Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

  • 3 November 2022
  • 232 reacties
  • 16093 keer bekeken
Kijk het WK voetbal 2022 in UHD bij KPN

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

232 reacties

Reputatie 7
Badge +6

@PeterG op een Samsung qled uit 2021

@Alex_P  akkoord, ik laat het morgen weten

Reputatie 7
Badge +20

@PeterG op een Samsung qled uit 2021

@Alex_P  akkoord, ik laat het morgen weten

 

Ik begrijp dat je op deze mooie tv via de KPN ITV app kijkt?

Wel jammer, want het beeld op de KPN tv decoder is mooier en beter.

Vooral als je glasvezel hebt, op kanaal 661-670

 

Stream grootte:

KPN ITV app:                      5,5 Mb/s

KPN HD 1 - etc. :                7,5 Mb/s

KPN HD glas. (661-670):  12,5 Mb/s 

Reputatie 7
Badge +6

@joop2011 klopt, ik kijk via de iTV app die beschikbaar is via de Samsung tv. ik ken de bitrates ook idd en ik weet dat de decoder met 7.2 mb een hogere bitrate heeft (glasvezel komt hier nog) maar toch heeft de smart tv app betere kleuren en kan ik niet echt zeggen dat de decoder direct een beter beeld heeft. Ik ben in ieder geval benieuwd naar het npo ultra HD beeld. Hieronder een foto vd beeldkwaliteit vd smart tv app op mijn tv. Dat vind ik best behoorlijk.

 

pietheingrun schrijft: op een Samsung qled uit 2021

Nou, dat is i.i.g. een 4k/uhd apparaat. Zou dus moeten werken…

Er zal nmm niet veel verschil zijn tussen 690 via de app of 661 via de ontvanger overigens! Afgezien van dat 661 ietsje helderder is. Het gaat hier waarschijnlijk tóch de ontvanger worden met 661. ( @joop2011 😉😁)

Reputatie 7
Badge +6

@joop2011  Ps bandbreedte zegt niet altijd iets, de codec is ook belangrijk. Digitenne gebruikt tegenwoordig namelijk de 4K codec (hevc 265) en heeft een bandbreedte van 5mb en zend uit op 1080p 

de decoder gebruikt de hevc264 codec, 7,2 mb en zend uit uit op 1080i

Doordat digitenne (dvb t2) gebruik maakt van de hevc 265 codec en uitzendt op 1080P heeft digitenne tegenwoordig het betere beeld.

 

 Zelfde geldt voor Netflix, die ondersteunen tegenwoordig de av1 codec (beter beeld bij dezelfde bandbreedte). Als je tv deze codec ondersteunt (volgens mij het hogere segment tvs vanaf 2020) heb je ook een betere beeldkwaliteit.

 

Reputatie 7
Badge +20

@joop2011  Ps bandbreedte zegt niet altijd iets, de codec is ook belangrijk. Digitenne gebruikt tegenwoordig namelijk de 4K codec (hevc 265) en heeft een bandbreedte van 5mb en zend uit op 1080p 

de decoder gebruikt de hevc264 codec, 7,2 mb en zend uit uit op 1080i

 

 

“Off topic”

Alle Codec voor HD zijn H264 (uitgezonderd Digitenne).

De codec voor 4K is H265

De originele stream is 12,5 Mb/s (volgens sommige is deze nog hoger)

De 7,2 Mb/s en de 5,5 Mb/s zijn gecomprimeerde streams.😉

“Off topic” 

 

Zelf ga ik de Nederlandse wedstrijden kijken op 661 (HD glas 12,5 Mb/s)

Digitenne is volkomen gelijk aan de EBU norm voor HD.

1080p HEVC 5 Mb/s = 1080i H.264 12,5 Mb/s.

In 2020

Door de keuze van HEVC kan er meer in dezelfde bandbreedte.

Reputatie 7

De bron is naar mijn weten altijd 1080i, ook voor Digitenne. 

Het is naar mijn weten KPN zelf die die 1080i naar 1080p50 upscaled voor Digitenne maar daarmee wordt de beeldkwaliteit natuurlijk niet beter.

Reputatie 7
Badge +6

@wjb dat hangt vh aanvoer signaal af

https://www.totaaltv.nl/nieuws/digitenne-eerste-full-hd-1080paanbieder-in-nederland/

Reputatie 7

@wjb dat hangt vh aanvoer signaal af

Dat zeg ik, het aanvoersignaal (bron) is naar mijn weten 1080i.

Reputatie 4
Badge +2

Inderdaad de eerder geïntroduceerde ZTE 8001 is ook de UHD ontvanger bij KPN van het eerste instap moment voor de 4K services. 

Op moment van schrijven geeft de 5202 op zender 690 prima het HLG beeld.  Wat mij betreft niks meer aan veranderen. 

Ook haalde de 5202 een nieuwe software binnen, was flinke update, duurde nogal voor deze afgerond was, hierdoor dus het 18 uur Journaal deels gemist.....

Reputatie 7
Badge +9

Het is een mooi beeld zo npo 1 UHD ze mogen dat altijd doen op npo zenders. 😀👍👍

Reputatie 7
Badge +6

Helaas heb ik zender 690 nog niet in de smart tv app @Alex_P ik heb je een privé bericht gestuurd met mijn gegevens 

ps. App vanmorgen ook al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.

Reputatie 7
Badge +28

De bron is naar mijn weten altijd 1080i, ook voor Digitenne. 

Het is naar mijn weten KPN zelf die die 1080i naar 1080p50 upscaled voor Digitenne maar daarmee wordt de beeldkwaliteit natuurlijk niet beter.

En toch is de beeldkwaliteit bij Digitenne beter dan de standaardzenders van KPN TV. Dat is door diverse klanten bevestigd, is met name goed merkbaar bij sportwedstrijden. 
 

(En dan heb ik het niet over de tien glaszenders.)

Reputatie 7

(En dan heb ik het niet over de tien glaszenders.)

Precies, dan heb je het niet over de HD-"Glas" zenders maar ik uiteraard wel. Dat zijn immers de zenders die het bronsignaal zo goed als 1 op 1 doorgeven, het bronsignaal dat KPN gebruikt voor het upscalen naar 1080P50, precies hetzelfde als wat mijn televisie ook doet.

Reputatie 7
Badge +7

Net even naar zender 690 gekeken. Het beeld was donkerder dan op kanaal 1. Omdat ik meteen het vermoeden had dat dat iets met HDR zou zijn, heb ik bij de beeldinstellingen HDR uitgezet (stond op auto). Daarna was het beeld helder.

Maar om nou te zeggen dat het beeld van 690 zoveel mooier is dan dat van zender 1. Nou, nee. Maar het is wel zo dat wij hier op zender 1 ook al mooi en superstrak beeld hebben. 

Reputatie 7
Badge +30

Helaas heb ik zender 690 nog niet in de smart tv app @Alex_P ik heb je een privé bericht gestuurd met mijn gegevens 

ps. App vanmorgen ook al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.

Ik zie ze bij mezelf ook niet. Ik ga het uitzoeken en kom er bij je op terug.

Reputatie 7

Helaas heb ik zender 690 nog niet in de smart tv app @Alex_P ik heb je een privé bericht gestuurd met mijn gegevens 

ps. App vanmorgen ook al verwijderd en opnieuw geïnstalleerd zonder resultaat.

Ik zie ze bij mezelf ook niet. Ik ga het uitzoeken en kom er bij je op terug.

Vreemd, ik zie kanaal 690 op alledrie de apparaten waarop de smart-TV app geïnstalleerd is. Een Sony Android TV, een Chromecast Google TV en een Android TV Box van een ander merk.

Reputatie 3
Badge

Op mijn 4K Android TV box wordt via de KPN APP wordt het kanaal NOO UHD niet aangeboden. Is dat voor een volgende gelegenheid een optie om voor Google Chromecast 4K en Android TV 4K boxen ook een App uit te brengen?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Reputatie 7

Op mijn 4K Android TV box wordt via de KPN APP wordt het kanaal NOO UHD niet aangeboden. Is dat voor een volgende gelegenheid een optie om voor Google Chromecast 4K en Android TV 4K boxen ook een App uit te brengen?

Op al mijn apparaten met Android/Google TV is kanaal 690 beschikbaar in de smart-TV app.

Wat is het merk en type van jouw 4K Android TV box?

 

Admin: bericht naar lopend topic verplaatst

Reputatie 7
Badge +30

Dat is helemaal gek.. Fijn dat je het even gecheckt hebt!

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben heel erg benieuwd of er nog meer klanten zijn met een Samsung tv of een LG tv met de smart tv app die zender 690 ook niet zien.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben heel erg benieuwd of er nog meer klanten zijn met een Samsung tv of een LG tv met de smart tv app die zender 690 ook niet zien.

@pietheingrun Hier zit in de app op mijn Samsung wel zender 690.

Reputatie 4
Badge +1

Ik heb een Toshiba met android tv. Via de kpn itv app is het beeld op kanaal 1 beter (helderder) dan op 690 . Als ik via 661 op mijn ontvanger kijk is het beeld het beste (gedetailleerder en helderder).  ik heb overigens een Chromecast hd , daar zit het uhd kanaal ook op de app.

Reputatie 1
Badge

Wat is het verschil dan tussen Kanaal 601 (HD-Glas) en Kanaal 690 (UHD) precies, want dat is me niet helemaal duidelijk, of kan je dit pas zien als de wedstrijden beginnen?