijven krijgen van KPN standaard deze boxen MET deze zelfde beperkingen.

Dit MOET gewoon aan te passen zijn. Net als de lease tijd. wie is KPN helemaal om dat voor mij te bepalen? Het betreft hier een in de standaard vrijgegeven PRIVATE reeks!

DIT IS BASIS FUNCTIONALITEIT!

Alleen al deze 3 issues maken dat dit ding feitelijk onwerkbaar is, en deze issues zijn niet nieuw of geïntroduceerd met de 418/516 firmware

verder is een ander stukje basis functionaliteit ook niet aanwezig:

Bridge functionaliteit. 

Laat het modem alleen het PPPOE deel doen met de voip telefonie en schaf de rest van de functionaliteit af zodat je dit lekker met een eigen router kan doen.

Maar nee daar zouden de KPN gebruikers te dom voor zijn….

Uhm KPN zelf is niet eens in staat om een correct werkend standaard modem te leveren met enkel de verwachte basis functionaliteiten en met elke firmware update worden er meer rare dingen geïntroduceerd.

Fix gewoon die band steering, dan is de extra wifi niet nodig.
 

Of nee… geef gewoon een bridge functionaliteit, dan lossen we alles zelf wel op.
Zo als aangegeven is het vertrouwen weg dat KPN ooit een vlekkeloos werkende firmware zal leveren voor de box 12.

Reputatie 7

verder is een ander stukje basis functionaliteit ook niet aanwezig:

Bridge functionaliteit. 

Die zal er ook niet gaan komen.

Ik dacht dat jij een Zyxel VMG4005-B50A in gebruik had met direct daarachter een TP-Link AX-10 of heb je die toch weer aan de kant geschoven?

Reputatie 4
Badge +2

die zyxel is er tussenuit gegaan voor KPN i.v.m. geen support, de box 12 moest er tussen i.v.m. onderzoek op de lijn.

die zyxel heb ik vervolgens als fix bij een klant met dezelfde problematiek (VPN) geplaatst. en ook gefactureerd.

Maar ja ik heb gisteren na het gesprek met KPN een nieuwe voor mijzelf besteld en die gaat er dus Dinsdag als die per post geleverd is weer tussen.

Ook dit geeft aan dat als het aan KPN ligt de klant honderden euro's uit kan geven aan eigen apparatuur om de shit van KPN op te lossen

Reputatie 7

die zyxel is er tussenuit gegaan voor KPN i.v.m. geen support, en omdat ik die als fix even bij een klant met dezelfde shit heb geplaatst.  Maar ja een nieuwe is gisteren na het gesprek met KPN besteld en die gaat er dus Dinsdag als die per post geleverd is weer tussen.

En dan ook nooit meer veranderen, zo'n Zyxel geeft je veel meer vrijheden en is in het kader van de vrije modemkeuze mijns inziens verreweg de beste keuze.

Reputatie 4
Badge +2

Er is mijns inziens nog een betere keuze: standaard bridge functionaliteit in het door KPN geleverde modem. Maar inderdaad, hoe logisch dat ook zou zijn, dat gaat er nooit komen.

Wel bij de grootste concurrent:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

Reputatie 7

Er is mijns inziens nog een betere keuze: standaard bridge functionaliteit in het door KPN geleverde modem. Maar inderdaad, hoe logisch dat ook zou zijn, dat gaat er nooit komen.

Wel bij de grootste concurrent:
https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet-wifi/bridge-modus

Voor Ziggo is het vrij makkelijk omdat televisie buiten de router om loopt en er dus maar één lan gebridged hoeft te worden.

Bij KPN wordt er (terecht) een apart vlan gebruikt voor televisie en dat maakt de keuze van geschikte routers ineens een heel stuk kleiner.

Zelfs de TP-Link AX serie lijkt dit niet over de volle breedte te ondersteunen.

Sterker nog, tot op heden is er nog altijd maar één persoon geweest (jij) die aangegeven heeft dat KPN TV via een TP-Link AX-10 werkt. Verder is er, naar mijn weten, nog niemand geweest die dat succesvol heeft weten na te bootsen op andere TP-Links uit de AX serie.

Reputatie 4
Badge +2

klopt, en dat heeft te maken met de bouw van de AX-10, de rest heeft een dedicated phynaar de soc voor de wan poort. 

Reputatie 7

klopt, en dat heeft te maken met de bouw van de AX-10, de rest heeft een dedicated phynaar de soc voor de wan poort. 

Dan moet TP-Link ook de firmware van al die andere routers in de AX serie aanpassen en niet net doen alsof IPTV ook daar al ondersteund wordt.

Reputatie 4
Badge +2

die firmware is inderdaad misleidend.

Reputatie 4
Badge +2

Overigens zit ik momenteel wel meer te denken om de tp-link set alleen nog  voor de wifi te gebruiken en de routering uit te schakelen. ik wil er dan een serieuzere router nog voor te plaatsen, denk aan een (mini)pc met pfsense of opnsense. Met een gewone consumenten router mis je nog steeds wel echt inzage en opties en zo duur is een minipc met 2 netwerk adapters er in ook niet

Reputatie 7

Ook ik heb mijn router en wifi fysiek gescheiden.

Als router gebruik ik een EdgeRouter 4 en voor de wifi heb ik op de begane grond en 1e etage wifi accesspoints van EDIMAX staan. Op de 2e verdieping (aan de rand van mijn smart-roaming wifi netwerk) staat nog een oude vertrouwde KPN WiFi "versterker" die twee slaapkamers en de technische ruimte voorziet van wifi.