Beantwoord

HDMI-CEC niet ondersteund op tv-ontvanger KPN

  • 10 December 2019
  • 93 reacties
  • 5278 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

93 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Hallo @MusicIsMyLife Welkom wederom hier op het KPN Forum. Ik weet zeker dat mijn collega's meer doen dan enkel achteroverleunen en hun salaris opstrijken. 

Ik kan je vooralsnog niets concreets melden over HDMI-CEC, maar ik heb je vraag doorgespeeld. Ik laat je vanzelfsprekend weten welke antwoorden ik terugkrijg. 

Hi Moderator Bart, we zijn bijna een half jaar verder. Al bericht terug van je collega's aan wie je de vraag hebt doorgespeeld?  

@Bart_ 

Zie hierboven :)

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben bang dat ik nog niets concreets heb gehoord, heren. Het staat wel degelijk op de agenda, maar wanneer en hoe is onduidelijk. Ik heb nogmaals navraag gedaan! 

Reputatie 3
Badge +1

Zou idd welkom zijn als kpn kastje uit gaat als tv uit gaat en weer aan als tv aan gaat. Door standby scherm wat constant beeld geeft, zet mijn tv het kastje niet aan. Als er helemaal geen beeld zou zijn zou de tv nog vragen of hij hem aan moet zetten. Zijn zoveel welkome opties.

Voor de gene die negatief reageren, ik snap jullie reacties niet. Het zijn opties die je ook uit kunt zetten zodat je er geen last van hebt. Maar het is wel een voordeel als hij aan gaat zodra je tv aan gaat. Scheelt wat handelingen. En voor mijn kinderen zou het reuze handig zijn dat ik niet elke keer op tv input moet zetten als ik een andere hdmi input heb gebruikt.

Kan ook andersom instellen. Kpn kastje aan, gaat tv aan en op die bron. Zet je uit en ander apparaat aan gaat ie automatisch aan op die andere hdmi poort.

Reputatie 6
Badge +8

Op andere plaatsen klaagt men ook over het gebrek aan HDMI-CC:

 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/62529534#62529534

 

Het blijft wel frapant dat KPN wel zo lomp kan zijn om HDR standaard aan te zetten op niet HDR zenders. Vervolgens doodleuk roept dat er niets aan de hand is en pas als de media er op duikt z'n keutel intrekt, maar als het om een doodeenvoudige standaard als HDMI-CEC gaat welke ook nog eens superklantvriendelijk is haar kop volledig in het zand steekt.

Echt… Het maakt mij wel erg benieuwd naar de manager die verantwoordelijk is voor dit soort keuzes bij KPN. In ieder geval iemand met 0 verstand van de techniek achter digitale TV en klantenservice. Waarschijnlijk een Excel-sheet manager.

Zou idd welkom zijn als kpn kastje uit gaat als tv uit gaat en weer aan als tv aan gaat.

Deze functie is wat overbodig aangezien de knoppen om tv en ontvanger aan/uit te zetten pal naast elkaar zitten.

En ik moet er niet aan denken. Wel 2 X per dag ga ik van TV kijken naar radio kijken. Dan zet ik de televisie uit. Heb de versterker al zo ingesteld dat ie niet uitgaat met de TV, die had die instelling gelukkig. Zodat ik het volume wel via de TV (met de ab van KPN dus) kan regelen.

Maar ik zet graag zelf aan en uit wat ik op dat moment aan of uit wil hebben.

Enige handige van cec is dat het volume v.u. de tv naar de versterker wordt aangestuurd. Overige functies (aan/uit ‘alle’ apparaten) vind ik maar zeer onpraktisch.

Mocht het niet uitschakelbaar zijn i.h. menu … de hdmi-cec killer ligt er al.

Reputatie 3
Badge +1

Zou idd welkom zijn als kpn kastje uit gaat als tv uit gaat en weer aan als tv aan gaat.

Deze functie is wat overbodig aangezien de knoppen om tv en ontvanger aan/uit te zetten pal naast elkaar zitten.

En ik moet er niet aan denken. Wel 2 X per dag ga ik van TV kijken naar radio kijken. Dan zet ik de televisie uit. Heb de versterker al zo ingesteld dat ie niet uitgaat met de TV, die had die instelling gelukkig. Zodat ik het volume wel via de TV (met de ab van KPN dus) kan regelen.

Maar ik zet graag zelf aan en uit wat ik op dat moment aan of uit wil hebben.

Enige handige van cec is dat het volume v.u. de tv naar de versterker wordt aangestuurd. Overige functies (aan/uit ‘alle’ apparaten) vind ik maar zeer onpraktisch.

Mocht het niet uitschakelbaar zijn i.h. menu … de hdmi-cec killer ligt er al.

Weet niet of jij een nvidia shield hebt, maar daar zie je dus hoe uitgebreid je het kunt instellen. Je kunt bijvoorbeeld apart kiezen of hij aan gaat met je tv, of hij uit gaat met je tv en of hij de input van je tv mag veranderen naar de aangesloten hdmi poort.

In jouw geval kun je dan bij het beluisteren van radio gewoon je tv uit zetten zonder dat kpn kastje uit gaat mits je die optie uit zet. Scheelt ook jou elke keer 1 knop indrukken, maar ook indien je andere apparatuur hebt om handmatig van bron te wisselen.

Zoals ik al zei snap ik jouw reactie niet. Lijkt alsof je een mening geeft zonder je echt in te verdiepen. Alles wat je als nadeel opnoemt is niet van toepassing. Maar berichten als de jouwe zullen kpn alleen maar impulsen geven om hier niet mee aan de slag te gaan. Terwijl ze de gebruikers ervaring hiermee zoveel beter kunnen maken. Mijn vrouw bijvoorbeeld vindt het maar niets zoals het nu allemaal moet.

En er zijn naast het volume nog zoveel meer toepassingen bedenkbaar. Zoals het kunnen bedienen van de kpn kast met de pijltjestoetsen van je tv afstandsbediening. Niks mis met die van kpn, maar mensen met een lg bijvoorbeeld met magic remote hebben die toch liever om de tv te bbedienen dan die van kpn. Een muis aanwijzer gaat nu eenmaal sneller dan steeds pijltjes toetsen gebruiken op de tv. De shield kun je ook gewoon met de pijltjestoetsen via hdmi-cec bedienen.

maar mensen met een lg bijvoorbeeld met magic remote hebben die toch liever om de tv te bbedienen dan die van kpn.

Daar is niet per se CEC voor nodig. Met een Samsung televisie kun je alles al (met de Samsung remote! ) wat jij noemt. Ik heb een Samsung in huis en werkt perfect samen met de KPN ITV ontvanger én de versterker. Die laatste schakelt aut. naar de optische input voor geluid direct v.a. de tv en als de tv uitgezet wordt schakelt de versterker naar de analoge verbinding (voor radio voldoende).
Verder is LG ook begonnen met geïntegreerde bediening met eigen afst.bed. Je kunt dan álles met de magic remote behalve teletekst. (maar dat gaat weer uitstekend met de TT-app op een smartphone :wink: ; dan ook subs bladeren).

Reputatie 7
Badge +20

Heren. De update is dat het op de planning staat en geïmplementeerd zal gaan worden. Men werkt er dus aan. Wanneer het zal gaan gebeuren is echter nog niet duidelijk. 

Reputatie 7

Heren. De update is dat het op de planning staat en geïmplementeerd zal gaan worden. Men werkt er dus aan. Wanneer het zal gaan gebeuren is echter nog niet duidelijk. 

Dat betekent dus dat eindelijk de energiespaarstand (deep-sleep) weer terug zal gaan komen.

Dat is een heel mooi bericht, nu maar hopen dat het in de planning niet steeds naar achteren geschoven gaat worden omdat andere dingen een hogere prioriteit gaan krijgen.

Reputatie 3
Badge +1

maar mensen met een lg bijvoorbeeld met magic remote hebben die toch liever om de tv te bbedienen dan die van kpn.

Daar is niet per se CEC voor nodig. Met een Samsung televisie kun je alles al (met de Samsung remote! ) wat jij noemt. Ik heb een Samsung in huis en werkt perfect samen met de KPN ITV ontvanger én de versterker. Die laatste schakelt aut. naar de optische input voor geluid direct v.a. de tv en als de tv uitgezet wordt schakelt de versterker naar de analoge verbinding (voor radio voldoende).
Verder is LG ook begonnen met geïntegreerde bediening met eigen afst.bed. Je kunt dan álles met de magic remote behalve teletekst. (maar dat gaat weer uitstekend met de TT-app op een smartphone :wink: ; dan ook subs bladeren).

Volgens mij alleen als kastje binnen ir bereik van tv staat. En laat ie bij mij en bij velen nou netjes in een kastje staan. Hdmi cec werkt ook als alles binnen in een kast staat. 

@Raoul4one

Na wat testen (met een 3 dubbel gevouwen theedoek over de ontvanger) kwam ik er gisteren ook achter dat het zelfs via de TV ab inderdaad dan niet werkt. En dus ook niet in een kastje. Kennelijk zit er op het tv toestel zélf dan ook een IR zender.

Bij mij staat de ontvanger achter de tv en dus ook redelijk uit het zicht (tussen scherm en tafel zit tegenwoordig wat ruimte). Ik vind het kunnen zien van het zendernummer toch wel prettig.

Met een nieuwe Samsung of LG televisie kun je de daarin aanwezige KPN ITV app gebruiken. Reageert ook op cijfertjes.
Een nieuwe Sony of Philips heeft Chromecast ingebouwd. Dan kun je tv kijken op je TV via je tablet of smartphone of laptop (via Google Chrome tv.kpn.com). Om het “probleem” te omzeilen.
Nota Bene: de apps hebben niet alle mogelijkheden! (oa. geen radio)

Met HDMI CEC zal bediening in een kastje (via de ab van de tv zelf) geen probleem moeten zijn.

Bart KPN moderator schreef: Heren. De update is dat het op de planning staat en geïmplementeerd zal gaan worden. Men werkt er dus aan. Wanneer het zal gaan gebeuren is echter nog niet duidelijk. 

Wij hebben net een uur of 2 een nieuwe Philips oled aan de muur hangen ter vervanging van onze “oude" Samsung qled. Waar wij voorheen de decoder van Kpn vrijwel niet gebruikten en alles met de Samsung afstandsbediening deden werkt dit met de Philips niet. De LG app is moet voor Philips Android TV beschikbaar. Dit is voor ons een showstopper voor het hebben van Kpn. Wij hadden al voor zondag op de planning staan om het abonnement wat wij hadden te bekijken (tarief / wat nemen we af) maar dit is voor ons een reden te switchen van aanbieder. Welke aanbieders hebben een decoder welke wel compatibel zijn met HDMI CEC?

Een OLED en dan wil je de app gebruiken? De beeldkwaliteit van de ontvanger is echt beter dan die van de app. Je doet de kwaliteit van je OLED tv tekort met alleen de app. Ik heb 2 LG's (waarvan één OLED) en gebruik de app zelden of nooit. De AB van KPN doet 't bij mij prima, voor zowel tv als aangesloten soundbar.

Stel de ontvanger bij voorkeur in op 1080i (de kwaliteit waarmee de meeste programma's de studio verlaten) en dan zal de tv de optimale opschaling verzorgen; tenzij je ook een 4k UHD abo hebt, maar dat denk ik niet want die zenders kun je met de app al helemaal niet bekijken.. Verder ontbreken in de app nog een aantal functies, die de ontvangers wel hebben (b.v. radiozenders). Ik zie de app vooral als een doekje voor 't bloeden als er problemen zijn met de ontvangers, zoals een paar dagen geleden (ook al had ik daar geen last van).

Reputatie 7

Dit is voor ons een showstopper voor het hebben van Kpn. Wij hadden al voor zondag op de planning staan om het abonnement wat wij hadden te bekijken (tarief / wat nemen we af) maar dit is voor ons een reden te switchen van aanbieder. Welke aanbieders hebben een decoder welke wel compatibel zijn met HDMI CEC?

Wow, dus het niet ondersteunen van HDMI-CEC is ineens de reden om te switchen van provider? Ongelofelijk, speelt de beeldkwaliteit dan geen enkele rol meer vandaag de dag?

Soms kan ik de gedachtengang van mensen echt niet volgen, men koopt de duurste televisie om vervolgens daar een bron op te gebruiken die maar een lagere beeldkwalteit kan leveren en dat puur en alleen omdat men blijkbaar "te beroerd" is om even een extra aan en uit knopje in te drukken. Weet je dat ik aan de TV ontvanger van KPN voldoende heb om mijn TV ontvanger, Sony 4K Ultra-HD televisie en Sony Home Cinema Set te bedienen voor het televisie kijken.

Het enige (pffff) wat ik even extra moet doen is op het knopje rechtsboven drukken om ook de TV ontvanger even aan en uit te zetten.

Reputatie 6
Badge +8

Dit is voor ons een showstopper voor het hebben van Kpn. Wij hadden al voor zondag op de planning staan om het abonnement wat wij hadden te bekijken (tarief / wat nemen we af) maar dit is voor ons een reden te switchen van aanbieder. Welke aanbieders hebben een decoder welke wel compatibel zijn met HDMI CEC?

Wow, dus het niet ondersteunen van HDMI-CEC is ineens de reden om te switchen van provider? Ongelofelijk, speelt de beeldkwaliteit dan geen enkele rol meer vandaag de dag?

Soms kan ik de gedachtengang van mensen echt niet volgen, men koopt de duurste televisie om vervolgens daar een bron op te gebruiken die maar een lagere beeldkwalteit kan leveren en dat puur en alleen omdat men blijkbaar "te beroerd" is om even een extra aan en uit knopje in te drukken. Weet je dat ik aan de TV ontvanger van KPN voldoende heb om mijn TV ontvanger, Sony 4K Ultra-HD televisie en Sony Home Cinema Set te bedienen voor het televisie kijken.

Het enige (pffff) wat ik even extra moet doen is op het knopje rechtsboven drukken om ook de TV ontvanger even aan en uit te zetten.

HDMI-CEC is voor meer dan alleen de TV aan en uit te zetten, je volume te regelen en eventueel een ingang te kiezen. Vaak kan je ook menu's en dergelijke gebruiken en dat werkt nu dus niet. En dat is gewoon jammer en moet je vaak toch een 2e afstandsbediening er bij houden.

En het is nou niet dat KPN kampioen beeldkwaliteit is. Bij Ziggo is de beeldkwaliteit op de HD zenders beter, tenzij je de glas-zenders van KPN bekijkt. De SD zender bij Ziggo zijn zelfs VEEL beter dan bij KPN. En de NEXT ondersteund wel HDMI-CEC.

Mensen kijken soms iets te veel naar hun eigen beperkte situatie. Ik snap bovenstaande klacht prima en mis de HDMI-CEC ook. Ik zal er niet voor overstappen, maar vind het eenzelfde soort misser als het HDR-debacle en het niet hebben van de GLAS zenders op 1. En KPN schittert wel in dat soort zaken.

Reputatie 7

HDMI-CEC is voor meer dan alleen de TV aan en uit te zetten, je volume te regelen en eventueel een ingang te kiezen.

Klopt, maar het volume regel je niet op de TV ontvanger en de ingang kiezen ook niet. Daarvoor is het dan ook niet nodig om de TV ontvanger HDMI-CEC te laten ondersteunen.

 

En het is nou niet dat KPN kampioen beeldkwaliteit is. Bij Ziggo is de beeldkwaliteit op de HD zenders beter, tenzij je de glas-zenders van KPN bekijkt.

Precies, en dat is ook waarom ik al zo lang pleit om HD-"Glas" ook op VDSL verbindingen beschikbaar te stellen en waarom ik pleit voor HD-"Glas" op 1. Zelf heb ik glasvezel en de kanalen 1 t/m 10 zijn bij ons dan ook verborgen immers wij kijken uiteraard kanaal 661 t/m 670.

HDMI CEC zit in de planning! :wink:

Nog beter zou het zijn om de HD Glas zenders ook voor DSL beschikbaar te maken, mits er voldoende bandbreedte is.

Overigens Ziggo beeldkwaliteit: 4k is bij Ziggo een stiefkindje. Daar waar dat bij KPN breed beschikbaar is én op al je ontvangers (als je minimaal 100 Mb/s én een 4k abo hebt) is dat naar ik heb begrepen bij Ziggo slechts mondjesmaat beschikbaar en slechts op één ontvanger per abo. Op mijn adres kan Ziggo geen 4k leveren, terwijl ik van KPN twee 4k ontvangers heb die allebei de 4k zenders weergegeven. Helaas is er nog niet veel 4k content, KPN heeft 3 4k zenders. 

Diverse reacties, diverse meningen. Hoe wij er tegenaan kijken en het gebruiken. Wij hebben een tv, kijken films op blu-ray of Netflix, daar ook de series erop en TV kijken is bijzaak. Kwaliteit maakt mij daarin niet veel uit. Geluid gaat door de standaard soundbar, als we kwaliteit willen gaat het over de Onkyo radio met JBL boxen met Van de Hul kabels etc. Ik wil max 1 afstandsbediening hebben om tv te kijken. Dat kpn ding ligt in een kastje, die moet bediend worden met de afstandsbediening van de tv. Kan dat moet, dan stap ik over naar een andere maatschappij, dat is het risico als je gebonden wordt aan een decoder, dan neem je dat mee in de keuze van een dienstverlener. Ik verkies in deze gemak boven kwaliteit als het om tv gaat, wil ik kwaliteit dan ga ik niet naar bv rtl 4 kijken, dan zet ik Netflix of Rakuten wel op.

Reputatie 7

Ik wil max 1 afstandsbediening hebben om tv te kijken.

Zoals ik al zei, ik bedien met mijn KPN afstandsbediening mijn TV ontvanger, televisie en home cinema set. Dat is dus ook geen enkel probleem.

Kwaliteit maakt mij daarin niet veel uit.

Maar waarom dan een OLED? Als kwaliteit niet uitmaakt ben je met een gewone LCD veel goedkoper uit.

Overigens had je je vooraf beter kunnen informeren over de app, dan had je geweten dat je een OLED van LG (al een paar jaar beste koop en beste uit de test in de Consumentengids) had moeten kopen om de app te kunnen gebruiken. Samsung heeft geen OLED. 

Leuke discussie, oled Philips vanwege beste oplossing voor mij. Lees geluid en ambilight. Samsung is prima TV, ik weet dat het geen oled is, maar had zwart beter verwacht. Qled is voor de zolder prima, daar staat die nu. Ik wil kwaliteit bij films en serie, tv zoals rtl ed van ondergeschikt belang.
Ik zit niet vast aan kpn, als die geen hdmi cec op de decoder ondersteunen of geen losse decoders is dat voor mij reden om over te stappen, ik zit nergens aan vast.

Qua informeren, ik ben prima op de hoogte over technieken ed, sta alleen stomverbaasd dat de kpn decoders geen hdmi cec ondersteunen, nooit aan gedacht dat dat niet het geval was.

 

 

 

Reputatie 7

Qua informeren, ik ben prima op de hoogte over technieken ed, sta alleen stomverbaasd dat de kpn decoders geen hdmi cec ondersteunen, nooit aan gedacht dat dat niet het geval was.

Welke functionaliteit mis je doordat de TV ontvanger geen HDMI-CEC ondersteunt?

Qua informeren, ik ben prima op de hoogte over technieken ed, sta alleen stomverbaasd dat de kpn decoders geen hdmi cec ondersteunen, nooit aan gedacht dat dat niet het geval was.

Welke functionaliteit mis je doordat de TV ontvanger geen HDMI-CEC ondersteunt?


Ik mis de ondersteuning van het kunnen bedienen van de decoder met de afstandsbediening van mijn tv. Dit zorgt ervoor dat ik mijn kpn decoder in zicht moet zetten en altijd de kpn afstandsbediening moet gebruiken bij tv kijken. Dit is voor mij een showstopper voor het gebruik van Kpn als leverancier van mijn tv dienst.

Reputatie 7

Ik mis de ondersteuning van het kunnen bedienen van de decoder met de afstandsbediening van mijn tv. Dit zorgt ervoor dat ik mijn kpn decoder in zicht moet zetten ...

Welke TV ontvanger heb je dan?