De Smart TV app van KPN

De Smart TV app van KPN
Reputatie 7
Badge +25

Met de KPN Smart TV app kijk je op je Smart TV direct naar je favoriete tv-programma’s zonder dat je een tv-ontvanger nodig hebt. Dat betekent dat je geen kabels meer door de kamer hebt lopen of apparatuur hoeft te plaatsen. Je start simpelweg je televisie, gaat naar de KPN Smart TV app en je kan televisie kijken. We vertellen je er hier alles over.
 

Wat is de KPN Smart TV app?

Met deze app kan je gemakkelijk tv kijken zonder extra apparatuur. Je kunt deze app vergelijken met de iTV app voor je mobiel, met het verschil dat je deze app downloadt en gebruikt op je Smart TV. Je vindt er alle basisfuncties in terug, zoals begin gemist, de tv-gids, terugkijken, je opnames en een overzicht van alle films en series uit je pakket. Ook kan je in het basispakket kijken naar ongeveer 62 zenders. Voor een aantal zenders zijn de rechten exclusief voor de tv-ontvanger. Ook zijn er een aantal regionale zenders beschikbaar. Bekijk hier het volledige zenderoverzicht.

 


Wat kan ik met de KPN Smart TV app?


Kijk vanaf het begin

Begin gemist? Dat is vanaf nu verleden tijd. Start het programma vanaf het begin.

Opnames inplannen en bekijken

Zelf bepalen wanneer je een programma terugkijkt? Plan dan (serie) opnames en kijk deze terug wanneer het jou uitkomt. Hiervoor heb je wel het Opnemen Pakket nodig.

Live TV pauzeren

Net als via de tv-ontvanger en de iTV online app kan je live tv pauzeren. Jij bepaalt vanaf waar en wanneer je verder kijkt (tot 7 dagen terug).

Filter op type programma in de gids

Geen eindeloze lijst met programma's, maar zie alleen de programma's die interessant voor jou zijn.

Zenderaanbod

Het zenderaanbod is gelijk aan de iTV online app.

On Demand

Ook On Demand films en series zijn beschikbaar via de KPN Smart TV app. Je vindt de optie in het menu van de app. 

 

De KPN Smart TV app gebruiken

De KPN Smart TV app is gratis te gebruiken voor alle KPN klanten met een Internet & TV abonnement van KPN. De app is beschikbaar in de app store voor Smart TV's van Samsung of LG (bouwjaar 2017 of nieuwer). Heb je een Philips of Sony TV met Android als besturingssysteem? Dan kun je de app downloaden via de Play Store.
 

Smart TV app

 

Veelgestelde vragen

Hoe weet ik of mijn televisie geschikt is?

De Smart TV app is geschikt voor tv’s van Samsung & LG uit 2017 of nieuwer. Zoek naar ‘KPN iTV’ in de app store van je Smart TV. Als je de app kunt vinden, betekent dit dat jouw tv geschikt is. 
 

Ook is de Smart TV app geschikt voor apparaten met Android TV OS. Dit zijn bijvoorbeeld sommige televisies van Sony en Philips, mediaspelers zoals de Nvidia Shield of de Xiaomi box, en ook de nieuwe Google Chromecast 4 met Google TV. Je kunt eenvoudig controleren of jouw Android TV apparaat geschikt is voor de app door de KPN iTV app te zoeken in de Play Store. Kun je de app niet vinden? Dan is je apparaat helaas niet geschikt voor de app.

 

Waar vind ik de KPN Smart TV app?

Je kan de app downloaden in de appstore van je TV. Zoek naar KPN en download vervolgens de app. Na het starten van de app voer je het abonnementsnummer (14 cijfers) en de pincode (4 cijfers) in. Je kan deze gegevens vinden in MijnKPN onder: Producten > Thuis > Informatie & Instellingen. Daarna kan je lekker televisie kijken.

 

Kan ik de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken?

Ja, je kan de Smart TV app naast de tv-ontvanger gebruiken. Als je wil wisselen tussen de Smart TV app en de tv-ontvanger, dan zul je op je tv van “source” moeten veranderen. Dit doe je door met de afstandsbediening van je televisie op de Home-button te drukken en vervolgens ga je naar “Source”. Hier selecteer je de tv-ontvanger. Met de KPN-afstandsbediening druk je op de input-button en selecteer je de tv-ontvanger.

 

Kan ik de KPN Smart TV app installeren op meerdere tv’s?

Je kunt de Smart TV app installeren op meerdere tv’s of Android TV toestellen, maar je kunt slechts op één apparaat tegelijkertijd kijken.

 

Waar vind ik mijn abonnementsnummer of mijn pincode?

Je hebt een abonnementsnummer en een pincode nodig om in te loggen op de KPN Smart TV app op je tv.

 

Het abonnementsnummer (14 cijfers) voor Interactieve TV vind je in MijnKPN onder ‘Thuis’ > ‘Interactieve TV’ > ‘Abonnement’ > ‘Abonnementsnummer’.

 

Als je je pincode bent vergeten, kun je deze resetten wanneer je verbonden bent met je thuisnetwerk. Gebruik hiervoor de Servicetool.

 

Hoe werkt het kinderslot?

De KPN Smart TV app neemt de kinderslot-instellingen over van de tv-ontvanger. Heb je het kinderslot geactiveerd via de tv-ontvanger, dan is kinderslot ook actief op de KPN Smart TV app. Je kunt het kinderslot ontgrendelen door op een item met kinderslot te klikken en de pincode in te voeren. Je schakelt hiermee kinderslot uit voor de gehele sessie.

Je kunt kinderslot ook tijdelijk uitschakelen via het Instellingen menu. Dit doe je in Instellingen > Kinderslot. Klik op ‘Tijdelijk uitschakelen’ en voer je pincode in. Als je de Kinderslot instellingen wilt wijzigen, doe je dat op de tv-ontvanger via Menu > Instellingen > Kinderslot.

 

Voor meer informatie over de Smart TV App kun je ook terecht op https://www.kpn.com/smarttv. Heb je daarna nog vragen? Laat ze dan gerust hier onder het topic achter.


Laatste update: 21-12-2021


2084 reacties

Reputatie 7

Nog steeds niemand die de app heeft kunnen downloaden via Android tv???

Ik heb hem zelf moeten verwijderen omdat hij niet meer werkte op mijn Sony KD-43XD8305 nadat deze vandaag een update van Android TV heeft ontvangen.

Reputatie 1
Badge

Bij mij werkt de app nu op een Philips Android tv uit 2019 en een Nvidia Shield. Ik heb de app opgezocht in de Google Play store op beide apparaten afzonderlijk.

 

 

Reputatie 1

Ja, kon nu wel selecteren voor mijn Philips televisie en ben nu druk aan het kijken, testen en verkennen van de app!

:grinning:

Reputatie 2
Badge

Ik zou de app graag willen gebruiken in mijn verhuur huis in Oostenrijk, lijkt me een ideale oplossing, maar goed dan moet ie nog wel over de grens (buiten je eigen KPN netwerk) gaan werken.

Dat gaat alleen werken als je de televisie via een VPN verbinding met jouw thuisnetwerk laat communiceren. Het iTV platform ziet de televisie dan alsof deze thuis staat.

Let er wel op dat de gasten in jouw huis in Oostenrijk dan ook jouw opnames kunnen bekijken en, als ze dat zouden willen, kunnen verwijderen.

Ja, snap ik. Bedankt voor het meedenken. Zou dan eigenlijk via een apart (gast) abonnement moeten. Misschien komt dit ooit als (betaalde optie voor Nederlanders in het buitenland, lijkt me prima!

Badge +12

Ook voor klanten van XS4ALL (zoals ik) werkt de app. Zojuist geïnstalleerd en getest een Philips Android TV met abonneenummer van XS4ALL. Op zich is het veelbelovend al mag het allemaal nog wel wat soepeler. Ook de beelden haperen soms een heel klein beetje. 

Reputatie 2
Badge

De app is binnen. Wel traag met laden. Maar begin is er

Reputatie 5
Badge +5

Hier nu ook op mijn philips tv. Hapert veel en is best traag. Maar een bèta dus op naar verbetering. 

Reputatie 6
Badge +8

Hier ook geïnstalleerd op mijn Philips 65OLED803. Het werkt “best OK”. De app voelt wat sloom aan (de Canal Digital app voelde wat sneller aan) maar doet wat het moet doen.

De beeldkwaliteit is inderdaad maar matig met 720p. Grappig om te zien, maar ik blijf mijn Arris verder maar gebruiken ;-)

Hier nu ook op mijn philips tv. Hapert veel en is best traag. Maar een bèta dus op naar verbetering. 

Dat heb ik ook op mijn Philips tv

Maar dat ondervind ik ook met kodi als ik van de nas stream

De kpn app draait wat soepeler op mijn nvidia shield tv pro 

Net of de cpu van de Philips tv het niet kan verwerken of zoiets 

 

 

Ik heb de app kunnen installeren.

Reputatie 5
Badge +5

Hier nu ook op mijn philips tv. Hapert veel en is best traag. Maar een bèta dus op naar verbetering. 

Dat heb ik ook op mijn Philips tv

Maar dat ondervind ik ook met kodi als ik van de nas stream

De kpn app draait wat soepeler op mijn nvidia shield tv pro 

Net of de cpu van de Philips tv het niet kan verwerken of zoiets 

 

 

Ik heb hier ook NLZIET en TV Vlaanderen en dat loopt super. Maar in de betafase dus misschien komt het goed.

werkt op nieuwe Chromecast for Google TV. kwaliteit is ok. helaas net als bij vele apps, bij opstarten geen live tv. je moet eerst bladeren door gids of lijst programma's. ik mis dus ouderwetse tv functionaliteit: aanzetten en meteen kijken naar wat er op televisie draait. of vraag ik teveel?

Hoe zet ik de ondertiteling aan?

Reputatie 7

werkt op nieuwe Chromecast for Google TV. kwaliteit is ok. helaas net als bij vele apps, bij opstarten geen live tv. je moet eerst bladeren door gids of lijst programma's. ik mis dus ouderwetse tv functionaliteit: aanzetten en meteen kijken naar wat er op televisie draait. of vraag ik teveel?

En wat vind je van de gebruiksvriendelijkheid van de gids?

@jurjen74

ja klopt ik heb de pro maar dat mag niks uit maken op die van jou moet het werken

even geduld

ik snap nog niet dat er geen linkje naar het .apk bestand (app)is dan kun je hem zelf installeren ben je niet afhankelijk van die playstore

Hij kon nu wel geinstalleerd worden. Het is iig opgelost! 

Ik heb het gisteren op mijn Chromecast (wit) geïnstalleerd, als ik NordVPN uitzet, dan werkt het goed. Ik heb tot nu toe geen bugs gevonden. Natuurlijk heb ik ook mijn voorkeuren en zou ook liever opstarten met live tv, maar in de bèta fase ben ik zeker niet ontevreden. 
Helaas is het voor mij, zolang er enkel op het KPN-netwerk in huis gekeken kan worden, geen echte oplossing. Ik heb normaliter altijd mijn vpn aanstaan, aangezien ik regelmatig naar buitenlandse (geo) zenders kijk. Zodra dat opgelost is, dan ben ik fan!

Reputatie 7

Helaas is het voor mij, zolang er enkel op het KPN-netwerk in huis gekeken kan worden, geen echte oplossing.

Dat zal zo blijven, de smart-TV apps zijn puur en alleen voor thuisgebruik en dan ook nog eens, maar ik begrijp, op maximaal één apparaat tegelijkertijd.

Hoe zet ik de ondertiteling aan?

@JanD 

Ondertiteling voor slechthorenden is niet beschikbaar in de app voor televisies. Wel via mobiel en tablet. Dan ook te casten met ondertiteling via Chromecast.

Ondertiteling werkt ook via de laptop, maar als je dan cast naar de Chromecast valt de ondertiteling (ook) weg.

Zie ook mijn opsomming van beperkingen eerder in dit topic.

Reputatie 6
Badge +2

Helaas is het voor mij, zolang er enkel op het KPN-netwerk in huis gekeken kan worden, geen echte oplossing.

Dat zal zo blijven, de smart-TV apps zijn puur en alleen voor thuisgebruik en dan ook nog eens, maar ik begrijp, op maximaal één apparaat tegelijkertijd.

 

Dat het alleen op het KPN-netwerk kan, tja, daar kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen, maar maximaal één apparaat tegelijkertijd (met de huidige glasvezelsnelheden), daar kan ik totaal geen begrip voor opbrengen en ik hoop dat ze dat zelf ook een keer gaan inzien. Als ik een tv-abonnement heb, dan wil ik er zelf voor kiezen hoe ik daar naar kijk en niet vastzitten aan een bepaald apparaat. En eigenlijk zou het netwerk dat ik daar voor gebruik ook van ondergeschikt belang moeten zijn. Ik betaal uiteindelijk voor de dienst tv en KPN zou die ongeacht de omstandigheden moeten leveren. Als ik dat vervolgens wil doen op een inbelabonnementje alsof het nog 1997 is, dat is dan mijn zorg.

Reputatie 7

Helaas is het voor mij, zolang er enkel op het KPN-netwerk in huis gekeken kan worden, geen echte oplossing.

Dat zal zo blijven, de smart-TV apps zijn puur en alleen voor thuisgebruik en dan ook nog eens, maar ik begrijp, op maximaal één apparaat tegelijkertijd.

Dat het alleen op het KPN-netwerk kan, tja, daar kan ik nog enigszins begrip voor opbrengen, maar maximaal één apparaat tegelijkertijd (met de huidige glasvezelsnelheden), daar kan ik totaal geen begrip voor opbrengen en ik hoop dat ze dat zelf ook een keer gaan inzien.

Als iedereen via de smart-TV televisie gaat kijken dan zou het netwerk volledig vastlopen. Je kunt dan wel praten over "glasvezelsnelheden" maar het gaat helemaal niet over het lijntje van jouw woning naar de PoP, maar om de rekencapaciteit van de PoP zelf en de lijn tussen de PoP en de centrale infrastructuur. Stel dat er op jouw PoP 1500 televisies aangesloten zijn, dan moet die PoP zo'n 9Gbps aan data routeren. En dan heb ik het alleen over data voor de smart-TV app. Op zich ook nog niet zo'n probleem maar trek dat even door naar de achterzijde van het iTV platform waar hele steden op aangesloten zijn. Daar moeten dan vele Tbps verspijkerd worden.

Nu hoor ik je denken ... en nu dan ... nu kijken al die mensen toch ook televisie. Klopt, maar weet dat nog altijd zo'n 80% live televisie gekeken wordt en dat gaat m.b.v. IGMP multicasting waardoor elke TV stream meer één keer voor alle aangesloten TV ontvangers verstuurd hoeft te worden en niet voor elke smart-TV app apart.

 

Ook ik heb de app later op de avond kunnen installeren, echter inloggen is compleet onmogelijk.

Mn abonneenummer was even zoeken, maar de pincode werd en wordt niet geaccepteerd.

Pincode resetten werkte wel, maar de gewijzigde pincode werd ook na een uur, geweigerd.

ik krijg inloggegevens onjuist” en foutkode 401-3162.

Het lijkt of KPN voor deze app een eigen database met pincodes heeft, die niet wordt gesynchroniseerd met de rest van hun systemen.

De helpdesk is wel vriendelijk hoor, maar was niet bekend met het feit dat de app nu voor CC wGTV beschikbaar is, en kon me ook niet helpen. Is er een standaard pincode voor deze app ?

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

werkt op nieuwe Chromecast for Google TV. kwaliteit is ok. helaas net als bij vele apps, bij opstarten geen live tv. je moet eerst bladeren door gids of lijst programma's. ik mis dus ouderwetse tv functionaliteit: aanzetten en meteen kijken naar wat er op televisie draait. of vraag ik teveel?

En wat vind je van de gebruiksvriendelijkheid van de gids?

een voor een:

start-

vind ik minst nuttig, lijkt op de start menu van streaming apps: aanbevelingen, trending etc. Ben geen fan. maar geen punt, je hoeft dit niet te gebruiken. Mijn voorkeur zou zijn, live tv van laatst gekozen zender. Maak het anders en user settings

nu op tv-

best tof vind ik. eigenlijk alle zenders met een tegeltje waar huidige programma scherm staat, en hoe ver die is momenteel. overzichtelijk. helaas zie je maar 8 zenders volledig, althans ik op mijn full hd tv. de 4 tegels in onderste rij zie ik maar half, mss als ik hogere resolutie heb op m'n tv zie ik meer, geen idee. mijn tip zou zijn om dit instelbaar te maken

tv gids- ik vind deze onhandig. alle programma's op live tegel, net als bij "nu op tv". je ziet dus maar 2 of 3 zenders tegelijk, veel scrollen dus.  ik vind de gids op de decoder veel fijner en overzichtelijker. als het aan mij ligt, geen grote tegels maar gewoon tekst zoals op het decoder

opnames-

geen opmerkingen, ok

films, series, sport-

heel goed vind ik

instellingen-

allen kinderslot, zal wel uitgebreid worden in de toekomst denk ik

 

 

Ook ik heb de app later op de avond kunnen installeren, echter inloggen is compleet onmogelijk.

Mn abonneenummer was even zoeken, maar de pincode werd en wordt niet geaccepteerd.

Pincode resetten werkte wel, maar de gewijzigde pincode werd ook na een uur, geweigerd.

ik krijg inloggegevens onjuist” en foutkode 401-3162.

Het lijkt of KPN voor deze app een eigen database met pincodes heeft, die niet wordt gesynchroniseerd met de rest van hun systemen.

De helpdesk is wel vriendelijk hoor, maar was niet bekend met het feit dat de app nu voor CC wGTV beschikbaar is, en kon me ook niet helpen. Is er een standaard pincode voor deze app ?

*Admin: reactie samengevoegd met bestaand topic

vreemd, ik kon met mijn gewone pin inloggen die ook met het tv kastje werkt. voor kinderslot met name...

Reputatie 7

tv gids- ik vind deze onhandig. alle programma's op live tegel, net als bij "nu op tv". je ziet dus maar 2 of 3 zenders tegelijk, veel scrollen dus.  ik vind de gids op de decoder veel fijner en overzichtelijker. als het aan mij ligt, geen grote tegels maar gewoon tekst zoals op het decoder

Dan ben ik niet de enige die die mening is toebedeeld. Ik hoop oprecht dat niet alleen "design" maar ook "usability" aandacht zal gaan krijgen van het developmentteam van KPN want daar schort het mijns inziens vaak aan. Het lijkt er op dat vandaag de dag alles draait om "het moet er gelikt uit zien" i.p.v. het mijns inziens veel belangrijkere criterium "het moet makkelijk werken". 

tv gids- ik vind deze onhandig. alle programma's op live tegel, net als bij "nu op tv". je ziet dus maar 2 of 3 zenders tegelijk, veel scrollen dus.  ik vind de gids op de decoder veel fijner en overzichtelijker. als het aan mij ligt, geen grote tegels maar gewoon tekst zoals op het decoder

Dan ben ik niet de enige die die mening is toebedeeld. Ik hoop oprecht dat niet alleen "design" maar ook "usability" aandacht zal gaan krijgen van het developmentteam van KPN want daar schort het mijns inziens vaak aan. Het lijkt er op dat vandaag de dag alles draait om "het moet er gelikt uit zien" i.p.v. het mijns inziens veel belangrijkere criterium "het moet makkelijk werken". 

Helemaal eens een lijst vindt ik ook prettig

Ik ben niet zo, n voorstander van die "tegels"

En onderin met zappen zie ik ook liever de info net als de tv ontvanger 

 

Reageer