De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN

Toon eerste bericht

2084 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@Trivako   Mijn oudste zoon heeft een paar maanden in het buitenland gestudeerd. Op zijn kamer daar had hij wifi. Wij hadden het op de volgende manier voor elkaar gekregen om hem op z'n laptop tv te kunnen laten kijken:

-bij mij thuis op de nas een vpn-server geïnstalleerd. Omdat de nas altijd aanstaat, is de vpn-server altijd actief.

-op de laptop van mijn zoon had ik OpenVPN geïnstalleerd. Dit programma wordt steeds bij het opstarten van windows gestart en is zo altijd actief.

-om tv te kijken, ga je op de laptop naar https://tv.kpn.com/ . (Eenmalig inloggen.)

Klaar. 

Ja dat is een optie maar op een TV is het gewoon echter. 

Een laptop heeft een hdmi uitgang en een tv een hdmi ingang (hint :wink: ).
Via Google Chrome naar tv.kpn.com kun je chromecast gebruiken (op een hdmi ingang vd tv) maar dat is op een boot lastiger i.v.m. accesspoint. Zie eerder uitleg van o.a. wjb.

Maar je kunt:

je smartphone als accesspoint gebruiken voor de laptop en chromecast.
Lekker voor je verbruik.

Bij ITV thuis kun je gewoon voor een paar maanden per jaar à € 5 per maand een Digitenne erbij nemen.

Ik ben van plan een buitenlandse samsung tv te kopen (samsung UE43RU7099UXZG).

Deze wil ik graag met de kpn itv app (zonder decoder kastje) gebruiken. Gewoon op mijn internet aansluiting thuis.

Werkt de app ook op deze specifieke tv?

 

Harold

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Reputatie 7

Mijn oudste zoon heeft een paar maanden in het buitenland gestudeerd. Op zijn kamer daar had hij wifi. Wij hadden het op de volgende manier voor elkaar gekregen om hem op z'n laptop tv te kunnen laten kijken:

-bij mij thuis op de nas een vpn-server geïnstalleerd. Omdat de nas altijd aanstaat, is de vpn-server altijd actief.

-op de laptop van mijn zoon had ik OpenVPN geïnstalleerd. Dit programma wordt steeds bij het opstarten van windows gestart en is zo altijd actief.

-om tv te kijken, ga je op de laptop naar https://tv.kpn.com/ . (Eenmalig inloggen.)

Klaar. 

Zo kijken mijn dochter in België en mijn dochter in Zuid-Afrika ook televisie.

Mijn zoon heeft op zijn studentenkamer in Leiden een Chromecast.

 

Thuis draait een OpenVPN server op onze Synology NAS.

Reputatie 7
Badge +30

Beste @HHees, welkom! De E van UE staat voor Europa. In de meeste gevallen heb je dan toegang tot de Nederlandse app store. Als ‘ie dan ook nog in of na 2017 geproduceerd is, dan zou het moeten werken. Ik heb geen expliciete serienummers die het wel of niet doen, dus helemaal zeker durf ik het niet te zeggen, omdat ‘ie niet in Nederland gekocht wordt. 

Beste wjb, is het ook mogelijk om een raspberry thuis te gebruiken voor de vpn verbinding ipv de NAS voor thuis?

https://www.raspberrypi.org/products/raspberry-pi-4-model-b/
 

Reputatie 7

Dat is mogelijk, maar ik heb geen ervaring met het installeren en configureren van een OpenVPN server op zo'n Raspberry Pi.

Reputatie 2

@Trivako 

Ik heb wel ervaring met OpenVPN op een Raspberry Pi.

Ik weet niet hoe technisch je bent maar het is vrij eenvoudig te configureren m.b.v. pivpn:

https://www.pivpn.io/

Raspberry Pi 4 is prima een 3 is in principe ook al meer dan voldoende.

Thanks👍

Nou, weer wat bezwaren voor de app in de televisie:

  • Het geluid is uitsluitend Dolby 2.0 (dus geen 5.1)
  • Er is geen ondertiteling voor slechthorende mogelijk (apart dat het wel in de app voor tablet en smartphone aanwezig is)
  • Duitse zenders niet beschikbaar
  • Geen teletekst (ook geen NOS TT app in de app-store v.d. tv gevonden)
Reputatie 3
Badge +1

Hebben jullie ook planning om de app voor LG tv van 2016 te ondersteunen? Ik heb sinds een week glasvezel met de tv decoder van arris. Maar op 4k geeft die veel problemen. Zou de app heel graag gebruiken. TV vervangen voor een nieuwere is geen optie aangezien dit de laatste OLED met 3D is.

@Raoul4one

Nee, die TV gaat niet ondersteunt worden voor de app. Dat kan ik wel met zekerheid zeggen. Het kost al genoeg om de apps te ontwikkelen / aan te passen dus één per merk lijkt me logisch. En dan de meeste recente modellen ook logisch.

Is jouw tv naast 3D ook al 4k UHD?

Overigens ondersteunt de app geen 4k dus die zenders krijg je er sowieso niet mee. De 4k zenders zijn en blijven uitsluitend via de decoder beschikbaar.
Verdere beperkingen van de app: Duitse zenders niet beschikbaar, geen teletekst, geen 888 ondertiteling, geen regionale zender(s), geen erotische zenders, ...

Ik heb ook 3D op moeten geven met aanschaf nieuwe tv. Kan de collectie BRD 3D alleen nog 2D afspelen. Maar dat is ook heel mooi en je hoeft die irritante bril niet meer op.

Je hebt wel een mooie tv en nog niet zo heel oud (4 jaar) dus die zou ik lekker nog even houden.

Heb je de Arris direct met de Experiabox verbonden of zit er bv een powerline adapter en/of switch tussen?

Reputatie 4
Badge

Toch vreemd dat via de app geen 4K wordt ondersteund. Alle apps (Netflix, Disney, YouTube, Amazon, appleTV, etc.) ondersteunen dit gewoon alleen KPN niet.

Verder zou de app gewoon dezelfde functies moeten krijgen als de box, gids weergave bijvoorbeeld. 

Geen 4k voor de app kan ik wel begrijpen maar waarom de app er voor oudere modellen niet is komt vreemd over, daar idd een disney+ en aanverwanten wel vanuit niets gelijk oudere modellen ondersteunen. 

Uiteraard kan je naar de tv casten, een oplossing die je moet liggen want 's avonds laat als ik op bed tv wil kijken dan heb ik geen zin in berichten op tablet of foon en heb die dan ook uitstaan.

Reputatie 3
Badge +1

@Raoul4one

Nee, die TV gaat niet ondersteunt worden voor de app. Dat kan ik wel met zekerheid zeggen. Het kost al genoeg om de apps te ontwikkelen / aan te passen dus één per merk lijkt me logisch. En dan de meeste recente modellen ook logisch.

Is jouw tv naast 3D ook al 4k UHD?

Overigens ondersteunt de app geen 4k dus die zenders krijg je er sowieso niet mee. De 4k zenders zijn en blijven uitsluitend via de decoder beschikbaar.
Verdere beperkingen van de app: Duitse zenders niet beschikbaar, geen teletekst, geen 888 ondertiteling, geen regionale zender(s), geen erotische zenders, ...

Ik heb ook 3D op moeten geven met aanschaf nieuwe tv. Kan de collectie BRD 3D alleen nog 2D afspelen. Maar dat is ook heel mooi en je hoeft die irritante bril niet meer op.

Je hebt wel een mooie tv en nog niet zo heel oud (4 jaar) dus die zou ik lekker nog even houden.

Heb je de Arris direct met de Experiabox verbonden of zit er bv een powerline adapter en/of switch tussen?

Kun je dat met zekerheid zeggen? Netflix en Disneyplus zijn wel beschikbaar op 4k en hdr en dolby vision op mijn "oude" tv. De tv die ik heb is idd 4k met passieve 3d, dus gewoon de brillen van pathe die gebruikt kunnen maken. Al met al ben ik niet helemaal positief over mijn overstap naar glasvezel van KPN. Tv kastje wat niet goed communiceert met mijn tv (waar meerderen last van hebben), snelheid wat niet volledig gehaald wordt (kan aan velen die thuiswerken liggen want schommelt enorm), de app die niet beschikbaar is op mijn tv waar het tv kastje al niet goed op werkt. Misschien door de slechte start dat de rest wel goed zal bevallen.

Ik blijf het raar vinden dat Android TV niet ondersteund wordt. De Arris 4K kastjes gebruiken het notabene, Je kan het via smartphones kijken maar bv een Shield TV kan je dus niet gebruiken. Ze kunnen het net zo implementeren als bij de smartphone app Of zelfs via de abonnements ID en code zoals bij LG TV's gedaan wordt. Chromecasten via een telefoon naar de shield naar de tv is gewoon raar.

Reputatie 6
Badge +8

Ik blijf het raar vinden dat Android TV niet ondersteund wordt. De Arris 4K kastjes gebruiken het notabene, Je kan het via smartphones kijken maar bv een Shield TV kan je dus niet gebruiken. Ze kunnen het net zo implementeren als bij de smartphone app Of zelfs via de abonnements ID en code zoals bij LG TV's gedaan wordt. Chromecasten via een telefoon naar de shield naar de tv is gewoon raar.

De Arris kastjes KUNNEN met Android werken, maar KPN heeft daar niet voor gekozen. Maar de iTV app voor Android telefoons zouden ze inderdaad best wel eens om kunnen bouwen voor AndroidTV. Zou niet eens zo veel werk moeten zijn. Maar ja… prioriteiten en naar klanten luisteren...

Reputatie 7

Maar de iTV app voor Android telefoons zouden ze inderdaad best wel eens om kunnen bouwen voor AndroidTV. Zou niet eens zo veel werk moeten zijn.

Ik denk dat dat nog wel eens tegen zou kunnen vallen immers de bediening via "touch" is toch echt wezenlijk anders dan via een afstandsbediening en vraagt daardoor voor een ander design.

Dan kan je, denk ik, beter de userinterface van de smart TV app voor bijvoorbeeld de Samsung pakken en die ombouwen naar het Android platform.

De app voor een televisietoestel is heel anders. Werkt met zendernummers danwel selecteren via de ab met de pijltjes en ok. Je tv heeft immers, zoals wjb terecht opmerkt, geen touchscreen.

Ook is de app voor een televisie nog kaler dan die voor tablet, smartphone, laptop.

Er mist behoorlijk veel t.o.v. de decoder.

  • Mindere beeldkwaliteit (zeker t.o.v. glaszenders 661 t/m 670)
  • Geen Duitse Zenders
  • Geen pluspakket on demand aanbod (te benaderen)
  • Geen Videoland aanbod beschikbaar (ook al heb je het pakket)
  • Geen teletekst
  • en dus ook geen 888 ondertiteling
  • Geen regionale zenders
  • Geen erotische zenders
  • Geen radiozenders
Reputatie 4
Badge

Beste KPN, 

De app werkt op zich prima, maar het zou erg fijn zijn als de app (menus) zou aansluiten bij de versie welke op de box staan. Denk aan bijvoorbeeld aan de weergave van de gids, dit zijn nu tegels.

Misschien is het mogelijk om hiervoor twee opties te maken, de gids met tegels en zoals in de box met een tijdlijn. Die vind ik persoonlijk veel overzichtelijker.

Verder zou het zeer prettig zijn als de app ook gewoon 4K en HDR ondersteund. Ik heb begrepen dat dit nog niet het geval is. 

 

Alvast bedankt.

Reputatie 7
Badge +25

Beste KPN, 

De app werkt op zich prima, maar het zou erg fijn zijn als de app (menus) zou aansluiten bij de versie welke op de box staan. Denk aan bijvoorbeeld aan de weergave van de gids, dit zijn nu tegels.

Misschien is het mogelijk om hiervoor twee opties te maken, de gids met tegels en zoals in de box met een tijdlijn. Die vind ik persoonlijk veel overzichtelijker.

Bedankt voor de feedback, ik zal het doorgeven. 

Verder zou het zeer prettig zijn als de app ook gewoon 4K en HDR ondersteund. Ik heb begrepen dat dit nog niet het geval is. 

Alvast bedankt.

Dit is inderdaad niet het geval. Wat vind jij van de kwaliteit als je kijkt? Te doen? Of echt te laag? Een 4K stream vraagt natuurlijk nogal wat bandbreedte voor tv's die veelal via WiFi zijn verbonden. De vraag is of dat wel wenselijk zou zijn… Afgezien nog van eventuele technische uitdagingen aan onze kant natuurlijk. We hebben overigens enige tijd geleden een enquête gehouden waar deze vraag in naar voren kwam.

Reputatie 4
Badge

Beste KPN, 

De app werkt op zich prima, maar het zou erg fijn zijn als de app (menus) zou aansluiten bij de versie welke op de box staan. Denk aan bijvoorbeeld aan de weergave van de gids, dit zijn nu tegels.

Misschien is het mogelijk om hiervoor twee opties te maken, de gids met tegels en zoals in de box met een tijdlijn. Die vind ik persoonlijk veel overzichtelijker.

Bedankt voor de feedback, ik zal het doorgeven. 

Verder zou het zeer prettig zijn als de app ook gewoon 4K en HDR ondersteund. Ik heb begrepen dat dit nog niet het geval is. 

Alvast bedankt.

Dit is inderdaad niet het geval. Wat vind jij van de kwaliteit als je kijkt? Te doen? Of echt te laag? Een 4K stream vraagt natuurlijk nogal wat bandbreedte voor tv's die veelal via WiFi zijn verbonden. De vraag is of dat wel wenselijk zou zijn… Afgezien nog van eventuele technische uitdagingen aan onze kant natuurlijk. We hebben overigens enige tijd geleden een enquête gehouden waar deze vraag in naar voren kwam.

 

De kwaliteit is best aardig maar 4K moet echt geen probleem zijn. Ik gebruik op dezelfde TV ook Netflix, Youtube, AppleTV en Disney+ (allen als app) en die streamen prima 4K. Full HD moet img helemaal geen probleem zijn, maar ik vraag me af of dat al gebeurd? Dus dat moet voor KPN prima mogelijk zijn.

 

Verder top dat je het doorgeeft, zit ook in de pilot van het nieuwe menu, en het valt me op dat dit nieuwe menu gelijk is aan dat van de app. Zou dus mooi zijn als er meer functionaliteiten op de app komen. en vica-versa natuurlijk.

Reputatie 7

Een 4K stream vraagt natuurlijk nogal wat bandbreedte voor tv's die veelal via WiFi zijn verbonden. De vraag is of dat wel wenselijk zou zijn… Afgezien nog van eventuele technische uitdagingen aan onze kant natuurlijk.

Met de Netflix app op mijn televisie kan ik ook gewoon 4K Ultra-HD titels kijken dus zou je zeggen dat dat ook mogelijk zou moeten kunnen zijn via de smart TV app.

Nu is een 4K Ultra-HD stream op een TV ontvanger van KPN met een verbruik van 26Mbps wel zwaarder dan die van Netflix en zit hem de crux in variable bitrates. Als de bandbreedte het niet toestaat (bijvoorbeeld omdat de wifi wat zwakker is) dan kan Netflix terugschakelen naar een lagere bitrate terwijl de stream van KPN altijd dezelfde bitrate heeft en dan dus gaat haperen. Ik kan me inderdaad voorstellen dat variabele bitrates technisch nogal wat impact kunnen hebben en al helemaal bij live uitzendingen en in een IGMP multicast omgeving.

Overigens heb ik onze televisies wel met een netwerkkabel zodat er altijd voldoende bandbreedte beschikbaar is en het kijken naar een 4K Ultra-HD titel via Netflix ook geen impact heeft op de andere wifi gebruikers.

@Slontje. Tja, hier heb ik de app ook, maar handig….

En ook bij de losse decoder, met meer mogelijkheden, gebruik je 1 afst.bed. Dat decodertje is maar klein en staat absoluut niet in de weg.

Pluspunt van de Televisie app tov de phone/tablet/laptop: je kunt gewoon met de cijfers van je Samsung (of LG) afst.bed. de zenders kiezen. Maar verder...

“Paar” minpuntjes die ik inmiddels heb geconstateerd.

  • Mindere beeldkwaliteit; m.n. opnamen (op een groot scherm moet je de decoder ‘willen’ gebruiken; zeker met glasvezel)
  • Geen Duitse Zenders
  • Geen pluspakket on demand aanbod (niet te benaderen)
  • Geen Videoland aanbod beschikbaar (ook al heb je het pakket)
  • Geen teletekst
  • en dus ook geen 888 ondertiteling
  • Geen regionale zenders/lokale tv-zender
  • Geen erotische zenders (ook het pakket niet als je dat hebt)
  • Geen radiozenders
  • Uiteraard ook geen apps binnen de app (Netflix, Amazon, Youtube en verder wat onder Apps op TV in de decoder zit)
Reputatie 4
Badge

@Slontje. Tja, hier heb ik de app ook, maar handig….

En ook bij de losse decoder, met meer mogelijkheden, gebruik je 1 afst.bed. Dat decodertje is maar klein en staat absoluut niet in de weg.

Pluspunt van de Televisie app tov de phone/tablet/laptop: je kunt gewoon met de cijfers van je Samsung (of LG) afst.bed. de zenders kiezen. Maar verder...

“Paar” minpuntjes die ik inmiddels heb geconstateerd.

  • Mindere beeldkwaliteit; m.n. opnamen (op een groot scherm moet je de decoder ‘willen’ gebruiken; zeker met glasvezel)
  • Geen Duitse Zenders
  • Geen pluspakket on demand aanbod (niet te benaderen)
  • Geen Videoland aanbod beschikbaar (ook al heb je het pakket)
  • Geen teletekst
  • en dus ook geen 888 ondertiteling
  • Geen regionale zenders/lokale tv-zender
  • Geen erotische zenders (ook het pakket niet als je dat hebt)
  • Geen radiozenders
  • Uiteraard ook geen apps binnen de app (Netflix, Amazon, Youtube en verder wat onder Apps op TV in de decoder zit)

Klopt helemaal,

maar de punten van de zenders kan KPN natuurlijk makkelijk doorvoeren. De beeldkwaliteit zou ook opgelost kunnen worden door KPN. en de apps heb je ook niet nodig want die heb je als app op je tv zitten.

 

Het grote voordeel is dan dat je niet noodzakelijk extra kastjes nodig hebt, met de bijbehorende kabels enzo. Zelf ervaar ik de app dan ook als zeer handig en ik denk dat nog meer mensen dat vinden, maar voor het gebruiksgemak zou KPN gewoon nagenoeg alle functies moeten toevoegen. Zou ok niet weten waarom dat niet zou kunnen.

 

Tevens ondersteuning voor Philips tv's zou toch moeten lukken als twee nederlandse spelers. 

Reageer